Universul, ianuarie 1896 (Anul 14, nr. 1-25)

1896-01-14 / nr. 11

Anii XIV.—No. l. ■ r‘ FIIIII in valoare de 3000 lei La abonații ziarului «UNIVERSUL» — POLITIC ZILNIC — Avaitațfi cu premii extraordinare adică calendare, romane și obiecte în valoare de — 3000 Lei — Cu începere de la 16 Ianuarie 1896 ..§" Pentru 3 luni In Capitală, lei 8.HO.— In județe, lei 11.50 Premii.—4 calendare, adică: calendar de perete, de buzunar, american și de citit, precum și două volume din romanele noastre și «Universul Literar» colorat care apare în fiecare Duminecă. Mai va concura, prin tragere la sorț, și fără nici o plată, la unul din obiectele notate mai jos. Pentru 6 luni In Capitală, lei 11.50.In județe, lei 19.30 Premii.—Toate cele 4 calendare de mai sus și 4 volume din romanele noastre. Mai va concura, prin tragere la sorț, la două din obiectele notate mai jos. Pentru 1 an In Capitală, lei 25.50.—In județe, lei 34.— " Premii.— Toate , cele 4 calendare de mai sus și 6 volume din romanele noastre. Maî va concura, prin tragere la sorț, la patru din obiectele notate maî jos. N.B. Abonații din provincie vor primi premiile de maî sus franco de port imediat după primirea costului abonamentului. Premii prin tragere la sorți Toate persoanele cari se vor abona la «Universul» cu începere de la 16 ianuare curent, afara de premiile de mai sus, vor mai concura, prin tragere la sorți și în mod gratuit, la următoarele premii: 1 pianino în valoare de 900 lei, al marei fabrici frații Zimermann din Lipsca. 1 frumoasă bicicletă (velociped), pentru bărbat, în valoare de 350 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru bărbat. în valoare de 300 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru damă, în valoare de 250 lei. 1 masă de marmoră (mozaic), în valoare de 200 lei. 1 mare oglindă fantasie, sculptată, (noutate), n valoare de 150 lei. 1 frumos și artistic ceasornic de bronz de masă în valoare de lei 150. 1 mașină de cusut de mână și picior. Singer perfecționat, în valoare de 140 lei. 1 frumoasă pușcă de venit, foc central, în vaoare de 120 lei. 1 pereche vase chinezești mări. In valoare de 100 lei. 1 mașină de cusut de mână. Singer perfecționat, în valoare de 90 lei. 1 frumoasă etajeră nichelată și aurită, în valoare de 80 lei. 1 masă de metal aurită, în valoare de 70 lei. 1 frumoasă călimară de metal bronzat, în valoare de 40 lei. 1 serviciu pentru Hocher de argint plache, în valoare de 30 lei. I frumos revolver, în valoare de 30 lei. Fiecare abonat, pentru 3 luni, va primi gratuit, împreună cu premiul, și un bilet numerotat spre a concura la tragere ; fiecare abonat, pentru 6 luni, va primi 2 bilete și abonații pentru un an vor primi 4 bilete. Abonații sunt rugați a păstra acele bilete spre a putea lua premiile în caz de câștig. Tragerea va avea loc la 18 Februarie la administrația ziarului «Universul» și vor putea asista toți abonații. Obiectele de mai sus se pot vedea în fiecare zi la administrația «Universului». Boalele de piele, boalele lumești (siphiîitis) la ambele sexe ; neputința bărbătească sunt cu siguranță vindecate la Doctor I Petelenz Specialist în boale de femei, copii și ochi — CALEA RAHOVEI No. 80 — Consultațiuni de la 8—10 a. m. și de la 4—6 p. m.—Bolnavii din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 1567 FÎN PRESAT din Transilvania Sub-semnatul am redeschis în chioșcul din Câmpul Moșilor. — MARELE DEPOSIT — de fin presat de Transilvania Aceia cari nu pot veni în persoană se pot adresa prin o carte poștală la Biuroul meu calea Moșilor No. 393. — Depozite de fîn și lemne tăete în calea Moșilor No. 393 și calea Dudești No 125.—Calitatea garantată, cântăreață dreaptă, prețuri moderate. 1529.—(45) Gr. M. Zanescu. Doctorul I. Vellan Specialist pentru BOALE INTERNE S’a stabilit strada Luterană No. 19. — Consultațiuni 3—6 p. m. — 1641___. Jîi_c..............................(36) 5 Bani in Capitala, 10 Bani în îndoio CALENDAR PE ANUL 1396 Ortodox Sâmbătă 13 Ianuarie.—Mart. Ermiliu. Catolic Sâmbătă 25 Ianuarie.— Conv. St. Pavel Rus. soarelui 7.28 Ap. soarelui 4.58 păca cu procedeurile neobicînuite ale ministrului de interne. Felurite mici întâmplări au înăsprit această antipatie și, acum, ivindu-se afacerea de acciz, un membru al majorității s-a folosit de ocazie pentru a interpela pe ministru. De la anunțarea acestei interpelări, o fierbere neobicînuită a cuprins ambele tabere politice și lucrul a mers până acolo încât s’a și vorbit de o criză ministerială; credem că, astăzi, încă nimeni n’o poate spune. Un lucru însă îl înțelege oricine. Frămîntările acestea nu sunt folositoare nici pentru partidul guvernamental, nici pentru opoziție. Partidul guvernamental își perde vremea și puterile; partidul conservator nu poate și nu trebue să spere că va reveni așa de curând la putere. Dacă nu e însă pentru nimeni nici un folos, pentru trebile tezei e o adevărată pagubă. Să sperăm că aceste frămîntări se vor sfîrși în curînd. In tot cazul, noi ne-am făcut datoria să prevestim pe cititorii noștri de cele ce se pot întîmpla.______________________________ _bandiții prinși cu o greșeală legați de picioare, cu capul în trc SfejUe 0 grindă și ținuți astfel zile și nopți întregi. Sinuciderile de asemenea sunt foarte numeroase. Numai în pușcăria din Tomsk s a spânzurat în ultimele 6 luni 21 de condamnați. Statisticele acestea îngrozitoare au împins pahar să reformeze radical, pușcăriile din toată Rusia.Isprăvile unei bande de tâlhari In Lodz a fost arestată o bandă de tâlhari al cărei șef e înfiorătorul hoț și ucigaș Boguslawski. Următorul fapt dovedește cât de cruzi erau bandiții. . .. Tâlharii au năvălit într una din serile trecute în casa unui mic comerciant de lângă Lodz. Omul s-a jurat că nu are în toată casa lui nici bani nici suvaericale. / In adevăr că bandiții n’au găsit decat rulele. . . . Infuriându-se din pricina aceasta, eî au legat, pe nenorocitul comerciant cu picioarele de grinda casei și au aprins apoi sub capul lui o grămadă de pae. Apoi au luat-o la fugă. Când au sărit vecinii, ca să stingă focul — căci se aprinsese și casa— comerciantul murise deja. Poliția a arestat nu numai pe Boguslawsk, și cea mai mare parte dintre bandiții de sub comanda lui ci și pe amanta celui d’ântec. Ceilalțî bandiți au fugit în sud-vestul Poloniei, unde au săvârșit numeroase furturi și asasinate. Rusia, Anglia și Franța Ziarul «Novosti» desaprobă presupusa alianță între Franța Anglia și Rusia. Zice că Marea Britanie e prea egoistă, pentru ca celelalte 2 puteri să facă o alianță cu ea. Franța și Rusia—zice «Novosti», nu sunt interesate direct în conflictul anglo-german, iar alianța lor e așa de solidă încât nu mai e nevoe de o nouă confirmare a ei. Cele două țări vor conserva o neutralitate hotărîtă, observând, însă, în acelaș timp, cu marea băgare de seamă desfășurarea evenimentelor politice. Balurile curții împăratul și împărăteasa s’au instalat pentru o lună de zile la Petersburg. In intervalul acesta suveranii vor da la palatul de iarnă 4 baluri mari. La cel d’intuit au fost invitate deja 3000 de persoane. Balul va avea loc în sala enorma mare numită «Nicolae». In această sală încap cel puțin 7000 de oameni. Balurile vor avea mai mult un caracter oficial. ■ săfii înH f Căpitanul Gheorghe Garp— (Vezi explicația). București / 3 Ianuarie. Situația politică Deși stăm departe de luptele de partid, deși ne ferim de soiul acela de politică care consumă foarte multă vreme dar dă foarte puține roade, din când în când suntem siliți să ne ocupăm de situația politică. Așa e acum cazul. De câteva zile e zarvă mare în taberele noastre politice. O afacere de acciz a comunei București e pricina acestei zarve. Actualul ministru de interne e acuzat că, în calitate de advocat, ar fi ajutat la înșelarea comunei cu o importantă sumă. Deoarece afacerea se găsește în cercetarea justiției, noi nu ne vom permite a o aprecia și ne vom mulțumi să înregistrăm noi consecințele ei politice. * ¥ ¥ Cea d’intă o urmare politică a acestei afaceri a fost o mică furtună parlamentară. După cele întâmplate de vre-o lună încoace, nu mai e un secret pentru nimeni căci. Eleva e antipatic unei bune părți din partidul Parlamentar, care nu se poate împcum vine rîndul presupunerilor, al combinațiilor de tot soiul asupra rezultatului final al acestei afaceri. Unii pretind că ministrul de interne va fi pus în așa situațiune, încât să fie silit să se retragă nu numai din guvern, dar chiar și din viața politică. Aceștia sunt cel mai intransigenți față cu d. Fleva. Alții pretind că d. Fleva va da așa explicații încât va impune tăcere celor ce nu’l iubesc și că din această încercare va eși mai puternic de cum a fost până aci. Aceștia sunt partizanii devotați cari ved în actualul ministru de interne pe viitorul șef al partidului liberal. In sfîrșit, mai sunt și alții cari prevăd că furtuna va trece, că d. Fleva va rămâne în minister, dar că acțiunea sa nu va mai fi așa de liberă ca acum, ci supusa direcțiunii pe care i-o va da consiliul de miniștri. * ¥ ¥ Nu suntem în măsură să spunem care din aceste trei soluțiuni se va realiza ; și Duminecii, 14 (26) Ianuare 1896 Inundații mari Firul telegrafic v’a adus știrea că fluviul Don a esundat, aproape de revărsarea lui în mare. Apele fluviului, umflate de ploi mari, au inundat câteva comune. Vă trimit următoarele amănunte : In 4 comune s’au prăbușit 37 de case. Valurile apei au înghețat în urma gerului pe o mare întindere de teren astfel că semănăturile de astă toamnă sunt cu desăvârșire nimicite. La vară va fi o foamete cumplită. Câteva magazii de cereale au fost dărîmate și cerealele înămolite. Numărul înecaților trece de 30. Până acum s’au găsit, 18 cadavre. O mulțime de vite au perit. Mizeria e la culme. Guvernatorul a trimes ajutoare locuitorilor nevoiași. Pagubele materiale pricinuite de inundații sunt foarte mari. Kaminsky. DIN RUSIA (Coresp. particulară a ziarului «Universul») Petersburg 8 Ianuarie. Pușcăriile Rusiei.Soarta tristă a condamnaților De curînd s’a publicat niște statistice despre închisorile din Siberia. Aceste statistice sunt îngrozitoare. Sifilisul, boalele de rinichi și oftica bântue teribil pe acolo. In ultimele 6 luni au murit a patra parte din nenorociții soldați aflători în fundul ocnelor și minelor siberiene. In minele de fier, sare, argint și cărbuni au murit deja 12 la sută dintre toți condamnații la muncă silnică. Pricina morței lor sunt pedepsele aspre la cari erau supuși, adică în urma torturilor și bătăilor grozave, și a unui fel de pedeapsă cum nu există în altă țară. Din IAȘI In flagrant delict. — Contrabandele. — Un incendiu într’una din serile trecute, soția sergentului major I. H. ce păzește frontiera Prutului și care tratează relații amoroase mai de mult timp cu vechilul Andronic V. de pe moșia tîrgului, travestindu-se în haine de ordonanță în timpul cînd soțul seu se afla în inspecția Prutului, se duse de se întâlni la un locuitor cu numitul vechil. Sergentul major I. H. uitînd acasă condica în care trece inspecția, se întoarse acasă, unde ordonanța i-a spus că d-na i-a luat hainele și îmbrăcîndu-se cu ele a plecat unde nu știe. Soțul înfuriat începu a întreba în dreapta și în stînga și găsind urma nevestei, surprinde pe amanți tocmai cînd era dragostea maî înfocată. Adulterii rămaseră ca tărnițî, sergentul îl desbrăcă pe amîndoi punîndul într’o tindă rece. Cei doi amanți au fost bătuți cumplit și dacă nu scriau vecinii, sergentul i-ar fi omorît. Prutul este înghețat bocnă, contrabandele se fac cu înlesnire. . Mai deună seară i-a surprins pe niște ruși cu o sanie în care aveau o balercă ca de 12 vedre care desigur trebuia să fie cu rachiu, trecând Prutul în Basarabia. — Asemenea, înaintea agionului Sf. Vasile s’a furat de la un locuitor din satul Lojnița din Basarabia o pereche de boi și trei strîjnici. Animatele a fost trecute la noi în țară. — Un început de incendiu s’a declarat Marți seara la casele d-lui Ion Grețu din satul Grajdurele, arzând așternutul dintr’o odae, ușele, ferestrele și parte din pod, cum și suma de 350 lei ce era într’un portofel pe coarda podului. Vecinii sărind, focul a fost stins.