Universul, septembrie 1898 (Anul 16, nr. 230-259)

1898-09-01 / nr. 230

NOXTL '• Institut de inleft sub direcțiunea d-lor I. CLINCIUC și G. POPA profesori la liceul Lazăr București, calea Plevnei No.104 Cursuri primare și liceale complecte. Preparațiuni pentru școala militară și comercială. Autorizat a trece examene la institut și a libera certificate echivalente cu cele ale școalelor publice. Situat în dosul gradinei Cișmegiu și în apropierea liceului Lazăr și Sf. Sava, «școala în general și sub toate punctele de vedere higienice se află în cele mai bune condițiuni. Nu avem nimic de recomandat».. (Estras din raportul d-lor medici inspectori, d-r. Michael și Drugescu). In privința instrucțiune și educațiunea ce se dă în școala noastră, cităm următoarele din raportul comisiunea numită de onor. minister, pentru examenul din Iunie: «Ținem a arăta că școala ne-a făcut o foarte bună impresia atât prin soliditatea cunoștințelor elevilor cât și prin ordinea și disciplina lor». O deosebită îngrijire se dă copiilor din clasele primare. Conversațiunea în limba franceză și germană este obligatoare în timpul recreațiunilor, înscrierile încep la 15 August, iar preparațiunile pentru corigenți la 20 August. Prospecte se trimit la cerere. 919.—24 INSTITUTUL de DOMNIȘOARE DESPINA DOAMNA București, Str. Radu-Vodă No. 19 — Fondat în anul 1886 — Directoare: d-na Situana Caralambie și d-șoara Amulioisnis Curs primar, secundar și liceal, secțiune specială pentru studiul limbelor franceză, germană, engleză și italiană. Se studiază cu deosebită atențiune canto, desemnul și pictura. Piano se predă după programa Conservatorului, pentru care elevii se pot pregăti în special. Credincioasă idee de a uni o instrucțiune solidă cu o complectă și bună educațiune. Direcțiunea a adăugat anul acesta la cursul de lucru un atelier de croitorie, pentru care s’au angajat maistre speciale. S’au făcut importante modificări localului, mărindu-se dormitoarele, pentru a se putea primi un număr mai mare de eleve interne. 942.—15 INSTITUTUL SCHEWITZ - THIERRIN - CEL MAI VECHIU DIARHA — — Fondat în anul 1847 — Local clădit anume pentru școală prezintând toate condițiunile cerute de igienă ’ București, str. Scaunele, 51 învățământul primar și secundar conform programului Statului. Limba franceză și germană sunt predate de la clasa I-a primară. Cursurile vor începe regulat la 9 Septembrie. Conform regulamentului ministerial, înscrierile nu pot fi primite decât până la 15 Septembrie 1944.—12 Institutul de Domnișoare „Principesa Elisabeta“ ,- București, str. Cazărmeî, 71 Cursuri primare, secundare, profesionale și Grădină de copii Programe și certificate echivalente cu ale Statului. Primește interne, semi-interne și externe. Cursurile încep la 1 Septembrie a. c. înscrierile de la 10 August la 15 Septembrie maximum. Prospecte se trimit la cerere. Localul e situat in cel mai sănătos și ridicat cartier al orașului. 8000 m. p. parc. Condițiuni higienice recunoscute de Stat. Directoare: Virginke J. Wlangaly 936 Comunicat Direcțiunea institutului ,JLMol Moderat de Met? aduce la cunoștința onor părinți că a înființat o secție specială cu cursuri în franțuzește, pregătitoare în vederea carierei de inginer pentru admiterea la școalele Centrală, Politeomiciî, mine, etc., din Paris. Cursurile vor fi sub direcțiunea eminentului profesor d. P. I. Sucher, doctor în matematici de la Paris, maestru de conferințe la Universitate. Director : C. C. Dragu, profesor de filosofie la liceul Lazăr. București, calea Victoriei, 190. 950 ' (6) Pește proaspăt de Dunăre, Marea Neagră și din bălțile Dobrogei în comunicație cu Dunărea rămase nearendate din lipsă de amatori, se vinde zilnic în cantități mari la București, piața Bibescu-Vodă, de către Biuroul Pescăriilor, înființat în acest scop. La locurile de producțiune se vinde, pentru export cegă, șalău mare, nisetru etc. Se procură gheață în abundență, se supraveghează ambalatul, se înlesnește transportul. informațiuni și reclamațiuni la Inspectorul Aurel Dumitrescu București,ulevard Schitu-Măgureanu 25 bis sau la Ministerul Domeniilor Serviciul pescăriilor. 6743 »IN IA.ȘII (Coresp. particulară a UNIVERSULUI) Sinuciderea soldatului Alex. Popovici Telegrama din numărul nostru de ori, anunța sinuciderea soldatului Alex. Popovici din regimentul 7 Călărași. La prefectura poliției imediat ce s’a răspândit svonul despre sus-zisa sinucidere, m’am transportat la prefectura poliției de unde am putut afla următoarele : Pe la ceasurile 9 dimineață d. comisar Neculau de la disp.. V-a a primit vestea de la intendentul cimitirului «Eternitatea» cum că un soldat a fost găsit împușcat. Transportându-se imediat la fața locului a găsit într’adevăr pe soldatul Alex. Popovici—pe care-l cunoaștea personal—întins la pământ, având în apropiere un pistol cu două țevi. Făcându-i-se primele cercetări, s’a găsit în buzunarul sinucisului o scrisoare adresată părinților. Sabia și capela victimei, erau cu totul depărtate de cadavru. D. procuror Lefter Dumitrescu, fiind înștiințat, a sosit pe la ceasurile 101» însoțit de d. medic legist Bogdan. Din constatarea făcută rezultă că Alexandru Popovici și-a tras un glonte, drept în inimă, și că moartea i-a fost instantanee. La cimitirul «Eternitatea» De la prefectura poliției m’am transportat la locul unde s’a întâmplat cazul, adecă la cimitirul «Eternitatea» și făcând cunoscut d-lul maior în retragere Haret,—actualul intendent al «Eternităței»—scopul vizitei mele ; d-nealui mi-a dat următoarele informațiuni: «încă aseară pe la ceasurile , am auzit o detunătură de pistol. N’am dat însă nici o atențiune, fiindcă mi se părea că vine din depărtare. «Astăzi unul din gropari umblând cu vitele prin locurile cele mai retrase din cimitir, adecă în secția armenească, observă că una din vite se sperie și o ia la goană. Intrigat de acest lucru, se duce mai aproape și vede că un soldat zace mort. «Mi-a raportat, îndată cazul, și eu la rândul meu despărțirea a V-a. La comisia V-a Aci am găsit pe mai mulți funcționari cari mi-au repetat cele de mai sus. Unul însă știe că Popovici a dezertat de mai multe ori din cazarmă, pentru cari fapte și-a atras o mulțime de pedepse. Din scrisoarea lăsată rezultă—îmi spune secretarul secției—că Popovici s’a sinucis din cauza persecuțiilor din cazarmă. De altfel am putut afla și conținutul scrisoarei care se rezuma astfel : «Me sinucid pentru că n’am ascultat pe părinții mei, și'n special pe tatăl meu, care’i preot in cătunu Cornești, comuna Miroslava, jud. Iași și care mi’a povățuit să nu mĕ duc ca voluntar în armată. Armata-î bună pentru cei mari, pentru cei cu carte. Nu pentru noi de la țară, cari suntem persecutați și la discreția tuturor acelora cari nu fac nimic în afară de cazarmă, și cari în cazarmă sunt mari și tari. Me împușc pentru că-s sătul». Acestea sunt pe scurt cele spuse de sinucis prin scrisoare. Acum rămâne ca d. procuror Demetrescu, care anchetează cazul, să se convingă dacă cele spuse sunt sau nu adevărate.* * * Pe la ceasurile 3, cadavrul a fost ridicat și dus la spitalul Militar, din ordinul d-lui Volansky, aghiotantul pieței. Miercaiii. Știri din străinătate Intr’un teatru din New-York, în timpul reprezentației intitulată «Dreyfus», aru loc o impozantă demonstrațiune. Atunci când s’a ridicat cortina și a apărut Dreyfus într’o cușcă, publicul a făcut o entusiastică și nesfârșită aclamațiune, așa că spectacolul trebui să se întrerupă timp de peste zece minute. Din toate părțile se striga : «El e inocent !» Multe femei plângeam Când se termină reprezentația, publicul a mai stat mult timp în sală, strigând : — «Revizuirea ! Revizuirea !» * * * Deputatul galițian Zaluda, din parlamentul austriac, a fost arestat, fiindcă a călcat ordinul de a nu părăsi domiciliul său, din ținutul care se află sub stare de asediu. In chestia aceasta un partizan al său va face interpelare în parlament. * * * Un incendiu violent a distrus instalația electrică de la Chexbres, de lângă Geneva. Din complexul de edificiu care cuprindea 150 metri pătrați, au mai rămas în picioare numai 25 metri pătrați. Toate mașinile au fost distruse. Pagubele se urcă la suma de aproape 5 milioane fr. S3: .A. 2» — Cum ți se pare noul tău profesor, Mișule ? — El și a perdut cu totul aducerea aminte. Inchipuește-ți, ne întreabă în toate zilele de ceea ce ne-a spus eri !1... Afacerea Dreyfus — Prin fir telegrafic — Paris, 29 August. O notă a agenției Havas desminte știrea care zice că d-nul Consumier, directorul afacerilor criminale și a grațiilor de la ministerul de justiție, și-a exprimat părerea că revizuirea procesului Dreyfus este în mod legal imposibilă. D-nul Brisson a convorbit cu generalul Zurlinden și d-nul Sarrien. Telegrame particale „Universala!4 Paris 30 August. Sosită ora 41» d. a. Zurlinden contra revizuire!. —Esterhazy la Paris Ziarul «Intransigeant» spune eăi generalul Zurlinden a înaintat ministerului de justiție dosarul afacere! Dreyfus însoțit de o adresă prin care se declară contra revizuirea procesului. — Un redactor de la ziarul «Libre Parole» a vorbit ieri cu Esterhazy. G. Emuli. Paris, 30 August. Sosită la ora 1la noaptea, Esterhazy retras momentan pentru a scrie un memorii! Ziarul «Temps», confirmând știrea că ministrul de răsboiü generalul Zurlinden e contra revizuire, speră încă că el se va învoi mai la urmă la această revizuire. Ziarul «Patrie» spune că Esterhazy s-a retras pentru un scurt timp spre a lucra la o publicațiune pe care o va face în curând. 2 Arestarea maiorul Lauth se desminte. G. Emirii. Originalele acestor depeșe se află expuse la magazinul G. Becker, Calea Victoriei No. 68 (Piața Teatrului Național). Bandiții la drumul mare lăngă Bâcăe sunt 3 morți și un »unit grav (Telegr. part. a ziarului «Universul») Sascut, 30 August. Sosită la ora 10 seara. Acum aflu că astă noapte pe șoseaua națională, între Răcăciuni și Cleja, au fost atacați de către bandiți trei negustori evrei. Sărmanii negustori au fost jefuiți și apoi omorîți. Un ungurean trecând pe acolo, a fost și el atacat de boi, care după ce i-au luat cei 80 de bani pe car ’! avea asupra lui. Taft bătut până l’au lăsat pe moarte. Francesco. (Originalul acestei depeșe se află expus la magazinul G. Becker, calea Victoriei No. 68, Piața Teatrului Național. Focul din str. Sf. Apostol! Eri pe seară, un balon mic, de aceia pe care le înalță copiii, a căzut pe niște cherestea a d-lui Dumitru Oprea Soare, chiristigiu din str. Sf. Apostoli No. 47. Balonul aprinzându-se, a dat foc la mai multe grinzi. Pompierii din postul central fiind avizați la timp, au venit numaidecât la fața locului și au localizat focul. Pagubele nu sunt mari. Prin fir telegrafic — De la directorul nostru — Viena, 30 August. Sosită ora 1 și jum. noaptea. Amenințarea se răsboia franco-german Deși agenția «Fournier» desminte știrea dată de ziarul «Tribuna» din Roma, cum că ambasadorul german din Paris a declarat ministrului de externe francez că va pleca din Paris, ca și după o declarație de răsboiu îndată ce guvernul francez se va servi, în vr’un viitor proces al lui Dreyfus, de oarecare scrisori ale împăratului Germaniei, scrisori despre care ambasadorul declară că sunt false, totuși mai multe ziare italiane continuă a afirma că știrea este adevărată. Organizarea cretei și trupele turcești Se confirmă știrea că comitetul executiv cretean a informat pe amirali că nu poate să organizeze administrația insulei pe cât timp vor fi prezente autoritățile și trupele turcești. Acordul Anglo-German Ministerul coloniilor engleze, care se află la New York, a confirmat într-un interview că s'a iscălit acordul anglo german, adăugând că nu e vorba de alianță ofensivă sau defensivă ei — — de un acord care va conduce la relațiunî mai strînse între cele două țări. Dezarmarea și artileria rusă Apropo de dezarmare, se telegrafiază din Petersburg că țarul a hotărît imediata reformă a artileriei, care va fi înzestrată cu tunuri cu tir rapid. L. Cazzavillan. (Originalul acestei depeșe se află expus la magazinul G. Becker, calea Victoriei No. 68 Piața Teatrului Național). Chestiunea Gretană (Telegramă particulară a «Universului») Caneea, 30 August. Sosită la ora 2 noaptea. Temeri de nouă tulburări.— Fuga turcilor Din Caneea se depeșează că un mare număr de creștini au năvălit în Siria și au luat cu forța de acolo toate vasele cu petroleu. Musulmanii, cuprinși de frică, au început să se imbarce. Comandanții turci au ordonat trupelor turcești să nu procedeze decât la un loc cu trupele internaționale și să pună în siguranță familiile creștinilor. Termenul pentru dezarmarea musulmanilor și pentru depărtarea trupelor turcești din Candia se împlinește azi. Două cuirasate engleze cu 500 de oameni au sosit la Candia. Toți creștinii au plecat. (Originalul acestei depeșe se află expus la magazinul G. Becker, calea Victoriei No. 68 piața Teatrului Național). Lucruri din toată lumea Pensionai vegetarian.—Ve getarianul o să aibă în curând la Berlin un institut oficial. Iată cum: A murit acum de câteva zile în Germania un bătrân savant original, cu numele de Baron: Acesta a fost un vegetarian absolut, și nu se priva numai de carne, dar și de toate alimentele care veneau de la dobitoace. El nu consuma așa dar nici lapte, nici unt, nici vue. Pâinea era principala lui hrană, iar legumele și fructele o complectau. Din tinerețea lui, el a fost credincios acestui regim nutritiv, căruia îî atribuia admirabila sa sănătate. După el, vegetarismul complect nu numai că are drept rezultat de a ne face mai voinici și mai sănătoși decât dacă am mânca carne și alte alimente animale, dar numai pri el am ajunge la rezolvarea chestiunei sociale. Hrana lui îl costa 50 de pfeningi (62 de bani) pe zi. La rigoare el se putea sătura și cu 30 pfennigi pe zi. Ce salariu ar fi neîndestulător cu hrana aceasta ? Profesorul Baron, care poseda la moartea lui o avere de 600.000 de lei (470.000 mărci) pe care o strânse din economiile făcute la masă, a lăsat această avere orașului Berlin, care va trebui să construiască un pensionat vegetarian pentru copii săraci din acel oraș. _____ Isarhiștii botărici șă ucidă mai mulți suverani Paris, 30 August Sosită ora 4*, d. a. Poliția de aci comunică cum că asasinul împărătesei Elisabeta era cunoscut în Paris sub numele de Lucehesi, zis și Ravachol. De curând s-a ținut la Zurich în Elveția o reunire a anarhiștilor cari au hotărît să asasineze mai mulți suverani. Guvernele au fost înștiințate despre aceasta. G. Randi (Originalul acestei depeșe se află expus la magazinul G. Becker, calea Victoriei No. 68 Piața Teatrului Național). INFORMAȚIUNI LUNI. ♦ D. Singer, corespondentul nostru din Viena, ne telegrafiază că d. L. Cazzavillan, directorul ziarului nostru, care se află acum în Viena, Fa însărcinat să ne trimită telegrafic, fără nici o considerație de economie, toate amănuntele relative la nenorocirea ce a isbit Casa de Austria, toate descoperirile ce se vor face asupra ucigașului, etc. începând dar cu minierul de azi «Universul» va da cititorilor săi aceste informații detaliate cu 24 de ore înaintea celorlalte iarze. ♦ Consiliul de disciplină al baroului din Galați a făcut un regulament de ordine și disciplină, care va fi supus aprobărei avocaților. In acest scop, corpul avocaților va fi în curînd convocat în adunare generală. ♦ Tribunalul jud. Putna a stabilit următoarea jurisprudentă: «Dovada censului electoral, care are de basa o proprietate mobiliară se poate încp de alegătorul contestat în cazul cind imobilul se găsește înMÂINE IvÎE^.IEET’X, ± SEPTEMBBXE ± © © S Va apare Volumul III din BIBLIOTECA ECONOMICĂ A «UNIVERSULUI» Conținând: Patru Scrieri da cea mai mare sensație, unde se găsesc scenele cele mai mișcătoare Patru adevărate romane Un volum de peste 100 pagini, cu copertă colorată, costă numai ' 35 Cu 45 bani se trimite franco în toată țara, scris în roluri pe numele unei alte persoane, cu atestarea perceptorului de plata foncierei cu mărturisirea proprie că este proprietarul acelui imobil prin cumpărătoare, cum și cu certificatul comisarului constatator de pacînica posesiune». ♦ Ministerul cultelor a trimis tuturor eparhiilor o circulară, prin care le cere avisul asupra măsurilor de îmbunătățire ce trebuesc aduse clerului. In urma acelei circulari, fiecare episcop a convocat pe protoerele eparhiilor respective la o consfătuire, ca să alcătuiască un proect de îmbunătățiri. ♦ Discursul de deschidere al anului judiciar la Curtea de apel din Galați va fi pronunțat de d. procuror general G. Raicoviceanu, care va trata despre «vagabonzi». ♦ Pe ziua de mâine încetează interimatul d-lui Vilacros la locul de prim-procuror pe lângă tribunalul de Ilfov, care va fi din nou ocupat de către d. Caracas. ♦ De către serviciul tehnic al ministerului de domenii s’au terminat planurile pentru pavilioanele ce se vor construi la Craiova în vederea exposiției de animale ce se deschide în Octombrie. ♦ D. G. I. Oprișan, directorul general al domeniilor și pădurilor Statului, a fost autorizat a încuviința și aproba cheltueli din fondul special acordat pentru expozițiunea universală de la Paris din 1900, când acele cheltueli sunt propuse și admise de d. comisar general sau de comitetul executiv. ♦ In cursul acestui an au fost declarați dezertori din armată în toată țara 485 de soldați din diferite arme și județe. Ei sunt în cea mai mare parte muncitori de câmp. ♦ Pe ziua de 2 Septembrie este convocat comitetul Teatrului Național pentru a discuta diferite cestiuni importante. ♦ D. general Tătărescu Nicolae, secretar general la ministerul de răsboiu, întorcându-se din concediu, cî. colonel Boteanu Mihail se desărcinează cu gerarea afacerilor acestei funcțiuni. ♦ D. Lascar Catargiu a sosit alaltăori dimineață la Galați, unde o deliberare a membrilor partidului conservator a avut loc la 9 ore sub președinția sa. Discuția s’a făcut asupra alegerilor comunale. ♦ «Patria» anunță că cu toate intrigele administrației, triumful candidaților partidului național român la alegerile dietale din Bucovina e aproape asigurat. ♦ Nici o înaintare nu s’a făcut în armată pe ziua de ieri 30 August, luarea Griviței. Viitoarele înaintări se vor face la 28 Noembrie, aniversarea luărei Plevnei. ♦ Un «Te-Deum» a fost cântat ieri Duminecă, la 10 ore dimineața, la Mitropolie cu ocazia aniversarei luărei Grivița. O companie cu muzica și drapel a dat onorurile militare în curtea Mitropoliei. ♦ Secția I topografică a marelui stat-major al armatei, sub direcția căpitanului Mincovici, însărcinată de a stabili o hartă strategică a țerei, lucrează actualmente la harta văii Prahova, care va fi terminată pe la sfîrșitul lunei Septembrie. Reședința acestei secțiuni e la Sinaia. ♦ Azi, la orele 8 și 35 minute dimineața, A. S. R. Principele Ferdinand va pleca cu trenul accelerat la Chitila și de acolo cu un tren special până la Constanța. A. S. R. Principele Ferdinand va face excursiuni prin Dobrgea, timp de 6 zile. ♦ D. colonel Anghelescu comandantul pieței București, a obținut un concediu de 60 de zile. D. colonel Gr. Zossima, comandantul brigăzei de cavalerie din Capitală, e însărcinat de a ține locul de comandant, al garnizoanei, până la reii Ina recrea titularului. Cine veește Gratis! de a plasa bani pe hypoteci sigure asupra case sau moșii, fie în rangul I sau după credite să se adreseze direct la vechia Agenție Universală Italiană strada Regală No. 14 București, unde mereu sunt cereri de împrumuturi în bune condițiuni și garantata cu dobândă convenabilă de 40, 44 si 42 la sută. 066 Asasinarea împărătesei Austriei (Serviciul telegrafic al Agenției române) Viena, 29 August. O ediție specială a jurnalului «Wiener Abendpost», îndoliată, exprimă în cuvinte alungătoare durerea generală causată de perderea nobilei imperătese, a cărei viață n'a fost decât un șir de binefaceri pentru omenire, care plecă suferindă pentru a recăpăta noul forțe și muri victima unui atentat infam. Articolele se termină prin exprimarea celei mai profunde simpatii pentru imperat, lovit în anul acesta de bucurie de doliul cel mai profund pe care poporul întreg va ști să-l împărtășiască. Buda Pesta, 29 August. Camera deputaților și aceia a seniorilor se vor întruni mâine pentru a-și exprima condoleanțele lor. Geneva. 29 August-Atentatul contra împărătesei de Austria a fost comis la înălțimea monumentului Brunswick, în timpul drumului dintre hotelul Beau-Rivage și debarcaderul cheiului Mont-Blanc. Asasinul urmat de un bătrân, cu o barbă mare, se aruncă asupra împărătesei, dându-i o lovitură violentă! Toată lumea crezu că era vorba de o lovitură de pumn. împărăteasa se ridică ajutata de o damă din suita sa și de mai mulți oameni cari se plimbau, putu să ajungă până la debarcader și să se suie în vapor. In timpul acesta agresorul fusese arestat. Pe bord, împărătesei îi veni ren, în urmă leșină. Atunci Majestatea sa fu transportată la hotelul Beau- Rivage. Doctorii Goloz, Mayer și un preot fură chemați imediat. Nimic nu s’a neglijat pentru a scăpa pe împărăteasă, dar totul fu zadarnic. împărăteasa își dete sufletul pe la orele 3. Asasinul a fost arestat de două vizitii numiți Victor Vuillemin și Louis Chamartin. Ajuns la poliție, asasinul a declarat că e anarhist, fără pâine și din cauza aceasta are pică, nu pe săraci, dar pe bogați. In timpul interogatorului său, el pretinse că nu știe franțuzește și nu voi să răspundă. S’a găsit asupra lui un bilet de serviciu militar. Geneva, 29 August ■ Președintele Confederațiunei și ceî l’alțî membrii ai Consiliului federal absenți, chemați printr’o depeșă se vor întoarce astă-seară la Berna. Consiliul federal va ține o ședința extraordinară, Duminică dimineață la șase ore. Senzațiunea e mare în toată Elveția. Toate jurnalele publică suplimente arătându-și groaza. Paris, 29 August. îndată ce a aflat despre moartea împărătesei Elisabeta de Austria, d. Delcassy se duse imediat la ambasada Austro-Ungariei, pentru a prezintă complimentele de condoleanță ale Republicei. D. Faure a adresat o telegramă de vie simpatie împăratului Frantz- Iosef. D. Faure a renunțat la vânătoarea pe care trebuia să o facă mâine în pădurea de la Meurly. Paris, 29 August. Prefectura poliției din Paris nu cere nici o cunoștință asupra lui Luccheni. Dar are în mână semnalmentele unui oarecare numit Lucceni-Micaise, supranumit Ravacho), student născut în 1873, căutat de mult timp de către poliția din Bolonia, ca un anarhist periculos. Cu toate acestea s-ar putea întâmpla să nu fie acesta asasinul. Viena, 29 August. Teribila noutate venită din Geneva a provocat groaza. Consternațiunea, doliul și indignarea sunt de nedescris. Conții Goluchowski și de Thun au plecat imediat lângă împăratuljț la Schoenbrunn. Plecarea împăratului Frantz-Iosef pentru marile manevre nu va avea loc. Geneva, 29 August. Asasinul este originar din Parma în Italia, dar s-a născut la Paris.