Universul, septembrie 1900 (Anul 18, nr. 240-269)

1900-09-15 / nr. 254

ralzii necesare atât ministerului cât și funcționarilor săi. Cantitatea de lemne necesară va fi 2.000 m.cM dintre cari 200 pentru minister, iar restul pentru funcționari. ♦ Comuna Craiova dorind să introducă alimentarea orașului cu apă subterană, întocmai după sistemul adoptat în Capitală, a invitat pe d. inginer Etic Radu în localitate spre a-și da avizul. In același scop d. Radovici, inginerul-șef al serviciului tehnic de pe lângă primăria orașului Craiova, a vizitat zilele acestea lucrările de la Bâcu și sondajele de la Ciurel. ♦ Podul de peste râul Olt, la Drăghnești, s’a predat Statului și se va da circulației zilele acestea. Lucrările au costat peste 500.000 lei. ♦ lei, după amiază la orele 5, s’a ținut la ministerul de interne un consiliu de miniștri sub președinția d-lui P. P.Carp, primministru și ministru de finanțe. Consiliul a durat până la orele 7 seara. ♦ Ieri dimineață s’a întrunit la ministerul de război, comitetul consultativ al cavaleriei, sub președinția d-lui general Băicoianu , ocupându-se cu mai multe chestiuni privitoare la această armă. ♦ D. Anastasie Ștefănescu a fost numit copist la serviciul drumurilor din județul Constanța, în locul d-lui Tașcă, demisionat. ♦ Următoarele numiri s’au făcut în învățămîntul secundar : D. Simion Mândreanu a fost numit profesor de limba germană la liceul național din Iași. D. S. Libs a fost numit la catedra de limba engleză pe lângă liceul național din Iași. D. Stavri Roșculeț a fost numit la catedrele de științe naturale și geografie la liceul național din Iași. D. S. Mitescu a fost numit la catedra de desemn liniar pe lângă liceul național din Iași. D. Em. Constantinov a fost numit la catedrele de limba franceză, română și geografie de la gimnaziul Alexandru cel Bun din Iași. D. Al. Ilașculescu a fost numit profesor la catedra de caligrafie de la liceul național din Iași. D. Al. Demetrescu a fost numit profesor de limba franceză la liceul din Pitești. D. N. I. Apostolescu, profesor de limba latină la liceul Mateid Basarab, a fost transferat la liceul din Pitești. 1. N. Teohare, profesor de matematică la liceul din Slatina, a fost transferat la liceul din Pitești, la aceeași catedră. ♦ La ministerul cultelor s’au întocmit tablourile pentru nouăle profesoare cari urmează a fi numite în învățământul profesional. IMPORTANT!! La administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11 se repară ori ce ceasoarnice pendule, etc. mai ieftin decât oriunde. Se garantează mersul regulat timp de un an și la caz contrar se repară din nou, fără nici o plată. FRESA ROMANĂ Adevili ■nl critică pe guvern, findcă a vindut 150 mii de puști Martini-Henry nnei case germane. Apărarea Naționalii zice că ne trebuie războiui, dar nu contra unor bieți inconștienți și barbari vecini ca bulgarii, ci contra evreilor din țară de la noi, nu cu tunul și cu pușca, ci pe câmpul de lupta al economiei naționale. Constituționalul, vorbind despre rezultatul alegerilor comunale de la Turnu-Severin, zice că este un caraghioslic din partea liberalilor ca să'l sărbătorească ca o înfrîngere a partidului conservator. Drapelul susține că în conflictul cu Bulgaria procedarea din trecut a guvernului nu slăbește întru nimic dreptatea și soliditatea cauzei noastre. Epoca se bucură de succesul obținut de armata română la Expopoziția din Paris. L’Indépendance roumaine publică un al II-lea articol asupra vînzerei averei Statului. La troumanie vorbește de aniversarea zilei de 13 Septembrie, când Românii au proclamat la 1818 revoluția. Patriotul zice că preocuparea guvernului bulgar a fost să fie mai întâi deferent față de România, fiindcă la interogatoriul luat lui Sarafofî la parchetul din Sofia el a stăruit mai mult asupra complotului contra M. S. Regelui. România .Junii spune ca țara n’are să se conducă de părerile celor câți-va paraponișiți, cari își scurg veninul prin câte-va ziare de scandal. Secolul XX afirmă că in resultatul alegerilor comunale de la T.Severin oamenii cuminți nu pot vedea decât un avertisment serios pa care țara ’l dă infumurărel d-lui Carp. Timpul polemizează cu ziarele opoziției asupra condamnarea inspectorului de poliție Sachelaride. Voința Națională constată că ingeniosul plan al d-lui prim-ministru P. Carp, cu care a venit la putere, nu e astceva decât cel elaborat de antecesorul său la ministerul de finanțe, d. Take Ionescu, dovadă chestiunea amanetare a monopolului asupra hârtiei de țigară la un sindicat de bancheri germani. Presa din provincia Galații spune că totul a început să intre în făgașul calmului și afacerile ,și-au reluat în țară mersul lor normal. Evenimentul (Iași), zice că știrile venite din Bulgaria sunt cu totul liniștitoare, și că, cu ocazia conflictului, demnitatea și prestigiul unor ziare au scăzut cu totul, fiindcă au dat știri neexacte. Liberalul (Iași) atacă pe radicali, spuind că ei au avut o influență rea asupra învățămîntului nostru public. Presa de peste numit Gazeta Transilvaniei (Brașov) se ocupă cu discursul contelui Apponyi, unul dintre cei mai de frunte bărbați de Stat ai Ungariei, pe care l’a rostit înaintea alegătorilor săi din Jászberény și în care s’a ocupat puțin și de chestia nationaltei------ Din România (Telegramele noastre particulare) Brăila, 13 Septembrie. Piața cerealelor.—Fusion&lt.—Furt de griji.—Evadat prins. — Escroc arestat.—Incendiu. Piața cerealelor e mult mai animată ca zilele trecute. Grâul s’a vândut cu 10.90 hectolitri; porumbul colorat cu 8.15; porumbul obicinuit cu 7.45; sămânță de cânepă cu 19.50 suta de kgr.; orzul 9.40 suta de kgr. secara 9.40 suta de kgr.; fasolea 14.40 suta de kgr. La obor s’au vândut. 000 care cu cereale. Prețurile tind spre urcare. — Ere au fost ascultați la instrucție o mulțime de martori în afacerea vătafului Marin Antonescu. — Un furt însemnat de grâu s’a comis din nou astă-noapte în port, la magazia Perlea. Autorii au fost prinși și se numesc Panait Marca și Simion Dollar. — In urma unui denunț, poliția a arestat pe Radu Dumitru, condamnat la mai mulți ani închisoare și evadat din Telega. — Cunoscutul escroc Iohan Carol, escrocând pe mai mulți țărani, a fost arestat. — O telegramă spune că în comuna Greci au ars mai multe case și deposite de cereale. Diinou. — Constantin Draculis a fost înaintat parchetului pentru că a amenințat cu moartea pe mai multe persoane din port. — Printre vilele cornute din comunele Rogojeni, Vlădești și Șivița bântuie cu furie epizootia de dalac. — Niște tâlhari rămași încă nedescoperiți au furat de la locuitorul Nicolae Dragomir, din comuna Braniștea, mai mulți boi. Hoții sunt urmăriți. Rusia. Iași, 13 Septembrie Cazată in puț.Incendii.» Epidemie. - Filoxeră Ileana Samoil, îmbătându-se, a căzut într’un puț din strada Crucea. Ea a fost scoasă de trecători, și dusă în stare gravă la spital. — Un incendiu a distrus mobilierul caselor Lupu din strada Broscăriei. Se bănuește că focul a fost pus. — De asemenea un incendiu puternic a distrus trei case, proprietățen alehiî Gheorghe Neamțu, din comuna Gropnița. — Disenteria bântite cu furie în comuna Epureni. — Inspectorii viticoli au constatat că în raionul județului sunt o mulime de vii filoxerele și cu totul distruse. Miereanu. Londra, 13 Septembrie. După «Morning Post», mareșalul de Waldersee este așteptat la Taku la 12 Septembrie. Circulă zgomotul că mareșalul va remite îndată un ultimatum cerând extrădarea imediată a cinci cap înî mișcării. Contrariu, resboiul va fi declarat. (Agenția Română) un reprezentat diplomatic bulgar. Berthold, Londra, 13 Septembrie. Pirații în Cirsa Spitalele din Peking și Tientsin sunt literalmente pline. Mulți bolnavi sunt transportați în Japonia la Hong- Kong. In lungul fluviului West pirații incendiază sate, devastându le și furând femeile. Emme. —ră «Ä Craiova, 13 Septembrie. Accident mortal.—Lucrurile eomisiunea pentru taxele militare. Aseară, un lucrător de la palatul Minerva care se construește acum pe calea Unirei, căzând într'o subterană care i fusese uitată neacoperită, s’a lovit așa de grav încât a murit imediat. Autoritățile aui oprit lucrările, cerând intervenirea ingineruluișef al comunei pentru ca să ancheteze și să constate în a citi sarcină ca de responsabilitatea acestei nenorociri. Parchetul local de asemenea a început cercetări. * Comisiunea însărcinată cu stabilirea nouilor taxe militare și-a prelungit lucrările până la 18 Septembrie. Seviete. Iași 13 Septembrie. Ordin ministerial.—O măsură buna. — Arestare.— Salariile funcționarilor publici.—Copil’ boț.—Incendiu.—Accident nenorocit .Tin criminal.Operetă la Iași Autoritățile locale au primit telegrafic de la,ministerul de interne ordinul de a nu se mai elibera bilete de liberă petrecere streinilor cari vor prezenta numai certificate de călătorie emise de consulatele austro-ungare din țara noastră. Se cer pașapoarte in regulă, cari singurile sunt recunoscute ca valabile. — O măsură excelentă a fost luată de administrația comunală din orașul nostru, anume ca toate ogrăzile bisericelor comunele să fie prefăcute în piețe și grădini publice. — Astăzi a fost arestat Petrache Tănase care,—după cum am anunțat deja—a maltratat în chip sălbatic pe soția sa, Paraschiva. Nenorocita e internată la spital. — Casieria generală a județului nostru a primit de la ministerul finanțelor un ordin ca să nu se mai plătească nici unui funcționar mandatul său, până ce nu va dovedi că și-a achitat plata dărilor către Stat. — Copilul Petru Varlam a fost surprins astăzi pe când fura din căruța unui biet sătean toți banii ce se aflau acolo. Micul pungaș a fost arestat. — Un incendiu, isbucnit în str. Cucii No. 8, a distrus o mulțime de mobile, cari erau proprietatea femeei Golda Vădana. — Lucrătorul Ioan Bimariu, de la atelierul de fer&me a gărei, căzând de pe o mare înălțime, și-a rupt o coastă. Intr’o stare gravă sărmanul a fost transportat la spital. ^— Puține zile au trecut de când am anunțat că o doamnă numită Constantinescu în vârstă de 60 de ani și-a curmat zilele împușcându-se. Astăzi, soțul ei, numit Ioan Constantinescu, s’a plâns poliției că fiul șef, Alexe, într’un moment de furie, ar fi făcut amenințarea că va împușca pe tatăl său. Poliția cercetând, a găsit în haina denaturatului fiu un glonte de revolver. Ieșenii au primit cu bucurie vestea că în curând va sosi îrmașul nostru o trupă de operetă de harltheater din Viena, Miereami, Ga'ațî, 13 Septembrie. Sinucidere.—Hoț arestat. Lovire gravă. —Amenințare cu moaptea—Epizootie.—Fort de hoi. Astăzi, pe la orele 10 dimineața, Jack Pardovitz, cunoscut comisionar de grâne din portul nostru, s’a sinucis în locuința sa din str. Instrucțiune, trăgându-și un glonte de revolver în gură. Moartea i-a fost instantanee. Sinucisul era în vârstă de de 60 ani. Cauza sinuciderii este că astăzi trebuia să i se protesteze mai multe polițe pe cari nu putea să le achite. Poliția de siguranță a arestat pe autorul furtului de la d-na Teodora Marinescu. El se numește Mihalache Surpam — Azi dimineață, Iancu Goldstein a lovit grav pe Carman Herșcovici, agresorul a fost a Din Streinătate — 12 Septembrie 1000 — Viena.Misiunea italiană împăratul a primit în audiență solemnă misiunea italiană, însărcinată să notifice suirea pe tron a regelui Victor Emanuel 111. Berlin. — Numire în comandamentul marine! Prințul Euric al Prusiei a fost numit comandant al primei escadre. — 13 Septembrie 1000 — München.—Sosirea prințului Ferdinand al Romuiei A. S. R. Principele Moștenitor al României a sosit aci. Paris.Primirea delegatului orașului București D. colonel Gherghel, delegatul orașului București, a fost primit em la lotel de Visle de către d. Escudier, vice-președintele consiliului municipal din Paris, cu care s-a întreținut îndelung. Budapesta. — Prânz de gală in onoarea Șahului Persic. La prânzul de gală dat dr in onoarea sa, Șahul a ridicat un toast împăratului Francisc Josef, exprimând recunoștința sa pentru ospitalitatea ce i-a acordat’o Majestatea Sa. Arhiducele Iosif August a închinat pentru Șah și a exprimat, în numele împăratului Francisc Josef, bucuria Majestățea pentru satisfacțiunea pricinuită Șahului în timpul șederei sale în Austro- Ungaria. După visita de la Constantinopol, Șahul se va întoarce la Budapesta unde va petrece două zile. El se va duce apoi în Rusia.Agenția Română. EVENIMENTELE din CHINA Londra, 12 Septembrie «Globul» află din New-York că d. Conger a primit ordin nu numai să negocieze un tratat de pace independent între Statele Unite și China, dar însâ să ofere mediațiunea guvernului său între China și Puteri.? Taku, 12 Septembrie Un corp expediționar va pleca, la 29 Septembrie, spre Paotang, New-York, 12 Septembrie «Agenția Reuter». — După o depeșă din Londra, lordul Salisbury ar fi răspuns notei germane, în aceiași termeni ca și Statele Unite. Washington, 12 Septembrie «Oficial».Generalul Chaffee a primit ordin să nu lase la Peking, în timpul negocierilor pentru pace, decât un regiment de infanterie, patru escadroane de cavalerie și o baterie de artilerie și să trimită restul trupelor la Manilla. Colonia. 12 Septembrie Se comunică din Berlin «Gazetei de Colonia» că răspunsurile tuturor Puterilor, afara de al Angliei, au sosit; toate, exceptându-se al Statelor Unite, aprobă în principiu propunerea Germaniei. Acelaș ziar constată că prima consecință a politicei americane este numirea prințului Tuan ca consilier dle stat. Chestiunea este de a se ști dacă se poate negocia cu un stat în capul căruia se află un om acuzat de crime grave. După o știre din Washington, Statele Unite are pe punctul de a începe, cu plenipotențiari ai prințului Tuan, negocieri asupra principalelor puncte de supus conferinței generale a Puterilor cu China, dar «Gazeta Coloniei» constată că nu se știe nimic la Berlin despre un mandat pentru asemenea negocieri. Berlin, 12 Septembrie După ziare, răspunsurile Rusiei și Japoniei la nota circulară a d-lui de Bülow au sosit. Răspunsul Rusiei ar adera, în principiu, la propunerea Germaniei, pe când Japonia ar primi-o într-un mod și mai accentuat. Londra, 13 Septembrie. Se comunică din Shanghai ziarului «Standard» că, după un raport al funcționarilor chinezi, prințul Tuan ar fi adresat, în numele împărătesei, tuturor autorităților un edict secret, zicând că curtea imperială a hotărît să râd J» IMPI Ü'. UE sist»» oră f Telegramele noastre particulare) Londra, 13 Septembrie. Temeri de războiu intre Germania și America Prințul Tuan adună trupele ce sunt trimise (din Sudul imperiului. Imperaiul s’a despărțit de împărăteasă. El se află la Tating, la 1250 de kilometri depărtare de Fokina. Din Novw-York se telegrafiază că America s’a despărțit de concertul puterilor și lasă la Peking numai 1500 de soldați, retrăgând restul trupelor sale. Ziarele, lăudând pe președintele Mac Kinley, spun că America de Nord treiie să se pregătească de rosbofft contra Germaniei. Eunuc. Viena, 13 Septembrie. Deces A murit celebrul chirurg, profesorul Albert, de o sincopă a inimii. BezilioM. Roma, 13 Septembrie. Amenante asupra luare! Peitangului Se telegrafiază din Tien- Tsin ziarului «Messaggero» amenințe asupra luarei orașului Peitang, la care au participat șapte mii de soldați ai Puterilor, afară de cel al Statelor Unite. Chinezii întrebuințau tunuri puternice și precise. Ei ați rezistat numai o noapte ,și apoi au fugit. Germanii și rușii au avut foarte mulți morți. La Peitang s’au arborat drapelele aliaților. Aceștia organizează o expediție contra boxerilor. Vaporul «Singapore» pleacă în Italia încărcat cu răniții din China. Xesti. Viena, 13 Septembrie. Conflictul româno-bulgar Sultanul a scris prințului Ferdinand invitandu-l să vie la Constantinopole. In cercurile diplomatice de aci se soovește că regele României s’ar duce ea să viziteze pe Sultan o corespondență sosită din Sofia ziarului «Vaterland,» spune că e iminentă soluțiunea confiietului bulgaro-român. Beriticlul. Londra, 13 Septembrie. Acțiunea energică a Germaniei in Clima Anglia primește propunerea contelui de Buelow, dar vrea ca ea să fie discutată. Anglia va da mijloacele spre a face ca acele propuneri să reușească. Ziarul «Morning Post» dă știrea că contele Waldersee va trimite din Taku un ultimatum, cerem predarea celor cine șefi ai revoltei boxerilor. Nefăcându-se îndată această consemnare, se va încinge războiul cu China. Forțele germane ar sechestra imediat flota chineză și ar ocupa provincia Jiang-su. Morning Post ass l’el Germania ar conduce războiul din China și Europa trebue să împedice ca sa se ajungă la această extremitate. adaogă că Emme, Paris, 13 Septembrie. Chestia împărțirea Chinei Ziarul «Débats» spune că evenimentele din China și negocierile dintre Puteri sunt pentru lumea necivilizată un spectacol întristător și neliniștitor. «Débats» conchide articolul șefi zicând, însă, că dacă anexarea Manciuriei va fi făcută de Rusia, atunci aceasta va fi primul pas și împărțirea Chinei și Franța va putea ușor să ia la Sudul Imperiului Ceresc o parte lângă Touehin. G. Emuli. Viena, 13 Septembrie. Desmințirea mm3 miniștrii sârb Fostul ministru serb de Interne Gencîo, trimite ziarului Neue Freie Presse o lungă scrisoare in care desminte cum că și-ar fi apropiat bani din fondurile secrete și că cei 3000 fr. ce lipsesc, i-a dat din ordinul regelui unul strein care s’a prezentat m 9 de Viena. 13 Septembrie. Ambasador dezertor Din Madrid se telegrafiază că ambasadorul turc de acolo neprimind de mult timp salariul a părăsit ambasada, care e invadată de creditori. Berthold, Karis, 13 Septembre. Noul minister bulgar. O telegramă sosită din Sofia ziarului Patrie spune că prințul Ferdinand ar numi ca președinte al consiliului pe Sloiîpfl și ar îndepărta pe miniștri, cari au riscat să producă un conflict cu România. G. Bandi. Viena, 13 Septembrie. Germania în China Desmințiți știrea că Anglia ar fi respins propunerea contelui de Buelow. — «Lokalanzeiger» are din Sangai știrea că un diplomat chinez a comunicat lui Li Hung-Ciang că Germania prepară debarcarea a 7000 de oameni ca să năvălească în valea Yangtse. Berthold. Paris, 13 Septembrie. Soldați criminali.O Baroneasă asasină Azi de dimineață au fost arestați doui soldați, care au înecat in conului Saint-Martin, din Paris, pe o femee care nu a putut fi incă identificată. ===== Se telegrafiază din Petersburg •Agenției Havas» că o baroneasă spaniolă, soția fostului ambasador la Madrid, a ucis cu focuri de revolver pe sora ei, pe care era geloasă, căci o bănuia că are relațiuni cu bărbatul ei. G. Bandi. Viena, 13 Septembrie. Declarațiile unui ambasador chinez O telegramă sosită din Petersburg anunță că un redactor de la ziarul «Nowoje Vremja» a întrebat pe ambasadorul chinez cu privire la noua și grava situație din China. Ambasadorul a spus că e de necrezut promoțiunea prințului Tuan. Bert Kohl. Roma, 13 Septembrie. Greva birjarilor. — Italia și Abisinia Mâine va înceta greva birjarilor. ===== Azi s’a depus pe mormintul regretatului rege Umberto o bogată coroană de bronz trimisă de Menelik, negusul Abisiniei. Nestî. Viena, 13 Septembrie. Incidentul din Guatemala Din Berlin se depeșează că ziarele de acolo consideră ca închis incidentul cu Guatemala la Nueva, capitala Republicei Guatemala (America centrală), mici- reprezentantul diplomatic al Germaniei, a fost atacat în cursul noptei de agenți secreți de poliție și a reușit să se salveze trăgând focuri de revolver. Republica Guatemala a pedepsit pe culpabili cu grave pedepse și Germania s-a declarat satisfăcută. Berthold. Roma, 13 Septembrie: Comunicat oficios Ziarul Tribuna apărut astă-seară publică un comunicat oficios in care spune că propunerea Rusieie evacuare a apus și situația în China produce îngrijirile diplomației. O telegramă din Berlin desminte In mod oficial că contele de Waldersee va face un ultimatum Chinei cerând consemnarea șefilor boxeri, căci altfel va declara războiu Chinei în numele Germaniei. Nesti. Viena, 13 Septembrie. Pictor anarhist La Leopoli a fost arestat pictorul de camere Palaczy, fiindcă făcea apologia lui Bresel, asasinul regelui Umberto al Bazei. Berthold, Roma, 13 Septembrie. Balonul dirigrabil O telegramă sosită din San Gallo anunță că din cauza prea multelor greutăți, aerofronul bufonului dirigabil al contelui Zeppelin, a explodat producând pagube foarte grave. N’esti. Viena, 13 Septembrie. Cuirasată în China O telegramă sosită din Triest anunță că se trimete în China cuirasata «Leopard». Berthold. Finanțe, agricultură și comercia București, 13 Septembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta «le 1881—885% lei 88-89, idem de 1892 5 % lei 87 — 88, idem de 1893 5% lei 87 — 88, id. de 32%, voit. 1% lei 73 — 71, idem de 50 mil. 4<»/0 lei 73*/*—‘71*/, id. de 274 mil. 4% lei 74—75. Funo. rurale 5% lei 90—90*/, id. de 4% lei 73*/,—'74'/«. Urb. București 0% lei 78 — 78*/,, idem Iași 5 °/ lei 72—73. Acțiuni: Banca Națională lei 2220- 2240, Banca agricolă lei 292—293, Banca de Scont lei 217—250. Loc. de asig. : Dacia-România lei 405— 410, ex-cupon. Naționala lei 410— 415, ex-cupon. Valori industriale : Construcții lei 20—25. Gazoase lei 90—93. Monede: Napoleonul lei 20.23, cor. germ. lei 24.70, florinii lei 2.09, rubla lei 2.70. Sconturi și avansuri: Banca Națională 8-9%, Banca Agricolă 12%. Devise: cel: Londra 25.31 */,, cek Paris 100.52*/,; cek Viena 104.65; Berlin 123.67*/t Trei luni : Londra 25.02»/»; Paris 99.70; Berlin 122.25. Cota valorilor române în străinătate Frankfurt. — Renta de 5% 80.—, idem de 4% 73.20. Paris.—Renta de 5% 86.—, idem de 4% 74.25. Berlin. — Renta de 91 — 92 5% 85.90, idem de 1890 4% 73.10, id. de ISOI 4% 73.—, idem de 1896 4% 72.90, idem de 1898 4% 73.40. Comunale București —.— Cozii valorilor străine Consolide engleze 98.44, renta franceză 100.05, renta italiană 93.10, Banca otomană 536. Loturi otomane 112. Cereale Cursurile sunt mai scăzute azi în America. Grâul a pierdut mai mult de 1 cent, pentru toate epocele, însă porumbul e susținut și cu urcare de la Chicago. Prin piețele europene, tendința variază după situația locală și după influența burselor americane. Astfel, Anvers și piețele engleze sunt calme. Parisul e ta urcare și Berlinul susținut. Bursa din Budapesta e închisă și astăzi. După corespondentul nostru din Constantinopol, piața de acolo e mai calmii, cu prețuri slabe pentru grâu și făină. Sosirile grâului în cursul șiptezoanei trecute s’au ridicat la 100.000 kile turcești, între cari grâu românesc nu figurează de loc. In făină, sosirile s’au urcat la 20 mii saci de diferita sorginte, între cari relevăm și 7500 saci din Brăila, vinduți cu piaștri 71—76 sacul de 75 kgr. Recolta din Asia mică și din Rumelia fiind buna, morarii din Constantinopol au avantagiul de a cumpăra grâu eftin și de a susține concurența cu făina streina, și asta e cauza principală a slăbiciunii prețurilor făinei pe piață. O bună căutare de porumb se semnalează pentru Egipt. Mai multe corăbii s’au încărcat cu destinație la Alexandria. Mișcarea de erî a pieței Brăilei e mai bună. Vînzările de grâu s’au urcat la 45.000 deet, din cari cea mai mare parte sunt de calitate mijlocie de 75—77 kgr. pe hect. și care s’a plătit cu lei 11.70—12.20.Chiar calitățile mai bune de 80 kgr. au obținut până la 11.10 hect. 1100 hect. de secară s’au vindut cu leî 6.71—6.30 hect. Sosirile de erî sunt următoarele : grâu hect. 30.500, orz hect. 10.000 și fasole hect. 3620. Ultime de peși Coa cerealelor in streinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 12 Septembrie. Sărbătoare: Berlin, 12 Septembrie. Grâu de Sep. mark 157% invariabil Secară,, ,, ,, 143% scă., m. Paris, 12 Septembrie. Grâu de Sep. fr. 20.20 urc. 10 c. Făină „ „ 2g.l.5 „ 15 c. Uleiu de colta „ 70.75 ,, 1.25 c. New York, 12 Septembrie. Grâu disp. cents, 82% scă. 1% c. Porumb ,, ,, 48% invariabil Chicago, 12 Septembrie. Grâu disp. cents 76% scă. 1*/4 c. Porumb ,, ,, 41% urc. % c. /VWWWV:VW'>"WiAAVv«A oBifea §0%d (SliicItHiann Logodiți București Paris WW\A^VvVvVW>A/VvVVVV ...... ■ Născuți si Morți Pe ziua de 13 Septembrie 1900 Născuți 26. Morți 14 adică : Ion Dragomir Marinescu 10 luni, Grigore Petrescu 22 ani, Alfred Carol Juster n. m., Smaranda Mărgăritescu 11 luni , Paulina Gheorghe Iliescu 29 ani, Anghelina Frâncu Radu 4 zile, Marin P. Oprescu 1 an jum., Alexandru Iacovescu 9 luni, Mindei Lazăr 80 ani, Mană Răducanu 50 ani, C-tin Ștefan Ioniță 1 an jum., Elena Nicolae Ștefănescu 38, Levi Juster 52 ani, George Căplanovici 56 ani. ♦ Atragem atențiunea asupra anunțului Conserve Stancovicî din pag. IV. CUTIA cu SCRISORI D-le Director, Vă rog, să bine-voiți a însera în ziarul dvs. următorul an treia. Aflând că fiul meu Baldi I. Delugan, s’a prezintat la diferite persoane cerând bani în numele mști, fac cunoscut tuturor că nici odată nu am dat o asemenea autoritare și-l rog ca pe viitor să nu-l mai libereze bani sub nici un motiv, deoarece ea nu-i voia mai plăti. I. Delegan. Propultar, Blauxta. Institutul Pedagogic de D-re — Autorizat — BUCUREȘTI, STRADA FÂNTÂNEI No. 22 Fondat in anul 18S9 Oiselvare: PAULINA DEMETRESCU (Fosta LUPU ANTONESCU) Absolvi 1« a scoalei normale din București și diplomata academiei pedagogice din Viena Local și grădină vaste. Băi sistematice. Lumină incandescentă. Cursuri primare și liecale complecte, conform programei Statului, cu limbile germană și franceză, lucru de mină, desemn "și muzica vocală obligatorii. Limbile engleză și italiană, pictura, dans, vioara și piano facultative. Cursuri libere bine alcătuite, conform programei Institutului. Certificatele au aceiași valoare ca și ale școalelor Statului, înscrierile se fac chiar de acum: 2819 Institutul de Domnișoare „STAHL“ Fondat la 1881 Strada lihnib-Voda No. 7 GRAWNA DE COPII. GUNS PRIMAR. CURS LIBER. Cursurile încep la 1 Septembrie, 2790 Direcțiunea. Institutul „LUMINA“ — BUCUREȘTI — CALEA RAHOVEI No. 41) Se aduce la cunoștința publică că elevii de curs secundar și primar, cari au rămas neinscriși la scoalele Statului, pot fi încă Înscriși in acest institut, unde își pot face instrucțiunea sub conducerea unui personal didactic distins și în schimbul unei sume modeste. 2852 SALAMURA FLORICA singurul leac înpotriva TĂCIUNELUI (Mălurel) [ Analizată și recomandată de La bondarul Statului, întrebuințată cu succes in toată țara . FabriCttilune anuală 500 00Q pachte:A se cere marca «FILORICA»și somn natural. PEFCA petrecere pachet 1 Pachet ajunge pentru 2 peroane, 3 Pachete ajuns pentru 2 fălcii. , In urma unei noui perfecționări In 1 ’ metoda da fabricatie-SALAMINA sa ’ j TOPEȘTE acum FOARTE REPEDE, Pentru orice informațiuni a se adresa la Fabrica „FLORICA‘: — CRAIOVA "WWW Regina Apelor Minerale din Translvani ia CEL SAI MINUNAT B9RVIS ”, recunoscut și ca cea mai superioară în ceea ce privește valoarea ei HIOIENICA și ea BEUTURA NECOSTITOARE pentru masă Gustoasa limpede, și curații în tot timpul. — Depozit general G. GIESEL, București, Calea Moșilor 59. Atragem atențiunea cititorilor asupra importantului antineiü al dentistului GOI.I>E BEttG din pagina a IV-a. POLICLINICA STRADA GENERAL FLORESCU No. 3 între Hotel de Londra și grădina Sf. Gheorghe. Consulta finn la I frâne Pentru cei cu mai puține mijloace LA ORICE ORA A ZILEI Se caută toate bolile, în special boale de fomoî și coi»!. Tratament special pentru boalele lumești 2844 Dr. Eracli Stema Asistent benevol la cursul de Boale interne al d-lui prof. Dr. I. TH. THOKIESCU SPECIALIST 12^T BOALE INTERNE (piept, stomach, rinichi) — de copil și MAMOS — Vindecare sigură pentru sifilis și boale secrete. Consultații 8—10 și 6—7. — CALEA RAHOVEI No. 12 — A APARUTI Noul Cod de Procedură Civilă ADNOTAT CU ResuBtatul Desbaterilor Parlamentare și însoțit de un Vademecum, în care se indică termenele în care se fac Opozițiile, Apelurile, Recursurile precum și cazurile când sunt ridicate aceste drepturi, în toate legile usuale, de 1.1 °. giraj cij Consilier la Curtea de Apel din Sarațî, fost fiiala Prețul unui exemplar 3 ieisticu cerere, însoțită de costul respectiv, se satisface franco, de Tipografia „Gutenberg“, Ioseph-Göbl București, str. Doamnei 20. 2763 Dentist American E H Strada ihtmiei Xo. 17 Alături cu Poșta Numai cu ramiftate preț face dinți și danturi in cauciuc si aur cu garanție pe 10 mi. Asemenea fuuiilineac dinții măselei cu metilurile cele mai fine, fără durere, curățirea și albirea dinților; extragerea dinților fără durere prin amorțire."Tite lucrările numaî cu jumér de preț. — Vă ■rog observați bine »doaaa. ..2859 Aü PRK FOE Maison FRAȚII KASAN ■66—70, Str. Lipscani. 66—71 — BLICAREST — Atx sosit Mărfurile de: TOM MidiUMI Hautes Nouveautes Mare asortiment in Oproape, Stole de Mobile Linoleum, etc. PftErcii fixe 2092 ________ VACCINARE și revaccinare cu succes garanitat, se execută zilnic la Dedici laica din strada General Florescu No. 3, ioliciori: de Londra și Grădina 81. Gheorgiie, 28 film institutul «de Domni știre "I*® din strada Cfizărmei No. 77, se primește domnișoare studente și eleve, în caz doi, cu 45 lei lunar. 2860 Dr. HARALIAMB î, Strada Stenașterei, niii torcându-se din străin Mare», și-a reluat consultațiunile , de la 2 la 5 ore p. m., pentru Boale de Piele, Vensilia și Coabita Pirului 2637 Dr. Andrei Dimitrm FOST MEDIC AL SPITALELOR CIVILE — S’a întors în Capitală — Special: Boaie de femei și femie fnterni Consultații la orele 1 —3 și 6—7 p.m Strada Lioaiste, JA2 2847 AVIS VOIAJOim.OD Hotelul Concordia, după o radicală și complectă reorganizare a mobilierului, a redus și prețurile camerilor de la 1 lefi și ’50 in sus. Serviciu și curățenie neîntrecuta. Cu stimă 2759 Ghită Pascu. DOCTOR VELESCU — OE YJIST — Fost șef asistent de clinică la Facultatea de ftzică din Philadelphia (America) întorcându-se din străinătate și reluat orele de consultațiuni: de la 9 la 12 și de la 2 la 5 in strada Ilegnist IVo. IO 3846 Doctor Staiculescu — MEDIC AL CAPITALEI a fost 5 ani intern al spitalului de copii, special in boala interna de copii — consultațiuni seara 6—7 — Strada Știrbei-Yodtt Ars. în * _______ 2342 Hßimmita Orshone D. HOLEXSTEIX Strada Cilmpineani No. .31 Face cunoscut clienților sei și onoifi public, că a asortat din nou Magazinu de croitorie cu stofele cele mai moderne franceze și engleze. Prețurile foarte avantagioase. 2834 Dr. Mauricifi Levy ie la facultatea din Faria Special: Reale lutsina de lesser si faceri Consumațiuni de la 1-3 și da la 6-S .95, STRADA CAROL, 95—I De asemenia face cunoscut că tratează cu succes bóatele secrete, fie cât de vechi,după metodele ele mai uimit, un>i«nn»«p.««r mmmmmmm* mwmmm Imn A. Frunsescu — AVOCIέ — S’A MUTAT str. Polon«, 3| Consultații de la 8—11 a. m. 2827 ’ . iS., Dr. I. Lustgarten Fost ifticn pr. al Spitalelor din Paris S’a mutat strada Model No. 1 Coduîlaîiuiîi pentru boule interne și nervoase — da la 3—5 post-meridiane — ---- -- i. 7? ;î generali pentru note, ȘTâlgușuri i