Universul, septembrie 1901 (Anul 19, nr. 237-266)

1901-09-01 / nr. 237

Invitat UM8I STREINE!! ! ana mai bună metodă are a II BERLITZ SCHOOL București 1 STR. CAROL, 38. Prospecte gratis Cursuri partied are și la grupuri în școala seiiMi cu fiul INSTITUTUL MODERN de Băeți AL PROFESORILOR ASOCIAȚI 190. Calfa Victoriei, București Autorizat de onor. Minister prin adresa No. 5407, din 16 iunie 1301 cuprinde : curs primar, comercial, Liceu clasic, real și modern. Directorii acestui institut : Ștefan Sihleanu, profesor universitar, deputat, fost secretar general al Ministerului instrucțiunei publice, etc. Ștefan C. loan, profesor la liceul Mateiu-Basarab, deputat, fost inspector al învățâmîntului, etc., și Radu Novian, profesor la liceul Lazăr, avertd ca sub-director pe d. Alexandru Nicolau, fost profesor la gimnaziul din T.-Jiu . Aducem la cunoștința părinților de familie că, pentru siguranța progresului elevilor la trimțătură, ne am asociat profesori dintre cei mai distinși de Universitate, de liceu și școală comercială, că pentru prepararea lecțiunelor la fiecare obiect in parte am angajat pedagogi speciali, că prin urmare ne dăm toată osteneala, pentru ca elevii, aflându-se în cele mai bune condițiuni de a studia și fiind zilnic serios controlați, să-și poată trece cu succes examenele înaintea comisiunilor numite de minister în institut ; de aceea rugăm pe părinții doritori de a-și da copiii la pension, să aibă bunătatea și să nu pregete a vizita localul, ca să vază personal instalația acestei școli model, atât din punctul de vedere didacic cât și de menaj și sa se convingă de fapt in cele ce afirmăm nu sunt, cum se obiermiește, o simplă reclamă, ci simt in adevăr o realitate. Credem că prețurile de la 250 lei pentru externi și de la 700 lei pentru interni sunt foarte reduse în raport cu marea disvoltare și garanțiile suficiente ce prezintă Institutul Modern de băeți, perfect organizat, din punctul de vedere igienic și pedagogic, pentru buna întreținere, educațiune și instrucțiune a elevilor încredințați. Prospectele la cerere, înscrierile se fac în cancelaria institutului în toate zilele de la orele 8—2 a. m. și de la 2—8 p. m. Pentru corespondență : Radu Novișin, 190, Calea Victoriei, București, 3862 LIGBUL FRANGEZ Pus sub înaltul patronaj al Legațiunei Franceze București — 142, Calea Moșilor director: C. A. LEAUTEY profesor la liceul Lazăr în vei«miului secundar, CLASIC, REAL, INGOERIl Conform programelor Statului Român Limba Română. — D. I. SLAVICI, membru corespondent al Academiei române, prof. și director al studiilor la Institutul Oteteleșanu. Limba Franceză.—D. A. LEAUTEY, licențiat in drept, profesor la liceul Lazăr, director al Liceului Francez. Limba germană.—D. V BUDE, licențiat in litere și filosofie, fost prof. al Liceului Francez. Limba latină.—D. W. GUHL, licențiat în litere și filosofie, prof. la liceul Matei Basarab. Limba grea?it.—D. GH. PAVELESCU, licențiat în litere și filosofie, prof. la liceul Lazăr. Istoria și filosofie.—D. P. ALES3IAN, licențiat în litere și filosofie, prof. la liceul Lazăr. Geografia — D. G. GORCIU, licențiat in științele istorice, prof. la liceul Mihai Viteazul. Matematica.—D. G. KIRILOV, licențiat în științe, prof. la școala de poduri și șosele. D. ST. STOICESCU, prof. Iasi£ 613î Lazăr D. N. NICOLAESCU, licențiat in științe, profesor la liceul Mihai Viteazu, Pisica si Chimia.—D. N. BRATLIȚEANU, licențiat In ședințele fisice, prof. la liceul Lazăr. Sciințele naturale. D.V.ATANASIU, doctor în sciințele naturale, diplomat al școalei des Hautes-Etudes din Paris, prof. la liceul Lazăr. Invetamîntui primar conform programelor Statului român I învețămîntul^ecüniar modern Conf. programelor liceelor din Franța PUEPĂJEA HB pentru examenele bacalaureatului francez Cursuri facultative Limbile engleză — italiană — greacă modernă—Muzica instrumentală— Dans—Scrimă Hrana a SandgalTsT bine îngrijită 38(13 Institute! Model de Biet .PRINCIPELE CAROL“ Liv. Gradinei Publice, li — ibraila — Fondat la 1 Septembrie 1900 cu autorizația Onor. Minister al Instrucțiunei publice și organizat după modelul institutelor din Germania și Elveția, a dat la sfîrșitul anului școlar următorul rezultat : prezenți la examen 90 elevi, promovați 88, corigent unul, repetent unul. Anul acesta institutul va funcționa ca și în anul trecut primind elevi interni, semi-interni și externi. Local splendit situat în cel mai higiéniu cartier. Reorganizat și înzestrat cu tot materialul didactic necesar având următoarele cursuri : Grădină de copii. Curs primar complect în care se va preda limba franceză și germană. Curs comercial de gr. I. și gr. II cu autorizație specială și subvenționată de Onor. Primăria locală, organizată după modelul școalelor din Germania. Curs liceal complect cu secțiile: modernă clasică și reală. Curs de limbi străine. Fiecare curs va avea director de studii. Muzica instrumentală și pictura obligatorii. Pedagogi francezi și germani pentru conversații și jocuri gimnastice. Corp didactic și supraveghetor ales. Prospecte se trimit la cerere, înscrierile se fac de pe acum. Director, V. St. Axenti ® 3890 Oiczi din Ungaria. Populația din acel județ va face o primire strălucită contesei Lonyay. * O telegramă din New York anunță că guvernatorul Oddi din Buffalo, a început deja procesul contra atentatorului Czolgosz. S’a renunțat de a se chema ca martor președintele Mac Kinky. * Guvernul italian are de gând să transforme Veneția într’un port de război de prima clasă. « * La Haga se ocupă ziarele foarte mult, cu ideea de a se introduce din nou pedeapsa cu moarte. * » Din Szepssvárnija (Ungaria) se scrie că pădurile muntelui Tatra sunt acoperite de zăpadă deja de o săptămână In întreg ținutul, frigul e foarte mare. * Din Constantinopol se anunță că un înalt demnitar al palatului imperial IldiZ-Kiosk a invitat pe girantul ambasadei franceze Bakst, la un banchet ce se va da in onoarea căsătoriei celor trei nepoate ale Sultanului. Bapst a refuzat. * * Unul din principalele cluburi de femei din Londra, publicase un anunț că are nevoie de un șef bucătar. El primi oferta funui domn, care declară că nu cere leafă. S-a deschis o anchetă spre a se afla cine e acest ciudat bucătar și s-a constatat că era un romancier care dorea să scrie o carte asupra cluburilor femenine. Societatea a angajat insă o bucătăreasă.* * * In congresul, care se ține acum la Copenhaga al doctorilor de la Nord, decanul ginecologilor danezi, prof. Howitz, a anunțat că a reușit să vindece multe cazuri de cancer, prin congelațiunea cu ancătină. Congresul a felicitat pe prof Howitz și l-a rugat să publice un memoriu asupra acestei cure minunate.* » * După telegramele sosite din Buffalo, doamna Mac Kinley nu ar cunoaște încă adevărata cauză a rănirei soțului ei. Spre a i se explica starea președintelui, i s-ar fi spus că în timpul unei ceremonii în expoziție Mac Kipley căzuse, rănindu-se la pântece. Doamna Kar-Kioley e foarte excitabilă. Marți, auzind detunătura unei puști, a leșinat. " » Luni seara,la Ranconigi, (Italia) a avut loc o retragere cu torțe și și cu focuri bengale, care a plecat de la societatea lucrătorilor și s-a dus în fața castelului regal, în mijlocul aclamațiunilor mulțimea. Suveranii Italiei au apărut la seară și au ordonat să se deschidă porțile. Mulțimea atunci a intrat în curte în sunetul imnului regal. Suveranii au mulțumit primarului pentru acea frumoasă demonstrație.ticole din regulamentul Asociației. La ora 5 escureiinea la Flămânda. La ora 9 seara se va începe serbarea proiectată în grădina publică, bătue cu confetti, serpentine, boutes d’or, călușer, tombolă, drum de fer și alte distracții. A doua zi, Luni, în ora S dim. va avea loc a doua ședință, în care se va urma discuția modificărei regulamentului. La ora 2 p. m. se va vizita institutul de hidroterapie al Eforiei Grețulescu. De aci vor porni cu muzica militară, care ii va conduce până la bariera dinspre Nămărști. După ce vor vizita mănăstirea și asculta vecernia, se va servi primul banchet. Retragerea cu facle către C.Lung. A III și ultima zi a congresului. Ședința se va deschide la ora 9 dim., în sala clubului militar. La această ședință va participa publicul, cu invitație specială. Vor vorbi două studenți, în două conferințe de interes general și de actualitate. La ora 12 ultimul banchet, după care studenții, însoțiți de muzica militară se vor îndrepta spre gară. Trenul va porni la ora 2.35 către București, unde va ajunge la ora 8 și 30 seaca. Forța? Pe 12 000 lei in trenat ts Galați D. Mellas, proprietar în str. Pope-Rusu No. 5, a plecat zilele trecute, împreună cu soția sa, la Galați, unde au luat parte la un bal. D-na Mellas, cu această ocaziune, a luat cu d-sa giuvaericale în valoare de peste 12.000 de lei. Dri dimineață, d. Melias pleacă din Galați spre București, într’un apartament din vagonul de dormit. Pe la Brăila d si adoarme și nu se deșteaptă decât la Ploești. Aci observă că îi lipsește geanta, în care avea giuvaericalele. Imediat în știința despre aceasta pe șeful gărei și pe comisar. Se începură cercetări, dar în zadar toate, căci hoțul dispăruse. La pornirea trenului din gara Ploești se prezintă d-lui Meliaș conductorul trenului, care SI aduce geanta, dar fără giuvaericale într’însa. Dînsul spunea că a găsit-o în latrină. In gara de Nord, poliția de siguranță a Capitalei, care era înștiințată despre acest furt, dispuse arestarea conductorului, ca bănuit a fi autorul furtului. D. Puiu Alexandrescu, șeful siguranței, a luat era după prînz un lung interogatoriu bănuitului. Până acum, însă, hoțul n’a putut fi descoperit. ——--------«a*ma *s- m- Curier Judiciar (TRIBUNALELE ROMANE) Tiliăria din corn. Ciomal Jiul. i’rahava Indivizii Dumitru Nae Neagu, Ion Gh. Petre, I. Tudor Dinu, Voicu Banciu, Păun Costache și Stoica Banciu, constituiți într’o bandă, știind că locuitorul N. Aron, din com. Giovani, județul Prahova, dispune de bani, s’au hotărit ca să-l prade. N. Aron era un bun gospodar și stimat de toți locuitorii, intr’adevĕr, dinsul dispune de o avere frumoasă. In noaptea de 12—13 Octombrie, anul trecut, această bandă înarmată cu ciomege și arme a plecat ca să prade pe N. Aron. Știind însă că Aron are mai mulți câini și încă foarte rei, tîiharii au intrat mai inteiu în curtea lui N. Matei, de unde au furat o capră, pe care au tăiat-o în bucăți, pentru a da câinilor ca sa nu latre. In acest mod se duc la casa lui Aron. Unul dintr’înșiî arunca mereu carne câinilor, iar alții au sens o fereastră, pe care s’au introdus în casă. In casă se afla numai soția lui N. Aron, împreună cu o altă fenice, dînsul fiind plecat la Mizil. Hoții,cum s’au introdus în casă, au aprins o luminare, astupând ferestrele ca să nu se vadă lumină de afară, apoi au cerut bani. Femeea Dumitru Arion a fost trântită jos și înțăpată cu vârfurile cuțitelor, pentru ca să spună unde sunt toți banii. Dînsa, în prada durerilor, le-a spus tot ce știa. Hoții, după ce au luat banii și mai multe lucruri din casă, le-au legat și în urmă au dispărut. A doua zi aflându-se de această crimă, autoritățile au luat măsuri pentru prinderea autorilor, cea ce a fost foarte ușor, deoarece femeea Dumitra cunoștea pe două din ei. Femeea Dumitra, fiind grav rănită, a fost transportată la spitalul din Mizil, unde a și murit. Hoții au fost trimiși în judecata Curiei cu jurați din Prahova, care i-a condamnat la 8 ani recluziune. Contra acestei decisiuni ei au făcut recurs în Casație, care le-a fost respins. Grefier. Programul congresului studențesc din C.Luis. Plecarea studenților din București se va face Duminecă, la ora 7.35 dim., și vor ajunge în G.Lung la ora 1.30 p. m. In gară vor fi primiți de cetățeni câmpulungeni și toate autoritățile locale. De aci vor porni în corpore cu muzica militară și vor parcurge străzile principale ale orașului, până la biserica Sf. Nicolae, unde se va sluji un Te-Deum. La ora 2 p. m. se va servi studenților o masă, într’unul din restaurantele orașului. La ora 3 p. m. se va ține prima ședință a congresului. In această ședință se va ține o scurtă disertație și se va lua în discuțiune modificarea câtorva ar Transferări la invețămintu primar ulb«a Pe ziua de 1 Septembrie s’au făcut, după cerere, următoarele transferările învăițămîntul primar urban : D. Șt. Popescu, de la școala de băeți din Tg.Frumos, la școala de băeți No. 1 din Tulcea, în locul d rei Popescu Iulia. D. G. Constantiniu, de la școala No. 2 de bieți din Drâgășani, la școala No. 3 de băeți din Tulcea, in locul suplinitoarei Lucreția Dumitrescu, remasă liberă. D. Anastase Scripca, de la școala de băeți din Hîrlău, la școala de băeți din Cîmpina. D. V. Moga de la școala de băeți din Oltenița, la școala de băeți din C.Lung. UN SFAT I*E ZA Vin gustos de casă. — •, kilo struguri și uitrile de mere tăiate mărunt. Așează-le într’un vas deschis cu 16 litri de apă și le lasă o săptămână să fiarbă. Strecoară vinul, pune-1 în sticle și peste o săptămână al un vin excelent. —-------------■»»•« — " ...... Descoperirea funfluitului asasinat din PLOEȘTI In numărul de ere am dat istoricul acestui fioros asasinat; astăzi vom continua cu cercetările instrucțiune! din 1900. Scrisoarea lui Petrecht D, judecător de instrucție Fiorescu, tocmai se pregătea ca să plece în străinătate în virtutea unui concediu. Totul era gata. Mai avea o singură zi de șezut tn București. In acea zi primi din Ploești, următoarea scrisoare : «—Nu plecați în concediu, d-le judecător. Dumnezeu a voit să o descoperiți și pe asta. Am să vă vorbesc de Nae Arnăudeanu și Mitică Dancu, cari au fost strânși de gât. In noaptea crimei, acum 1 an și jum., mă plimbam pe la 10 ceasuri pe un frig grozav prin ebar, și atunci văzul sărind din curtea lui Arnăudeanu în stradă pe un om care se repezi la mine și me întrebă dacă îl cunosc. Eu speriat, spusei că da. Atunci el scoase un revolver și un pumnal, îmi făcu mai multe cruci pe piept, și ’mi zise : — Vezi un cuțitul acesta ? da el vei raiuri dacă vei spune un cuvânt. Onaratorul nu este altul, domnule judecător, de cât omul ăsta pe care vi’l vei spune când me veți chema la București.» Scrisoarea era semnată Petrică Dumitru, lucrător la brutăria d-lui Gogu Zamfirescu. D. judecător Florescu, care primește zilnic o mulțime de scrisuri, înțelese imediat, că această scrisoare, deși mincinoasă în formă, trebue să ascundă un feud adevărat și hotărî imediat să cheme pe acest Petrică la cabinet. In cea mai mare taină judecătorul dete ordin unui jandarm ca să poftească pe Petrică din Ploești la București, la cabinetul d-sala.’ Din denunțător criminal O scenă emoționantă se petrecu atunci când Petrică intră în cabinetul judecătorului. D. Florescu cum îl văzu intrând, simți cu ce om are de a face. Petre era galben ca ceara și abia putea vorbi de emoția. Gând judecătorul ’i spuse: — Stăî Petrică pe scaun. El începu să se laude, că niciodată n’a furat nimic și că el n’ar fi fost capabil d’o crimă așa de monstruoasă. Judecătorul atunci îl fixează și d’o dată 'i zice: — Crezi tu că nu sunt un bun judecător? — Crez. Și ca probă este că din toți te-am ales. De altfel ve cunosc din ziare, căci regulat citesc «Universul». — Eî bine, dacă crezi că sunt om bun, îngenuche înaintea mea și mărturisește adevărul, căci tu trebue să fi luat parte la crimă. 5 Bani exemplara! in toată țara — LOGODNAIui'SÎ. DOMINGO este titlul noului și mișcătorului roman pe care îl va publica «Universul Literar» colorat, care va apare Duminecă 2 Septembrie e. In acest număr se va publica și o frumoasă legendă de V. A. Urechiă sub titlul FIXGEXcE CEEULUI scrisă înadins pentru «Universul Literar», precum și alte materii de diferiți scriitori. Ca ilustrație colorată va avea Marele incendie de la hotel Mereos din Capitală «Universul Literar» se vinde cu 5 bani în toată țara. Se aștepta judecătorul, ca să protesteze, dacă este nevinovat. Petrică se făcu galben și pa ÍiuBre începu să-î cadă picături de nădușeală. Nici un cuvînt nu scoase. Judecătorul continuă : — Ai noroc Petrică, că nu tu ai strâns de gât pe Arnăudeanu, ci numai ai pândit. Nu este așa, spune, p.tiică ezita. Cuvintele îl vin pe buze, dar tace. In urmă spuse judecătorului: — Dacă voi spune drept îmi veți da pedeapsă mai mică . Acum judecătorul văzu că are d’a face cu un criminal. Mărturisirile lui Petrică Petrică Dumitru, pe al cărui suflet judecătorul acum era stăpân, mărturisi ca tntr’adevăr a fost și el la fapta asta, dar acela care l’a luat și ademenit, este Costache Radu lesen, o rudă a sa din Ploești. Petrică arătă că de un an și jumu’a mai avut odihnă. — Costache m’a dus la crimă și tot el m’a înșelat, continuă să spună Petrică. Voiam sâ’i arăt numai pe el, pentru că atunci când m’a dus la fapt, mi-a spus că o să găsim bani și me voiu alege cu 3000 lei. După fapt, nu mî-a dat decât trei lei. Și-a rîs de mine și acum face pe negustorul cinstit și dă bani cu dobândă, de aceea m’am hotărît sâ’l denunț, ca să intre la ocnă. Și fiindcă d-voastră ați fost meșter, împreună cu el me vem duce și eu. In urmă Petrică spuse judecătorului ca să aresteze pe Nicolae Constantin zis Talpă Lată și pe Gheorghe Dumitrescu Țiganu cari ați luat și el parte la crimă. —De țigan însă să aveți milă căci și al ca și mine n’a făcut decât să pândească. Acei cari au omorît pe Arnăudeanu și pe Mitică sunt: Costache și Talpă Lată. Judecătorul ordonă arestarea lui Petrică și nu pierdu un singur moment pentru urmărirea celorcu alțî criminali. Mărturisirea lui Costache Vădulescu Imediat d. Florescu dă ordin poliției din Ploești pentru a aresta și trimete la cabinet pe Nicolae Talpă Lsta și pe Țiganu. Nimeni insă nu bănuia că aceștia sunt autorii crimei. Cât pentru arestarea lui Costache Rădulescu, judecătorul însărcinează pe aghiotantul de jandarmi din Ploești, Enescu. A doua zi Costache Rădulescu este adus la cabinetul d-lui judecător. Numai privindu-l, d. Florescu se convinse că are în față pe un adevărat criminal. Costache are o statură uriașă și e dă un cinism și o și o șiretenie nereal pomenită. Când judecătorul i-a pus că a furat ceasul și totul este descoperit, el începu să facă glume și tăgaduește cu cea mai mare liniște. Până la orele 2 din noapte judecătorul nu-l slăbește din interogatorii și când târziu noaptea este confruntat cu Petrică el sfirșește prin a mărturisi. Mărturisirile care le face sunt foarte simple. El spune că fiind beat, nu’șî mai aduce aminte cum a intrat și ce a luat d’acolo. Judecătorul vede cu cine are a face, și înțelege că Costache Rădulescu se ferește să dea amănunte ca să’șî rezerveze o poartă de scăpare. Il întreabă atunci din ce trăește și dacă are ceva bani sau giuvaericale. El spune că e om sărac și că a lăsat pa nevastă fără mălai, neavând chioară paza. Fiindcă pănă atunci nu se prinsese nici Gheorghe Dumitrescu, iar Talpă Lată era închis la penitenciar la Văcărești, d. Florescu hotărăște să intervie pe lângă parchetul din Ploești, pentru o perchiziție arae- Buntilă la Costache Rădulescu. C. Fiorescu la Ploești Judecătorul pleacă chiar în seara aceea la Ploești și se adresează d-lui judecător de instrucția din localitate, Petre Garpețeanu, un tiner și energic magistrat, care iu dragostea de a colabora cu d. judecător Florescu, se pune la dispoziția d-sale, și împreună cu d. procuror Venert însoțiți de comandantul sergenților, d. Fotescu, pornesc pe o ploaie torențială la casa lui Costache Rădulescu. Aresta»'®« soției lui Rădulescu Fiind târziu, magistrații se mulțumesc a aresta pe soția lui Eestache, anume Elisabeta, și pun agenți de pază, în curtea cla<ei criminalului, pentru ca nimeni să nu umble acolo, rămânând ca perchiziția să se facă a doua zi în zori de ziuă. Până noaptea târziu, judecătorul de instrucție Carpețeanu, dimpreună cu d. Florescu și d. procuror Vicert, interogă pe femeea Elisabeta, aflând de la ea lucruri de mare importanță. Ea declară că își aduce perfect aminte de noaptea crimei și soțul ei atunci a venit târziu noaptea, cu o sumă mare de bani. Acești bani li are ascunși într’o cutie , fund secret. Că în sfîrșit de când s’a făcut crima, Costache umblă mai mult beat, nu mai are somn, și oftează intr’una, refuzând d’a vorbi în casă zile întregi. Adeseaori, ea l’a întrebat ce si chinuește, și el a luat’o la înjurături. A doua zi dimineață parchetul din Ploești, împreună cu judecătorul Florescu, făcu o parchiziții la Costache Rădulescu. Găsi în cutia secretă suma de 565 lei. Adusă la București și confruntată cu Costache, acesta mărturisi în totul crima. Cum s’a svîrșit crima El arătă casa cunoaște de 20 ani cu Arnăudeanu și îi știe toate obiceiurile lui. Cum s’a întâlnit cu vre-o trei zile înainte de crimă cu Petrică Dumitru și cum s’au hotărît să sfîrșească cu viața de sărăcie mergînd la Arnăudhianu ca să’l jefuiască. S’au întîlnit atunci și cu Gheorghe Dumitru și Talpă Lată și pianul fu pus în execuția. Costache Rădulescu a omorît pe Arnăudheanu iar Talpă Lată pa băiatul Dumitru. Gsi l’alti au rămas de cândă. Recunoaște că aceia ce căutau el erau banii dar că n’au luat decât deju pumni de franci pe «ari i-a găsit în casa de bani. După crimă a dat 4 lei lui Țiganii, 3 lei lui Petrică și lui Talpă Lată i-a dat 60 lei.* • * In urma acestui succes de instrucție, diiorescu aduse în cabinetul sau și pe Talpă Lată și pe Țigani). Amândoui aceștia au făcut aceleași declarațiunî ca cei douî arestațî. Acești 4 Înroși criminali sunt astâzî depuși la Văcărești și peste câteva zile d. judecător Plorescu va da ordonanța definitivă în această afacere care a pasionat mult populația din Ploești. Astfel fu descoperită și această fioroasă crimă de către energicul judecător Plorescu. 1. 1Vegoescu. ■«nemi— 0-0 ................. Minuiri și transferări în Invețămint și secandar D. Artur Byhan a fost numit suplinitor de limba germană la liceul din Tulcea. V. M. Mihăileanu, suplinitor de limba franceza și istorie la gimnaziul din Roman, a fost trecut în aceeași calitate la liceul din Tulcea. D. I. Arginteanu, suplinitor la catedra de limba latină la gimnaziul Cantemir din Capitală, a fost trecut în aceeași calitate la gimnasiul din Vasluiu. D. N. Mazere, suplinitor de limba latină la gimnaziul din G.-Lung, a fost trecut la aceeași catedră de la gimnaziul din Slatina. D. I. Velichi, suplinitor la catedra de cursul mărfurilor da la școala normală din C.-Lung, a fost trecut la aceeași catedră de la școala comercială de gradul I din Galați. D. P. Griveț, suplinitor la catedra de istorie de la gimnaziul din Rîmnicul-Vâlcea este trecut la aceeași calitate la școala normală din C.Lung. L. G. Strugulescu a fost transferat de la liceul din Piatra-Neamțu, a catedra de limba franceză de la școala comercială de gradul I din Craiova. D. E. Miquelin a fost transferat de la liceul din Pocșani, la catedra de limba franceză de la liceul din Piatra-Neamțu. D. G. Parangalli a fost transferat de la școala comercială de gradul 2 din Galați la școala comercială de gradul I din același oraș, la catedra de cursul mărfurilor și noțiuni de fizică și chimie. D-niî Miller și St. Tinov au fost numiți profesori suplinitori de coreptabilitate la școala comercială de gradul I din Galați, primul pentru clasa I și cel l’alt pentru clasele 2 și 3. Scandalul și bătaia e la sociatatea „Unirea" «Veselia» care va apare mâine, Sâmbătă, 1 Septembrie, va cuprinde, pe lângă o materie variată și hazlia, și o frumoasă ilustrație în 6 culori, reprezultând : Scandalul și bătaia de la joc. «Unirea s. «Veseli»» se vinde cu 1O bani în toată țara IM TÂMPI Aâi »I ÎS €*31*1 ! *si» Fortul dîn calea Griviței Comisarul secției 21 a arestat erî pe individele Ioana Ștefan și Marița Manea, cari au furat de la femeea Aaica Georgescu, din calea Griviței No. 228, mai multe lucruri. Toate aceste obiecte au fost găsite la cârciumarul Niță Vasilescu, din str. Grozăvești, unde fuseseră lăsate amanet. S’a deschis o anchetă. Bătaia din calea Rahovei Mai mulți ungureni, servitori la fabrica de bere Bragadiru, s’au dus erî la cârciuma lui Tocănescu din calea Rahovei No. 141, și aci s'au pus pe băutură. După ce s’au îmbătat, s’au luat la ceartă. Două dintr’înșii, Iohan István și Andraș Mindo, au fost răniți. Ei au fost duși la spitalul Brânz ev«nesc. ------------—»..................... 51?L 12» Un curagios. Patronul băiatului său pe care l-a trimis să încaseze o sumă de la un datornic violent."—El bine, se ți-a ras? Băiatul.—Gă ’mî rupe picioarele și că mă aruncă pe fereastră când voia mai îndrăzni să mă duc la el. Patronul.—Ah! a zis asta. E! bine, întoarce-te și-i spune că dacă crede că mă sperie cu amenințările lui, se înșeală amar. INFORMAȚIONI VINERI ♦ S’a întors în Capitală, venind din concediu, d. Em. Balaban, directorul general al poștelor. ♦ Prin noul proiect de organizare a corpului sergenților de oraș, d. maior G. Milicescu, comandantul corpului, a propus înființarea unui escadron de sergenți călări, pentru a face serviciul de escortă, ordonanțe, gărzi , înmormîntări etc. Astfel ca pe viitor să nu mai fie întrebuințați la aceste servicii jandarmii călărî, care e un corp menit a forma garda de onoare a cortegiului regal. ♦ Duminecă, 2 Septembrie, orele 3 după pânz, d. dr. Zosîn va ține în sala Biților Eforiei o conferință publică, despre «Nereușita mișcărilor serioase în România». ȘS tîrî Exxlutsire ♦ Comisiunea examinatoare pentru aspiranții la gradul de maior, care se ține în Iași, se compune din d-ni. general Popescu, inspectorul artileriei, și colonelii Boi rescu și Stroescu. ♦ D-niî locotenenți Asachi din reg. 2 cetate, Botez de la școala de aplicație și Moscona din corpul pompierilor Capitalei, au reușit la examenul pentru trimiterea de atașați militari pe lângă regimentele de artilerie din Austria. ♦ Iată numele elevilor din școlile militare din Iași și Craiova, cari sunt destinați a urma cursurile școalelor militare din Germania ; Atanasescu Ștefan, artilerie ; Capșa So., cavalerie ; lonescu Alb., Cesărescu St . Georgescu D tru și Sabert AL, infanterie. ♦ Aflam cu plăcere logodna locotenentului Mitu Garanții, din regimentul de infanterie Galați, cu gentila domnișoară Marioara Marinescu. Urăm tinerei perechi toate fericirile. ♦ Ieri, soți» defunctului general Candiano-Popescu, însoțită de Grigorie Ion—care a împlântat drapelul românesc pe reduta de la Grivița—a depus o frumoasă cunună de lauri pe monumentul vînătorilor din Ploești. Pe panglica era scris : «Veduva iubitului vostru Gandiano. In amintirea vitejilor de la Grivița». ♦ In ziua de 10 Octombrie a. c., se ține concursul pentru locurile vacante în posturile de medici secundari la spitalul sft. Spiridon din Iași. Până acum sunt 5 candidați și anume: d-nii dr. Apotheker, Lupu, Doca, Popescu și Botez. ♦ «L’Indépendance Roumaine» j desminte știrea cum că guvernul ar avea de gând să cumpere în Germania cuirasatul «Arrainins». ♦ Direcția generală a C. F. R. a acordat o reducere de 50 la sută tuturor vizitatorilor expoziției agricole de la Laza, lângă Vaslui. ♦ Ieri, s’a oficiat la Mitropolie, cu prilejul aniversarei luărei Griviței, un Te-Deum, la care au asistat d-ni miniștri D. Sturdza, Sp. Haret și I. Brătianu , generalii și ofițerii superiori, precum și înalții funcționari. ♦ Mâine se va întoarce în Capitală d. dr. Petrini-Galați directorul general al serviciului sanitar. ♦ Medical pi. Oltenița (Ilfov), a fost numit d. dr. C. Alexandrescu. ♦ Jisine, bâuiilă. ä Seitembrie, va apare Biblioteca Economică a a Universului» conținem frumosul roman Atentat contra unei cântărețe, care se va vinde ess 20 bani volumul in toatăara. ♦ A fost numit d. Șt. Ștefănescu revizor comunal în jud. Ialomița. ♦ Consiliul de miniștri a aprobat votul consiliului comunal al Capitalei,prin care se acordă concesiune d-lui I. Vasiliu pentru înființarea unui serviciu de navigațiune cu bărci și vapoare pe Dâmbovița. ♦ Circulația pe șoseaua Câmpina Predeal a fost întreruptă, din cauză că la kilometrul 120 de lângă Sinaia, s-a prăbușit o parte de munte care a acoperit cu totul podul Orații și șoseaua. S-au luat măsuri pentru restabilirea circulației. ♦ «Magyar Ország» din Budapesta anunță că, după dorința contelui Gole’nowski, ministru de externe al Austro Ungariei, Francisc Kossuth a renunțat la interpelarea sa asupra situației din peninsula Balcanică. In cercurile diplomatice din Austro-Ungaria se consideră că a facerile balcanice au luat o întorsătură gravă și că n’ar fi bine, — atât timp cât împrejurările nu se vor fi schimbate — de a se face o discuție publică în privința lor. ♦ D Petre Ștefănescu a fost recomandat ca polițai al orașului Mangalia, în locul d-lui A. Cinschi, demisionat ; iar d. Scarlat Dumitrescu ca ajutor de subprefect al plășei Medgidia, jud. Constanța, în locul d-lui Marinescu, de asemenea demisionat. ♦ D. Hamangiu va lun Luni un nou interogatoriu autorilor scandalului de la societatea de asigurare «Unirea». ♦ Administrația casei școalelor a cerut încuviințarea deschiderei unui credit extraordinar de 5 000 lei, pentru cheltueli de rulment la școlile profesionale de fete din țară. Acest credit va fi rambursat casei școalelor, atunci când fondurile școalelor de mai sus, vor permite. ♦ Doctorul Clement s’a reîntors din străinătate și și-a reluat ocupațiunile. <în Ieri, fiind onomastica regelui Alexandru al Serbiei, s’a oficiat un Te-Deum la biserica Calinderu. D. colonel Mihailovici, ministrul plenipotențiar al Serbiei la București, a asistat la Te-Deum împreună cu tot personalul legațiunea. Guvernul a fost reprezintat prin d. ministru Aurelian, iar M. S. Regele prin d. maior Baranga. ♦ Ofițerii școalei superioare de războiu au primit ordinul de a fi gata să ia parte la manevre. Ei vor fi atașați la marele statmajor al armatei. ♦ Eri s’au sfârșit exercițiile de tir de la Dadilov. Regimentele de artilerie, cari au luat parte la aceste exerciții, vor pleca mâine la garnizoanele lor. ♦ Populația județului și orașului R. Sărat face mari pregătiri pentru primirea M. S. Regatul, care cu prilejul manevrelor, va călca întâia oară pe pământul acelui județ. M. S. va petrece 2 zile la R.Sărat. ♦ D. dr. I. G. Nanu-Muscel, șeful serviciului de boale interne de la spitalul Filantropia, s’a întors în Capitală, uneî, a detașat de la catedra sa pe d. Juarez Movilă, numindu-l maestru de muzică al învățămîntului primar din toată țara și însărcinându-l cu reforma învățămîntului muzical. Pe tot timpul detașărea, în locul d-luî Movilă, a fost numită suplinitoare d-ra Maria Danielopol. . .. ».n.nnsa STIR RCOHQMCR si FS«CIARE ♦ La Huși, costul este 3.50 vadra vin nou și 350 vechiu. ---—.«nopta ȘTIRI JUDICIARS ♦ înaintea judecătoriei ocol. I din București, a venit era procesul dintre d. Roco și Ciocanelli. Sala de ședință era plină de lume. La apelul nominal a respins d. Rocca și câțiva din martori. D. Rocca a cerut amânarea procesului, deoarece cei mai importanți dintre martori ca d. Procopie Dumitrescu, Saita etc. lipsesc. Judecătorul a amânat procesul pentru 28 Septembrie, amendând pe toți martorii absenți cu câte 50 lei. ♦ Miercuri 5 Sept., se va judeca procesul lui Gandiano Popescu. ȘTI ȘI ȘCOLARE ♦ Pe ziua de 1 Septembrie s’au făcut următoarele înființări, desființări și întruniri de clase : Școala de fete din Tirgu Frumos rămâne cu 4 clase, unite câte două sub 2 institutori. Școala de băeți din Zimnicea rămâne cu 4 clase, sub 4 institutori. De asemenea, școala de fete No. 2 din Dorohoi și cea de băeți din Hirlău. La școla de băeți din Oltenița se desființează clasa II divizionară. Școala de băeți din Curtea de Argeș române cu 4 clase și 4 institutori. ♦ Pe jum de 1 Septembrie, d. Spiru Haret, ministru instructi vICO IUHI . Este momentul potrivit a se atrage atenția părinților asupra unei bune școale particulare de băeți, cunoscută pentru învățătura cea serioasă, îngrijirea cea părintească și educația cea sănătoasă o« dă școlarilor. E vorba de Liceul Bălteanu, din calea Moșilor 162, ai cărui elevi din cele 7 clase liceale și din clasele primare au eșit așa de bine la examenul din Iunie trecut, grație stăruinței ce-șî dă direcția, ocupându-se de fiecare școlar în deosebi, și nelăsându-l să se culce până nu-șî învață lecțiile pe a doua zi. I«să dar pentru ce acest pension se recomandă în tot dinadinsul părinților cari caută o adevărată școala bună în toate privințele. — .......... ai»«salai«... Ultima informatiími VINERI ♦ A se citi pe pag. IV-a : Lucruri dîn toată lumea. Numele e curs«Oiiș Si Jos* la Athena, Presa Română, Finanțe, agricultură și Comerț, Căsătoriți și Născuți și morți. ♦ Erî, la orele 3 d. a., s’a depus la cimitirul Bellu din București o coroană din partea batalionului II de vînători din Constanța, pe mormîntul fostului lor șef, generalul Candiano-Popescu ♦ Erî s’au reconfirmat mandatele de depunere ale lui Gorăneanu, Zâne și Buzoianca. Tot erî s’a confirmat mandatul definitiv al lui Cristea Nicolae, autorul crimei din strada Carol. ♦ D. Spiru Haret, ministrul instrucțiunei publice, până aseară nu s’a pronunțat încă asupra examenelor de corigentă. ♦ Era după prânz, d. Banu, inspectorul școalelor particulare, a prezintat d-lui ministru al școalelor lista comisiunilor pentru examinarea eleviior și elevelor preparați în particular. D. ministru a făcut oarecare modificări, așa că această listă nu va putea fi dată publicației decât mâine. ♦ Corigenții particulari din învățămîntul comercial, fiind prea puțini pentru a se forma o comisiune examinatoare pentru el, se crede că se vor repartiza la școlile comerciale respective, adică de gradul 1 sau gradul 11. ♦ Certificatele de clasa 7 a elevilor și elevelor preparați in particular cu sa vor libera decât în cursul lunei Septembrie. ♦ Lista definitivă a elevilor preparați în particular, cari au fost aduși ca să dea examen la liceele statului, nu este întocmită. ♦ Proiectul de lege pentru protegarea copiilor vagabonzi va fi depus pe biuroul Corpurilor Legiuitoare în viitoarea sesiune. ♦ Viitoarea ședință a consiliului sanitar va avea loc Marți, săptămâna viitoare. ♦ La primăvară se vor începe lucrările pentru construcțiunea unui penitenciar în orașul Constanța. Planurile pentru construcțiunea acestui local sunt deja întocmite de serviciul tehnic al ministerului de interne. ♦ D. dr. Petrini, directorul general al serviciului sanitar, se va întoarce din concediu în primele zile ale lunei Septembre. ♦ D. Gheorghe Ghiorghiu a fost numit profesor de matematici în liceul din Ploești și la școala comercială gradul I tot din Ploești. D-ra Micșunescu a fost numită învățătoare în comuna Burioș- Cocioc, în locul d-rei Marioara Gheorghiu, lăsată în disponibilitate. 1 ♦ Următoarele transferări s’a făcut pe ziua de 1 Septembrie în personalul didactic . D. C. Negri, licențiat în drept, a fost transferat de la școala comercială gradul I din București, la gimnaziul din Câmpu-Lung. D. Arnăutu de la Roman la Huși. D. Corneliu Dragomirescu, de la seminarul Curtea de Argeș, la gimnaziul din T.Măgurele. ♦ Lucrările pentru construirea bisericei de la penitenciarul Missen sunt terminate. Faimoasa tîmplă, lucrată de condamnații acelui penitenciar, și care a fost expusă la expoziția de la Paris în 1900, a fost așezată la această biserică. Tîrnosirea va avea loc în curând. ♦ Deoarece, până în prezent știrile sosite din Constantinopol în privința ciumei sunt cu totul liniștitoare, direcțiunea generală a serviciului sanitar va ridica și cea din urmă măsură pentru proveniențele din Constantinopol adică vizita medicală și desinfectarea. Această măsură va fi luată și pentru proveniențele din Hip și golful Smirna. ♦ Cu începere de la 1 octombrie se va înființa, pe lângă penitenciarul Mislea, un atelier de mobile și lăzi de Brașov. ♦ O. Dianu, directorul general al penitenciarelor, a luat dispozițiunea ca, la anul, să se înființeze pe lângă penitenciarul de minori Mislea o fermă agricolă. In acest scop s’au cumpărat 30 pogoane de pămînt. ♦ Zâne și Gorăneanu au fost aduși ieri la parchet. D. judecător de instrucție Hamangiu le-a făcut câteva nouî întrebări. Ordonanța definitivă nu se va da decât peste câteva zile. Serviciul Telegrafic al ziarului „Unversul" Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Viața cerealelor.—Termenul. — Învinuire gravă.— Nenorocire. — Moștenirea Vartîc.— Școala de meserii. — Ttlbul prins.—Apele Dunărea.— Timpul Brăila. 30. — Portul a fost lipsit azi de animație, din cauza sărbătoare și din cauza știrilor nefavorabile sosite din străinătate. Azi un Te-Deum s’a celebrat la biserica catedrală sf. Nicolae, la care au participat toți funcționarii civili și militari superiori din oraș. Regimentul 3 artilerie a dat onorurile cuvenite. — Circulă svonul că un cunoscut fost magistrat este învinuit că ar fi plastografiat iscălitura d-lui judecător Andronescu pe o poliță de 4000 de lei. Afacerea e la instrucție. Știrea aceasta vi-o dau sub rezervă. — Surpându-se un mal, a rănit mortal pe muncitorul Ion Borta, care a fost dus la spital. D. Ștefan Cinca, din str. Golești, a publicat o scrisoare într-un ziar din localitate, declarând că a fost administrator al averei defunctului Vartic, pe care o evaluiază la 10 milioane ruble. D sa adaugă că decedatul a lăsat ca moștenitori pe nepotul său Ion Vartic și pe o cântăreață franceză. — Școala de meserii va începe să funcționeze în curând în localul ocupat până acum de școala primară No. 2, în bulevardul Carol. — Agentul Baldariche a descoperit, pe periculosul tîlhar Dumitru Voinea. — Apele Dunărei scad. — Timpul e frumos. Crima locotenentului Ionașcu.—Amănunte Constanța. 30.—Locotenentul Ionașcu e de loc din comuna Plenița. El e de o fire blajină, cult și foarte iubit de superiori. A cunoscut pe Ana în comuna Galicea, din Dolj. Ea era fiică de țăran și avea maniere grosolane, din care cauză se certa întotdeauna cu lonașcu și-l făcea șicane. El s’a rugat de ea să-l părăsească, căci îi compromite cariera. Ea insă a refuzat. Din cauza aceasta s’au certat. Atunci, într’un moment de furie, lonașcu a tras asupra ei primul glonte, a lovit-o în picior iar al douilea în inimă, care i-a cauzat și moartea. A sosit aci fratele lui lonașcu care e student în drept. întrevederea lor a fost un tablou sfâșietor. Locotenentul Ionașcu e slab, galben și are o figură simpatică. El regretă crima comisă într-un moment de furie. Criminalul a fost transportat la închisoare, iar cadavrul Anei a fost înmormîntat. Fratricidul din Erbiceni.Cererea unor locuitori. — Maltratări și răniri. — Mușcată de pisică turbată.—Conjuctivită granuloasă. — Serbare națională.— O faptă frumoasă Iași. 30.—Autopsia făcută nenorocitului Eduard Cristef, care a fost asasinat de fratele său Franz, s’a făcut, și dovedește că rana n’a fost mortală, dar că arma cu care s’a comis crima era ruginită, deci a infectat sângele și a produs astfel moartea. Un mare număr de mahalagii au mers în corpore la primărie și au cerut în chip insistent scutirea unor taxe de nutreț ce se impun la barierele orașului. — Idel Bernstein, din strada Tg.Cucului, maltratând, a rănit grav pe Zisu Haim. Agresorul a fost arestat. Asemenea a fost arestat comerciantul Moișe Nahmanovici, din piața Halei, care a rănit grav pe M. Leibovici. — Intr’o stare gravă a fost adusă la spital femeea Elena Harim, din mahalaua Frumoasă, care a fost mușcată de o pisici turba UL.