Universul, septembrie 1901 (Anul 19, nr. 237-266)

1901-09-15 / nr. 251

INSTITUTUL MODERN de Băați AL PROFESORILOR ASOCIAȚI ILO, Calea Victoriei, București Corpul didactic al Institutului ȘTEFAN SIHLEANU, doctor în științele naturale, profesor universitar. POMPILIU ELIAD, doctor în litere de la Paris, profesor universitar. ȘTEFAN IOAN, licențiat în litere, profesor la liceul Matern Basarab. VIRGIUU ARION, licențiat în litere și doctor în drept. VICTOR ANASTASIU, doctor în științele naturale, profesor la liceul Lazar. CHRISTI NEGGESCU, licenț. în litere, profesor la gimnaziul Cantemir. «ARIN DIMITRESCU, lic. In litere, absolvent al școalei des Hautes-Etudes din Paris, profesor la liceul Lazar. GEORGE PAVELESCU, liceu. In litere, profesor la liceul Lazăr. AL. DEMETRESCU, lie, în litere, profesor la liceul Sf. Sava. LEO LEVERNE, liceul, în litere, prof. la liceul Mihaiu-Viteazul. NICOLAE NICOLAESCU,. licen în matematici, prof. la liceul Lazăr. GEORGE BIANU, liceu. în, litere, diplomat al școales des fautes Etudes din Paris. . Preotul G. FLORIS, licenț. in teologie. W. GUEHL, licen. în litere, profesor la liceul Lazăr. . . . GEORGE CONSTANTINESCU, lie. în fisico-chimice, fost director al liceului din Pitești. GEORGE KiRIAC, diplom al Conservatorului din Paris și profesor la Conservatorul din București. 0. VRANA, licențiat în matematici, profesor la liceul Sf. Sava. GEORGE POPESCU, licenț. în matematici, profesor la gimnaziul Cantemir. DEMETRU IONESCU, profes. la liceul VICTORIAN GEORGESCU, profes. la gimnaziul Cantemir. RARI KOVÎAN, profes. la liceul Lazăr. CONST. SAINEANU, doctor în litere. PETRE POPESCU, licenl.în litere, etc. Prețurile: Lei 250 pentu externi și lei 700 pentru interni. Pentru informațiunea se adresa la d. Radu Novian, Calea Victoriei No. 190, București, 3954 Liceul Clasic Român și Real Frances DE DOMNIȘOARE Direcțiunea cl nsi Dr. STOENESCU (Filbnescu) I, Strada Fântânei, 83138 _____ Liceul, Academia ți șcala comercială VirgRiS Poposea Strada General Fiorescu, 68 și Sf. Gheorghe Nou, 1,București Cursuri de Liceu, școală comercială și place primare după programele Statului. Academie comercială pentru bacalaureați și cursuri comerciale de seară pentru funcționari. Internat pentru elevi de la școalele statului. Lectiunele și meditațiunele se țin n localul* de’școală al Primăriei de lângă grădina Sf.’ Gheorghe-Nou.—Preparați chiar de acum de corigentă și examene de diferență, îngrijire păirintească. Instrucție deasă cu profesori distinși. Din 189 elevi E prezintați in Iunie 1* examene, promovați 144, afară de corigenți. — Prospecte a cerere. Director: Dr. pil. VIRGILIU POPESCU, prof. la liceul Sf Sava Istitutul de OQînnișoare sub directiunea d-nei FELICIA M. PETRESCU 16. STRADA MINERVEI, 16 Posedă internat, seral si externat. Liceu complect. Curs primar, cursuri secundare facultative. Arte plastice, coreografie, musică (cursuri speciale de preparație pentru Conservator). Profesorii de la școlile Statului. Prospecte se trimit în toată țara. _______ 3860 INSTITUTUL DE BAEȚI „LUMINA“ Calea Ilahovei No. 40 Instrucțiune și educațiune îngrijită. In decurs de 25 ani de existență a promovat peste 3000 elevi, dintre cari mulți ocupă azi situații sociale importante ca: magistrați ofițeri, profesori universitari, etc. Mai fiind un număr restrâns de locuri disponibile pentru cursul gimnazial inferior, înscrierile continuă până la 1 Octombrie. Cursurile încep la 10 Septembrie. Ss? promese și elevi cari eșuează la Sfat, cu meditații in internat. Prețurile modeste cu înlesniri de plată. 3956 DIRECȚIUNEA. numFror fete ,Z. Mărăcinescu1 DIN CRAIOVA — Fondat în anul 1976 — STRADA JIANU, No. 1 (‘'»să proprie) Autorizat de onor. Minister Curs primar cu limbile franceză și germană. Curs secundar : Liceul complect cu toate secțiunile : Externat: Curs secundar liber (program propriu) cu cunoștințe de meni gift, complatilitate domestică și comercială, limbile franceză, germană, engleză și italiană. Se primesc și eleve interne înscrise la școala profesională publică, care este în apropiere, înscrierile se fac chiar de acum și în tot cursul vacanței la institut. Directoare: MARIA SC. MATFIESCU. Director de studii, SC. G. MATEIESCU. Profesor la liceu și fost director al liceului Carol I din Craiova construcțiunea portului, d. D. Sturdza, prim-ministru, și I. Brătianu, ministrul lucrărilor publice, însoțiți de, d-nii prefect Qaintescu, Saligny, inginer Zahariade, dirigintele lucrărilor portului, au plecat la Ganara, unde au vizitat cu de amenuntui lucrările de extragerea pietrișului. D. D. Sturdza a mulțumit d-lul inginer diriginte pentru modul cum conduce lucrările. La 12 ore, d-lor s’au întors in Constanța, luând dejunul.La 2 jum., în trăsuri au plecat la Tuzla, unde au vizitat farul ce se află acolo. S’au oprit la Techirghiol, unde au fost întâmpinați de autorități, și au vizitat sanatoriul, băile și primăria. D. Sturdza a mulțumit d-nei dr. Secară pentru zelul ce pune în îngrijirea micilor copii internați, și de curățenia și regula ce domnește acolo. La orele 7 jum. s’au întors în oraș. Plecare.Prințesa Raluca Sturdza a părăsit orașul nostru, plecând la București. Denis Tepe. ■wnaaMna»n«aBMnMi Mumammmmmmmmmmmmma INSTITUTUL DE BAETI „Reuniunea Prof. florant“ clina. Craiova Strada Piața ESca Ar. ® — Fondat în 1895 — Autorizat de onor. Minister (local propriu, instalație electrică, telefon) Curs primar cu limbile franceză și germană. Curs liceal, clasic, modern și real, după programa Statului. Se primesc elevi interni, semiinterni și externi. • Se mai primesc elevi înscriși la liceul Căreia, Gimnaziul real și alte Școli ale Statului, din localitate. înscrierile se fac chiar de acum și în tot timpul vacanței la Institut. Prețul anual este : de la 750 LEI până la 150 lei. Director: C0H8T. 0. STRAVOLCA. se elfi in pagina II anunciul demisîului (Meidenberg, din sara Doamnei, No. 17, Piatra-Neamțu Incendii).—Ată-noapte, cam pe la ora 3, se auzea din depărtare semnalul de foc al pompierilor. Imediat am plecat la fața locului, la d. inginer Dimitrescu din strada Ștefan cel Mare, unde dintr’o șură isbucniau flăcări foarte mari, luminând o întreagă parte a orașului. Au sosit în grabă pompierii, d. prefect Cornescu, d. procuror Cugler, precum și un public numeros. Pompierii, conduși de d. comandant Vasiliu și de sergentul-major Constantinescu, au început manevrarea pompelor, desfășurând un curaj mare. Focul a ținut până aproape dimineața, când a fost cu desăvârșire localizat. Casa este proprietatea d-lui Nicu N. Albu, primar, și e asigurată la societatea «Dacia-România» pe suma de 12.000 lei. Căușele care au provocat incendiul nu se cunosc încă. Iulian. Roman Explo.îe. — Azi, 11 i. c., regimentul 4 artilerie, executând tragerea la țintă, un Soldat găsind un obuz neesplodat, îl luă la cazarmă și l-a pus în foc. El a cauzat o explozie, ce a avut ca consecință mutilarea a 2 soldați, cari se aflau îa acea cameră. Răniții au fost duși la spital. Știe tot Tecuciu Procesul perceptorului Tufescu.—Astăzi s’a judecat de către tribunalul local procesul perceptorului Tufescu, acuzat de delapidare de bani ai Statului și fals în acte publice. Numitul, în calitate de perceptor al circumscripției a 5-a, Țigănești, incasa bani de la diferite persoane și în registre trecea sub un nume fictiv o sumă relativ mult mai mică decât aceea ce o dădea contribuabilul. Așa, de la d. Victor Cincu, proprietar, a încasat în două rîndurî câte 800 de lei, trecând în registru numele unei persoane fictive de Victor Belea numai cu 2 fr. și 40 bani. Apoi Academia plătind contribuția în sama de 1092 lei și 64 de bani, Tufescu a trecut în registru pe Catinca Boiu cu suma de 20 lei și 40 bani. Aceste sunt falsurile mai principale , sunt și altele mai mici. In total, suma frustrată se ridică la 2863 de lei. Tufescu, recunoscând faptul ce i imputa, se apără zicând că, având o familie numeroasă, o întreținea din bani luați, bani ce, zicea el, cu timpul Îi va pune la loc. In urmă tribunalul deliberând, condamnă pe Tufescu la 5 ani închisoare, 100 lei amendă în folosul Statului și 2863 lei despăgubiri tot Statului. Nnk. din streinfttute — Prin poștă — Din Praga se vestește că un depozit de cărbuni din Turnitz s’a aprins înainte cu zece zile, și de atunci arde mereu. In depozit sunt vre o 200.000 de tone de cărbuni. Cu toată munca depusă de numeroși pompieri, focul nu s’a putut stinge până acum. * * «Berliner Lokal-Anzeiger» află că alaltă erî, Mercury, prințul chinez Ciun a trimis pe un însoțitor al său la München, pentru ca să depună în numele său trei coroane pe mormîntul fostului ambasador german în China, baron Ketteler, care a fost asasinat de boxerii chinezi. * O telegramă* din Lőcse (Ungaria) anunță, că fabrica de cânepă din comuna Szepes-Olaszter a ars cu desăvârșire. 800 de tone de cânepă au căzut pradă flăcărilor. Pagubele se urcă la cifra de peste 800.000 coroane. Până acum nu se știe care a fost cauza acestui incendiu. La Tullner Sach (Austria) se fac de câteva luni experiențe cu o mașină de sburat, inventată de inginerul vienez Wilhelm Kress. Experiențele au dat rezultate satisfăcătoare până acum. Această mașină are și un aparat cu ajutorul căreia se poate dirija în orice direcțiune. Inventatorul speră că mașina aceasta va putea sbura cu o viteză de 30—40 de metri pe secundă, adică mai bine de 140 de kilometri pe oră. ¥ . * Se anunță din Barcelona că, în urma unor furtuni violente, rîul Llobregat a ieșit din albia lui, a rupt oase și copaci, a înecat oameni și vite și a rupt podul de la San-Vicente de Castellet, întrerupând circulația trenurilor. ¥ Mai multe ziare vieneze înregistrează știrea că primul ministru al Austriei, dr. Koerber, își va da demisia, îndată ce Parlamentul va vota budgetul și tratatele comerciale. * O telegramă din Washington anunță că președintele Roosevelt s’a mutat deja în Casa Albă. * Nicolae 11 are o prea frumoasă voce de tenor, de o dulceață rară. El însă n’are încredere în talentul său de cântăreț, și nu vrea să cânte decât în cercul cel mai restrâns al amicilor săi intimi. El a declarat într’o zi: «De n’aș fi Tar, cred că aș fac« bune afaceri ca cântăreț». Colecționarii de motor poștele sunt înștiințați spre a-șî deschide ochii. Se anunță într’adever că cele două societăți filatelice mai importante din Statele Unite, The Scott Stamp and Coin Cie și The New England Stamp Cie — au fost cumpărate de American Colection, al cărei capital e de două milioane și jumătate. Scopul acestui trust e de a produce o urcare a prețului mărcilor bune din Statele Unite. * Din inițiativa unui club american, s-a instituit o comisiune care va convoca un congres anti-anarhistă. In acest congres ar trebui să se stabilească măsurile spre a se înfrâna, dacă nu se va putea reprima în mod complect, propaganda anarhistă. De exemplu ar trebui să se ia concesiunea directorilor de locale publice, care permit în localurile lor întruniri anarhiste. Lucrătorii cari arată simpatii pentru autorul unui atentat anarhist ar trebui să fie licențiați. Să se boicoteze ziarele anarhiste. Opiniunea publică e favorabilă pentru complecta reprimare a anarhismului.* ¥ ¥ Din Petersburg se telegrafiază că, în minele aurifere din Kyongsong (Coreea) au izbucnit grave dezordine între lucrătorii ruși și japonezi, căci aceștia din urmă deschiseseră în mod arbitrar noul mine. Guvernul coreean a ordonat suspendarea lucrărilor. * Vice-regele *indiilor telegrafiază că ploile sunt generale ; numai în India meridională și în Birmania domnește seceta. Persipectivele recoltei, în Madras și Bengal, s’au îmbunătățit; în provinciile de N. V. perspectivele sunt bune , pe când în Rajputana și Pengjabul meridional seceta amenință să distrugă toate semănăturile. * ¥ ¥ «Koelnische Zeitung» e informat că din cei două mii de soldați cari se reîntorc din China, sosiți cu vaporul „Batavia“ la Bremenhaven, 350 sunt bolnavi de tifos, deci la fiecare șase oameni e un caz. .,Batavia“ va sta timp de trei săptămâni la Bremenhaven ; orice contact al soldaților bolnavi sau sănătoși cu populația, e oprit în mod sever.« ¥ ¥ «Court of Inquiry», care judecă la Madrid purtarea amiralului Schley în răsboiul spațioamerican, a ascultat în ultima sa ședință pe amiralul Higginston, care comanda în timpul răsboiului la Massachusetts. Ca răspuns la întrebarea pusă de curte: «A făcut amiralul Schley ceea ce î sta în putere spre a captura vaporul «Cristóbal Colon» pe când acest vas se afla ancorat în portul Santiago ?» Higginston a răspuns: — Eu cred că nu. Apărarea, opunându-se ca să pună o asemenea întrebare, amiralul Dewey, președintele Curtei, a răspuns că e obligat a desluși faptele în toate amănuntele . Chiar și din ulterioarele depozițiuni ale martorilor, se crede că ancheta va avea un rezultat nefavorabil pentru Schrey. ^ATA... calea Moșilor, din nebăgare de seamă alunecă și căzu jos din tramvai, făcându-și o rană destul de gravă la cep. Sergentul de stradă cu No. 166 îl ridică numai decât și-l duse la spitalul Colțea, unde fu pansat. Sechestrarea din str. Raionului Un cârciumar, Tudorache Șerbănescu, din str. Raionului No. 23, deși plătește licența mică, a vîndut totuși băcanului Ghiță Niculelescu, din calea Văcărești No. 6, două vase cu vin în cantitate de 108 vedre vechi, luând pe ele suma de 308 lei. Administrația financiară aflând despre acesta, a luat pe comisarul secției 39 și cu concursul d-sale, a sechestrat vasele cu vin. Cazul a fost referitora parchetului. Copil lepădat Aseară, la orele 8 și 20, sergentul de oraș Dinescu Gri, a găsit în str. Crinului, în fața casei cu No. 8, un copil, de gâtul căruia era legat un bilet cu însemnarea că se numește Vasile și că e în etate de 2 ani. Denaturata mamă mai spunea că l’a lepădat din cauza mizeriei, încercarea de sinucidere din strada Gemeni Strada Gemeni a fost era teatrul unei drame. O fată tînără în vârstă de 19 ani, anume Aneta Constantinescu, a încercat să se sinucidă, bând dintr’o sticlă niște medicamente toxice, destinate pentru a se unge cu ele. D. comisar Munteanu, de la secția II, s’a dus numaidecât acolo și a transportat de urgență pe desperata fată la spitalul Colentina. Starea ei este foarte gravă și nu se știe încă dacă va scăpa cu viață. ------------- - ■« —■ ......... De la societatea funcționarilor comerciali Miercuri seara s’a întrunit comisiunea aleasă de societatea fuincț. comerciali, secția Centrala, pentru alcătuirea unui memoriu, ce urmează a se prezintă d-lui ministru de comerț, asupra modificărilor cari trebuesc aduse legal repausului Duminecal. Ea se compune din d-nii G. Borneanu, Romulus Popescu, Gr. Martiniam G. Scurtescu, Gr. S. Păunescu, G. Petrescu și Spirea Gheorghiu. Ședința s’a deschis la ora 9, sub președinția d-lui G. Borneanu, asistat de d. secretar Martiniam Au luat parte și alți mulți funcționari comerciali și comercianți. S’au urmat îndelungate discuțiuni asupra repausului duminecal în genere, și asupra unor lacune ale actualei legi. Intre altele s’a propus de unii din membri să se prevadă în proiect. Dumineca întreagă pentru repaus. Pentru mai multă înlesnire In studiul diferitelor branșe din punct de vedere al repausului Dumineca, s’au repartizat câte două sau mai multe din ele asupra fiecărui membru din comisiune, spre a culege informațiunile necesare la formarea memoriului Incestiune. IMTAM FIiARI Pisa fiauftififilă Bătaia din strada Măgurele Locuitorul Iancu Pogonaru, din calea 13 Septembrie No. 207, se luă ieri la ceartă cu un alt locuitor, Gheorghe Gâpu, din str. Măgurele. Cearta se schimbă numai decât în bătai, și Pogonaru lovi așa de rea pe rivalul său Gâpu, încât acesta fu trimis de secția 28 la spitalul Brâncoveneasa. Focul din calea Moșilor Noaptea trecută, pe la orele 3, un incendiu s’a declarat în calea Moșilor, No. 329, proprietatea d-lui Andrei Santa. Focul s’a întins cu mare repeziciune, arzând acoperișul de la 4 camere în cari se aflau cereale. Pompierii de la postul central și de la Foișor ajungând repede în ajutor, pe la 5 dimineața focul fu stins. Diferite arestări Eri au fost arestați următorii indivizi : Arsenie Tănase, din strada Pieptănari, găsit cu 3 bivolița pe cari le conducea la Abator și cari se presupun a fi de furat, pe fimeea;Anica Nicolau, din str. Gura Lupului, găsită pe calea Călărași cu 2 legături cu rufe, presupuse a fi difuzat și pe Costică Constantinescu, de meserie pungaș, în contra căruia există mandat de arestare. Arestarea din șoseaua Mihail Bravul Serviciul de siguranță a arestat era pe un anume Petre Ioan Spînu, din șoseaua Mihai-Bravul No. 85, care a fost denunțat că ar fi luat parte la jefuirea de pe șoseaua Iancului. Cauzele se cercetează. Accidentul din calea Moșilor Vizitiul Ion Niculae, de la direcția noului tramvai, pe când se afla în 9 Lucruri din toata lumea Un pțradis între oameni. Exploratorul Carol Lumholz, care a călătorit cinci ani, însărcinat de către Museul american de istoria naturală, în ținuturile până acum necunoscute din Nord-estul Mexicului, a ținut o conferință la societatea geografică din Christiania, în care a descris viața triburilor sălbatice ale Indianilor din vestul munților Sierra Mădie. Foarte interesante sunt comunicările sale asupra locuitorilor din peșterile de acolo, cari și astăzi trăesc tot atât de simplu ca și strămoșii lor acum o mie de ani. Pentru a studia aceste interesante popoare, Lumholz trimise înapoi pe toți tovarășii sei și trăi singur între acești oameni aî natural, cari merită acest nume în adevăratul sens al cuvîntului. Mai înainte de toate, triburile acestea s-au simțit neplăcut atirise din cauza prezenței unui străin; în sfîrșit se încrezură în el și-i permiseră să rămână. Lumholz învăță obiceiurile, limba, cântecele și dansurile lor.Indianii din Mexico duc o viață admirabil de fericită. Ei sunt intelectualmente foarte bine înzestrați și superiori cu mult rudelor lor din Statele Unite. Lumholz zice că el a aflat în unele din aceste triburi un grad mai înalt de moralitate decât în țările civilizate. Furturile și multe din boulei grave nu sunt cunoscute acolo. Pământul aparține tuturor. Dan'vinisumi!... restu«*nai.—Celebrul naturalist Hawkes plecase anul trecut pentru insulele Sonde, în căutarea unui pithecantropus erectus, adică a descendenței omului din maimuță. Acum se pare, însă, că el a făcut o descoperire, care să uimească pe toată lumea științifică. Doctorul german ar fi găsit... că nu omul se coboară din maimuță, dar... vice-versa. Iată istorioara povestită de un malaez, la care naturalistul german locuia : «Intr’o zi, doui copii au însoțit, pe mătușa lor, Oa, în pădure. Dar pădurea era plină de fructe. Cei două copii alergară atâta după culesul lor, încât se rătăciră. Atunci începură să caute pe mătușa lor prin pădure, strigând cu desperare: — Dar Dar «In fine, pierzându-și speranța de a o regăsi, și-au făcut o locuință într’un pom, la fel cu a maimuțelor, și trăiră tot ca ele din fructe. Se căsătoriră—spre a spune astfel—și avură fii acoperiți de per, din cari a eșit întreaga rasă a maimuțelor. «Dasigur, ei uitară foarte repede limbagiul uman și nu mai păstrară decât un strigăt, numele mătușei lor perdută în pădure: «— Da ! Da !» După această legendă, maimuța nu ar fi altceva decât e descendentă a omului. AsistăiHe împer’rituUiy Wfshehn*. — «Pearson’s Weekly» scrie următoarele : împăratul Germaniei, acum câtva timp, exprimase bărbierului său dorința de a da o nouă formă mustăților sale. Știrea, răspândită cu iuțeala fulgerului prin tot Berlinul, a produs o nouă revoluție. După două zile, împăratul primi o petiție iscălită de toți fotografii, litografii, etc., din capitală, în care ei expuneau Suveranului enormele lor pagube (câteva milioane de mărci), fiind nevoiți a face din nou fotografiile M. S. dacă el nu’șî va părăsi intenția. Împăratul, a doua zi,spuse bărbierului sau că’șî schimbase ideea și nu mai vrea să dea altă formă mustăților sale. O descoperire prin cinematograf. Intr’un teatru din Detroit (America) se dădeau reprezintații cu cinematograful. Intre alte tablouri, se afla unul ce reprezintă luarea Pekinului. Deodată, o femee care se afla în sală strigă : «Doamne, iată fratele meu Allen, pe care îl credeam mort, se află cu acei soldați». Sora soldatului socotit ca mort, scrise în ministerul de răsboiű din Washington și, spre marea sa mirare, află că fratele ei trăește și s-a și distins la luarea Pekinului. Mai târziu, ea a aflat că, în urma unui omor nenorocit, se depărtase de patrie și se înrolase intre trupele ce trebuiau să rămână în Ghina. INFORMAȚIUNI VINERI ♦ Biblioteca Economicâ a Universului care va apare mâine, 15 Septembrie, va cuprinde frumosul și interesantul roman Un duel. Biblioteca Economică se vinde cu 20 bani în toată țara. ♦ Cea dintâia telegramă pe care am primit-o de la Roma asupra isbucnirea ciumei la Neapole ne-a sosit la ora 7 jumăt. seara, așa că am putut merge în toată țara cu această știre, pe când «Agenția telegrafică Română», nu ne-a comunicat absolut nimic în această privință, nici chiar în cursul nopței de Mercur spre Jouî, astfel că, dacă nu aveam pe corespondentul nostru de la Roma, «Universul» ar fi apărut orî dimineață, Jouî, fără știrea despre isbucnirea ciumei la Neapole. Ar fi de dorit ca «Agenția Română», și mai cu seamă în astfel de cazuri, să-și dea mai multă silință pentru a ne servi mai bine. ♦ Consiliul de miniștri a aprobat, sub reserva sancțiunei ulterioare a M. S Regelui, destituirea, pe ziua de 1 Septembrie, a d-lui silvicultor clasa II Ion G. Protopopescu și înaintarea d-lui Dem. Georgescu, actual silvicultor-asistent, la gradul de silvicultor clasa II, în locul d-lui I. G. Protopopescu. ♦ Mâine se va întruni, la ministerul domeniilor, sub președinția d-lui Missir, comisia însărcinată cu întocmirea unui proiect de lege pentru îmbunătățirea soartei meseriașilor. ♦ Vagabonzii Lajoș Ban și Iancu Schaffer au fost expulzați din țară. $ Azi, ziua Crucea, birourile autorităților vor fi închise. ♦ Intre gările Bărboși și Independența, linia a fost deteriorată din pricina deraiere a unui vagon de la un tren de marfă, ce venea de la Focșani la Galați. N’a fost nici un accident de persoane. ♦ Comisariatul emigrărilor, înființat la ministerul de externe italian, conform legei de la 31 ianuarie 1900 pentru protecția emigranților, a cerut serviciului nostru statistic toate publicațiile ministerului, relativ la starea economică și la condițiile naționale ale țărei noastre, pentru a putea ști dacă țara noastră e favorabilă emigrărilor de italieni. ♦ Dniît-rn Stoenescu și Minovici sunt convinși că Zaharia, falsificatorul de timbre, simulează nebunia. Spre a-l observa bine, s’a hotărît ca el să fie internat secția de alienați de la Văcărești și să fie izolat într’o celulă, unde să fie observat zilnic de către medicul penitenciarului. ♦ Ieri s’a întors în Capitală d. ministru Ionel Brătianu. ♦ Era dimineață a plecat la Sinaia, d. Kiderlen-Wächter, ministrul Germaniei la București. ♦ Ministerul a cerut ca autoritățile din Ungheni să observe în mod riguros, ce fel de persoane trec prin acest punct în Rusia. Polițaiul de acolo, va organiza în acest scop un control serios și registre de ordine. ♦ Din inițiativa secției din Bacău a Ligei pentru unitatea culturală, se va oficia Duminecă 16 Septembrie c., ora 107* a. m., un serviciu religios în catedrala locală Sf. Niculae, pentru amintirea morței marelui Domnitor al Românilor, Mihaiu Viteazul. Comitetul Ligei culturale, secția Bacau, invită pe toți cetățenii bacaoani să bine-voiască a se întruni la ora 10 a. m., la primăria de Bacäu, de unde vor porni încorpore la biserica catedrală. Societățile, cari vor bine-voi să asiste la această ceremonie, sunt rugate a avea drapelele îmbrăcate în doliu. Tot de odată, se amintește că la 23 Septembrie se va face un pelerinagiu la mânăstirea Dealului, lângă Târgoviște. Persoanele cari vor bine vor să ia parte la acea ceremonie, sunt rugate a trimite din timp adesiunile lor d-lui Daniel C. Klein, inginer, președinte al Ligei Culturale, secția Bacäu. ♦ Parohul bisericei armene din Capitală, părintele Moscofian, ne comunică că d-șoara Dicranuhi, pe care câțîva inși au încercat să o răpească alaltă erî, nu este amanta d-lui Baclagian, după cum se scrisese din greșală, ci cumnata lui, și că e o fată din cele mai oneste. D. Baclagian, la rîndul seu, e familist și se bucură de cea mai bună reputație în comunitatea armeană din Capitală. In legătură cu chestia acestei răpiri, mai aflăm că toți agresorii au fost arestați, afară de numitul Manas, despre care se zice el a fugit la Brăila. ♦ Duminecă, 16 e., la desvălirea monumentului pompierilor morți la 1848, vor asista și următorii pompieri veterani, cari mai trăesc : Diaconescu Gh., din corn. Coșereî (jud. Muscel); Ion G. Nicolae, din C.Lung ; Petre Stan, din Craiova ; Gheorghe B. Constantin, din corn. Giuntești-Căzănești, (jud. Argeș); Dobre St. Enache, din corn. Moldoveni, (jud. Ialomița). In Capitală se află următorii pompieri veterani, și cari de asemenea vor asista la solemnitatea din Dealul Spirei : Șt. Deleanu, șoseaua Basarab ; Ion Ilie Urîtu, str. Venera, care e în vîrstă de 81 ani, are 7 decorații și o pensie lunară de 60 lei: 30 de la Casa regală și 30 de la Casa Dotației pesteî . Petre Pană Vlăsceanu, str. Timpului și Gh. Nicolae, str. Traian. Din Capitală au murit în cursul anului trecut următorii veterani: Lăeru Barbu, Ion Anton, D. Ion Chelaru și A. Luxandreî Gheorghe , iar din țară a murit în Aprilie 1900 Păsărică Stan, din com. Văleni, jud. Olt. Un alt pompier veteran, octogenarul Neagoe Petre, din com. Brătășanu (jud. Teleorman), și-a pierdut cu desăvîrșire vedeta. ♦ Consilierul de stat Berna și inginer arhitect d. Rudolf Uber, a plecat în Germania. ♦ Zile acestea, primăria Capitalei va soma pe mai mulți proprietari de case insalubre sau în ruine ca să le golească , la din potrivă primăria le va dărîma. ♦ La 20 p. se va întoarce din concediu d. ministru de justiție C. Stoicescu. ♦ Azi, la orele 12, va sosi din Constanța d. prim-ministru D. Sturdza. ♦ Ziarul de propagandă rusească «Pravoslavni Wostok», a încetat de a mai apare. 1 ♦ Pentru închirierea pe timp de 15 ani a tăbăcăriei armatei de la Bucovăț, se va ține la 1 Octombrie licitație la ministerul de răsboiu. ♦ Ordonanțele de plată ale prefecturilor și polițiilor din țară se vor libera de la 24 c. ¥ Erî a plecat la Constanța d. Luca Ionescu, secretar general la ministerul de interne, spre a asista la alergările de cai ce se vor face azi pe hipodromul de la Anadolchioî. ¥ Aseară s’a întors în capitală d. ministru de interne Aurelian. ¤ La festivitățile ce se vor da în curând, cu ocazia împlinirei vîrstei de 80 de ani a celebrului profesor și doctor Virchow, vor lua parte societăți medicale din toate statele civilizate. Italia va fi reprezintată de actualul ministru de agricultură Guido Bacceli, cunoscutul filoromân și celebru chirurg, iar România de profesorul dr. Toma Ionescu.rată numele elevilor și elevelor admiși în clasa de declamațiune a conservatorului din București: Eremia George, Dan Iosef, Niculae Eliad, Wexler Solomon, N. Popinian, Stelian Dinu, Cernovițeanu R., Chirițescu, Marinescu G , N. Mihăilescu, Petrescu G., Angelescu D., Giearch Al., A. Mihăilescu, an. III; Elena Popovici, anul I ; Camera Elena, Georgescu Elisabeta, V. Marinescu, Lucia Laxer, Aneta Theodoru, Petrescu Elena. ȘTIRI "ȘCOLARE " D-nnu Bungețeanu și Burileanu candidează la catedra de calcul infinitesimal de la facultatea de științe din București, rămasă vacantă prin demisia d-lui Iacob Lahovari. La școalele profesionale de fete din Capitală se va înființa câte o cl. I-a divizionară. S’a aprobat referatul d-lui ministru al instrucțiunei publice cu privire la vacanțele școlare. S’au fixat următoarele vacanțe: Vacanța de vară, de la 25 Iunie până la 10 August inclusiv vacanța de Crăciun de la 24 Decembrie până la 7 Ianuarie și vacanța Paștelui de la Dumineca Floriilor până la Dumineca Tomei inclusiv. Afară de acestea, pe lângă sărbătorile religioase și naționale prevăzute de lege, vor mai fi vacanțele regionale, cari însă nu vor putea trece peste 20 de zile pe an și vor fi în acele epoce când copiii vor putea fi folositori părinților la lucrul câmpului. Epoca acestei vacanțe va fi fixată de consiliile comunale respective, înscrierile copiilor în școalele primare rurale se vor face în zilele de la 11—15 August inclusiv. La finele anului școlar, lecțiile vor înceta în ziua de 13 Iunie seara; examenele generale vor avea loc în zilele de 16, 17, 18 și 19 Iunie, iar împărțirea premiilor în ziua de 24 Iunie. Pentru examenul de absolvire, zilele de examen se vor fixa de revizor, pentru fiecare școală în parte și pentru fiecare an. pitirim.Uitare . Căpitanii, aspiranți la gradul de maior, din corpul 2 de armată, vor începe a executa săptămâna viitoare diferite ridicări topografice , iar după terminarea manevrelor vor începe proba practică pe teren. Ele se vor executa pe platoul de la Cotroceni, pentru care fapt li se va pune la dispoziție : un regiment de infanterie, un divizion de artilerie și un divizion de cavalerie. ♦ La arsenalul armatei s’a pus în lucru un număr de trăsuricantine, ce se vor întrebuința în timp de războiu pentru transporturi de alimente și diferite băuturi pentru ofițeri și trupă. ¥ Duminecă, 16 Septembrie, toate trupele din garnizoana București vor părăsi garnizoana, începând a executa diferite marșuri și urmând ca, pe ziua de 20, să se formeze în brigade pentru a începe executarea unor serii de lupte. Pe ziua de 25 ele vor forma divizia și, după ce se va trece în revistă de comandantul diviziei fiecare regiment, se vor întoarce în garnizoane, urmând ca rezerviștii să fie desconcentrațî pe ziua de 28 Septembrie. In ziua de 16 va veni la Constanta batalionul 6 vînători din Cerna-Vodă, care, împreună cu celelalte corpuri, va pleca în ziua 17 în manevre spre Babadag, întorcându-se în ziua de 23, când trupele vor fi desconcentrate. Manevrele corpurilor I, II și IV și ale diviziei active se vor sfîrși la 25 c., iar acelea ale corpului III la 30 c. — ................................................................................................................— Finanțe, agricultură și comerciă București, 13 Septembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 81-885»/, lei 91»/,—92»/, id. de 1892—935% lei 90*/,—91%,, id.de 327, mii. 4»/, lei 77*/,78l/, id. de 50 mii. 4*/, lei 77»/,—78V,, id. de 274 mii. 4 °/, lei 787,-78*/,. Oblig. credit, jud. și corn. 5»/, lei 847,-857,. Func. rurale 5»/, leî 92»/,—92*/,, id. de 4% leî 78 — 787, Ord. București 59/« leî 787,—78*/,, idem Iași 57„ leî 7474»/,. Acțiuni: Banca Națională lei 2080- 2110, Banca agricolă lei 280—282, Banca de Scont lei 173—176. Loc. de asig. : Dacia-România lei 370— 375, ex-cupon. Naționala lei 370-375. Monede: Napoleonul lei 20.—, cor. germ. lei 24.70, florinul lei 2.11, rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 78 »/». Banca Agricolă Devize : cek Londra 25.177; cek Paris 99.80 ; cek Viena 105.15 ; cek Belgia—; cek Berlin 123.30. Trei luni: Londra 25.017, Paris 99.20 . Berlin 122.40. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt.— Renta de 57, 90.60, idem 47, 77.20. Paris.—Renta de 5 °/0100.77, idem de 4*. 78. Berlin.—Renta de 1891— 92, 57o 90.50, idem de 1890 47„ 77.90, id. de 1891 47, 77.30, idem de 1896 47, 77.40, idem de 1898 4*/, 77.75. Comunale București —.— Cota valorilor streine Consolidele engleze 93/. Renta franceză 100.77. Renta ital. 99.30. Banca otomană 522. Loturile otomane 101.50. Athena: Napoleonul în drahme 32.20. Lira otomană dr. 36.80. Cek Paris 1.62. Banca Națională 3808, id. obi. cu loturile 662.’ Cereale Situațiunea piețelor străine nu prezintă nici o schimbare importantă. Cursurile, în general, sunt mai slabe. New York și Chicago au adus o scădere de */,—7« cent., atât la porumb cât și la grâu. Londra și Liverpool notează prețuri deprimate și lipsă complectă de cereri. La noi, de asemenea, situațiunea piețelor din interior și a porturilor de export e cu totul deprimată. Prețul grâului scade mereu la Brăila, din cauza nevoilor bănești ale cultivatorilor, din care cea mai mare parte trimit productele lor cu ordine de vînzare imediată din vagon și cu orîce preț. Ieri s’au vîndut următoarele cereale : Grâu vag. 80 cu lei 10-12.50 pe suta de kgr. și hect. 17.600 cu ei 8.20 — 8.827, P8 hect. Porumb hect. 2600 cu lei 7.85 pe hect. Secară vag. 50 cu lei 8.50—9 pe suta de kgr. Ovăz vag. 25 cu lei 9.50 pe suta de kgr. Orz hect. 5000 cu leî 8.50 — 9 pe suta de kgr. și fasole hect. 2000 cu leî 12.30 — 14.50 pe suta de kgr. Sosirile zilnice abundente contribue la agravarea situațiunei. In ziua de 11 cor. au sosit peste 85.000 de hect. de grâu. Ultime de pe și Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 12 Septembrie. Gran de Oct. cot. 7.79 urc. 2 h. Secară „ „ „ 6.69 invariabil Ovăz „ ,, „ 6.60 urc. 4 h. Porumb „ „ „ 5.14 „ 3 h. Berlin, 12 Septembrie. Gran Sept. m. 158.—urc. 0.25 m. Secară „ „ 135.— „ 0.75 m. Paris, 12 Septembrie. Gran de Sept. fr. 21.90 scă. 10 c. Făină „ „ „ 27.95 ,, 5 c. Uleiu de colza „ 62.50 invariab. New-York, 12 Septembrie. Gran de Sept. cent. 75*/, scă. l t c. Porumb „ „ 641/, „ "h c Chicago, 12 Septembrie. Gran de Octo. cent. 68*/, scă. */, c. Porumb „ „ 57*/8 ,, »/, c. jeh, zi La grădina de copii. — Ionică, ia spune ta, la ce slujește degetul arătător de la mâna dreaptă? Copilul repede : — Ca să-țî cureți nasul corpurilor de trupă ca nici un soldat să nu fie liber în orele de instrucție. Orîce soldat se va găsi pe strade în aceste ore, va fi arestat. ♦ Trupele ce aparțin corpului 3 de armată, vor părăsi garnizoanele mâine, 15 cor., pentru a se forma în divizii, și în urmă fiecare divizie va executa un marș pe jos până în apropiere de R.Sărat, unde se vor executa manevrele. Toți ofițerii streini, veniți să asiste la manevre, vor sosi împreună cu atașații streini, precum și cu ofițerii români delegați de ministerul de războiu, pe câmpia de manevre, la 20 Septembrie, iar M. S. Regele la 25. In prezența M. S. se vor executa lupte generale. In ziua de 28 va avea loc defilarea, după care fiecare regiment se va întoarce în garnizoana, urmând ca pe ziua de 30 să ne desconcentreze toți rezerviștii. ♦ Herman Wexler a declarat apel contra sentinței prin care a fost condamnat la un an închisoare. Suntem însă informați că’șî va retrage apelul, în caz când Curtea ar fixa un termen mai lung de 20 zile spre a fi judecat. ¥ Erî s’au început, la liceele din Capitală, examenele de corigenți. Rezultatul se va cunoaște după 20 Septembrie. ♦ Erî după prânz, ofițerii școalei superioare de resboű au făcut un marș spre Cotroceni, unde au executat diferite exerciții. ¥ Luni, 17 Septembrie, ziua aniversară a reposărei Juliei Kasdéu va fi serbată în mapsareul defunctei, la cimitirul ȘerbanVodă (Belu) ; d. și d-na Hasdeu toată ziua de la 10 ore a. m. până la 4 ore p. m., vor prins acolo pe amicii și cunoscuții familiei. ♦ D. Bibicescu, locțiitor de primar, lucrează împreună cu d ministru de războiu la întocmirea programei pentru inaugurarea monumentului ridicat în memoria vitejilor luptători pompieri de la 1848, inaugurare care, după cum se știe, are loc Duminecă. ♦ Aseară s’a întrunit la ministerul de interne comisia superioară de epizootii sub președinția d-lui dr. Petrini-Galațî, directorul general al serviciului sanitar superior. Comisia s-a ocupat cu măsurile complimentare pentru combaterea febrei aftoase, care a luat o mare întindere la noi în țară. ♦ Ministerul lucrărilor publice a dispus să se trimeată din depozitul de instrumente, direcțiune de poduri și șosele, o panglică de oțel de 20 metri, necesară circumscripției a V-a de poduri și șosele. ♦ D. Nicoleanu, directorul agriculturei din ministerul de domenii, lucrează la un interesat raport asupra concursului de mașini agricole ținut la ferma Laza. ♦ La sfîrșitul acestei luni, se vor întruni, la ministerul de domenii, inginerii din serviciul de mine, spre a se ocupa cu întocmirea hartei geologice, miniere și petrolifere a țărei. Administrația generală a farurilor din imperiul otoman a adus la cunoștința guvernului nostru că se construesc în marea Roșie patru mari faruri și amime : pe insula Djebel Tek, pe insula Pic Central, pe insula Corn și la Moca, aproape de fortul Sud. Revizorul școlar al județului Prahova a înștiințat, printr-un raport, ministerul de instrucțiune publică, că mai mulți proprietari din județ au dăruit terenuri pentru grădinile școlare și pentru nouste școale cari se vor construi. ¥ La ministerul de instrucțiune publică s’a primit știrea că la teatrul Național din Craiova s’au început repetițiile. Stagiunea se va deschide la 20 Octombrie. ♦ lată mersul epidemiilor din orașul Ploești: scarlatina, bolnavi vechi 3, nouî 3, însănătoșiți 2. Angina difterică: bolnavi nouî 3, însănătoșiți 2. Tuse convulsivă : bolnavi nou 3, însănătoșiți 3. In orașul Focșani s’a fi mai declarat 6 cazuri nouî de tuse convulsivă, de la 3 până la 9 cor. In orașul Brăila a fost de La 5 până la 11 Septembrie un singur caz de febră tifoidă. Regimentul 10 artilerie face în fiecare dimineață exerciții de tragere la țintă, cu șrapnele și obuze, în apropiere de gara Pantelimon. D. procuror Magheru se află tot la Căldărușani, în urmărirea criminalilor cari au omorît pe călugărul Nichifor. D-sa a cerut un ajutor de mai mulți geandarmi rurali. Se crede că criminalii s-au ascuns în pădurea din apropiere. ¥ Conferințele politice la clubul conservator se vor începe la sfîrșitul acestei luni. ♦ D. dr. Mihail, inspector sanitar, a depus era directorului general al serviciului sanitar, un raport privitor la inspecțiunea făcută zilele acestea la serviciul sanitar din orașul Constanța. La ministerul de domenii s-a primit știrea că zahărul nostru a început să înlocuiască cu succes zahărul austro-ungar. ¥ S’a acordat un concediu de 15 zile d-lui inginer Țințu, din serviciul circumscripțiunea a V-a de poduri și șosele. ¥ E. Ionescu, directorul școalei române din Sofia, a plecat era la postul sef. ♦ S’a aprobat detașarea d-lui conductor Petre Georgescu, din serviciul circumscripției a IV de poduri și șosele, pentru supravegherea lucrărilor de înălțare și apărare a șoselei București- Țigănești. D. primar al Capitalei a cerut poliției ca, ori de câte ori se întîmplă vre-un foc,să anunțe imediat uzina hidraulică, pentru ca aceasta să pună în mișcare al douiea grup de pompe. In legătură tot cu incendiile, d. primar a dat ordin ca cn grajdurile primăriei să fie în perioa* ȘTIRI JUDICIARE . Tribunalul Ilfov secția I-a a respins ieri cererea făcută de d. Dumitru Soare Oprea pentru a se pune sub interdicție tatăl său, Soare Oprea. O înalta Curte de casație a stabilit următoarea jurisprudență : Sentințele date în materie polițienească pot fi atacate pe calea apelului, când ele pronunță o închisoare, sau când amenzile, restituțiunile și reparațiunile civile, vor trece la zece lei. Prin urmare, admisibilitatea apelului aternă nu de la cererea ce se va fi făcut, ci de la însăși condamnată cuprinsă în dispozitivul părței de judecată, principiu care s’a admis și de legea judecătoriilor de ocoale din 1896 prin art. 69, cu deosebire că valoarea este urcată de la 10 la 25 lei. Procesul dintre d-niî Pană Buescu și Miclescu, foști directori ai societăței de asigurare «Unirea», se va judeca la 24 c. înaintea curtei de apel din București. SANITARE ♦ Intre rîmătorii locuitorilor din com. Tigveni, jud. Argeș, s’a constatat boala «ruget». Vapoarele de pe Doamfa VESELIA care va apare mâine. Sâmbătă 15 Septembrie, va cuprinde, pe lângă o materie variată și foarte hazlie, o prea frumoasă ilustrație în șase culori, reprezintând Cursa vapoarelor de pe Dâmbovița. VESELIA se vinde cu 10 bani în toată țara. Ultime information VINERI. ¥ Universul literar care va apare poimâine Duminecă. 16 Septemforie c., va conține următoarea povestire : Un epizod din viteaza apărare a oștenilor români din mânăstirea sf. loan de la Focșani, fie cunoscutul nostru istoric V. A. Ureche, scris intr’adins pentru Universul Literar. Ca ilustrație colorată, acest număr va avea Sosirea studenților români La Athena precum și 2 alte ilustrații reprezentând Nenorocirea de la Palota și Monumentul pompierilor căzuți in Dealul Spirei 1 i 1848. Universul literar se vinde cu 5 bani in toată țara. Ministerul de războiu, introducând un nou sistem de tacuri pentru revolvere, a dat ordin corpurilor de trupă de a comunica de urgență numărul de teluri de cari au nevoe, pentru ca astfel să se poată stabili cifra exactă a tocurilor de fabricat. Comenduirea a dat ordin