Universul, noiembrie 1901 (Anul 19, nr. 298-327)

1901-11-29 / nr. 326

ȘTIRI ARTISTICE ♦ Mâine seară, Jouî, celebrul viooncelist Pöldesy va da un mare concert la Atheneu, cu concursul pianistului Riskard Sincer. ♦ Vineri 30 Noembrie, Mare Concert în Palatul Ateneului, dat de domnul Ondricek, violonist al M. S. împăratului Austriei, cu concursul dlui Roderich Bass, pianist. Biletele se află de pe acum la Agenția teatrală de la «L’Independance Roumaine». 7 Bibliografei ♦ Am primit la redacție Dreptul civil român Vol. 1, de d. G. Nanu, profesor universitar. Volumul acesta tratează «Despre persoane» și «Despre bunuri» până la servitudine, are 942 pag. și se vinde cu 12 Iei. Lucrarea d-lui C. Nanu este de mult folos pentru toți aceia cari se ocupă cu știința dreptului, dar mai ales pentru studenții universitari, împlinind și o lacună simțită în literatura noastră juridică. ~ ECOÍJBI Calendarul revistei «Lumea Ilustrații» a apărut! In afară de un text bogat și de ilustrațiuni foarte numeroase, acest calendar mai conține un bon în baza căruia se acordă pe un an întreg o reducere la reprezentațiile operei și societăței dramatice. Calendarul mai conține o șaradă a cărei deslegare aduce deslegătorilor prea frumoase premii. Unii din vînzători vînd ediția populară ca ediție de lux, prin urmarie atragem atențiunea că ediția populară e cu coperta roșie și costă 80 bani, iar ediția de lux cu coperta galbenă, costă în Capitală 1 leu, în provincie 1.30. ♦ Supra activitatea fizică este mama iritațiunei nervoase și a hipohondriei. Ea tulbură funcțiunile inimei și stomacului și curând produce o perturbare generală în organism. Tuturor acelora cari voesc să-și păstreze echilibrul și să restaureze nutrițiunea lor, medicina modernă recomandă întrebuințarea regulată a preparatorului fizic și intelectual prin excelența vinului Bravais. ♦ Aflăm că d. Emil Frédéric s-a întors în țară și va deschide în curând o cofetărie sub firma «Confisera Pariziană» pe calea Victoriei No. 63. Suntem convinși că d. Frédéric va profita de cunoștințele dobândite în străinătate spre a ne oferi excelentele și neîntrecutele sale produse. După cum ne-am putut convinge, localul d-lui Frédéric va fi aranjat cu deosebit gust și se vor vinde consumațiile spre deplina satisfacere consumatorilor. Ultime information ♦ D. judecător de instrucție Stelian Popescu a luat ori interogatorul unui numer de peste 20 marion în afacerea Vasilescu. Se știe că acesta, fiind în divorț cu soția sa, într’o noapte s’a dus acasă la dinsa în strada Belizarie și a tras un foc de revolver asupra ei. Vasilescu la instrucție susține că n’a voit s’o omoare, dar a dat numai ca s’o sperie. ♦ Proprietarii de case din Capitală vor ține Duminecă o mare întrunire, în casa Zerlendi, din str. Smîrdan, pentru a lua cunoștință de răspunsul dat comisiunei’de către primul-ministru, ministrul de finanțe și președintele consiliului de administrație al Creditului Urban. D. G. Palade, ministrul de finanțe, va convoca Sâmbătă la minister pe mai mulți membri ai partidul liberal, spre a-i consulta în privința legei pensiunilor. ♦ Lucrările pentru restaurarea atelierelor arse la arsenalul armatei se vor începe în cursul lunei viitoare. Ministerul de război și a numit o comisiune pentru ca să stabilească ce sume anume trebuesc pentru restaurarea acestor ateliere. ♦ Studenții universitari vor ține în cursul săptămânei viitoare o întrunire, pentru a discuta în privința adunărei fondurilor necesare ridicărea unui bust regretatului profesor V. A. Urechiă. ♦ D. B. Missir, ministrul de domenii, a aprobat în total proiectul de budget al ministerului său pe anul viitor, așa după cum a fost întocmit de d. secretar general Băicoianu. Budgetul va fi înaintat zilele acestea ministerului de finanțe. ♦ Miine, Curtea de casație va judeca în secțiuni unite mai multe procese importante. ♦ El? s’a depus la Cameră un proiect de lege, prin care se înființează o taxă de export de 16 bani pe kgr. de zahăr alb, fabricat din sfecle sau orice alte plante cultivate în țară. ♦ D. P. Dima, institutor din Ploești, a prezentat ori ministerului instrucțiunei publice memoriul profesorilor din Brăila, cari au servit ca profesori la comună. Prin memorie se cere ca la modificarea legei pensiilor să se ție și lor în seamă anii serviți la comună. MIERCURI. O VILA LA SINAIA ea premia la abonații „Universului“ Pe pag. 3 din «Universul» de azi publicăm noul abonament cu premii la «Universul» politic cotidian cu in cepere de la 1 Decembrie viitor. isire numeroasele premii ce acordăm in mod gratuit la abonați, e și o vită la Sinaia. * La eforia spitalelor s’a primit femeea Ioana Ion, din com. Cocioc, județul Ilfov, care e bolnavă de lepră tuberculoasă. Bolnava a fost internată la spitalul Colțea. ♦ In orașul Brăila, de la 16 la 22 Noembrie au fost 4 cazuri de rueolă. De la 15 la 21 Noembrie, au fost la Iași: 2 cazuri de angina difterică; 10 de febră tifoidă ; 12 de scarlatina; 2 de tuse convulsivă și 124 de pojar. ♦ Recursul făcut de Goroneanu și Bozianca, condamnați în afacerea dramei din str. Uranus, se va judeca probabil la 11 Decembrie, de Curtea de casație, secția II-a. ♦ In locul regretatului Urechiă, a fost numit d. Petre Grădișteanu membru în comitetul Teatrului Național din București. ♦ Societatea anonimă română «Lotru», pentru exploatarea de păduri, a cerut autorizație de la ministerul lucrărilor publice, să construiască o linie funiculară de la Brezoiu la Voineasa. ♦ Ministerul lucrărilor publice a dat ordin pentru liberarea sumei de 127.770 lei d-lui Dellepin, care sumă era reținută din drepturile fostului întreprinzător Halder. ♦ Prin contractul care s’a încheiat cu banca bulgară de comerț din Rusciuc. Statul nostru va exporta în Bulgaria 20.000 tone de sare pe an. ♦ Astăzi se întrunește comisiunea farmaceutică și se va ocupa, între altele,și cu chestiunea privitoare la esența de oțel. ♦ Consiliul sanitar superior nu s’a întrunit aseară, neavând nimic la ordinea zilei. ♦ Regia Monopolului Statului a primit mai multe cereri pentru exportul de sare în Indii. Nu s’a putut ajunge însă la nici un rezultat, din cauză că transportul costă prea mult. ♦ D. ministru al lucrărilor publice se ocupă acum cu legea apelor, cu contopirea serviciilor tehnice ale Statului cu acele ale județelor și după terminarea acestor legi organice, va alcătui budgetul acelui minister. ♦ Noul proiect de lege asupra pensiilor este aproape gata și va veni zilele acestea în desbaterea consiliului de miniștri. ♦ In locul d-lui colonel Presan aghiotantul A. S. R. Principelui Ferdinand, care a fost numit ca comandant al reg. Racova No. 25 din Vasluiu, a fost numit d. maior Antonescu, comandantul batalionului l-iu de vânători. nrvo«^«———— ■ [UNK] Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — Prin telefon — Piața cerealelor.—Numiri.— Defraudare.-----Furt. — Proces. — Candidatura d-lui Filipescu.— Candidatura d-lui Suliotti.--întrunire publică.Apele Dunărei.—Timpul Brăila, 27 —Astăzi o mare activitate s’a observat in port. S’au vîndut cantități considerabile de porumb, destinate pentru Anglia și Italia. Prețurile sunt susținute și cu tendința spre urcare. In comparație cu prețurile de Sâmbătă, acele de azi notează un plus de 10—20 bani la hectolitru, pentru toate articolele. — D. doctor Mihail Roșeanu, a fost numit medic-inspector al tuturor școalelor din localitate, post înființat acum de primăria locală. Ca ajutor al d-sale a fost numit, sub chirurgul Costache Davidescu. — D. doctor Maralui a fost numit de asemenea, medic al portului. — Amplaiatul comercial Avram Gutberg, de la casa Saicovici, a dispărut, sustragând suma de 1400 lei. S'au telegrafiat semnalmentele lui în toate părțile, spre a fi arestat. — Niște făcători de rele s’au introdus în locuința femeei Dobrița Panait, din curtea bisericei sf. Ilie, furându-i o sumă însemnată de bani și obiecte de valoare. Autorii sunt urmăriți. — Azî s’a înfățișat la secția II-a a tribunalului procesul dintre d-nii Ion Suditu, fost prefect, și Mavrodin, proprietar, pentru lovire. Tribunalul a amânat afacerea pentru 17 Ianuarie, pentru a se propune noui martori. — La consfătuirea ținută de comitetul executiv al gruparei carpiste, la d. avocat Ștefănescu Goangă, s’a hotărît candidatura d-lui Niculae Filipescu, pentru alegerea de senator de la 14 Decembrie. Pentru acest joc va mai candida și d. Chr. Suliotti, din partea grupărei Cantacuzino. Această grupare a hotărît să fie o nouă întrunire publică, la care vor lua cuvântul general Lahovary, Tache Ionescu și alți fruntași conservatori. — Apele Dunării scad. — Timpul ploios. Dispariție.—Expulzare.—Hoțiile vile.Spărgători prin:I.— Arestări.—Urmărire.— Apele Dunărei. — Timpul Galați, 27. — D-ra Maria Johann Cosmovici, în etate de 15 ani, a dispărut de la locuința mamei sale, din str. Gradinei Vechi. Se crede că e la mijloc o aventură amoroasă. — Bulgarul Niculae Efimie, fiind considerat primejdios siguranței publice, a fost expulzat din țară. — In urma cercetărilor făcute de comisarul despărțirea a III-a, s’a dovedit că măcelarul Gheorghe Dimitriu, din str. Dogăriei, în complicitate cu mai mulți indivizi, fura de un timp îndelungat vite de ale locuitorilor, pe cari le tăia în abatorii clandestine. S’a descoperit și un abator subteran in Badalan. Vinovați, au fost arestați. — Acum câteva zile s’a săvîrșit o spargere la uzina inginerului Matteoli. Autorii spargerii, în număr de trei, au fost prinși azi noapte. S’a dovedit că tot ei au jefuit pe un rus, pe platoul Țiglinei. — Au fost arestați trei minori, cari au comis, prin mijlocul unor chei potrivite, șase furturi în localitate. —Autoritățile urmăresc pe un mocan care a furat de la d. George Țigoiu, din com. Mihaiu- Bravul (jud. Brăila) acte în valoare de 4000 lei. — Apele Dunărei scad. — Timpul e noros. — Prin telegraf — Tîlhăriți unor săteni—Crima din Brăești. — Afacerea căpitanului Ghițescu Iași. 27.—O telegramă sosită din comuna Șipotele vestește, că un număr de săteni au tăbărît asupra depozitelor de grîne din halta Onești, furând din depozit o enormă cantitate de cereale, proprietatea principelui Barbu Știrbei. După comiterea îndrăzneței fapte, sătenii au dispărut. Autoritățile fiind înștiințate, s’au pus în urmărirea celor vinovați. — Femeea Gheorghe Vasile Boldag, din comuna Brăește, încrezându-se în doctoriile unei babe din numita comună, pe cari le-a înghițit, a murit otrăvită. S’a deschis o anchetă. — Am dat toate amănuntele despre procesul căpitanului Varlam Ghițescu, care a fost arestat din cauza neplăței unor amenzi, deși a fost grațiat de M. S. Regele. Curtea de apel a ordonat eliberarea lui Ghițescu, confirmând astfel că un om grațiat de pedeapsa închisoarei, nu poate fi închis pentru neplata amenzei. Moartea unui sinucigaș Buzău, 27.—După o crudă agonie, soldatul Alcibiade Capricopol, care și-a tras un glonte de revolver în regiunea inimei, la hotelul Regal, a încetat din viață Luni, la orele 7 jumătate seara. Nenorocire. — Moartă in arest.—Bandit prins. — Epidemie.—înecată Iași. 27.—Vasile Mogoș, din com. Dumbrăveni, pe când mergea călare, a căzut de pe cal, sfărîmându-și craniul. Fiind transportat la spital, a murit. — Fata Catinca Ciubotariu, care a fost depusă aseară în arestul poliției, a murit subit astănoapte. S’a ordonat facerea autopsiei. — Jandarmii au prins în comuna Tânlești pe banditul Gheorghe Codrescu. — Direcția penitenciarului local a constatat printre deținuți mai multe cazuri de coriü. Primejdiosul pușcăriaș Ion Iacobuță fiind cuprins de epidemie, a murit. — Copila Anica Ștefan, din com. Mălini, a căzut în fântână trecându-se. Telegramele Agenției Române Din Streinătate Ședință interesantă la Camera austriacă Viena. 27.— Camera deputaților a început a doua citire a proiectului de lege care acordă guvernului trei douăsprezecimi provisorii. D. de Koerber, președintele consiliului, a respins învinuirea ce au făcut-o cehii de a fi lipsit de nepărtinire; primul ministru a declarat că guvernul nu e tributarul nici unui partid, că e cu totul liber și că trebue să rămână astfel, pentru a putea asigura liniștea internă și viitorul statului, pentru a atinge acest scop face apel la patriotismul tuturor partidelor. Primul ministru regretă că Parlamentul face prea puține sforțări pentru a secunda pe guvern in opera de regenerare parlamentară și face să reiasă primejdia ce ar putea rezulta din situația actuală. Constituția recomanda disolvarea Camerei, până ce se va alege una care să arate mai multă rîvnă de lucru ; dar chiar de pe acum se cer din mai multe părți măsuri mai energice și dacă guvernul s’ar vedea silit sa le asculte și să se atingă de Constituție în interesul urgent al treburilor statului, el n’ar avea să se teamă de judecata istoriei, care-1 va recunoaște poate ca salvatorul patriei. Dar care va fi soarta acelora care-1 vor împinge la un atare act de violență? Guvernul va face totul pentru a evita această catastrofă și de aceea îndeamnă pe deputați să-și pună toate puterile în serviciul patriei comune (aplauze, mișcare). Urmarea discuției a fost amânată pe mâine. Din Camera franceză Paris, 27.— Camera deputaților —In cursul discuției budgetului, d. Caillaux, ministru de finanțe, a declarat că deficitul total al budgetului exercițiului 1901, este aproape 150 milioane, dar că dacă se înglobează în budgetele celor trei ani din urmă, deficitul va fi redus și se va avea un excedent de 60 la 70 milioane. Cât despre conferința asupra primelor de zahăr, care va avea loc la Bruxelles, ministrul a zis că Franța va lua parte cu dorința sinceră de a ajunge la un bun rezultat, dar și cu hotărirea de a nu da nimic fără a obține concesiuni reciproce. Cheltuelile budgetului exercițiului 1902 întrec veniturile cu 67 milioane ; ministrul de finanțe zice că va combate deficitul prin economie de vre-o 30 milioane și prin emitere de bonuri de tesaur de 40 milioane. Cât pentru cheltuelile militare, d. Caillaux a zis: nu suntem stăpâni de a le reduce. (Aplauze). Telsgramsia particulare ale ziarului »Universul» Din Streinatate Comitetul Riâceastiasa țigăresc răpitorul misionarei americane Viena. 27.— «Wiener Journal» află din Sofia că în acest moment e lucru sigur cum că comitetul burăresc macedonean este autorul răpirea misionarei americane, miss Elen Stone. In adevăr, briganzii au declarat către țărani și păstori că e vorba de un fapt politic și că dînșii au lucrat din patriotism. Briganzii se vor mulțumi cu 20.000 de lire turcești. interdicția duelurilor în Germania Berlin, 27.—împăratul Wilhelm a ținut tinerilor ofițeri din Potsdam, cari criticaseră interdicția lui în privința duelului, un discurs în care a repetat interdicțiunea și a amenințat cu licențiarea pe ofițerii cari se vor bate pentru motive de nimic. O mănăstire nouă la pasul Șipka Berlin, 27.—«Vossische Zeitung» publică o telegramă din Sofia în care se spune că prințul Ferdinand, ducându-se la Petersburg, va invita pe un membru al casei imperiale să vie la inaugurarea nouei mănăstiri rusești de la pasul Schipca, la 11 August anul viitor. Cu această ocazie se vor face mari manevre în apropiere de faimosul pas. Două deputați francezi bătendu se în localul Camerei Paria, 27.—După cum v’am depeșat deja, e adevărat că în coridorul Camerei deputaților, deputatul socialist Desfrages și deputatul radical Breton, s'au bătut cu pumnii. Améndoul s’au rănit și zgâriat. E absolut hotărît ca dînșii să se bată în duel. Adevărata cauză a arestarei lui Hallu Viena. 27. — Depeșe din Sofia . Haklu, despre care s’a zis că e ucigașul lui Stambuloff, a fost arestat — după cum se afirmă acum—din cauză că a fost complice la răpirea misionarei americane, miss Elen Stone. Ancheta de la Ierusalem Viena, 27.—Ziarul clerical «Vaterland» publică o depeșă din Ierusalem în care se spune că ancheta care s’a făcut în privința bătăiei călugărilor ortodoxi și catolici, a constatat că franciscanii Italieni aveau drept să ocupe scara bisericei mormîntului lui Christos. Vina pentru conflicte a popilor greci. Experiență cu un tun uriaș Viena. 27. — Ziarul «Wiener Tagblatt» află din Londra că aproape de Savannah s'au făcut experiențe cu noul tun uriaș. Fiecare încărcătură a acestui tun conține o sută de chilograme de gelatină explosivă. Proiectilul, aruncat de pe mal, pe mare, a căzut la o distanță de cinci kilometri rădicând o enormă coloană de apă. După opinia oamenilor specialiști,o singură ghiulea de astea ar fi de ajuns ca să distrugă o cuirasată. Arestarea unui agent periculos, bulgar Viena. 27. — Ziarul «Neue Freie Presse» publică o telegramă din Sofia în care se spune că prin arestarea lui Halja s-a luat radoslaviștilor un agent periculos, declarând că curentele și demonstrațiiile din străinătate nu pot avea nici o influență asupra atitudinii bărbaților de stat germani care-șî vor face întotdeauna datoria pentru a paraliza primejdia care amenință poporul german din partea elementelor poloneze. (Vir aplause). Chestia poloneză în retchsratul austriac Viena, 27. — Camera deputaților a adoptat proiectul de lege prin care se acordă guvernului trei douăsprezecimi provizorii. In cursul discuțiunei deputatul polonez Dzieduszycki a protestat cu energie în numele poporului polonez, contra procedărei Prusiei față cu supușii săi polonezi. Ministrul președinte, d. de Koerber, a declarat că, după cum guvernul austro-ungar n’ar tolera vre-o dată amestecul vre-unui stat strein în afacerile sale interioare, tot astfel discuția asupra afacerilor interioare ale unui alt stat ar trebui de asemenea exclusă și din partea noastră. Prin urmare ministrul președinte se simte dator să respingă acele câteva aserțiuni ale deputatului Dzieduszick care se rapoartă la Rusia. Telegramele particulare ale ziarului « Universul» — sosite în timpul nopței — O nouă înfrângere a englezilor in Africa de Sud Londra, 27. — Fac aici o mare impresiune nouile nesuccese ale englezilor . Două mii de boeri, comandați de generalul Dewet, au înconjurat pe englezi, comandați de colonelul Wilson. Englezii au fugit cu mare greutate spre Heilbronn, având mari perderi. Revoluția la golful Persic Londra, 27.Trei cuirasate engleze au fost trimise la Kuweit, în golful Persic, unde a isbucnit o revoluțiune. Un soldat Indian instrunit Berlin, 27. — Intre Germania și Anglia au fost explicații amicale în privința faptului întâmplat la Tientsin, China, unde un soldat indian (englez), după ce a ucis două camarazi, a tras cu revolverul asupra a patru soldați germani, rănind de moarte pe unul și grav pe ceialți trei. Sentinela germană l-a ucis cu un glonte de pușcă. Anglia a declarat că soldatul indian tnebunise. Viitorul ministru de Interne al Turciei Viena, 27.— «Politische Correspondenz» află, de asemenea, din Constantinopol, că guvernatorul din Koma, Ferid pașa, va deveni ministru de interne al Turciei. Armata tripolitană Viena. 27.—Depeșă din Constantinopol . In Tripolitania se vor forma șeapte regimente de câte douăsprezece mii de soldați mul ți HI «îșisură Telegramele Agenției Române — Sosite in timpul nopței — Chestia polonezii in reichstagul german Berlin. 27. — Reichstagul. — Deputatul polonez Radziwill și-a desvoltat interpelarea în privința incidentelor de la Wreschen. In motivarea interpelărei sale d. Radziwill a relevat marea excitare a populației poloneze din Prusia, rănită în sentimentele sale cele mai sfinte. Interpelatorul a cerut cancelarului să ia măsurile necesare spre a readuce liniștea în populațiune. Cancelarul Imperiului, d. de Buelow, mulțumește mai întâiu d-lui Radziwill pentru cuvintele sale împăciuitoare și adaugă apoi că inițiatorii exceselor din Galiția și din Varșovia au avut desigur intențiunea de a semăna discordie în raporturile Germaniei cu Austro-Ungaria și Rusia. Cancelarul poate asigura că aceste raporturi nu au fost de loc tulburate din cauza acelor excese. Atitudinea guvernelor rus și austro-ungar a respins așteptărilor noastre îndreptările, iar guvernul rus a exprimat îndată după cele întâmplate la Varșovia, adâncile sale regrete. Contele Lemsdorf a asigurat, pe ambasadorul german din Petersburg că guvernul german poate avea deplină încredere în autoritățile rusești. Solidaritatea care leagă pe Prusia cu Rusia, pe baza statului-quo și a tratatelor contra acelor tendințe care urmăresc retrogradarea istoriei și restabilirea «lărei de lucruri din nainte de 1772, nu poate fi cu ușurință sdruncinată. De asemenea guvernul austro-ungar a luat măsurile necesare pentru protecția consulatului german din Lemberg ; aceste măsuri însă au fost din nenorocire neîndestulătoare pentru a împedica reînoirea esceselor. Ministrul de afaceri străine austro-ungar a exprimat însă ambasadorului german cele mai adânci regrete cu ocazia exceselor de alaltăeri. Contele Goluchowski a dat asigurări că autorii tulburărilor vor fi pedepsiți cu asprime. Contele de Buelow termină Declarația Cancelarului german despre polonezi Berlin, 27.—Cancelarul Buelow a declarat că Rusia și Austria s’au scuzat în privința demonstrațiunilor polonezilor contra consulatelor germane din Varșovia și Lemberg. Dînsul a mai zis: Polonezii amenință serios politica Germaniei, însă noi nu ne vom lăsa». Despre sporirea armatei austriace Viena. 27. — Ziarul oficios «Allgemeine Zeitung» scrie că sporirea armatei austriace e o chestiune palpitantă de actualitate, căci Austria nu poate să rămână indevitul celorllalte State. Un ambasador chinez în Italia Boma, 27.—A sosit aici un ambasador chinez, anume Louboumeng, care a venit să ceară regelui Italiei bunăvoința d’a reînoi bunele relațiuni cu împăratul Chinei. El va fi primit în mod solemn la Quirinal. Neînțelegere despre boicotarea vaselor engleze Paris, 27.—Depeșă din Bruxelles : S’a părăsit cu totul ideea d’a se boicota bastimentele engleze din cauză că nu s-au putut înțelege muncitorii din toate porturile europene. Confirmarea unei știri Boma, 27. — Se confirmă știrea sosită din Africa de sud cum că generalul boer Dewet, cu două mii de boeri, a surprins coloana engleză Wilson și a risipit-o. Cum se va împărți premiul Nobel Paris. 27. — Premiul Nobel pentru pace s-a împărțit în mod oficial jumătate lui Dumont și jumătate lui Friedrich Passy, care a scris desre literatura lui Sully Prudömme. Noua lege electorală austriacă Viena. 27. — Se asigură că guvernul, îndată după dizolvarea Camerei, va promulga, f prin decret imperial, noua ege electorală, pe baza căreia s’ar face nouile alegeri. înecarea a patru ingineri Berlin. 27. — Din Bingen sa telegrafaza că patru studenți ingineri, cari faceau o escursiune pe Rin, s’au înecat. Mara incendia Viena. 27. — O telegramă din Cernăuți (Bucovina) anunță că au ars ferăstraeie, cu vaporile Ittlaoob Greiner. Pagubele sunt de două sute cincizeci de mii de franci. A ars și stațiunea căiei ferate. Declarația unui ministru despre resbolul sud african Paris. 27. — Depeșă din Bruxelles: La ședința de azi a Camerei de aici tribunele erau tixite de lume. Asistată de asemenea nevestele lui Luigi Botha și Mauriciu Botha și nevasta președintelui republicei Oranj, Stein. Deputatul Vandervelde a interpelat în privința răsboiului sud african. Ministrul de externe a răspuns zicănd că Belgia nu poate să intervină, deoarece Anglia refuză această intervenție. A zis că războiul acesta este deplorabil, teribil, însă că Belgia nu poate să uite trecutul și are simpatie pentru Anglia . Belgia nu poate nici măcar să ceară un tratament mai bun al femeilor, bătrânilor și copiilor în lagărul de concentrare. Vapor înecat Berlin. 27.—O telegramă din Hamburg anunță că un vapor încărcat cu cereale s-a înecat în apele suedeze. Au fost 22 de morți. împrumut oferit Serbiei Viena. 27.—Se telegrafiază din Belgrad că niște bănci străine au oferit Serbiei un împrumut de 35 de milioane cu 4 la sută, spre a se acoperi datoria flotantă. Tratativele se urmează. aaaaaaaa/wwwwwwww Qbna fyVecstoizt 0 î£aoHosenvwciy — LOGODIȚI — Pâlciu Brăila In locul oricărei alte anunțări WWWWWWWWWWWWW SPECTACOLE Teatrul Național (operă). — Astă-seară se va cânta «Lucia». Teatrul Liric.— Reprezintațiile trupei «La Boulette», Păcatul Atheneului» — Astăseară, Miercuri 28, sala reprezintă „Năzdrăvăniile divorțului“ și „Urmările urmăririlor“ comedii. Sala Edison.—In fiecare seară concerte de orchestră, sub conducerea cunoscutului șef de orchestră Eduard W. Strauss. Nășcuți și Morți — Pe ziua de 27 Noembrie — Născuți 18. Morți 17 și anume : Pavel Segall 70 ani, Frantz Ziegler 77 ani, Maria Ilie Popescu n. m., Ion Gh. Solomon n. m. Constantin Sereanu- 9 luni, Ionel Căciulescu 3 ani, Catinca Theodorescu 63 ani, Oprana Nicolae 84 ani, Paraschiva Gh. Cozac 83 ani Maria I. Mida 36 ani, Paraschiva F. Stan 7 luni, Ion Petroff 41 ani, Isabela Iosef Balada 23 ani, Leanca Tudor 47 ani, Mimi Lautzer 4 luni, Natalia S. Vlădulescu n. m„ Marin C. Pribici 1 lună. Jalnicii : Elisaveta și Ion Minda, Sofia, Lucreția, Aurelia, Ion, Ion Chițu și locotenenții Florian și Pompiliu Paplica au durerea a va face cunoscut încetarea din viață a prea iubitei lor fiică, soră, mătușe și cumnată Maria I. Minda incetată din viața. în ziua de 20 Noembrie la ora 7 p. m. în etate de 30 ani. Și va roagă să bine-voiți a asista la ceremonia funebră ce va avea loc astăzi, Miercuri 28 cu ora 3 p. m. la cimitirul Bellu, corpul decedatei fiind deja la capela cimitirului. Aceasta ține loc de invitație. Tragerea acestei lotării, fixânduse din nou pentru 7 ianuarie 1902, biletele se vînd cu preț redus , un bilet cu 75 bani, 10 bilete cu 7 lei, la colportori. Direct la societate zece bilete 5 lei. Produsul acestei lotării servind la clădirea unui internat copiilor săraci, apelăm la concursul tuturor. 2749 Comitetul. Doctor Pitișteanu de la Facultatea din Paris — «CALE INTEUNE — Consultația 2 lai. 3—5 p. d. Calea Griviței. H Oite Tül Stöíniárt Special pentru Copii Strada Negru-Vodă, () 4188 SOCIETATEA IX com wihtA feil JosspMNG iel pentru comerciul de Mașini agricole și industiale Anunță pe onor. Public și prețioasele lor cunoștințe că și-au instalat biuroul In Strada Smârdan No. 7, București (Casa Czerlendi) și că sunt in măsură a furniza tot felul de MAȘINI AGRICOLE si INDUSTRIALE de la cele mai renumite fabrici din lume, pe cari le reprezintă in condițiile cele mai avantagioase. 4264 waaMBMai TIJIBlE 025ATJE Comerțul meu de Mărci uzate de la Eforie, l’am mutat in calea Victoriei No. 72. Mărci române comune, cumpăr cu 1 fr. mia. Vechi, cu prețuri bune. Străine comune, vînz cu 1 fr. mia. Cu stimă, Th. Melicescu, calea de vînzare locul din str. 11 Iunie No. 3 Având față 9 metri, lungime 18 stânjeni, lățimea 25 stânjeni. Doritorii se vor adresa strada Apolodor 21, la cina proprietară. Marele Ziar Cotidian „CRONICA“ a început publicarea unui palpitant roman de actualitate, moștenire in Africa de Sud . Peripețiile prin cari trec caletorii cari urmăresc o moștenire in Africa de Sud , sunt atât de dramatic descrise de autorul lor, care a călătorit și trăit in această parte a lumei, încât mișcă și transportă pe cititor pe teatrul actualului război, care durează de atâta timp intre englezi și bravul popor de boem. Nouilor abonați se dau gratis toate numerile in cari a apărut romanul. 4266 Recomandăm și pic7.Stî care nu conține nici o Q||Quin9* substanță vătămătoare. Albește și catifelează pielea, o curăță de pete, coji, pistrui, sigur. Depozit . Farmacia D. Nicolau, calea Rahovei No. 81 și Drogueria Stoenescu, strada Academiei București. Flaconul len .75. 2745 — Fondat în 1892 — CUR.^ de Limba Franceză, Germană și Piano după programa Conservatorului Special numai pentru d-ne și d-șoare la d-na Jeano Donhoi. Pentru exerciții Piano la dispoziție Strada Luterană No. 8 Elevele care urmează cursul mai iau parte la ore de conversație exercitânduse în acest timp in desen, pictură și lucru de mână.______ Doctor Bacaloglu Vechi si intern al spitalelor din Paris. Laureat al Lăcuițnțel de medicină 8W cârc’a mutat 46, STRADA SCAUNELE, 46 Consultațiuni pentru boale interne la adulți si copii de la 6-7 p. m. 4211 Doctor Ion G. Hanui (Muscel) Medic primar la spitalul Filantropia W Iloale Interne Consultațiuni: orele 5-7 p. m. mutat STRADA .MINERVEI No. 5 4184 Prin str. Clemenței LUPTELE Internaționale Încă câteva zile și luptele vor începe , vom vedea șampionii diferitelor națiuni disputându-și campionatul României după ce și-au disputat pe acela al Franței. Spectacolul va fi cât se poate de atrăgător pentru ambele sexe. Acest fel de sport este urmărit pretutindeni, unde se produce, cu cel mai mare interes. Desigur că și la București vor fi tot atât de interesante precum au fost și la Paris, Londra, Brutei, Berlin, Viena, Moscova. Iată numele luptătorilor înscriși până acuma : M. Hitzier, german. Buisson, francez. Axa, american. llykov, rus. Haut de Boucher, belgian. Clorento, indian. Sauerer, elvețian. Rinndelli, italian. Chorello, spaniol. Burghart, austriac. Până la sfîrșitul săptimânei, vor mai fi inscripții atât din străinătate cât și din România. Un afiș special cât și jurnalele vor anunța ziua și locul când luptele vor începe. Cinci premii in valoare de trei mii de lei se vor da Învingătorilor. * * * La theatrul Boulevard al doilea debut al d-rei Elsa Minder a avut mai mare succes ca cel d’ântăi. Ceilalți artiști : trupa Wotkovsky, d-ra Maima Calder3, Jacksons, the 2 Girards, Trumptt Dumptt, Mo and Răă, Alexandre se Întrec in productiunile lor. MâineJoul, a patra representație Higlife.Sâmbătă 1 Decembrie, mare reprezentație extraordinară, dată in beneficiul TRUPEI RUSSTI VOLKOVSKY. Biletele se găsesc de acuma la casa theatrului. In curând debuturi noui, înainte de a cumpăra SOȘONI și GALOȘI citit anunciui <lisa pag. 4, ILIE DUMITRESCU, «LA BALON».___________ Societatea economică-cooperativă „Vulturul“ din Câmpulung CONVOCARE D-nii membri ai societăței economice-cooperative «Vulturul» din Câmpu Lung sunt invitați, conform Statutelor, ca în ziua de Duminecă 9 Decembrie 1901, orele 2 p. m., să ia parte la adunarea generală semestrială care se va ține în localul școalei de băeți No. 1. Ordinea zilei : 1) Aprobarea bilanțului social. 2) Aprobarea corupturilor de cheltueli. Președinte: Tache Niculescu» Secretar: Alexe T. Dimache. Câmpul.ing. 22 Noembrie 1901. Doctorul Stănescu de la facultatea de medicină din Viena Fost mai mulți ani medic in spitalele din Viena și Paris Specialist în boalele Interne și nervoase Consultațiuni de la 3—5 p. m. Strada Academică No. 474044 Br. Sterie N. Ciorcu IX PELIKANGASSE 10. VIENA Consultațiuni cu specialiști și celebritățile medicale a Facilitatei din Viena Dr. Gerota — Chirurg — Specialist: Org.genito-urinare,bărb. și femei S'a mutat str. Polonă No. 7 Consultațiuni ora 5 si jum. — 7 seara 4159 CONSULTAȚII MEDICALE A UN LEU Pentru acei cu mai puține mijloace la d-nul BALLBIRGER pentru boale Interne, de femei și copii Tratament special și rădic, al boalelor lumești Str. General Fiorescn Intre Hotel de Londra și grădina Sf. Gheorghe. 4163 BIURGUL CENTRAL AL CASEI [Alfred Löwenbach ]. Cia E’arnisori <âs KOKS, Cărbuni și Antracit er A. MUTAT din strada Sfinții Voivozî No. 5 '“al mriN CALEA VICTORIEI np. 146 în legătură telefonică cu centrala Ila 4245 ZvA/vVVVVVVVVVVVVV'./VvVNAA/vVWiAAAAAA Acid Sulfuric 9S/1OO % Monohydrat și 68% Bauma 92/93% Monohydrat, în vapari-cisterne sai balnani da sticlă ile la Societatea anonimă de Industrii chimice „HUNGÁRIA“ Budapesta — Oferim peluri foarte avantagioase — NICOLAE FEHEREC I Societate în comandită — București,—Strada Smârdan No. 10 — IE Âslgumi îs rmunk: viata ACCIDENTE mmmmm wmám ’ isigurăriîs smuslk: * ^ ELEMENTARE _ Direcțiunea: București, S, strada Corăbiei Reprezentanța Gen.: București, 3, str. Smârdan — SUCURSALE IN TOATĂ ȚARA —