Universul, ianuarie 1902 (Anul 20, nr. 1-29)

1902-01-14 / nr. 12

ierea unei convenții consulare între România și Turcia. D-lor vor pleca în curând la Constantinopțile, unde se vor face tratativele. * D. Gr. Ghica, ministru al României la Constantinopol, a cerut minist, de externe un concedii de două luni pentru fratele d-sale, d. Ghica Brigadiru, ministru al României la Constantinopol, care se află bolnav la Paris. * Er încă «Universul» a vestit că la Ungheni s'a refuzat intrarea în țară a d-nei Mathilde Verniati, zis și Verial, sub motiv c’ar fi implicată într’o gravă afacere politică. Ultimile cercetări au stabilit că numita e o periculoasă anarhistă, și că, vrând să fugă din Rusia, a încercat să treacă în România cu un pașaport vechia. Autoritățile rusești au luat-o în primire. • «Societatea Istorică» a studenților în litere va ține azi 13 e., la orele 2 și jum. p. m., ședință publică în sala No. IV a Universităței, sub preșidenția d-lui Petrescu-Dâmbovița. ♦ Joi, 17 ianuarie, va avea loc, la Teatrul Național, reprezentația extraordinară dată de Sindicatul Ziariștilor, cu bine-voitorul concurs al d-nei Hariclia Darclée, al d-șoarelor Agata Bârsescu, Tina de Spada, al d-lui Giuseppe Maggi și al artiștilor Teatrului Național, iată programa : Partea I.—Odelta de V. Sardou cu d-șoara Agata Bârsescu.— Concert.—Tosh: Molia; Oscar Spirescu : Ce n’așî da, romanțe cântate de d-șoara Tina de Spada; Massenet: O casta Bor, du Roi de Lahore, cântată de d. Giusepe Maggi, Mozart: Don Juan, La si darem la mano, duet cântat de d-șoara Tina de Spada și d. Giuseppe Maggi. Partea 1 l-a. .— Alexandra, dramă de R. Vossi cu d-șoara Agata Bârsescu: «Să ne pupăm Foleville», comedie în comedie într-un act de Labiche. Prețurile locurilor sunt următoarele : Lojă avant-scenă, lei 80 ; loje rangul I, lei 60 ; loje rangul II, lei 40; loje rangul III, lei 25 ; loje de galerie, lei 12; Stal rangul I, lei 10 ; stal rangul II, lei 6; stal rangul III, lei 4. Galeria numerotată lei 2 ; galeria nenumerotată 1 leu. Biletele se găsesc de vînzare la casa Teatrului și la Hall de «l’Indépendance roumaine». ♦ Cine nu dorește a poseda 15.000 lei? Aceasta se poate avea luând un foile al Loteriei in folosul școalei italiane din București. Biletul costă numaii 1 leu , 5 bilete lei 4.50. Depozit principal la administrația ziarului «Universul. ȘTIRI JUDICIARE ♦ D. G. Volenti, judecător la tribunalul din Pitești, șî-a înantat demisia din magistratură pe ziua de 1 Februarie. D-sa se va stabili ca avocat la Iași. ♦ In baza unei procuri date de d. Al. Trasibul Ziimi, președintele societăței Olimpicelor din Grecia, d-lor Eugen Stătescu, G. Boerescu, Em. Porumbaru, M. D. Sipsomo și Barbu Gănescu, d-lor au intentat proces înaintea tribunalului Ilfov secția I-a moștenitorilor defunctului V. Zappa, pentru ca să predea societăței Olimpicelor averea imobiliară testată de defunctul N. Zappa. Această avere se compune din moșiile: Broștenî, Uleștî, Megieșească, Berasca cu pădurea Stoineasca, Slugilor, Moruzescî, Gegani și Perceni, cu bălțile lor, situate în județul Ialomița, precum și venitul lor începând de la moartea lui Const. Zappa, care, după testament, avea dreptul de asufruct și până azi. Acțiunea e semnată numai de d-nii avocați C. Boerescu, B. Gănescu și M. Sipsomo. Termenul pentru judecarea acestui proces nu s’a fixat însă. Odată cu această acțiune sa făcut cerere tribunalului ca, până la definitiva judecare a afacerei, să se înființeze un sequestru judiciar, cerând totodată și urgența pentru judecarea ei. Tribunalul a fixat termenul de 18 Ianuarie curent. ♦ Tribunalul Ilfov secția I s’a pronunțat erî în procesul d-lui Bally cu d. Einhorn, despre care am vorbit în unul din curierile noastre judiciare. Tribunalul a admis de bun jurămîntul depus în Paris sub forma de «pe onoare și conștiință», deși se ceruse ca d. Bally să depună jurămiîitul «more judaice». ȘTIRII COROMIM și FIEAUCIIRE . Pepinierele Statului din Botoșani, Urlați și Giuperceni vor fi date în arendă. ♦ O companie de capitaliști, reprezintată prin un mare proprietar de terenuri petrolifere, în județul Bacău, a propus ministerului domeniilor construirea de pipeline-uri din județele Dâmbovița, Prahova, Buzău și Bacáu, conducând până la Constanța. Asupra acestei mari întreprinderi s’a redactat și un memoriu, care se va distribui tuturor deputaților și senatorilor. ♦ Veniturile pescăriilor au scăzut în mod brusc din cauza gerului din ultimele zile. Bălțile din Dobrogea mai toate au înghețat și deci pescuitul a devenit anevoios. ȘTIRI ARTISTICE ♦ La 1 Februarie se va reprezintă la Teatrul Național piesa «Mesalina», cu d-ra Bârsescu și d-na Romanescu), in beneficiul studenților veterinari. ♦ Jouî 17 c., se va da in sala Liedertafel o serată costumată a elevelor institutului de dans al profesorului I. Schmidt, începutul la 9 seara. ♦ Aseară a avut loc la Circ prima reprezentație «Highe lfe» a circului italian Giuntini, in fața unui public foarte numeros. Deși trupa e mică, însă, e compusă din elemente foarte bune. De asemenea pantomima-operetă «La graniia» a repurtat mare succes.IU MM-W»-» -c» ♦ •#« SUB Itmm , Bani de dat! Se dau bani cu împrumut hipotecă ori ce sumă asupra case și moșii. GRATIS, GRATIS i ! se pro» scazf bani, baniirî și sume dotate pe hipotecî sigure, pe case și moșii, cu dobândă avantagioasă ; a se adresa la Agenția Universală, Str. Regală 11. Telefon, București. 4381 ȘTIRI ȘCOLARE ♦ înscrierile pentru examenele generale de licență la facultatea de litere din București, pentru sesiunea actuală, se primesc până în 14 Ianuarie inclusiv. Odată cu cererea de înscriere, candidații vor trebui să prezinte recipisa de plata taxei de 100 lei, actul de naștere și certificatul de absolvire al liceului. Marți, 15 Ianuarie a. c., se va ține în localul Universităței,din București, concurs pentru ocuparea a cinci burse pentru filosofie și litere și șoapte la științele naturale, burse a 100 lei lunar, plătite de ministerul cultelor, înscrierile se fac la decanatul facultăților respective, în toate zilele, până în seara zilei de 14 Ianuarie. ♦ La 5 Septembrie se va înființa câte o secție comercială pe lângă școalele secundare de fete, de gradul I. ♦ La catedra de geologie și paleontologie de la facultatea de științe din Iași a fost numit agregat d. I. Simionescu, actual suplinitor la acea catedră. ȘTIRI DIVERSE ♦ Consiliul central de administrație al «Ligei naționale» și-a format biroul în modul următor : Președinte, d. inginer Bolintineanu , vice-președinți, d-nii Al. Ghirițescu, mare comerciant și consilier comunal, și architect Th. Dobrescu , comitetul diriginte, d-niî inginer St. Cetățeanu, I. Năstăsescu mare proprietar-antreprenor, St. Burcuș architect, loan Podgoreanu mare comerciant, N. Acelonescu și Nestor Georgescu meseriași; casier, G. Știrbescu antreprenor; secretar, D. Petrăchescu meseriaș. Si Dilog XcrfiX • A apărut: Pensée musicale, romanță fără cuvinte de d-na Gertrude Kițu. Depozitul principal e la magazinul de muzică Const. Gebauer. ^pul xxxintare ♦ Ministerul de războiu a dat un ordin corpurilor și serviciurilor că, deoarece s’a observat că multe grade inferioare soli■cită prin pențiune ministerului de războiu, trecerea în trupa pu schimbul sau scutiri de serviciul militar pe motive nefondate și că, în urma anchetelor orinduite de minister, se constată ca neadevăruri, se pune în vedere gradelor inferioare, că acei ce vor solicita astfel de cereri și se vor constata motivele neadeverate, se vor pedepsi aspru și vor perde dreptul la concediu. Se atrage atențiunea corpurilor că , în tabloul ce se prezintă Iinspectorului general de gradele inferioare, propuse pentru decorare pentru diferite fapte de eurargia etc., să se aibă în vedere a nu i se mai cere decorarea cu «Serviciul credincios», deoarece această decorație se dă gradelor inferioare, ce au servit 12 ani în armată, ci să se ceară decorarea cu «Virtutea militară», decorație creează în acest scop. ♦ Fostul elev guard geniu cl. 2-a Petrescu Ion, lăsat la 1 Apriilie 1901, pentru suprimare de ■funcție, în elementul corespunzător vîrstei, s’a chemat în funcție de elev guard geniu cl. 2-a, la serviciul fortificației: Focșani- Nămoloasa-Galați. ♦ D. Codrescu Elefterie s’a numit șef de fanfară cl. 3 a în imușica batalionului 1 vânători, Joc rămas vacant prin mutarea fostului șef de fanfară. * D. N. Sibila, licențiat în farmacie, din Botoșani, a fost chemat pe ziua de 16 a. c., a-șî face s stagiul la comandamentul diviziei a VIII a de infanterie, cu gradul I de sub-locotenent, în locul d-lui I Ștefan Radovici, farmacist, avansat locotenent și trecut în rezervă. ♦ Din clasa anului 1903 se ■ vor chema sub drapel 22000 tineri, destinați unităților permanente și cadrelor permanente ale escadroanelor cu schimbul, 3100 pentru cavalerie cu schimbul, precum și 500 tineri pentru maarifia militară. ECOüRI ♦ Influența este o boală care revine ca o tristă predilecție pentru unii, înlăturați deci orice recidivă și reparați puterile perdute, pe dată ce se ivesc fiorii frigurilor, prin întrebuințarea regulată a vinului Bravais (un pahar de Bordeaux de 3—4 ori pe zi). «Eram desgustat de viață și în prada sufocații catârului gripal, scrie doctorul Delatour (din Paris), însă vinul Bravais m’a vindecat în trei zile, după cum a vindecat mii de bolnavi de influență». . ..... ..m « <•■»1 ■ I. ■•• Ultime informații.Dl DUMINECA ♦ Procesul moștenirei rămase de pe urma lui Gr. Enad se va judeca la 23 Ianuarie, de către tribunalul Ilfov secția III. ♦ D. Ionel Brătianu, ministrul lucrărilor publice, a cerut directorului lucrărilor portului Constanța sa să-î înainteze un raport de mersul lucrărilor portului și un tablou de sumele ce mai trebue pentru terminarea complectă a lucrărilor. ♦ D. D. Sturdza, președintele consiliului de miniștri, a convocat acasă la d-sa pe toți fruntașii partidului liberal la o consfătuire. Se va discuta asupra remanierei ministeriale, care urmează de neapărat să se facă zilele acestea. La această consfătuire va participa și d. G. Palade, fostul ministru de finanțe. D-sa va explica cauzele cari l’au făcut ca să se retragă din minister. Tot la această consfătuire se va discuta și asupra budgetului general al statului, care, după cum am spus, va fi depus mâine. Luni pe biuroul Camerei.. La 18 Ianuarie se va judeca la tribunalul Ilfov secția 11-a procesul moștenitorilor lui Gr. Sturdza,pentru anularea unei pensii ce se servește d-lui Gheorghiu, fostul soț al d-nei Gatargi. ♦ Apelul făcut de parchetul general contra sentinței, în procesul Moscovici-Lina Lăzărescu, se va judeca de Curtea de apel din București la 25 cor. ♦ Mâine seară, Luni, se va întruni la d. Iancu Brătescu comisiunea proprietarilor de case, pentru întocmirea unui memoriu pe care proprietarii îl vor înainta d-lui prim-ministru. ♦ D. Emil Costinescu va fi ales raportor general al budgetului Statului, pe exercițiul viitor. ♦ Procurorii generali de pe lângă Curțile de apel vor începe săptămâna viitoare inspecțiunile la parchetele și grefele din țară. ♦ Cu începere de mâine. Luni, se va pune în aplicare noul regulament al școalei de arhitecture din Capitală. $ Inspectorii generali ai armatei au înaintat ministerului de războiü rezultatul inspecțiunilor făcute în ultimul timp. D. D. Sturdza, ministrul de războiu, va prezenta aceste rapoarte M. S. Regelui, spre a lua cunoștiință de ele. ♦ La ministerul de justiție se preferă o mare mișcare în magistratură. Această mișcare se va face la sfirșitul acestei luni. ♦ Anul acesta va eși prima promoțiune de arhitect din școala de arhitecture din Capitală. ♦ Conservatorii de sub șefia d-luî Cantacuzino vor ține Mercur, săptemâna viitoare, la clubul conservator, o întrunire în care se va discuta asupra întrunirei publice, pe care partidul conservator o va ține Duminecă 20 Ianuarie, în sala Dacia. ♦ Proiectul de lege pentru reorganizarea corpului portăreilor, a trecut ori prin 3 secțiuni ale Senatului. Luni sau Marți se va începe discuțiunea generală asupra acestui proiect. ♦ Mâine, Luni, la orele 2, meseriașii vor ține în sala constructorilor o întrunire publică. După întrunire, toți meseriașii vor porni în corpore la Cameră. Aci o comisiune compusă din 5 meseriași se va prezenta d-lul ministru al domeniilor și președintelui Camerei și le va cere modificarea câtorva articole din lege» asupra meseriilor depusă pe biuroul Camerei de d. ministru Missisx . D. judecător de instrucție de la cabinetul 1 s’a ocupat ieri cu continuarea instrucției în afacerea atentatului de la gara de Nord. Judecătorul a ascultat mai mulți martori. Săptemâna viitoare, d-sa va termina instrucțiunea acestei afaceri. ♦ La circulara trimisă prefecților de județe cu privire la culesul porumbului, d-nii prefecți de Brăila și Ialomița au răspuns că porumbul a fost cules acolo la timp și bine copt. Starea sanitară e de asemenea destul de bună în ambele județe. 1*Parchetul general de Ilfov a însărcinat pe d. prim-procuror și pe d. jude Florescu ca să ancheteze crima săvirșită în com. Grădinari, jud. Ilfov, acum câteva zile. ♦ D. C. Șuțu, șeful biuroului agriculture! de la ministerul domeniilor, a fost destituit din acea funcțiune printr’o decizie a a d-lui secretar general, fiind-că a luat vite de la o pepinieră a statului pentru pepiniera sa și le-a plătit cu 2 zile întârziere. ♦ Nici eri n’a sosit vre-o știre la ministerul afacerilor streine în privința ciumei de la Bagdad. Totuși, serviciul sanitar superior a înființat carantina de 10 zile pentru proveniențele de acolo. ♦ D. jude de instrucție Florescu s’a ocupat era cu descoperirea crimei de la mănăstirea Ciolanul, din jud. Buzău. D-sa a confruntat pe Răiculescu, care a fost condamnat la 10 ani închisoare cu ceilalți autori, cari abia acuma au fost prinși. Răiciulescu continuă să susție că n’a fost de foc amestecat în această crimă și că e nevinovat. ♦ D. colonel Boerescu, va inspecta mâine toate armele model 93, din reg. Mihai Viteazul, No. 6, al cărui comandant este. ♦ Cu începere de la 14 Ianuarie se vor da concedii treptate, de câte 30 zile, soldaților vechi. ♦ D. ministru de războiu a luat hotărîrea să modifice uniformele ofițerilor și a tuturor gradelor inferioare. Modificarea va consti, între altele, în escluderea treselor de la mânecă și înlocuirea lor prin galoane la contra-epoleți. Ofițerii inferiori vor purta tunis la fel cu ale soldaților, deosebindu-se însă prin galoanele de la contra epoleți, sau prin stelele de la guler. De asemenea, la chipiu nu vor mai purta trese, ci numai țifra regală. Sergenții plutonieri vor avea o uniformă asemenea cu aceea a sublocotenenților, fără stea, și galonul a contra-epolet. Alte modificări se vor face la eșarfe. Ele nu vor mai fi brodate cu aur, ca până acuma, ci cu mătase. Toate aceste modificări se fac în spirit de economie. ♦ Petiția prin care d. I. L. Caragiale a chemat în judecată, pentru calomnie, pe d. C. I. Ionescu (Cation) și pe d. Th. M. Stoenescu, a fost prezintată președintelui Curții cu jurați la 18 Decembrie și s’a înregistrat în aceiași zi la No. 774, dosarul No. 68 din 1901. Procesul se va judeca în prima săptămâna a lunei Martie. ♦ Universul Literar colorat care a apărut azi. Duminecă, 13 ianuarie, cuprinde : Continuarea frumosului roman Foarfecele de aur, de Fernand Laforgue ; Poetul din Perlad, de George Coșbuc ; Floarea mea, poezie de Carol Scrob ; Cafeaua Sultanului, de Teleor ; Și nenorocirea e bună uneori, de Dumitru Câmpulungeanu ; La plecare, poezie de G. Nutzescu ; Femeile ziariste ; Necunoscuta, de Nicodem ; Cronica științifică ; Ce sunt visiunile,poezie de Săflica Zamfirescu; Curierul modei, de Baba Vișa ; Un seminar de servitori; Higiena ; Cronica, versuri de Marion ; Săptămâna financiară, economică și agricolă ; Diverse ; Nota hazlie, Jocuri, etc., și o ilustrație colorată reprezentând : Primirea unei ambasade marocane. Universul Literar colorat se vinde cu 5 bani în toată țara. OCAZIUNE TOIG: In Magazinele administrației «Universul» se găsește Un ssops asortiment de tot felul de Obiecte ------------CAN! SE VINO CU—---------ss Jl $3 m étatea valoricilor ^ ai». cs.u.zaser II © s la «eroi Desfacerea este autorizată de oner. Cameră de cornerț din București oam Nți cumpărați nimic până nu vizitați Magazinele «Universului». Cronica teatrală Teatrul Național.—Dona Laura, dramă în 5 acte de d. Const. Mărculescu Don Fernando și Don Francisco, gentilomi la Curtea lui Filip II regele Spaniei, iubesc pe Dona Lama soția lui Don Pedro. Dona Inez, sora Donei Laura, care iubește pe Don Francisco, face un pact cu Don Fernando în virtutea căruia ea va lua pe Don Francisco și Don Fernando pe Dona Laura. Piedica ce se opunea la reușita acestei tovărășii dispare : Don Pedro este asasinat de două sparafucili tocmiți de Don Fernando. Dona Laura, văduvă, e în ajun să se căsătorească cu Don Francisco, dar Don Fernando (intrigantul cu barbă roșie) intervine la timp și spune Donei Laura că ucigașul bărbatului său este Don Francisco. Dona Laura se convinge imediat fără nici o dovadă, respinge pe Don Francisco și consimte chiar ca să fie omorît de cei două sparafucizi, iar pe Don Fernando îl ia de bărbat deși era încredințată că e «un tigru». Don Francisco însă scapă. Dona Laurate redă inima sa, căci află mașinațiunile lui Don Fernando. Dar—blasfem și maredicțiune !—ea află în acelaș timp că nu este fiica lui Don Christoval, tatăl său legitim, ei e născută dintr’un adulter al Donei Christoval cu tatăl adoptiv al bastardului Don Fernando. Don Christoval, când aude teribilul secret, este lovit de apoplexie; don Fernando se sinucide; dona Laura înebunește și apoi moare și ea ; celel’alte ’personagii ale piesei scapă. Aceasta, piesa care s’a jucat aseară in beneficiul talentatului artist Ion Petrescu care, cu toate simpatiile bine meritate de cari se bucură, nu a izbutit să atragă la representație decit un public restrîns. Piesa d-lui Mărculescu este pur și simplu o puerilitate, o searbă dă îngrămădire de clișeuri bombastice și de sfori dramatice. Păcat că unii actori vor să fie cu ori ce chip și autori dramatici, și e un adeverat curaj din parte-le-această veleitate când știu ce ingrat este răsplătită dramaturgia la noi. D. Mărculescu a fost însă, ce-i drept, răsplătit cu aplauze. De asemenea și ceilalțî artiști cari au luptat voinicește ca să susțină piesa: d-ra Agatha Bârsescu, d na Haznaș, d-ra Eugenia Ciucurescu, d-nî Nottara, Petrescu, Sturdza, Toneanu, Niculescu, etc. George tîaneUi • ■ [UNK] —— ............ Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — fi ® flat telefon — Spargere.—Anchetă.—Furt.— Nenorocire.—Arestare. — întrunirea meseriașilor.— Timpul Galați, 12.—D. Gheorghe loanide, din str. Romulus, a reclamat autorități că soția sa, d-na Anastasia loanide, spărgând încuetoarea de la cufer, a luat suma de 1500 de lei și a dispărut.■ Primindu-se un denunț că, la una din grefele Curții de Apel, s’ar petrece oarecarî neregularitățî, d. prim-procuror Alexandru Oprescu a procedat la o ancheta. Rezultatul e încă necunoscut. — Din Macin se depășeaza că un anume Stoian Ion, calfă în atelierul de cojocărie al lui Dumitru Tanasache, a dispărut, furând bani și mărfuri. Se crede că el se află refugiat aci la o rudă a sa. Băiatul Toader Nichifor, din comn. Fărțănești, umblând cu o armă încărcată, din greșală s’a împușcat la piciorul stîng, rănindu-se grav. — Numitul Ionică Nicolae, autorul unui furt comis în comuna Smârdan la locuitorul Ioan Stanciu, a fost arestat aici. — Meseriașii din localitate vor ține mâne o întrunire la sediul «Ligeî» din localitate, str. Democrație. Ei vroesc să protesteze în contra arestărei d-lui Toma Georgescu. — Timpul e foarte frumos. — Prin telegraf — Aft>ii*e.—Congres Sionist. — Furi.—Urmintile arestați. — Arestarea unui tîlhar Ieși. 12. — Constantin Totoi prin forță a răpit pe fala Ioana Dobre, din comuna Sarea. Părinții sunt disperați. S’au început urmăriri. — Comitetui central al sioniștilor din Viena, a invitat pe sioniștii din România să convoace grabnic un congres. — Necunoscuți făcători de rele întrebuințând chei false, au sustras din casa primăriei comunei Popești o sumă însemnată de bani. S’au început cercetări. — Jandarmii au descoperit în apropierea comunei Viața-Lungă, pe niște criminali evadați din spitalul militar. — Parchetul a arestat pe Constantin Mihăilescu care s’a dovedit că este autorul mai multor libării. Afacerea Jeschek.— Contrabanda.—Crimă oribilă Brăila, 12. — Azi șeful siguranței a interogat pe cunoscutul comerciant Malaranga în afacerea Ieschek, propus ca martor de tatăl condamnatului. Mâine va fi ascultat Petrache Nicorescu și alții. — Primarul com. Nămolești a descoperit o mare contrabandă în cârciuma lui Petrescu Ion, care a fost arestat. O telegramă sosită autorităților noastre anunță uciderea proprietarilor frații Nedeleanu, de pe moșia Ionești. Asasinii au furat 8000 franci în monede de aur. Au fost arestați patru locuitori bănuiți a fi autori. Telegrama Agenției Române Din Străinătate Interpelarea In Camera franceză Paris. 12.—Camera deputaților. — Chamboo interpelează pe ministru de războiu, în privința accidentelor îmtâmplate de curând, aproape de Modane, soldaților alpini. Oratorul acuză autoritățile militare de a fi ordonat manevre primejdioase. Generalul André exprimă adâncile sale regrete pentru cele întâmplate, dar susține că manevrele sunt folositoare. Recunoaște însă că unele posturi de la frontieră pot fi suprimate, fără nici un inconvenient. Ordinea de zi, pură și simplă, primită și de ministru de războiu, a fost adoptată cu 452 voturi contra 88. Plecarea prințului moștenitor englez Londra, 12. — Principele de Galles a plecat aseară la Berlin. Patrulă surprinsă de buri Pretoria, 12.—Boerii au surprins o patrulă engleză, silind-o să se predea. Boerii au avut 4 mori și 6 răniți. Politica Angii din Extremul Orient Londra. 12.— Camera comunelor. — Răspunzând la diferite întrebări, lordul Cranborne a declarat că ocuparea unui port în golful Persic de vre-o putere oarecare, ar fi incompatibilă cu menținerea stărei de Slaluquo. In ceea ce privește politica guvernului în Extremul Orient, ea urmărește menținerea stărei de Statu-quo, care în China a fost obținută și asigurată prin tractare. Aniversare Hanovra, 12.—Impăratul Wilhelm a sosit aseară și a asistat la întrunirea foștilor ofițeri hanovrieni, ținută cu oeaziumea aniversăreî naștere lui Frederic cel Mare. Telegramele particulare ale ziarului .Universul* Din Streinătate Revoltă de arabi Berlin, 12. — «Kominische Zeitung» de știrea ca la Yemen arabii s’au revoltat și au distrus un batalion turcesc. Trupele turcești, întărite, au învins cu totul pe revoltanți. Profesul lui Mahmuud pașa Viena. 12.—O depeșă sosită din Constantinopol anunța ca tribunalul a acordat lui Mahmud pașa, cumnatul Sultanului, un termen de zece zile spre a se înfățișa la proces, căci altfel va fi judecat și condamnat în lipsă, iar toate bunurile sale vor f confiscate. Incendiul moare! „Concordia“ Budapesta, 12. — La ora 2 noaptea incendiul dura încă, dar toate clădirile din împrejur au fost salvate. Două lucrători și două pomieri s’au prăbușit azi noaptea pe niște scări înalte în marea de flăcări și duși la spital în agonie. Budapesta. 12. — Incendiul mare! «Concordia» continuă și acum, ora 7 seara. Societatea proprietară a aceste more cere două milioane 400 mii coroane ca indemnitate. Se crede că incendiul se datorește unei mâini criminale. Chestia răpire! misionarei miss Stone Viena. 12.— «Politische Correspondenz» are din Constantinopol o telegramă în care se spune că cercurile turcești confirmă știrea că misionara miss Stone și colega ei Zilka s-au lăsat să fie răpite în tinire cu comitetul macedonean spre a-i procura o mare sumă de bani. Agenții bulgari secreți, trimiși în urmărirea lui Sarafoff la Geneva, au găsit documente din care reese în mod clar că miss Stone se află pe teritoriul bulgar. Ea a fost văzută de curând la Kustandscha Banya și se află actualmente la Behtiman, lângă o familie de țărani bulgari, travestită în costumele lor. Explozie de mină Londra. 12.—Din New York se depeșează că în mina de cărbuni de lângă Oskaloosa a avut loc explozie. Sunt 50 de morți. Furtună teribilă Londra. 12. — Din Yoha- hama, se telegrafiază că coastele japoneze sunt bântuite de niște furtuni teribile. Mai multe mici năvi și bărci de pescari s-au cufundat. Numărul victimelor se urcă la mai multe sute de oameni. Arestarea unui director de societate Paris, 12.—Schmidt, directorul asociației «Tiebertroeskrung Geschellschaft», o societate pentru fabricarea tescovinei din Kassel, și care a dat faliment, sosise aci și descinsese la otel Orient. Un polițist german îl urmărise împreună cu trei polițiști francezi, cari lau arestat. El va fi extrădat................ -13 © venajare AOOO vede țuica calitate superioară de platul Buzău. Doritorii se pot adresa d-lui Ion Damian, unde se afla și țuica, comuna Șarânga, prin gara Ulmeni, 20 minute depărtare, sau la d. Niculescu, str. Ghica-Vodă No. 16 București.___________ 2873 UI li six a ora Telegramele Agenției Române — Sosite in timpul nopței — Convocarea Reichsratului Viena. 12.—Reichsrathul este convocat pentru ziua de 4 Februarie viitor. Austria și Rusia Viena. 12. — «Politische Correspondenz» află că archiducele Francisc Ferdinand numit de curînd general de cavalerie în armata rusească, va pleca la 6 Februarie viitor la Petersburg pentru a se prezenta țarului. spune că grave evenimente sunt iminente la Colonia Cape. Puterea boerilor crește pe fiecare zi, căci multe coloane se unesc cu dînșii. Uciderea capilor boeri Lotter și Schepers a produs un efect dezastros. In cursul lunilor Septembrie și Noembrie boerii au avut douăsprezece înfrângeri. Situația boerilor e mai bună acum decât anul trecut. Austria și Rusia Viena. 12. — Aci se dă o mare importanță politică călătoriei la Petersburg a arhiducelui moștenitor, care va fi șase zile oaspetele țarului. Bulgari expulzați Viena. 12.—Din Atena se depeșează că guvernul a ordonat expulzarea a 40 de bulgari veniți în Tesalia. Sănătatea lui Mahmud pașa Viena. 12.— Mahmud pașa, cumnatul Sultanului, a scris din Roma unul amic al săü din Corfu că sănătatea sa se înrăutățește și că va sta în Italia. Sosirea prințului de Galles Berlin, 12.—Prințul de Galles a sosit astă-seară. El a fost primit la gară de împăratul Wilhelm, care era in uniforma dragonilor «royal!», de mai mulți prinți, ambasada engleză, generali, amirali, etc. Prințul de Galles a salutat în mod cordial pe toți și apoi a trecut în revistă compania de onoare în sunetul imnului regal englez. Prințul de Galles s’a urcat apoi în trăsura de gală cu împăratul și s’a dus la castel. Crimă In tren Viena. 12.— Din Charkow se depeșează că s'a găsit pe linia ferată cadavrul bogatului industriaș Kowaleski. Se pare că el a fost asasinat în tren și apoi aruncat pe fereastra vagonului. SPECTACOLE Teatrul Național. — La ora 2 d. a., «Toma Necredinciosul», comedie în 3 acte, localisata de d. P. Guști , seara, la 8 ore precis, a 4-a oară «Caletoria Lizetei», piesă cu mare spectacol în 3 acte și 11 tablouri. Teatrul Uiric.—Azi, la orele 2 d. a., matineu cu prețuri reduse, se va juca «Geisha» , seara, la 8 jum., «Das Model». Circul Sidoni.—In fiecare seară reprezentație cu program nou a circului equestru Giuntini. Sala Mitică Georgescu. — In fiecare seară reprezentații date de o trupă de varietăți, din care fac parte cunoscuții dueliști francezi d’Argent. Căsătoriți — Pe ziua de 12 Ianuarie — Grigore I. Agarici cu d-ra Maria Nițescu, Andon Nicola cu d-ra Florica Ilie Alecu, Ion Pârvulescu cu d-ra Eufrosina Miulescu, Eftimie I. Milea cu d-ra Alexandra Nicola Dumitru N. Smarandescu cu d-ra Ana Chiriac Teodoru, Gheorghe Curea Minea cu d-ra Maria P. Ionescu, Vasile Chiriță Ion cu d-ra Mana Lica Nițu, Iancu C. Seulescu cu d-ra Anica Tache Grigore, Henry Labes cu d-ra Josefa Eduard Markorgy, Ioniță Mitrea Petre cu d-ra Ecaterina Niță Mușat, Mihail Severineanu cu d-ra Tudorița Vladu Tudor. Născuți și Morți — Pe ziua de 12 Ianuarie — Născuți 20. Morți 19 adică : Marița Petrescu 37 ani, Ecaterina Stan Stoica 9 jum. ani, Ralița Ioniță Berbui 47 ani, Anica Ion Otto 45 ani, C-tin Radu Popescu 10 luni, Luxandra Coman 78 ani, Eugenia Ștefănescu 65 anî, Doneiu Dancovici 55 anî, Steriana Rugulescu 2 jun. luni, Alexandru Ștefan Zaharia 16 anî, Levi Rubin 5 anî, Mihalache Dtru 60 ani, Petre Băncil 82 anî, Maria Ricu 1 Serecu 2 ani, Maria I. Oprea 80 ani, Maria 1. Dtrescu 3 luni, Ion Ion Marin 22 ani, I. Popescu 50—55 ani lancu Petrescu 45—50 ani. Doctor Cristas Cornelia Fost chirurg ln spitalul Colțea, Mamoșia «Maternitatea» Consultații 1 — 3 p. m., pentru Faceri și Boale de Femei Calea Victoriei, 2004330 Nepunia bărbătească și Slăbiciunea forțelor sexuale se vindecă numai cu Pastilele negenerator, ale d-lui dr. Manolescu. 6 lei cutia mare ; 3.50 cutia mică. De vînzare la Drogueria medicinală Fiiil. Brus, bulevardul Elisabeta 5. Pentru provincie se expediază contra ramburs, adăugându-se la 1.20 cheltueli de porto. 2804 De vînzare Pădurea de pe moșia Orlești (Județul Vîlcea) Doritorii se pot adresa doamnei Elisabeta Lahovary, proprietară, Rîmnicu-Vâlctea. 2903 Griilive 1902! Cel mai emerit, eftin și folositor cadou Pentru cei 9 bani 95 ce se vor trimite secția! librăria! 0V10IU strada Polonă, 104, expediem imediat cu spesala noastra la domiciliu, următoarele in valoare de peste 50 lei: 1) 1 sticlă parfum superior Paris. 2) 1 cutie pudră a la «Germandre». 3) 1 cutie prafumi de dinte. 4) 2 mari tablouri executate artistic în galvanoplastie. 5) Dicționarul Cccii suporanilor, biografiile tuturor oamenilor iluștri în decurs de 100 ani. 6) Foaia pentru Toți, anul I, mare volum, 504 pag. 3 romane mari, 1200 nuvele, 119 ilustrații)». 7) Foaia pentru Teți, anul II, idem 616 pag., 2 romane mari, 1500 nuvele, 120 ilustrațiuni. 8) Romanul unui călugăr. 9) Vrăjitorul alb. 10) Poeme pentru copii. 6) Pasărea măiastră. 12) Deputat cu vîpe preț. 13) Pictură din iubire. 14) Crampei, 30 zile în Elveția, 200 pag., de Jl. Stăncescu. 15) Gravuri heliografice. 16) Viesparul, foto-zincografie. 17) Calendar de buzunar re 1902. 18) Studii literare. 19) Poesia lirică. 20) Istoria Modernă. 21) Cugetări despre femei. 22) Idealismul Contimporan. 23) Conservatorii și Istoria. CALATORIA. S’a pus în vînzare a 3-a mie a interesantelor cărți: Arta de a sa însura și mărita. ’ Expediam ambele volume contra 3 lei, în loc de 5. 2906 „SCN-SEN“ CACHGU Cereți la toate Farmaciile, Drogueriile, Magazinele de Parfumerii și Friseriî, etc. «SE I-SE SI» Pastile parfumate higienice analizate de Institutul chimic din București «SEX - SEM» ■ nu conține nicio substanță vătămătoare, indispensabil pentru orice persoană de orice vârstă, mai ales pentru avocați, artiști, cântăreți etc. e un articol de toaletă, adoptat în străinătate de toate d-nele și d-rele din înalta societate. Depoul general pentru toată România: A. fi. B«ra»kian, București, strada Sf. Vineri Ho. 28. ? 2881 Vasile Dobrescu — DRIC Alt — Biuroul, calea Moșilor No. 76 Cu venirea din Paris, Berlin, cauza crizei scăzut prețurile pentru înmormîntare. Nimic mai folositor pentru oricine, decât aparatul portativ de buzunar «Boston» care, alimentat fiind cu Carbit, dă la trebuință o lumină uimitoare, mai frumoasă chiar ca electricitatea. Aparatul «Boston» împreună cu o cutie Carbit de rezervă m t costă Leî am Expedițiuni în provincie numai după primirea costului prin mandat poștal. Unicul depozitar , No. 11, Strada Poliției, No. 11 — BUCUREȘTI — ___________________ 2947 „CEHE S’S Societ. Cooperativa Agricolă București. Strada Keragheorghevisi, 3 Vinuri albe și negre naturale cn prețuri ieftine. Se vinde și în detaliu, la domiciliu. Comandele se primesc la biuroul Societăței._______ 2916 Ure tîner cu acte în regulă, cu garanție de 2500 lei, emit gisss ca incasator sau altă afacere. A se adresa în strada Carol Davila No. 45. 2941 Se CAUTA 2 Cazane «Cornwall», de câte 60 metri patrați suprafață de încălzit. Mașină de aburi de 25— 30 de putere. Oferte sub «B. 14», în administratia acestui ziar.______2945 “ DE VHZAEE La administrația ziarului «Universul» hârtie maculatură cu 35 bani kilo. «SEm &JE IVVVAVWNAfVVV>îA^AAf\A/VWVVVVVV\AAVVVSAAAAAA/VVV^ Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — sosite în timpul noptei — Afacerea falsificatorilor de timbre Sofia. 12.—Afacerea timbrelor false la proporții colosale. Zilnic se arestează numeroase persoane marcante. Azi a fost arestat un căpitan de artilerie, un inginer și un înalt funcționar. Instrucția a descoperit că falsificatorii erau pe cale de a falsifica și bancnote. Primul ministru Daneff a fost chemat la palat spre a raporta prințului descoperirile făcute de instrucție. România și Bulgaria Sofia. 12. — Este inexactă știrea că Sarmagieff a fost numit agent diplomatic la București. Postul rămâne a mai fi vacant încă câtăva vreme. Iminenta liberare a misionarei miss Stone Sofia. 12. — Ziarul oficios «Bulgaria» publică știrea că liberarea misionarei miss Stone va avea loc peste 3-4 zile. Explozie pe vapor Viena. 12.—Din Vigo (Spania)se depeșează că a explodat căldarea canonierei «Condor». Mașinistul și un marinar au fost făcuți in bucăți și aruncați în depărtare. Alți 5 marinari, cari au fost asvîriițî în mare, s'au înecat. Mai sunt alți 20 răniți din care 7 de moarte. Nava a fost prefăcută în bucăți și s’a cufundat. Viena, 12.— O altă depeșe sosită din Vigo spune că și al douilea mașinist al canonierei «Condor» a fost prefăcut în bucăți. Moartei lui Cristici Viena. 12.—Din Belgrad se depeșează că a murit fostul președinte al Curței de casație, Nicolae Cristici, fostul tutore al regelui Alexandru. El a lăsat o mare avere Academiei de științe. Asediare de grevă Boma. 12.—De câteva zile impiegații de la căile ferate, care sunt aproape 100 de mii, amenință de a se pune în grevă, cerând mărirea lofurilor. Astă seară guvernul comunică cum că consideră greva ca contrarie legilor și că va face totul spre a o împedica. Guvernul va considera ca militari pe impiegații căilor ferate și-i va supune legilor militare. Vitejii unui copil boer Londra. 12.—Rapoartele oficiale spun că la Jarrsmith un copil boer în vîrstă de 6 ani, apropiindu-se de o patrulă engleză în timpul unei lupte a ucis cu revolverul două soldați: îmbunătățirea situației un serilor Londra, 12,— «Daily News» La 1 Februarie a. c. va apare în București „Gazeta Gazetelor“ — Mare ziar politic săptămânal — scris în cea mai curatu limbă românească și cuprinzând articole de politică, literatură, științe, finanțe, agricultură, cum și chestiuni de învățământ, armată, religie, etc. Ziar democrat, cu vederi înaintate «GAZETA GAZETELCR» va răspândi adevărul în toate chestiunile, îmbrățișând orice cauză dreaptă. In provincie nu se trimite decât la abonați. Costul abonamentului este de 3 lei pe an. Persoanele cari vor vor să se aboneze sau să publice orice chestiuni în sensul vederilor gazetei să se adreseze la redacția și administrația ziarului «GAZETA GAZETELOR», strada Sf. Ionică (Casa Olbrich), cel mai târziu până la 25 Ianuarie a. c. Pentru autuneiuri a se adresa la toate Agențiile de publicitate. 4377 I /vVVWV\A/VVVVV'«V\AAAAAAAAAAAAA/%AAAAAAAAAAAAAA^ PIS"* De Seratorfie Crăciunului 43î0^ FABRICA BRAGADIRU începe a pune un consumaticeea maî’delăiasă și igienică— E5 ORB — CE S’A FABRÎCAT VRE-O DATA ISI ȚARA Gustați-o la FRAȚII MIRCEA Carul cu Bere ? 1/WWWWWVWVWVVVVVWVWWWVVWVVVVVVA/WȘ