Universul, septembrie 1903 (Anul 21, nr. 239-268)

1903-09-19 / nr. 257

INSTITUTELE BRITE — IAȘI — Anul al 38-lea al înființare invită alîaî Secundar și Primar Noua asociațiune a Institutelor, yia doritoare a păstra neatins bunul renume al acestei școli în toată țara, face necontenit orî ca sală de sacrificiu posibil, pentru menținerea instrucțiune și educațiune, tinerime!, care îi e încredințată, la acelaș nivel ca în cele mai bune instituțiuni din țară și străinătate. Instrucțiunea i predată de profesori secundari și universitari. Instituțiunea dispune de un vast local, situat în partea cea mai sănătoasă a orașului, fiind compusă din două corpuri de clădire cu grădini spațioase. Curs primar, precum și clina la de liceu, se află instalat într-un local S3 parat, unde toată îngrijirea cerută de frageda vârstă a micilor elevi e pusă sub neadormita priveghere a d-nei Aspaslal V. Culianii, sub al carei control și conducere sunt puse și toate cele l’alte servicii ale menajului școalei. Pentru orice lămurire, a se adresa la d. N. Culianu, directorul Institutelor Unite și fost rector al Universitatei din Iași. 6302 Administrația. indiciară avarei de succesiune rima și oserma dsf. Sim. Guriță din Focșani lel âYîn daiT" Se publică spre cunoștința amatorilor că în ziua de 24 Septembrie c., ora 10 a. m.j se va ține licitație publică la locuința sub-seminatului din Focșani, str. Spitalului Județean 5, pentru arendarea moșiei Diocheți, împreună cu trupurile Sperieți,Chicerea și Trotușani din jud. Putna, aparținând succesiune de s. Sim. Guriță. Moșiile sunt situate într’o poziție avantagioasă,lângă orașul Panciu, având pe moșie și gara Diochețî, a liniei Mărâșești-Panciu, ce urmează a se pune în exploatare în luna Noimbrie a. c. Termenul arendărei e de trei ani sau cinci ani (după alegerea concurenților) cu începere de la 1 Martie 1904, întinderea moșiei e de una mie fălci păm’nt arabil, imaș și fîneață, fără păduri (ce nu sunt cuprinse în această întindere), având pe ele vii,meri, case de locuință, magazii pentru depozitat vinuri și velniță sistematică pentru fabricat rachiu. Arendarea se face pe baza autorizațiunei de trib. Pumna prin jurnalul din 21 August a. c., și condițiile arendărei sunt specificate în saetul ce se poate vedea în fiecare zi de lucru la biroul Administrației judiciare ce e în locuința subsemnatului. Amatorii de a lua cu arendă aceste moșii, pentru a fi admiși să concureze, vor trebui să depună o garanție provizorie în numerar sau efecte publice în valoare de opt mii lei. Sechestru judiciar, G. D. Vicol 1903 Septembrie 1903, iii Sü Meie Uță" — elec toâ.ed — București, str. Știrbei- Vodă 37 Sul~ direcțiunea dîrn í>. A. LADRIAN fost secretar general în Ministerul ■cultelor și Instrucțiunii publice și prof. în liceul Matei Basarab, etc. Ltceu clasic, real și msdarn Sars primar și școală comercială Limba germană și franceză obligatorie din clasa I primară. Profesori aleși de la școalele statului. Se primesc elevi interni și externi. Prospecte la cerere. 6614 K jigitw a dat în tăiere ‘stil £ w 3a moșia Fon■ciorî. A se adresa dlui N. N. Batculescu. 33 Clemenței, București. 6848 -anORand 3MWMW 3 SÍÍ gTOgOTC Bachsr Happsport 1/seâri spsialist în foaie de sepii 5 Calea Călărașilor 5 si emane in Capitală toată vara _6653 Doctorul I. TILL al Spesiolist boals eterne si Sifilitica S’a intors în Ca’piâadă Consult. 1—3 p. m. și 6—7 p. m. — 19, Strada Sărindar 19 — t (broit cu str. Srezoiarcul 6811 românii cari călătoresc ) și doresc a avea lămuriri asupra itinerariului, înlesniri asupra călătoriilor și biletele treiouincioase , ajunși la Viena, să se adreseze la Blufsul universal Reisebureau , I Rothenthurmstrasse No. 9, în apropiere de piața Sf. Ștefan, 6562 Parchete de STEJAR și TUFAN in ori-ce dimensiuni DEPOSIT PERMANENT E. LESSEL ÎN DL’STRIA LE»!LL LI — Jsutectrestl — Se Caută Cn circular mecanic (33311 cls â.g"e) Ofertele indicând mărimea, fabrica, adică sistemul precum Jgi ultimul preț sunt de adresat fabricei E. LESSEL. industria Lemnului 193,95, Gaina Pievasi, 193/95 An SOSIT: PALARII PĂLĂRII Slodele «osasi pentru sesonisl de toamnă RUBENS Calea Victoriei 28 C803_______ DOCTOR ÎN MEDICINA” padl Marcovici — rssasi X’XB’x1 — s’a întors în Capitală Bulevardul Elisabetha, 8 bis 67 j5 , 6568 6866 Impresia produsă în public a fost penibilă. In adevăr, lipsa de măsuri serioase în jurul cușcelor animalelor e regretabilă și autoritățile vor interveni fără îndouială ca să se evite acest pericol permanent pentru spectatori. Inverse. — Mișcarea în portul nostru e din ce în ce mai animată. Actualmente peste 8 vapoare încarcă cereale din noua recoltă. — Vînzătorul ziarului «Vecerna Poșta», bulgarul macedonean Petre Gazom, a fost arestat astă-seară. «Ian» era numai de câte 50 metri. Personalul tuturor celor trei trenuri își dădu seama de pericolul în care se aflau cu câteva clipe mai căiute. Trenul accelerat și cel de marfă s-au înapoiat în stațiile de unde plecaseră, iar trenul 129 și-a continuat cursa după o întârziere de o jumătate de oră. Mulți pasageri,la semnalele de alarmă, săriră din trenuri și când acestea și-au reluat cursa, dînși î &Ű rămis pe câmp. Posibil ca parte din ei să se fi conluzionat, vom cera lui Dumnezeu nu e o putere capricioasă care ne-ar veni din afară în mod fortuit, dar că este consecința fatală a stărei sufletești în care vom ști să ne punem și că el va fi în raport inline cu intensitatea aspirațiunilor noastre și cu puterea noastră de a nu ruga. KJ » %J U «afarași împușcat din »TGșa’â. Ion Pârvu, din Dor-Mărunt,’ cercând o pușcă ce era încărcată, pușca s’a descărcat și, glontele lovindu-l în inimă, el a rămas mort pe loc, incemia.—• Eri, isbucnind un incendiu în pădurea Statului Bazarghideanu, a ars cu desăvârșire plantația de pe 12 pogoane. Focul a fost pus de copilul Ghiță N. Metriean, din Dichiselii,’’«s‘t de ba«!.— Acum câteva zile s’a furat lui Radu Radu, de la pădurea Vărăști, suma de 303 lei. Bijmuintdiâ acest furt s’a comis de Iorgu Grigore din Ulmu. el a reclamat primarului din Ulmu, care, după cercetări de mai multe zile, a reușit să găsească banii furați la Iorgu Grigore. Hin Hrrt.— In pnrt a sosit, încărcat cu marfă pentru oraș, vaporul «Dragoș» sub conducerea căpitanului d. Victor Isvoranu. î>e în Osiș’ov, Craiova Tâlhărie.—După ce vîndusi un car de grn, Mieilă Sandu Fierea, din Tatomirești, plecă aseară din obor spre casă, având la dînsul banii ce-l încasase din vînzarea griului. Pe drum Mieilă adormi în car. Deodată o lovitură de ciomag ce o primi în cap îl făcu să se deștepte și el se vezu în fața a trei țigani, cari opriseră carul și îl cereau punga. Văzând că orice protestare ar fi zadarnică, sărmanul țăran scoase de la brîu banii, pentru care el și familia lui muncise un an întreg, și-i date tîlharilor, crezând că va scăpa cel puțin cu atît. Bandiții însă îl luară și la bătae și-l lăsară mai mult mort , apoi dispărură în întunericul unei păduri din apropiere. Lăsat în acea stare, Mirilă, care își pierduse chiar cunoștința, poate că ar fi murit dacă norocul nu-i venea în ajutor : niște țărani, cari treceau cu carele pe acolo, atrași de gemetie victimei, se apropierii, îi ridicară din șanțul în care-l tîrîseră tîlharii, și-l duseră în satul cel mai apropiat, unde îi deferă primele ajutoare. întrebat, când și-a revenit în simțiri, Miciță spune că nu cunoaște pe nici unul din torturatorii sSI. Crede însă căci fac parte din o bandă de țigani ce au tăbărît cu corturile în marginea Tatomireștilor și cari l’au urmărit chiar de la plecare. Ars <în vi«.—Lăsat singur acasă, Ionică, fiul lui Nedelca Vasile Pîrvu, din Veleștî, s’a dus într’o curte vecină, unde alți copii, mai mărișori ca ei, coceau porumb la unu foc făcut în curte. Voind să facă și el același lucru, după plecarea celor l’alțî copii, s’a apropiat prea mult de foc, și aprinzându-i.se cămașa, a căpătat grave arsuri, din care cauză a și murit. LaciUas. LX SFAT PE ZI Păstrarea bobului.—La ia din cel mai liner și din cel mai bun, se curăță, se moaie cinci minute în apă caldă și apoi în apă rece, se lasă de se strecoară până ce se usucă bine și pa urmă se pune în apă sărată. Se acoperă vasul cu unt-de-lemn și bobul se va păstra escelent. Tot în chipul acesta se conservă și anghioarea. Lucruri ilfi înatt lumea Fefileea in China. — Femeea în China, ca și in tot orientul, nu e de loc apreciată. Chinezii o consideră bucuros ca un obiect de lux. Apoi ei ca un sistem de educație cu lotul special al fempei. Școala de fete e bazată pe teama corecțiunilor de stil chinez, fetele sunt constrînse să admire niște ilustrații în cari sunt desemnate pedepsele ce se dau femeilor cari nu urmează preceptele stabilite de morala chineză. Această spaimă îșî face efectul Femeile curioase se pedepsesc în ilustrație, slavă Domnului, scoțându-li-se ochii, cele, limbute smulgându-li-se limba ; ambițioasele sunt despuiate și bătute cu nuierele. Cu acest sistem chinezic, pretind că femeile lor sunt mai dorite decât cele europene. Impozitat pe tutun*—"Monopolul tutunului n'a existat până în 1810, când a fost introdus în Franța, din vina unei femei. Napoleon I într’o seară de bal observă pe o doamnă, îmbrăcată cu multă eleganță, și cu bijuterii de o mare valoare, împăratul întrebă Îndată ce profesiune avea bărbatul acelei doamne. I s’a spus : — E soția unui fabricant de tutun. — Bine—răspunse împăratul —și puțin după aceea a iscălit decretul care stabilea monopolul tutunului. ------— ------Agricultură și Conversie București, 17 Septembrie. Cereale Americane trimite astâzi cursuri în urcare de % — % cent. pentru grâu și de %—% pentru porumb. La deschiderea burselor urcarea a fost mai mare, grâul disponibil fiind cotat cu 837s cent pe bushel, însă hausiștii s'au grăbit a realiza, producând o mică scădere. Tendința a rămas susținută. Piețele europene sunt iar slabe astăzi din cauza expedițiunilor importante din Marea Neagră și de la Dunăre. Cu toate acestea tendința generaă a cursurilor va române susținută în vederea deficitului important de peste 30 milioane deet, a producției grâului din acest an în lumea întreagă. Cu exerpțiunea Indiei, care are o recoltă de grâu cu 15 milioane hect. mai mare, celor’alte țări exportatoare și importatoare a f o productions deficitară față cu recolta anului trecut. La Brăila s’au vîndut erî următoarele cereale : Grad de 759/^1 kgr. cu 16%. corp. str. hect. 4160 cu lei 9.25 hect. si vag. 50 de 70-89 kgr. cu lei 10.80— 13.70 suta de kgr. Secară de 72 kgr. hect. 700 cu lei 7 hect. și vag. 35 de 66—73 kgr. cu foi 9.36 — 10,10 suta de kgr. Porumb nou de 78 kgr. vag. 2 cu lei 10.25 suta de kgr. 0 vgr de 41% kgr. hect. 4360 cu lei 8.80 suta de kgr. și vag. 60 de 40- 43, kgr. cu lei 8.20—3.70 suta de kgr. Orz da 54—63 kgr. vag. 45 cu lei 7.75—8.20 suta de kgr. Orzoaica de 66 kgr. vag. 1 cu foi 9.67, suta de kgr. Fusai« vag. 7 cu lei 16.50— 29 suta de kgr. stapiță vag. 8 cu foi 7—7.50 suta de kgr. Meifi vag. 8 cu foi 7.S&—8 suta de kgr. și mazăre de 75 kgr. vag. 9 cu lei 10.15— 10.50 suta de kgr. L’linae depesl Cota cerealelor în străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 16 Septembrie. Grâu de Oct. cot. 7.52 urc, 5 h. Secară,, „ „ 6.20 „ 4 h. Ovă* „ „ „ 5.32 „ 2 h. Porumb „ „ 5.27 „ 2 h. Berlin, 16 Septembrie. Grâu de Sept. Mar. 155.50 sc. 1.25 c. Secară ,« » ,, 129.25 ,, 1.25 c. Paris, 46 Septembrie. Grâu de Sapt. fr. 21.05 scă. 10 c. Făină ,, 33.60 ,, 15 c. tfoiu de colza ,, 47.75 urc, 23 c. New-York, 16 Septembrie. Grâu disp. cent. 827/sui.C. % c. Grâu de Sept. ,, 85% ,, % c. Grâu de Dec. , 83% ,, % c. Porumb de Dec. ,, 52% invariabil Chicago, 16 Septembrie. Grâu de Sept. cent. 771/, arc. % c. Grâu de Dec. „ l3 8 „ % c. Porumb Dec. ,, 46% ,, % c. Anvers. 16 Septembrie. Coiza disp. cents. 21.— invariabil Naveta » » 20.25 ., «wMMBm«wMMM*sa8»9 -igst -G-C&r- «mg» Dorohoiu. Furfal din Herța.—O telegramă sosită șzi dimineață la parchet, anunță ca astă noapte niște hoți necunoscuți, introducându-se prin pod, io c«a a lui Idel Kon din Herța, i-au furat 1000 lei, 500 lei în bancnote și argint, o poliță în valoare de 20 lei și alte hârtii de valoare în sumă de 300 leî, dintr’un sertar al tijghelei. Poliția din Herța a luat cele mai strașnice măsuri pentru descoperirea îndrăzneților hoți. Bruno. Giurgiu Curtea cu Jurați. — Eri s’a deschis sesiunea de toamnă a Curții cu jurați din județul nostru, subpreședinția d-ni Oscar Niculescu, membru al Cartei de apel din București, asistat fiind de d-ni. Julius Florian, membru de ședință, și V. Modoveanu, supleant. Fotoliul ministerului public este ocupat de d. Iliescu, procuror. La ordinea zilei judecarea procesului lui Ion Dinu Gărăgăeanu, din Adunații-Buzești, acuzat că in ziua de 4 Iulie, pe când se găsea la locurile lui de muncă, certându-se cu Marin Voicilă, i-ar fi aplicat lovituri cari în urmă i-au cauzat moartea. Jurați au adus un verdict afirmativ, cu circumstanțe atenuante, și Curtea condamnă pe Ion Dinu Gărăgăeanu la 2 ani reclusiune. Astăzi a fost judecarea procesului al douilea, prin care Gheorghe Drăgănesceanu era acuzat că ar fi aplicat lovituri cari au cauzat moartea lui Gh. Mocanta. Curtea l-a condamnat la 1 an închisoare. Serbare populară. — Duminecă se va da în sala Töpper o mare serbare câmpenească de către societatea tăbunarilor, plăpămarilor și tăbăcarilor din localitate. Dinîîsireaaal. Târgoviște Incendii» îngrozitor. — Eri noapte, pe la orele 11, a isbucnit un incendiu la prăvălia de manufactură a d-nn. Ion Săvescu, din comuna Cazaci. Focul a luat naștere în felul următor : Un servitor al numitului comerciant, Marin Torondoe, umblând prin prăvălie cu o lampă și aceasta, aprinzându-se, a făcut explozie. Gazul aprins răspândindu-se pe jos, a făcut să se continue la un urcior plin tot cu gaz, în cantitate de 4 chilograme, care a explodat imediat. Flăcările cuprinseră întreaga prăvălie. Atunci servitorul, eșind afară, dădu alarma. Cu toate că o mulțime de locuitori sosiră numai decât la locul sinistrului spre a da ajutoare la stingerea focului, totuși le-a fost peste putință câtva timp să se apropie de prăvălia incendiată, uitându-se cu toții cum flăcările consumai marfa și clădirea, căci, intre alte mărfuri, se găsea o ladă cu 200 cartușe pentru revolver, cari, din cauza flăcărilor, au început find pe rînd, și mai multe de odată, să ia foc și să împuște în toate pățile, — așa că cei veniți să dea ajutor, trebuiau să-și păzească mai intőiu viața, și tipul să se gândească la stingerea focului. Focul a distrus marfă în valoare de 4330 lei, și casa locuitorului Dumitru Paraschiv Neagu, situată sub același acoperiș cu prăvălia incendiată. Focul a fost stins complect după trei ore. Din fericire, nu s-a întîmplat nici Un accident de persoane. Furt cu rănire. — Eri noapte târziu tinichigiul Gavril Rosenberg, din str. Hidiade Rădulescu, auzind zgomot în curte, e și afară să vadă ce este. Mare i-a fost însă spaima, când vezu pe un necunoscut că eșta pe poartale din dos. Luându-se după el să-l prindă, a fost lovit în tâmpla dreaptă cu un topor fâcându-I o mare rană; în urmă necunoscutul a dispărut, lăsând jos toporul. Biagerile cad asupra unui tăetor de lemne. EpidemMÎG.—In oraș, la un copil al cismarului Stelian Niculescu, din str. Cătuneni, s’a ivit scarlatina. S’au luat măsuri pentru combatere..nnde el. — 2 — Ploești Arșii de vie. — Fata Lina Simion, în etate de 6 ani, din str. Cimitirului Israelit, voind aseară să coacă niște porumb la vatra din bătătură, i-au luat hainele de pe ea foc, și—până la sosirea unei bunici a ei, — sărmana victimă a ars într’un mod grav rămânând moartă pe loc. Un frate al victimei, care sărise în ajutorul surorei sale, a fost și el ars puțin; acum el se află în căutarea circei medicale. Crima zi iei l Pleașa — Astftnoapte, pândarul vieii d-lui Petre Dancovici, din Pleașa, a împușcat pa un necunoscut, care se încerca să fure struguri din via stăpânului seu. Hoțul a murit când era adus la spital, iar pândarul a fost arestat. Coci«. Curier Jediciar (TRIBUNALELE CIVILEI )«cmvi*.sul dt*. Î3. Mugureauu în aface»-eai*Iero»*-aa Er! a venit înaintea Cursei de casație, seri.» îl a, judecarea recursului făcut de d. dr. M. Măgureanu contra decisiunea Camerei de punere sub acuzare prin care s-a declarat că nu există caz de urmărire contra d-lui I. Pretorian pentru fraudele comise în folosul Statului. Curtea era prezidată de d. președinte Mândrea. Fotoliul ministerului public îl ocupa d. procuror general Schina. Recurentul a fost asistat de d-nii advocați Sa. Arion și Paul Negulescu. lard. Pictorian de d. advocat Em. Culoglu. Un incident înainte de a se da cuvîntul advocaților recurentului spre a desvolta motivele, de recurs, d. Culoglu a ridicat un incident de inadmnisibiliatea recursului. D-sa a susținut că, conform jurisprudentei constante a Cirței de casație, partea civilă n’ar avea dreptul de recurs contra decisiunei Camerei de punere sub acuzare, acest drept avându-i numai acuzatul și reprezintantul ministerului public. D. Scarlat Arion, din partea recurentului, a combătut acest incident, susținând admisibulitatea recursului, având dreptul de recurs și partea civilă. D. procuror general a fost de părerea d-lui Cuiugiu, susținând că partea civilă n’are toate"drepturile ministerului public. Ea are numai dreptul să pună în mișcare acțiunea publică. D-sa a cerut admiterea incidentului. Curtea de casație a admis incidentul ridicat de d. Culoglu, declarând recursul inadmisibil și în consecință l'a respins. Giefîer. Evitarea unui groaznic accident Ziarul «Tribuna Liberală», din Galați, scrie următoarele în numeru i apărut Marți : Astă-noapte trenul 129 care a plecat din Ploești la orele 12 și 20, când ajunse între stațiile Tăbăcești și Cilibia pe la orele 3 și 20, s’a întîlnit cu trenul de marfă 147. Pe de altă parte trenul accelerat ’l ajungea din urmă. Am fi avut de sigur să înregistrăm o mare nenorocire, dacă din fericire trenul 120 n’ar G călcat un cal care pășuna pe linie. Mecanicul,când simți că a avut loc un accident, opri mașina și dădu alarma. La acest semnal răspunseră cu semnale, de alarmă și cele la alte două trenuri și se opriră în același timp. Distanța‘dintre ele Arestarea comersa&îals â. Oii. Manteanu din casea Ori?ieî Tribunalul Ilfov, secția comercială, în urma cererii mai multor creditori, a declarat în stere de faliment pe comerciantul Al. G. Munteanu, din calea Griviței. Munteanu e proprietarul unui mare magazin de coloniale și buturi spirtoase. Verificându-se registrele comerciale, s’a consistat ca diferența între activul și pasivul lui Munteanu e foarte mare și în consecință s’a sesizat parchetul, care l’a citat pentru ziua de erî. După ce i s’a luat un scurt interogator, el a fost declarat arestat. Cu instrucția afacerea a fost însărcinat de judecător Stelian Popescu. D-sa a dispus ca Munteanu să fie depus la Văcărești. El va adus mâine înaintea tribunalului spre a i se confirma mandatul de arestare. IV. T. ȘCOLARE Redeschiderea cursurilor la institutul «Poropilian» din Capitală s’a serbat Duminecă 14 cor., cu o deosebită solemnitate printr’un Te-Deum celebrat în capela institutului, la care au asistat mai toate elevele însoțite de părinții lor. Dna G. Zosima, director aleonstitutului a pronunțat, cu această versiune, o bine inspirată alocuțiune, al cărei scurt cuprins credem nimerit a-i da aci. Iată cum se exprima d-na Zosima : Dragi copii! «întreaga activitate a școalei noastre nu are decât un scop educativ și tinde a face din voi ființe simple, sincere, capabile de a pătrunde adevărul în afară de forme, capabile a tinde veșnic spre el, ori cum ar fi piedicele sau împrejurările. Când vom merge azi împreună în biserica școalei pentru a ruga pe D-zeu să facă rodnică munca noastră, dacă m’aș gândi un singur moment că îndeplinesc numai o formalitate, că satisfacem unui simplu obiceiul, aș socoti că fac o faptă readucându-se la biserică, și n’aș merge cu voi, sunt însă convinsă că rugăciunea poate fi cu totul altceva. Omul care’șî îndreaptă ruga către D-zeu cerându-i puteri pentru îndeplinirea unui scop superior, își îndepărtează în acel moment mintea de la partea materială a vieței și șî îndreptează tot sufletul spre bine și spre ideal. Sufletul lui, descărcat astfel de greutate ce-i impune natura omenească, în care s’a întrupat, se apropie de adevărata lui natură și ajutorul vina în mod natural de la Dumnezeu la suflet, de la întregul nemărginit la părticica infinitezimală ruptă dintr’însul pentru un timp mărginit. Să mergem deci la biserică convinse că nu îndeplinim o simplă formalitate, că ajutorul ce JOUI. o Cu 5 parale un ceas de aur ! Iată minunea zilei: Cumpărați Sâmbătă 20 și Dummecă Si cor. «Universul» zilnic și trîmitemi cupoanele No. 13 și 14 din acele numere, aveți șansa de a câștiga un ceas de aur pentru damă sau unul din celelalte obiecte prevazute in anunciul din pan« I. • In ziua de 5 Octombrie, orele 2 d. a., se va ține concurs, la direcțiunea generală a «Monitorului Oficial» și Imprimeriei Statului, pentru ocuparea a patru posturi de corectori, din care unul permanent pentru «Monitorul Oficial» și suplimente, iar trei pentru «Desbateri», proiecte de legi, etc., cari vor fi chemați în serviciu după trebuință, pe timpul când sunt deschise Corpurile Legiuitoare. Concursul va consta din corectarea unei coloane de text, cuprinzând diferite subiecte, precum și din o compoziție în limba română. Spre a fi admiși la concurs, doritorii trebue să fie români sau naturalizați. Să fi făcut armata și să aibe bacalaureatul sau echivalența lui. Cererile de însariere, însoțite de reate actele justificative, se vor depune o direcțiune cel mai târziu cu 5 zile înainte de ziua concursului. * împlinim dorința mai multor d-ni ofițeri arătând că D. Luțescu, cunoscut din afacerea cu magazinul «La Papagal» și din mișcarea veteranilor, nu este căpitan, ci numai fost sergent, și fost funcționar al Primăriei Capitalei. « S’a acordat d-lui I. P. Galii, autorizațiunea de a face operațiuni de vămuire pa lângă biuroul vamal Constanța, în calitate de expeditor. Luni, pe când venea dinspre Făurei un tren mixt, pe drum, între stațiile Rosetti și Țăndărei, s'a aprins osia unui vagon de păcură, care nu era unsă. Trenul ajungând în stația Țăndarei, vagonul aprins a fost detașat și oprit în stație, unde a fost stins. ♦ Am dat Luni știrea despre degradarea soldatului Ioan Mâțu, din reg. I geniu, care a fost osândit la 10 ani închisoare corecțională. Corespondentul nostru din Ploești ne scrie cum că, pe când jandarmul pedestru Jacob Lizeanu, din București, conducea la penitenciarul din Mărgineni pe condamnat, acesta s’a făcut nevăzut în pădurea din apropierea drumului. Inștiințându-se autoritățile, s’au început cercetări pentru descoperirea evadatului. * Pe domeniul Buftea, al principelui B. Știrbey, s’a făcut final acesta o încercare pentru cultivarea orezului, care a dat rezultate mulțumitoare. Orezul recoltat e de o calitate superioară. Anul acesta au fost semănate cu orez numai 3 pogoane. ^ Erî d. Suita, prefectul poliției Capitalei, a chemat la prefectură pe toți birjarii muscali, prin dulce în vedere de a eși, pe vreme unică, cu cupeuri și de a nu mai importune pe trecătorii de pe calea Victoriei, dacă nu sunt chemați. ” D. inspector veterinar Drăghicescu va ține locul d-lui inspector Jocu, care a obținut un concediu de o lună. o D. C. Maiorescu, șef al biarou’uî corespondenței de la prefectura de Ilfov, a fost numit revizor comunal in Ilfov, în locul d-luî Antonkde, demisionat. D. Al. Baciulescu a fost numit în tonul d-luî Maiorescu. ♦ S’a aplicat sub-comisarului de cl. UT Gr. Giurăscu, de ln poliția penetului Mihaileni, ca pedeapsă disciplinară fiindcă a dat o palmă unei femei care voia să intra în țară prin acel punct, amenda cu pierderea salariului pe trei zile. * D. Ardeleanu Gh. este numit ofițer cl. II, comandant al sergenților de oraș din Călărași, în locul vacant. • Autoritățile urmăresc pe bulgarul Leon Zureanovici, membru în comitetul macedonean. ♦ La bulgarii Fidan și Velian, din Rîmnicul-Vilcea, s’au făcut perchiziții și sau găsit acte compromițătoare la cel din urmă. Ele, fiind scrise în limba bulgară, au fost trimise spre traducere la București. * Alaltă eri dl. a., s'au întrunit la «Asociație» studenții membri ai acelei societăți, spre a se consfătui asupra atitudinelor în viitor, față de ultimele măsuri luate de ministerul instrucției. Au vorbit d-nii Al. Georgescu, Ionescu, Mora, Nicolaescu și Ionițescu. * Era d. ministru de justiție E. Stătescu a piecat la C.Lung, de unde se va întoarce diseara. ¤ E inexactă știrea despre demisia dlui Ghițescu, prefectul jud. Suceava. ¤ S’a admis cererea corporației meseriașilor croitori din Ploești de a se deslipi de aceea a cizmarilor și a forma o corporație aparte. ♦ Corporația meseriașilor din Cernavodă s’a constituit, alegându-șî comitetul format din d-nii: N. T. Ilie, G. Bradea, N. Teodorescu, V. I. Gheorghe, T. Gomșa, St. Dumitru și M. Dubniac. Președinte al corporațiuneî a fost ales d. N. T. Ilie. * Luni va începe dărîmarea hanului Zlătari din București. ♦ P. S. S. Mitropolitul Partenie al Moldovei a sosit în Capitală, venind de la Iași. • La Boliiia Capitalei. d. Ion Bărbuță, a fost numit sub-comisar cl. III, în locul vacant. ♦ Insisteram pe toate persoanele cari vor cumpera Veselia care a apărut astăzi, «Ioni 1 8 Septembrie cos’, și voî* reîmite cuponul din păgân» Vii, că* vor concura prin tragere la sorți în mod gratuit la următoarele premii : O frumoasă fructieră de metal bronzat (stil oriental). Un ceas oxidat pentru bărbat-O duzblă de cești de porțelan pentru cafea. Un frumos serviciö de desert peníi'u ö persoane. Veselia, ziar umoristic septemânal, se vinde cu 5 bani numărul în toată țara. *Ti Ia I "éctoL ARKI” ♦ Consiliul miniștrilor a aprobat numirea d-lui Marin Demetrescu, profesor titular, în posturie director al liceului «Liz«r» din București, în locul d-lui V. Păun. ♦ înscrierile la facultatea de medicină din București se vor începe la 1 Octombrie și vor ține până la 15 ale aceleiași luni. ♦ La Academia de muzică, din str. Batiște! No. 8, au început înscrierile elevilor pentru secția de dans, iar cursul va începe la 1 Octombrie a. c. Danțul pentru copiî se va preda in toate Duminecile și sărbătorile după amiază. ♦ Au fost numiți pe timp de 3 ani profesori la școala de silvicultură de la Brănești d-niî . Gr. Pârvulescu pentru cursurile de pescuit, zoologie și vânat; I. Moldovan pentru cursurile de exploatări silvice și silvicultură. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a trimis revizorilor școlari o circulară prin care cere să se ia măsuri ca învățătoarele să nu mai fie diriginte, ci numai învățătorii. ♦ Pe cărțile elevilor, repetenți nu se va aplica anul acesta timbrul școlar. ♦ La școala de fete din Isaccea a fost numită ca institutoare d-na Laura Vaian. ♦ La Ghrasioo (Vlașca) se va înființa o școală elementară de grădinărie. Sptirirx Liltare ♦ îndată după sfârșirea manevrelor, se vor trimite pe la vetrele lor soldații contingentelor celor mai vechi. ♦ Marele stat-major al armatei, arbitri și sub-arbitri, precum și toți ofițerii din ministerul de războiu autorizat a lua parte la manevrele regale, vor pleca la 25 c. dimineața din București, cu un tren special militar, spre a se duce pe câmpul de manevre de lângă Craiova. Atașații militari streini și Statul-major regal vor pleca din București în aceeași zi la Craiova, unde vor aștepta sosirea M. S. Regelui, care va veni la 26 c. dimineața. D. Sturdza va însoți pe Suveran în tot timpul manevrelor. Ceîialțî miniștri se vor duce de asemenea la Craiova ca să asiste la inaugurarea parcului Bibescu și la serbările ce se vor da acolo în onoarea Suveranilor. ♦ D. colonel Averescu, de la statul-major general, a plecat aseară la Craiova, unde va lua comandamentul brigăzei 1-a de călărași în timpul manevrelor regale. ♦ Oamenii din marină, contigentul 1899, vor fi trecuți în rezervă la 1 Octombrie, afară de aceia ai diviziei de mare, care vor fi concediați la 16 Octombrie. Oamenii contingentului 1901 de la arsenal, pulberărie, pirotehnie, spitalul militar «Regina Elisabeta», de la herghelia armatei, de la divizionul de jandarmi călări și de la pompieri vor fi concediați la 31 Octombre. Oamenii cu schimbul din contingentul cel mai vechi al călărașilor și dorobanților vor fi licențiați tot la 31 Octombrie. STIR! JUDICIARE * O nouă mișcare în magistratură se va face zilele acestea. * La 6 și 7 Octombrie, Curtea cu jurați de Ilfov va judeca procesul asasinilor Agapiei Străchinescu, din str. Teatrului. * Procesul intentat societatea tramvaielor din București, de către un mare număr de acționari, a fost amânat era de secția comercială a trib. Ilfov, pentru ziua de 15 Decembrie a. c. ♦ Curtea cu jurați din jud. Ilfov a achitat erí pe femeile Velica I. Mirea și Leanca D. M. Stoian, din Cheselet (Ilfov) date judecății pentru pruncucidere. • D. judecător de instrucție Săbăreanu s’a ocupat erî cu instrucția dramei din strada Popa- Titu. S’a deschis acțiune publică centra d-șoara Marioara Teodore, pentru că cu voință a încercat să omoare pe d. Al. Libert, doctorand în medicină. Probabil că afacerea va veni în judecata Curței cu jurați. ♦ D. judecător de instrucție Stelian Popescu, de la cabinetul 5 al tribunalului Ilfov, a numit pe d-nii Marinescu-Brăila și C. Săftoiu, de la Curtea de corupturi, ca experți cari să verifice gestiunea foastei administrații a băncei de scont din București. "inii ♦ Pentru transportul de benzină, petrol, etc., în vase-tancuri, se urmează acum tratative ce se speră a da rezultate bune între România, Ungaria, Austria și Bavaria. ♦ Producția viilor din țară a fost anul trecut de 1 milion 43 mii 491 hectolitri, valorând 28 milioane 349 mii 620 lei, iar cea de ăst timp e socotită numai la 800 mii de hectolitri, valorând insă 30 milioane din cauza calităței superioare a strugurilor. ISSU TRANITARE * Scarlatina s’a stins cu totul la Giurgiu., La Iaș s’a stins anghina difterică, dar mai sunt 10 cazuri de febră tifoidă și 11 de scarlatina. La Galați sunt actualmente 14 bolnavi de scarlatina, 9 de tifos și 4 de anghina. La Constanța mai sunt 3 cazuri de tifos, însă pojarul și anghina, ce bântuiau în acel oraș, s’au stins cu totul. * Pneumoenterita porcilor s’a stins în Secuenî (Dâmbovik). ECOURI Th. iîndivo», bijafier, sanisonii Căiței regale și metropulitane, bulevardul Elisabeta, X«. 9 bis, lângă Băile Eforiei", are onoare "a tsvisa sîobHa sa clientelă că întorcându-se din voiajul său din Paris, Berlin, Viena,etc., și-a asortat magazinul sen cu’ tot felul da noutăți în branșa de bijuterie și argintărie.’ Cumpârările sale fiind mai considerabile, găsind mai multe lucruri de ocazie cu prețuri foarte avantagioase. • ’Ordcm contencios, biuton de advocațî condus de d-nii C. Broșteanu, B. Catargi și P. Grecianu, se ocupă de ori-ce afaceri contencioase : contestații, urmăriri, executări, împrumuturi la credite, acte de notariat, etc. Consultații: 9-11 a. m . 4—6 pm. IO, Str. Doamnei, București. Telefon. — Ce va pune să citești la școală, Lizica ? — Oh, iată, azî am citit grațioasa istoria a unui bărbat și a unei neveste cari s’au iubit mult și au trăit fericiți toată viața. — Care va să zică totd’auna fabule ! ------------■■■■—■■ *HB> a Ig» .......... Ultime infßriatiüQl JÓUL ♦ Cumpărați astăzi Joul ,18 Septembrie, ziarul umoristic Veselia. Cu 5 bani aveți ocazia de a ve procura un ceas, o distracție amuzantă și șansa de a câștiga gratuit câte un frumos obiect. ♦ Constatându-se că unii țărani ascund vitele bolnave, direcția generală sanitară a dat ordine severe ca medicii veterinari respectivi să procedeze la o minuțioasă anchetă, mai cu seamă în jud. Prahova, unde s’au descoperit mai mult decât în alte părți aceste soiuri de tăinuiri. ♦ Serviciul sanitar din Constantinopol a ridicat vizita medicală pentru călătorii și proveniențele din Marsilia. ♦ D. Constantin Popp-Popescu, absolvent diplomat al Conservatorului de muzica din București, a dedicat principelui Nicolae un imn național-religios, cu ocazia botezului său. ♦ Un număr de 767 de locuitori din 42 comune are jud. Dâmbovița au fost dați în judecată de către autoritățile comunale pentru că au procedat la culegerea porumbului înainte de a fi copt. S’a confiscat tot porumbul necopt ce fusese cules. ♦ Consiliul de miniștri a admis proiectul de regulament prezintat de ministrul de domenii cu privire la exploatarea stațiunilor balneare ale Statului Călimănești, Govora, Cădulata și Lacul Sărat. Proiectul va fi prezintat in curând M. S. Regelui spre sancționare. ♦ D. Brezeanu, șeful serviciului agronomic din ministerul domeniilor, a plecat la R.Sărat în vederea participărei acelui județ la expozițiunea agricolă și de vite ce sa organizează la Brăila. ♦ In cursul lunei Noembrie se va face inaugurarea școalei rurale din comuna Roșca (R.Sărat). Tot în acea lună va fi inaugurată și școala de grădinărie și agricolă din R.Sărat. ♦ Ministerul domeniilor a cerut aprobarea unui credit extraordinar de 33. 000 lei pentru transformarea instalațiunilor de încălzit și iluminat al localului acelui minister. Consiliul de miniștri a aprobat acordarea acelui credit. ♦ Ministerul domeniilor a adresat o circulară d-lor prefecți, administratorilor fermelor model și șefilor de pepiniere, prin care se arată modul cum trebuesc expediate la expozițiunea din Brăila produsele și vitele ce se vor expune, cum și condițiunile care trebuesc îndeplinite pentru ca aceste expedițiuni să beneficieze de reducerea de 50 la sută ce s’a acordat de către direcțiunea C. F. R. ♦ Ministerul instrucțiunei publice constatând că în unele licee din țară s’au primit în anul I-iI peste numărul de 60 elevi prevăzuți prin regulament, a adresat o circulara tuturor direcțiunilor liceelor prin care se atrage atențiunea ca anul acesta să nu se mai facă nici o abatere de felul acesta, care este de natură a provoca aglomerațiuni inutile în școli și face ca învâțămîntul să fie înapoiat. Prin aceeași circulră ministerul atrage atențiunea direcțiunilor că toți elevii cari n’au achitat taxele școlare pînă la 15 Septembrie să fie eliminați imediat din școală. ♦ La examenul de admitere în școala profesională de gradul al 2-lea din Capitală au fost înscrise 68 de eleve, din cari au reușit în secția de croitorie d-rele Gostea Elvira, Petrescu Aurelia, Nețciulescu, Chester, Ida, Daniilescu Elena Trifănescu, Teodore Elena, Găiseanu Maria, Greceanu, Paveliu, Scully Penelopa, Tomescu, Derusara, Focșan, Troiiu, Teodore Olga, Popescu Maria și Nicolescu Alexandru , în secția de lingerie d-rele Mătăsaru, Fotin, Ionescu, Grădinaru, Gabrielescu, Mineqlescu, JicoveanU, Mateescu, Teodorescu și Vrabiescu. ♦ D. Savu Ștefanescu, impiegat cl. 11-a în serviciul exterior al administrațiilor financiare, a fost înaintat impiegat cl. I în același serviciu. ^ Mâine se va întruni în ședință ordinară septeronală camera de meserii din Capitală. ♦ Săptămâna viitoare se va întruni comisia permanentă a Camerei de comerț din Capitală, spre a stabili chestiunile cari vor veni în desbaterile viitoarei adunări generale a Camerei. ♦ Primăria Capitalei a anunțat poliției că la ospiciul Zerlendi i se vor ține în mod permanent la dispoziție 6 paturi pentru victimele diferitelor accidente cari ar fi trimise în căutarea ospiciului de către poliție. ♦ D. dr. Kaminiski de la direcția generală sanitară a fost însărcinat cu organizarea secțiunea acestui serviciu la expoziția pentru răspândirea științelor. ♦ Academia română va ține mâine o ședință infimă. ♦ Se depășează din Broșteni (Suceava) că a isbucnit un teribil incendiu în pădurile din Bucovina, în apropiere de fruntaria noastră. Focul ia proporții îngrijitoare și se întinde către fruntaria română. ♦ D. Locusteanu, directorul serviciului zootehnic, a înaintat ministerului de domenii un raport amănunțit despre modul de organizare a exposiției din Chișinău, pe care a vizitat-o în ultimele zile. ♦ Meseriașii șelari, tâbăcarî și cu retart se vor întruni Duminecă, la orele 2 d. a., în localul «Burse Muncei», spre a discuta mai multe chestii privitoare la corporația lor. ♦ Ministerul de interne a respins recursul făcut de un grup de alegători din Oltenița în contra alegerilor comunale. ♦ D. Davidescu, directorul serviciului tehnic al primăriei Capitalei, a înaintat d-lu primar un memoriu prin care aridă necesitatea de a înființa în Capitală 4 crematorii pentru arderea gunoaielor, crematorii compuse din cale 6 celule. D. Davidescu,în memoriul seu, susține că prin înființarea acestor crematorii cheltuelile pentru transportul gunoaelor ar scădea cu 25 la sută. Afară de aceasta primăria ar realiza un bun profit anual prin vinderea forței produse prin arderea gunoaelor. ♦ La 1 Octombrie va începe să funcționeze școala de meserii și de adulți înființată pa lângă școala de arte și meserii din Capitală. Cursurile vor fi predate în mod gratuit de profesorii acestei din urmă școale. ♦ Examenele de capacitate, pentru ocuparea posturilor de comisari de poliție și de sub-comisari s’au terminat era. Rezultatul nu se va putea cunoaște decât peste câteva eilre. ♦ La expoziția școalei de arta și meserii de pe cheiul Dîmboviței se fac însemnate cumpărări din obiectele expuse. Obiectele expuse de școala de arte și meserii din Capitală au fost aproape toate vândute. ♦ Strungarii în fier la cerut Camerei meseriilor ca să se dese lipească de corporația strungurilor în lemn și să se alipească în aceea zi mecanicilor și fierari!«,«’. ♦ Ministerul de culte a cerut ministerului de domenii care trimeată semințe de cereale învețătorilor rurali. S’a alcătuit un tablou al învățătorilor cărora urmează a li și trimite din aceste semințe. Ambalagiul va privi pe învățători. De asemenea costul semințelor se va plăti de către învățători la administrațiile județene respective, în comptul fermelor de unde se expediază semințele« ♦ Mâine, la orele 3 după amiază, comercianții de băuturi spirtoase se vor întruni din nou în sala Băilor Eforiei. ♦ D. Raiciu Ganceoff, comerciantul din str. Carol, care a fost arestat cu ocazia agitației din piață, a fost pus erî in libertate* ♦ Corporația tîmplarilor, perierilor și cuferarilor din Capitală a luat măsuri, ca în conformitate cu legea meseriilor și statutele corporațiunei, să urmărească pe toți membrii, care până în prezent nu și-a fi achitat încă tacsa de înscriere și consațiile către corporațiune. Asemenea vor fi urmăriți toți acei care vin din provincie cu carnete liberate de către corporațiunile de acolo și nu se prezintă pentru a fi înscriși în registrele respective. IKT AMPLA KI SIÎH I «titlulâ Nenorocirea din fundătura Ciaîrului Un biet țăran, Ion Stan, din comuna Butunaru, județul Dămbovița, veni aseară în Capitală cu o căruță încărcată cu lemne. Pe la ceasurile 8 el trecea prin fundătura Ciarului, când auzi deodată un țipet. Când își întoarse privirile, bietul țăran văzu pe o fetiță Ileana, în vârstă de 7 ani, fiica locuitorului îoniță Matei, din acea stradă No. 48, că se tăvălea pe jos. Nenorocita fusese călcată de căruța țăranului. S’a înștiințat numai decât secția respectivă și comisarul trimise pe fetiță la spitalul Colentina. Starea ei este gravă. Țăranul Ion Stan a fost arestat. Serviciul telegrafic al ziarului „Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Aranmate asupra incemltului de la cofetăria Centrală. —Banchet. —Ste la școala da adulți. — Militare.—Judiciare Galați. 17.—Ca amănunte asupra incendiului de la cofetăria Centrală, adaug că flăcările au mai consumat și o parte din clădirea d-nei Amalia Cavalioti, clădire situată în apropierea școalei comunității elene. Asupra cauzei incendiului mai circulă versiunea că de la școala elenă s’ar fi aruncat o toară im