Universul, decembrie 1904 (Anul 22, nr. 331-344)

1904-12-04 / nr. 334

§ Scandalul și rănirea din ssts* * *. Rosetti. — Nopțile trecute, după cum am comunicat, comerciantul Alexandru Ștefănescu, din str. Rosetti, care este și dorobanț cu schimbul, a bătut și rănit grav ta cârciuma sa pe un caporal din reg. Mircea No. 32. Gazul reclamându-se superiorilor, d. locotenent Minculescu, In unire cu comisarul Const. Fr. Petrescu, au fost Însărcinați să facă o anchetă. Poliția de siguranță. Desființându-se o circumscripție de pe lângă poliția orașului nostru, In locul ei se va înființa o poliție specială de siguranță, care va Începe să funcționeze peste câteva zile. Șef al acestei poliții va fi numit d. comisar Const. Petrescu-Trăilă, pe lângă care vor mai fi atașați 3 sub-comisari și 12 agenți. D. comisar Stavrescu va trece, In urma Inființărei poliției de siguranță, ca șef al circ. II-I. Nenorocire.—Aseară, luând foc lampa din casă, femeia Zoița Constantin, din Bărcănești, a fost arsă grav de către petroleul care se răsturnase peste ea pe când ea voia să stingă lampa aprinsă. Femeia se află la spital. Diverse.Zilele acestea prefectura va împărți porumb mai multor locuitori din comunele unde se aimpte lipsă de hrană. Călcată de căruță.— Femeia Codina Răducu, din Pucheni, pe când trecea ora prin calea București, a fost călcată de căruța condusă de către locuitorul Grigore Sandu. Victima a fost transportată la spital. Arestare. — A fost arestat și înaintat parchetului Nicolae Buzatu, de fel din Buzeu, un cunoscut sportor, urmărit de către parchetul e Ilfov pentru mai multe fapte. El va fi trimis la București. ROMANV.—Porumb la țărani. —Prefectura județului e In tratative cu mai mulți agricultori din județul nostru pentru cumpărarea a 70 vagoane porumb, care urmează a se distribui populației rurale. Buttman la instrucție.—Gh. Buttman, eroul răscoalelor țărănești, decât pentru un moment la Vasul, a fost adus din nou azi la instrucție și confruntat cu un mare număr de țărani de prin comunele, unde au fost agitații și de unde instrucția are dovezi că Buttman a fost în relații cu țăranii. Instrucția va continua mai multe zile. Arestarea unui conductor poștal Mai mulți comercianți din Capitală au reclamat direcției poștelor că n’au primit mandatele poștale ce li s'au trimes din provincie pe adresa lor. Imediat s’a orînduit o anchetă care a constatat că reclamațiunea comercianților era întemeiată și că valoarea mandatelor o incasa, prin falsificarea semnăturei lor, conductorul poștal Ștefan RădulEBOU. In acest model și-a insușit o ■umă de peste o mia lei. Cazul aducându-se la cunoștința parchetului, d. prim-procuror Hamangiu a ordonat era arestarea funcționarului incorect. __________Tamasiu, puțin din proprietatea lui, deoarece aceasta e slertă. Pe când proprietarul mare extrage mult mai multe venituri din pământul său. D. Pâcleanu spune că ar dori ca din toate discuțiunile acestea să iasă o mai bună menajare a țăranului. D. N. T. Popp cere d-lui ministru de finanțe un proiect de lege prin care să se prevadă modul de constatare a veniturilor mobiliare. D. Culoglu depune pe biurou un amendament. Discuția generală e terminată. Proiectul de lege se admite cu 62 bile albe contra 1. Ședința se ridică la orele 3 și 25 minute, anunțându-se cea viitoare pe azi, 3 Decembre. Ședința de la 2 Decembrie 1904 Ședința se deschide la orele 2 și 5 minute. Pe banca ministerială d-nii C. Stoicescu și V. Lascar. Se aprobă sumarul ședinței precedente. D. P. Grădișteanu depune un proiect de lege prin care cere de urgență ca Liga pentru unitatea culturală a tuturor românilor să fie recunoscută ca persoană morală și juridică. Oratorul arată că fondurile Ligei sunt depuse la Casa de depuneri și consemnațiuni. Acești bani se pot ridica cu mare greutate, pentru că, după statutele Casei de depuneri, nu se liberează banii depuși decât persoanei care i-a depus; de multe ori persoanele acestea sunt moarte și prin urmare e imposibil de a ridica banii depuși. D. președinte consultă Senatul asupra urgenței și se admite. D. președinte roagă pe d-nii senatori să voteze proiectele de recunoaștere a unor locuitori din Dobrogea, cari au luat parte la războiul de la 1877 și cari, după anexarea Dobrogei, au rămas neîmpământeniți. Se votează calitatea de cetățean român d-lor : Oprea I. Banciu, Soare I. Banciu, loan Radu, loan Gh. Domoșoiu, Mih. Lolică, Stoica M. Gologan, I. P. Gavet, I. R. Stoian, P. Simion, Voicu S. Moțoiu și Oct. Moroianu, toți români din Transilvania, domiciliați în Dobrogea. Pentru d-nii Traian St. Belu și Luca Octavian votul a fost nul. Ședința se ridică la orele 3 și 5 minute d. a., anunțându-se cea viitoare pentru szí. la orele 2 d. a. Mișcare în magistratură Pe ziua de ezi s’a făcut următoarea mișcare în magistratură: D. Garabet A. Cristof, actual ajutor de judecător la ocolul Vrancea din județul Putna, în aceeași calitate la ocolul Tecuciu, în locul d-lui Al.G. Danielopulo, demisionat; d. Mihail Brăileanu, fost magistrat, ajutor de judecător la ocolul Vrancea (Putna) ; d. Ion G. Atanasiu, licențiat în drept, portărel la trib, Covurlui, în locul decedatului T. Rășcan . d. Ion Al. Balașin, licențiat In drept, portărel la tribunalul Brăila, In locul d-lui V. Ionescu. Berlin, 1 Decembria. Gran de Dsp. mărci 178.50 scă. 25 c. Secară ,, 142.75 invariabil Paris, 1 Decembrie. Grande Ianuarir. 24.55 scă. 10 c. Făină » » 32.— invariabil Uleiu de cobza » — — — New-York. 1 Decembrie. Grâu disp. cent. 117/« urc. 1’/, e. Grâu de Mai „ 116`/, urc. 17« c. Porumb disp. ,, 52`,, scă. */, c. Porumb Mal „ 54`/, » Vac-Chicago, 1 Decembrie. Grâu de Dec. cent. 106` , urc. */, c. Grâu de Maiü „ 109«, urc. */» c Porumb Dec. ,, 457« scă. ®/, c. • Maiü ., 44 ®/, urc. >/» e. Lucruri din toată țatau O hartă prețioasă.— Minunata hartă geografică a Franței pe care Țarul a dăruit-o acum cinci ani aliatei sale, va fi așezată în curând în muzeul Luvrului. Harta, care este mai mare de un metru pătrat, este un adevărat mozaic de pietre scumpe. Fiecare departament este alcătuit dintr-o altă specie de pietre : onixuri, malachite, lemn silicilizat, lapis lazulii și altele ; orașele principale sunt reprezintate prin pietre prețioase de cea mai mare frumusețe. Așa, de pildă, Parisul este un foarte mare rubin, Marsilia un smarald de o valoare de 50.000 franci, Bordeaux un opal , Lionul un diamant ; Lilie a turcoază ; orașele mai mici sunt reprezintate prin tot atâtea pietre scumpe mai mici. O cură a neurasteniei.— Casele de sănătate în care nu se permite neurastenicilor să vorbească între ei de propria lor boală sunt destul de comune. Foloasele acestui tratament sunt neîndoelnice, dar un și mai bun rezultat a dat, după cum afirmă revista «Minerva», un nou metod de cură experimentată intr-un sanatoriu din Noua Anglie. Acest metod consistă în a aduna pe toți neurastenicii din ospiciu într’o sală mare, în care fiecare din ei învață câte un meșteșug manual ușor, ca de ex., a țese, a modela vase, a tăia obiecte în lemn, etc., și aceasta cu scop de a le distra mintea de la fenomenele boalei de care sufer. Pentru a face acest învățământ și mai folositor, mai sunt aduși in ateliere și tineri săraci, dar sănătoși, din oraș. Aceștia,mestecați printre bolnavi, învățând un meșteșug util, aduc în mijlocul nefericiților o notă de veselie foarte bine facătoare stăreilor nervoase și mintale. CORPURILE LEGIUITOARE CAMESA Știința de la 2 Decembrie 1904 Ședința se deschide la ora 1 și 55 m. sub președinția d-lui vice-președinte St. Șendrea. Prezenți 102 d-nn deputați. Pe banca ministerială sunt d-nii miniștri: Costinescu, Lascar, I. Bratianu, Sturdza, C. I. Stoicescu și Porumbaru. D. raportor D. Protopopescu M citire proectului de lege pentru recunoașterea ca cetățean român a d-lui Eugen Brote, din 0om. Griceanca. Proiectul e pus la vot și se admite cu 49 bile albe, contra ÎI negre. La ordinea zilei continuarea discuției proectului pentru amânarea recensămintului. D. Costinescu, ministru de finanțe, zice ei recensămîntul e o operațiune foarte delicată. Trebue sau să se adopte proeptul de amânare sau să îavem recensămîntul general, deoarece un intermediar între aceste două nu există. Arată că din 18 milioane de impozit funciar țăranii dau 5 milioane. In realitate însă, țăranii dau mai mult, așa că sunt foarte rar grevați de impozite. De pildă, in multe părți e înscris in roluri numai un singur contribuabil, pe când pământul e împărțit intre 3—4 proprietari, în așa fel că cei’alți 3 nu plătesc nimic, lăsând povara contribuțiunilor pe seama celui deal patrulea, care —poate— figurează ca proprietar numai cu numele. Aceasta mai cu seamă se remarcă în județele unde s’a înmulțit foarte mult populația, ca în Oltenia. Defectuositatea legei rezidă și în faptul că statistica sa execută odată cu recensămintul fiscal. B-sa propune ca statistica să se facă independent de recensămînt iar acesta să se facă la o dată pacificată. De aceea d-sa reduce proiectul la două articole : I)Statistica populațiunea seamănă până la dispoziții nouă, iar II) Recensămîntul fiscal se va face la 1 Aprilie 1905 și independent de statistică. Se pune la vot luarea în considerare a proiectului modificat. D. N. Ianovici spune că în viitorul budget vor scădea din venituri vre-o 2 milioane — luate din dările țăranilor prin noul recensămint. Spune că d-sa ar fi fost pentru amânarea recensămîntului , de earece nu se știe efectul alegerilor in preajma cărora suntem. D. D. Sturdza crede că nu trebue să ne preocupăm de alegeri acuma, în o chestie atât de serioasă, unde ciocnirea atâtor dificultățî poate avea — prin neseriozitate— multe nedreptăți. Trebue să ne facem datoria. Da, se poate să dăm peste o scădere de 2 milioane în viitorul budget, dar regularea e foarte simplă. Nici o proprietate țărănească să nu fie mai scump taxată decât a fost evaluată vecinului proprietar mare. Cât despre alegerile de care vorbește d. Ianovici, d-sa spune că nu se teme. D. Em. Costinescu zice că diferența nu va fi de 2 milioane ci de 1 milion și ceva. De altfel țăranul retrage mai CHAMPAGNE ST. MARCEAUX Finank, africa Ilavă și comerolă București. 2 Decembrie. Finanțe Cuta valorilor 1« vina din Bucureșticente de 188î—885% tei 10Î ®/,- 101 */.; idem 1892-1893 5«/. iei 102*/»- 103; idem de 185 mii. 1903 5 °/, lei 1007«-103—; idem de 32 V» mii. 4" , iei 90 — 90*/i* id. de 50 mii. 4*/, iei 90/—91—; idem de 274 miL 4“ , lei 93", «—94*/,; idem de 180 mii. 1898 4«/, lei 897,90. Obligațiuni corn. București 4`/* lei 847,-84*/« , Oblig. Cred. jud. și corn. 5«/, lei 98—981/«. Func. rurale 5*/, lei 102*/,-103,— dem de 4 °/, iei 94—94/». Urb. București 5`/, lei 93`/,-93`/, idem I&sî 5 ®/, lei 897,-90. Acțiuni: Banca Naționala 2530— 2540 lei. Banca Agricolă lei 278-282. Banca de Scont lei 106-110. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 462—465. Naționala lei 482—485. Monede: Napoleonul lei 20.40. Cor. germană lei 24.70. cor. aust. lei 1. 07 Rubla lei 2.68. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5—6%.Banca Agricolă 68«/,. Casa de depuneri 6«/„. Devise : cek Londra 25.677, ; cek Paris 102.12'/,; cek Viena 107.10; cek Berlin 126.127,; cek Belgia 101.87—. Trei luni: Londra 25.477.• Paris 101.12'/, •—Berlin 124.75.— Belgia 10I.12.7. Cota valorilor romani in jurumătate Frankfurt.— Renta de 5«/, 100.—. idem 4*/, 88.—. Paris.—Renta de 5«/, 102.20, idem 4% 92.20. Berlin. — Renta de 1892—98 5•/• 100.—,idem de 1890 4’/, 90.50, idem de 1894 4»/, 87.50, id. de 1896 4»/, 87.50, id. de 1898 4«/, 87.50. Comunale București —.—. Cota valorilor trrdini Consolid. engleze 88 —. Renta franceză 98.65. renta italiană 105.—. Banca otomani 592. Lozuri otomane 127.—. Cereale In urma cumpărărilor spre acoperire ale bassiștilor, tendința burselor americane s’a mai întărit pentru grâu care arată o urcare de 1— 17, o. la New York și de */*—*/, c. la Chicago. Fluctuațiunile porumbului sunt neînsemnate. Tendința acestui product e slabă din causa recoltei colosale din America de Nord. La New York și la Chicago porumbul cotează de mult cu 60’/„ maieftin decât grâul. Piețele europene neschimbate. Buletinul bursei Brăila n’a sosit astăzi. La București s’au vîndut erl următoarele cereale : Grâu de 76 kg. hect. 2100 cu lei N. 43 b. predat moara din București. Grâu de 77 k. h. 1400 cu 12 lei h. tot la moară. Porumb vechi si kgr. 20.000 cu 15, 10 lei suta de kg. ~ Celel’alte cursuri rămân neschimbate. Ultime de peșt Cda cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 1 Decembrie. Grâd de Apr. cor. 10.20 urc. 4 h. Secară,, ,, „ 7.95 urc. 1 h. Ovăz ,, „ ,, 7.20 urc. 3 h. Porumb „ ,, 7.58 invariabil. Colz» „ „ 11.10 ia. .a. 1z. In casă și afară. Un deputat nevestei sale , — Dragă, am dat doui gologani mai mult pe legumele astea cari nu fac atâta. — Sper că astăzi n’o să faci gălăgie numai pentru douî gologani. Deputatul cu asprime: — De ce nu ? Trebue să băgăm de seamă la micele economii. Acelaș deputat vorbind cu un coleg al sau : — Ah, dragă, ce urlate la Cameră pentru o cheltuială suplimentară de două blestemate milioane pe cari le-am cerut 12 — INFORMAȚIUNI VINERI ♦ întâia societate austriacă de navigațiune pe Dunăre ne avizează că întrucât vremea nu va impune închiderea mai timpurie a curselor ei pe linia Galați- Tulcea, vaporul său local «Drau» va face ultima cursă de la Galați la Isaccea-Tulcea, Miercuri 8 Decembrie și de la Tulcea la Isaccea-Galați, Joui 9 Decembrie. ♦ Am anunțat că consiliul general al județului Ilfov a fost convocat în sesiune extraordinară, pentru ziua de 22 Decembrie a. c. El se va ocupa cu rezolvarea următoarelor cestiuni : 1) Să destine fondul necesar din budgetul anului financiar curent, pentru plata automobilelor cari vor face cursele poștale și de călători între București-Oltenița ; 2) Să cerceteze lucrările întocmite contra art. 235 din legea comunală rurală ; 3) Să se pronunțe asupra plăței taurilor cumpărați de către serviciul veterinar, hotărînd și asupra întreținerei acestor animale de reproducție. ♦ Au mai donat bani primăriei Capitalei pentru ajutorarea săracilor de sărbători : d. S. Halfen și fiii 300 lei, Banca Agricolă 300 lei, d. B. Claesi 400 lei, d. S. Fani 40 lei, d. C. Steriu și comp 100 lei, sec. de asigurare Naționala 100 lei, d. Constantin A. Lipatti 25 lei și d. Negoescu 20 lei. ♦ Următoarea mișcare s’a făcut pe ziua de 1 Decembre în personalul poliției Capitalei: D- M. Capeleanu, șeful circumscripției din gara de Nord, a fost trecut șef al circ. 19 , d. Bursan, ajutor de șef la circ. 24 a fost înaintat șef la circ. gărei de Nord și d. Ponipî, ajutor de șef la circ. 3, a fost înaintat șef la circ. 20. ♦ Zilele acestea s’a dat circulației porțiunea principala din noua șosea Chilia-Sulina și anume partea dintre malul Dunărei la Șumla și gârla Sulimanca, în punctul zis Merdeî, pe o lungime de mai bine de 9 kilometri. Șoseaua dată în circulație are pe ea 14 poduri și podețe construite sistematic pe piloți de stejar; unul din ele, și anume acela care trece peste gârla Sulimanca, are o lungime de treizeci metri. ♦ Primăria orașului Tulcea a decis construirea la colnicul Hora pe care se află ridicat monumentul pentru reanexarea Dobrogei, a unui pavilion de muzică. Lucrările pentru construirea acestui pavilion vor fi date in antrepriză prin licitație publică ce se va ține în curând. ♦ Inspectorul general, șef al sediului veterinar, a fost autorizat de d. ministru de interne a conduce și controla sub autoritatea ministerului și a directorului general al serviciului sanitar, toate serviciile veterinare dependințe de direcțiunea generală a serviciului sanitar. * Meseriașii brutari, franzalari,simigii din București vor ține astăzi, la orele 9 dimineața, o întrunire în sala «Bursei Muncei», alături de primărie. ♦ Societatea «Ajutorul elevilor săraci» din Capitală va distribui haine la peste 500 elevi săraci de ambele sexe, în ziua de 5 Decembre a. c. orele 8 dimineața, la sediul societății, școala primară C. A. Rosetti», din str. Clemenței. * Conferințele ateneului din Buzau vor începe Duminecă, 5 c. la orele 9 seara, în sala teatrului. Conferințele vor urma apoi în fiecare Vineri seară. Se vor ține 14 conferințe în ordinea următoare : D-na Smara: Rănile noastre sociale, Duminecă 5 Decembrie; d. Georgescu-Vâlcea : Scepticism și credință, Vineri 10 Decembrie ; d. N. Mihăescu-Nigrim : Hazul englezesc, 17 Decembrie ; d. căpitan Petala : Necesitatea armatei și menirea ei în societate, 14 Ianuarie 1905 ; d. N. Ține : Căsătorii, 21 Ianuarie ; d. D. Moldoveanu: Psihologia mulțime!, 18 Ianuarie ; d. G. Tsușanu : Kant și Christ, 4 Februarie ; d. M Teodorescu : Japonia, 11 Feruarie ; d. C. Dușescu : Radium, 18 Februarie ; d-ra E. Ciuceanu, 25 Februarie ; d. P. Stănescu, 4 Martie ; d. G. Barca : Conferință cu proiecțiuni luminoase, 11 Martie ; d. doctor V. Bianu: Din lupta cu microbii, 18 Martie ; d. Aug. Scriban: Origina limbagiului, 25 Martie. ♦ Ziarele de peste munți anunnță că Marțea trecută (sf. Andrei) s’a oficiat in toate bisericile greco-orientale din Transilvania și Ungaria, un parastas în memoria defunctului Mitropolit Andrei baron de Șaguna. • Timpul neuros și cețos a fost urmat noaptea trecută de ploae înceată în toată Muntenia și în partea centrală a Moldovei, îngheț n’a fost aproape nicăirî. Temperatura a fost cuprinsă între 1-12* la Babadag și 0« la Turnu- Măgurele. Barometrul era foarte coborît în Muntenia, in Moldova era ceva mai ridicat și staționar. A plouat la: P.Neamț, Roman, Vasluiu, Bacău, Tg.Ocna, Bârlad, Focșani, Babadag, R.Sărat, Buzea, Ploești, Câmpina, Tecuciu, Câmpulung, București, Giurgiu, Corabia, Alexandria, Roșiori, Caracal, Slatina, Găești, Pitești, Craiova, T..Jiu, Turnu-Severin, R.Vâlcea, Calafat, Oc. - Mari, Balș, Odobești și Murășești. * D. D. Petrescu, care a prins pe Mărăcineanu, când voia să fugă după atentatul de la Curtea de casație, a fost decorat cu medalia pentru «bărbăție și credință». * Deputatul român din Transilvania, d. dr. Aurel Vlad, care a fost câteva zile în București, a plecat la Budapesta. ♦ Duminecă, 5 Decembre, avea loc, în biserica monastirei Sinaia, cununia d-șoarei Mimi Bolintineanu, fiica d-nei și d-lui căp. N. Bolintineanu, cu d. loan Udrescu. Felicitările noastre. ♦ Astăzi Vineri, la orele 9 seara, d. Léo Claretie, marele conferențiar francez, î și va desvolta la Atheneu conferința «De Scriben Hervieux», pentru sporirea fondurilor «Gazetei studenților». D-sa va vorbi pentru ultima oară în țara noastră; din această cauză foarte multă lume s'a grăbit să-și rețină locuri de la «Independența». Prețurile locurilor sunt: lojile cu 25 și 15 lei, stalurile cu lei 5, 2 și 1. • Budgetul Eforiei spitalelor civile pe exercițiul viitor a fost definitiv întocmit cu suma 5.154.578 lei la venituri și la cheltueli. Budgetul prezintă un spor de 215463 lei față de acel al anului trecut. S-a prevăzut un spor de 20.000 pentru înființarea de infirmerii rurale pe moșiile Eforiei. • Au fost numiți și transferați revizori de vite d-nii : Nicolae Filipescu, la cercurile din jud. Argeș ; Niculae Dtrașcu transferat la acelaș județ de la jud. Tutova ; Enghelberth Wigner, la cercurile din jud. Ialomița și G. Vasilescu de la jud. Argeș la jud. Tutova. • Alaltări s’au deschis cursurile de iarnă ale școalei de pilotaj de pe pontonul «Ștefan-cel- Mare», al marinei militare, din Galați. Cursurile sunt predate de către d. locot. Emil Oprișan, directorul școalei și d. locot. Ilie Adam. Ele constau din facerea de hărți parțiale a Dunărei de de la gura Văii, de lângă T.Severin și până la gura Prutului. Hărțile se lucrează după notele luate în urma sondagiilor și relevementelor făcute in timpul verei. Școala numără 12 elevi: 7 caporali și 5 sergenți. Elevii, după terminarea școalei a carei durată e de 2 ani, urmează să fie detașați pentru un an de zile pe vasele serviciului fluvial român, pentru practica de pilotaj după care pot depune examen pentru obținerea brevetului de pilot pe Dunăre. ♦ Secția I a trib. Ilfov a condamnat ori la trei luni închisoare pe prostituata Bell Friedman din Capitală care furase în luna August a. c. 900 lei lui Vasile Naum din T.Severin cu care ea chefuise. ♦ D. Petre M. Davidescu și-a susținut licența in drept tratând despre «Copiii naturali în dreptul roman și civil român». ♦ Am publicat la timp despre o crimă ce s’a comis într’o pădure pe teritoriul comunei Poenari-Vulpești din jud. Ilfov. Pădurarul Ion V. Buturugeanul a fost găsit mort avind mai multe răni pe corp. Ca autor al acestei crime se presupunea a fi locuitorul Ilie Ivan care a și fost arestat de d. jud. Negrea, insărcinat cu instrucția afacerei. Constatându-se Iași taurn câlie Ivan nu e vinovat, el a fost pus eri în libertate. o «Despre trusturi» e titlul tezei de licență pe care d. Albert Popovici-Tașcă a susținut-o cu deosebit succes înaintea facultăței de drept din Capitală, atrăgându-și felicitările juriului. Tînărul licențiat pleacă la Paris spre a se specializa în economia politică și finanțe. ® Cunoscutul scriitor italian și mare filo-român d. Angelo de Gubernatis, adresează un apel din care extragem următoarele: «In dorința arzătoare ce am, ca oamenii de frunte ce sa conlucrat la crearea și consolidarea României moderne, să fie cât mai cunoscuți nu numai lumei latine în rîndurile căreia ocupă loc de onoare, ci tuturor națiunilor ce se interesează a cunoaște lumea latină. «In dorința ce am ca marii oameni de știință, litere, scriitorii tradițiilor și monumentelor latine ce-șî depun tributul lor de muncă la consolidarea Statului latin de la Danubiu, să ocupe locul ce merită în lucrarea mea: «Mă adresez vouă frați români , oameni de știință, litere și artă latină și vă rog de a-mi trimite notițe lămurite asupra biografiei voastre și a lucrărilor voastre. «Notițele voastre ve roga le trimite sau pe adresa mea în Roma, via San-Martino No. ii, sau pe adresa corespondenței mele, sora latină Eugenia Ianculescu de Reus, publicistă, în Dorohoi. «Publicarea biografiei nu implică și cumpărarea unui dicționar. Cei ce vor a’i poseda însă, sunt rugați a înștiința odată cu trimiterea biografiei. Costul unui dicționar care va avea 1000 pagini în 8’ va fi 25 lei plătibili la primire. ♦ Perioada de oprire a vînătoarei potîrnichilor, care a expirat alaltă erî, a fost prelungită din nou până la 1 Decembrie 1905. ♦ M. S. Regele a semnat decretele prin cari d-nii : C. Dimitrescu-Iași a fost confirmat rector al Universităței din București pe un nou period de 2 ani. I. Bogdan a fost confirmat decan al facultății de litere din București pe un nou period de 2 ani. Al. Aleas, actual profesor titular la seminarul musulman din Medgidia, a fost numit director al acelui seminar. Al. Tzigara-Sarmucaș, profesor de estetică și istoria artelor la școlii de arte frumoase din București, a fost numit definitiv la catedra ce ocupă. * M.S. Regele a adresat contelui Leopold de Lippe-Biesterfeld, regentul principatului de Lippe, o scrisoare de condoleanțe ca răspuns la notificarea făcută Suveranului de către contele Leopold despre moartea tatălui său, contele Ernest. Astăzi, Vineri, 3 Decembrie, orele 5 și jumătate, în palatul Atheneului, d. Iorga, profesor universitar va vorbi despre «Mormintele Domnilor Români». • Duminecă 5 Dec. orele 9 jum., societatea studenților în drept «G. Bosianu», va ține ședință publică în sala No. 6 a Universităței. * D. Emanoil M. Drossino, cunoscutul compositor muzical și-a susținut cu un deosebit succes teza de licență în drept, înaintea facultăței juridice din București. “ști aT^ccSTIRE♦ Administrațiunea Casei școalelor a înscris în viitorul sau budget suma de 17.280 lei pentru acordarea a 30 burse elevilor lipsiți de mijloace ai școalelor comerciale de gr. II din București, Iași, Craiova și Galați, repartizate în modul următor : câte 12 burse pentru școalele din București și Iași, și 6 burse pentru școalele din Craiova și Galați. Sjptlri 23ailita.xe • Guardul de art. ol. I. Bădulescu Cicerone, din reg. 7 artilerie, s’a trecut în posiție de disponibilitate pentru infirmități timporale. D. sub-locotenent Adamovici Eugen a fost atașat pe ziua de 1 Decembrie, a. c., la marele stat-major al armatei, ca interpret de limba rusă. * Medicul-veterinar Al. Popescu, recrutat în Capitală pentru clasa 1905 și repartizat regimentului 3 călărași, s’a însumat ca veterinar-ajutor la comandamentul corpului II de armată pe ziua de 1 Decembrie. ȘTIRI JUDICIARE ♦ înalta Curte de casație a stabibilit următoarele jurisprudențe: 1) Emanciparea din partea tatălui sau a mamei se face, conform art. 422 cod. civil, prin singura declarațiune a tatălui sau a mamei dinaintea tribunalului care are a primi declarația, a dispune trecerea într-un registru și a se publica. 2) Emanciparea fiind un act solemn, iar funcțiunea tribunalului în acest caz nefiind numai de a primi declarația voinței de a emancipa, această declarție nu se poate lua de un singur judecător ca pentru autentificarea actelor, ci de tribunalul sau de o secție a tribunalului compusă cu tot complectul conform legei de organizare judecătoreasca. ST181800800CS îl PlIil ClAiK ♦ In «Monitorul Oficial» de ezi s’a publicat tabloul de numerile obligațiunilor de credit județean și comunal, seria 5 la sută, eșite la sorți la tragerea da la 1 Decembrie. • Băncile populare «Plugul de aur», din Matca (Tecuciu), și «P. Gârboviceanu», din com. Eliza Stoinești (Ialomița), și-afi legalizat actele. • In «Monitorul Oficial» de eri s’a publicat tabloul de nume (Telegrame particulare ale ziarului Universul] Vis rass se invit Londra, 2.— «Agenția Reuter» află din Tokio că comanda armatei de asediu de la Port-Arthur anunță cum că vasul rus «Sebastopol» a fost lovit cu succes de câteva torpile. Spectacol regrezitor Londra. 2. — Din Fusan (Coreea) sa comunică ziarului «Daily Mail» că e de nedescris devastarea produsă de ultimele lupte în fața Portului Arthur. Pretutindeni se văd cadavre îmbucățite și membre veslețe, rentase de la răniți. Priveliștea e înfiorătoare. Nouă stațiuni militare japoneze Londra 2. — Din Tokio se telegrafiază ziarului «Daily Mail» . Se asigură din loc competent că cartierul general japonez a înființat, în insulele Pescadores, stațiuni navale pentru supravegherea mișcărilor flotei Balticei. Aceste stațiuni au tunuri de calibru mare și mari proviziuni de cărbuni. * ♦ Consiliul permanent al ministerului de instrucția s’a ocupat, în ședința de aseară, lu redactarea noului regulament al conservatoarelor din Capitală și Iași. o Poimâine se va deschide la Ateneu expoziția pictorului Luchian și N. Petrescu-Gulian, carionturist. ♦ D. N. Dumitrescu, șeful serviciului statistic al ministerului de instrucție, lucrează la statistica învățământului primar, secundar și superior din țară pe anul 1802—1903. Săptămâna viitoare lucrarea va fi terminată și tipărită. ♦ D. inspector Pejan se află în județul Ialomița spre a delimita cu d. prefect respectiv zona preventivă. ♦ D. Cottascu, șeful economatului de la direcția generală a poștelor și telegrafelor, a fost mutat ca diriginte al oficiului telegrafo-poștal din Vasluiu. ♦ Direcția serviciului tehnic al primăriei Capitalei a înaintat d-lui primar un raport amănunțit asupra chestiei iluminatului orașului. Această chestiune va veni în discuția consiliului comunal, care se va pronunța în privința prelungire! concesiune! societăței de gaz. Termenul concesiune expiră peste trei ani. In caz dacă concesia nu s’ar prelungi, se va procede imediat la întocmirea planurilor și construirea nouei uzine pentru iluminatul orașului cu electricitate. Noua uzină va costa 5 milioane și nu se va putea termina înainte de doui ani. ♦ Direcția generală a căilor ferate a cerut primăriei Capitalei să înființeze o linie de garaj sau un conduct între gara de Nord și halta Cotroceni pentru transportarea țițeiului necesar uzinei hidraulice. Prin aceasta sar evita marile întârzieri la cari sunt supuse descărcările de țiței. ♦ La direcția generală sanitară se vor face azi 40 numiri noul de agenți sanitari din absolvenții seriei a IlI-a a școalei de agenți sanitari. In urma unei disposiții luată de direcția sanitară, toți agenții sanitari vor purta șepci roșii cu inițialele serviciului sanitar. ♦ Cursurile școalei de moașe din Capitală se vor termina la 20 curent, după care vor începe examenele care vor dura până la 5 ianuarie. Numirile elevelor reușite se vor face imediat după terminarea examenelor. ♦ Dri dimineață s’a serbat la reg. 2 de artilerie depunerea jurământului recruților acelui regiment. La orele 8 și jum. dimineața au sosit d-nn general de brigadă Vasiliu P. Năsturel, colonel adjutant Georgescu P. George și maiorii Iliescu, Prasa și Pavalescu Mihail. In curtea cazărmei se afla trupa compusă din bateriile întâia, a doua și a treia montate, bateria câlăreață, bateria de munte, a doua obuzieră, compania de pompieri și secția afară din rînduri în linie de marș. Trupa a mers în manej unde s’a oficiat serviciul religios și s’a făcut depunerea jurămîntului. După aceasta s’a executat de 10 recruți brâulețul, dans național, pentru care se pusese 4 premium : f-iu de 15 lei, al Il-lea de 10 lei, al lll-lea de 7 leî și al IV-lea de 5 leî, cari au fost câștigate de 4 recruți. D. general Năsturel a fost primit cântându i-se de către corul recruților onorul de general, apoi s-a cântat imnul Regal și alte cântece militare. Asemenea o orchestră compusă din recruți a cântat mai multe dansuri naționale. Serbarea s-a terminat la ora 1 după amiazi când trupa a fost dusă în cazarmă unde se afla aranjată o frumoasă masă. ♦ Pe ziua de oră ministerul de interne a cumpărat din nou 2000 vagoane porumb, spre a se împărți țăranilor nevoiași. Lipsa de porumb continuă a fi îngrijitoare în peste 20 județe. S’au primit cereri de la mai mulți prefecți de județe de a se expedia imediat câte 500 vagoane porumb. Consiliul de miniștri,în ședința sa de Miercuri, a discutat îndelung asupra lipsei porumbului. Credem a ști că s’a hotărît a se spori cu încă 20 milioane ajutorul acordat de Stat în folosul țăranilor săraci, dat fiind ca nevoile sunt foarte mari. ♦ Ministerul de interne a trimis o circulară către toți prefecții de județe prin care îi invită ca să-i înainteze toate cererile ca le adresează diferitele comune ministerului de domenii spre a obține pământurile necesare pentru înființare de pepiniere, livezi artificiale, grajduri, etc. Ministerul de interne are divoc de a studia aceste cereri, deoarece ministerul de domenii nu poate acorda terenuri din moșiile Statului decât în baza unei legi speciale. ♦ Membrii corporației tinichigiilor, instalatorilor, ceasornicarilor, etc., întruniți aseară la circle 8, în sala clubului meseriașilor din str. Mihai-Vodă No. 7, au hotărît a ține o nouă întrunire Duminică, 5 corent, orele 2 p. m. zle titlurilor de rentă 4 la sută amortisabilă din 1889. internă, împrumutul de 32.500.000 eșite la sorți la tragerea de la 1 Decembrie. ȘTIRI SANITARE ♦ La spitalul Colentina s’a înființat un serviciu special pentru căutarea râiei. _________ TîErzzi&ATM • Sâmbătă 4 Decembrie, în sala «Circul Sidoli», ora 8 lum. seara se va da o reprezentație populară, de artistul Montaureanu, unde se va juca piesa ««Rabinul Natan» și monologuri zise de Montaureanu. • Luni 6 Decembrie, orele 2 p. m., la palatul Ateneului va avea loc al 2-lea concert dat de societatea filarmonică română din București, sub conducerea d-lui D. Dinicu și cu binevoitorul concurs al d-lui Carl Prill, violonist, profesor la conservatorul din Viena, solist la opera imperială din Viena și Bayreuth. IBiblio erra £ Lî ♦ A «părut: «Interdicțiunea» și «Societățile In nume colectiv» de Scarlat Șroter, — No. 11 din revista «Progresele științei». “^constatăm că Magazinul Fin de Siecle din Calea Victoriei 32 a primit un mare transport de Japone de mătase negre și culori începând de la Leî II.S S. O CUGETARE PE ZI Povestea vieței se sfîrșește, pe când se fac alte povești. Războiul ruso-japonez {Telegramele «Agenției Române») Tokio, 2 Decembrie. Comandamentul artileriei navale japoneze de la Port-Arthur vestește că s-a bombardat în ziua de 13 Decembrie arsenalul și depozitul de torpiloare ruse din acel port. Depozitul a ars timp de o oră. Câteva vase au fost distruse. Bombardarea cuirasatului «Sebastopol» a încetat. Amiralul Togo raportează câ torpiloarele japoneze au făcut diferite atacuri în nopțile de la 12 și 13 Decembrie. Inamicul a ripostat cu energie. Un torpilor a fost scos afară din luptă. Londra, 2 Decembrie. «Daily Telegraph» este informat din Sangai că Japonezii «u reînceput atacul general pentra fortăreței de la Port Arthur. Aden, 2 Decembre. Escadra rusă de sub conducerea vice-amiralului Freikersam așteaptă la Djibuti restul flotei din Baltica de sub comanda amiralului Rojdestvensky. A se citi alte amănunte la ultima oră. __________ UN SFAT PE ZÎ Contra bătăturilor.—Acid salicilic 1 gr., extras alcoolic de cannabis 0.50 centigr., alcool de 00 grade 1 gr., ether 2 gr. 50, collodion elastic 5 gr., băi de picioare și rîcăiaia ca să se scoata collodionul și bătătura. UMWWM..N.IM. - i..........«HM» ................... furt, a Început MrMttrutt (MMrtru prinderea hoților. Rete £e wito Eri, la sosirea trenului de la Vârciorove, s’a găsit pe Eperonul gării de Nord un pachet cu mai multe acte, între care două procuri, una semnată de d. inginer Teodor Dumitrescu și alta de d-na Aneta C. Săvoiu, o scrisoare a d-lui N. D. Pop, dia Craiova, etc. Pachetul acesta a fost înaintat poliției. Prinderea hoțului de la fabrica de hărtie Letea Iulius Adam, in calitate de Încasator al fabricei de hărtie Letea, a furat o mare sumă de bani ți a fugit tocmai la New-York. Poliția noastră, după lungi cercetări, a isbutit să descopere și să aresteze pe îndrăznețul hoț. Drept recunoștință, administrația fabricei Letea a oferit d-lui Tache Ștefănescu, șeful biuroului descoperirea crimelor și delictelor, o frumoasă statuetă de bronz, reprezentând pe un om care se luptă pentru a-șî Îndeplini datoria. D. Tache Ștefănescu «sta acel» care a luat toate măsurile pentru prinderea lui Iulius Adam. Offline informatiuni • Lucrătorii tipografi mobili de la Imprimeria Statului, cari s’au pus în grevă, au delegat o comisiune, compusă din d-nii Ștefan Alexandrescu, G. Gheorghiu, N. Stoica, Al. Dumitrescu și Tache Petrescu, care să se prezinte d-lui V. Lascar, ministru de interne. Dri dimineață, la orele 11, cocomisiunea s’a prezentat d-lui Lascăr căruia i-a înmânat cererea lucrătorilor, rugându-i a le face dreptate. D. Lascar, după ce a citit petiția lucratorilor, le-a promis că va certa cazul și că le va face dreptate invitându-î a veni după rezultat mâine dimineață. • D. E. Juvara, actual agregat definitiv la catedra de anatomie topografică la facultatea de medicină din Iași, a fost ridicat la gradul de profesor. ♦ Locuitorii din G.Lung au cerut ministerului de instrucție să se înființeze în acea localitate o școală profesională de fete, în locul actualului gimnaziu, care va fi desființat. * La 20 Decembrie se vor ține licitații la toate prefecturile din țară și în localul ministerului de domenii, pentru arendarea unui număr de 150 păduri. ♦ Ministerul de domenii, în urma cererii ministerului de instrucție, a donat un teren în întindere de 15 hectare 7500 m. p. pentru școala de economie casnică din Barcea (Tecuciu). VINERI. IITAMFLâEÎ ISIîi- Arestarea perceptorului l’etrini Perceptorul Petrini, din județul Prahova, care a delapidat o însemnată sumă de bani și a dispărut, a fost prins noaptea trecută în Capitală, In fața casei sale din strada Isvor No. 19, Perceptorul Petrini a fost predat sub-comisarului Duțu, trimes în acest scop de d. prim-procuror de Prahova. Furtul din str. Sf. Vineri Niște hoți s’au introdus astănoapte în sala caselor d-lui doctor Iaslovicî, din str. Sf. Vineri No. 6, și au furat mai multe haine ale femeei Smaranda Mihaî, care este In serviciul d lui doctor. Poliția. Înștiințată adupra a«e«t telegrafic ai sianului „Universul" Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Din obor.— Ajutoare sătenilor. — Servitoare beată. — Din port Brăila. 2.— La obor au sosit 18 care cu cereale, ce s’au vândut, socotite pe 4 hoot., cu următoarele prețuri : Grâul 44.50—48.50, orzul 28 25, ovăzul 19.25, porumbul 42-45. — Prefectura a distribuit până acum locuitorilor lipsiți de mijloace din comunele Viziru, Golășel și Țibanești 71.456 kgr. porumb și 152 932 kgr, secară, distribuția continuă. — D-na Eufrosina Alevra, directoarea școalei No. 7 de fete, a reclamat autorităților cerând urmărirea servitoarei sale Zaharia Nedelcu, care a dispărut furându-i o sumă Însemnată de bani. — Iaport 5 vapoare. Vagoane cu cereale sosite 32. Cota apei 2 m., în creștere cu 4 c. m. Piața cerealelor.—Încercare de sinucidere. — Fort Brăila, 2. — Știrile din străinătate aduce urcare de 1 cent. la grâu și de 70 la porumb. Piața este paralizată. Navlurile fluviale sunt staționare , osie maritime susținute. Cerealele s-au vindut astfel : Grâul de 74—81 ou 15.40—17; orzoaica de 69 — 70 cu 13 60 — 14 35; orzul de 57—61 ou 10.76- 11 ; fasolea cu 19.50—22.50; separa de 68—72 cu 11.41—12.46. — Elisabeta Werber, din str. Albinei, a încercat să se sinucidă asfixiindu-se cu cărbune. Fiind descoperită de vecini, a putut fi readusă la viață și transportată la spital. Cauza acestui act de sperat este că numita fusese părăsită de amantul ei. — Necunoscuți au furat Elena Dimitrescu, din bulev. Carpl No. 10, suma de 700 lei. întrunire și banchet pelitic. Accident.—De la Camera de punere sub acuzațiune Galați. 2.—Duminecă,membri comitetului partidului conservator cantacuzinist din localitate vor ține o întrunire intimă după care va urma un banchet politic. — Un mare raft de la magazinul de «Consum» Dienst, încărcat cu numeroase sticle de șampanie și liquoruri s’a răsturnat, sfărâmând toate sticlele și mai multe scaune și mese. Pagubele causate sunt de peste 7000 lei. — Camera de punere sub acuzație a respins eliberarea pe cauțiune a preotului Virgil Condrache, din Podu Turcului, acuzat că ar fi capul bandei de hoțî care a comis acolo crima despre care s’a vorbit la timp. Condamnările din Galați Galați. 2. Curtea cu jurați, judecând azi pe Vasile Olaru și Gheorghe Banuca, acuzați de omorul tînerului Niță Botezatu, condamnat pe cel d’ântâi la 8 ani recluziune iar pe al douilea la 7 luni. Ambii vor plăti solidar 20 lei. Bulgari revoluționarii.—Petițiuni către M. S. Regele.Soț brutal. — Nebunie curioasă* lași. 2 —Autoritățile noastre s’au pus în urmărirea unor bulgari care cutreeră orașele țârei și fac din nou agitații printre conaționalii lor din România. S’a dovedit că unii din acești agitatori au liste de subscripții și adună sume însemnate. Poliția a pus sub pază riguroasă mai multe cafenele și localuri, unde de obiceiű se adună bulgarii. — Curtea regală a transmis d-lui primar C. B. Penescu un mare număr de petițiuni pe cari iubiții noștriî Suverani le-au primit de la diferiți ieșeni, și prin cari se cere ajutoare. M. S. Regele recomandă primarului ca să cerceteze cine anume e vrednic de a fi ajutat. — Din Ceplenița se vestește că săteanul Manole Buhai, fiind beat, și-a torturat îngrozitor soția, spânzurând-o cu capul în jos. Numai prin intervenția megieșilor, biata femee a putut fi scăpată, și dusă la spital. — Poliția a surprins azi în trenul sosit din Rusia, pe un necunoscut care rupea canapelele și distrugea mobilierul vagoanelor. Se pare că numitul e nebun. Procesul duelului Prasin Iași. 2.—Astăzi secția a 11 a Cursei de apel urma să judece procesul nenorocitului duel, care a costat viața lui Spiru Prasin, ziarist. Curtea e prezidată de d. Neculae Volenti. Scaunul ministerului public este ocupat de d. procuror Grigoriu. In sală, multă lume. Familia lui Prasin e reprezentată prin d. avocat Lascar Antoniu. Se știe că secția I a tribuna,lulul a condamnat pe Scântei« Serviciul I ~v V V