Universul, iunie 1906 (Anul 24, nr. 147-176)

1906-06-10 / nr. 156

2 Traverse de Fer! toate Profilurile normale se taie la orice lungime TRAVERSE țesute bune pentru bolți, etc. —Suportă trecerea unui tren—§ Vînd cu jumătate preț Fabrica Cari Gölten 731 Calea Grivița. No. 119 MITA DE SĂNPITĂ RECOLTA DE VIMZARE A se adresa Locot. Gr. O. Fo#no, Hotel Frascati saü Ilie O. i?otino, Zimnicea. 102Ș DENTIFRICE (BMxfer, Pudră și Pastă) A SCOLAC A. SESUM, Bordeaux I»U al chimilii FĂRĂ CONCURS I Exposiția Univ. Paris 1300.1 GlycerofosfatBlue Calciu și Sodiu granulat Hențiescu Este meditațiunea fosforată organică CEA MAI IDEALA. Reconstituantul cel mai puternic, suveran contra Neurasteniei, depresiunei nervoase,surmenagiului fizic și intelectual, fosfaturii ei,diabetului, etc. Suveran în scrofulosă, înlocuind cu succes „Untura de pește“ mai cu seamă la copii. Izvor de forță și sănătate ! De vînzare pretutindeni Flaconul lei 2.SO Sâmbătă 10 Iunie 2006 S. S. GRAFII m»nomm ai Stațiune* Balneare Călimănești-Căciulat* S’AIRIST filAl? la această sSafona ge tot timpul vegsă 1022 Râu @wa lângă Tg.Neamțu, prin gara Pașcani, Băi saline, eficace contra Reumatismului, Scrofulosel, Boala de piele de femei și copii. Stațiune climaterică, inhalațiuni ca la Reichenhall. Sezonul iunie—Septembrie Adresa Dr. Petroni, Tg.Neamțu. Libr. Br. Tarasia — Medicul oficial al Băilor — S’a mutat pe tot timpul verei — LA GOVORA — 947' Apele Minerale SLAVIC (MOLDOVA) Vindeca sigur . bolile de stomac, intestine, ficat, rinichi, bășica udului, alrutism, gută, diatesă, uricâ, etc. Isvorul IV«* 1 este cea mai higienică, digestivă și diuretică apă de băut cu vin sau simplă la a răsfâns masa. Comenzile se fac la Exploatator, I. Ferner, Farmacist, furnisorul Curței Regale la Iași și la reprezentantul pentru România Hans Herzog , Co., București. 807 șwmim lei 13—15.25 °/ k. șlep bordo Sulina. Grâu de 768/4 k. cu 4 °/0 corpuri streine ht. 3200 cu lei 14.55 °/* kg. șlep Brăila. Grâu de 70—7S1/4 k. cu 12—19 °/n corpuri străine vg. 158 cu le 12.70 — 13.25 ° 0 k. șlep bordo Sulina și vag. 68 de 70—80 kg. cu 6 — 20 °/o corpuri străine cu lei 12.80—15.15% k. în magazie, docuri, sau vagon Brăila. Porumb de 751..—78 k. h. 89500 cu leî 10.70—11.70 șlep bordo Sulina. Porumb roșu de 80 kg. vag. cu leî 12.30% kg. și porumb comun de 75—79 kg. vag. 14 cu lei 9.95—10.10% kg. magazie Brăila. Cincuantina de 80—81 k. vag. 17 cu lei 11.70—11.85 °/* kg. magazie Brăila. memo depest (Telegramele noastre particulare) .Cota cerealelor in străinătate Budapesta, 7 Iunie. Grad de Oct. cot. 15.62 scă. 12 h. Secara » » 13.20 scă. 12 h. Ovăz » » 13.38 scă. 4 h. Porumb » » 12.96 urc. 12 h. Colza » » 29.40 scă. 10 h. Berlin, 7 Iunie. Grân de Mai m. 183.— urc. 50 c. Secară » » 158.50 invariabil Paris, 7 Iunie. Grâu de Iulie fr. 23.65 urc. 10 c. Făină „ 30.45 scă. 5 c. Ulei de colza „ 61.75 urc. 25 c. New-York, 7 Iunie. Grâu disp. ct. 95— urc. 7/s c. Grau de Iulie » 901/s urc. 1— c. Grau de Sept. » 89— urc. T/* c. Porumb disp. » 595/* urc. 5/s e. Porumb lul. » 585/8 urc. 3/g c. Porumb Sept. » 587/g urc. 1/s c. Chicago, 7 Iunie. Grâu de Iul. ct. 833/4 urc. 1— c. Grau de Sept. » 837/g urc. P/s c. Grau de Dec. >> 847/g urc. P/4 c. Porumb de sut. » 517/g urc. x/, c. Porumb de Sep. » 527/4 urc. */s c. Porumb de Dec. » 501/; urc. c. ECL ISI * Plugul cu aburi JOHN FOWLER etc 0. s'a dovedit foarte practic și rentabil pentru România, unde funcționează momentan circa 50 apărate încălzite cu pae. Un plug nou cu 1eare subsol se află expus în interiorul expoziției. Reprezentant general: Julius Saxon, București, str. Armași No. 6. la tomfiseri, pe la orele 5 p. m., M. S Regele a fost din nou de a vizitat Expoziția. Suveranul s-a dus mai întâi la pavilionul în care sunt expuse mașinile agricole, iar de acolo a trecut la pavilionul farmaceutic, unde a fost primit de întregul comitet al societăței, în frunte cu președintele ei. In timpul acestor vizite au sosit și AA. U. RR. Principii Moștenitori, dimpreună cu micul Principe Carol și cu marele duce Chiril Vladimirovici și soția sa, sora A. S. R. AA. LL. RR. au vizitat diferite pavilioane, între cari pe cel ungar, unde i s’a servit șampanie. Suveranul și AA. LL. RR. au continuat vizitele în expoziție până la orele 6, când a sosit și M. S. Regina, însoțită de 1L doamne de onore. Te ©ar-GM ® l Recunoscute de toate somitățile noastre medicale ca cele mai bune băi cloro-bromo-sodice de nomol și apă, precum și ca stațiune climaterică, situate lângă Lacul Tephir-GMol și la marginea Mării Kegile. Stagiunea începe la 15 Maiu și durează până la 1 Septembrie. Bai calde cu nomei, bat minerale calde sau reci, băi de mare. Plajă admirabilă. Restaurant aranjat din nou. Farmacie și poștă. Medicul stațiune!, d-rul î. N. Dona, medic primar al spitalelor Eforiei. Afluența fiind mare, d-niî vizitatori care doresc a veni în localitate sunt rugați a reține cu arvună camerile din vreme. Informațiuni și condițiuni se dau la biuroul băilor Movilă, prin Constanța. Prețurile obișnuite tuturor stațiunilor noastre balneare. 932 Administrație. Luca S. Ion, Gheorghiu I. Pandele și Pascu D. Aurel. Curtea cu Juri.— Era a venit Înaintea Curtei cu juri, procesul intentat de d. C. Goroneanu, președintele Camerei de meserii, contra d-lui N. Stănescu, girantul ziarului «Adevărul» pentru calomnie. Curtea era compusă din d-niî : Gr. Ștefănescu, președinte; Beștelec și Vasilescu, judecători. Ministerul public era reprezintat prin d. procuror Oprescu, partea civilă prin d. advocat Friedman iar apărarea prin d. Stelorian Zamfirescu. D. N. Stănescu arătând numele autorului, Curtea a amânat judecarea procesului pentru sesiunea a doua de Iunie, întrunit**.—Camera de meserii a ținut ședință era la orele 5 d. a. sub președinția d-lui G. I. Goroneanu. S’au rezolvat chestiunile la ordinea zilei. — Pentru Duminecă, 18 Iunie, meseriașii sunt convocați in localul corporațiunilor unite, spre a alege noui comitete în locul celor actuale, ale căror mandate au expirat_____ trjsTSfat zi ’ Contra mătreței.—Spalați-vă pe cap cu apă și cu săpun compus din : săpun de polasă 60 gr., alcool IS gr., esență de legendală 0.60 gr. Apoi, clătiți cu apă curată. ALCATOHtEA sigură, lesnicioasă și prielnica a unui capital prin vine* economi* Astăzi nu se mai tăgăduește îndatorirea socială ce avem fiecare de a ne alcătui un capital de prevedere cât de mic—în măsura mijloacelor noastre—fie pentru a putea preîntâmpina lipsa mijloacelor adusă de o întâmplare grea, la care ne putem aștepta, fie pentru a avea suma trebuitoare pentru bătrânețe, pentru înzestrarea unui copil, pentru plata unei datorii, etc. Nenumărate sunt însă piedicile cari zădărnicesc chiar buna noastră voință de a înjgheba acest capital. iată cele mai mari : micile depuneri spre fructificare cresc prea încet deoarece dobânda dată de bănci și de case de economie este prea mică , iar înlesnirea de a le lua la cea dintâi și nevoe, zădărnicește scopul lor de căpetenie. Depunerile în întreprinderi cu făgădueli zgomotoase de mare câștig în scurt timp, iarăși sunt zădărnicite prin pierderea lor sigură. Pentru a Înlătura toate aceste greutăți și pentru a înlesni micile economii, chiar a celor mai puțin avuți, Societatea Română «Patria» a înființat, încă din anul 1893, o combinație de asigurare sprijinită pe foloasele tovărășiei bine cârmuită, numită : Asociațiuni, cu capital garantat și participare cu 85 la sută din câștigul resultat peste capitalul garantat. Iată in scurt mecanismul acestei asigurări: In schimbul plăței anuale, trimestriale, semestriale sau lunare a unui acelaș versământ urmat necontenit până la termenul hotărât, Societatea garantează, cu toată averea sa, o sumă dinainte hotărâtă după mărimea versămintelor și a termenului, și deosebit de această sumă certă mai dă asociaților 85 la sută din câștigul remas din buna administrare a vărsămintelor. Asociații sunt împărțiți în grupe, după anii, în care se împlinesc termenele de plată (lichidare) a capitalurilor asigurate. Scopul asociațiunei este moștenirea de către cei rămași în viață a vărsămintelor celor decedați înainte. Și pentru ca familia celor decedați să nu piardă vărsămintele, rămase în folosul grupei de asociați, Societatea Patria, printr’o asigurare deosebită—independentă de asociațiuni — numită contraasigurare garantează restituirea din averea ei a acelor vărsăminte. Societatea Patria tot printr’o asemenea asigurare se mai obligă a plăti, din propriile sale mijloace, vărsămintele la grupa de asociațiuni când, asociatul fiind un copil, cel ce plătea vărsămintele ar muri înainte de termenul grupei, astfel ca copilul să aibă negreșit la termen capitalul asigurat ,fie părintele decedat fără ca familia strîmtorată prin moartea șefului să mai fie nevoită la vre-o plată. Primele de contra asigurare se plătesc fie deodată fie numai în cei de intenți 6 ani din termenul grupei. Prin acest mijloc Societatea Patria a înlesnit și asigurat tuturor mijlocul cel mai nemerit, și pe care nu’i poate da nici o cassă de economie, asociații neputându-se retrage până la îndeplinirea termenului grupei. Iată clar împlinită și cerința economiei silite.Totuși la o mare nevoe asociatul putând împrumuta din averea grupei o sumă amăsurată vărsămintelor sale, găsește clar în asociație o înlesnire în condițiuni mult mai eftine ca cele din comerț. Despre buna administrație a averei asociațiilor și pentru a măsura mărimea acelei participări din câștigul dat peste capitalul garantat arătăm că grupa lichidată de societatea Patria în 1904, a avut un excedent de ... 17.06 la sută grupa din 1905 . . 14.40 » » » » 1906 . . 18.75 » » peste capitalul minimal garantat. Finanțe, agricultură și comerciă București, 8 Iunie. Z MA.IV’ȚIE Cota valorilor la bursa din București Renta de 185 mil. 5 °/0 lei 1021/4 1023/4 ; idem de 33112 mil. 4 °/0 lei 93V4—93*/*; id. 50 mil. 4 °/0 931/*— 933/4 ; id. de 274 mii. 4 °/„ lei 95— ; id. de 180 mii. 4 °/0 lei 60/a —92— ; idem de 100 mil. 4 °/o A. B. lei 921/*—921/2. Id. convertite 4% lei 913/s—91 ®/a Obligațiuni com. București 4B/a lei 901/<—903/4. Obligațiuni Credit, jud. și cor. 5% lei 1021/*—103, idem de’ 41/a o/„ lei 941/2—95. Func. rurale 6 °/o lei 103—103^; idem de 4 °/0 lei 941/*—941/2 ; urb. București 5 °/11 lei 993/4—100 ; idem Iași 5 °/0 lei 963/®—965/g. Acțiuni : Banca Națională 3245- 3255. Banca Agr. lei 584—586. Banca de Scont 190—192. Banca Marmorosch, Blank & Co. lei 1040- 1045.—Bank of Roumania Lt. lei 278—280. Societăți de asigurare : Dacia-Romania lei 99,0—995. Naționala lei 1278 — 1283. Patria lei 252—254. Devise cek Londra 25.35— ; cek Paris 100.721/2; cek Berlin 123.75—; Viena 105,40—; cek Belgia 100,35. CTAM 12AX.13 Ultimele operații și cota pieței Brăila de la 3—7 Iunie Grâu de 7278*/, k. cu P/a— 16% corpuri strânse hect. 29450 eu INFORMAȚI FM ♦ A se citi în pag. IV-a : Starea semănăturilor, Rar, Lucruri din toată lumea și Curier judiciar. * Leagănul Sf. Ecaterina s’a închis până în Septembrie, locurile fiind toate ocupate; se găsesc 2 băeți și 3 fete de dat de suflet. Informații la această instituțiune. ♦ La expoziția națională se va da Duminică 11 cor. orele 4—7 seara, în arenele romane, o serbare de gimnastică, box, lupte și jocuri naționale sub conducerea maestrului Velescu. Vor lua parte 500 persoane, membrii societăței populare din București, amatori și o echipă a liceului din Craiova, înscrieri la d. N. Velescu. ♦ Regia va pune din nou în vânzare cărticelele de hârtie pentru țigarete «Panama Vergă», de la fabrica Abadie din Paris pe prețul de 20 bani cărticica de 150 foițe. ♦ O bancă din București a cerut concesia unei linii ferate de la Buzău la Pătârlage. D-na D. Dumitrescu, din enoria bisericei Sf. Constantin din Capitală, a donat suma de 100 lei, ajutor pentru clădirea din nou a bisericei Sf. Gheorghe Malmeson (Francmason) din Capitală, care se află în dărâmare și în curând se va pune temelia, din nou, cu ofranda făcută de d-na Elisabeta P. Nichifor în sumă de 40.000 de lei, în memoria decedatei sale fiice Marioara Nichifor, și a soțului său P. Nichifor. Se face dar un călduros apel și la alte inimi caritabile și creștinești, ca să vie în ajutor cu Obolul lor. ^ D. Al. Bădărăă, ministrul justiției, va sosi Duminică în Capitală, venind de la Paris. ❖ întâiul congres internațional al studenților se va deschide la 17 (30) August, la Marsilia, sub președinția ministrului instrucțiunei publce al Franței. In congres se vor discuta chestii foarte însemnate : înființarea unei federațiuni internaționale a studenților, a studiilor medicale, etc. Cu acest prilej se vor da serbări importante congresiștilor. O D. Florescu, prim-președinte al tribunalului Ilfov, a obținut un concediu de două luni cu începere de la 1 iulie. ❖ Ministerul de lucrări publice a primit demisiunea d-lui inginer șef cl. II N. Petrescu, șef de secțiune la C. F. R. ❖ La înmormîntarea generalului Popescu, care se face azi, parada militară va fi compusă din reg. 2 artilerie, un escadron de cavalerie și o companie de infanterie. Vor exista de asemenea toți ofițerii de artilerie din garnizoană, o delegație a ofițerilor din vânători, geniu și reg. 21 de infanterie, ofițerii pentru ducerea decorațiilor și ulaniștii. Parada va fi comandată de d. general Gh. Ionescu. ♦ D. I. Grădișteanu, ministrul lucrărilor publice, va inspecta azi șoselele din județele Buzău și Prahova. ❖ Societatea funcționarilor și pensionarilor primăriei Capitalei va ține Duminecă adunarea generală anuală. ♦ In urma intervențiunei, «Societăței pentru îmbunătățirea rasei animalelor» din Brăila direcțiunea căilor ferate a acordat reducerea taxelor de călătorie cu 50 la sută persoanelor cari vor veni să asiste la cursele de cai organizate de această societate în zilele de 41 și 18 Iunie pe hipodromul de lângă Monument. Reducerile s-au făcut numai pentru liniile: București-Brăila, Buzău-Focșani și Tecuciu-Barboși- Galați la Brăila. ❖ Eradim. au părăsit Capitala elevii liceului național din Iași, cari au asistat la inaugurarea Expoziției naționale. 0 Duminecă se va dezveli în parcul Tudor Vladimirescu, din T.Severin, bustul lui Traian, ridicat de primăria acelui oraș. La solemnitate vor asista și d-ni. M. Vlădescu, ministrul instrucțiunei publice, și Manu, ministru de razboiu. • Ziarele din Viena și Budapesta, pe cari le-am primit era, publică lungi dări de seamă telegrafice asupra inaugurărea expoziției naționale de la Filaret, iar discursul M. S. Regelui îl reproduce textual. Cu prilejul aniversărei a 25 ani de existență a Azilului pentru bătrân. «Elisabetheu» se va ofîcia un Te-Deum în templul Azilului, Duminecă, 11 Iunie a. c. orele 4 jum. d. a. Pentru aceeași zi la orele 5 d. a. comitetul didactic a organizat o frumoasă serbare de vară, în grădina azilului amenajată în acest scop. ■ ♦ Sâmbătă se achită lofurile tuturor funcționarilor publici din țară. ’ inspector de petiție Balade împreună cu d. sub-comisar G. Tonciulescu de la gara de Nord și 2 agenți ai serviciului de siguranță, au fost detașați pe tot timpul verei la Sinaia, pentru paza Familiei Regale. De asemenea și un număr de 50 sergenți de oraș, sub comanda ofițerului Tătaru. ♦ MM. IL. Regele și Regina și AA. LL. RR. Principii moștenitori au vizitat era d. a., institutul meteorologic, pavilionul direcției generale a închisorilor și pavilionul agriculturel din Expoziție. • Iată cum și-am împărțit d-niî miniștri concediile în timpul vacanței : D. general Manu va pleca pentru șase septemânî la 14 iunie. D.’ Take Ionescu va pleca între 12—14 Iunie pentru cel puțin două luni. . . ■ D-niu Ioan Lahovary și I. Gradișteanu nu vor lua concediu în timpul acestei vacanțe. D. Cantacuzino va pleca după întoarcerea d-lui general Manu. ♦ La școala normală din azilul «Elena Doamna» s’a ținut era examenul practic de economie casnică și particulară. Au asistat: D-na Dimitrescu, directoarea școalei de menaj din str. Labicht, și alte persoane din societate, doritoare de a cunoaște mersul acestei ramure în școlile noastre. Elevele el V au preparat diferite mâncări, prăjituri și dulcețuri și le-au servit asistenților sub conducerea d-nei A. Tomescu, profesoară de economie domestica. Elevele cl. II au făcut diferite lucrări de grădinărie practică, sub conducerea d-lui Grandjean, profesor de horticultura. ♦ Ieri, 8 c. elevii liceului «Lazăr» din Capitală au vizitat, sub conducerea directorului lor d. M. Dumitrescu, muzeul național de antichități. In timp de 3 ore, d. profesor Gr. Tocilescu, directorul muzeului, a dat explicări elevilor asupra fiecărei relicve prețioase din muzeu. Tot cu această ocazie, d. Tocilescu a ținut celor asistenți o conferință tratând despre «monumentele romane de la Adam Klisi». ♦ Marele târg de animale Drăgaica (Buzeu) se va deschide la 12 Iunie pentru cai și la 15 pentru vite cornute mari. * Târgul de vite anual de la Plenița (Dolj) începe la 14 Iunie. ♦ Erî dimineață s’a făcut la ministerul afacerilor streine, între d. G. Gr. Cantacuzino, primministru și ministru ad-interim al afacerilor streine, și d. Riddle, ministrul Statelor Unite, schimbul de ratificări pentru convențiunea asupra mărcilor de fabrică . Era la orele 12, din inițiativa d-lor V. N. Dărăscu și G. Mille, au fost reuniți la un dejun prietenesc, dat la Lăptăria Flora, reprezentanții ziarelor ungare și Belgiane, aflați în București pentru deschiderea expozițiunii. Au luat parte d nnî . de Cauve și Henri Solon, ziariști din Bruxelles : Armand Salvary, fost director al «Revistei Orientului», redactor la «Magyar Hirlap» ; Aurel de Csatto, redactor-șef la «Political Ertesito» din Budapesta ; Eduard Sebestyen, de la «Budapesti Hírlap» ; dr. Oscar Hegedűs, redactor la «Vállalkozók Közlönje», din Budapesta ; Antonie Hussar, de la «B. Pester ^Corespondenz», precum și d-nii I. M. Mayer, corespondentul bucureștean al ziarelor «Zeit» și «Vossische Zeitung» și A. Kutschbach, corespondentul lui «Berliner Tageblatt». De asemenea au luat parte la banchet și d-nii Gr. Ventura, și I. G. Bacalbașa’ ❖ De Luni, 11 Iunie, încep la conservator examenele elevilor preparați în particular. Comisiunea este compusă din d-nii: Wachman, președinte , maior Mărgăritescu; d-nele : Elena Protopopescu, Roșca și d-șoara Marie Pițurescu. • Era vorbind de Societatea de salvare română am pierdut din vedere să spunem că această societate a fost înființata în București în Februarie trecut, după propunerea d-lor doctori: Obreja, Ettinger și Orleanu. D. dr. Ettinger a intervenit pe lângă d. dr. Charaș, medic șef și dirigintele stațiunea de salvare din Viena, care a binevoit să înființeze stațiunea de exposițiune, condusă de d. Bauberger, membru onorific al societăței de Salvare din Viena. ❖ S’a conferit medalia «Răsplata Muncei» cl. II, următorilor institutori și institutoare din București : Fl. Antonescu, preotul N Avramescu, D. Bălăcescu, D. Gostescu, Nicu Davidescu, Elena Grigorcea, Th. Grigorcea , inginer Ghirghiu, de la casa școalelor; Lucia C. Grozescu, inst ; Lucreția Georgescu, Învățătoare în Ilfov ; G. Dinescu, învățător în Ilfov ; I. lonescu, învățător în Ialomița ; I. I. lonescu, primarul Câmpinov; G. lonescu- Lungu, de la Casa școalelor; Alex. Istrate, institutoare București; Th. Iliescu, inst. București; Ana Gr. Mancaș, ins. Tîrgoviște; V. Mircea, inst. Călărași; Har. Niculescu, revisor școlar de Ialomița; Elena G. Niculescu, instit. București; L. Niculescu, instit. Oltenița, pr. At. Niculescu, învăț. Dâmbovița, I. Ghebec, institutor G.Lung. Următorii învățători din jud. Muscel: N. Pomoreanu, pr. G. Mușetescu, St. Minculescu, N. Moroiu, I. Mărcășanu, Maria Mardare, I. Nițescu, I. Niculescu, Irina Năstăsescu, pr. N. Negreanu, I. Olteanu, I. Bugescu, C. Becuți, I. Bănățeanu, Al. Ghinescu, N. Diaconescu, I. Dragomirescu, Florian Dragomirescu, G. Dragomirescu (instit.), Câmpulung Zoe Diaconescu,C. Enăchescu, N. Inicrescu, Al. Georgescu, I. Georgescu, V. Ghinescu, V. N. Mănescu, pr. P. lonescu, I. Iorgulescu, I. Lăzărescu, Elena Martinovici, I. Marinescu și pr. G. Bănățeanu, pr. Goleșteanu. In Vlașca: N. Bălescu propriet.; învățătorii : I. P. Dumitrescu, I. Dascălu, I. Manolescu și D. Măgureanu, A. Bradu,revizor școlar, Neamțu, B. Beculescu, revizor Romanați , Alexandrina Condurățeanu, instit. Tîrgoviște ; D. Dinescu, școlar; R.Sărat; I. Diaconescu, revizor școlar; Tecuci; I. D. Dumitrescu, inst. Constanța ; G. Enășescu, revizor șc. Gorj ; M. Florescu, profesor, Craiova ; Al. Golea, revizor șc. ; St. Georgescu, învățător, Ilfov; I. Lupu, învățător, Ialomița ; Alexandrina Nicolau, directoarea școalei de aplicație din Bitolia (Macedonia) ; Anton Popescu, revizor școlar de Vâlcea. ❖ Aseară au părăsit Capitala d. marchiz Beccaria d’Incsa, ministrul Italiei la București, și d. Take Ionescu, ministrul de finanțe. <0 Societatea generală a funcționarilor comerciali convocă pentru astă seară la orele 9 o mare întrunire în sala Amiciția din intrarea Zalomitj Spra * jproteeta contra berarilor și cârciumarilor cari se agită contra repausului duminical. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Se știe că secția IV-a a trib. Ilfov a revenit asupra încheierea prin care Gr. Agarici a fost pus în libertate pe cauțiune și a ordonat arestarea lui, ceea ce s-a și făcut. Contra acestei depozițiuni a tribunalului, Agarici a făcut apel, ce se va judeca azi de Curtea de apel din București. ♦ Se știe că secția de notariat a trib. Ilfov a validat poprirea de 500 mii lei făcută de ex-regina Natalia asupra sumei ce Statul sârbesc are de luat de la Principie Știrbei pentru moșia Negoiu Dolj). Contra sentinței tribunalului, Statul șerb a făcut apel care s’a judecat era de secția II a Curții de apel din București. Curtea a rămas să se pronunțe. ♦ D. Beldiman, procuror la trib. Suceava, a demisionat. D. G. Livaditi, actual substitut la tribunalul Putna, a fost înaintat procuror la Suceava. D. loan Grămescu, licențiat în drept, a fost numit substitut de procuror pe lângă trib. Putna. ȘTIRI MILITARE ♦ Pe ziua de 16 Iunie s’au făcut următoarele înaintări și mutări printre medicii militari din țară : Au fost înaintați la gradul de căpitani d-nnî locotenenți: Geaporu D. Cristea de la școala de trupă, la reg. 8 Dragoș No. 29, Georgescu D. Ștefan, de la infirmeria de ochi «Frumoasa», la reg. 31 Calafat, Popescu Emanoil de la infirmeria de ochi «Frumoasa» la batalionul 4 vânători și Iliescu P. Constantin, de la spitalul militar «Regina Elisabeta», la reg. 6 Mihai Viteazul. Au fost mutați, pe ziua de 16 iunie d-nil. medic maior Iliescu Sava, din reg. 6 Mihai Viteazul, în reg. 11 artilerie, medicul maior Vasiliad Virgil, din reg. 11 artilerie, în reg. 6 No. 24 Tecuci, medicul locotenent Bălcescu Cons, din reg. 31 Calafat, la infirmeria de ochi «Frumoasa» și medicul Constantinescu Constantin din reg. 2 cetate, la spitalul militar «Regina Elisabeta». Au absolvit institutul medicomilitar și au fost înaintați la gradul de sublocotenent-medic, pe ziua de 16 iunie d-niî . Bucur M. Panait, la infirmeria Teiș, Pârlogea Marin, la spitalul diviziei a 5-a, Buzău, Cristescu Eugenul la școala de trupă de la Mânăstirea Dealului și Tomovici Gheorghe, la reg. 2 cetate. Veterinarul ajutor Popescu Al., a fost înaintat la gradul de veterinar sublocotenent și atașat la școala superioară de răsboi. ♦ Sublocotenentul în rezervă Dumitrescu I. Dumitru din reg. 33 Tulcea a fost mutat în reg. 31 Calafat, pe ziua de 16 Iunie. Locotenentul Bălteanu Petre, din reg. 5 roșiori, a obținut prelungirea de concediu încă un an, fiind trecut în poziție de disponibilitate. • D. general Gh. lonescu, de la institutul geografic al armatei, a fost numit președinte al juriului de examinare la școala militară de infanterie și cavalerie din Capitală, în locul d-lui colonel I. Istrati. ❖ Sub-locotenentul Traian Nicolescu,din regimentul Vlașca No. 5, a fost detașat la institutul geografic pentru lucrările topografice din jud. Argeș. « La 6 Iunie a sosit în Cernavoda un batalion cu 2 companii care s’a creiat anul acesta, spre a lua reședința acolo pentru apărarea podului. Acest batalion se compune din un efectiv de 2 companii ISO oameni cu 20 tunuri, comandat de maiorul Buzetescu. • D. căpitan A. Tărtășescu, din cavalerie, aflat in disponibilitate, și-a dat demisia din armată. 4. Comitetul inspectorilor generali ai armatei, din care face parte și A. S. R. Principele Ferdinand, s’a întrunit ora dimineață, la ministerul de războiu, sub președinția d-lui general Manu. Comitetul a verificat și actele căpitanilor din cavalerie, artilerie și geniu, cari sunt înscriși pentru examenul de maior. ȘTIRI ARTISTICE — Duminecă, 11 Iunie, la 5 d. a., se va da în grădina „Lola“ o serbare cu cotition. — Societatea de arte, litere și sport din Constanța va da Duminecă 11 Iunie, orele 3 jum. d. a., o mare serbare la Hipodromul Anadolkioi. Programa foarte bogată. Biletele la librăria Nicolaescu. Un tren special e pus la dispoziția publicului la orele 2 și 3 d. a. — Un cerc de doamne și d-șoare va da în grădina Bragadiru, •Sâmbătă, 17 Iunie, o serbare artistică. — La grădina Blanduziei astă-seară se va juca pentru a 9-a oară „Martirul nr.11 Don’ maior“, iar Duminecă pentru prima oară o nouă localizare de P. Guști „Strada Cuciuk-Cainargi No 12“. ______ Pe la orele 8 M. Regele și M. S. Regina s’au înapoiat la Palat, iar A.A. L.L. R.R. s’au dus direct la Palatul Cotroceni. Seara expoziția a fost iluminată feeric și a fost vizitată de o mare mulțime de lume. Pe la orele 9 au sosit M. S. Regina, AA. LL. R.. Principii Moștenitori cu micul prinț Carol și dimpreună cu Marele Duce Chiril Vladimirovici și soția sa Victoria Melita, sora A.’ S. R. Principesei Maria. Auguștii vizitatori s’au dus direct in chioșcul regal, de unde au privit lupta navală ce s’a dat pe ac. Dînșii au stat mult aci, ascultând fermecătoarele cântece ale gondolierilor și admirând feerica priveliște a expoziției, iluminată cu milioane de lampioane și candele colorate. Pe la orele 10 și jum. M. S. Regina a părăsit Expoziția, de unde AA. L. RR. n’au plecat decât după orele 12 din noapte. Poppin. IMTAMPXIAXIX 2M GAPSimA Bătaea din str. Sf. Vineri Eri mai mulți jucători se aflau la chef in str. Sf. Vineri No. 22. Intre aceștia era și Toma Nicolau. Acesta angajă pe flașnetarul Iordan Zamfirescu, să le cânt. La plată, Toma luă o chee de trăsură și lovi atât de puternic pe flașnetar încât îl lăsăm nesimțire. Pacientul a fost dus la spitalul Mavrogheni. Circumscripția respectivă a deschis o anchetă. Recidivist de 32 ori Azi noapte a fost prins și arestat cunoscutul pungaș Mihalache Penescu, zis Chioru, fost condamnat pentru furturi de 32 ori până acum. El urmează a fi cercetat pentru un nou furt, al cărui autor se bănuește a fi. Grav bfiială Femeea Safta Vasile Tudor din str. Tudose I (fără numer), luându-se ieri la ceartă cu vecinul ei Nicoale Făgărășeanu, acesta o lovi cu un ciomag, făcându-i mai multe leziuni puternice pe corp și cap. Pacienta a fost dusă la spitalul Filantropia, iar bătăușul arestat. Razzia din culoarea de Verde Ieri noapte brigada a 5-a a făcut o razzie în culoarea de Verde. Cu această ocazie au fost arestați Dumitru Vlășceanu, în vîrstă de 64 ani și Radu Matei Gârnu, de 54 ani, ambii cunoscuți hoți de vite și foști condamnați, cari au comis prin județele Ilfov, Vlașca și Ialomița o serie de furturi de cai și boi. Aceștia mai erau urmăriți și de companiile de jandarmi și parchetele respective. Tot în această razie a fost arestat și cunoscutul spărgător Marin Radu Drugaru, în virată de 24 ani, fost condamnat, autorul principal al spargerei de la d. Tănase Mihalache, din șoseaua Mihaiu-Bravul, fapt despre care am vorbit când cu arestarea spărgătorului Petre Rădulescu Bucă, complice. Cercetările asupra faptelor celor arestați continuă. Mușcat de câini Alecu Grigorescu ducându-se ieri în str. Inginerila d, Zelbach Carol, săriră asupra lui 2 câini, cari îl trântiră la pământ, sfâșiindu-i pulpa piciorului stâng și reușcându-l grav pe corp.Victima a fost dusă la spitalul Mavrogheni. Circumscripția respectivă a deschis o anchetă. Hot* prinși Țiganul Marin Badea, în vîrstă de 25 ani fost condamnat și Fănică Rudaru de 38 ani, de asemenea fost condamnat, au fost arestați ieri de poliția de siguranță. Ei sunt autorii furtului de la cârciumarul C. Paleologu, din com. Budești, jud. Ilfov. Cercetările continuă. Groaznică nenorocire Ilinca Stan Turbatu, de fel din com. Davidești, jud. Mușcel, lucrând era la obina din Bucureștii- Nouî, alunecând căzu jos de la o înălțime de 7 metri, fracturându-șî mâna stângă. In stare gravă ea a fost dusă la spitalul Filantropia. Furtul din calea Griviței Agenții siguranței au arestat era pe cunoscutul pungaș Nicu Rădulescu, autorul furtului de o mulțime de lucruri de la Iosif Leiba, din calea Griviței No. 141. Cercetările continuă. Lovit cu pietre Niște copii derbedei au lovit erî cu pietre pe bătrânul Iancu Solomon, rănindu-l grav la cap. Nefericitul bătrân a fost dus la spitalul Filantropia. Micii pungași sunt urmăriți. Copil lepădat ieri după amiază, a fost găsit lepădat în boschetul din fața Monetăriei statului de pe șoseaua Kiseleff un copil de sex masculin,în vîrstă cu de 2 luni, înfășurat în mici cârpe și într’un scutec alb. Circumscripția respectivă a început cercetări pentru descoperirea denaturatei mame. Renorouie Erî a fost adus la spitalul Filantropia, fierarul Coliban Iacob, din str. Grozăvești 35, care și-a tăiat degetele de la mâna stângă cu o daltă. Moarte subită Femeea Pincu Fătu, în vârstă de 70 ani, întorcându-se erî acasă cu nepotul său Florea Dobrescu, din calea Călărașilor No. 226, unde locuește și ea, i-a venit deodată râu și căzând jos a încetat din viață. Nefericita suferea de mai mult timp de astm. Circumscripția respectivă a deschis o anchetă. Dezertor prins Agenții siguranței au prins azi noapte pe soldatul Dumitru Constantinescu, dezertor de mai mult timp din regi 6 de infanterie. El va fi înaintat astăzi comenduirei pieței. Otrăvirea din strada Virgilia D-șoara Paulina Niculescu, în vîstă de 19 ani, din str. Virgilia Nr. 7, a încercat aseară pe la orele 10 să se sinucidă, dând o cantitate de 150 grame spirt denaturat. Cuprinsă de dureri, nefericita a început să se vaete și a fost transportată în grabă la spitalul Filantropia. Starea ei nu e gravă. Cauza sinuciderea e faptul că fusese părăsită de amantul ei, d. N. V. Baboianu. Circumscripția 24-a a deschis o anchetă. Pe$pia Ultime informațiuni VINERI. ❖ Casieria centrală a ministerului de finanțe va fi deschisă pentru public cu începere de Luni, de la orele 7 jum., la 10 jum. dimineața. Direcția generală a vămilor a dat o circulară prin care face cunoscut că dezertorilor și nesupușilor cari vin din străinătate și n’au pașapoarte, să le lase intrarea în țară dacă vor prezenta libretul sau orice alte acte cu cari ar putea dovedi că au plecat din țară spre a se sustrage de la serviciul militar. O asemenea circulară a dat și ministerul de interne polițiilor de frontieră. Direcția vămilor a mai făcut cunoscut vămilor ca efectele și obiectele de gospodărie uzate ale dezertorilor și nesupușilor să fie scutite de drepturile vamale și taxele porturilor. * In urma mai multor scrisori primite la redacția noastră prin cari ni se cer diferite deslușiri cu privire la amnistiarea deserturilor și nesupușilor, facem cunoscut celor interesați, că noi am fost cel dintâi ziar care am publicat în extenso în No. 126 din 11 Mai 1906, decretul cu toate instrucțiunile ce s’au dat de ministerul de resboi corpurilor de trupă din țară în această privință, și deci n’au decât să caute acel numer spre a se orienta mai bine asupra dispozițiunilor decretului de amnistiare. ® M. S. Regele va vizita astăzi d. a. la orele 2, pavilionul geniului militar de la expoziția națională. ♦ Costumele, comandate de direcția Teatrului Național din București, pentru tablourile istorice, cari vor fi representate în arenele romane de la expoziția națională, au sosit și au fost ridicate de la vamă. Acum se fac pregătiri pentru montarea acestor tablouri. ♦ Consiliul tehnic superior va ține ședință azi d. a. spre a lua în discuție proectele următoare : constucția unei hale în orașul Botoșani, in valoare de 84.000 lei ; a unui spital in acel oraș, 100.000 lei; unui palat de justiție la G.Lung, 128.000 lei ; idem la T.-Severin 155.238 lei; construirea unui spital județean pe Valea Mostiștea (Ilfov), 86.700 leî ; construirea unei băi și teatru în T.-Severin, 299.873 leî ; a școalei Malaia- Voineasa (Vâlcea), 85.000 leî ; a unui pod pe apa Drajna, 25.2000 leî; construcția unui abator în T.Frumos ; construirea unui pod de lemn pe Vedea, 68.000 lei; memoriul ing. Pantzzi și zona relativ la proectul pentru canalizarea orașului Iași. La primăria Capitalei s’au făcut următoarele numiri: d-nii P. Niculescu, arhitect la lucrările abatorului; Gavril Stanciu, conductor cl. I la serviciul de poduri și șosele. Serviciul tehnic al ministerului de interne a întocmit planul tip al spitalelor ce se vor construi în fiecare județ, și cari vor purta numele de «Regele Carol I». D. C. Sachelare a fost numit controlor-agronom al Casei centrale a Creditului agricol și băncilor populare. La 3 iunie,în Capitală se aflau 63 bolnavi de scarlatină, 2 de pojar, 7 de difterie, 17 de febră tifoidă, 16 de tuse convulsivă,16 de tifos exantematic și 3 de variolă. * In campania anului curent se vor canaliza următoarele strade din Capitală: Mih. Cogâlniceanu, Corbului, Fraților, Caimatei, Concordia, Zefirului, Romului, Florilor, Polonă și Parfumului. Lucrările vor costa 32 mii lei. ♦ Ministerul domeniilor a fost înștiințat că Miercuri seara a încetat subit din viață la Tîrgoviște Ioan I. Popescu, șef de birou în acest minister. Defunctul era în vârstă de 38 ani și licențiat în drept. D. N. Cosăcescu, secretarul general al minis, domeniilor, a dispus ca o delegație de 12 funcționari ai acestui departament să asiste la înmormântarea colegului lor, care se va face azi la Târgoviște, și să depune pe sicriul lui o coroană în numele ministerului. ❖ A. S. R. Principesa Maria, însoțită de Principesa Victoria Melita, sora A. S. R., a vizitat erî dimineață expoziția națională. AA. N. RR. s’au plimbat prin expoziție într’o gabrioletă condusă de Principesa moștenitoare și au vizitat numeroase pavilioane, înainte de a părăsi expoziția AA. N. RR. au făcut o călătorie în «walter-bhutte». ❖ Din cauza ploilor din zilele din urmă, semănăturile din jud. Buzea au suferit foarte mult. Stricăciunile au fost mai mari în Baba Ana, unde au fost distruse 600 hectare semănături în valoare de 40 mii lei , in Găgeni Vintileanca au fost distruse 130 hectare în valoare de 10 mii leî în Gândești, 130 hect. în valoare de 15 mii leî; în Săgeata o mii hectare, 20 mii leî; în Vernești 38 hect. 5000 leî ; în Scurtești 1006 hect. 60.000 lei și în Smeeni 130 hect. reprezintând o pagubă de 8000 lei. Mai mici sunt pagubele în Bălănești și Roșiori. Au suferit în deosebi livezile de pruni și pomii fructiferi. • In toastul ținut era seară de d. dr. Eugene Marich, sub-secretar de Stat și delegatul ministerului de comerț din Ungaria, la banchetul oferit în onoarea guvernului și presei române, d-sa a exprimat admirația ungurilor pentru sforțarea pe care o desfășoară România spre a-șî creia o situațiune economică independentă și a-șî asigura inapreciabilele avantagii ale desvoltărei industriale. D-sa a mai spus că un ideal comun, ca și interese reciproce piese poporul ungar cu al nostru. «O Românie puternică și prosperă, a zis d-sa e interesul nostru cel mai real». ❖ Aseară a avut loc la teatrul Național un mare festival artistic dat de elevii liceului Mateiu Basarab, cu următorul program : Imnul regal, executat de corul liceului ; capriciul românesc, bucată muzicală compusă de elevul N. V. Drutzu și executată de câțiva elevi cu instrumentele , recitări, etc. S’a reprezintat apoi «Captivii», comedie de Plantos. D. D. Teodoru, profesor al liceului, a ținut o conferință despre «considerațiuni» asupra problemei din comedia lui Plantos. La urmă, elevii au jucat matelotul și căzăceasca. A asistat multă lume. Festivalul a avut succes deplin. ^ D-na Rada C. Scărlătescu a fost numită moașă comunală la Călărași. M. S. Regele a aprobat proiectul pentru construirea cazarmei escadronului de călărași din C. Lung. ♦ Locuitorii din aleea Vasiliu au trimis primăriei Capitalei o adresă prin care cer ca acea alee să fie întreținută de comună, da autostolil Erî pe la orele 3 p. m. pe când un automobil al d-lui Suter, ce face curse între Teatru și Expoziție trecea pe str. Suter, ajungând în dreptul Nr. 7—și în ambele părți ale stradei fiind săpat un șanț pentru instalare de gaz,“ una din roțile automobilului a alunecat un șanț. Fiind în viteză mare, automobilul s’a isbit într’o grămadă de cărămizi de lângă uluci, din care cauză Unul dintre pasageri s’a rănit la degete, iar mecanicul Marin Bobocescu s’a rănit la umărul stâng. Pasagerul rănit a fost dus intr’o farmacie din apropiere, unde a fost pansat. Rana sa, ca și a mecanicului, nu sunt grave. Cauza accidentului e neglijența mecanicului, care a fost arestat în circumscripția 29, unde s’a deschis o anchetă. fa pt. Serviciul Telegrafic al ziarului „Universale“ WJE&am ale ziarului «Universul» incident la tribunal. Ciocnirea de la bazî. — Moarte subită.—Rănire. — Diverse.— Descinderi.—Delapidări Brăila, 8.—Azi a venit înaintea trib, secția II-a procesul intentat de comerciantul Bălcănescu, contra moașei Maria Tomoșoiu, acuzată că din neglijența acesteia a încetat din viață soția sa. Cu această ocazie un grav incident a isbucnit între președintele trib. Alexandrescu și avocatul Mavrodin. Acesta din urmă a reclamat telegrafic cazul ministerului de justiție cerând anchetă. — Trenul de persoane ce trebuia să sosească aici azi dim. la 5 ore, a avut Întârziere de o oră și jum., din cauza ciocnirei pe care a avut-o în gara Brazi. — Azi dim. a încetat subit din viață, în fața hotelului Petersburg, cofetarul Leopold Serafimovici, din str. Elpidor 44. — Birjarul Costache Georgescu a călcat cu trăsura pe copilul Ierafim Grigoraș din Comorofca. — Pentru alergările de cai de Duminecă se așteaptă sosirea Prințului Ferdinand. — Servitoarea Maria Romanica a fost prinsă cu obiecte furate în valoare de peste 1000 lei de la stăpânul seu James Kowan de pe str. Teatrului. — Azi noapte, substitutul Stoicescu, însoțit de comisarul de serviciu, a făcut descinderi la mai multe hotele din localitate. — In ultimul moment afla că casa Bancotescu, a descoperit mari neregularități și delapidări de bani in sarcina reprezentantului procurist al ei. O afacere concretană de senzație Dorohoiu. 8. — D. Constantin Ananiescu, senator și mare proprietar intentând la tribunalul din Dorohoiu acțiune d-lui Froim Fischer, arendaș, pentru desfacerea asociațiunei existente cu privire la exploatarea moșiilor, ținute de ambii în arenda, și anume : moșiile Drăgușenii de Jos, Drăgușenii de Sus,Ghirenii, Tăutu, Crasnolenca, Bodronul și Putzureni, a cerut în acelaș timp tribunalului și aplicarea unui sechestru judiciar, la toate aceste moșii motivând cererea pe faptul că, din vina d-lui Freim Fischer, bunul mers al exploatărilor moșiilor sufere. In urma pledoariilor avocaților George Marcu și Al. Stoianovici tribunalul a admis sechestru prin jurnalul 4313 asupra moșiilor: .Crasnolenca, Drăgușeni, Bodromul, Ghireniî și Tăutu, numind și 3 sechestri judiciari. Afacerea a produs o enormă sensație la toate cercurile locale. Consfătuire liberală. — Escursie Galați 8. — Au sosit delegații liberali din Brăila și Tulcea, pentru a asista la consfătuirea și banchetul de aci. Ei au fost întâmpinați la vapor de Orleanu, Atanasiu, Țăranu și alții, și apoi au fost conduși la club unde s’a ținut o mică consfătuire. Seara se va da un banchet de 80 tacâmuri. Elevii școalei comerciale superioare au vizitat uzina de apă unde profesorul Pop le-a dat explicații. Sinucidere. — Cădeni de trăsură.—Escroc arestat.—Condamnare,întrunire.—înecat, Iași. 8. — Servitorul Ion Secăreanu, din târgușorul Păcurari s’a sinucis strangulându-se. — O trăsură condusă de d. Panaiteanu, a călcat rănind grav pe Vasile Ștefaniu din str. de sus. — Poliția a prins pe Victor Deabinschi, un primejdios escroc. — Curtea cu jurați a condamnat la 25 ani închisoare pe Ion Acsinte, pentru siluire. — La clubul liberal a avut loc o întrunire egomotoasă, d. G. Mârzescu învinuind pe unii liberali că servesc pe d. Bădărău. — Șeful grănicerilor ruși scăldându-se în Prut, în dreptul conjaunei Țuțora, s’a înecat. Ei era in escursiune Predeal. 8. — Azi au sosit elevii liceului din Craiova, plecați în escursiune și conduși de profesorii Fortunescu, Georgescu și Demetrescu. Ei au plecat din Sinaia Mercurî, au vizitat Buștenii, fabricele de hârtie și de celuloză unde d. Rosnovanu le-a dat explicațiuni. Au dejunat la Azuga, in cantina fabricei de postav. Au mai vizitat fabricele de postav unde au fost conduși de d Drukner, fabrica de bere și șampanie. Seara, la 8 și 20 au pornit în marș forțat la Predeal, unde au ajuns într-o oră și au fost găzduiți în sanatoriu de către d. institutor Răpeanu. Ioa dhim. au vizitat orașul și frontiera iar la 3 au plecat prii Câmpina la București, unde vor lua parte la producțiunile de gimnastica ce vor avea loc la 11 iunie. Ciocnirea din gara Ploești Ploești. 8. — Astă-noapte, la orele 11.20, pe când trenul accelerat 17, ce pleacă din București la 10.10 seara, era aproape de semnalul de distanță al stației Ploești, mecanicul trenului, anume P. Vasilescu, văzând că via pe aceeași linie, din direcție opusă, niște vagoane, a oprit imediat trenul. In acel moment, pe când trenul nu se oprise încă bine, au venit ■ peste accelerat 7 vagoane de marfă, cari scăpaseră lucrătorilor de manevră. Ciocnirea a fost atât de puternnică, încât 3 din vagoanele de VINERI. BIBLIOGRAFII Au apărut: — Revista Noastră No. 6, de sub direcția d-nei Constanța Hodoș, cu un sumar bogat și anume : d-na Adina Gr. Olănescu(cu portret) ; Pentru biserică și școală, de Constanța Hodoș; Fugi, bade, poesie, de Despina; Din alta lume, de Maria Ciunteanu; Dor de viată, de Simca ; Din Nietzche, de Elena Farago, etc. — Prima fascicolă săptămânală din „Liturgia Românească“ pentru cor mixt de Al. Filioreanu. întreg volumul conține 40 fascicole. Prețul unei fascicole’25 bani. Ar "fi