Universul, octombrie 1907 (Anul 25, nr. 269-299)

1907-10-24 / nr. 292

bmnunici Miercuri 24 Octombrie 1907 VIȚE Progresul Odobești Unica pepinieră din țară care are cele mai desvoltate Vițe altoite, Butași port-altoi și coarde pentru altoit, care să dă orice garanție pentru selecțiune și calitate.______ 1209 1 © imituare Prin licitație publică in Calea Rahovei. No. 3 (Casa Niereschez) Joi,25 Octombrie 1907 ora 2 p. m. min multi mobile de Sufragerie și alele 1209 RE ÎNCHIRIAT la o familie germană, dormitor și salonaș elegant mobilate, numai pentru domni serioși. Strada Domniței, 8 vis-a-vis de Școala Comercială 1216 © pazlim. Diferite mobile de lux de vînzare. Se pot vedea zilnic la restaurantul VILA REGALA, între 3—6. 121 s CE swam GO pss&sns FAMIRE 7 kilometri de Găești. Strada Isvor No. 5. București. 1217 SE VÎNZARI 600.000 kilograme paie de grâu presate, predate gara de Nord, Obor, sau gara Boboc. A se adresa d-lui G. I. Robescu, Strada Columb No. 7, București. S’a pierdut un câine de vînătoare, poenter, alb cu urechile cafenii (maron), in frunte o pată mică, coada cu vîrful tăiat. Cins îl va fi găsit este rugat a-l aduce la d. N. Cosăcescu, strada Stupinei No. 35, unde va primi o bună recompensă. _________1212 SI CÂUTÃ o pereche îngrijitori grădinarii, căsătoriți. A se adresa Aleea CARMEN SYLVA No zisii ii li „mm“ I * Furnisorul Curtii Regale ■. Recomandă tot felul de : 2 Supranta de toaletă 1 sápon m ms fe JSigienic pentru obraz a precum și 8351 Lumânări de Stearină ~ de calitatea cea mai superioară . De vinzare la principalele S drogueriî, magazine de manus factură și coloniale din țară De ERACLI STERIAN SPECIALIST IX BOALE ETERNE și SIFILITICE VichiO maius ai Eforiei Spitalelor Civile Consultații de la 10-12 si de la 5-7 Str. BIBESCU VODĂ 22 (colt Serbas-Vodă) 1211 DE HÎNSÂM GRAU EXTRA Str. Romană, Jo. 17 1207 DOCTORUL DENTIST STEFAN BOVEAND și-a mutat cabinetul și atelierul său de dinți în casele sale proprii din STRADA VIITORULUI No. 61 alături de strada Romană acordând consultațiunile de la 8 jum. până la 12 a. m. și de la 2—6 p. m. Casa e In parter. Tramvaiul înaintea casei: 969 INSTITUTUL MEDICAL 9. Strada General Floreses, 9 flansultațiuni și tratamente medicale. Tratament special pentru ooalele lumești (sifilitice) si genilo-urinare Vindecare radicalii soss Lessiva Salipuriaa SI* ALA sl albește rufele admirabil ușor și în SCURT TIMP. Face economie de lemne, lucru și săpun. Nu conține chior, potasă sau sodă, garantai că nu fae rufele Cereți la toate drogueriile și băcăniile Reprezentanți Generali : a. blau & co. sugublisti © alea Rahovei No. 5.—(Telefon 3/2) «MELLES iE GAUGILO PERTRU áSíISSSSE Calitatea Pirelli, care a fost la autotosohului „Itala 1, care a făcut drumul PEKING— PARIS Ferraro,— Șoseaua Bonaparte, 14 1180. (Prin poștă ele la coresp. noștrii particulari) Duminecă, 21 Octombrie. C.LUNG.— Lucru criminal. —Locuitorul Niță Rolea, din satul Valea Rumâneștilor,dependințe de Nămăești, a împușcat erî în abdomen pe ginurile său Bragadiru, din Valea mare. Crima s’a întâmplat în cătunul Moinești, la o proprietate dată de zestre ginerului sau. Intr’o stare gravă, victima a fost imediat transportată la spitalul din C.Lung, iar făptuitorul a fost arestat. Diverse. — Azi a nins aici aproape toată ziua. GHIRC1U.— 5*lo»ia de astăsioapte.—Din județ se comunică că astă-noapte a ploat bine înecat. — Era la orele 3 d. a., copilul Pantiiie, in etate de 7 ani, fiul lui Guță Baiacciu din com. Arsache, ducându-se singur la fântână ca să bea apă, a căzut la fund inecându-se. Serata funcționarilor comerciali.— In salonul Imperial, aseară, a avut loc prima serată a funcționarilor comerciali din localitate. Asistau un mare număr de funcționari cu familiile. La orele 12%, corul soc. subconducerea d-lui A. Bărbulescu a intonat „Imnul regal“ ce a fost ascultat de asistență in picioare. S’a expediat o telegramă veche, soc. a funcționarilor comerciali din București, din a cărei parte asista ca delegat d. C. Iordanovici. In sunetele muzicei reg.5 Vlașca s’a dansat până la 3 dim. HuȘI.—Provocare la chei.» D-nii C. lemandi și Alex. Calciu, întărmndu-se astă’zi dimineață la cafeneaua Vasilachi, in urma unei discuții relativ la niște contracte, sa lunt la ceartă insultându-se reciproc. D. Calciu, simțindu-se ofensat,■a provocat la duel pe d. lemandi. D-nii Dobreanu, deputat și că INFORMATIM A MARȚI ♦ D. Nicolescu Magnificentus, despre care am arătat că a terminat un tablou genial cuprinzând în figuri alegorice, artistic executate, istoria românilor, a prezentat cerere parlamentului spre a se primi tabloul său pentru palatul păcei de la Haga.’ Lucrarea aceasta și talentul neîntrecut al d-lui Nicolescu Magnificentul, fac cinste țărei noastre față de străinătate. Duminecă, 4 Noembrie, va fi in saloanele Liedertafel un mare bal, dat de către soc. «Speranța», care ajută copiii săraci cu cărți și îmbrăcăminte. ♦ Primăria orașului București a cerut ministerului de interne prelungirea sesiunei extraordinare a consiliului comunal, deoarece consiliul mai are de rezolvat câteva chestiuni urgente și de importanță. Or. George G. Antonescu, dr în filosofie, a dat la lumină o interesantă lucrare, cu titlul: «Pestalozzi și rolul moral-social al educației». O Societatea populară de gimnastică și societatea «Apărătorii patriei» au terminat ședințele de tragere in țintă cu arma Bufalo și aduce la cunoștința d-lor membri că de Duminică, 28 cor., orele 3 d. a. se vor începe în sala de gimnastică a liceului Matei Basarab exercițiile de lupte franceze și romane. Societatea corală «Carmen», va da Duminică 11 Noembrie orele 8 jum. seara, in palatul Ateneului, întâiul concert sub conducerea d-lui D. G. Kiriac, cu concursul orchestrei permanente a ministerului instrucțiunei publice. Biletele se găsesc de vinzare la magazinul Jean Feder, calea Victoriei 54. O Societatea «Sinceritatea», având de scop imbrăcarea copiilor sărmani și ajutorul bolnavilor sărmani cu medic și medicamente, fără deosebire de naționalitate, și-a ales noul comitet după cum urmează : președinte, d. Albert Lupescu ; vice-președinți d-nii R. Brottman și I. Koldstein ; casier, M Taubmann ; secretar general, d. Isidore Weinstein , controlor d. București: 23 Octombrie. Finanțe • Cota valorilor la bursa din București Renta de 1894 5 °/0 lei 99—99^: idem de 185 mii. 53/n lei 101s8— 101LS : idem de 32/2 milioane 4 °/0 lei 8802 — 89: idem de 50 mii. 4 °/6 lei 881/« — 89: idem de 274 mii. 4 °/p lei 91 — 91V2 idem de 45 milioane 4% lei 89 — 89V2, idem de 120 mil. 431o lei 883/4—S61/* idem de 90 și 180 de milioane 4 °/0 lei 873,+— 88— id. de 100 mil. A. B. 4 °/0 lei 87a/1—88: idem convertite 4 °/0 lei 87 ®/8—87%. Obligațiuni com. București, 1903 4 °/, 88—88% ; idem de 1906 4 °/n lei 88—SS1^: id. Craiova 5 °/ tei 92%— 93; idem Ploești 5 lei 95—951/» ; id. Iași 4’*/« °/o lei 89—89%; Obligațiuni Credit jud. și com. 5 ° in lei 100 — 1001/4; id. de 41/2’/0 901»—90% , Credit viticol 41/« 0/n lei 91%—92; Func. rurale 5% lei 993,'s—99 ®/g ; idem de 4% lei 87 — 87% ; urb. București 5% lei 97%-973. ; idem lași 5% lei 93-93%. Acțiuni: Banca Națională 3625— 3635. Banca Agricolă lei 412—414. Banca de Scont lei 128—132. Banca Mamorosen. Blank & Go. lei 840— 850. Bank of Roumania Ld. lei 223—226. Generala Română lei 1665- 1675. Societăți de asigurare: Dacia- România lei 640—645. Naționala lei 830— 840. Patria lei 245—255. Letea lei 92%—94. Banca Populară Pitești 225—230. Devise : cek Londra 25.40— : cek Paris 101.—: cek Berlin 123.85—: cek Vienia 105.70—: cek Belgia 100.70. Trei luni Paris 99.85. ULTIME 3EPSSÎ (Telegramele noastre particulare) Cota cerealelor in strainäizte Budapesta. 20 Octombrie. Grâu Apr. „ 12.63 urc. 12 h. Secară Apr. „ 11.78 invariabil. Ovăz Apr. „ 8.50 scă. 3 h. Porumb Apr. .. 7.17 invariabil Dăm astăzi portretul comisarului Marin Rădulescu care și-a serbat aseară printr’un banchet în sala Bulevard, 30 ani de activitate polițienească, va fi aprobată de consiliul superior al agriculturei. Aceste islazuri vor fi cumpărate cu ajutorul Casei Rurale, conform dispozițiunilor prevăzute în legea ei de înființare Prețurile izlazurilor mai mici de 150 hectare vor putea depăși cu 10 la sută valoarea obișnuită a moșiilor din localitate. Art. 11. — Consiliul comunal, cu aprobarea Comisiunei regionale, va stabili prețurile islazului comunal pe cap de vită și pe hectar. In potriva acestor prețuri se va putea face apel la Consiliul superior al agriculturei. încasarea prețurilor pentru islazul comunal se va face de perceptorii Statului, în condițiunile prevăzute de legea pentru încasarea ratelor bunurilor vîndute. Suma încasată se va trece în budgetul comunei și va fi afectată până la complecta achitare numai la plata ratelor datorite pentru izlaz. Art. 12. — Partea din islaz ce se cuvine unui locuitor, în raport cu numărul vitelor, de care dispune, se poate utiliza de el și pentru cultivarea nutrețului artificial, în nici un caz însă pentru altă cultură. Un regulament special va determina modul de exploatare a islazului comunal. Art. 13.— In localitățile unde autoritatea comunală n’a putut ajunge a cumpăra prin bună invocală întinderea de pământ trebuincioasă islazurilor comunale, proprietarii de moșii mai mari de 250 hectare vor fi obligați, proporțional cu întinderea moșiei lor, să învoească la pășunat vitele locuitorilor din comuna sau cătunele lipsite de islaz, pe o întindere , care va putea ajunge până la 1/6 din fiecare moșie. Prețurile pe cap de vită și numărul vitelor la hectar, vor fi acele fixate de Comisiunea regională. Proprietarii cari ar refuza să învoească vitele locuitorilor, potrivit dispozițiunilor de mai sus, vor plăti un impozit funciar de 15 la sută asupra veniturilor întregei lor moșii. SECȚIA II Pășunatul Art. 14.-închirierile de locuri pentru pășune nu se pot face decât în bani. Art. 15. — Contractele pentru pășunat, se vor încheia sau pe hectar sau pe cap de vită. In ultimul caz se va indica, pe lângă persoana in sarcina căreia cad păzitorii și întinderea de pămînt, pentru care se face închirierea, stabilindu-se prețul in raport cu această întindere. Arătarea întinderea izlazului va fi numai aproximativă la baltă și la munte, dacă stabilirea ei exactă ar intimpina dificultăți in practică Art. 16.— In contractul de arendare se va arăta in mod precis numărul vitelor învoite la pășune, locul destinat în fiecare an, întinderea lui, numărul vitelor mari și mici la hectar, după normele stabilite de Comisia regională. Art. 17.—La numărătoarea vitelor, ce se va face de 2 ori pe an, va lua parte și primarul sau un consilier comunal delegat, care va verifica, pe a sa răspundere, că numărul vitelor la hectar nu depășește numărul prevăzut de comisiunea regională pentru acea regiune. CAP. IV Muncile agricole Art. 18.—Invoelile de munci agricole, prevăzute la art. 1 al. c, nu se pot face decât în bani ; se va putea insă prevedea ca prețul muncei să cuprindă sau nu hrana țăranului. Art. 19. — Stipulațiunile legii de față, in ce privește invoelile agricole arătat la art. 1, al. c., se aplică numai țăranilor învoiți, cel puțin cu 15 zile înainte de începerea muncii respective in localitate. Aceste stipulațiuni nu privesc pe muncitorii străini, nici pe cei români învoiți chiar în timpul muncii. Art. 20.—Intrarea in țară a muncitorilor agricoli străini nu se va permite decât de ministerul de interne și numai cu avizul consiliului superior al agriculturii constatator că, în regiunea respectivă, nu se găsesc muncitori agricoli disponibili, sau că cei disponibili n’au primit să se învoiască. Art. 21.—Este interzis proprietarilor și arendașilor, sub pedeapsă de 500 (cinci sute) lei amendă, a învoi țărani sau muncitori agricoli cu ajutorul mijlocitorilor profesionali, cari nu au o autorizațiune specială de la ministerul de interne, mijlocitorii profesionali exercitând fără autorizație vor fi supuși la o amendă de 200 (două sute) lei. Art. 22.—Invoelile de munci agricole nu pot fi îndeplinite de cât in localitatea pentru care au fost contractate și numai pentru lucrarea cuprinsă in contract. Ele nu pot fi cedate în nici un caz, decât de proprietarul sau arendașul actual celui ce i-ar urma în exploatarea moșiei. Art. 23.—Munca agricolă neexecutată din cauză de forță majoră sau fiind-că proprietarul nu a avut nevoe de ea în cursul campaniei, nu se va putea transmite în anii următori, decât dacă a fost plătiți înainte, și atunci fără dobândă. Gând insă munca n’a fost plătită, ea să va anula de drept. Art. 24.—Fiecare țăran, care se învoește pentru a munci pe pământul unui proprietar sau arendaș, e obligat să aibă un libret de munci agricole, după modelul anexat la această lege. Acest libret va fi eliberat de autoritatea comunală, unde domiciliază țăranul, și va forma pentru el un certificat de identitate față de orice proprietar sau arendaș, care ar voi să-l învoiască. Fiecare livret va cuprinde numele, semnalmentele și vârsta țăranului, comuna unde locuește, numărul și vârsta membrilor familiei sale, precum și întinderea de pământ propriu și numărul vitelor de cari dispune. In livret se vor trece pe rând și legalizate, pe de o parte, întinderea de pământ luată în dijmă sau în bani de la proprietar sau arendaș, muncile învoite, timpul și locul unde trebuise executate și sumele ce țăranul are de luat; iar pe de altă parte muncile făcute și banii primiți, înscrierile in livrei, se vor face cu cerneală; ștersăturile și îndreptările nu se vor ținea în seamă decât dacă sunt certificate de cel ce le-a făcut, ca contabilul moșiei, primarul. Cel ce nu va înscrie în livret condițiunile prevăzute la al. 3 și 4 din acest articol, va fi supus la o amendă de 10 fei în folosul comunei. Autoritatea comunală va ține un registru special în care orice țăran domiciliat in comună și învoit prin contract va avea partida lui. Livretul va purta numărul corespunzător al partidei fiecăruia și va reproduce întocmai inscripțiunile din registru. In caz de perdere a livretului, comuna unde domiciliază țăranul va putea libera acestuia un duplicat, colaționat după datele din registru și purtând mențiunea: «duplicat». Livretul este anual , se va preschimba prin îngrijirea primarului, la sfirșitul anului agricol. Costul lui e de 20 centime. Art. 25.—Numai p Kritatea comunală a domiciliului țăranului contractant este competinle - autentifica și înregistra contractele agricole. Țăranul însă poate încheia contracte agricole și în altă comună, cu condițiunea de a prezenta livretul său, care să dovedească că nu are contractată o muncă agricolă analogă în comuna sa ori aiurea, sau că muncile agricole ce vrește a mai contracta nu depășesc puterile lui de muncă. ■ Primarul care a autentificat contractul unui țăran din altă comună este obligat a comunica în termen de 3 zile, primarului comunei unde domiciliază acest țăran, copie legalizată de pe contractul încheiat. El va trece și în livretul țăranului condițiile de învoială. Primarul care va contraveni acestor dispozițiuni, va plăti o amendă de 10 (zece) lei în folosul comunei. Art. 26.—Primarul, care ar autentifica învoeli contractate de țăranii din alte comune, fără a fi controlat livretul. Conform disp. art. 25, va fi • ■ Pe muncă, s'ar fi învoit. Ia mai mulți Țiăranul care, peste puterile lui de proprietari sau arendași, fără să fi putut executa muncile contractate se va pedepsi cu 20 lei amendă și va fi răspunzător de daunele cauzate. Contractele, prin cari acelaș țăran se învoește la mai mulți proprietari sau arendași, se vor executa după ordinea în care acele contracte au fost trecute în registrul învoelilor agricole. Art. 27. — Proprietarul sau arendașul care, cu știință sau fără a cerceta livretul, contractează invoele cu țăranii învoiți pentru același timp și la alt proprietar sau arendaș, va fi supus în o amendă de 200 (douăsute) lei. Proprietarul sau arendașul, care va fi ademenit țăranii învoiți aiurea, va fi supus la o amendă de 400 (patrusute) lei. In ambele cazuri amendele se plătesc fără prejudiciu daunelor interese către cel păgubit. Art. 28. — Constatările la cari va da loc aplicarea art. 26 și 27, se vor face de către judecătorul de ocol. Art. 29.— Proprietarul sau arendașul care, nu învoială, ia asupra sa hrana țăranului, va fi obligat să înscrie în contract tainul de pâine sau de malaii, legume, pește, carne, etc. In învoiala hranei cu ziua se va arăta numărul mâncărilor zilnice. Cantitățile date nu vor putea fi reduse sub minimum necesar hotărît de serviciul sanitar superior Hrana nu va fi, în nici un caz, de calitate rea sau inferioară. Art. 30.— Proprietarul sau arendașul e obligat să îngrijească in timpul muncilor de starea sanitară a țăranilor ce întrebuințează. El e dator să le procure îngrijirile medicale și medicamentele. Art. 31.—Copiii supuși învățămintului primar nu vor putea fi învoiți decât conform unui regulament special, care va hotărî muncile agricole, la cari minorii vor putea fi învoiți, în ce anume condițiuni și in ce timp al anului. Art. 32. — De două ori pe an, innainte de epoca prașilei și de epoca secetei, primarul va înainta, comisiunii regionale, prin mijlocirea inspectorului agricol, o listă a muncitorilor disponibili, cari doresc să se învoească in afară de comuna lor, specificând tot de o dată epoca și muncile la cari voesc să fie intrebuințati. Aceste liste se vor pune în fiecare județ la dispoziția proprietarilor sau arendașilor, doritori de a învoi muncitori. Ele se vor înainta în copie spre acest scop, consiliului superior al agriculturei. CAP. V Dispozițiuni generale Secția I Opriri Art. 33.—Sunt nule contractele agricole cari cuprind stipulațiuni contrare legii de față. In contractele de învieli agricole sunt oprite clauzele penale și cele de solidaritate. Art. 34.—Sunt interzise orice dări suplimentare, în natură sau în bani, proporționale sau de nume, precum și supra-sarcini, în munci sau lucrări (russeturi) cari nu fac parte din cele prevăzute în această lege, precum dări de nume, dări uniforma obligatorii pentru presupuse foloase, de cari nu toți locuitorii se bucură în realitate, ca pescuit, lemne de foc, burueni, etc. Art. 35.— Nu se va putea stipula în contractele agricole nici o dare in natură sau în bani, proporțională sau de nume, in folosul proprietarului sau arendașului pentru paza holdelor. Această pază se va face de păzitorii câmpeni. Art.36.—Invielile cuprinse în legea de față nu se pot face decât prin contracte în scris. Ori ce abatere de la această disposițiune atrage după sine o amendă de 500 (cinci sute) lei. (Va urma). un sfat pis ZI Curățirea ruginiei de pe cuțite și furculițe.—Pune-ie intr'o soluție de clorul de zinc și lasă-le să stea acolo 5—10 ceasuri, după nevoe. Se freacă apoi cu calce peste tot la un curent de apă, dar mai intâi și se trec printr'o soluție slabă amoniacală: întâmplări din țară pitan Mardare, martorii d-nului Calciu, mergând la dlemandi acasă, d-sa le-a comunicat că primește să iasă pe teren, dar așteaptă pe fiul sau Emil, care lipsește din oraș și căruia i-a telegrafist să vie." PLOEȘTI.—Aleascreft de la Cercul comercianților și industriașilor din Prahova.— Eri, după cum am comunicat, s’a făcut la Camera de comerț alegerea a 21 membri și 3 censori cari să formeze comitetul «Cercului comercianților și industriașilor din Prahova». Au fost aleși d-nii I. K. Cogălniceanu, Gogu I. Zamfirescu, Gh. Bărbulescu, Cătălin Paraschivescu, Tudorică Ionescu-Pescaru, Costache Constantinescu, inginer I. Gheorghiu, Nae Nedrîcovici, Ștefan Păsculescu, Dumitru Măximeacu măcelar, Nicolae Gh. Lipianu, Al. Crăciunescu, loan R. Chițu, Procopie Negulescu, Pavel Panțu, Nae Cristodorescu-tăbăcar, C. G. Dumitrescu, Tache Ștefănescu, Const. I. Nicolescu, N. Cureiescu și Petre Brătășanu, iar ca censori d-nii D. I. Dumitrescu , M. Teodoru și N.Prușanu. Întrunirea sindicaliștilor . Muncitorii sindicaliști au ținut orî dimineață o întrunire în sala Grand Hotel, sub președinția mecanicului Vasile Petrescu. Au luat cuvântul sindicaliștii Ioan Crețulescu, N. Georgescu, Carpen, I. Frimu și Ștefan Gheorghiu, vorbind contra corporațiunilor și a scumpirei traiului, iar la urmă s'a votat o moțiune prin care se cere desființarea corporațiilor , intervenirea către autorități spre a se pune stavilă exploatatorilor de alimente și proprietarilor de case, cum și constituirea unei societăți de consum pentru muncitori. Intrunirea s’a terminat in cea mai perfectă liniște, la orele si dimineața. Furtul din str .Arcănești. Era locuitorul Tănase Dumitrescu, din str. Bărcănești 78, ducându-se la cârciuma vecinului său Petre N Ciulinaru, pe când acesta se afla în pivniță, numitul i-a spart tijgheaua, furându-i 42 tei. Prinzându-se de veste, hoțul a fost arestat și înaintat poliției. Arestări. Au fost arestați Iancu Georgescu, pentru scandal, Costache Mihăescu, pentru furt și Anica Dumitru, fiind găsită fără căpătâi. Escursiune în Egipt —Din inițiativa mai multor profesori și avocați se va face în luna Decembrie o escursiune prin localitățile istorice din Egipt și Palestina, la înapoere având a se vizita Pir<uil și Constantinopolul înscrierile se fac la de avocat Becescu Silvan. Accident.Pleznind un piston de la motorul sondei «Izbânda» din Băicoiu, sondorul Novelli a fost ars și rănit grav. Consiliul comunal a fost convocat pentru Marți 23 c., la orele 5 seara, fiind de rezolvat mai multe chestiuni importante SULIIVA.—Inspecții și măsuri de profilaxie în contra holerei.—In orașul nostru a sosit cu vaporul «Drau» d. Bălteanu, director al prefecturei, care a inspectat orașul însoțit de medicul comunal, d. dr. Hastiaș, și de autorități. De asemeni și d. inspector veterinar Starcovici a inspectat abatorul, halele de pescării și măcelăriile găsindu-le in perfecta stare de curățenie. In inspecția sa a fost însoțit de d.dr. Dimitrescu, medicul veterinar al orașului. In aceiași zi a sosit cu canoniera «Bistrița» de inspector sanitar dr. Slătineanu, care a inspectat serviciul sanitar local și orașul Serviciul sanitar de la riurile Dundrei, in vederea holerei ca băutue in Rusia, a luat întinse măsuri. Șalupa «S. S. Sanitar» a fost instalată la mila 5 pe Dunăre, unde desinfectează toate vasele ce vin din Rusia. Acest vas desinfectator are instalat pe bord o etuvă pentru desiferția hainelor echipajelor de pe vase. Ședințele delegaților C. E. D.—Cu iahtul „Carolus Primus“ —precedat de crucișătorul englez „Barham“—au sosit in localitate d-nii delegați ai comisiunei europene a Dunărei, cari țin aici timp de trei zile ședințele de toamnă, rezolvând diferite chestii privitoare la construcțiuni și reparații ale canalului Sulina, numiri de funcționari și alte chestiuni ce privesc navigațiunea pe Dunăre. Șemiințele se țin sub prezidenția d-lui Brown, consul general al Angliei, Ionel Goldfeld, consilieri d-nii Oscar Solomon și M. Marcus. Comitetul face un călduros apel către inimile caritabile spre a-și da obolul la prezentarea comisiunei trimisă din partea sa. ♦ In grefa Curței de casație e vacant un post de scriitor, pentru care se va ține concurs Sâmbătă, 3 Noembrie, ora 1 d. a., in localul Curței din palatul de justiție. Candidatul trebue să întrunească următoarele condițiuni: Să fie român, să fi terminat studiile liceale, a avea vârsta de 21 ani împliniți, sau a fi servit ca funcționar in vre o cancelarie publică în timp de cinci ani ca scriitor, registrator sau cap de masă, și in ambele cazuri a fi satisfăcut legea recrutărei armatei. * Grăbiți-vă a vă abona la LMV F ÍISU, deoarece Duminecă, 11 Noembrie, la ora 9 dimineața, se va face tragerea premiilor ce acordăm absolut gratuit abonaților noștri. Persoanele cari se interesează de acesta sunt rugate să asiste. • A. S. R. Principele Ferdinand s’a întors Duminică seara cu trenul de Câmpulung venind de la proprietatea Sa «Plaiul Bisericei», unde a vânat în zilele de 19, 20, 21 Vânătoarea s'a făcut in munții din jurul castelului de vânătoare «Principesa Maria» pe un timp frumos, afară de ziua de 20, care a fost foarte friguroasă. Invitații A S. R. au fost d-nii col. Greceanu, col. A. Demetrescu col. Râmniceanu, N. N. Butculescu, dr. Bratianu, C. Miclescu, căp. Manu, căp. Fălcoianu, Beghenau, Gostovici. A. S. R. a împușcat 2 urși; tabloul total a fost: 7 urși, 3 mistreți și un țap. * Citiți Ziarul Călătoriilor, care a apărut azi. Marți, cu următorul bogat sumar: «Frumoasa Sinaya» (cu ilustrație); «In luptă cu un crocodil» ; «Atacați de pisici sălbatece» ; «In Columbia»; «Peripețiile unei excursiuni în Africa de Sud» ; «Vidinul» ; «Boii sălbateci» (cu ilustrație); «Bisericile de la Polul Nord» (cu ilustrație); «Redeșteptarea fanatismului» (cu ilustrație). Ziarul Călătoriilor, in 16 pagini, cel mai mare și unicul in acest gen in țară, mai publică continuarea a trei romane dintre cele mai alese. * D inginer Mihail Dorean și-a strămutat biuroul tehnic și atelierele mecanice în noul său local special, clădire proprie, calea Dorobanți 118. * D. Antonescu, administratorul domeniilor d-lui Cantacuzino, care a fost rănit in str. Academiei și apoi internat la spitalul Colțea, secția chirurgicală a d-lui profesor dr. Severeanu, se află in afară de orice pericol în urma extragerei gloanțelor de către d. dr. Jianu, medicul secundar al spitalului. I . D- D. Sturdza, președintele consiliului, s’a intors in Capitală, venind de la Sinaia. ❖ Azi, la orele 11 dinj... se va oficia la Mitropolie un serviciu divin pentru odihna sufletului A. S. Principelui de Wied, fratele M. S. Reginei. ♦ Direcțiunea « Vetrei luminoase», primind prin poștă de la un anonim din București lei 20 ca donațiune, îi exprima vii mulțumiri. © Ministerul de interne a suspendat din funcțiune pentru incorectitudine in serviciu, pe d. I. Theodorescu, medicul veterinar al orașului Roman. • D-nii Spiru Haret, ministrul instrucției, Lupu Antonescu, secretarul general al acestui minister și I. Atanasiu, prefectul jud. Govurluiu, au sosit erî dania Capitală, venind de la Galați. • Au început să se vîndă de pe acum și la administrația ziarului <«Universul» biletele pentru frumoasa reprezentație de cinematograf în scop filantropic, ce se va da. Marți, 30 Octombrie, in sala băilor Eforiei Casa Palmé Frères din Paris a trimis cele mai splendide tablouri din bogata sa colecție. La această reprezentație, care promite a avea mare succes, se vor vedea scene de un comic irezistibil, vederi interesante din diferite țări, etc., toate reproduse cu o perfecțiune uimitoare. * Concertul anunțat pentru Sîmbăta trecută la Liedertafel, cu membrii corului soc. «Hora», s’a amânat din cauza timpului nefavorabil. Biletele vîndute reman valabile pentru data ce se va anunța in curând. <l.i D-na și d. C. G. Popovici, consilier de legațiune, au donat 2000 franci pentru reclădirea bisericei Sf. Ioan-Nou din Brăila. • O telegramă din Londra anunță că banca Angliei și-a urcat scontul la 6 la sută. ȘTIRI JUjnîoARE La începutul lunei,Noembrie se va face o nouă mișcare in magistratură. ♦ Erî au fost înaintați parchetului indivizii Caliță Săvulescu și Nae Dumitrescu, autorii crimei din strărzavi. . Cu instrucția afacerei e însărcinat de judecător Georgeșcu-Vâlcea, de la Gab. 3 al trib. Ilfov. * Curtea cu jurați din județul Teleorman a condamnat la muncă silnică pe viață pe țăranii Voicu Gh. Diaconu, Anghel Tănase, R. Giuraru, Iordan Găvănescu, Marin Ene Barosu, P. V. Burcea, Stan Nicolae, Ioan Nenu, Petre R. Miloș și Ion Geniu fiindcă, cu ocazia revoltelor țărănești, au omorit pe arendașul Carpeneanu din com. Țigănia și pe un administrator al său. In contra acestei deciziuni condamnații au făcut recurs, care le-a fost respins erîie secția II a Curții de casație. „ Am publicat că consiliul de revizie al armatei a respins recursul caporalilor Darie Dumitru și Brașov Anton, precum și al soldaților Damaschin Anton,Donțu Ilie și alții, condamnați fiind că, cu ocazia revoltelor țărănești, au prădat o brutărie din Bujor (Covurlui). Contra deciziunea consiliului de revizie ei au făcut recurs la Curtea de Casație pe motiv de incompetență, intrucât ei fiind soldați concediați nu primiseră ordinul de chemare când au comis faptul. Curtea le-a respins recursul. Dr. judecător Georgescu-Vilcea a continuat erî instrucția in afacerea atentatului din str. Academiei D-sa a făcut era o descindere acasă la M. Titeanu. S’a găsit o scrisoare în care Titeanu descrie starea sa de mizerie și suferințele indurate din partea d-lui Antonescu. In acea scrisoare ei arată că va omori pe Antonescu și apoi se va sinucide. Primarul comunei Călăreți din jud. Ilfov a anunțat erî parchetul că o bandă de tâlhari a comis erî noapte mai multe furturi. Tâlharii n’au putut fi prinși și nu se știe cine sunt. ♦ Trib. Ilfov, secția 3-a, a condamnat erî, in lipsă, la o lună închisoare pe feraeea Bucura Radu, din str. Racoviță-Draut42, fiindcă în iulie trecut a insultat la exercițiul funcțiunei pe d. drd. Aurel Crăciunescu, ajutorul de medic al circ. IX-a, cât și pe sergentul cu No. 1244, Cristea Damian, atunci când d. drd. Crăciunescu, însoțit de sergent, venise să vaccineze pe niște țigani cari locuiau la acea femee. ȘTIRI ȘCOLARE . Academia de muzică și artă dramatică, mutându-se intr’un nou local, in str. Aureliu No. 34, deschide o nouă serie de înscrieri la diferitele secții musicale, precum și la aceea a secției dramatice. Aceste înscrieri se primesc până la 1 Noembrie inclusiv: ȘTIRI ECONOMICE SI FINANCIARE • Serviciul statisticei generale din min. domeniilor a sfirșit statistica recoltelor din vara anului 1907. Sa cultivat: 1.714.317 hectare griü, cari au dat o producție totală de 14.884.307 hectolitri, adică un mijlociu 8 hectolitri și 7 la hectar, un hectolitru având o greutate de circa 78 kgr. și 3, adicâ cu 26 milioane hectolitri mai puțin ca anul trecut. Secară s’a cultivat 146.659 hectare și a produs 899 997 hectolitri, cu aproape 2 milioane 300.000 hectolitri mai puțin decât anul trecut. Orzul s'a cultivat pe 509.693 hectare și a produs 7.069.858 hectolitri, cu 4.800.000 mai puțin ca anul trecut. Ovăzul s’a cultivat pe 352.468 hectare și a produs 6.287.334 hectolitri, cu 3 milioane hectolitri mai puțin ca anul trecut. Rapița s’a cultivat pe 16.691 hectare și a produs 53.652 hectolitri, cu 60.000 mai puțin ca anul trecut._______ ȘTIRI ARTISTICE Azi, Marți, orele 9 seara, e la Ateneu al 3-lea concert simfonic, dat de orchesta permanentă a ministerului instrucțiunei publice, sub direcțiunea d-lui D. Dinicu. După dorința exprimată de majoritatea publicului, marele bariton Titta Ruffo va cânta Luni, 12 Noembrie, la a 5-a a sa reprezentațiune «Trovatore» în loc de «Hamlet».’ — Transformistul român Jassy își Începe turneul în țară la 1 Noembrie — Celebrul artist Zacconi amână reprezentațiunile sale din București pentru luna ianuarie viitor. Agenția teatrală de la Indépendance, roagă persoanele cari au cumpărat bilete pentru zisele reprezentațiuni să binevoiască a-șî retrage banii, sau a-șî valorifica biletele pentru reprezentațiile «Operetei franceze» care va debuta la 22 Noembrie la teatrul Lyric. — In salonul Liedertaffel se dă mâine. Miercuri, 24 octombrie 1907, orele 9 seara, concertul tinerei pianiste d-soara Lilia di Uranti. D-ra iuranti, care e în virstă numai de 12 ani, a repurtat pretutindeni mari succese și e considerată ca un adevărat fenomen. Ziarele din Constantinopol, unde d-șoara Duranti a dat ultimele concerte,sunt pline de elogii, îndemnăm pe amatorii de muzică să asiste la concert. BIBLIOGRAFII A apărut : Biblioteca universală No 7, Guy de Maupassant. Nuvele. 15 zile Unul a tiu' o sierie. ai În sîân îf aiai meteorologic Iată buletinul atmosferic al institutului meteorologic din București pe ziua de Luni, 22 Octombrie, 1907 • înălțimea barometrului la 0 °.760.7 milimetri. Temperatura aerului -1-O ° T. Starea cerului foarte noros. Vîntul aproape, liniștit de la NE. Temperatura maximă de era 9 °. Temperatura minimă de azi 2 °. Lapovița și ninsoarea de erî au continuat până în cursul nuptei. Ea a căzut in toată țara afară de vestul Munteniei de la Teleorman la Mehedinți. Gentilățile de apă au fost în general mici, ninsoarea s’a topit repede și numai pe unele locuri a albit pământul. Timpul s’a răcit simțitor și pretutindeni a fost îngheț. Temperatura cea mai ridicată de peste 11-14 la Alexandria, Roșiori-de- Vede și Craiova, iar cea mai coborâtă din cursul noptei — 50 la Babadag, Rucăr și Sinaia. Acum frig și cerul posomorit mai pretutindeni, pe alocuri, în nordul Moldovei, ninge. Barometrul a mai crescut puțin. Apă din lapoviță sau zăpadă s'a obținut a . Dorohoiu, Fălticeni, Tg.-Neamțu, Piatra-N., Tg.-Frumos, Bacăi, Focșani, Tecuci, Galați, Brăila, Isaccea, Babadag, Constanța, Călărași, R -Sărat, Buzău, Câmpina, Sinaia, Rucăr, C.-Lung, București, Giurgiu, Caramurat, Fetești, Trușești, Grindu, Urzicenii, Ciochina, Panciu, Costești, Odobești, Herța, Broștenî, Obedeni, Avrămești, Gura Ialomiței, Adjud, Sârșova, Paraschiva, Cernavoda, Turn, Negrești, Moinești, Oltenița, Cogelac, Măcin, Scurtești, Mărășești, Slobozia, Slădic, Bezdeadu, Ocnele-Mari, Titu, Viziru, Bragadiru, Ostrov și Oltina. Finanțe, agricultură și comunitasriin 20 Octombrie. Grad de Dec. iu. 224.25 urc. 11 m. Secarăne Dec. ., 205.50 urc. 75 c. Porumb ., 156.50 — Paris, 20 Octombrie. Sărbătoare New-York. 20 Octombrie. Grâu disp. cent. 107l8 scă. at c. Grâu de Dec. 108lf4 scă. c/8 c. Grân da Mai ,, Tling scă. V3 e. Porumb disp. „ 71— scă. De. Porumb Dec. ,, 71— invariabil. Porumb Main ,, 68sig arc. 3 s C. Chicago. 20 Octombrie. Grâu de Dec. cent. 94R4 scă. l5/s c. Grâu de Maiü „ 102ü/8 scă. l/)2 c. Porumb de Dec. ,, 59— scă. c. Porumb de Mai ,, 595/s scă. i/8 c. Brăila Piața cerealelor a fost azi cu totul deprimată atât din causa scăderilor sosite din America cât și din causa rezervei exportatorilor de aci. Absolut toate cerealele sunt neglijate și prețurile lor sunt in scădere. S-a vindut grâu de 77.78 cu 21.50; porumburile nouă cu 1.200 până la 1.222 vagonul pe linie; cincuantinul uscat 1.300—1325; celud 1.210—1.225; orzul 1.425 până la 1.450; ovăzul 1.350—1.380; fasolea oloagă 2.250—2.800; fasolea de rând 1.850—1.875; secara 1.700—1.740. — In piața pescăriei au sosit 45 kgr. pește. S’a vândut crapul 71—86, ciortocrap 30—46, ciortan 18—31, șalău 89—125, avat 22—27, carjanca 20, plătica 20, lin 44, știuca 30, sapr’ac 78, somotez 26—55, albitura 15—18, obleț 17, mreana 40—51, cega 260—280. Galați In piața pescăriei s-au vândut 48.478 kgr. pește. Crap 75 — 69, sărat 97, ciortocrap 67—53, sărat 87 — 79, ciortan 48 — 34, sărat 55—47, ciortănica 38—28, sărată 45—40, șalăul 132 — 89, cârlanca 20, sărată 19, plătica 34-31, sărată 36, linul 45—37, sărat 30— 29, caracuda 45—29, sărată 21-20, babușca 15 —12, somn pană 150, iapracul 60, sărat 63, somoteiul 48-37, sărat 49-40, albitura 12-11, sărată 14-13, oblețul 20-14, mreana 70, morunul 144 — 95, nisetrul 140-80. 3EEA. Z Cucoana petrece până la ușă pe servitoare care plânge — Cum ? Acuma plângi pentru că ți-am dat drumul ? — Plâng, pentru că mă gindesc la nenorocita care o să vie in locul meu. ____ LUCRUM TOATA LUMEA Aniversariul lui Adam. — Am mai vorbit în ziar despre descoperirea doctorului Lightfoot, cu privire la primul om, Adam. Doctorul Lightfoot, al cărui nume pe românește înseamnă: «picior luminos» sau «picior ușor» este profesor la universitatea din Cambridge, om serios și foarte învățat, dar de aceea nimeni nu-i silit să-l creadă Timp de 15 ani, el a căutat să rezolve această delicată problemă : «Când s’a născut Adam», și in fine a ajuns la concluzia că Adam s’a născut la 23 Octombrie, dimineața. Așadar azî, 23 Octombrie am sărbători aniversariul părintelui genului omenesc. Născut In ziua de 23 Oct. în anul 4004 înaintea lui Cristos, Adam ar avea azî, de ar fi trăit, in tocmai 5911 ani și 1 zi Din nefericire el s’a stins’ în al 93I-a an al vieței sale, ceea ce pentru un papagal ar represinta o etate normală," dar pentru un om este o onorabilă longevitate. Biografia lui Adam e prea cunoscută ca să o mai repetăm aci. Ajunge să spunem că lui i se datorește introducerea în lume a două elemente dureroase munca și moartea. «Iată dar, conclude un ziar francez, pentru ce, acordând, ca fii respectuoși ce suntem, o amintire memoriei sale, nu ne putem bucura cum s’ar cuveni, de aniversarul bunului nostru». Lilimc informațiiiDI MARȚI. ♦ A. S. R. Principele Ferdinand a plecat, era la Sinaia. O Aseară s’a întrunit la camera de comerț din Capitală comisia însărcinată cu alcătuirea unui statut-tip pentru corporațiile de meseriași. * Erî s’a ținut o consfătuirea, in chestia pâinei, între d. I. Cezarescu, pri-ajutor de primar și d. G. Manu, prezidentul societaței «Viața» Această societate a acceptat de a se pune la dispoziția primăriei, in caz dacă aplicarea noului regulament asupra fabricațiunii și vinzării pâinei ar provoca vre-o grevă a brutarilor patroni. Pe lângă «Viața», va mai da concursul, in cazul unei eventuale greve și manutanța armatei. După calculele făcute, societatea «Viața» șrmanutanța vor putea fabrica numărul de pâini necesar spre a îndestula nevoile populațiunei Capitalei. Consiliul de administrație al societatei «Viața» a fost convocat pentru azi spre a discuta această chestiune. * Consiliul general de instrucție se va intruni la începutul lunei viitoare spre a lua în cercetare câteva chestiuni de învățămint. ♦ D. dr. N. Quirezu a fost numit medic provizoriu al spitalului Precista Mare, din Roman, in locul d-lui dr. M. Burada, care și-a regulat drepturile la pensie. O Pe ziua de 1 Noembrie se va face o mică mișcare în învățământul profesional din țară. ❖ Pe seama ministerului de interne s’a deschis un credit de 6221 lei, spre a rambursa primăriei Capitalei suma cu care a fost condamnată, in locul ministerului, în procesul cu d. Al. Herișescu. ® Inspectorii învățământului școlar vor face luna viitoare mai multe inspecțiuni pe la școalele secundare din țară. o Ministerul de instrucție va face în curând mai multe numiri de instructori, militari școlari. ❖ Copila Stanca Neacșu Dumitru, din satul Flămânzeni (Ilfov), fiind singură acasă și apropiindu-și prea mult de foc. Văii aprins hainele de pe ea, cauzându-i leziuni grave, din care causă a și murit. ♦ Regimentul 10 de călărași, de sub comanda d-lui socot-colonel Cariból, va face la 25 Octombrie, —dacă timpul va fi favorabil,— o cursă de rezistență Giurgiu-Vălenii de munte și ’napoi. Cursa va avea ca etape : București, Ploești, Văleni de Munte. ♦ Aseară a avut loc o întrunire a comercianților de băuturi din Capitală, sub președinția d-lui I. Dumitrescu-Militari, in chestia proiectului de lege anunțat de ziarele oficioase pentru monopolizarea cârciumelor. După mai multe discuții, adunarea a însărcinat pe d. I. Dimiitrescu-Militari pentru lansarea unui manifest către comercianții de băuturi din toată țara și, totodată, pentru convocarea unui congres general al tuturor comercianților de băuturi, care să protesteze contra noului proect de lege. Noul cerc comercial și industrial din Capitală și-a ales următorul comitet : d-nii N. Zane, L. Prager, I. V. Socec, dr. N. I. Angelescu, Gr. Alexandrescu, D. G. Matziz, E. Wolf, T. M. Mandrea, Pavel Negreanu, I. Delateișanu, N. Lupan, I. Cristescu, membri, iar d-nii D. Z. Furnică, G. Orghidan și Oscar Muller, censori. Comitetul va fi convocat in curând spre a se constitui. • Erî s’a întrunit la primăria Canitate, comisia instituită spre a se ocupa cu chestia caselor insalubre. O Camera de meserii din Capitală a fost convocată pentru Joul, 25 a. c., având la ordinea zilei mai multe chestii curente. apr ÎNTÂMPLĂRI SIS CAPITALA Moartea unui alcoolic Aseară a fost găsit de către un sergent de stradă un bătrân ca de 60 de ani, îmbrăcat sdrențeros și abia putându-se ține pe picioare fiind beat tun. Polițistul a condus pe bătrânul necunoscut la circumscripția 10, unde până să i se facă actele pentru a fi trimis la vre-un spital, a încetat din viață. Din cercetările ce s’au făcut încă nu i s’a putut stabili identitatea. Parchetul a fost înștiințat. Nenorocirea din str. Isvor era după amiază, pe la orele 4 s’a întâmplat o nenorocire pe str. Isvor. Birjarul Nae Georgescu, cu No. 285 din str. Dorobanți 154, trecea cu trăsura pe str. Isvor cu două pasageri. Fetița Elena Dumitrescu, in virstă de 5 ani din splaiul general Magheru 7, vroia să treacă strada de-a curmezișul când a fost iubită de trăsură, care i-a trecut peste mijloc. Circ. 27 a avizat în grabă societatea de salvare și o ambulanță a ridicat pe mica victimă care a fost îngrijită la sediul societăței și în urmă trimeasă la părinții ei, starea-i nefiind gravă. Birjarul nebăgător de seamă a fost arestat. Prins in cursă Tănase Păun Codiță, de fel din comuna Letea (Vlașca) se afla de câteva zile in Capitala și se aciunase pe lângă cârciuma lui Mihalache Negulescu din bulevardul Neatârnare! No. 1. Ieri pe înserate musafirul — pe când cârciumarul își făcuse socotele și plecase la masă — a intrat, in cârciumă și se pregătea să spargă tejgheaua spre a fura ceva bani. Un sergent de stradă observând fapta îndrăzneață a lui Mihalache Tănase Păun la înhățat de guler și la condus la circ, 29 unde a fost arestat. Diverse Accidente La spitalul Filantropia a fost pansat era Wilhelm Salnger, din str General Ipătescu , care a căzut jos dintr’un vagon de drum de fier în gara de Nord, rănindu-se la ochiul drept. Scandalagiu arestat. Circ. 41 a arestat pe Grigore Voicu, din str. Fundătura Lupului 24, pentru că a făcut scandal in sala «Aurora». Copil dispărut.—D-na Eliza Gh. Mareș din str. Isvoranu 2 sa prezentat la circa 30 și a reclamat că in ziua de 20 cor i-a dispărut de la locuință un copil Gogu in virstă de 6 ani. Poliția a început cercetările. ........ ■ iww—ii iniiffnrr»Hni-Serviciul Telegrafic al ziarului „Universal 51 TEUGftA HILS PARTICULARS ale ziarului •< Universul DIN ȚARĂ Spargere și furt.— Incendii Cota apei Brăila, 22.—Astă-noapte necunoscuți, prin spargere s’au introdus în locuința lui Vasile Coman de pe str. Ștefan-cel-Mare 78, și i-au furat dintr’un garderob 200 lei, un revolver, o pușcă, o brățară de aur, 10 perechi de cercei și 2 inele de aur cu diamante. — Se comunică din corn. Viziru că astă-noapte un incendiu a distrus 32 clăi cu fin ale arendașului Dum. Cucleli, aflate la punctul Ruptura Moldovencei. — Apa scade.Cota e de 0.97. de la Severin la Oltenița scade, restul crește. Spargere.— Dezertor bulgar prins.—Inspecție terminată.— Cadavru găsit.—Mulțumire.— Epidemii.— Copil dispărut. — Incendiu Constanța, 22. —— Necunoscuți, prin spargere, s’au introdus in casele lui Nicolae Lupu, Ghiță Sotir și Ghiță Cosmescu din Polueci, pendinte de Enigea, furându-se obiecte casnice și bani. De asemeni hoții au încercat să «4. spargă casa lui D. Barbu, dar fiind simțiți au dispărut. Din cercetările făcute autorii par a fi țigani nomazi. — In orășelul Ostrov a fost prins dezertorul Viciu Garnei din reg. 5 artilerie din Bulgaria, care a trecut granița fraudulos. — Generalul dr. Demosten ®,terminând inspecția trupelor din gar*