Universul, august 1909 (Anul 27, nr. 208-238)

1909-08-05 / nr. 212

tul județului, a avut loc adunarea generala a membrilor delegați ai asociațiunei comunelor rurale. AÜ mai luat parte ia aceasta adunare d-ni: Neron Lupașcu, președintele consiliului județian, Dimiitrie Manariu, președintele delegațiunei județene , R. Grigorcea, revisorul școlar, dr. Bordea medicul primar al județului, administratorii de plasă, medicii de circumscripții și alții. La ordinea zilei a fost aprobarea procesului verbal al adunarei generale din ședința de la 21 iunie 1909, cum și aprobarea bugetului asociațiunei pe anul 1909. Se dă citire procesului verbal al ședinței precedente și se aproba cu unanimitate. In privința aprobărei bugetului, 1. prefect luând cuvântul, arată că acest buget la venituri se compune din sumele cu care comunele au declarat că intră în asociație și care însumează iei 61941, bani 34. Din această sumă, lei 41500 s’a destinat spre a se da cu împrumut comunelor : Bereasa, Sofești, Cosmești, Tanacu, Rafaiia, Buhăești, Brodoc, Poenești, Chetrești, Todirești, Tungujeț, Drăgușeni și Negrești, în scopul terminarea construcțiunea localurilor de școli, 1500 lei pentru repararea localurilor de școală din Ciorteștî și Stioborănî; 3500 lei; diferite alte cheltueli iar 15 mii lei pentru plata anuităței unui împrumut de 500 mii lei ce asociațiunea urmează a contracta pentru construcțiunea tuturor localurilor de școală în număr de 68 ce sunt absolut necesare a se construi cât mai urgent în acest județ, urmând ca, cu din sumele ce anual se vor cuveni asociațiunei de la comuni, să se plătească anuitățile la acest împrumut, iar cu restul să se facă alte îmbunațiri prevăzute de lege și statute. Se pune la vot bugetul asociațiunii pe 1909-1910 și în unanimitate se aprobă pe sumele următoare : venituri lei 61.941,84; cheltueli lei 61.941,— și un excedent de lei 491,34. D. președinte mulțumind adunărei, rădica ședința la orele 4 și jum. d. a. Mafir us mm din caisa Bizdiști O familie întreagă surprinsă de flăcări in timpul somnului, scapă ca prin minune. „Universul" a fost ora singurul ziar din Capitală care a publicat amănunte aproape complete asupra puternicului incendiu care a isbucnit la orele 4 dimineața în calea Dudești No. 46, la proprietatea d-lor general Găman și maior Averian. Cum s’a declarat focul După cum am spus, focul s’a declarat aproape de orele 4. La acea oră limbi mari de foc începură să iasă pe ferestrele magazinului de coloniale al d-lui Herman Herșcovici. Flăcările, din cauza marei cantități de spirt denaturat și gaz care se afla în magazin, au cuprins cu furie întreaga clădire care se transformase în mai puțin de 10 minute într’o vâltoare de flăcări. In momentul acela a trecut pe stradă, ducându-se spre casă, d. eăp. Ciorobea, care văzând flăcările și nici o mișcare în toată casa incendiată, s’a coborât repede din trăsură și presimțind că cei din casă fuseseră surprinși de flăcări, a pătruns în curte și a început să dea semnale bătând în toate ușile și în toate ferestrele casei. Așa s’a dat prima alarmă. Băcanul Herman Herșcovici cu soția și băiatul din prăvălie au eșit repede în curte iar d. c.p. Ciorobea văzând că cel din camerele din dosul cofetăriei întârzie, s’a repezit înăuntru forțând ușa și, luând pe tânărul Avram Herschi care dormea greu intr’un pat pe o sală, l’a scos fără. Sosirea pompierilor și autorităților Sergentul de stradă a înștiințat imediat circumscripția 26 și la locul incendiului au sosit inspectorul de serviciu, comisarul circumscripției, d. Virgiliu Iliescu, d. Ferechide, procuror de serviciu. Tot in grabă au sosit pompierii de la posturile Radu Vodă, Central și bulevard sub comanda d-lui locot. Predescu, începând operațiunile de salvare. Toată munca pompierilor a fost ca să împedice flăcările să pătrundă în pivniță unde se afla o mare cantitate de spirt și gaz. Focul a continuat să ardă până la orele 6 jun. dimineața când a fost complet stins. D. comisar Virgiliu Iliescu a început atunci ancheta stabilind că focul a luat naștere de la băcănia d-lui Herman Herșcovici. Numitul băcan ținuse magazinul deschis până la ora 1 și jumătate noaptea. El nu știe cum s’a declarat focul, dar bănuește că din cauza neglijenței băiatului din prăvălie. Pagubele ating suma de peste 80.000 lei. Casa a fost complet distrusă de flăcări. Băcanul Herman Herscovici era asigurat. Cofetarul Nahăm Hersch nu era însă cu nimica asigurat. Ancheta continuă. Tis. Mișcare la lucrările publice La ministerul lucrărilor publice s’a făcut următoarea mișcare: D-niî Șt. P. Bogdan, Gh. Mazdrac și V. Bălașa, absolvenți ai școală de conductori, au fost numiți conductori, primul în direcția centrală de poduri și șosele, al douilea la serviciul lucrărilor nouă de la căile ferate și al treilea la serviciul tehhnic al jud. Mehedinți. D. Natan Rosental, conductor provizor la Buzău, a fost lăsat in disponibilitate. S’a primit demisia d-lui conductor el. III Ion Drăgănescu de la serviciul tehhnic al jud. Argeș. D. Ion Feteleanu, șef cantonier, a fost numit arhivar registrator de la serviciul technic al jud. Iași. D. Nicu Niculescu a fost numit mecanic conducător al automobilului serviciului tehhnic din Vaslui. D. Cicerone Protopopescu, impiegat în administrația centrală a ministererului, a fost licențiat din serviciu. D. Ion Achimescu, șef de biurou principal la căile ferate, Ion Pretorian și Gh. I. Modrănescu, impiegați de biurou U c. f. r., au fost licențiați din serviciu pe ziua de 1 Sept., spre a-șî regula drepturile la pensie. D. Lucian Boniș, impiegat de biurou principal la căile ferate, a fost licențiat din serviciu pentru incapacitate. . I .mcTMOEgn ® » g> C—— MARTI R P. S. S. arhiereul Sofronie Craioveanu), locotenent al eparhiei Râmniculuî-Noului Severin, a dat la lumină «Noul testament al Domnului Dumnezeu și Mântuitorul nostru Isus Hristos», partea întâia, evangheliile după Mateid, Marcu, Luca și Ioan, imprimate întocmai după ediția sfântului sinod al sfintei biserici autocefale ortodoxe române din 1905, cu împărțiri a se putea citi evangheliile In fiecare zi a anului, cu câte o introducere la fiecare evanghelist și cu mai multe iconițe luate din cărți bisericești. ♦ In ziua de 6 August anul c., se va da, din inițiativa d-lor Isaia și Victor Nicolescu, studenți în teologie, o mare serbare populară artistico-literară, in comuna Bâulești județul Muscel. Toți membrii societății studențești «Muscelul», sunt rugați cu insistență să participe. Voi da concursul*și d-niî Gh. Cotenescu, Nicol. Mănescu și Nicolae Proca, licențiați in teologie. Cursurile teoretice ale școalelor de notari vor înceta la 45 August, când elevii vor fi repartizați pe la primării pentru a face practică administrativă până la 15 Septembrie ; la această dată se vor ține examenele de capacitate pentru absolvire. ♦ In sala specială a ministerului de finanțe, conform dispozițiunilor stabilite prin regulament, se va efectua, cu începere de la 1 August până la 1 Septembrie 1909, a 13-a tragere la sorți a titlurilor de rentă 5 la sută amortizabile împrumutului de 185 milioane. La această tragere se vor mai amortiza titluri în valoare nominală de iei 1.002.000. ♦ D. Hagi Pavel a fost numit din nou in postul de mijlocitor, autorizat pe lângă oborul de cereale din Constanța. « «Universul» caută un corespondent la Adjud. ♦ D. Aurel Procopiu, secretarul general al ministerului de justiție, se va reîntoarce mâine din concediu, reluându-și postul în primire. ♦ Elevii scoasei de notari din Panciu au făcut o excursie de aplicații practice la agricultură, vizitând moșia cu toate instalațiile de la „Răzoare“ (Putna), și viile d-lui Apostoleanu. Deasemenea au mai vizitat fabrica de cognac de la „Răzoare“, unde d. Brăescu, directorul fabricei, a dat toate explicațiile fiind singura fabrică in țară, unde rachiurile se fac direct din fructe. Elevii au fost conduși de d-niu Mihale, directorul școalei, Șt. Dimitrescu profesor agronom, și Ig. Pascu, profesor veterinar. ♦ Ministerul cultelor a admis ca absolvenții cursurilor teoretice de la școlile superioare de agricultură să facă stagiul de 1 jum. an de practică la ferme particulare recunoscute de minister că fac o cultură rațională. Cu alegerea fermelor au fost delegați revizorii agricoli școlari. « D. Constantinescu sub directorul Poștelor, a demisionat din această funcțiune pe ziua de 1 Octombrie a. c. când urmează să-și reguleze drepturile la pensii». Până la această dată d. Constantinescu obținând un concediu, locul d-sale va fi ținut de d. Bulgaru, inspectorul circ. II-a. Ministerul industriei și comerțului, a cerut prefecturei de Ilfov să trimeată două eleve bursiere, alese dintre ficele sătenilor, cari să urmeze cursurile școalei și atelierului de sericicultură din București . Au fost admiși elevi regulat In anul I ai școalei naționale de poduri și șosele, secția Inginerilor : Theodor T. Răsmeriță, Al. I. Nicolau, G. G. Iosepescu, Șt. D. Mihăescu, N. T. Bujoreanu, C. D. Constantinescu, M. G. Gheorghiu, I. G. Andreescu, V. Ghimbășeanu, I. A. Petrașcu, N. I. Bucșeneanu, Șerban Oteteleșanu, C. D. Ghiffuș, M. I. Marian, N. Sacară, I. C. Gheorghiu, G. N. Grigoriu și Petre St. Petrescu. ♦ Societatea Macedo-Română a început construirea unei nouă clădiri alăturea de localul ei din str. Prelungirea Sfinții Apostoli, colț cu caisa Rahovei. Ieri s’a făcut solemnitatea punerea pietrei fundamentale, cu care prilej s’a oficiat un serviciu religios. Au asistat d-niî: Nie. G. Puppa, Const. Ioanid, Toma Chenie, Petrescu-Birina, membri în comitetul societăței, precum și numeroși membri ai coloniei Macedo-Române. ♦ Ministerul industriei și comerțului anunță că în prezent se caută foarte mult piei de vită și lână. Crescătorii de vite și cei interesați să comunice ministerului cantitățile de aceste articole, de cari dispun. ♦ Ele au intrat în țară prin punctul Giurgiu din general Harte), venind din Austria, Ivan Bator, șef de secție in ministerul de externe bulgar, și George Iulian Zolnay, directorul școalei de belearte din Washington. Cercul artistic și literar „Arta și Munca“ a organizat o escursie la Constantinopol. Plecarea din București, Jouî, 13 c. ♦ Iată orele de Istorie vacante în învățământul secundar al băeților : La Bacău 8 ore; la Botoșani 6; la Buzău 2; la Câmpulung 772; la Constanța 8; la DorohoiS; la Piatra-Neamț 6 la Pomârla 18; la Roman 8; la Tg.Jiu 2; la Tecuci 8 și la T.Măgurele 8 ore. ^ D. inginer silvic Virgiliu C. Stoicescu, licențiat în drept, a demisionat din corpul silvic al Statului. 4 In corn. Răchițele de Jos, din județul Argeș, s’a declarat epidemia de dezinterie. In corn. Faraoani, din județul Bacău, s’a declarat epidemia de febră tifoidă. ♦ In ziua de 81 Iulie a fost o consfătuire de comercianți de băuturi din Capitală, discutându-se asupra regulamentului ce urmează să se pue în aplicare pe ziua de 1 Septembrie relativ la fabricarea băuturilor spirtoase. S’a ales o delegație compusă din d-ni. I. Dumitrescu-Militari, Toma Constantinescu și Tănase Crețulescu, cu însărcinarea de a ruga pe d. ministru de finanțe să amâne punerea regulamentului in aplicare. Duminică, 2 August, delegațiunea s’a prezintat d-lui ministru de finanțe Costinescu, care a ascultat cererea comercianților și a declarat categoric că nu se va putea pune în aplicare regulamentul pentru fabricarea băuturilor spirtoase, necesitând mai mult stadiu, deoarece sunt in țară peste 30.000 cazane la care voește să aplice câte un mic rafinator care nu ar costa decât 200 lei. Ministerul ar comanda aceste aparate și le-ar oferi fabricanților, aceștia plătindu-le Statului în 3—4 ani. Regulamentul asupra fabricarei rachiurilor nu se va pune în aplicare decât peste 3 ani, în care timp se vor aplica și rafinatorii la cazanele existente. 1s Duminică s’a ținut adunarea generală a societăței funcționarilor comerciali evrei din Capitală. Adunarea a aprobat bilanțul pe anul expirat. Apoi s-a ales un comitet compus din d-nii : Jacques Cohen, Isidor Joseph, David Abramovici, Gustav Rosenthal, Ad. Lazarovitz, Iancu Hagiu, Wilh. Guttmann, Em. Hofmann, Rafael Feldman, J. Zencovitz, J. Bernstein; iar ca membri consilieri d-nnî : Isidor Zalesch, N. Hellmann, Herrn. Scheer, Filip Șaraga, J. Avramescu, Fr. Schiffer, Leon Herșcovici, Adolph Groswald, Leon Groswald, M. A. Spachner și Max Neuberg. ♦ Direcțiunea școalei superioare, de agricultură de la Herăstrău, a luat inițiativa de a ridica un monument lui P. S. Aurelian, fost președinte al consiliului de miniștri, fost director și intemeetorul școalei de agricultură de la Herăstrău și unul dintre cei mai distinși agronomi pa care i-a avut țara noastră. In acest scop s’au lansat liste de subscripție. Prima subscripțiune a fost făcută de casa de bancă Marmorosch Blank, care a donat suma de 500 lei. « D. Gesar Th. Pascu, advocat al Statului, a sosit ori în Capitală venind din străinătate. « Primăria Capitalei a cedat locuitorilor din Floreasca un teren unde să se depoziteze materialul necesar construirei unei biserici în acel cartier. ♦ 1a ziua de 21 August, Primăria Capitalei a hotărât a scoate în licitație publică spre vânzare toate locurile virane ce comuna posedă în Capitală. ♦ Societatea «Lăptăriei București» pentru comerțul de lapte și produse sanitare va începe să funcționeze imediat ce vor sosi instrumentele din Budapesta și se va termina instalația lor. ♦ Marți 11 August, fiind aniversarea zilei de naștere a A. S. R. Principale Ferdinand, un Te-Deum se va oficia la Mitropolie, la care vor participa d-niî miniștri și întreaga oficialitate. ♦ Miercuri seara, colonia austro-ungară din Capitală va da o serbare in grădina Opler, cu ocaziunea zilei de naștere a împăratului Frantz-Iosef. « D. Buzenchi, medic veterinar primar al orașului Iași, a vizitat serviciul pentru strângerea câinilor vagabonzi ai S. P. A. din Capitală, în vederea instituirei unui serviciu identic și in orașul Iași. ♦ Comitetul Bursei din Capitală a fost convocat pentru ziua de 12 August spre a se ocupa cu mai multe cestiuni curente. ♦ D. Hagi Tudorache, primajutor de primar al Capitalei, va gira afacerile primăriei in lipsa d-lui primar Vintilă Brătianu, care se afla in concediu. p Zilele acestea se va face numirea noilor funcționari în posturile rămase vacante la ministerul de domenii. ♦ Vineri, 7 August, toți măcelarii detailiști vor fi convocați la primăria Capitalei, spre a se ocupa cu regulamentarea vânzărea meilor în Capitală. ♦ Const. Diamandy, ministrul plenipotențiar și trimisul extraordinar al țarei la Sofia, a plecat la postul său. La primăria Capitalei s’a început întocmirea devizelor pentru reprațiunile admise a se face bisericelor din Capitală. « După rapoartele inspectorilor sanitari înaintate direcțiunei generale a serviciului sanitar, nici un nou caz de febră tifoidă nu s’a mai ivit la Iași, in cursul săptămânei din urmă. 4 Zilele acestea se va face o însemnată mișcare in personalul exterior al direcțiunei silvice din ministerul de Domenii. Azi la orele ii, consiliul de higiena al Capitalei se întrunește la primărie sub preșidenția d-lui dr. Orlesnu spre a discuta măsurile de luat în vederea higienei publice. ♦ Astăzi la orele 10, comitetul societății măcelarilor detailiști se va întruni la primăria Capitalei spre a lua Înțelegere cu privire la organizarea comerțului de carne in oraș. ♦ D. profesor Reichel care după cum se știe a vizitat zilele trecute instalațiunile petrolifere de pe valea Prahovei însoțit de inginerii comunei, a plecat ori in Germania luând cu sine planurile și devizele nouilor linii de tranvae. D-sa își va trimete din Germania raportul cu privire la instalația nounor linii și construcția unei uzine electrice. ♦ D. V. Stoicescu, silvicultor cl. I din serviciul central al ministerului de domenii, a demisionat din această funcțiune pe ziua de 1 August. ♦ D. έ. P. Ispasoiu, șeful de birou al afacerilor civile din ministerul de justiție, a fost numit director al serviciului contabilității in locul d-lui Bețianu, eșit la pensie. D. Constantin Pancu, sub șef de birou la direcția personalului și statisticei a fost înaintat șef de birou în locul d-lui Ispășoiu. D. D. Dimitriu, copist caligraf în direcția personalului, a fost înaintat sub șef de birou în acelaș birou. ♦ La concursul de frumusețe pentru femei și copii, organizat la Carlsbad, au obținut premiul I doi compatrioți de ai noștri, și anume d-ra Gruia Popescu, artistă lirică și d. Puiu Nikita. ♦ In seara de 2 August, a avut loc în sala Oppier, o frumoasă serată dansantă, urmată de o drăguță reprezentație teatrală, dată de societatea de domnișoare «Aureliu». « Clubul central al meseriașilor a trimis o adresă comitetelor de acțiune din orașele țârei, constituite cu ocazia întrunirilor pentru ieftenirea traiului, prin care se invită să intervină la primăriile respective ca să se ia măsuri pentru ieftenirea pâinei, prețul grâului micșorându-se. « In urma dispozițiilor nouei legi a minelor, care prevede adjudecarea în loturi a terenurilor petrolifere ale Statului, ministerul industriei și al comerțului a însărcinat institutul geografic al armatei se facă o hartă amănunțită a regiunei Morera. Miercuri 5 August 1969 Neîntrecut © Ha calitate și cc asi sscțitine s’arc ilavedit esle mai mideras FMNS’MI eu &13UBI Originale în ecO psistă. in 24 eaf putere nominali Fowler furnisate după cerere fără sau cu instalațiune patentată de suprai-ineălzire (lîeisschampf) fără țiței o diferență de preț, cu cable de oțel de 550 metri lungiific construite, pe baza experiențelor noastre practice făcute în timp, de mai mult de 60 de ani in toate țările din lume, și introduse de 20 de ani, cu cel mai mare succes, și in România, unde lucrează astăzi peste 60 pluguri cu aburi «ORIGINALE FOWLER», funcționând prin ardere de paie sau orice alt combustibil. Prin funcționarea lor sigură și ireproșabilă ele garantează o arătură rațională, producând cea mai mare cantitate de arătură zilnică. Toate aceste pluguri au fost puse în funcțiune personal de N»S JUNjIUE SAXON Inginer specialist și reprezentant-general al ®-!©f J9M FOWijEK €oiup. București.—Strada Armașului No. 6 NB.—Aproape întreaga elită a marilor proprietari români au cumpărat numai pluguri cu aburi «Originale Fowler», adresându-ne scrisori elogioase și de deplina mulțumire pentru perfecta lor funcționare neîntreruptă. 3675 Ofițerii institutului și-au început lucrările săptămâna trecută, și e probabil că harta va fi terminată peste 2—3 luni. La Moreni întinderea maximă a fiecărui lot nu va putea trece peste 10 hectare; în celelalte regiuni fiecare lot va putea avea până la 30 hectare. Vor fi trei categorii de loturi : 1) loturi cari vor fi date în concesiune societăților petrolifere din țară având un capital de peste 500.000 lei și cari existau la momentul promulgarea actualei legi de mine*; 2) loturi cari vor fi concesionate societăților constituite după promulgarea legei, dar cari vor trebui sa fie românești, cu acțiuni nominale și cu un capital de peste 500.000 lei, și 3 loturi pe cari Statul le va ține pentru dinsul. Un adjudecator nu va putea obține mai multe loturi într’una și aceiaș regiune, afară de cazul când acele loturi se află la o depărtare de 1 km, unul de altul. Școlare ❖ La școala internă de menagiu «Eraclide» din Capitală s’au început înscrierile. Sunt 10 locuri de bursiere și 10 de solvente. Judiciare ♦ Curtea de casație a amânat ori la 4 Septembrie judecarea recursului lui Vasile I. Carpen și Al. I. Carpen, autorii crimei din Cornetu-Gurb (Prahova). Curtea de casație a respins drn recursul lui N. Alexandru zis Lipscanu, condamnat de Curtea cu jurați din Ilfov la 10 ani recluziune pentru atentat la pudoare. Bibliografii — A apărut. «Medicina Populară», anul IV, No. 41, sub direcțiunea d-lui dr. Eraclie Sterian, cu următorul cuprins : Nasul și caracterul omului. — Omul primitiv.—Higiena urechei.—în regatul Piticilor.—Sticla în antichitate.— Apașii.—Tratamentul voricelor.—Educația sexelor. — Consultation!. — Zece mii de ani într'un sloiu de gheață. E c éWEY « Cereți in toate tutungeriile noua țigare a regiei .,,Nulh Secundus“, sau nu mai fumați. Regia, având grija de a da satisfacție gusturilor amatorilor cei mai dificili, ne-a procurat prin aceasta specialitate unul din produsele cel mai incomparabile ale Havanei. ■ ■ ■ In marea nenorocire ce a izbit-o, Doamna GEORGE G.ASLARV, pătrunsă de cea mai vie recunoștință pentru unanimele manifestări de pletoasă dragoste îndreptate mult regretatului său soț din toate părțile, cum și pentru nenumăratele dovezi de simpatie ce i s'au dat de toți aceia cari au bine-voit să ia o parte așa de vie la cumplita-i durere, își exprimă toată adânca sa gratitudine atât reprezentanților Guvernului, ai Camerei Deputaților, ai Consiliului Comunal, ai Comerțului și Industriei, ai diferitelor societăți și corporații, cât și tuturor prietenilor, cari așa de spontanen au adus onorurile cele mai solemne scumpului său defunct, iar durerii familiei o blândă alinare. Tirgui-aisGiar și ssMsrda io fi otrăinătara COTA VINGRILOR LA EVESA EIN BUCI’ESȘTI ImprumUurî de Stat române : renta 5% din 1894 internă lei 101-1003!4. idem 5% impr. de 185 mil.din 1903 lei 103 - 10r 2;id. 4% imprum. de 321/2 mil. intern lei 901/g 897s ; id. 49/o de 50 mil. 1839 lei 907»— 907: idem 4:..0 de 274 mil. din 1890 lei 94»/4 947* ; id. 4% de 45 mil. din 1891 lei 913/a—013/sidem 4 ®/o de 120 mil. din 1894 lei 917* 903/4 ; id. 4 ° o de 90 milioane din 1896 lei 91%—917a ; id. 4 °/0 de 180 mii. din 1898 lei 913/4-9178; id. 4% de 100 milioane din 4905 Seria A și B 913—00; idem 4 °/o convertită din 4905 lei 9474 ; idem 4 ®/0 de 70 mii. din 4908 lei 90b4—89%. CREDITUL Județean și comunal 5% lei 100—99%; 472% cu lei 90—893/4-OBLIGAȚIUNILE com. București 4 ° o din 1903 lei 863/4— 867î ;’ >d. 4 °/o din 1906 lei 86%— S&I2; 'dem com. Craiova 5% din 1906 lei 97% ; id. com. Ploești 5 °/o din 4906 lei 92%—9274 ; idem com. Iași din 1906 lei 94%—9472. FONDAUE vol. 5% lei 9735 bicheiat ; idem. 4% lei 8772—8771 ; idem urban București 5% lei 96.70 inch. idem urb. Iași 5% lei 93% 93%. Bonurile Casei Rurale 5% lei 97.95 încheiat. ACȚIUNI: Banca Națională 4250- 4230. * Casa Rurală 430 — 425. Banca Agric. 441-438. Bank of Roum. Ltd. lei 223—220. Banca de Scont din București lei 135 — 130. Banca Marmorosch-Blank & Co. lei 882-876 Banca Generală Română leî 1755- 1745 Banca populară din Pitești 280-260. SOCIETĂȚI de ASIGURARE: Dacia-România lei 749—745 ; Naționala leî 930-925.Generala leî 800-790. SCHIMB: Cek Londra leî 25.2272 25.177»; cek Paris 100.15 — 99.95 ; cek Berlin 123A2V1—123.21% ; cek Viena 105.15 — 104.95; cek Belgia 99 Q217,—997‘U/„ MONEDE : Napoleon lei 20.15— 20.10 ; coroana austriacă lei 1.05121.057*. Rubla de hârtie lei 2.67— 2.66> 2. SCONTURI și AVANSURI : Banca Națională, scont 5»/„; idem avans, pe dep. 572Vo I ^asa de Dep. avans, pe dep. 5%%. Piața pescăriei Brăila. 3.—In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 45.000 kgf. pește proaspăt și sărat cu următoarele prețuri : Crap 81—97, ciortocrap 76—91, ciortan 35—68, șalău 89—230, avat 45—48, cârjeancă 18—56, plătică 70— 79, cosac 38, lin 83—105, știucă 73— 76, caracudă 27—86, babușcă 12—38, somn pană 114, somn Erma 106— 165, somn cprac 72—133, samoteî 0—100, biban 10—26, albitură 9— 2, obleți 22--52? mreană 77—115, morun 92—110, nisetru 59—185, păstrugă 153—225, cegă 205—345, mică 150-200, icre morun 13—14,80, icre nisetru 15—29, icre păstrugă 10 jum.—16. București, 3 August. — Prin poștă — ,*, La congresul internațional pentru combaterea leprei care s-a deschis ieri la Bergen, în Norvegia, iau parte 182 delegați din 82 țări (dintre cari 21 transatlantice). Congresul a fost deschis de regele Haaekon. Zilele trecute un puternic incendiu a distrus castelul istoric de la Bergzabern din Pfalza, vechea etapă romană Tabernae romanice, unde se afla actualmente o plăcută stațiune climaterică. Monumentala clădire, începută de ducele Wolfgang de Zweibrücken a devenit pentru a doua oară pradă flăcărilor, întâi fu incendiat de trupele franceze in sărbătorile crăciunului din 1676, după ce rezistase cu succes asalturilor țăranilor. La 1719 a fost reclădit de ducele Gustav Samuel. Din Londra se anunță că defunctul milionar sud african Harry Barnato a lăsat pentru scopuri de binefacere, suma de 250,000 lire sterline. In arhivele orașului Assisi din Italia, s’a găsit un interesant codex pe pergament din veacul al 13-lea, care cuprinde multe fapte necunoscute din viața lui Francisc de Assisi. .*. Fabricantul Stiefelmayer din Esslingen aflându-se in situație financiară precară a împușcat pe soția sa, pe cei doui copii ai săi și apoi și-a tras un glonte in pept. Soția și fiul cel mai mare au rămas morți pe loc. Tatăl și fiul cel mai mic au fost transportați la spital în stare muribundă. O rară serbare a avut loc in localitatea Kleinbaurhütz din Hanovra. Mama și fiica, tatăl și fiul au fost cununați in acelaș timp în biserica de acolo. Controlorul fiscal Forbig din Döbeln, un văduv, s-a cununat cu văduva Paulina Schneider din Kleinbauchnitz, pe când fiica ei Frieda Schneider, care împlinea în acea zi vîrsta de 19 ani, s'a cununat cu fiul controlorului fiscal Forbig. CURIERUL JUDICIAR (TRIBUNALELE CIVILE) De la glumă la crimă Iarna trecută, pe când mai mulți locuitori din com. Pitești (Dolj), cărau ghiață în ghețăria comunală, flăcău! Lache P. Olteanu, ia în glumă un topor din sania lui Costică Nicolae Sandu. Acesta aflând cine i-a luat toporul, s’a dus la Olteanu și a început să-l înjure. Olteanu înfuriat, pune mâna pe topor și despică cu el capul lui Sandu, care a și murit pe loc. Pentru acest fapt, Olteanu a fost condamnat de Curtea cu furi la cinci ani recluziune. Această deciziune a fost confirmată eri și de Curtea de Casație. Crimă din cauza unui petee de pnmint între locuitorii Ion N. Triță și G. C. Stancu, ambii din com. Pârșcovenî (Romanați), exista o ură veche din cauza unui petec de pămînt. Astă primăvară Triță ducându-se la câmp și găsind pe adversarul său având a luat un țăpoi de la car și- a lovit cu el pe Stancu până l-a omorît. Curtea cu jurați a condamnat pe Triță, pentru acest fapt, la un an și jumătate închisoare, pedeapsă ce a fost confirmată eri și de Curtea de Casație. Procesul a doi gardiști hoți. Am publicat la timp că judecătoria ocol. II din Capitală a condamnat la câte șase luni și o zi închisoare, pe sergenții de stradă Dumitru Ionescu și V. Șerban, cari se introduceau noaptea în prăvălia d-lui Sălceanu din strada Câmpineanu și furau mărfuri. Judecătoria mai condamnase și pe ministerul de interne la 2000 lei despăgubiri civile, pentru fapta comisă de subalternii săi. Contra acestei hotărâri a făcut apel atât parchetul cât și ministerul de interne. Aceste apeluri urmau să sa judece ieri de secția de vacanță a trib. Ilfov ; cum insă procedura nu a fost bine îndeplinită, tribunalul a amânat procesul la 19 August. SINAIA rin urmarâ casele din Buu9 lanltuliilevardul Ghici» No. 29, cu tot confortul. Prețul foarte redus. Proprietarul se găsește acolo. 3951 INCIDENT ÎNTRE CIVILI ȘI MILITARI [Prin telefon de la corespondentul nostru particular) Pitești, 3 August. Aseară, pe la orele 11, trupa d-lui V. Antonescu a fost nevoită să întrerupă reprezentația piesei „Drama din Belgrad“ din cauza unui scandal ce amenința să dea naștere unui adevărat, conflict civilo-militar. Scandalul s’a petrecut in împrejurările următoare. Printre spectatori se aflau și pălărierul Peteu Marinescu, Pelinescu, funcționar, Teodorescu Roseti, ceasornicar și C. Dionisescu, împreună cu soțiile acestor doi din urmă, D. Marinescu observând la un moment dat că d. locot. medic Pristăvescu, care sa afla în apropiere cu mai mulți ofițeri, face aluzii necuviincioase la adresa celor două doamne, cum era și amețit de băutură, se scoală și apropiindu-se de medic îl apostrofează. Acesta ripostând, însoțitorii lui Marinescu, cari de asemeni erau cu chef, încep să vocifereze, fapt ce atrage atenția d-lui P. Ionescu, directorul poliției locale. D-sa văzând că nu reușește să calmeze pe Marinescu și pe prietenii săi, fiindu-i teamă de o ciocnire între aceștia și ofițerii din grădină cari țineau parte camaradului lor, a trimes imediat după d. procuror Vasilescu. D. procuror sosind la fața locului, spre a pune capăt conflictului, care era pe cale a lua proporții, și văzând că pălărierul Marinescu continua să aibă o atitudine provocatoare, a dat ordin ca acesta să fie arestat. La poliție se naște un nou scandal. Prietenii lui Marinescu fac un tapaj enorm amenințând și căutând să intimideze poliția spre a pune în libertate pe cel arestat. Unul dintre ei, C. Dionisescu, a fost de o aroganță fără seamăn față de polițiști. A trebuit o acțiune energică din partea poliției pentru ca starea aceasta de lucruri să ia sfârșit și să fie împrăștiată mulțimea de civili și militari care se adunase în fața poliției și erau gata să se îneneze din moment în moment. Dacă n’am avut de înregistrat un conflict grav, aceasta se datorește energiei d-lui procuror Vasilescu care a știut să calmeze spiritele la timp. Pălărierul Marinescu a fost pus în libertate după ce i s’a luat declarațiunea. Ancheta e condusă de directorul poliției. ■ 11 rit <» « «► mmmiii Un milliards chikusem Intre premiile ce oferă „Universul", prin tragere la sorți abonaților săi, figurează și un elegant automobil, un adevărat mâncător de chilometri, cu care poți face cele mai delicioase escursiuni. Oricine poate deveni proprietarul acestei admirabile mașini, aboncindu-se la „Universul"care mai oferă abonaților săi un teren în întindere de 300 m. p., situat in cea mai pitorească postire din Sinaia, un dormitor de bronz, un salonaș complet de bambu veritabil, un bufet de mahon cu vitrouri, oglinzi și marmoră, mașină de cusut, biciclete, un superb costum de țărancă, gramofoane, ceasornice de aur și de argint și alte premii de valoare și pe deasupra, ca o plăcută surpriză pentru populația rurală, patru perechi de boi și patru pluguri de oțel. Abonamentul costă numai 18 lei pe an, 9.13 pe șase luni, 4.63 pe trei luni. Abonații mai primesc gratuit Universul Literar săptămânal precum și Memoriile Regelui Carol, pagini glorioase din istoria neamului. IntemplarTSM SilKima Nenorocirea din piața Amzil Muncitorul Ion Dumitru, de fel din com. Țigănești, jud. Ilfov, aflându-se ori în piața Amzei și fiind pus să curețe un canal, capacul de fier i-a căzut peste piciorul drept, zdrobindu-i-l cu desăvârșire. D. dr. Zaharescu, de la sec. de Salvare, fiind chemat în grabă, a dat îngrijirile necesare pacientului, pe care l-a transportat la spitalul Filantropia. Rănit de ginerele său Eri a fost adus la sec. de Salvare bătrânul Enache Stancu, în vârstă de 60 ani, plugar din com. Dărăști, căt. Dumitranca, jud. Ilfov, care avea o rană gravă la cap. Bătrânul fusese rănit de ginerele sau care, în timpul unei certe, i-a aplicat două lovituri de ciomag în cap. D. dr. Roșianu i-a dat ajutoarele necesare după care bătrânul a reclamat parchetului. Isprava unor rău-fâcători Femeea Constantin Ion Costache, de 30 ani, pe când se afla ori în curtea caselor sale din fundătura Baicului N No. 8, s’a pomenit deodată cu o piatră mare în față, care i-a fracturat oasele nasului. Femeea căzând în nesimțire, locatarii casei au chemat în ajutor societatea de Salvare care, cu o ambulanță a transportat pe rănită la spital. S’a anunțat poliția. Accidentul dela abator Fata Floarea Ioniță In vârstă de 15 ani, de fel din com. Brezoaia, jud. Ilfov, lucrătoare la clădirea nouă a abatorului, a căzut eri de pe o schelă de la o înălțime de 1—S mietri, rănindu-se grav. D. dr. Roșianu a dat ajutoarele necesare pacientei, pe care a trimis-o apoi la spital. Scandalul din strada Mătăsari dri noapte, pe la orele 2, o ceată de bețivi, între care era și un anume Tudorică Hoțu, din str. Mătăsari 26, s’a apucat să facă scandal in drum. Intervenind sergentul, scandalagii au tras mai multe focuri de revolver. d. avocat Ioanițescu, din str. Mătăsari 20, și două d-ne carierau cu d-sa, trecând în acel moment, ca prin minune au scăpat neatinși. Tudorică Hoțu a fost arestat. Mișcare în magistratură Pe ziua da azi s’a făcut următoarea mișcare in magistratură : D. Th. Pătrașcu, jud. provizoriu la ocolul Sinești, jud. Vâlcea, confirmat definitiv la ocolul Drăgășanî. D. V Popea, judecător provizoriu la Drăgășanî, permutat în acceaș calitate la Sinești, Vâlcea. D. Dim. I. Ursianu, judecător cu titlu provizoriu la Zâtrenî, jud. Vâlcea, în aceeaș calitate la ocolul Bălcești, acelaș județ. D. N. Napoleon Nicolescu, judecător provizoriu la Bălcești, in aceeaș calitate la Zatrenî. D. Marin D. Chivulescu, numit magistrat stagiar la judecătoria ocolului Prahova, jud. Dolj, în locul d-l ui Dim. G. Christodorescu, care nu s’a prezentat la post. D. loan Lață, magistrat stagiar la judecătoria Vidra, jud. Putna, în locul d-lui Toma Ionescu, care nu s’a prezentat la post. I. Nic. Vasilescu, magistrat stagiar la judecătoria ocolului Țândărei, in aceeaș calitate la Găești, în locul d-lui Octav Vestiman, care nu s’a prezentat la post. D. loan Marian, magistrat stagiar la judecătoria ocolului Bălănești, jud. Buzău, în aceeaș calitate la Țăndărei, jud. Ialomița. D. Stan D. Bălănescu, magistrat stagiar la judecătoria Pantelimon-Dobrești, jud. Ilfov, în aceeași calitate la Bălănești. D. Cicerone Rusescu, magistrat stagiar la ocolul Botoșani rural, in aceeaș calitate la Pantelimon-Dobrești, (Ilfov). D. Grigore G. Socor, magistrat stagiar la ocolul Botoșani rural. D. Mihail Rădulescu, magistrat stagiar la Boșotenî,(Romanațî) în aceeaș calitate la Moinești (Bacău) în locul d-lui Ioan Golăescu, care nu s’a prezentat la post. D. Petre Mihail, magistrat stagiar la ocolul Boșotenî, jud. RomanațD. Mihail N. Vasiliu, magistrat stagiar la ocolul Bucecea, jud. Botoșani, în aceiaș calitate la ocolul Fălciu, în locul d-lui Const. N. Hagi— Ilie, care nu s’a prezentat la post. D. Theodor Grigoriu, magistrat stagiar la ocolul Bucecea din județul Botoșani. D. Coman I. Neacșa, magistrat stagiar la judecătoria Lădești, jud. Vâlcea, in locul d-lui Constantin I. Ionescu, demisionat. D. Gh. V. Vasiliu, magistrat stagiar la judecătoria ocolului Tecuci- Calenderu, jud. Teleorman, în locul d-luî Eugen Ferteluî, care nu s’a prezentat la post. * * * La minister s’a făcut următoarea mișcare : D. Dimitrie P. Ispasiu, șef al biuroului afacerilor civile, a fost înaintat director al contabilității, in locul vacant. D. Constantin G. Pancu, ajutor de șef de biurou în direcția personalului și a statisticei, a fost înaintat șef de biurou în locul d-lui Ispasiu. D. Dimitrie Dimitriu, actual copist caligraf în direcțiunea personalului și a statisticei, a fost înaintat ajutor de șef de biurou in locul d-lui Pancu. Noul măsuri peste combaterea febrei tifoide Iași. 3.—In afară de măsurile de desinfectare propuse in ședința de Sâmbătă de către d-rul Sion, subdirectorul serviciului sanitar, consiliul de igienă al orașului e convocat din nou pe azi la orele 6, spre a se ocupa cu nouă măsuri. In primul loc se va discuta dacă școalele primare și secundare din localitate se pot deschide la 1 Septembrie. 2) Dacă manevrele regionale ale trupelor din Iași pot să se facă sau nu în primele zile ale lunei Septembrie. 3) Dacă iarmarocul anual de pe platoul abatorului, care se ține de obicei intre 6-20 cr., se poate deschide sau nu. 4) Dacă se poate face sau nu recensământul copiilor de înscris la școală și 5) Dacă conferințele pastorale pot să se țină în cursul lunei acesteia. In afară de aceasta medicii de despărțire vor propune o serie de nouă măsuri pentru ■combaterea epidemiei și pentru izolarea bolnavilor. "din Inaia” Duminică, la 10 dimineața, M. S. Regele s-a preumblat până la „Casa cavalerilor și biuroul tehnic“ însoțit fiind de d. inginer Liemann și de tapițerul Ludvig din Viena, care a venit să prezinte Suveranului modele de mobile. La dejun Suveranul a avut ca invitat pe căpitanul Hildebrand și locot. Hillinger de pe staționarul german «Loreley». După amiaza M. S. Regele a mers prin pădure până aproape de stâna Regală. Augustul Suveran nu făcuse acest drum de aproape 4 ani. M. S. Regele s-a înapoiat la castelul Peleș la orele 8. 2 August. Sublimil atmosferic al Instinutul Meteorologic — Pe ziua de 3 august 1909 — In țară.—Timpul s’a răcorit mult în toată țara, mai cu seamă la munte, in regiunea dealurilor și in partea sa de sud, unde termometrul a variat între 16 ° (la Fălticeni și Sinaia) și 24 °, iar in regiunea de câmpie 25 ° și 30 °. Noaptea rece temperaturile minime au fost cuprinse între 7» și 13 °, iar cele mai coborâte fiind, 6 ° la Hârlău și 5 ° la Roman și Sinaia. Presiunea atmosferică a mai crescut, fiind către 763 mm. A plouat la Piatra-N. 1 mm, Roman, Fâlciu 2, Drăgănești (Suceava), 5. Poeni (Iași) și Negrești, (Vaslui) câte 4 mm. Vântul suflă slab de la V în districtele de pe malul Dunărei, iar la munte și în regiunea dealurilor de la N. Cerul este mai pretutindeni senin. * * Duminică, 2 August.—Depresiunea din Rusia deși s’a mai umplut puțin, incă persistă, ea a adus ploaia mai abundentă de acolo și din partea de sus a României, a plouat numai pe alocuri In vestul continentului unde incă se găsește anticiclonul și cerul senin, temperatura s'a mai ridicat, în celelalte părți mai mult noroi. Timpul s’a mai răcorit. chestia" clipM" —Serviciul nostru telegrafic— Rusia și chestia cretană Viena. 3. — După cum se asigurămn cercurile diplomatice, guvernul rusesc e de părere că Turciei nu i se poate da altă satisfacție decât depărtarea drapelului grecesc de pe fortăreața din Canea. Depărtarea drapelului este o dovadă pentru recunoașterea suveranității Porții. Puterile protectoare vor stărui pe lângă Turcia ca să renunțe la represalii contra Greciei. — 1................ .1 . A se vedea in pagina 4-a nouăle premii de valoare ce acordăm abonaților noștri. Iltime informațiunii MARȚI ♦ După știri din Sinaia, M. S. Regina, care era indispusă, se află mult mai bine. ♦ Mâine, Miercuri, fiind aniversarea naștere! A. S. R. Principelui Nicolae, d. Sp. Haret, ministrul cultelor și al instrucțiunei și adinterim la președinția consiliului, va prezenta felicitări in numela guvernului. ♦ D. V. G. Morțun, ministrul lucrărilor publice, care se află la Reichenhall, se va reîntoarce în Capitală Lunea viitoare, când îi expiră concediul. ♦ In cursul acestei luni se vor pune bazele unei societăți pentru exploatarea sistematică a apelor iodurate de la Vulcana, (Dâmbovița). Societatea va fi pe acțiuni, în felul societăței «Govora», în care vor figura de drept proprietarii de puțuri și Statul. ♦ Medicul ajutor Eftimescu Gr., de la spitalul militar „Regina Elisabeta“, a fost mutat după cerere, pe ziua de 16 August în reg. Tulcea 33 și detașat cu serviciul în garnizoana Sulina, încetând angajarea medicului auxiliar Panea. Hoții n’au fost descoperiți incă. ♦ Copilul Ion Anghel Ion, din Chirnogî (Ilfov), pe când se întorcea călare spre casă, i s’a speriat calul și luând’o la fugă bietul copii a fost trântit, rămânând mort pe loc. ♦ Imediat după întoarcerea d-lui V. G. Morțun, ministrul lucrărilor publice, va pleca în concediu d. N. N. Hârjeu, secretar general al ministerului. ♦ Pe ziua de 1 Septembrie, orele 9 dim., se va ține un concurs la prefectura de Ilfov,serviciul județian) pentru ocuparea a trei burse ale județului la școala superioară de arte și meserii din București. Cererile. Însoțite de actele necesare ce vor primi la prefectură până la 31 August. ♦ Cuvioasa monahie Mihaila Panait a fost întărită in postul de superioară a mânăstirii Celic-Dere din județul Tulcea. ♦ D. Al. Cimbru, șef de serviciu în ministerul de interne, s’a reîntors din inspecțiunea financiară ce a făcut-o la primăria Slănic (Prahova). ♦ S’a acordat un concediu de 30 zile P. S. Arhiereului Calistrat Bârlădeanu, pentru a merge in străinătate, spre a-și căuta sănătatea. ♦ D. Mihail Gr. Popescu a fost numit supleant în comisiunea de apel a județului Dâmbovița, pe termen de 3 ani, in locul d-lui Andrei Dumitrescu, al cărui mandat a expirat. ♦ Cucernicul preot Dimitrie Bardan de la biserica Sf. Voevozî din Tg.-Jiu, a fost numit protoereu al județului Gorj, in locul cucernicului econom Nicolaescu, demisionat. ♦ Cuviosul Protosinghel Serafim Georgescu a fost numit superior al sf. mânăstiri Predeal. SERVICIUL TELEFRAFIC AL ZIARULUI «iMIRSUL» DIN HARA Militare.—Diverse Iași. 3.—Comisia de repartizare a recruților ce va forma contingentul 1910 ișî va termina operațiile la 6 August. — Curtea de apel secția I-a a judecat azi procesul de rezilierea contractului de arendă a unei moșii, dintre Froim Fischer și C. Vernescu. — Cancelaria Mitropoliei Iași a fost înștiințată că preotul C. Eftimie de la episcopia Romanului, care a murit la Karlsbad unde se afla în vilegiatură, a fost înmormîntat la cimitirul catolic de acolo. — Mâine dimineață pleacă in călătorie de stat-major ofițerii superiori sub conducerea locot.-colonel Palant. — A fost arestat I. Irimescu care a descărcat mai multe focuri de revolver pe stradă. Militare.— Diverse Craiova, 3.—Reg. 9 artilerie execută azi trageri de räzboiu pe câmpul de la Ghercești și Mădănești. — Ministerul de interne a intervenit pe lângâ prefectura de județ să ia măsuri pentru respectarea legei repauzului duminical. — In județul Dolj scarlatina bântue în 25 comune; tusea convulsivă în 13 ; febra tifoidă in 5 comune ; dizenteria în 7; difteria intr’o comună. Spargerea cassei gărei din Panciu Focșani. 3. — Asta-noapte, niște îndrăzneți spărgători au pătruns în gara Panciu, luând cu totul cassa de bani, pe care au dus-o la o distanță de 2 kilometri, unde au spart-o luând conținutul aproape de 3000 lei numerar și efecte. Administratorul de plasă și șeful stației de gendarmi cercetează. Ziarist pălmuit R.Sărat, 3. — Panait Grigorescu, corespondentul ziarului „Adevărul“ a fost pălmuit în stradă de către polițaiul orașului, David, din cauza unui articol publicat azi. Amănunte urmează. Incendiu. — Diverse Galați, 3. — Aseară, an incendiu, s’a declarat la locuința d-lui Andrei, din strada Justiției. Focul a luat naștere de la o lumânare aprinsă, cu care numitul căuta o sumă de bani ce avea sub saltea. Au ars și mai multe obiecte din casă. — Lângă bariera Bârladului s’a găsit un om în agonie, din cauza mizeriei. — Vagonul de tramvai cu No. 24 a deraiat pe str. Mihai Bravul, din cauza prea marei presiuni. Vizitiul Miron Costache a fost arestat. — Au fost arestați brutarii Gh. Constantinescu și D. Spirea, cari au lovit cu cuțitele pe trei tovarăși ai lor. Falimente.—Diverse Brăila. 3. — Tribunalul a declarat azi în stare de faliment pe I. Goldenberg, comerciant de mașini de cusut și pe frații Rakopol, comercianți de încălțăminte, din str. Regală. — Eli s’a făcut un început pentru respectarea repauzului duminical. Toate misiunile au fost închise, iar afaceri nu s-au tranșat. — Azi grânele au avut o urcare de 35—40 lei la vagon și piața a fost ceva mai animată. — Necunoscuți au rupt plumburiii de la un vagon din gară astă noapte și au furat mai mulți saci cu grâu. Hot prins.—Afacerea lipsei de la S. M. ÎL—Inspecție Constanța, 3.—D. Lupașcu, șeful biroului de plasare, a recunoscut șî prins pe Spiridon Buzea, complice și furtul de 3.500 lei din Țânderea. Buzea a fost trimis la Brăila. — Funcționarul de la S. M. R. îi în sarcina căruia s'a constatat lipsa 1 de 12 mii lei, și care după cum $