Universul, iulie 1910 (Anul 28, nr. 177-207)

1910-07-22 / nr. 198

B. 1= m FURNISORUL CURȚEI REGALE 44.— Sarea Vielerlei. — 44 lALCLUEȘTI Cel mai vechi alt mai important magazin din țară de : Arme fine de vânătoae.Carabine de mare precisie pentru vânătoare și apărare.—Revolvere. — Pistoale Automale.—Cartușe. Articole pentru vânătoare. s$r Atelier Special de Armurieria. Frenuri reduse. — FrandHlari în loală tara-BOALE masiv, bas, cât și UIMI Dr. Sile Constaninescu Consultațiuni, operațiuni Orele 4—0 după amiază Str. Știrbei Vodă 134. Tile 1. 27/31 5537 Da nsl SAMÂSÎAI Medic la Spitalul Colentina SIFILIS ȘI 111 11 VESERICE Consultațium 4 —8 27 Strada Câmpineanu 27 5557 Băile Olonești Prin gara îî.Vâlcea .Me falie de aur Cele mai vechi din țară, complect transformate. Se obțin cure miraculoase. Singurele unde se poate urma un tratament complect, având ape de Iod-Pucioasă și ape de buut. A se adresa medicului băilor Deotortii m tmumn OI.AXEȘ II - •■>519 mum de tiUn HAC ® VEI Strada Labirint, Vi, București Funcționează de 8 ani în localul fostului Institut al liceului Matei Basarab ; singurul internat autorizat de Onor. Minister, în care se primesc numai elevi cari urmează cursurile la școlile statului. In apropriere sunt: Liceele Matei Basarab și Lazăr, gimnaziul Șindai și școlile de comerț, întreținerea îngrijită, disciplină severă. Se primesc elevi cu tratament aparte Condițiuni de plată Convenabile. Birecțiunea se însărcinează cu înscrierea elevilor la școlile statului. Prospecte la cereree. Director-proprietor profesor la Seminarul Nifon și la liceul Sf. Sava 5567 MOTOARELE UHU. se găsesc numai la Soc. Anon. Vofflână de Comerț fost Nicolae Fehér & C-ie Furnisoare a Curței Regale București, Brails, Craiova, Botoșani j 5483 LA 60TOBA Otelul statului No. 3 se află Dr.lM €ire Éterim Specialist în boale sifilitice și interne complect Instalat pentru tratamentul bălelor specialităii sale, electroterepie medicala, etc. Dă consultații pentru băi 5541 AÖSTlrt i COMISION M. C. Theodorescu S. N. Bucur — BUZĂU — G*tată ori-ce fel de fabrici sau instituții comerciale pentru a le reprezenta în întreaga țară sau în raioane contra provision. 5550 LICEUL FRANCEZ-ROMAN Fondat în 1895 i București, Calea Plevnei 50 Curs primar și liceu complect cu cele trei secțiuni. Internat și preparațiuni pentru elevii care frecventează școalele statului. Local higienic, anume construit, în apropierea liceelor „Lazăr“, „Sf. Sava“ și „Mihaiu-Viteazul“. Educație aleasă și instrucțiune dată de cei mai distinși profesori de la școalele statului. Specială atențiunea limbilor moderne. Rezultatele obținute de școală în cursul celor 15 ani de funcționare i-au stabilit o deosibită reputație.Institutul este condus de prof. asociați: I. Clinciu,G. Popa-Lisseanu Prfesori la liceul :..Lazar, Er. Ciupagea, N. N Colceag, Profesori la gimnaziul „Șincai”.^Al. Pandele, Profesor la școala comercială inperioară. _______ 5566 Br. S. Nicolin lletlic al Băilor «GOVORA— Dă consultațiuni in ♦ VlXriZ.AMIAMZETTA O 5565 SSertiSteaf Subsemnatul atest că moara și «MOTORUL CROSSLEY» instalate de CASA W. STARDECKER, în com. Bălca [Putna) mă mulțumesc pe deplin, € Sf. Teodore. Borșani {Putna). 23 Iunie 1910. 5506 Doctor BAPPAM! Veofili specialist în BOALE de GOPil 51, Calea Moșilor 51. Telefon amâne pe vară în Capitală 6526 ATH, AIRCOSTEI UNIVERSUL" in provincie (Prin poștă de la corespondenții noștri particulari) AZUGA. — Accident de automobil. ■— Eri, pe la orele 5 d. a., un automobil-taximetru cu No. 1017, condus de șoferul Tordache Constantinescu, la eșirea din satul Azuga spre Bușteni, la curba drumului s’a întâlnit cu un alt automobil și vroind a-1 ocoli, s'a rasturnat în șanț. In automobil se aflau 4 doamne, 1 copil și 1 domn. Șoferul și una din doamne s’au rănit la cap. BARLAB. — Crima din strada Țarigrad — E1L pe la orele 3 după fttmiazi, locatarii din str. Țarigrad au fost atrași de țipetele și vietele sfâșietoare ale unei femei care se svârcolea într-un sac de sânge, având două făeturi adânci de cuțit, una la spate în partea dreaptă și alta în creștetului capului. Ce se întâmplase ? Femeia, care se numește Maranda Hazu, trăia de mai multă vreme în concubinaj cu cismarul Gheorghe Botez, de 16 ani, cu locuința în str. Siret. In ultimul timp însă, din cauza traiului rău, femeea își părăsise concubinul și pusese ochi pe un anume Vasile Har tapag, cu care și intrase în relațiuni intime. Botez, supărat foc, căuta prilejul să-și răzbune, și era pe strada numită mai sus, găsindu-și concubina on noul ales al inimei ei, după o mică ceartă, îi aplică două lovituri de cuțit, la spate și în creștetul capului. Nefericita, într’o stare vecină cu moartea, a fost imediat transportată în căutarea spitalului local. Sunt puține speranțe să scape cu viață. Criminalul a fost arestat. El nu regretă fapta comisă. E de notat, că acum 3 ani victima de astăzi a mai fost tăiată cu cuțitul tot de acest cizmar. CALARA$I. — Greva măcelarilot. — De câteva zile măcelarii din localitate ridicaseră prețul cărnei de vacă de la 70 la 80 bani. Aceasta a fost însă de mică durată, căci primăria printr’o ordonanță dată le-a interzis această urcare. Astăzi însă spre mirarea tuturor, toate măcelăriile au fost închise, măcelarii declarând grevă. D. Gh. C. Gheorghiu, primarul orașului, i-a convocat pe toți la primărie punându-le în vedere că nu li se admite urcarea cărnei, și dacă vor continua greva va lua măsuri spre a li se ridica autorizațiile de măcelării. Mișcarea hamalilor din port.Căpitănia portului Călărași, în urma unei petițiuni ce a primit din partea lucrătorilor hamali din port prin cari cereau a li se mări prețul de muncă, a convocat azi, la orele 9 dimineața, la căpitănia portului, pe toți comercianții de cereale și a hotărât să li se mărească prețul de muncă de la 4 lei pe zi—după cum a fost până acum — la 5 lei, socotind ziua de lucru 10 ore, plus câte 75 bani pe zi de fiecare dată. Hamalii erau hotărâți ca în cazul când nu li se va satisface cererea, să declare greva. CAMPULUNG—Inspecție. — D. Fotin Enescu, directorul băncilor populare, a inspectat în amănunt banca populară...Beimul“ din mahalaua Scheiu-Viș’oiu acest oraș. D-sa a rămas pe‘deplin mulțumit de felul cum să mânuesc cotnpturile băncii și de întocmirea portofoliului, felicitând călduros pe directorul acestei instituțiuni. d. institutori. Calangiu. Banca “Șoimul“, deși înființată de abia de doi ani, are un capital de 180.000 lei. Veterinare. — In Stoenești și Valea Mare ținu-se câteva cazuri de febră aftoasă printre vitele locuitorilor, d. medic veterinar al județului a declarat aceste localități contaminate și a luat eispozițiuni de izolare FASTICEEI. — Masuri contra holerei.—Aseară, a fost trimis cu trenul un batalion dinrag. 16 Suceava, la Dorohoi, spre a face paza Prutului. Aprinderea unuui vagon. Un vagon de clasa III-a, al trenului de București, de la orele 5 d. a., pe când trecea aseară pe podul iazului Ciorsaci, nu se știe din ce cauză, s’a aprins. Călătorii au dat semnalul de alarmă. Trenul oprindu-se, focul a fost stins cu ajutorul personalului și al călătorilor, servindu-se de apa din iaz, apoi și-a continuat drumul, Sosind în gară cu o întârziere de o jumătate de ceas. Tren întârziat. Trenul de dimineață a sosit astăzi cu o întârziere de 3 ceasuri. Cauza e defectuozitatea unei mașini de la trenul de București, care s’a oprit pe câmp astă-noapte, intre stațiile Buzău si Nf.Sărat. GIURGIU.—Starea semănăturilor.—Timpul e călduros și secetos. Pe alocurea însă a căzut puțină ploaie. Locuitorii se ocupă cu cutreieratul grâului, iar alții încă seceră. Porumburile sunt frumoase și au nevoie de puțină ploaie. Livezile și pășunile sunt excelente. Bătaia gravă din str. Bateriilor.— Aseară, o vie ceartă a isbucnit între băiatul Iordan Dumitrache, Pampul și tatăl sau Dumitrache Petcu Tolea zis Pampuf, din cauză că fiind ambii în stare de completă beție, Dumitrache n’a vroit să primească de la fiul sau niște pește, pe care acesta i-l oferia. Cearta a degenerat în bătaie. Tatăl lovi grav la cap cu un ciomag pe fiul sau, care căzu jos în nesimțire. Dumitrache Pampus îl apucă pe Iordan și-l târât afară în stradă. Găsit în poziția asta de sergentul din post, rănitul a fost transportat la spital, tatăl denaturat a fost în urmă arestat. Febra aftoasă în județ. Febra aftoaacă, care se declasase în 16 comune, continuă să se întindă și în restul județului. Au fost și câteva cazuri mortale. Sunt câteva cazuri și în oraș. Mișcarea funcționarilor comerciali. ■— Duminică, 25 cor., membrii societății funcționarilor comerciali din localitate se vor întruni la sediul din str. București, spre a discuta asupra celor ce au de făcut pentru ca legea repausului duminical integral să fie strict aplicată. NAUȘOVA. — Manevra escadrei de Dunăre. — Escadra de Dunăre, sosind în port, a încept exerciții de manevră și tragerde războiu, având ca țintă stânca de la nordul orașului (lângă viile Bărci). PIATIMAN.—Percepție prădată. —In comuna Cârligi s'a petrecut astă-noapte o îndrăzneață prădaciune. O banda a pătruns in tocaiul percepției ridicând dea«olo caseta de fier, in care se afla suma de 3000 de sfiți și diferite acte de valoare, și au dispărut. Intr’o cameră dormeau ani scriitor și un străjer cari n’au auzit nici un sgomot. PITEȘTI.—Nenorocire.—Sf. Ion Duminecă, de 23 ani, din comuna Samara, călăraș cu schimbul in reg. h, s’a Înecat intr’un eleșteu al gârlei Cotmeana, pe când ișî scălda calul. Cadavrul având o rană la cap, se bânnește că numitul călăraș a fost iubit cu copita de cal — ceea ce i-a cauzat moartea. SLOBOZIA. Pentru direcția C. F. R. — Stația Slobozia a ajuns un adevărat flagel pentru comercianți. Stau mărfuri de mare viteză, fiar ’ lămâi, portocale, etc., timp de 3—4 zile. Personalul trimis să scoată mărfurile din gară trebue să aștepte ore întregi până ce d. șef se milostivește să se libereze. Nu Înțelegem care poate fi calma, când stația are personalul destul numeros. Ar fi de dorit ca direcția G. F. Pl. să ia cuvenitele masuri pentru înlăturarea acestui rang.VALCI:A. — Vizită episcopală. — P. S. Episcop Ghenadie al Râmnicului a vizitat in zilele de 17 și 18 iulie, împreună cu d. administrator al Casei Bisericei, P. Gârboviceanu, următoarele mănăstiri din județul Vâlcea: mănăstirea Bistrița (in vederea mărirei localului de seminar), Hurezul (pentru examinarea lucrărilor ce se execută acolo), mănăstirea dintr'un lemn unde au asistat Duminică la liturghie. Vizita s’a sfârșit cu mănăstirea Surpatele (declarată monument istoric) și cu Govora, după care s'au înapoiat la reședința TÂNGOVISTE. — Bănuiala unei crime. — Parchetul a fost înștințat că în Ghergani fata Ioana Șjerban Mihalache a îngropat singurii în loc nepermis și, fără a-l declara la oficiul sțarei civile, un copil al sau, făcut în urma unei uniri nelegitime. De aci bănuiala ca ea și-a omorât copilul, pe care l-a îngropat spre a-și acoperi greșala. Cadavrul copilului a fost desgropat de autorități. Medicul plășei, în prezența administratorului de plasă din Gherganî, va face autopsia cadavrului. Mama denaturată a fost arestată. Edilitate. Consiliul tehnic superior aprobând proectul pentru iluminarea cu electricitate a orașului, consiliul comunal a avizat la ținerea licitației pentru darea în întreprindere a lucrarilor, cari vor costa 300 mii lei după deviz. Data licitației nu a fost încă fixată. Lucrările, după toate probabilitățile, vor începe chiar în toamna anului acesta. Concedii.. — D. ajutor de primar Theodor Andronescu a plecat în concediu în străinătate pentru o lună. Consiliul comunal a delegat pe d. C. C. Iliescu, să-l înlocuiască pe tot timpul concediului. Diverse. — De azi a început să funcționeze un nou fir telefonic cu București, aceasta în urma aglomerărei convorbirilor telefonice, cari în ultimul moment se faceau cu mare anevoință VALENT-DE-MUNTE.—înmormântare. — Azi se face înmormântarea căpitanului pensionar I. Antonescu, de fel din București, care uinți suferind de mai multă vreme, Vechi se aci ia aer și Duminică seara Venindu-i rău, a încetat din viață. Arerea. Hiev Moarte suspectă. — Notarul comunei Hotarele a făcut cunoscut parchetului că i-a fost adus infirmeria satului, grădinarul bulgar Nencu Coasei, de loc din Valea Dragului și că după puțin timp a murit. Pachetul a dispus anchetarea cazului, însărcinând pentru aceasta pe administratorul de plasă, cum și pe medicul legist al județului ca să facă autopsia cadavrului. Defunctul era în vârstă de 16 ani. Incendiu. Din comuna Fierbinți se comunică, că focul a distrus șirele de grâu a 50 de locuitori. Focul nu a putut fi localizat decât cu mare greutate, după ce consumase vre-o 800 de chile. Au fost salvate de sinistru peste 2000 de chile Bănițel, nu există. Nenorocire. — Neculai P. Căduțoi, servitor la biroul căiei ferate București-Oltenița, din comuna Curcani, ducându-se să scalde doi cai in râul Argeș s'a înecat. Cadavrul nu a fost pescuit decât după trecere de 20 de ore. mmm ATMOSFERIC al Institutului Meteorologic Pe ziua de 20 Iulie iule In țară. Temperatura a crescut in toată țara, la munte, in nordul țarei și pe malul Mării; temperaturile maxime au fost cuprinse între 24 ° la Sinaia și 29 ° la Ntanău ; isrin celelalte părți intra 30“ și 330, ajungând la 34 la Caracal și Buzău, 83 la Alexandria și 36 la Giurgiu, T.Severin și Calafat. Presiunea atmosferică s’a coborît puțin, fiind în mijlociu către 758 m.m Temperaturile minime au variat intre 20 ° (Călărași) și 11 ° (Rucăr și Mamornița) Timpul se menține prulutindent frumos și liniștit. In Europa la 19 Iulie. In Nord- Estul Europei presiunea a crescut mult (Petersburg 766.5 m.m.) pe când in celelalte părți este aproape staționară. A plouat în Franța (Perpignan 12 m.111., Giermont 16 și Paris 18), în Nordul Italiei (Turin 11 m. 111.), în Austria (Salzburg 16 m.m., Feldkirch 25) și in Ilusia (Moscova 13 111.111." Temperatura este aproape staționară. Timpul este pretutindeni liniștit și cerul este in '".ara cari e senin. ATENȚIUNE Doamnelor și a șoarelori care doriți să obțineți un feint frumos întrebuințați: Email creme de beauté Lei 3. Savon de beauté Lei 2. Emaile poudre de beauté Lei 2—4. Divine Royale Lei 5. Hörige Oriental est mai natural pentru Buzele și Obrazului Lei 3. Măști și bandage Lei 6—10. Mânuși de cauciuc Lei 6. Neîntrecute ondulatoare perfecționate LeS 2 pentru tot Capul. Marelé Salon de coafură și prima fabrică k pestișeim și lucrări artistice de păr gata și in cele mai dificile nuanțe, 12 cabine separate pentru induratul și spălatul capului. Telefon 20/94. ‘ ,J. DOR THEIMER, Clemenței 7. Cexeff. gratis catalogul coafurilor modeme IffFORl MIERCURI & M. S. Regina a făcut eri o preumblare în trăsurică în pădure. Alături de Suverană mergeau pe jos M. S. Regele și A. S. R. Principele Nicolae. & ÁA. U. RR. vor pleca în străinătate Joi, la orele r dim. Drumul până la Predeal îl vor face cu automobilul. Copiii princiari și suitele vor pleca dimineața dim Sinaia cu trenul. ♦ D. Andrei Paraschivescu, agent de constatare cl. III-a, de lângă administrația financiară de Teleorman, a fost lăsat, în disponibilitate, peutru purtări rele. ♦ Recensământul general al contribuțiunilor directe pe periodul 1911-1912, de la com. Otești-de-Sus (Olt), ce urma a se efectua in zilele de 13—18 Iulie 1910, s'a amânat in zilele de 18 — 23 Atign 1010. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a dispus ca la școala, de meserii din com. Galbeni, jud. Fl.Sărat, să se construiască niște dependințe, în limita sumei de 10.850 lei. ♦ Ta direcțiunea generală a serviciului sanitar s’a întocmit un proiect de regulament al laboratoarelor noastre pentru analiza bacteriologică a apelor și controlul chimic al alimentelor și băuturilor din București, Iași, Craiova, Galați și Constanța. Prin acest proiect de regulament se stabilește și tariful după care se vor plăti analizele ce vor fi făcute de aceste laboratoare. „ Atragem atențiunea cititorilor asupra antetului din pag. 4-a cu nonile premii acordate de „Universul“ abonaților săi. l* Pe seama ministerului agriculturei și domeniilor s’a deschis un credit extraordinar în sumă de 60.000 lei pentru plata membrilor comisiilor instituite pentru stabilirea drepturilor moșnenilor sau rezeșilor asupra proprietăților lor stăpânite în devălmășie. ♦ Consiliul de miniștri a autorizat ministerul de lucrări publice să supun aprobării M. S. Regelui un decret prin care să se declare de utilitate publică exproprierea mai multor terenuri, necesare construcțiunii liniei ferate înguste dintre Chiojdeni și gara R.Sărat. ♦ Pe lângă vama București- Antrepozite se vor construi două mari magazii pentru depozitarea mărfurilor, a căror valoare va fi de aproape 100.000 lei. ♦ Rezultatul definitiv al concursului pentru gradul de oficiant superior se va da zilele acestea. Comuna Râșnov, din jud. Neamț a fost autorizată de miteze un împrumut de 24.000 le pentru a construi un local de școală. ^ Era a avut loc logodna colaboratorului nostru N. Piusu cu d-va. Angela Carabulea. Felicitările noastre. ♦ Sa observa că se aduc câteodată la adăpostul animalelor câini frumoși cu sgarde bune care nu se reasama pe proprietari. S. P. A. face apel la persoanele cari țin la câinii lor a pune adresa pe sgarde, astfel ca să le poată aviza printr’o carta poștală când s’ar *fi găsit pe stradă". ♦ Eri a fost Inamul bisericei Kalinderu din Capitală. Serviciul divin a fost oficiat cu o deosebită pompă. Răspunsurile au fost date de corul bisericei de sub conducerea maistrului profesor Popescu-Pasăre. ♦ Rezerviștii din 1003 "și'cbgediațiî 1605, vărsați de truosm călări escadronucu în tren, vor fi concentrați la Galați pentru instrucție în 4 serii și pe timp de câte 11 zile. Seria I-a 10— 30 August inclusiv , seria 11-a 21 31 August , seria II--a 20—30 Septembrie, și seria IV-a 1—11 Octombrie. Oamenii vor fi chemați câte 100 seria și trebue să se găsească la escadronul 3 de tren din Galați in ajunul zilei de concentrare* pentru echipare. ♦ S’au făcut următoarele numiri in funcțiunea de contabili la reg. 4 Ilfov No. 21, pe ziua de 1 lunie Bîrcaimures-Administratorul ei. cu Ioan, actual ofițer cu îmbrăcămintea, s’a numit casier, iar guardul de artilerie cl. 1 Brătiescu Nic., contabil in materii. Locotenentul Dumitriu P., din reg. 0 roșiori, a fost numit pe ziua de 1 iunie contabil în materii al acelui regiment, in locul căpitanului Bobeica C., trecut în serviciul frontului. ❖ Administratorul cl. Ii Fiorescu C., s’a numit contabil in bani in reg. 13 artilerie, in locul locotenentului Barbian Al., trecut in serviciul frontului. Jimî verst it are masna noom ❖ lată lista candidaților reușiți iar examenul al Il-lea ai facultăței de medicina din București: Anghel I., Buia G., Banu’G., Bernstein S., Căpitanovici M., Cecuiescu C., d-ra’Bobisteski E., d-ra Droc I., d-șnara Constantinescu Valent., Lazarovici I., Negoescu Metaxa C., Nasta M., Oprescu V., Olinescu R., Popescu V., Ranetti G., Răduțescu V., Samson C., Tatăranu I., Turioianu S. Soai.î plec ♦ Cu începere dela 17 și pana la 25 Iulie este de serviciu in Cartieră. d. in Miiitor M. B- Misir. ^ Am publicat că tribunalul Ilfov infirmase mandatul de arestare al lui N. Lăcusteanu, delapidatorul dela poștă, prezintă spre reconfirmare de judecătorul cabinetului 3. Contra infirmării parchetul de Ilfov a făcut apel. ♦ L. Stark, instruit la cabinetul 4 pentru bancrută frauduloasă, a făcut apel la Camera de punere sub acuzare contra ordonanței judecătorului prin care i s-a respins cererea de liberare pe cauțiune. A fost trimis în judecata Gurței cu jurați din Prahova, de către camera de punere sub acuzare, locțiitorul Chivu C. Vînătoru, din comuna Pucheni, județul Prahova, care și-a omorât pe tatăl său Mihail Chivu, prin sugrumare. ♦ De asemenea a fost trimes înaintea aceleiași instanțe Petre Arttom Iordache, din Plopeni (Prahova), pentru a fi incendiat avutul socrului sau Stan Mărin. Judecătorul de inistrcutie al cab. Ti a dat ordonanța, definitivii de HR urmărire, în afacerea d-li N. Alidrlopoi, care trăsese mai multe focuri de revolver în comună Buftea, din Cari unai într’ânsul ♦ Primăria orașului Giurgiu a fost autorizată să perceapă taxele pentru verificarea periodică a măsurilor și greutăților, de la negustorii ambulanți, astfel cum au fost votate în ședința consiliului comunal în ședința de la 1 Martie a. c. vinio grafii — Viața socială, amil I, 1îo. 5—6. Akrtistico - - Ar tă-senia; Miercuri, 21 e». € se va sluca la ga*adina „Blanduzia“ Tarbetti Maciié, în beneficiul Societatei „Danii* Alifibieri“ și al școalei italieni, din Cambia. .... t NE € H Iî R 1 ❖ B-l Gabriel Păunescu, din Târțiu-Jiu, a cumpărat de la d-ani LEOJVXDA fr. C-ie, un SKioanoîiî! BERLIET 12 HP. oÂîSâ mmM La ce vârstă mor tabetiei în nisterul de instrucție să contractoristică mișcarea bruscă și nefastrn va >1 trimni mnt A3 ^ O A fiflfV TAV - . .. " .. . „Și ochiul profanului în ale medicinei cunoaște ușor pe acești bolnavi, când boala este bine pronunțată. Mersul tabeticilor e nesigur, bolnavul aruncă picioarele în lături, lovind pământul cu culcrile. Este caractegulată, ce o fac astfel de bolnavi când vor să se scoale. Toți au nevoi la mers de un băț , aceasta însă nu din cauza că la bolnavii în chestiune puterea musculară s’ar fi micșorat, ci din cauză că facultatea nervilor lor de a conduce în mod armonic mișcările suferă. Mersul acestor bolnavi este nesigur, de asemenea când umbla în întuneric. Cauza e că bolnavii de ataxie locomotrice (tabes), privind la picioare in jos, înlocuesc prin simțul văzului pierderea acelei facultăți a nervilor ce prezida in conducerea mișcărilor, numită „coordinațiunea“. Duchonne, Fournier și Erbe au arătat, pe baza statisticei, că pricina acestei nenorocite boli, eure dacă nu ucide curând se anunță însă cu mari dureri fulgerătoare în picioare, mare sau gâtlej și sfârșește de obiceiu prin a face din omul suferind de tabel un infirm pe tot timpul vieței sale—este în 90 de cazuri sifilisul. Pe lângă durerile fulgerătoare pe cari le-am citat mai sus, tabeticul pierde simțul pipăitului, uneori și sensibilitatea dureroasă, care de cele mai multe ori se reduce la o întârziere a translaiterei acestei senzațiuni. Sunt în fine multe alte simtome ale acestei boli, pe cari le-am descris amănunțit în „Universul“ insistând și asupra noului tratament contra ,,inco Gidinațiunea tabeticilor“ prezintat cu mare succes de medicul svițezian dr. Frankel intr’un congres international de medicină. Relativ la chestiunea vieței tabeticilor, profesorii Leyden și Goldscheider se exprimă astfel : Prognosticul tabelului era altădată privit foarte rar, fiindcă nu se cunoșteau decât cazurile cele mai grave. Azi știind însă ca multe cazuri de tabes nu ajung la un stadiu de deosebită seriozitate, cu toate că țin ani de zile, viața nu este direct amenințată de tabes (ataxia locomotrice). Dacă însă mulți tabetici mor înaintea termenului mijlociu de existență, aceasta se datorește mai mult complicațiilor, fiindcă prin boala de tabel rezistența organică este micșorată, așa că ataxia locomotrice constituind o infirmitate din cele mai penibile, rămâne însă iară mare înrîurire asuma duratei vieței. Dr. N. Poibisfîiev, Iași. D. Gh. Forescu, vice-consul la Salonic, a sosit în Capitală. D. V. G. Mifțun, minirul lucrărilor publice și ad-interimia interne, vă sosi azi in Capitala, venind de la Roman. ❖ Prin punetul Vârciorova a intrat în țară von Wijdetrburch, ministrul Olandei in Capitală. Prin Predeal a esi din țară d. llagiond, prim-i reședințe al trib. ilfov, și au intrat i-nii S"la Rey, ministrul Turciei in București și Iogi Tuderache, prim-ajutor de primar al Capitalei. Jndici&ra ❖ D. Const. Bălulescu, grefier la judecătoria rurală Segarcea (Dolj) și d. Anastasescu, grefier al judecătoriei urbane Craiova, au fost transferați, prin consimțimânt unul în locul celuilalt. U iii o1 i in chestia postului national In această chestie, un cititor din Prahova ne scrie că ar fi mai nimerit alt mijloc, mult mai practic din toate punctele de vedere, anume să se oblige toți primarii, notarii, secretarii comunali, învățătorii, învățătoarele și în genere orice slujbaș public din comunele rurale să nu poarte alt costum decât cel național. In chipul acesta s’ar produce un puternic stimulent printre săteni și sătence de a purta acest costum și de a se ocupa cu industria lui. Pericolul cel mare ni-1 prezintă populația de la sate care a început a se împestrița cu tot felul de stămburi care de care sunt caraghioase și în același timp scumpe. Purtându-se costumul național cu mândrie da un corp cum e cel didactic sau administrativ, i s’ar da acestuia, și cinstea ce o merită și orice bun român l-ar purta padra din țară. tș. Col a valorilor române la bursele străine Borlin, 19 iulie. Renta 5 °/1 impr. 185 mii. din 1903 mărci 101.80; id. 4 °/0 impr. 50 mii. din 1889 mărci 92.10; id. 4 °?o impr. 274 mii. din 1890 mărci 95.40; id. 4 ° 0 impr. 45 mii. din 1891 mărci 91.70 ; id. 4% impr. 120 mii. din 1894 mărci —.—; id. 4 / impr. 90 mii. din 1898 mărci 90.80 ; id. 4% impr. 180 mii. din 1898 mărci 90.80; idem 4 °/ conv. din 1905 mărci 91.50; id. 4 °/C seria A. și B. de 100 mii. din 1905 mărci 90.00; idem 4 °/« impr. 70 mii. din 1908 mărci 90.60. Paris. 19 iulie. Renta română 5%lei 98.80 ; renta rom conv. 92.40 ; noul impr. 93.80. Tries, 19 Iulie. Acțiuni Dacia-Romania, cor. 1055; id. Nahmuia cor. 1222; id. Generala cor. 1352. Cursul schimbului pe piețele strijene Includerea dela 10 Iulie. Vimd : schimb Londra 240.0/5; id. Paris 95.25 ; id. Berlin 117.40; id. Amsterdam 199.05 ; idem Belgia 94.85: id. Italia 94.65. Berlin: adu mb Amsterdam —.—; d. Bei,aia —.—; idem Ralia —.— ; d. Londra —.— ; id. Paris —.—: d. Kiveti a —.—; id. Viena —.—; Paris: schimb Londra 25.20 ; idem Viena 104.87 ; id. Amsterdam 20S.Ö7; id. Berlin 123.18 ; id. Belgia Vte per* dere; id. Italia >/2 pierdere ; ld. Elveția. 1/țg pierdere. Londra: schimb Paris —. - ; id, Berlin —.— ; id. Amsterdam . COTPA 6SB8A2.ZLOR TOATE PRETURILE SUNT DATE IN LEI PE 100 KGB. Cineasc. 19 Iulie. Grâu Sept. 19.51 scad. 0.14 » Dec. 19.89 — — » Main —.— — — Porumb Sept. 12.15 scad. 0.02 » Dec. 11.73 » 0.04 » Maiă 12.03 — — New York. 19 Iulie. Grâu Disponibil 20.60 scăd. 0.19 » Septembrie 20.53 ș i0.09 » Decembrie 21.10 — —.— Porumb Disponibil —.—---------.— » Septembrie —.—-------» Decembrie —.—---------.— » Main —.—---------.— cotă cu basteliib DIN LONDRA Londra, 19 Iulie. Las Toutoare Paris, 19 Iulie. Grâij Seot.-Déc. 28.30 urc, 0.10 » Nov.-Febr. 28.45 » 0.05 Făină Sept.-DeC. 35.80 » 0.10 » Nov.-Dec. 34.80 » 0.28 strâ iziâ.ta.td Ulei colza August 57.75 scad. 0.50 » » Sept. 58.—------,— ,, ,, Sept.-Dec. 59,— —* — ,— ,, ,, Ian.-Apr. 00.50 ------.— Berlin, 19 Iulie. Grâu Sept. 23.85 scad. 0.40 Decembrie 24.— — — .— Secară Sept. 18.19 scad. 0.12 » Decembrie 18.57 — —.— Porumb Sept. ( —— —.— » Decembrie —.— — —.— Budapesta, 19 Iulie. Grâu Octomb. 19.66 urc. 0.08 » Aprilie 20.25. 0.04 Secară Octombr. 14.86 » 0.02 ÖvSi Octombr. 15.01 scad. 9.04 Porumb August 11.97 urc. 0.12 » Mai 12.11 » 0.02 Rapitu August 26.47 — — Brăila, 19 Iulie. Grâu 80-81 kgr. 1% cu sir. 47.40 » » 78-79 » 41f, „ „ 16.90 ,. .. 75-73 » 50 « .. ., 15.80 Porumb 11.50 Ori! 10.30 Ovăz 10.Secară 11-60 Fasola 19.50 Mei — Constanța, 19 Iulie. Grâu 30-81 kgr, 1“0 c, str. 18.— a a 78-79 » 4 /a ,, ,, b-70 ,. 71>-76 » 50j„ ,, ,, 16.70 Porumb —,— Orz 10.40 Ovăz 9.50 Secară 11.— Fasole Naveta OBORUL CAPITALE! — Vineri, 10 Iulie — Prețul lemnelor Lemnele de fag (de metru) eau vindut cu 165—185 lai vagonul sau 16.50—18.50 lei mia de kgr. Lemnele cojite cu 210—220 leî vagonul sau 21—22 lei mia kgr. Lemnele datură cu 190—200 lei vagonul sau 19—20 leî mia de kgr. Lemnele de șleat CU 130—160 lei vagonul sau 13—10 leî mia de kgr. In ultimele trei zile au sosit pe rampă 175 vagoane cu lemne și 43 vagoane cu var și ciment. Prețul vînjirilor, mîcei și raclilsirilor pre rumpoia de lângă gara de n Nord Vinul vechiu de Odobești s'a vândut cu 5—T lei deca. Vinul de dica cu 5.50-7.50 leî deca. Vinul de Moldova CU 4.80—7 leî deca. Vinurile negre cu 6—8 leî deca. Țuica cu 7.60—9.50 leî deca. Drojdia cu 10—11.50 lei deca. Prețurile la viituri variază după calitate iar la rachiuri dună tărie. de bani „Ostertag“ cu trei entrase satií naîRireste chiar mai bune și mai eftine ca aine englezești IlaUeRSAISA unuui monument pentru cei căzuți în rul zliniu R.-Sărat, 20 Iulie Astăzi, cu ocazia sărbătorii Sf. Ilie, s’a inaugurat cu mare solemnitate falnicul monument, ridicat în comuna Dumitrești, din inițiativa comitetului local, pentru soldații căzuți în războiul independenței. La serbare, a asistat foarte multă lume, iar întreg târgușorul era în plină mișcare. La 11 s’a oficiat un To Deniu, de mai mulți preoți,cum și un parastas, Corul Ligei culturale, secția R.« Sărat, a dat răspunsurile. La serbare au asistat: inspectorul general administrativ A. Iliescu, colonelul Anastasiu, comandantul reg. 9, Florian Paplica, căpitanul comandant de jandarmi Al. Nica, Al. Zamfirescu președintele comitetului, căpitanul Constantinescu, administratorul de plasă, Arghir Manolescu primarul, dr. L. Dicescu, dr. Grină Iarca, Const. Lupescu, Menelas Chircu, proprietar, George Solomon, Al. Anghelescu, șeful poștei, Aron loachim judecător, N. Dicescu, Remus loachim și alți fruntași cum și toți funcționarii superiori din judet. Monumentul a fost desvelit prin salvele de puști și imnurile muzicei militare. A vorbit cu această ocaziune Alexandru Zamfirescu, proprietar și literat, arătând importanța ridicărei monumentului, Arghir Manolescu primarul orașului, spunând că primește sub îngrijirile sale monumentul și prefectul Iliescu. Colonelul Anastasiu închee seria cuvântărilor, arătând soldaților și bravilor veterani prezenți răsplata celor căzuți pe câmpul de luptă. In urmă a avut loc defilarea veteranilor și a batalionului copiilor de școală. Goresp. Siluia din iaeäu Bacǎu, 20 iulie. In comuna Solonț, satul Cucuețî, Grigore Olaru a împușcat erî pe Ion și Costache Olaru cu focuri de revolver omorându-i. Criminalul a fost arestat. Motivul crimei este răsbunarea fiind în judecată pentru pământ. serviciul telegrafic AL ZIARULUI „UNIVERSUL“ Din ȚARA Ploești. 20. — Din Corlatești se anunță că mai mulți muncitori, de foi din București, șoseaua Vitan, angajați la seceră de către arendașul Cleante H. Nicolaidis, au fost bătuți, și unul dintre ei rănit cu un foc de pușcă de către oamenii numitului arendaș. S-a dispus facerea unei anchete. — Ministerul de finanțe a dispus prelungirea recensământului general pentru suburbia Sf. Vineri din orașul nostru dela 23 August până la 11 Septembrie inclusiv, iar pentru suburbia Sf. Gheorghe-Vechi dela 12 până la 20 Septembrie inclusiv. — Poliția a arestat și înaintat parchetului pe cunoscutul pungaș Tudor Ionescu, zis și Deșcă, care— profitând de aglomerația de la intrarea berăriei Edi— a furat aseară portmoneul din buzunarul d-lui Vasila Ivanovici. — Membrii societăței corale „Lumina“, a românilor din Bucovina, în număr de peste 25, cu ocaziunea escursiunea ce fac în țară, vor sosi în ziua de 26 c. în orașul nostru, iar Marți seara vor da un concert la grădina Grivița. Se prepară o frumoasă primire escursioniștilor, de către reprezentanții autorităților locale. — Erí, d. M. Teodorescu, depozitar de lemne din calea Romană No. 95, trecea cu poștalionul său prin str. Boldescu. Calul Speriindu-se și luând-o la goană, d. Teodorescu a sărit din poștalion, rănindu-se grav. — D-nii Max I. Schapira, dr. I. Margulius, M. Predingher, M. Wexler. Aurel Iosef, D. Dulceanu și Isidor Hornstein au fost aleși membrii în comitetul comunitătei israelite locale, iar d-nii Lazăr Lupescu, Aron Solomon, Jaques Heilpern și Carol Haimovici, supleanți. A Ioa Veiti, 1 notă toi !a d. Ivanciu Petresou, din piața Tiniroî 21, a bătut și rănit grav aseară pe Andrei Gință, din str. Gh. Șincai. Rănitul se află în agonie la spitalul Constantinescu, iar agresorul arestat. —■ A fost înaintat poliției geambașul Savu Marinescu, din str. Câmpinei, care, — trecând în goana calului pe bulevard și fiind oprit, a ultragiat pe sergentul Păun Irimia. — D-niu Iancu Micoi cscu, Niță Stănescu și Victor Bracescu, din str. Mihai Bravu, afi reclamat poliției că niște necunoscuți le bat caeclo cu pietre. — Era, țăranul Ion Petre, din Cocorăști, fiind lovit de un cal în Obor, a fost rănit grav. El a fost transportat la spital. Constanța. 20. — Consiliul de războai de pe lângă corpul 5 de armată a ținut d'î prima ședință. Intre alte procese, s'a judecat și acela al d-luî locot. Dăbuleanu, din reg. 12 de cavalerie, acuzat pentru dezertare. Numitul locotenent a fost achitat. — Copila Marița, în etate de 5 ani, fiica lui I. Badea Florescu, din Ceatal, în lipsa părinților săi de acasă, jucându-se pe lângă foc și aprinzându-i-se hainele, a căpătat arsuri pe corp, din care cauză a murit. — Mai mulți comercianți din localitate s’au prezentat cu o reclamație scrisă d-lui Gr. M. Grigoriu, președintele Camerei de comerț de aci, plângându-se contra indivizilor cari practică comerțul ambulant și cerând oprirea acestui fel de comerț. Ei susțin că întrucât comercianții ambulanți își vind mărfurile și în zilele de Duminici și sărbătorile cauzează mari pagube, contravenind în acelașș timp la legea repausului duminical. D. președinte le-a promis că va lua cele mai severe măsuri pentru încetarea acelui comerț. — Cercul studențesc din localitate va da Duminică, 25 cor., o serbare în grădina publică sub patronagiul unui comitet de doamne. Căligășia, 20.—■ Astănoapte pe când lucrătorul Ion Lilică, din serviciul societăței „Steaua Română”, voia să intre în schelă, din cauza întunericului n'a observat că pe locul pe unde trecea se găsea un puț de păcură părăsit și a căzut în acel puț, adânc de câteva sute de metri. El a fost scos mort. — Un puternic incendiu a distrus sondele No. 51, 52 și 35 ale societăței „Columbia”, din Buștenari. Cauzele incendiului nu se cunosc. Accidente de persoane nu sunt. Pagubele se ridică aproximativ la 80.000 de lei. Craiova, 28.—Nae Rafailă din str. Amarazei, în urma unei certe avută cu tatăl sau Niță, l-a bătut grav. Acesta a fost dus la spital. — Cristina Anca, din str. Bărăției, a reclamat poliției că fiica sa Victoria, în etate de 15 ani, a dispărut de la domiciliul părintesc. — Azi s’a oficiat un serviciu divin la biserica Sf. Ilie cu ocazia hramului acestei biserici și a împlinirei a 200 ani de la clădirea ei de către Ilie Otetelișeanu. Defensorul eclesiastic Popescu-Breasta a ținut o cuvântare ocazională. la 1i. 20.— Apele Prutului au aruncat în dreptul comunei Hermeziu un cadavru de femee. — Băiatul Ioan Dorobanți din Pop«și a împușcat din imprudență palatul său, care a fost transportat la spital. — Corporația confecțiilor și-a ales azi noul consiliu de administrație. — Vestiții pungași Ilie Aronovici și Ghidale Kerșcovici au fost prinși de poliția de siguranța. Brăila, 20. — Azi s’a otrăvit cu creozot femeea Olga Blajinskii din str. Mihai Bravul No. 304. In stare gravă a fost dusă la spital. — Un copil de 2 ani al d-lui Iancu Leibovici din str. Cojocarilor, s’a otrăvit cu amoniac. Galați, 20. — In urma dispozițiunei luată de către episcopul Nifon, azi dim., s’a oficiat la catedrala Sf. Nicolae un serviciu religios pentru amintirea fericiților întru pomenire mitropolitul Parthenie al Moldovei și Iosif, fost mitropolit primat, ambii foști episcopi ai Dunărei de Jos. La această pioasă solemnitate au participat toți preoții din oraș și un public numeros precum și preoți din eparhia Dunărei de Jos. — Sergentul polițienesc V. Guțan, din nebăgare de seamă s’a împușcat. Sinaia. 20. — S’a stabilit definitiv că familia princiară va pleca la Coburgios d. a. — Sus la Sf. Ana are loc astăseară o masă de 40 persoane, dată de d-na Darvarî. Va lua parte și familia princiară. — A. S. R. Principele Carol, împreună cu mai mulți prieteni a făcut o escursie De Piatra Arsă. RISTRIN 4T * TI? GREVA TINICHIGIILOR LA PARIS Paris. 20. — Tinichigiii, precum și lucrătorii plumbieri au declarat azi dimineață greva generală. Sunt peste 12 mii de greviști. Ei cer sporirea salariilor. ULTIMATUL BULGARIEI CĂTRE TURCIA IN CHESTIUNEA MACEDONEANA Londra, 20. — Ziarului „Dai!? Telegraph“ i se telegrafiază din Sofia . Sensificul de miniștri a stabilit textul unei note pe care Bulgaria o va adresa guvernului turc. Această notă este un ultimat, conceput în termeni foarte energici,și se referă la chestiunea defarmărei populatțimiei baltiars din Macedonia. FORMULA DE JURAMANT A REGELUI ANGLIEI Londra, 20. — Camera lorzilor a adoptat în unanimitate proiectul de lege prin care se regulează regența, iar în a doua d 1 ie proiectul de lege privitor la declarațiunea regelui în momentul suirii sale pe tron. O BROȘURA PENTRU STRĂINĂTATEA ROMANILOR DIN UNGARIA Viena, 20. — Președintele cuhului naționalităților, Teodor Mihali, a declarat că cuprinsul proiectului de adresă prezintat de partidul național român a fost comunicat în chip greșit și tendențios presei din străinătate. Chiar și presa vieneză a publicat știri inexacte despre cuprinsul adresei românilor. De aceea comitetul executiv al partidului național al românilor din Ungaria a hotărât să tipărească o broșură în limba franceză, care să lămurească străinătății că agitația românilor din Ungaria e îndreptățită. DECES Copenhaga, 20. — Președintele ligei daneze pentru pace, Rasmunsen, a încetat din viață. UN VĂR AL LUI TOLSTOI SE SINUCIDE Petersburg, 20. — Alexandra Tolstoi, un văr al marelui scriitor rus Leon Tolstoi, s-a sinucis trăgându-și un glonte în gură. Moartea i-a fost fulgerătoare. Sinucisul avea 73 ani și era înalt funcționar la ministerul de interne al Rusiei. DERAIAREA UNUI TREN mondra, 20.— (Telegramă din New-York). — Pe linia Delaware niște lucrători, probabil îndârjiți fiindcă nu li s’au satisfăcut cererile,—au scos șinele de pe linie. Un tren de persoane a deraiat. Sunt 30 de răniți. ȚARUL IN GERMANIA Berlin, 20. —• Țarul și Țarina vor sosi la Darmstadt la 23 August, înainte însă Țarul se va întâlni cu împăratul Wilhelm. La Hamburg Țarul va primi în audiență pe noul guvernator din Caucas. E vorba ca să stea, în Germania 4 luni. SERUL EHRLICH Budapesta. 20. — Telegramă din Cluj: Profesorul Marsalko, de la facultatea de medicină de aici, în cursul unei conferințe asupra serului contra sifilisului, a comunicat că a făcut infecțiuni cu preparatul Ehrlich la 26 de bolnavi de sifilis, 24 dintre aceștia au fost vindecați. Profesorul ungur a declarat că bolnavii s-au vindecat în timpul cel mai scurt și toate semnele arată că serul Ehrlich este absolut eficace contra sifilisului. SITUAȚIA IN CROATIA Agrara. 20. — Deoarece tratativele dintre banul Tomasicî și majoritatea coaliției sârbo-croate n’au adus la nici o înțelegere Camera croată va fi disolvată. CONVENȚIA COMERCIALA AUSTRO-ROMANA Budapesta. 20. — Aici s’a ținut o conferință a înalților funcționari din ministerul de comerț discutându-se măsurile ca trebue luate în vederea aplicărei convenției comerciale cu România. Se asigură că în primele luni de toamnă convenția va putea să fie aplicată. ls V *