Universul, septembrie 1910 (Anul 28, nr. 239-268)

1910-09-01 / nr. 239

INSTITUTUL POMPIUAN — Sub direcțiunea Doamnei C. ZOSSIS SA. (născută Pompilian) — Licențiată în matematici din București și Paris (Sorbona) București — Calea Rahovei 60, 62, 64, 66 — București Curs primar, liceal, cursuri facultative cu program și corp didactic deosebit, cursuri speciale de muzică, desemn, pictură, econome domestică și gimnastică. Cursuri și conferințe de artă, geografie și istoric ilustrate cu proiecțiuni electrice. __________ Local special clădit pentru școală pe un teren de 10 mii metri pătrați. Sală de conferințe și producțiuni [230 m. p. suprafață). In capela institutului se face serviciu religios în fiecare sărbătoare. Lumină electrică (uzină proprie).O încălzire centrală (calorifer cu abur) funcționând în tot timpul nopții, pentru dormitoare. Distribuire de apă caldă și rece în toată clădirea. Băi (fontă email) cu dușuri de apă caldă și rece puse obligator la dispoziția elevilor în fiecare săptămână. Ventilatoare electrice asigură împrospătarea continuă a aerului în dormitoare. Institul reunește astfel toate condițiunile moderne de confort și igienă. ’ 5694 Voiți un Hotel? de precisie, simplu, solid, economic și resistent, luații MOTOARELE „HORNSBY” Depozitar Jacques GOM BUGURF.ȘTI 21 — Strada Beamnel — 21 5668 ȘC0ILELE Comumității Germans evangsce din Craiova, Calea Unire No. 11—13 IXTI HWT și EXTERNAT de Fete, .Școala Reală, Școala Primară și Școala Froedeliană pentru copii mici. Epitcopia Comunității Germane Evangelice din Craiova, aduce prin aceasta la cunoștința generală, că pe lângă Școala Primară și Grădina de copii ce există până acum, se va deschide cu data de 1/14 Septembrie 1910, în casele fostului institut Faur, cumpărate pentru acest scop un Internat și Exrimat de fete cu 4 clase primare și 5 secundare. Școala de 5 clase reale pentru băeți, se va deschide la aaceiași dată. Ambele școli vor avea legătură cu școalele germane evangelice din București, înscrierile au început, de la 14/27 August la Direcțiune în Craiova, Calea Unixei No. 11 și 13. Epitropia Comunității germană Evangelice din Craiova. 5667 VIII Ie vânzare recolta anului 1910 via Mirăuli moșia Patrașcani aproximativ’ 8.000 decalitri. A se adresa d-lnV G. Em. Bogdan, moșia Borzești, gara Hărmana linia Adjud-Ocna. Asemenea pe Borzești sunt de vânzare 150.000 până la 200 000 Kilograme fân. 5683 renumitele MOTOARE .Crossley* furnisează imediat depozitele W. Staadecker — BUCURESTI — și sucursalele Brăila Craiova, Botoșani! Z »hI>E VÂNZARE mmmm dolj fixer foarte com.-veia.a.toll — Mari înlesniri de plată = A se adresa d-lui Em. losenzweig & Gracany, Piața Elca No. 40, Craiova. 5724 ..OCUL ABUJUR” —Primul institut de optica medicală— pentru alegerea, compunerea și procurarea de OCHELARI sub direcțiunea științifică a d-luî Dr. George D. Fischer Str. Doamnei 27. Telefon 27/30 Cinsultațiune fără plată numai alegerea pentru ochelari ir. IS»CEAUC Medic secundar în serviciul d-luî dr. Herescu dela spitalul Colțea S’a reîntors din străinătate BOALE GENITQURI RARE Str. Manea Brutaru 22. Consultatiune 6—8 p. m. 5420 ROMANIA Primăria comunei Râmnicu-Sărat PUBLICAȚIUNE In ziua de 18 Septembrie 1910, se va ține licitațiune publică, cu termen de urgență, prin oferte închise în cancelaria acestei primării, pentru darea în antrepriză a pavărei cu piatră cubică a stradei Lazăr și a unor porțiuni din str. Principele Ferdinand, Piața Independenței și strada Regală, a căror valoare după deviz se urcă la suma de lei 73.484 bani 72. Ofertele însoțite de garanția provizorie de 5%, se vor primi în arătata zi până la ora 4 p. m., când se va proceda la deschiderea lor. , Supra-oferte nu se primesc. Planurile, devizul, și condițiunile speciale ale acestei antreprize, se pot vedea în orele și zilele de lucru în cancelaria acestei primării. Dispozițiunile art. 72— 83 din legea contabilităței generale a Statului și condițiunile generale de lucrări publice, sunt aplicabile acestei antreprize. Primar: S. M. Gherghiceanu Secretar: I. D. Zdgănescu No. 2450. 1010, August 28. Fiii 40.000 chilostrame cumpără societatea anonimă pe acțiim.1 Mereuri din Craiova. Ofertele se vor înainta la Biroul societății, strada Cuza- Vodă, Craiova. 5713 1000 bufi și Mae de stejar noul de la 20—100 decalitri se găsesc de vânzare cu 0.90—1 lei deca. A se adresa la Gh. Grigorescu Gara Bălăci. 5723 ASAȘINE DE SCRIS NEW AMERICAN No. 5 Solide, perfecte, ideale Humai Lei ISO smm 5725 ROCK No. § cu toate perfecțiunile moderne, scriind in toate limbile, clavier universal. Numai Lei 350 Garantate ca soliditate SEENDER, Brăila LICEUL FRANCEZ-ROMAN Fondat în 1895 București, Calea Plevnei 50 Curs primar și liceu complect cu cele trei secțiuni. Internat și preparațiunii pentru elevii care frecventează școalele statului. Local li igienic, anume construit, în apropierea liceelor „Lazăr“, ,,Sf. Sava“ și „Mihaiu-Viteazul“. Educație aleasă și instrucțiune dată de cei mai distinși profesori de la școalele statului. Specială atențiune limbilor moderne. Rezultatele obținute de școală in cursul celor 15 ani de funcționare i-au stabitit o deosibită reputație. Institutul este condus de prof. asociați : I. Clinciu,G. Popa-Lisseanu Prfesori la liceul ,,Lazăr“, Er. Ciupagea, N. N Colceag, Profesori la gimnaziul ,,Șincai“, Al. Pandele, Profesor la școala comercială superioară. _______________5566 SV STATUTUL SCIEWITZ - THIERRIN Fondat în anul 1847 București, Strada Scaune No. 33 GUHS PRIMAR și GIMNAZIAL Cursurile reîncep la 9 Septembrie 1579 Dr. I. STEINHART SPECIALIST LA BOALE11« COPII S’a întors din străinătate 6 — Strada î Vegru Vodă — 6 Telefon 9 36 5680 INFORMAȚII! MARȚI ♦ A. S. R. Principele Ferdinand a sosit aseară în Capitală venind de la Buzau, unde a inspectat trupele din divizia V. ♦ D. Creangă, secretarul general al ministerului de industrie, s’a înapoiat din concediu. Cu începere de erî, delegațiunea d-lui Hălăceanu a încetat. ♦ D-rul Rosen, noul ministru plenipotențiar al Germaniei la București, va sosi în Capitală pe la jumătatea lunei Septembrie. ♦ Ministerul de interne a primit demisiunea dl-lor M. Bonciu, comisar cl. I în poliția Iași; Ursescu, registrator la poliția din Buzau și St. Atanasiu, sub-comisar la poliția Capitalei. ♦ D. I. Ionescu a fost numit comandant cl. I al sergenților din Alexandria. ♦ D. N. N. Săveanu, secretarul general al ministerului de interne, care se afla în străinătate, cu d-na, a sosit era în Capitală. « S’a sfârșit construcția teatrului ,,G. Pa’stia“ din Focșani. Inaugurarea noului teatru se va face la 1 Noembrie. Imobilul și mobilierul costă 500 mii de lei. ♦ Ministerul industriei și comerțului a trimis prefecturilor o circulară cerându-le să dea tot concursul țăranilor spre a le înlesni vânzarea recoltelor. ♦ Bri după amiază o ploie torențială a căzut asupra Capitalei. Ploaia a început la ora 1 și a durat cu mici întreruperi până la 5 luni. La început a fost însoțită de grindină, pe alocuri. ♦ Primăria com. Moinești face un călduros apel către inimile caritabile, spre a veni în ajutorul victimelor groaznicului incendiu din ziua de 24 August, cari, perzându-și tot avutul, zac în cea mai cumplită mizerie. Sinistrații cei mai crunt loviți sunt : Maria Cerventi, Ruhla Snirer, Iile Moise, Herș Wairtraub, Solomon Snaider, Iancu Sachter, Meer Wolf, Leibu Grunberg, Avram Iosubzon, David Schwarț, Șmil Croitoru și Teodoraș Croitoru. Ajutoarele se primesc la primăria din localitate. De la spitalul Colțea, secțiunea d-lui dr. Petrini Galațî, a dispărut o vae neagră și un miel alb, cărora li se inoculase virusul sifilisului. Cine ii va găsi să-i aducă la acest spital, deoarece lesne se poate înțelege cât de periculoasă ar fi consumarea cărnei acestor animale. Sosiri - placări + D. I. I. C. Brătianu, primministru, a sosit erî in Capitală venind de la Florica. ♦ Erî s’a întors din străinătate d. M. Ferechide, președintele Camerei deputaților Economice ♦ Prefectura de Mehedinți raportează ministerului de interne, că treerstni in general s’a terminat. Porumbul a stagnat. Prunii vor da o recoltă abundentă* viile de asemenea, acolo unde nu au fost mânate. A plouat multe militare . In ziua de 12 Septembrie se vor ține examenele pentru admitere în școala pregătitoare de cavalerie din Târgoviște. Inscrierile vor ține până la 8 Septembrie. Sunt vacante 23 locuri, după buget. Sumele destinata ca taxe se vor depune în contul ministerului de finanțe, iar nu în contul școalei. ♦ Elevii G. Panteli și I. Georgescu, absolvenți ai Academiei navale din Fiume, au fost înaintați sublocotenenți, la vacanța ce sa află la divizia de Dunăre. ♦ Guardul de artilerie cl. 3-a Buiculescu Alex.,din reg. 18 artilerie, a fost numit contabil în materii in locul actorului cl. 2-a Băsescu N., desărcinat. Financiare . S’a alcătuit proiectul pentru reforma generală a impozitelor și acum se lucrează la expunera de motive. Imediat după deschiderea Parlamentului, se va depune la Cameră acest proiect de lege. Dela. S. JM. JR. ♦ Cargobotul „Dobrogea“, care a sosit la 29 cor. la Sulina, a plecat ora, 30 August, la Rotterdam, încărcat cu cereale. Sanitare ♦ Consultațiunile clinice coaselor nervoase se vor redeschide mâine. Mercure, 1 Septembrie, la orele 2 d. a. în sala de consultațiuni a spitalului Colțea și vor continua in fiecare Miercuri la aceiași oră Școlare «ț Direcțiunea seminarului Nifon încunoștiințează pe cei interesați că Înscrierile pentru admitere de elevi In cl. I, încep la 13 Septembrie, examenul de corigență Încep la 14 Septembrie, iar cursurile la 20 Septembrie. ^ Anul acesta cursurile școalei centrale de agricultură de la Herăstrău, se deschid în ziua de 15 Septembrie a. c., când vor începe și examenele de corigență. In ce privește examenul de admitere, el se va ține, ca în toți anii, în ziua de 6 Septembrie. Diverse . Parchetul de Ilfov a fost înștiințat ori că pândarul Pavel Radu de pe moșia Gândească, a fost împușcat în mâna dreaptă și un obraz de un necunoscut. Parchetul a delegat pe inspectorul comunal cu anchetarea cazului. Dibliografx. Au apărut : — Noua revistă română, volumul 8, No. 15—16. — „Facla“, anul I, No. 25. ECOURI ♦ Evitați periculoasa gastroenterită luând „Lactobacilina“. Dale meseriașilor — Comisiunea de arbitri a corporației cismarilor din București se Întrunește azi la ora 8. — Ședința comitetului corporației curelarilor din București, care urma să se fie astă seară, s’a amânat pentru Marțea viitoare, la ora 8 seara. Percepția Camerei de meserii din București a cerut Camerei ca să însărcineze 12 controlori cari să însoțească pe încasatorii percepției când aceștia vor pleca în circumscripțiile respective spre a face încasările. In adunarea generală de Duminică, comitetul corporației croitorilor din București a fost descărcat de gestiunea sa pe anii 1908— 1909 și 1909—1910. In tot acest interval s’au încasat lei 61.521.34 și s'au cheltuit lei 45.275. 83, rămânând un sold de lei 16.245.51. 700 pogoane? Bomboane Purgative din suc de fructe Ușor de luat de copii și adulți. Efect sigur. Excelente contra : Constipației, Leneviei intestinale, Hemoroizilor, Congestiunei, Migrenei. Prețul Lei 1.75 Xc vânzare la toate farmaciile. Depozit general PHARMAKON - IAȘI Strada Ioan Creangă No. 61 Ü ffillÄ Algerian, Uriaș «I »C Banat și Bătrân VITĂ AMERICANĂ -JELUCEUM-PROVEXCE și rEIÎIFOI 5635 Se găsește numai la : Prima Seminferie Agricolă A. SCHULER FN. —București, Str. Doamnei No. 10 Miercuri 1 Septembrie 1310 Pivnițele DEALUL ZORILOR ---------------- VINURI DE MASĂ ȘI DESSERT.................... Face cunoscut D-lor Comercianți de Băuturi că vinde en gros da la 20 litri în sus cu prețuri avantagioase. suti--------------— -DEPOZIT , BUCUREȘTI, CALEA VICTORIEI, No. 105-107 [WvWWS]iWWWWWW WWWVVWVVVvWWWW^A^4827 „UNIVERSUL" In provincie  Prin poștă dela corespondenții noștri particulari BUZĂU.— Furt— In ziua de 14 August, a. c., s’a furat d-lui C. Ștefanide, cafegiu din comuna Patârlage un portofel de piele neagră, în care se afla una pereche cercei de aur, cu pietre lungărețe de mărgean, și un inel de aur, în valoare de 400 lei. In urmă, din svon public, păgubașul auzind că acest furt a fost comis de Manolescu V. Paraschiv și concubina sa Lina Nicolae Grigore, ambii din comuna Mărunțiș, a reclamat autorităților, cari dispunând a se face cercetări și o percheziție la domiciliul bănuiților, au găsit asupra acestora bijuteriile furate. La acest furt a fost ca complice și femeia Sultana Feraru. Vinovații au fost arestați erî.BUȘTENARI. O invenție importantă, pentru exploatările petrolifere a fost făcută de mecanicul strungar Victor Șerbănescu de la soc. „Internaționala“ din Buștenari. Este vorba de un aparat cu care se pot extrage burlanele înfipte și prinse în pământ, de ori ce lungime și de la ori ce adâncime ar fi, operațiune socotită până acum ca imposibilă. Diverse. — Ziarul „Universul“ și celalte publicații ale acestui ziar se găsesc de vânzare la d. V. N. Cerchez, pe plaiul Buștenarî. BOTOȘANI. — Tren atacat cu pietre.—Vineri dimineață trenul de la orele 8 jum., care pleacă spre București, a fost atacat cu pietre de către o ceată de indivizi, în dreptul cantonului cu No. 112—113, pe distanța dintre Vereștî-Dumbrăveni. Au fost sparte mai multe ferestre. Panica printre călători a fost mare. Trenul însă și-a continuat drumul. In stația Verești cazul s’a comunicat șefului de post din Vereștî, A. Lupului, care luând cazul în cercetare și făcând cu jandarmii o razzie pe câmp, a descoperit că autorii acestui atentat asupra trenului precum și a altor fapte de asemenea natură sunt băetanii : Gheorghe I. Torloschi, Gheorghe Manolache, V. Gh. Tololos, Vasile P. Brumă, Nicolae Gh. Ștefan, EFtru Dănilă și Vasile I. Costache, toți din Fântânele și Verești. Ei au fost arestați și vor fi supuși judecăței. CURTEA-DE-ARGEȘ. — Spin?zurat. — Erî, pe la orele 3 d. a., locuitorul Nicolae Dima Matei, din Albești, s’a spânzurat în Valea-Danului. Cauza este mizeria.« CALABAȘI. — Accident de tren. — Erî, pe la orele 5 și jumătate, locuitorul Ilie Ion Iordan, din Fetești, sărind din trenul ce venea de la Constanța, în dreptul cantonului de lângă podul Fetești, i s-a agățat haina de un cârlig al vagonului. El a căzut între roate și iu fost tăiate o mână și un picior. Nenorocitul a fost adus aseară cu trenul la Călărași și internat în spital, iar astă noapte și-a dat sfârșitul. GIURGIU.—De la comisiunea oboarelor.— Era d. a. comisiunea oboarelor a lucrat din nou în localul prefecturei. Au fost admiși ca remizieri d-ni Mihai Pavel, P. Ionescu și Radu Marin Abagiu, iar în ce privește cererile d-lor Nicolae Mihăescu, V. Apostol, P. Anastasiu și I. Petrescu, întru cât nu aveau identitatea bine stabilită s’a dat delegație d-lui controlor Iliescu să facă un raport asupra Ion S’a respins contestația făcută de d. C.Dragna și alții contra remizierului C. M. Bragadireanu și s’a anulat procura ce d. A. G. Arkondis o dăduse d-lui N. Sotirescu. Comisiunea a respins cererea d-lui Marin N. Nărtescu și alți 13 comercianți, pentru recunoașterea d-lui Stan M. Gaulea ca remizier, întrucât acesta nu are domiciliul în oraș. S’a dat apoi citire adresei Camerei de comerț din București, în sensul ca pentru fiecare car de cereale să se aplice un timbru de 10 bani al Camerei de comerț și câte 10 bani din timbrele Statului, iar pentru 5 care, se poate aplica cinci timbre ale Camerei de comerț și unul al Statului de 10 bani. Un ginere care î și amenință soacra cu revolverul.—Locuitorul Oprea Ion, din str. Smârdea No. 13, a reclamat poliției că, în lipsa sa, ginerele său, M. Simionescu a venit acasă și a insultat pe nevasta sa, Despa, amenințând-o cu un revolver. Cor bisericesc.— Cu începere de Duminică corul mixt al bisericei Sf. Treime (Smârda) din localitate, și-a început ciclul de concerte religioase, sub conducerea t-lui Luca Economu. Un public numeros și select a luat parte la audițiunea inaugurală. Arestarea unui băiat care bate pe mama sa. Azi, pe la ora 1 și jum. pe când d. procuror Racoviceanu și comisarul Gr. Cucu mergeau pe str. Plevnel la o descindere, au observat pe Ion Scarlat Crolac bătând în stradă pe mama sa Ioana Sc. Crolac. El a fost arestat și înaintat parchetului. De notat că acesta a mai fost dat în judecata curței cu jurați pentru că a voit să împuște pe mama sa cu un revolver. El fusese atunci achitat. Nenorocirea din gara Giurgiu. — Astă noapte la orele 2, hamalul din gară Ion Pascu, care locuește în etajul de sus, soția lui fiind servitoare la d. Ionescu, șeful stației, — deșteptându-se din somn, și fiind buimăcit, a sărit pe fereastră în curte, de la o înălțime de 8 metri, căzând jos pe trotuar în nesimțire. Peste puțin timp paznicul găurei l-a găsit în stare gravă și l-a dus în grabă la spital. D. prim-ministru la Giurgiu.— Mâine Marți, 31 cor., orele 9 dimineața, d. prim-ministru va sosi cu automobilul în localitate. SLĂNIC [Prahova).— Un minor violează o copilă de 7 ani.-In ziua de 18 August c., cam pe seară, locuitorul Dumitru Tomescu, trimete pe fata sa Elena, în etate de 7 ani, înaintea unei vaci care se găsea la pășunat pe la locul zis «Sistematia», unde pe vremuri au fost saline de sare. Cum acel loc este accidentat cu mai multe văi, numita copilă se avântă pe o vâlcea să culeagă burueni pentru păsări. In acest interval trecu pe acolo băiatul Mih. D. Mușat, minor, care văzândț pe copilă într’un loc atât de retras, se repede și trântind-o jos, o amenință cu un topor că o va tăia dacă țipă apoi, după săvârșirea odioasei fapte, pleacă. In zilele următoare victima fiind observată de părinți că nu este In starea normală, au început a cerceta fata care, după multă ezitare, a spus ce s’a intâmplat. Părinții reclamând, d. polițai Mandragiu, a arestat pe băiat, dispunând ca victima să fie examinată de medicul comunal. Medicul a constatat săvârșirea violului. Furturi. Acum câteva zile venind in localitate o bandă de țigani nomazi și plecând prin comună, au săvârșit mai multe furturi, printre care cele mai însemnate da d-niî comersanțî Grigore Ioanițescu din Groșani, furându-î 1500 lei și d-lui Ionescu, 1300 lei. Se crede că hoții au trecut in jud Buzău. TULCEA.— Cadavru găsit. .— Pe teritoriul comunei Lascar Catargiu s’a găsit de către grăniceri cadavrul unui necunoscut ca de 13—14 ani aruncat la mal de apele Dunărei. Se fac cercetări pentru stabilirea identităței. Plecarea reg. 10 călărași. — Ere au plecat de aci ofițerii și trupa reg. 10 călărași, sub comanda d-lui colonel N. Baranga, mergând la Cogelas spre a face concentrarea de toamnă. Moarte subită. — Petre Alexandrescu, ajutor de subprefect, la plasa Tulcea, a încetat subit din viață în comuna Calaloi. Numitul suferea de o boală de inimă. TÂRGOVIȘTE. — O femee lunecată la Dâmbovița. ■— Parchetul a fost înștiințat că bătrâna Rafira Drăguș Gheorghe din Mănești, a fost găsită înecată în apa Dâmboviței. Făcându-se cercetări s’a stabilit că victima, întorcându-se de la o fiică a sa dintr’un sat vecin, când trecea pe puntea de peste Dămbovița, venindu-i probabil râu, a căzut de pe punte și s’a înecat. Ea suferea de epilepsie. Militare. Regimentul 10 roșiori, sub comanda d-lui locot.colonel Camiból, a părăsit orașul plecând la Comișani, unde va sta 10 zile în cantonament, pentru instrucție. Inspecții sanitare.— Mutarea tăbăcarilor. ■— Zilnic se fac inspecții localurilor publice și tuturor locuințelor din oraș, de către medici, polițiO și ceilalți ofițeri de poliție, spe a se convinge de starea lor de curățenie. Primăria a dat o nouă ordonanță care conține o mulțime de dispozițiuni referitoare la regulele de igienă ce trebue respectate cu stricteță. Un însemnat număr de negustori au fost întruniți la poliție, unde polițaiul Anastasiu le-a dat, explicațiuni în privința ordonanței primăriei făcându-i atențî asupra rigorilor la cari se expun. Toate localurile publice găsite la o viitoare inspecție în stare de necurățenie, vor fi închise și curățirea se va face în socoteala contravenientului de către primărie , iar dacă nici în urmă nu vor respecta prescripțiunile ordonate, ele vor fi închise definitiv. Intre alte prescripțiuni ale ordonanței, este și aceea privitoare la tăbăcăriile care constituie un mare și permanent pericol pentru sănătatea orașului, deoarece sunt instalate de un șir îndelungat de ani pe toată întinderea iazului morilor, din care se alimentează întregul oraș. Primăria ca și consiliul de igienă— au decis acum, în mod irevocabil, mutarea acestor stabilimente de industrie, în punctele de la periferie, ce au fost fixate de consiliul de igienă în ședința trecută, acordându-li-se un ultim termen de trei zile. Celor cari nu vor respecta această dispozițiune, li se vor închide tăbăcăriile. Noni cazuri suspecte de holera Calafat, 29 August. Era a fost in localitate d. Laugier, medicul primar al județului Dolj, însoțit de arți doni medici, chemat telegrafic spre a face autopsia cadavrului îemeei Ecaterina N. Ninovici,zisă Ardeleanu, de 45 ani, din serviciul d-lui M. Nicolescu. Numita îmbolnăvindu-se la orele 4 și jumătate d. a., a încetat din viață la orele 8 și jumătate seara, cu simptome suspecte. Cadavrul a fost izolat în camera mortuară a cimitirului orașului și păzit de agenți polițienești până la sosirea medicilor menționați mai sus. Locuința unde a murit femeea a fost desinfectată de urgență. La autopsia făcută chiar de d. medic primar, în fața autorităților, s-a constatat că moartea a provenit din pleurezie dublă cu o edem pulmonar, de care boală ea suferea de mai mult timp, iar nu că a murit de holeră, cum se svonise prin oraș. Cu toate acestea, din ordinul d-lui medic primar s’au luat cele mai strașnice măsuri, arzându-se toate veștmintele moartei, iar cadavrul a fost înmormântat in grabă. D. dr. Laugier s’a înapoiat imediat la Craiova. Carantina la Vidin (Bulgaria) Cazul suspect de pe un vapor unguresc de pasageri a speriat pe vecinii noștri într’atât încât luaseră măsuri interzicând orice comunicație românilor cu bulgarii, întrerupând și cursele vapoarelor locale. După autopsia cadavrului turcului" care se știe că a murit de intoxicație alimentară, vecinii noștri s’au mai liniștit și permit românilor intrarea și eșirea în Vidin, insă numai după ce sunt văzuți de medicii lor. Târgul Slsmseîar și comercial din țară și străinătate Cota valorilor la Bursa din București București, 30 August; împrumuturi de Stat române: renta 5 ®/« din 1894 internă leî 102»/4—1021/q; id. 5 °/p Impr. 185 mii. din 1903 leî lOD/x lOD/s;i*/0 de 32% mii. interne leî 96.60—99.30; idem 4de 50 mii. 1889 lei 91.40-90VS; id. 4h. de 274 mil. din 1890 lei 6á1/«—94 i/t; id. 4% de 45 mii. din 1891 lei 9ii,903/4; i. 4•/„ de 120 mii. din 1894 lei 91!/2 9 ° 3h; idem 4 % de 90 mii. din 1896 lei 92—91 i/t; idem 4«/„ de 180 mii. din 1898 lei 92 — 91 W4; idem 4 °/o de 100 milioane din 1905 Seria A și B 921/a—921/4 ; idem 4•/, convertită din anul 1905 lei 92.35 inch.; id. 4 ®/g de 10 milioane din 1908 lei 921/1 92.20; idem 4 % hapr. 128 mil. din 1910 lei 92.20 ; idem rentă amorf, pentru cumpărare de păduri lei —.— CREDITUL județean și cumânat 50/elei 100.5'— IOO Viid- 4Vî cu leî 92.80 inc.; obligațiunile Cred. viticol. 921/a. OBLIGAȚIILE com. București 46/4 din 1903 873/487.50; id.4% din anul 1906 1. 873/487.50; id. 4% din 1910 leî 87Ve—87 ; idem comunale Craiova 5 •/, din 1906 leî id. com. Ploești 51/» din 1906 leî 98>/4 ; idem com. lași din 1906 lei 963 . id. 1910 lei 903 4. FOIUCIARE rurale 5 %/s lei 93.35 inch.; idem 4 °/ lei 88.30—88. URBANE București 5 °/# lei 28 /s—98.10; idem urbane Iași 5 °/# lei 95.75—95.40; Bonurile Casei Rurale 5 °/„ lei 99— inc.; oblig. Camerei de comerț din București “lei 99—98. ACȚIUNI: Banca Națion. 4780- 4770; Casa Rur. 440—437; Banca Agricolă 541 inch. ; Bank of. Romania Ltd. 238—236; Banca de Scont din Bucureștii. 139-137; Banca Marmoro=ch-31ank. Comp. 1. 952—948; Banca Gen. Română lei 2015—2008; Banca populară din Pitești. 250 ; Soc. com. tramwaeior. București, 375 —366 ; Loc. anonimă Rom. «Speranța» 480. SOCIETĂȚI de ASIGURARE: Soc. Dac.a-România lei 1052—1048; Naționala lei 1208—1200 ; Generala leî 1215-1210. SCHIMB: Cek Londra 1. 25.233/4- 25.183/« ; cek Paris leî 100.— 99.80 ; cek Berlin lei 123.42 Yj — 123.17 Vei cek Viena 104.97i/2— 104.77V,; cek Belgia 99.50 - 99.30. MONEDE : Napoleon leî 20.15— 20.10 ; coroana austriacă leî 1.05- 1.05. Rubla de hârtie leî 2.69-2.68. SCONTURI și AVANSURI: Banca Națională,’scont 5*/9; idem avans, pe dep. 5 i/a ®/0 Casa de Dep. avans,pe dep. 51/,. COTA CEREALELOR DIN LONDRA str. 80/81 kg. hl. 19.24 kg. „ 80/81 „ 19.05 „ „ 79/80 „ 18.87 ,, „ 78/79 „ 18.60 „ „ 76/77 „ 18. „ [Date comunicate de ministerul industriei și comerțului Londra, 27 August. Cererea nulă. Valoarea nominală pentru grâu cu : G/nc 2Vo £% 3 °/65% ,. .. , . Septembrie-Octombrie. Pentru Octombrie, Noembrie, centime în plus: Liverpool închide cu : 20.33 îr.pa 100 kgr. Octombrie 20.50 ,, ,, ,, ,, Decembrie 20.70 ,, ,, ,, „ Martie Porumbul, orzul și ovăzul calme. Valoarea orzului : 11.98 pe 100 kgr. Octombrie-Noemb. 12.14 ,, ,, ,, Noembrie-Dec. Ovăzul 12.15 pe 100 kgr. Expedițiunile de grâu întrec două milioane quarter, dintre cari din România 712.000 quarteri. Piața calmă. C@TA CEREALELOR DIN ANVERS [Date comunicate de ministerul industriei și comerțului) Anvers, 28 August. Lei pe 100 kgr. Grâu! calitate superioară 19x/s „ ., mijlocie 18»/4 ,, ,, inferioară 17 — Secară Helena,calitate superioară 135/s ,, Moldova, ,, mijlocie 131/« ,, Muntenia ,, inferioară 127/g Orz, orzoaica Moldova, calitate superioară 14 ®/4 „.Orz pentru fabricarea berei călitijlocie 1S’/s Orz pentru nutreț 12— Ovăz 12— Colza 277/s Naveta 27— Porumb Muntenia mare’n bob 127/8 „ Foxan 127/s ., Moldova 133/s Cincitantin calitate superioară 17— ,, ,, obișnuită 16— jirul SIIUIld IO— N.B. — Prețurile se înțeleg clf. Anvers pe % kgr. Prețul oficial al cerealelor la Brăila pe ziua de 30 August. Grâu nou, predare Septembrie, bord Sulina, 78 kgr. la hl., 3 la sută corpuri streine, un hectolitru lei 13.73; grâu nou, bun curat, 80 kgr. la hl., 1 la sută corpuri streine, hl. lei 13.84; grâu nou, mijlociu, 77 kgr., 2 la sută corpuri streine hl. lei 13.63; grâu nou amestecat,, 75 kgr.,, 10 la sută corpuri streine, lei 11.47; secară nouă calitatea I, 74 kgr., leî 7.92; secară nouă calitatea II, 72 kgr., lei 7.34; orz de toamnă, 60 kgr., leî 6.10; orz de primăvară, 64 kgr., leî 6.08; ovăz 45 kgr., leî 4.32; porumb vechi gras, galben, 77 kgr., lei 9.54; porumb cincantin, 80 kgr., leî 11.60; porumb nou colorat, 78 kgr., lei 10.53; fasole suta de kgr. de la 19 până la 20 lei; răpită cobza, suta de kg. lei 26.50; răpită naveta, suta de kgr. leî 25.50; meii, suta de kgr. leî 11.10. Piața pescăriei Brăila, 39. In piața pescăriei au sorit azi 11.100 kgr. pește proaspăt. Din această cantitate, 4558 s’a oprit pentru oraș, 5000 s’a trimis în țară, în diferite localități și 1498 kgr. s’a dat căruțelor țăranilor din județ. A mai sosit o cantitate de 9879 kgr. pește sărat. Din aceasta s’a oprit 2651 kgr. pentru oraș, 4000 kgr. s’a trimis în țară și restul s’a dat căruțelor țăranilor. — DIN 1AHA — Ploești, 30. — Tribunalul local a condamnat la 3 luni închisoare și 500 lei amendă pe notarul Niță Ștefănescu, din com. Ederile, dovedit că a ținut cârciuma în acea comună, printr’o persoană interpusă. — Astă-noapte mai mulți tineri îmbătându-se la o cârciumă din str. Crivățului ,unul din ei a bătut grav pe sergentul de stradă care intervenise într'un scandal provocat de ei. Doi din bătăuși, Niță Iliescu și N. Nicolescu, au fost arestați. Sergenții de stradă au arestat erî pe un individ, care se plimba la pielea goală pe strada Câmpinei. Curiosul om, care nu-șî știe numele, dând semne de nebunie, va fi internat într’un ospiciu. Din ordinul ministerului de război, concentrarea brigăzei locale, aflată în împrejurimile Buzăului, a fost amânată cu încă două zile urmând ca mâine să fie inspectată de către A. S. Regală Principele Ferdinand. In acest scop a plecat și regimentul 6 călărași, care s’a îmbarcat era pentru Buzau. Târgoviște, 30. — Copilul Gh. Ilie Vasile, de 12 ani, din Șotânga, umblând cu o pușcă încărcată, din nebăgare de seamă a împușcat pe mama sa Floarea, care culegea prune. Numita femee, fiind rănită grav la față și piept, a murit a doua zi la spitalul din Târgoviște, cu toate ajutoarele medicale date. — Din neglijența copilului Ilie Marin Pană, din Moreni, care făcuse foc ca să coacă porumb. In coșar, s’au aprins și au ars—atât coșarul cât și o parte din casă și o șiră de pae care era alături de casă. — Reg. 3 Dămbovița 25 s’a înapoiat azi dela Dragomirești, unde a fost concentrat dela 20 August. Craiova. 30. — Trupele diviziei II au fost desconcentrate astăzi. — Ancheta în privința fraudelor comise la vama Craiova continuă cu activitate. Sunt indicii că o bandă organizată fura mărfurile. In vederea manevrelor regale, comandamentul corpului de armată a intervenit la primărie să permită la 10 soldați să asiste la tăerea vitelor la abator, spre a căpăta cunoștințe pe care să le utilizeze în bivuacuri. — Din cauza ploaei căzute, casele din părțile joase ale orașului au fost inunacite. Iași. 30.—Tânărul Lupu Frenkel, cârciumar din Todireni, venind la Iași la Otelul Central, a încercat să se sinucidă, impușcându-se în regiunea inimei. A fost dus la spital în stare gravă. Cauza, neînțelegeri familiare. Proiectata expoziție viticolă a fost amânată la Septembrie 1911, din cauza măsurilor sanitare. Stareții și egumenii mănăstirilor din Moldova s'au întrunit la mănăstirea Neamțu, sub președenția Mitropolitului. S’au hotărât mai multe măsuri pentru buna îndrumare a mănăstirilor. — T. Ermurache din Tomești, a impușcat din imprudență pe copila Elena Talmac, care a fost adusă pe moarte la spital. — Azi s’au întors din concentrare trupele din Iași. — Costache Silion din str. Șipote, fiind bolnav, a încercat să se sinucidă aruncându-se într’o fântână. Trecătorii l’au scos și l’au dus la spital. — Arhimandritul Evghenie Ungureanu, superiorul bisericilor române din Canada, a demisionat din această demnitate. — Rabinul Alter Isovici a murit subit la Podul Iloaeî. Galii». 30. —Acum o lună a murit, in împrejurări suspecte un locuitor din comuna Măstăcanî. Medicul a constatat că moartea i-a provenit din cauza unei intoxicații cu lapte acru. Se întâmplă insă că Joițî, un alt locuitor din Măstăcanî, anume C. Coman, se prezintă la secția de jandarmi a comunei și mărturisește că el a ucis pe acel locuitor prin ștrangulare. Se face desgroparea cadavrului și la examenul făcut cu ocazia autopsiei se găsesc urme de strangulare. In urma acestui fapt, criminalul C. Coman a fost adus la Galați și depus. — Duminecă seara a sosit în port vaporul rus „Patriot“ fără mărfuri și pasageri. După ce a fost supus dezinfecției, vaporul a mai stat o jumătate de oră și a plecat spre Reni. ] Nu se știe care e rostul acestei vizite. Căpitanul vasului a declarat că a avut ordin de la Odessa să o facă și atâta tot. — La spitalul «Elisabeta Doamna» s’a făcut autopsia cadavrului lui Costache Bria, plutonier la agenția italiană, care murise de o boală ce prezintă simptome suspecte. La autopsie s'a constatat că moartea numitului se datorește unei nefrite cronice. Brăila, 30. — Patronii măcelari au ținut aseară o întrunire la care s-a hotărât înființarea unei societăți de ajutor reciproc și pentru susținerea intereselor lor. Cernavodă, 30. — Era a sosit aci, din Constanța, episcopul Nifon al Dunărei de jos, însoțit fiind de revizorul eclesiastic și protoereul județului. La gară a fost întâmpinat de primarul Kirescu, de polițaiul Theodoru și alte persoane oficiale. P. S. L. a găzduit la preotul Ciocan. Dimineața P. S. S. a oficiat slujba la biserică ținând o frumoasă cuvântare, apoi însoțit de autorități, a vizitat spitalul, via și statua găsită în Constanța cu ocazia săpărei unei fondațiuni pe proprietatea inginerului Baratolomeu. După prâb.P. S. St. ,a vizitat secta adventiștilor, numită și a pocăiților. Președintele sectei,Max Comnosan, după o predică ținută,răspunzând necuviincios la niște întrebări ale episcopului, s’au luat măsuri pentru isgonirea lui. La orele 4.35 P. S. S. episcopul Nifon a plecat la Galați.Era dimineață vaporul „Gladstone“ având la remorcă șlepul „Strymon“ încărcat cu 67 vagoane grav, venind din sudul Dunărei, din cauza ceței s’a ciocnit cu monitorul „Lascar Catargiu“. Ciocnirea a fost puternică. Monitorului i s-a pricinuit pagube de 400 lei,remorcherului de 8001, iar șlepului de 2000 lei; apa a pătruns în hambare. Căpitănia portului anchetează: — Mâine dimineață sosește aci în inspecție sanitară de primministru Brătianu, însoțit de doctorul Cantacuzino. DIN STREll VATATE CIOCNIRE DE TRENURI Oran. 30. — Un tren mixt de călători și mărfuri a ciocnit în» gara Trotat un tren de marfă ; un impiegat a fost ucis. PRĂBUȘIREA UNUI TUNEL Londra. 30. — Telegramă din New York. — O parte din tunelul care duce de la Jersey City la lacul Erie s’a prăbușit, omorând nouă lucrători și rănind alți zece; cinci muncitori au dispărut. ACCIDENT DE BALON Petersburg, 30. — După ultimile știri, balonul militar care s'a scoborât lângă Sestroretzk n’a ars, ci numai a suferit arvarii. AVIATOR CĂZUT IN MARE Londra, 30. — Aviatorul Lorraine, care a încercat să sboare peste marea Irlandei, a suferit un accident. Motorul s-a oprit brusc la 200 metri de coasta irlandeză. Aparatul a căzut în mare, aviatorul Lorraine a înotat până la țărm, iar aeroplanul său a fost remorcat de un vapor care trecea. LORDUL ROSEBERY DESPRE AUSTRA-UNGARIA Viena. 30. ■— Rosebery, șeful misiunei engleze sosite ca să notifice lui Frantz-Iosef suirea pe tron a regelui George, intervievat de un redactor al ziarului „Neue Freie Presse“ s-a pronunțat în chipul următor asupra relațiilor dintre Anglia și Austro-Ungaria : „Relațiunile dintre Austro-Ungaria și Anglia sunt din cele mai amicale. Austro-Ungaria e un Stat pașnic, care se ferește de a jigni alte State și de aceea relațiile ei cu celelalte puteri sunt cât se poate de prietenești“. Lordul Rosebery a spus despre împăratul Frantz-Iosef că l-a găsit foarte bine. Monarhul pare mai tânăr decât alții la vârsta lui. SITUAȚIA POLITICA DIN UNGARIA Viena. 30. — Primul-ministru ungur contele Khuen Hédervary a sosit, aici era după amiazi, venind dela moșia sa Hédervar. El a și avut o întrevedere cu ministrul de finanțe Ladislau Lukacs. La redeschiderea Camerei ungare se vor discuta întâi proectele de legi financiare, în primul rând marele împrumut de care are nevoe Ungaria, apoi se vor lua în discuție celelalte proecte de legi. Contele Hédervary a fost primit în audiență de împărat, căruia i-a făcut o expunere a situației. Banul Tomasicî e și el la Viena și va fi de asemenea primit de către împărat. In audiență se va discuta chestiunea nouilor alegeri ce se vor face în Croația. Săptămâna viitoare se va ține un consiliu de miniștri comun în care se vor lua măsuri pentru convocarea delegațiunilor Camerilor celor două țări. Delegațiunile vor ține ședințele lor în Octombrie. Camera maghiară se va deschide la 26 Septembrie st. nov. DERAIAREA DELA BERNAY Paris 30. — Asupra deraierei de tren de lângă gara Bernay se mai comunică următoarele amănunte: Terasamentul liniei se surpase într’o parte, așa că era de prevăzut că cea dintâi împrejurare nefavorabilă ar putea, să provoace o nenorocire. Linia era așa de slăbită încât în momentul deraiere șinele se desfășură cu putere de traverse și pătrunseră în vagoane. O doamnă, care călătoria în clasa I, fu lovită de o astfel de șină care îi reteză capul. Aproape toți călătorii din acest vagon s’au ales cu fracturi de membre. O PROPUNERE A ZIARULUI „TIMES“ Londra, 30. — Ziarul „Times 11 propune ca Anglia să acorde Germaniei împrumutul necesar călătoriei prințului moștenitor german Wilhelm în Asia. Cu aceasta, zice „Times“, Anglia ar obliga pe Germania. ONORARIUL LUI ROOSEVELT PENTRU TURNEUL DE AGITAȚIE Londra, 30. — Telegramă din New-York: Roosevelt va primi pentru turneul său electoral, de la Cluburile politice amice, un onorariu de 120 mii de dolari., HOLERA LA NEAPOLE Roma, 30. — Cu toate desmințirile oficioase, este stabilit că la Neapols sunt 8 cazuri constatate de holeră asiatică. Neapole, 30. — Un caz curios sa întâmplat în apropiere de Neapole. Autoritățile voind să pătrundă într-o casă a unor țărani, unde se găsea un bolnav de holeră, populația a tăbărât, asupra lor. Sosind carabinierii în ajutor, țăranii au luat bolnavul și au fugit cu el, lăsând autoritățile să desinfecteze casa rămasă fără bolnav. ÎMPĂRATUL WILHELM LA VANATOARE IN UNGARIA Viena. 30. — Se desminte știrea că, în urma ivreholerei la Mohacs (Ungaria), vânătoarea împăratului Wilhelm II la Beleye (lângă Mohacs) ar fi fost amânată. Ministerul de externe se interesează cu toate astea de mersul epidemiei la Mohacs. Berlin. 30. — Contrar știrilor din Viena, aici se asigură că în urma ivirei holerei la Mohacs, împăratul Wilhelm II nu va mai lua parte la marea vânătoare de la Belve. RAZBOIU CIVIL IN ABISINIA Roma. 30. — Telegramă din Adis-Abeba. O mare bătălie s'a dat pe câmpia de la Tigran între trupele împărătesei și ale moștenitorului tronului. Lupta a durat câteva ore. Au căzut peste 1000 morți și o mulțime de răniți. Lupta s'a sfârșit cu victoria completă a armatei moștenitorului. împărăteasa se poate considera ca abandonată, trupele au părăsit'o. Roma, 30. — Se desminte știrea că au căzut 1000 morți în bătălia de la Tigran. Totuși se asigură că numărul morților și al răniților e foarte mare. ESCADRA RUSEASCA DIN BALTICA LA FIUME Budapesta, 30. — Telegramă din Fiume: Escadra rusească, compusă din 7 vapoare de linie și 3 torpiloare, a sosit aci. Ea a făcut o comandă de 4 tone de cărbuni și 16 tone de apă potabilă. Escadra își va continua drumul spre Rusia trecând prin Toulon, Gibraltar și Marea Nordului. 15 SERVICIUL TELEGRAFIC AL ZIARULUI -UNIVERSUL* NĂSCUȚI ȘI MORȚI — Pe ziua de 30 August 1910 — Născuți 30. Morți ’ 18 și anume: Radu Ștefan Niță 3 ani, Florea Nicolae 80 ani, Eugenia Gheorghe Costache 5 luni, Florica Stoian Dumitru 1 săptămână, Constantin Gheorghe Marin n. m., Iosif Munteanu 2 luni, Petre Maria Anghel 1 ani, Ana Adam 30 ani, Maria Oprea 40 ani, Alexandrina S. Neaga 3 săptămâni, Grigore Racoviceanu 19 ani, Maria Țigănișteanu 4 ani, Ana Cambițu 32 ani, Petra Apostul 4 luni, Dumitru Corbu 4 luni, Paraschiva Drăghici 37 ani, Georgeta Virgilia 2 ani și jumătate, Eugenia Teminschi 5 zile.