Universul, iulie 1911 (Anul 29, nr. 177-207)

1911-07-01 / nr. 177

fursisuri de DASS DI din următoarele orașe: Maci, Alexandria, Brăila, Calafat, Cilibia, Corabia, Curtea-de-Argeș, Bîrăgușanî, Hârlau, Huși, Isancea, Macin, Odobești, Oltenița, Podu-Iloaiei, Ivanciu, 14.-Sărat,Slobozia, Târgoviște, Tg.-Frumos, Zimnicea, Izlizil. Doritorii se vor adresa în sens sub «CASE» la Agenția de Publictate Carol Schulder , Com., București. ’ 195 Catedrala cu turnul aplecat. Camposanto și baptisterul sunt cele patru minuni artistice ale Pisei. Ele sunt așezate la o extremitate a orașului, într'o piață largă, împrejmuită de zidurile vechi, dantelate, ale cetăței. Peste această piață ca și peste restul orașului domnește o liniște profundă, care aciia o înfățișare tragică, în fața acestor monumente bogate, căci ele amintesc de, vreme apusă când Pisa era mare și puternică, domnind peste mări și țări și când artiștii din toate părțile veneau să împodobească cetatea glorioasă. Iunie, 1911.. EUGEN PORN. CĂILE FERATE EUMAMII Publicațiune Joi I (14) Septembrie 1911« se va tine foneura la direcțiunea C. F. R., în localul Școalei de Mișcare din calea viltntei No. 138, vis-a-vis de gara de Nord pentru admiterea elevilor în școala spedială de mișcare a drumurilor de !er. Candidații pentru a putea fi admiși a concurs, trebue să îndeplinească condițiunile următoare: a) să fie români sau naturalizați; b) Să fi absolvit cu succes cel puțn 4 clase gimnaziale, reale sau comerciale. Absolvirea studiilor indicate »ei trebue să fie făcută numai in gimnaziile, liceele sau școalele comerciale de Statului sau recunoscut de Stat . Absolvenții școalei de conductori șs pe lângă școala națională de poduri și șosele, vor putea fi admiși la contars considerandul-se studiile cchivacate cu studiile a 4 clase secundare. c) Să dovedească eu act In regulă să au satisfăcut legea de recrutare irmată , (?) Să aibă conduită bună și să nu i fost isgonit din vre-o școală sau dintr’o funcțiune; e) Să albii etatea de la 21 până la Manî, adică la 1 (14) Septembrie al anului de admitere, să fi împlinit dela vârsta de 21 ani, «aü să au fi întrecut 3 b anî; „ f) Să aibă o vedere bună și să fie de o constituție robustă, bine desvoltat și fără nici un defect ce-ar putea cu timpul să-î facă incapabili pentru serviciul căilor ferate. însușirea condițiunilor prescrise mai sus, afară de aceea de sub litera J, se va justifica prin acte autentice legale, ce se vor anexa la petițiunea prin care solicita admiterea la concurs. Aceste acte sunt următoarele: 1. Actul de naștere întocmit conform legei: . . 2. Certificatul primăriei mae locuește candidatul, prin care să se constate că este născut din părinți români sau naturalizați români, arătând și profesiunea părinților și în care să se arate colegiul electoral în care părintele este sau a fost înscris legalmente. 3. Un certificat din partea acelei autorități prin cari să constate că candidatul are o bună conduită Aceia ce se găsesc în serviciu C. F. vor prezenta o asemenea arătare din partea inspecțiunilor de mișcare. Candidații, care au făcut serviciul militar și s’au eliberat gradați din armată trebue să prezinte și certificat de bună conduită de la autoritatea militară respectivă. 4) Certificatul pentru terminarea cu succes a patru clase gimnaziale, reale sau comerciale sau diploma școalei de conductori. Nu se cere diploma de capacitate pentru absolvirea clasei a pat>. Un act al depositului de recrutare respectiv care să specifice pozițiunea tânărului față de legea de recrutare. 6 Actul de vacinare. Candidații in ale căror acte se găsește o nepotrivire de nume, vor trebui să rezulte un certificat din partea primăriei prin cari să se arate că posesorul lor este una și aceeași persoană. Pentru probarea condițiunei de la „ionelul ”, concurenții vor fi supuși, la începutul concursului, unui examen medical ln București, din partea medicilor administrațiunea căilor ferate pentru constatarea stârei sănătăței, și a construți unei fiecăruia. Doritorii de a intra în această școală, voi trimite la direcțiunea generală a C. F. R., din București, până cel mai târziu Vineri 12 (25) August inclusiv, o cerere scrisă de eî fugarî, cu indicațiunea exactă a domiciliului candidatului și însoțită de toate actele, arătate tie la punctele 1—5 inclusiv. Candidații care vor însuși toate condițiunile prescrise mai sus, vor fi înștiințați pentru a se prezenta la examenul de admitere. Acei ale căror acte, nu sunt suficiente vor fi înconuștiințați despre aceasta inapoindusi-se totdeodată și actele. , , șI Candidații, care nu locuesc în București, vor veni la concurs în București cu cheltuiala lor, neacordându-se nici o înlesnire de transport. Nimeni nu poate fi admis în școala fără concurs, trecut înaintea unei comisiuni. . .... Concursul de admitere va fi înscris și oral. La proba înscrisa ,candidații trebue facă in timp de câte o oră, probleme asupra aritmeticei și o compunere asupra unui subiect luat din cunoștințele, ce trebue să posede și care li se vă da de comisiunea examinatoare. La concursul oral candidații treiie să răspundă la chestiuni de aritmetică, sistemul metric, geografia elementară, geometria elementară și istoria țărei. Cursurile regulate din școala de mișcare vor începe în ziua de Luni, 19 septembrie st. v., (2 Octombrie st. n.) a. e.i Prin urmare concurenții admiși, trebue să se prezinte la școală neapărat la această dată, întârzierea peste 8 zile, atrage după sine ștergerea din controalele școalei. Elevii admiși în școală primesc pe timpul cât durează cursurile o diurnă lunară de 60 lei. Toți sunt datori a semna cu regula cuvenită o declarațiune făcută conform art. 14, din regulamentul școalei de mișcare, care sună astfel: elevii admiși se confirmă de direcțiunea generală și subscriu o declarațiune, prin cari se obligă să restitue administrativ neî C. F. S., diurnele și apartamentele ce vor fi primit, dacă se vor retrage sau se vor exclude din școală, înainte de terminarea cursurilor, sau dacă se vor retrage din serviciu înrădite de a fi funcționat cel puțin an. Această declarațiune este următoarea: DECLARAȚIUNE „Subsemnatul ...... fiind admis ca elev, de Onor. Direcțiune generală a C. F. R., în școala specială de mișcare, declar în conformitate cu art. 14, din regulamentul acestei școale care s’a publicat în „Monitorul Oficial“ No. . . din . . . că, mă oblig a termina această școală și a nu mă retrage din transa cât timp nu voi fi exclus de Onor. Direcțiune generală a C. F. Nt., și maî mă oblig ea, după complecta terminare a școaleî să funcționez cel puțin uman în serviciul ce mi se va încredința de administrațiunea C. F. It. In consecință declar că mă oblig a restitui administrațiunea C. F. It. diurnele, apartamentele, cărțile, tablourile grafice și ori ce alte obiecte voi maî primi de la intrarea mea in școală până în momentul eșirei din școală sau voî fi exclus dintr’ânsa de către Onor. Direcțiune Generală a C. F. R., precum și în cazul când după complecta terminare a școalei mă vom retrage din serviciul C .F. R., înainte de a fi funcționat un an cel puțin, in acel serviciu, după terminarea sccoalei“. DIRECȚIUNEA GENERALA București, în iulie 1911. Os sânwe case solide și spațioase, cu două dependințe, cu două grajduri, cu șopron, cu 16 odăi, cu lumină electrică, etc., strada Barbu-Gatargiu 25, Craiova, unde se pot adresa doritorii. Panânstester Dunăre, în confinele Ostrovenî, Loj, alături de schela și noul oraș Bechet. A se adresa strada Barbu-Catargiu 25, Craiova. 1122-rul N. lómibra s’a stabilit pentru toată vara la Govora, și dă consultați m vila sa, lângă Hotelul Statului No. 3. 68 LA FABRICA de MOBILA de LEMN Qastsr*flycUer societate în nume colectiv, situată pe Domeniul Coroanei Malini, comuna Găinești. SE CAUTA 3 LUSTRUITORI (Lakierer) specialiști și harnici. Ofertele se vor adresa la firma: 184 GUSTAV EICHLER, Filticeni D. 1. Immm Furnizorul Qorlei ilegale Calea VICTORIEI, — 44 BUCUREȘTI Cel mai vechia și mai important magazin din țară de : Arme fine de vânătoare.—Carabine de mare precisie pentru vânătoare și apărare.- Bogat asortiment de pistoale automate și revolvere.- Articole de vănătoare.Cartușe, ele. Argist rasial si âmdrăină. Priori reduse. Epajful, in toată tara. C FâlUSS in întindere aproximativ 210 pogoane situată în comuna Băbueti, jud. Argeș, la 8 kilometri departe de R.-Vâlcea, având 2/3 esență stejar, iar restul diferite esențe, foarte a or de exploatat, se dă un trere ca începere de la 1 Septembrie a. c. Stejarul pentru cojit iar restul ca Ierna de foc. __ 105 Doritorii se pot adresa D-lui G. ROMOLD la R.Vâlcea. Splii ignatural LITRU in bas! DE CALITRU 5.80 DE GĂSIT LA X38 DROGHERIA STOEMNESCU Strada Academiei 2, București. Ir. Sg.i Mayersolu Lasirist a facaltăt*! da midicini din Paris Elev al profesorului Sebileau 6822 Specialist pentru BOALE și OPERAȚIUNI cu Nas, Gât și Urechi Calea Moșilor 97, colț cu str. Sfinților. Consult 2—6 p. m. Telef. 283 C. Brandolini Constructor de Binale Interesații și orice corespondență se va adresa unia în asagiul imobiliar, prin Strada Academiei 19. 196 Dr ȘTEFAN ESCO Piese, Sifilis, Venerice, Păr ^ Cons, toată vara, Str. Lucad 21 de la 1—3 și la clinica sa particulară din Plantelor 1H de la 10-12 și 3—6. 194 Analiza sârpirii. — Elsctrotmpis. ~^WTs~ in ziua de în Iulie a. c., orele 4 p. m., se va vinde prin licitație la sediul Societatei Centrale Agricole în strada C. A. Rosetti Io. S, mobilier scos din «7, etc. 151 medii: roman la KARLSBAD 8r. Brigore Brauer Schwedisches Haus 94 131 — Sprudel.str&sse — 131 Alexandru Vaida Vaevod = Sarlslii — Casa Zawojski Sarki platz 63 KARLSBAD jtr. M. Căliănescu I Fost elev al lt.st. Pasteur si al spitalelor din VIENA și PARIS 2011 j— Consult, ia’ KARLSBAD — I Casa «EEIGEVBAUM« Svrul de(strasse vis-a-vis de MíMrunn Kutriment complect pentru copii, bolnavi și bătrâni Conține cel mai bun LAPTE din ALPII viside la toate drogheriile si farmaciile din Țară — Cutia „NESTLÉ“ Lef 2 — tbpr. Sam. ÍV Bf^esfstrada DOAMA A DOCTOR IMM MB Fost șef de clinică obslericală și chirurg al spitalelor Eforiei Rămâne pe Țară in Capitală WMmt, BOU da FSM1I și Strada, SO^.Cr^TS 32 Cons. 6-7*1, d. a. Tel. Uf->7. 26S S’a in seșit hala de vânzare a produselor fabrice CARL COHEN, din Calea Griviței 191, lângă gara de Nord. Telefon 13[88. RAME ȘI PERVAZURI Ins în 305 mesete, cete mai neî OTJJRI aiese, istorice, paysage, vânaturi, etc., etc. Încadrări și Reparaturi Preturile sunt calculate ca în en gros, așa că sunt mai ieftine cu circa 50 1» sută ca înaltă . 10» Furtul di la secția R. M. S. DIN TECUCIU Tecuci, 28 Iunie. La administrația financiara locală secția R. m. S. s'a descoperit un furt la fabricatele regie, săvârșit de camerierul acelei secțiuni Constantin Scarlat, care e în serviciul acestei administrații de mai bine de 20 ani, vechime care-l făcuse să se bucure de multă incredere a șefilor săi. Numitul a fost surprins de d. B. Muche, șeful secției, chiar în timpul când opera un nou furt, așezând pe rafturi, în față, cutii complete cu fabricatele regie, iar la fundul lor, pe locul rămas gol până la perete, unde trebuia așezat alt rând de asemenea cutii, erau suprapuse niște scândurele care făceau să se creadă, la controlul ce i se făcea, că tot locul e completat prin cutii și rafturile sunt încărcate complet. Cercetat pe dată,Scarlat s'a încurcat în declarații, fapt pentru care a fost înaintat poliției unde numitul a mărturisit furtul, reeșind din ancheta făcuți de d. sub-comisar Aga,pie că fin turile săvârșite întrec suma de. 1100 lei, mai având ca complici, după cum arată el, pe de bilanțul Toader Ionescu, căruia îi vindea din fabricatele furate pe Ghiță Turu și pe comerciantul L. Diamant. COTA APII:C! DUNISUE! —» Pe ziua de 29 Iunie 1911 — IN AUSTRO-UNGARIA Apele au următoarele cote h centimetri, in raport cu emagiul Passau 164, Linz 10, Viena 13 Pressburg 182, Budapesta 230, Mohacs 312,Neoplanta 333, Semiin 255, I’andov* 217, B«laj 218, Orșova 272. Bicsistspsa elevilor școalei superioare de silvicultură dela Brănești Sosirea și primirea la Calafat. — Plecarea la Ciupercenii- Vechi și T.Severin Calafat, 88 Iunie. Am relatat la timp programul primirei elevilor școaleî superioare de si vicultură de la Brănești. Elevilor ți s’a făcut o frumoasă primire la noi. La cheiu erau așteptați de autorități și de o mare mulțime. Au fost întâmpinați de I. Colan, ajutor de primar care le-a urat bună venire. Intr’un convoi de peste 30 trăsuri, escursioniștii, pe ttngă cari au mai luat parte și numeroși calafateni, s’au dus la Ciuperceni. La 200 m., de la intrarea în sat au fost întâmpinat de țărani și țărance li haine de sărbătoare, cu urale nesfârșite în timp ce o fanfară națională intonaseșleaplă-te române. De aci și până la locuința sub-inspectorului silvic era înșirată de ambele părți populația comunei. In mijlocul cutiei era construit un vast chioșc in care s’a luat masa. Elevii au intonat apoi un cor diferite bucăți românești. După aceea, în melodia ,,Hora Unirei* au început să joace cu fetele și flăcăii din sat. La 7 s’au întors la Calafat. La 8 s’a servit excursioniștilor masa oferită de primărie. A doua zi, la 8 și 20, excursioniștii au plecat cu vaporul la T.Severin, însoțiți de d. A. Luchian. T.Severin, 28 Iunie. Azi au sosit in localitate, elevii școalei superioare de silvicultură de la Brănești-Ilfov, de unde cu trenul de II a. m., s'au îndreptat spre Vârciorova pa care au vizitat-o, parcurgând pe jos distanța până La Orșova, vizitând în drumul lor Ada-Kaleh. Din Orșova s’au îmbarcat pentru Severin unde au sosit la orele 6 seara. Din port s’au îndreptat spre gară și la orele 8.23 seara au părăsit localitatea. Craiova, 29—Elevii școalei de silvicultură din Brănești au vizitat, azi orașul nostru, fiind conduși de inginerul silvic Luchian. Primăria a oferit o masă In onoarea lor, UNIVERSUL — IN PROVINCIE — BUȘTENI. — Vizita Mitropolitului Primat.— Marți, 28 curent 1. P. S. Sa Mitropolitul Primat însoțit de P. S. Archimandrit Dionisie Simimescu, starețul mănăstirei Sinaia și de părintele [lie Teodorescu de la biserica Amza din București, au venit cu trăsura de la Sinaia la Bușteni. Coborând la biserica Domnească, au fost întâmpinați de părintele arhhimandrit Serafim Georgescu, parohul bisericei, care l-a condus la Biserică, unde I. P. S. Mitropolit a făcut o scurtă rugăciune. Apoi au trecut în saloanele presbiterului. Aci I. P. S. Sa Mitropolitul, care era emoționat, a comunicat celor de față că și-a dat demisiunea din rangul de mitropolit și după ce s’a întreținut puțin cu cei prezenți, ’și-a luat rămas bun, binecuvântând persoanele de față și întorcându-se apoi la Sinaia. BACAU. — Înmormântarea soldatului Petre Vrabie. — In fața tuturor ofițerilor regimentului 17 din care făcea parte defunctul și a 90 oameni ce formau trupa, s’a făcut înmormântarea soldatului Petee Vrabie, care s’a înecat cu ocazia salvarea nenorociților inundați. După terminarea serviciului religios, a vorbit sergentul bateriei,,și apoi, d. sub- locotenent Vâlcu care în cuvinte bine simțite, a relevat curajul nefericitului soldat. VINERI, 1 IULIE IQU NVORHATIUNI 301 ♦ M. S. Regele a primit din partea regelui Danemarcei o scrisoare prin care'I notifică încetarea din viață a unchiului sau, principele Jean de Slesvig- Holstein-Sonderburg-Glücksburg. S’a deschis pe seama ministerului de finanțe un credit de 23 milei pentru amenajarea actualului local al Senatului. ♦ D. Ovid Gherghel procuror la Constanța, a fost numit șeful poliției locale în locul vacant ; iar d. Zachiu, directorul poliției din Constanța, a fost înnaintat șef al poliției Buzău, în locul d-lui C. Ionescu, demisionat. ♦ Consiliul superior al magistraturii a hotărât punerea în disponibilitate pe 5 ani a d-lui George Ioan, magistrat din Fălticeni, imitat în ultimul timp la Botoșani. ♦ A sosit un nou transport de Pougues St. Léger apa de regim atât de delicioasă a artriticilor și neurastenicilor. ♦ Ministerul de interne a supus semnăturei M. S. Regelui decretul prin care cor. Bușteni este autorizată sa contracteze un împrumut de 59.000 lei, pentru a executa mai multe lucrări de edilitate. ♦ D. Const. Smântânescu, subdirectorul poliției și siguranței, reîntorcându-se din concediu, și-a reluat postul in primire. ♦ Luni a eșit din temnița de Stat de la Seghedin ziaristul german Eugen Mayer, împlinindu-și pedeapsa de 4 luni la care a fost condamnat de justiția ungurească, pentru pretinsă agitație în contra Statului maghiar. Cu acest prilej d. Mayer, care știe bine românește, a trimis o scrisoare redacției ziarului .,Gazeta Transilvaniei“ din Brașov, în care mulțumește pentru trimiterea gratuită a ziarului, urându-i isbândă la lupta pentru drepturile poporului român. ♦ Eri fiind ziua nașterii regelui Petru al Serbiei, un Te-Deum s’a oficiat la biserica Kalinderu din Capitală. Au participat numeroși membri din corpul diplomatic și membri ai coloniei sârbești din Capitală. In asistență am remarcat pe d. Ristici, ministrul Serbiei cu d. Svilocvsici, primul secretar al legațiunei, d. Mirza Ali Khan, ministrul Persiei, don Manuel Maltode Y. Cortina, minsitrul Spaniei, d. P. Nokoff, secretarul legației bulgare, etc. Au mai asistat d-ni: ministru C. C. Arion, Trăznea-Greceanu directorul protocolului, Filitis, secretar de legație și Mincu, directorul contabilității din ministerul de externe. A urmat o recepție la legațiunea sârbă din calea Dorobanților. D. V. Ștefănescu a fost numit agent auxiliar cl. II-a la vama poștei. La Azi, Joi, între orele 8 și 10 seara, elevii școalei comunale de electricieni și mecanici din str. Primăverei No. 27, vor face diferite experiențe de electrotehnică, electrodinamică, razele Röntgen, experiențele lui Tesla, lampa vorbitoare, etc. Intrarea gratuită. Copiii mai mici de 12 ani sunt admiși numai însoțiți de părinți. Printre acei cari au obținut alaltăerî licența, în drept, e și d. Alexandru Procop Dumitrescu . Se știe că acum vrem 15 zile s’a dat la Ambasadori o representație în folosul școalei italiene din Capitală. Din cauza timpului nefavorabil neobținându-se nici un beneficiu, se va da o nouă representație extraordinară, la aceeași grădină. Vineri, 1 Iulie, cu „Bărbierul din Sevila“. ȘCOLARE ♦ Ministerul instrucțiunei văzând marele număr de copii ce se îndreaptă spre licee și gimnaziu, — copii în majoritate lipsiți de mijloace spre a putea să urmeze cursurile superioare sau universitare ceea ce dă o întreagă categorie de absolvenți de câteva clase secundare cari n’au altă țintă decât funcționarismul, — a dat o circulară învățătorilor și institutorilor prin care le cere să îndemne pe acești copii să se îndrepte spre școlile de agricultură, industrie și comerț. In scop ca aceste școli să devie din ce în ce mai populate, s’a admis ca absolvenții lor să facă serviciul militar cu termen redus. ♦ Tabloul cărților didactice secundare valabile în anul școlar 1911—1912 s’a publicat era în „Monitorul Oficial“. MILITARE ♦ Batalionul 2 de vânători „Regina Elisabeta“, care se află la Rucăr, se va înapoia zilele acestea în Capitală. ♦ Regulamentul burselor și semi burselor ce se acordă fiicelor de militari din fondurile casei dotațiuniî oaste s’a publicat în „Monitorul Oficial“ de erî (No. 70.) ♦ Au reușit la examenul pentru înaintare la gradul de sublocotenent în arma Infanteriei plutonierii Mihail Dumitru din reg. 23 și Chiriță Constantin din bat. 1 pionieri. ♦ La ministerul de razboiu se lucrează actualmente la nouăle tablouri de înaintări In personalul civil de la arsenalul armatei. UNIVERSITARE ♦ Iată numele studenților cari au absolvit cursurile facultate de teologie și au fost admiși pentru anul viitor La cele 2 examene generale de licență : Bulat Toma, Diaconescu loan, Diaconescu Mihaiu, Grigoriu Deluș, Popascu loan și Popescu Simiort. ■ ® Colaboratorul nostru d. Mircea Rusu-Șirianu a obținut licența în drept cu majoritate de bile albe, în sesiunea de Iunie, la acuitatea de drept din București. SANITARE ♦ Deoarece persoanele din Odesa, atinse de ciumă, s’au vindecat de la 1 Iunie curent și de la această dată n’au mai apărut ■azv rî noui, s'au ridicat pe ziua de orî, 29 Iunie a. c., toate măsurile luate pentru călătorii și proveniențele din Odesa. FAPTE BUNE ♦ Pentru reparația bisericei Dușumea au mai contribuit: l-na Maria Priboianu cu 10 lei, Mlaica David cu 5 lei, Maria N. Dumitrescu cu 10 Tei, Maria Stavrache cu 5 lei, Maria N. Stan cu 5 lei, Ec. T. M. cu 5 lei, Safta St Anastasia cu 2 lei, Ana P. Niculescu cu 20 lei, Maria Pandref cu 10 lei, Zoe C. Popescu cu 10 lei. Epitropia le aduce mulțumiri. * D. Vasile Aldea, învățător in Valea-Teancului (Buzău), a donat un teren de 27 arii și 6 m. p., pentru construirea unui local de școală în acea comună. ♦ Epitropia bisericei Sf. Vasile din Capitala aduce mulțumiri următoarelor persoane care au mai donat sume pentru repararea bisericei: General M. Boteanu 100 lei, Ignatie Mircea 100, Eufrosina G. Obedeanu 40, Ecaterina Verkesen 30, Ana Verlesen 20, Maria Vernescu 20, Nastasia Niculescu 20, Elena T. Grigoriu 20, Ana Achimescu 20, Petre P. Roșca 20, I. P. Medigreceanu 20, Sterie Dobrescu 20, Virgiliu Toroceanu 20, Casandra Boldur 15, Dumitru Gheorghiu 15, Ana Niculescu 10, Ioan C. Bogdan, 10, Vasile Georgescu 5, Radu Georgescu 5 și Spirea T. Constantinescu 5 lei. SOSIRI-PLECARI ❖ Erî a sosit în Capitală Mahmud Bey Rașad, președintele tribunalului indigen de prima instanță din Cairo. D'íüe meseriașilor — Corporația zugravilor din Capitală va da o mare serbare populară. La Oppler, în ziua de 17 Iulie a. c. Cu produsul acestei serbări se va mări fondul Casei de ajutor a meseriașilor zugravi. In ziua de 24 Iulie a.c., se va ține adunarea generală a acestei corporațiuni pentru darea de seamă pe anul trecut, iar astăseară se întrunește comitetul corporației spre a discuta modificarea statutelor ei. hgaaisi, «ipskafl și In urma dispozițiunilor luate. Indivizi de mai jos au fost «să oaii!, expulzat’j «i extrădați din țară ; Rehif Ali, supus bulgar; Ali Mehmed, supus otoman; Avram Nicoll’e, supus ungur; Axentiev Akimon, supus rus; Boșaru Oh. Ana, supusă ungară, Josef Budakovski, supus austriac; Can targief Ivan, zis lani Popa, zis și Gheorghe Poji, supus bulgar; Cleinitșeb Leih Pois, supus rus; Cornițeana Auzent, ais Cornițeanu Tulian, zis Kovacî, supus otoman; Cozea Ton, supus ungur; Don Uilîidaco, zis și losef Ledetzki, supus austriac; Dragotă Nicolae ,supus ungur; Ștefan Duhuiac, supus austriac; Dumitroi Alexandru, zis Hanciof, supus bulgar; Gal István, supus ungur; Grigore Cristan, supus otoman; Gradisamu M. Elena, supusă angara; loachim Vasile, supus otoman; Isac Misim, zis C&plan, zis Șivilia, supus otoman; Ftuianoș, supus ungur; lușul Aniet Emin, supus otoman; Lan Nikanov Evlaheni, «s Nicolaa Komarnițki, supus rus; Ivanovici Gh., supus austro-ungar; Ivanovici Mitra, zis Dumitru, zis Miioevici S. Vladimir, zis Lefrand,apus sârb; Kikeriță Vasile, supus austriac; Kipri Velian Nicola, supus otoman; Kohman Abramov Grigore, supus rus; Ervmn Dobre Ivanoff, supus bulgar; Lazar Pan, supus otoman; Leibovici Avram ,zis Avram Pascu iosef, zis Petcu Ocnașu; Layda Iosef, supus ungur; Mirosiak Kati, supusă austriacă; Mirea Simion, supus ungur; Moise Luncu, supus ungur; Morarenco Alexei Serghie zis Sucardenco, zis Morarenco, supus rus; Neacșu Ion Filip, supus ungur; Neacșu Gheorghe, supus ungur; Novase Suro, supus austro-ungar; Panteli mon Ion Nicolae, supus ungur; Schmidt Iacob, supus german; Severinovschi Saveliev Pavel, supus rus; Dumitru Stanovici, supus bulgar; Stoianopol Constantin, supus bulgar; Petre Suhov, supus rus; Suk Mdolt, supus austriac; Tase Ion Stoica, supus otoman; Tecău Irimia Vasile, supus ungar; 8afiia Teia, supusă austroungară; Teodorei Marin Petrea, supus bulgar; Tomazue Ioan Ilie, supus austriac ; Tudoran Ghelori?, supus austro-ungar; Jules Wanderang, supus al ducatului Luxemburg; Zisu Dumitrescu» zis Hiohi, «apus otoman. INCENDIUL !S!Î STRADA CATARGIU — O fenice arsa de vie — Huși, 28 Iunie Un puternic incendiu s’a declarat astă-noapte, la 2 și 40, în str. Lascar Catargiu (fostă str. Făinâriel). Focul a luat naștere de la o magazie de scânduri, proprietatea d-lor I. Terdhinian și M. Catz, care servea de bucătărie și de hambar. De la magazie focul s’a comunicat la imobilul d-lui Catz, care parte, era locuit de d-sa, iar parte era închiriat d-lui E. Frankl. Atât magazia cât și imobilul au fost distruse cu desăvârșire. Acest incendiu a făcut a și o victimă omenească. O bătrână, de 70 de ani, care fusese scoasă din casă de autorități înainte ca incendiul să fi luat proporții și pe care toți o crede a fi dusă undeva, s’a întors înăuntru fără să fi fost văzută de cineva, spre a-șî lua probabil niște lucruri; fumul însă a înăbușit-o, și ea n’a mai putut eși, astfel că flăcările au cuprins-o și ea a murit în cele mai grozave chinuri. Astăzi i s-a găsit cadavrul carbonizat. Viliide drop miniștri Lahovari și Kenițescu Tulcea, 29 iunie Astănoapte la orele 12 au sosit cu vaporul „Principele Nicolae“ al serviciului pescăriilor, miniștrii Lahovari și Nenițescu, însoțiți de doctor Antipa, inginer Vidrașcu, dr. Ionescu. Azi dimineață, însoțiți de prefectul Sfetescu și de primarul Borș, au vizitat monumentul comemorativ, și apoi s’au dus să aleagă locul unde urmează să se construiască hala pescăriei din Tulcea. Până acum nu s’a hotărât definitiv locul, probabil că va fi mai sus de agenția românească din apropiere, unde se va construi gara. La orele 8 și jum., au părăsit Tulcea, însoțiți de aceleași persoane. Galați, 29 iunie. Azi la ora 2 au sosit din Tulcea cu vaporul d-nii miniștri Lahovari și Nenițescu însoțiți de d. dr. Antipa. D-nii miniștri au inspectat Vadul Roșca pentru a vedea dacă e propriu pentru construirea unei hale de pescărie. Locul a fost găsit impropriu și s-a decis construirea halei pe un loc viran din apropierea pescăriilor. D. Nenițescu a anunțat venirea d-lui prim-ministru la Galați după întoarcerea d-sale din concediu. După vizitarea orașului la oraș au plecat la Brăila. Brăila, 29 Iunie La ora 6 seara, s’au înapoiat în localitate cu iachtul „Principele Nicolae“ d-ni miniștri Lahovari și Nenițescu. D-lor au plecat imediat cu treaul la Bur ' s Ziarul Călătorii Idiș se va vinde cu 5 bani In loc de 10. Cu începere de Marți, 5 Iulie, „Ziarul Călătoriilor“ va apare în 8 pagini și se va vinde numai cu 5 bani in toată țara. E o reducere de preț pe care 1 o facem cu socoteala ca această publicație, unică în genul ei, să fie la îndemâna oricui și mai ales a tinerimei școlare care va găsi în „Ziarul Călătoriilor“ un bogat material de instrucție și ce ami ales mijloc de a-șî umple orele libere. Dar reducând prețul acestei folositoare publicațiuni, înțelegem în acelaș timp să-î aducem ieni îmbunătățiri. In numărul viitor chiar, vom începe să publicăm un studiu asupra Muntenegrului, de un interes deosebit. Tot în numărul care va apare Harți, 5 Iulie, cititorii vor găsi în „Ziarul Călătoriilor“ continuarea romanului Brațda fisrii celebrului scriitor Boussenard, numeroase ilustrații precum și o bogată și aleasă materie. Toată lumea să cumpere cu 5 bani „Ziarul Călătoriilor" ce va apare Marți. Abonamentul 2.60 pe an. SEVICIUL TELEGRAFIC AL ZIARULU «UNIVERSUL» XDixi 'ya.xib Medgidia, 29.— Pe când Anghel Teofil și Stoian Sotir, lucrători la cariera lui R. Radef, lucrau sub un mal de piatră, a căzut malul omorând pe primul i strivind văii pe al doilea Lucrător. Brăila. 2S.—In urma conflictului ivit ern între avocați și magistratul Macri, membrii baroului au fost convocați pe ziua de mâine, să discute cazul și să se ia măsuri în consecință. — Azi dimineață s’a făcut în com. Șuțești inaugurarea monumentului soldaților din județul nostru căzuți în războiul Independenței, Iași, 29. — Aseară a fost la Teatrul Național o audiție artistică în care au fost ascultate d-rele Alexandrina Munte, Maria Gheorghiu, Maria Catelin și d. I. Dumitrescu. Comitetul teatral a admis numai angajarea d-rei Alexandrina Munte ca gagistă cl. III. — Tribunalul secția I a condamnat la 500 lei amendă pe arendașul Proim Fischer, pentru că a contravenit la legea sanitară. Cercul de arheologie din localitate a invitat pe d. profesor Schmidt, de la universitatea din Berlin, să vie în cursul lunei viitoare la Cucuteni, spre a continua cercetările arheologice IiK.epit.e dj d-suaeoîo. Galați, 29. — Azi a sosit aci d. Râmniceanu directorul căilor de comunicație pe apă ,pentru a urmări mersul grevei, care continuă. O delegație de exportatori s’au prezintat d-lui Râmniceanu, cerând să nu li se aplice penalitățile pentru acele vagoane care din pricina grevei au rămas pe linie. Brăila, 29. — Cu vaporul „Vasile Lupu“ al N. P .R., au sosit aseară în localitate un număr de 50 absolvenți premianți ai liceelor din țară, cari fac o escursiune pa Dunăre, sub conducerea a 6 profesori. Mâine escursioniștii vor pleca spre Sulina. Slănic (Moldova). 29— Intră satele Grozești și Hărja, din cauza ploilor căzute In ultimul timp s’a năruit o parte din muntele Ferești, împedicând comunicația pe șosea. Din această cauză s’a suspendat trecerea sa la punctul de frontieră Oituz. — Azi au sosit aici în escursiune elevii liceului, internat din Iașî, sub conducerea d-lui Toxaida, directorul internatului. De asemenea au sosit în escursiune și elevii școalei normale din Iași, sub conducerea directorului Mitra. Escursioniștii vor trece în Ungaria. Craiova. 29. — Consiliul Județean s’a constituit azi, alegând președinte pe d. George Păianu, iar vice-președinte, pe d-nal Potârcă și Mirică. INCIDENT LA GRANIȚA 1 RUSO-GERMANA , Berlin, 29. — Telegramă dial Horn. Un grup de eseursioniști germani, cari se fac cu o barcă pe râul Horn, au fost mari tratați de autoritățile ruse de la frontieră. Soldații ruși au tras chiar salve asupra bărcei germane. Se crede că acest incident va avea urmări diplomatice. BIJUTERIILE LUI ABDULHAMID , Constantinopol, 29. — Guveranul turc va vinde zilele acesteaa licitație publică bijuteriileostului sultan Abdul-Hamid. Ele vor fi probabil cumpăratte firma franceză Tindorelle. GREVA LUCRATORILOR DE DIAMANTE Amsterdam, 29. — Peste 2500 de lucrători din atelierele cioplitorilor de diamante de aici, au declarat, greva. ASASINAREA LUI SERI-BEY Constantinopol, 2.9. —• Presa din opoziție înfierează asasinarea lui Seki-bey, Constantinopol, 29. _ Poliția a operat mai multe arestări în legătură cu asasinarea lui Sekibey. UN FURT CURIOS Budapesta, 2.9. — Un furt curios, asemănător cu cazul căpitanului de la Köpenick, s’a întâmplat aici. La șeful gărei centrale s’a prezintat, un domn punând că e reprezentantul unei firme însărcinată a desface coperișul de tinichea al acelei gări. Acest domn a venit apoi cu lucrători și a desfăcut tot coperișul gărei plecând cu el. In urmă a eșit la iveală că numita firmă nu însărcinase pe nimeni ca acest comision și că totul e un furt îndrăzneț. ACCIDENT INTR’O MINA BELANGA CLUJ Cluj. 29. — In mina de cărbuni de la Merei s’a surpat a> galerie, omorând 2 Lucrători și rănind alți 2. Victimele sunt rani A m INCIDENTELE DE LA FRONTIERA SPANO-PORTUGHEZA Madrid. 29. — Guvernul a trimes la frontiera portugheză un batalion de călăreți, spre a preveni nouă incidente între pichetele spaniole și cele portugb sau FORTIFICAREA INSULEI HELGOLANDA Berlin. 29. — Guvernul german a decis transformarea insulei Helgolanda în fortăreață« AMNAREA CONGRESULUI PENTRU COMBATEREA TUBERCULOZEI Paris. 29. — Se telegrafiază din Roma că din cauza pericolului de holeră congresul, pentru combaterea tuberculozei a fost amânat pentru anul viitor. y «©.-o Târgul Ifn&Essas* El esmersiali la țară sS infuaáiai © Cota valorilor române la bnișele străine Brtin. 28 Iunie. Renta 5 ®/„împr. 185 mii din 1903 mărci 102; id . 4 ®/« împr. 50 md. din 1889 mărci —.— ; id. 40 lș împr. 274 mil. din 1890 mărci 90.40; id.4 °?o impr 45 mil. din 1891 mărci 93. 0 , id. 4 °/o împr. 120 mii. din 1894 mărci 6 ''o; kiem 4 °/» împr. 90 mii. 1896 mărci 92 50; idem 4 °/« împr. ISO mii. din 1898 mărci 92. ; id. 4 °/c c ° 11T din 1905 mărci 93. 75; id. 4*/» seria A și B. de 100 mii. din 1905 mărci 97.hi, idem * •/, Împr. 70 mii.din 1908 mărci 92.10 , idem 4 °/0 impr. 128 mii. din 1910 mărci 92.80. Fans. 28 Iunie. Renta română 1890, 97.90; renta conv. 4% 1. 91.. 0; noul împr. rom. 1905. 9b.25; renta rom. din 1910 cu 4 ®/e, fr. 94.. Triest, 28 lunie. Acțiuni Dacia-România, cor. 1310; id. Naționala cor. 12W; id. General cor. 1275. Cursul schimbului pa piețele străine închiderea de la 28 iunie. Viena : schimb Londra 240.30; id. Paris 95.—; idem Berlin 117 5; idem Amsterdam 199.05; id. Belgia 94.52; id. Italia 94.60; Berlin, schimb Amsterdam 169.35; idem Belgia 80.50; idem Italia 80.50; idem Londra 204.40; id. Paris 80.8*5; id. Elveția 80.90; id. Viena 85.125; Paris: schimb Londra 25.30; id. Viena 105.25; id. Amsterdam 209,31; idem Berlin 123.50 ; id. Belgia n/s2 perdere; idem italia â/i6 pierdere; idem Elveția prima l/i6- Londra: schimb Paris 25.IO1/*; id. Berlin 20.63; id. Amsterdam 13,04. mm ciiuâm©! TOATE PREȚURILE SUNT DATE IH LEI PE 100 KGB. . Chicago, 28 iunie. Giltalia 16.89 — —. — . Septembrie 17.21 ore. 0.07 * Decembrie 17.74 » 0.04 Porumb Iulie 12.11 • 0.21 ■ Septembrie 12.49 » 0 23 » Decembrie 12.29 » 0.23 New-York, 28 iunie. Grad disponibil 18.17 are. 0.09 . Iulie 17.92 » 0.07 » Septembrie 13.19 » 0 04 • Decembrie 18.65 — — Porumb disponibil 13.12 urs. 0.04 ■ Iulie —.-----—.— » Septembrie 13.51 ors. 0.19 ■ Decembrie —.— — —.— Paris, 28 Iunie. Grâu pr. Sept.-D-brie 24.40 scad 0.05 » » N-brie-Febr. 24.55 » 0.05 Făină » Sept.-Dec. 32.65 » 0.10 » » N-brie-Febr. 31.95 » 0.05 Ulei colza Iulie 68.— » 1.— » » August 68.25 » 1. » » Sept.-Dec. 69.75 » 0.75 s » ian.-Aprilie 70.25 » 1.25 Liverpool, 28 Iunie. Grâu pr. Octombrie 18.76 scad.0.02 » Decembrie 18.85 » 0.02 Porumb Iulie 14.81 urc. 0.24 » Septembrie 15.00 »> 0.13 Budapesta, 28 Iunie. Grâu Octombrie 24.28 urc. 0.08 Secară Octombrie 13.93 — —.— Ocuz Octombrie 16.80 — —.— Porumb Iulie 15.97------Rapiță August —.— — —.— Berlin, 28 Iunie. Grâu Iulie 26.22 urc. 0.06 » Septembrie 24.49 » 0.06 Secară Iulie 20.86 » 0.03 » Septembrie 20.57 » 0.06 Porumb Iulie —— —.— Septembrie —.— — —.— PUȚUL CEREALELOR LA CONSTANȚA ȘI BRAILA Constanța, 28 Iunie. Grâu 80-81 kgr. 1% c. str. 17.— „ „ 78-79 . 4% „ „ 18.„ ., 75-76 . 5% „ „ Porumb 12.51 Orz 11.80 Ovăz 10.86 Secară —.— Fasole 20.— Mina —.— Naveta —.— Brăila, 28 lunie. Grâu 80-81 kgr. 1% e. str. 17.80 „ 78-79 . 4”, c „ 17.10 „ 75-76 „ 5 ®/a „ „ 16.— Porumb 12. 1a Orz 13.— Ovăzi 1.50 Secară 11.70 Fasole 21.— Molii —.— ham atmosferic al Institutului Meteorologic — Pe ziua de 29 Iunie 19i1 — In țară. —Timpul se menține preutindeni frumos și liniștit. In parteae sus a țărei, mai cu seamă în nordul extrem și la munte este răsare, iar în celelalte părți temperaura a mai crescut puțin, in cursul zilei de orî termometrul a variat între 18 ° la Sinaia și 29 ° la T.-Severin, ar peste noapte s’a coborât între 16 la Călărași și 7 ® la Sinaia. Presiunea atmosferică s'a coborât cu 1 la 2 mm. Und în mijlociu către 764 mm. A plouat la Tg.-Neamț și la Dorea râie 1 mm., iar la Iași picături. * * In Europa la 25 Iunie.— Presiunea a mai crescut pretutindeni ; centru de presiune înaltă, peste 770 mm., iin nord-vestul continentului s’a mai umplut (Gris-Net 775.5), iar depresiunea din Rusia, sub 760 mm., s’a lișcat puțin către nord-est. A doua a nordul Italiei (Firenze 18 mm. pesaro 36 mm.,) și în câteva localități isolate de pe continent. Tempeatura s’a coborât în Italia, iar In cele alte părți a crescut. în în streinătate VICTIMELE CALDUREI ÎN NEW-YORK Londra, 2.9. — Telegramă din New-York.— Groaznicele călduri de aici fac numeroase victime. Au nutrit filele acestea, de insolație Ü2 de persoane și s-au îmbolnăvit peste 100. Ele au căzut pe străzi și au murit 25 de cai. Cadavrele cailor, cari nu pot fi ridicate imediat infectează aerul. Londra. 29. — Telegramă din New York : Printre victimele căldurei se află și pofesorul universitar, marchizul de Ghavigy, mort de insolație. La Chicago au murit 30 de persoane de insolație, 15 copii și 15 adulți. O CASA URIAȘA Londra. 29. — Telegramă din New York. — Un consorțiu financiar a hotărât să clădească aci o casă colosală, având 100 de etaje și cuprinzând câteva mii de apartamente. Acest „zgârienouri“ va avea o înălțime de 1200 picioare englezești. Aceasta va fi cea mai mare clădire din lume. t CHESTIUNEA MAROCANA Berlin, 29. —Ziarului „Vossische Zeitung“ i se telegrafiază din Tanger. Trupele sultanului Mulef-Hâfid au pornit din Fez spre Nord și au sosit la El-Ksar și Arzila. Populația de aci se refugiază de teama războiului in perspectivă între sultan și spanioli. TEMERI DE GREVA LA CARDIFF Londra, 29. — Telegramă din Cardiff: Asociațiunea patronilor armatori a respins cererea, lucrătorilor de a li se urca salariile la 5 shilling pe zi. Din cauza aceasta sunt temeri că va isbucni o grevă. INCIDENT DE GRANIȚA GRECQ-TURC Constantinopol, 29. — Ziarele semnalează un incident de graniță între posturile turcești și grecești de lângă Arta, un soldat grec a fost ucis. DERAIEREA DE LA BRIDGEPORT Londra, 29. — Telegramă din New York. Iată câteva amănunte asupra groaznicei deraeri a trenului „Federal Express“, care a avut loc în orașul Bridgeport (Connecticut) . Trenul „Federal Express“ este unul din cele mai bune accelerate din Statele Unite. E foarte adesea întrebuințat de diplomați și chiar și de președintele Taft. E o adevărată întâmplare că în trenul care a deraiat nu s’au aflat bărbați politici de seamă. Catastrofa s’a întâmplat așa că trenul a căzut de pe viaductul înalt de 30 metri. Din fericire nu au căzut toate vagoanele ci unele au rămas spânzurate în aer. Au avut loc scene teribile înăuntrul acestor vagoane cari atârnau între cer și pământ. Vagoanele cari au căzut de pe viaduct au fost prefăcute în țăndări. Sunt peste 30 morți și 70 răniți. Cei mai mulți dintre răniți sunt pe moarte. Cauza catastrofei este că mecanicul a dat trenului o viteză prea mare, nepermisă pe viaduct. GU BALONUL I.A 6700 METRI Berlin, 29. — Un balon în care se aflau 4 aeronauți germani s’a coborât lângă Waldheim. Balonul atinsese înălțimea de 6700 metri. Termometrul arătase la această înălțimea 21 grade sub sera* Chestiunea imeană Berlin, 29 (telegramă din Washington).—Guvernul Statelor Unite desminte printr’o notă semi-oficială știrea că Statele Unite s’ar fi pronunțat, în conflictul marocan, împotriva Germaniei. Până acum guvernul Uniunea americană a păstrat cea mai strictă neutralitate și nu a tratat cu nici un stat, mai puțin cu Germania, în aceasta privință. Petersburg, 2.9.—Din cercurile oficiale se desminte știrea că Rusia ar fi luat atitudine contra Germaniei și pentru Franță în chestiunea marocană. Paris, 29.— Ziarului „L’Eclair“ i se telegrafiază din Madrid: In urma discursului primuluiministru englez Asquith opinia publică spaniolă cere ca Spania să participe și ea, împreună cu Anglia, Franța și Germania la tratativele în chestiunea marocană. Paris. 29.—Ziarele de aici comentează un articol apărut în presa italiană, prin care se spune că Italia are interese identice cu Franța în Africa și se atacă politica germană. Paris. 29.—Generalul Mounier bolnav, a fost dus cu o trăsură la Rabat.. Generalul e grav bolnav, are febră de 40 gr. OSTILITĂȚILE FRANCOSPANIOLE Berlin, X (telegramă din Madrid).Guvernul spaniol a primit știri despre grave conflicte intre trupele franceze și cele spaniole, la El-Esar. Conflictul de asaltă erî a fost provocat de ofițerul francez Tissière, care a intrat in El-Ksar și a ocupat cu trupa sa lagărul spaniol. Spaniolii care se pregăteau să părăsească orașul El- Ksar s-au întors din drum, și au gonit trupa lui Tissière din El Ksar. Acest conflict poate avea urmări grave. Berlin, 29 (telegramă din Tanger).—La El-Esar populația este foarte agitată. Se așteaptă o luptă intre trupele spaniole și cele franceze. ABSOLVENȚII școalelor speciale și secundare Absolvenții gimnaziului evreesc din București Cușma ru Berni au, Campus Laz&r* Groper Jil, Herman Max. Heroviei Salomon, __ Israilovicî Herman, Justor Max, Nacbtigäl Alfons, Landes Bernard, Kottraan Beny, Rubinstein Carol, Rudberg Louis. Sehnierer Hire, -Sanft Filip, Schwarz Mihail, Singer Herman, Singer Jacques. Stein hart Carol, Stier Mendel, Weinberg Marcel* Katz David.* Școala profesională gr. II Iată absolventele școalei profesionale de gradul II în ordinea alfabetică și pe specialități : Croitorie , Bacalu Elena, Broșteanu Felicia, Cotovu Eugenia, Dancovic, Ecaterina, Demetrescu Maria, Gheorghiu Elena, Ionescu Eugenia, Munteanu Zoe, Negru lesen A. Valeria, Nicolescu Eliza, Petrescu Aurora, Ion Cristina, Ștefu Amalia, Teodorescu Virginia, Ursache Eugenia, Vasilicoveanu Ruxandra și Zaharescu Lucretia. Rufărie : Anastasiu Maria, Antonov Natalia, Bălănescu Gorina, Cristodor Smaranda, Decusara Ecaterina* Gheorghiu Maria, Petrescu Elena* Stoicescu Lucretia, Teodorescu Paraschiva, Turturica Virginia și Vasiliacu Ivanca. Iscendiul din Slănic-isidi?a Slănic (Moldovltfi 29*-- AsUb noapte la ora 2.30, un puternic incendiu a isbucnit la vila proprietatea d-lui avocat Gh. Anastasi. Flăcările au distrus atenansele vilei, cauzând mari pagube. Focul a fost stins abia la ora & dimineața. D. comisar FUUraam and» JLțea cât ÎNĂLȚIME