Universul, februarie 1914 (Anul 32, nr. 30-57)

1914-02-01 / nr. 30

■ '"•BSä*' $mchets politics Banchetul politic din Alexandria Alexandria. 29 Ianuarie Aseară d. loan Dirni Jihail, candidatul liberal la colegiul al II-lea din Camera, a oferit alegatorilor din Alexandria un banchet de 300 persoane în sala Tonopol. Banchetul, a fost prezidat de d. I. Procopiu, șeful partidului liberal din Teleorman, fiind însoțit și de dl Al. Belu, alt candidat. La intrarea în sală a frunttașilor politici, lumea i-a primit cu entuziaste ovații. In același timp tânărul Jean Bubureanu proectează pe pânza cinematografică fotografia întregului cabinet. La vederea lor meserii au izbucnit în noi urale. « , Cel dintâi care a toastat a fost d. loan D. Mihail, care a Spus că s’au pus la ordinea zilei 2 chestiuni: îmbunătățirea so,artei țărănești printr’o mai dreapta împărțire a pământului și desființarea deosebirilor de clase sociale, făcându-i pe toți egali în fața umii. „Aceste 2 chestiuni sunt puse, în balanță. Pe un taler al balanței stă scrisă dorința partidului liberal de a le înfăptui, pe celălalt taler, voința partidului conservator care se opune la aceasta. Negustorul care ține balanța e destinul. Dar știți ca e un proverb .?Dumnezeu da, dar nu bagă în sac”. Rămâne dar la db voastre dacă voiți prin votul d-voastre să ajutați sforțările partidului liberal de a aduce la îndeplinire aceste mari reforme. Suntem cu toții datori sa dam tot concursul d-lui I. Bratianu, care și-a hat măreața sarcina de a ridica și întări economicește scumpa noastră țară". (Urale,■ [UNK]aplauze îndelungate). P. S. Procopiu e primit cu ovații“. Vin din Zimnicea, unde am văzut același entuziasm și am informații că în toată țara, e același elan. Vom reuși chiar cu siguranță, în lupta noastră pentru binele țârei. Candidații noștri sunt cunoscuți d-voastre. D. Bildirescu a fost mult timp prefect. D. Alex. Belu e boerul și mare proprietar, care a lucrat cu marele Brătianu, a făcut parte din trecuta constituantă de la 78, iar acum și-a zis: «Se pun în discuții chestii mari, se vor înfăptui opere mari, nu vreau să renunț la onoarea de a fi și eft părtaș”. Cel de al treilea, Ion Dinu Mihail, e cel mai mare bogătaș și când a văzut programul de reforme ale partidului liberal ne-a zis : „Vreau și eu să bat parte, făcând sacrificii, pentru regenerarea României”. Când vedeți că toate clasele sociale, bogătași, inteligenți luminate, vin și spuni:,,vrem,mă,Marea țării” o să stați d-voastre nepăsători. La entuziasmul celor tineri au tresărit și cei bătrâni. Așa bătrânul Mândrescu, care pentru amărăciunile lui se retrăsese la o parte, a venit și mi-a zis: „Am ’luptat zeci de ani sub steagul ’partidului liberal. Acum văd că i se agită chestiuni mari, nu pot să mai stat nepăsător, iatt, și eu parte la această operă”. Nu sunt în joc car chestii de persoane ci chestii de principii vitale. Și dacă vă gândiți la d-voastre, la copiii d-voastre, la fericirea țării să ne ajutați și acum”. (0-• vații). D. FI. Georgescu, avocat: „Din , păcate în ciartea vieții sunt scrise <■ pagină veselă și 2—3 triste. In zile triste, și-ar zice fiecare : „De ce să mă mai duc la voi, căci eu nu profit nimic?” In zile vedele, ai vrea să îmbrățișezi pe toți, să faci bine tuturor. Atunci judeci cu mintea omului mulțumit. Bunătatea înaltă, necazul își răutatea coboară. Când solidații mor pentru patrie, au veselia că văd patria fericită. învățații mor cu mulțumirea că opera lor va însănătoși pe alții. Suntem dar și noi datori să nu rămâneam nepăstori, ci să mergem la voi pentru triumful unor mari idei. Sunt mai mulți cei ce vin după noi decât cei ce au fost înaintea noastră. La ei dar să ne gândim să le curățim calea și să le fericim soarta. Partidul liberal voește să lege pe om de pământ prin hrisov de proprietate, asta e opera la care vă chlamă. A doua reformă este votul unic. De ce să votăm pe colegii? La lupta în Bulgaria au fost toți egali în fața primejdiei; de ce să nu fim și în fața urnii? Votând partidul liberal, votați viitorul, soarele care răsare”. (Aplauze). . . . D. A. Văcăreanu: „Indim de două ori acest pahar: 1) Când s’au făcut opere mari, au fost făcute de partidul liberal. Azi ,acest partid urzește o nouă mare operă la care chlamă cu sacrificii pe marii proprietari, închin dar pentru marii proprietari; 2) închin pentru iubitul nostru șef, id. Procopiu, care modest cum este, se dă în lături de la laude, lăsând pe alții să se preamărească în jurul lui”. După seria toasturilor, a urmat o„frumioasă reprezentație de cinematograf, executată de tânărul Jean Bubureanu, prezida acest plăcut banchet. Revenind la reformele anunțate de către partidul liberal, le critică ca fiind primejdioase țărei, laudă în schimb programul partidului conservator, care este numai pentru binele tuturor. Mulțumește corabienilor pentru frumoasa primire ce i-au făcut și închină paharul în sănătatea corabienilor și a partidului conservator. Se dă citire unei telegrame trimisă d-lui Alex Marghiloman, în aplauzele generale. p. Radu Ivănescu luând cuvântul se adresează alegătorilor spunându-le cum de la imboldul lor, d-sa a ajuns să fie astăzi omul politic și să fie ales de două ori în parlament. Aduce cele mai frumoase elogii principelui Brâncoveanu, noul șef al partidului conservator din Romanațî. Critică cu toată asprimea noile reforme ce-șî propune a le face partidul liberal, asemuindu-le unor reforme socialiste, ceea ce constitue un pericol pentru țară. Cere încrederea alegătorilor pentru partidul conservator, singurul care poate face fericirea țărei și speră în concursul ce alegătorii îi vor da ca și până acum. Principele Brâncoveanu citește lista candidaților conservatori și anume: La Cameră; col. I. C. Brâncoveanu și Radu Ivănescu; col. II Ștef. Bibian; col. III, dr. Ștefan Vaias. La Senat: col. I, M. C. Chintescu și N. Negri; col. II. Nic. Dăbuleanu și Al. Ciurea. Lista este primită cu aplauze. După cererea generală, vorbește apoi preotul Jian. Mărculescu care aduce elogii descendentului martirului Brâncoveanu, căruia îi urează bună venire în mijlocul corabienilor, asigurându-i de dragostea lor, închină în sănătatea tuturor celor prezenți. Mai vorbesc d-ni: M. C. Chintescu, Nicolae Dăbuleanu, Niem Negri, Eogomil Tănăsescu, Miron Niculescu-Redea, Gr. Ilioșanu, Ion Nlieoane și Gh. Semenescu. Seria cuvântărilor este încheiată de prințul Brâncoveanu, care mulțumind din frott corabienilor pentru frumoasa primire și dragostea manifestată pentru partidul conservator, bea în sănătatea d-u.î Alex. Marghiloman, președintele de onoare al conservatorilor romanațeni. In urmă s’a ținut cerc cu alegătorii în parte, unde d. Radu Ivănescu a făcut recomandațiunile. Banchetul s’a terminat la orele 12 noaptea. banchetul conservator din Corabia Corabia, 29 Ianuarie Aseară, la orele 8 jum., partidul conservator din localitate a dat un banchet în saloanele clubului „Progresul” din hotelul Caravia. In acest scop, cu trenul I de 7, au sosit venind din Gara, Iral, unde au luat parte la întrunirea presidatei. de d. Al. Marghiloman, membrii partidului conservator, d-nii: Basarab Brâncoveanu, Radu Ivănescu, M. C. Chintescu, N. Negri, Gr. Rioșanu, Anton Mărescu, Nic. Dăbuleanu și alții. Au luat parte 86 invitați, printre cari d-nii Florea M. Deliu, Eogomil D. Tănăsescu, Ion N. Niculescu, Răduț G. Teodorescu, Roman Ștefănescu, Ioniță R. Mâțulescu, Gh. Semenescu, etc., care au trecut de la partidul democrat la cel conservator. La șampanie a luat cuvântul d. Brâncoveanu, care scuzând lipsa d-lui Marghiloman, chemat telegrafic la București, mulțumește conservatorilor romanațeni, care i-au făcut deosebita cinste de a-l alege ca președinte al lor. Aduce laude , d-lui Radu Ivănescu pentru activitatea sa politică pentru partidul conservator. Spune că vine pentru a doua oară în Corabia, prima dată în timpul mobilizării, când a fost găzduit de d. Roman Ștefănescu și acum spre a I  15“ 7* * ȘEZĂTOAREA .9 societ. euMwale „Miron Costin“ Roman, 29 Ianuarie , In .seara de 28 corent. în aula liceului local, a fost o șezătoare a soc. culturale „Miron Costin”, la care d-na Smara și-a desvoltat în fața unui numeros public conferința, anunțată tratând despre „De la București la Capul Nord”. D-na Smara își începe conferința prin câteva cuvinte elogioase față de rodnica activitate culturală a soc. „Miron Costin”, arătându-și totodată sentimentele de care e animate față de această societate. Intrând în chestiunea care face obiectul conferinței sale d-na Smara povestește într’o formă desăvârșită, câte ceva interesant din localitățile pe care le-a vizitat în drumul său de la București la Capul Nord, insistând în mod amănunțit asupra marilor centre vizitate, asupra obiceiurilor, a moravurilor, și tot ce privește în mod deosebit aceste centre. Vorbește de femeia din țările nordice, evidețiind cultura lor, și arată apoi gradul de cultură, al acestor țări de la nord, în general, aducând în sprijinul afirmărilor sale, date exacte de numeroasele muzee, biblioteci, expoziții de tot felul, și alte manifestări culturale din acele locuri. Vorbește apoi de orașele principale ale țărilor nordice, amintind,o sumă de evenimente istorice, mai mult sau mai puțin cunoscute, în legătură cu fiecare din aceste orașe. Arată apoi toate curiozitățile întrânite în acele locuri. D-na Smara își termină interesanta conferință printr-o frumoasă descriere a Capului Nord și a călătoriei anevoioase în acele locuri. Conferința d-nei Smara a fost însoțită de numeroase proecțiuni foarte bine reușite. Auditorul a aplaudat frenetic pe conferențiară. Șezătoarea s’a terminat cu o frumoasă audiție muzicală a orchestrei reg. Roman 14 care a executat admirabil câteva bucăți între care notez : Uvertura din opera „Nabucodonosor‘* de Verdi și Uvertura din opera „Lucia de Lamermoor întrunirea conservatoare din Caracal Caracal. 29 ianuarie Partidul conservator a ținut o întrunire la care au luat parte, pe lângă persoanele din localitate, și d-niî. Const. Basarab Brâncoveanu și Al. Marghiloman. Cel dintâiul care a luat cuvântul a fost d. Marghiloman. D-sa mulțumește celor prezenți pentru primirea ce i-a făcut și spune că d. l Const. Basarab Brâncoveanu, este proclamat șef al partidului conservator de Romanațî, rugând pe alegători da a-i da concurs la alegeri, unde a fost propus candidat la colegiul I Cameră. Vorbește apoi de Const. Basarab Brâncoveanu, care, mulțumește de asemenea pentru dragostea cu care a fost primit și pentru încrederea ce cetățenii îi vor da la alegeri. Mai vorbesc apoi d-nii Mihail Ceaușescu, Obedeanu și Radu Ivănescu. După ce se anunță înscrierea de noi membri, întrunirea a luat sfârșit întrunirea liberală din Isaccea Isaccea, 28 Ianuarie Astăzi, la orele 2 d. a. s’a ținut în sala Primăriei o întrunire liberală. A luat cuvântul de profesor Basilescu, candidat, la col- III Cameră, vorbind despre reformele propuse de actualul guvern. Vorbesc apoi d-niî Gh. Șerban și Țigău, avocați din Tulea. întrunirea s’a terminat pe la orele. 4, întrunirea liberală din Găeștî Găești, 29 ianuarie Astăzi, alegătorii din toate colegiile, membri ai partidului liberal, atât din localitate, cât și din toate comunele învecinate, au ținut o întrunire publică, în salonul Mihalache Ionescu, întrunirea s’a deschis la orele 11 dimineața, sub prezidenția d-lui C.Chiru, mare proprietar și candidat al colegiului I de Cameră, care a vorbit cel dintâi, arătând rostul reformelor ce partidul liberal și-a înscris în programul său, ca să le realizeze, cum și folosul lor pentru clasa țărănească. Apoi, după d-sa, au vorbit, rând pe rând, unul după altul, d-ni I. G. Meitani, candidat la col. III de Cameră, avocatul Lenș, I. Dragomirescu, învățător în Bogați, Iancu Niculescu, primarul din Bogați, C. Năstase învățător în Scheia, și cel din urmă, d. I. S. Brătianu, candidat la colegiul II de Senat. Toți vorbitorii au tratat aceleași chestiuni: folosul și necesitatea celor 2 reforme anunțate de partidul liberal, exproprierea și reforma electorală, prin introducerea colegiului unic, făcând fiecare, mici digresiuni, prin cari au adus elogii avântului cu care țărănimea a răspuns, în vara trecută, la apelul țării, și conchizând că era o datorie pentru conducătorii țărei, să se gândească, cu o oră mai înainte, la ameliorarea stărei acestei clase. Au fost proclamați ca candidați ai partidului liberal din județul Dâmbovița, d-nii: D. Atanasiu și C. Chiru, col. I de Cameră, Poliza C. Dragomirescu, col. II și G. Meitani, la colegiul III. La Senat, col. I: d-niî C. Gostescu-Comăneanu și general N. Constantinescu și la col. II: d-ni. I. St. • Brătianu și C. Câmpeanu. întrunirea s’a terminat la firele 1 d. a. întrunirea liberală din Măcin Macin, 28 ianuarie La orele 6 seara, liberalii măcineni au ținut o întrunire în sala municipală. At participat un mare număr de cetățeni din împrejurimi. At vorbit: d. avocat Trifon Gabrov din Măcin, care mulțumește tuturor celor de față că ati răspuns în număr atât de mare la întrunirea de astăzi. Prezintă cetățenilor pe d-n.. Basilescu, profesor universitar, Gh. Șerban, avocat din Tulcea, candidați liberali. D. avocat Gh. Șerban aduce laude d-lul profesor N. Basilescu pe care îl numește apărătorul țăranilor.Critică acțiunea d-rului Racovski, care candidează ca socialist, arătându-l ca pe unul care face jocul unor interese străine. D. profesor N. Basilescu declară că de 20 ani și-a făcut un apostolat în a propovădui de pe catedră și în scris, reformele a căror înfăptuire se apropie. Desvoltă pe larg necesitatea expropriere, deplânge starea de mizerie a țăranilor sărăciți din cauza lipsei de pământ. Arată ca dușmani ai poporului pe cei cari se opun reformelor. Critică manifestele candidaților conservatori ,pe care le taxează de nesincere. Arată necesitatea introducerea colegiului, unic. Termină cerând să se voteze candidații liberali.-------------- ------------PRINDEREA spărgătorului Florică Stoicovici R.-Sărat, 29 Ianuarie Vestitul spărgător Florică Petrache Stoicovici, evadat acum câteva zile din arestul preventiv Vaslui a fost prins azi dimineață pe la orele 7 în acest oraș de către sergentul-major de poliție Vasile I. Marin cu sergenții Matei Tudor și Rusu Neculai. A fost o adevărată luptă. în str. Verbiceanu între polițiști și spărgător, s’au tras focuri de revolver de ambele părți. Stoicovici venise aseară cu trenul din Moldova și se strecurase în oraș neobservat. S’a dus în str. Emex la o amantă a sa, unde a mâncat și a băut și de unde a și fost urmărit pe diferite străzi de polițiști, cari l’aț prins și l’att adus la poliție. El se vaită că n’a avut noroc să ia din cassa de fier a bancherului din Iașa cei 80.000 lei ce erau acolo, căci, în acest caz, n’ar fi mai venit în R.Sărat și ar fi trecut granița. Spune iarăși că arestarea lui va fi de scurtă durată, căci va ști el să evadeze din nou, ori de unde ar fi. Stoicovici, care e de fel din acest oraș, deși a stat mai mult prin pușcărie de la etatea de 13 ani, azi ,având vreo 28 ani, e totuși o figură foarte simpatică și dacă nu l’ar cunoaște.'Vai crede cel mai cinstit om. El a fost trimis la parchet, și a și fost condamnat de tribunal azi la 3 luni închisoare pentru flagrantul săvârșit ,azi dimineață. La tribunal s’a apărat spunând că n’a vrut să omoare pe urmăritorii lui, cumi a tras focurile de revolver în sus, numai să-l sperie, ca să se poată sustrage. f SÜUBATA, 1 FEBRUARIE 1914 «2 39 Universul II PROVINCIE TECUCI Lucrările rechezițiilor.—i Pentru terminarea lucrărilor de lichidarea bonurilor de recheziții din acest județ, s-a acordat o prelungire, fixându-se ca ultim termen ziua de 10 Februarie ca dată la care urmează să fie complect terminate. Cadavru găsit.— Marți a fost găsit pe câmp, între satele Liești-Gelu, cadavrul înghețat de ger al servitorului Ionașe Lăcătușu din serviciul d-lui Ștefan Moise din com. Liești. Numitul servitor plecând în noaptea de 4—5 Ianuarie c. de la Gelu spre Lieștî și rătăcind calea a căzut sleit de puteri, găsindu-și moartea pe câmp, din cauza timpului prea aspru. Electorale. — S'au mai depus la tribunalul local candidaturile d-lor: Ghiță Glod din partea conservatorilor și Anghel Mihăilescu din partea liberalilor, ambii pentru colegiul al IlI-lea de Cameră. SLATINA Accident.— Soldatul Popescu Voicu, din reg. 3 OA, compania 9, umblând prin raionul gării Slatina, a fost călcat pe un picior de vagoanele trenului 653 care manevra. Electorale. — Miercuri și-au depus candidaturile la tribunal pentru colegiul II Cameră, din partea partidului conservator, d-nii Vintilă Georoceanu, O. Stavri și N. Mateescu-Pârlog. babadag Alegeri com..—n _ l a ?6 ianuarie s’a făcut aci alegerea noului consiliu comunal, s’a prezentat o singură listă guvernamentală în cap cu d. Victor Velter, care a obținut 325 voturi, a veni în ajutorul funcționarilor comerciali săraci. TELEGA Rănire gravă. — Marți cărăușul Gheorghe Iordache Nfioaie din Telega, fără nici o vină, a fost bătut în mod sălbatic și umplut de sânge de către Gheorghe Anghelescu, funcționar al societăței petrolifere „Concordia”. A trebuit să intervie soția sălbaticului funcționar spre a nu fi torturat de moarte bietul sătean, căci ceilalți oameni n'aveau curajul să-șî scape tovarășul, care cu mai multe răni la cap a fost transportat la spitalul din Câmpina. BALȘ (Electorale. )< Mercur! a sosit în localitate d. Brâncoveanu, însoțit de d-nii Mișu Chintescu și Negri. Sosirea d-lor în Balș feste în legătură cu alegerile pentru Cameră și Senat. Au făcut vizite pe la alegătorii de frunte din localitate. Bal.In seara de 9 Februarie avem un frumos bal în sala societăței culturale „Renașterea”, dat de corporația meseriilor unite. R.-VALCEA Accident mortal. — Pe când locuitorul ’Constantin N. Ciobotaru din Broșteni venea cu sania încărcată de lemne din pădure, la o coastă, sania răsturnându-se peste el, l’a omorît pe loc. Furt de cap. — La 28 cor. necunoscuți au spart lacătul ușei grajdului lui loan Gh. Popescu din Văleni, furând doi cai. Se crede că hoții sunt din Rădinești (Gorj). Crimă oribilă. — Ion Dumitru Văduva, din Tetoiu, pe când se afla Marți la lemne în pădurea sa, a fost omorît cu lovituri de topor în cap de către Ioan I. I. Barbu Stanciu, tot de acolo. Criminalul a fost arestat. Mobilul crimei nu se cunoaște. Bal. —I Societatea funcționarilor comerciali din localitate a organizat pentru Sâmbătă, 1 Februarie, un mare bal cu tombolă la teatrul „Adriani”, spre BACAU Furt prin efracție. —* Necunoscuți, introducându-se prin scoaterea unei ferestre, în casa locuitorului Constantin Silișteanu din Măgirești, i-au furat mai multe obiecte casnice și suma de 460 lei. Se fac cercetări, pentru descoperirea furilor. 1Deces. —< Locuitorul Neculae a Stărăstoaei, de fel din Bacău, fiind citat în ziua de 29 curent ca martor la judecătoria ocolului I Bacău, pe când aștepta rândul să fie strigat la proces, i-a venit rău și a căzut jos, murind pe loc. ZIMNICEA Escursiune școlară. — Elevii gimnaziului superior din Șiștov profitând de faptul că Dunărea e înghețată, au venit să viziteze orașul nostru. Elevii au fost bine primiți de zimniceru, și toți le dedeau explicațiile cerute. DOROHOI Sinuciderea unui grănicer. — Grănicerul Petre Vasile, de la pichetul Mitoc, din comuna Adâncata, suferea de mai mult timp de o boală incurabilă și viața pentru el era o povară pe care în cele din urmă nu a mai putut-o suporta. Profitând de un moment când nu se găsea nimeni lângă el, grănicerul Petre Vasile și-a descărcat un foc de pușcă în cap. După 11 ore de chinuri cumplite, nenorocitul și-a dat ultima suflare. Tâlhărie la drumul mare. Pe când locuitorii D-tru Grigoraș și D-tru Dohatcu, din Șendriceni, l se întorceau seara din oraș acasă, pe drum ei au fost acostați de șase indivizi necunoscuți, cari tăbărând asupra lor, i-au luat la bătae, cerând bani. Primtul a fost jefuit de suma de 21 lei și o căciulă, celălalt neavând nimic asupra sa, hoții, de necaz, l-au bătut mai crunt decât pe cel dintâi. Parchetul a ordonat facerea unei anchete pentru descoperirea îndrăzneților făptași. CEREALE BURSELE STRĂINE TOATE PRETURILE SUNT DATE IN LEI PE SUTA DE KILOGRAME F .A- „,■« | •Chicago, 29 Ianuarie Grâu pred. Mai 17.88 oro. 0.02 Grâu pred. Iulie 16.38----- — Grâu pred. Sept. —_______ — Porumb pred. Mai 12.45 scăd. 0.07 Porumb pred. Iul. 12.32 „ 0.07 Porumb pred. Sept. 12.17 „ 0.07 New-York, 29 Ianuarie Grâu pred. Disp. 19.51 urc. 0.69 Grâu Mai 19.22 „ 004 Grâu pred. Iulie 18.50---------Septembrie —:—— —.— Porumb disp. 13.14 urc. 0.04 Anvers, 29 Ianuarie Grâu pred. Martie 19.60 Grâu pred. Mai 1975 Grâu pred. Iulie 19.75 Orz predare Mai 13.97 Orz pred. Septembrie 14.07 Orz pred. Decembrie 14.— Porumb predare Mai —.— Porumb predare Iunie Budapesta. 29 Ianuarie Grâu pred. Aprilie 25.—scad. 0.10 Grâu pred. Mai 24.87 „ 0.08 Grâu pred. Oct. 22.81 „ 0.14 Secară pre. Aprilie 18.98 oro. 0.06 Secară pr. Oct. 17.99 „ 0.06 Ovăz pred. Aprilie 16.23 scd. 0.02 Ovăz pred. Oct. 16.21 „ 0.04 Porumb pred. Aug. 14.04 — 0.04 Porumb pred. Iulie 14.29 — 0.06 Rapiță pr. August 33.62 — — — Berlin, Grâu pred. Mai Grâu pred. Iulie Secară pred. Mai Secară pred. Iulie Porumb pred. Mai Porumb pred. Iulie Ulei Colza Mai Paris, 29 Ianuarie 24.62 — 25.02 39.77 — BURSELE DIN TARA Brăila, 29 Ianuarie Grau 80—81 kgr. 1% c. str. 17.90 Grâu 78—79 kgr. 4% c. str. 17.50 Grâu 75—76 kgr. 5% c. str. 16.20 Porumb 10.50 Orzul 11.60 Ovăzul 10.50 Secară 12.— Fasolea 20.50 Constanța, 29 Ianuarie Grâu 80—81 kgr 1% c. str. —.— Grâu 78—82 kgr. 4% c. str. 17.80 Grâu 75—76 kgr. 5«/. e. etr. 17.— Porumb 11.46 Orz 12.21 Ovăz 31.40 Secară f.2.51 tȘf~— ■ /y wwwww\ Târgul financiar și comercial mm IARA ȘI DIN STRĂINĂTATE EFECTE Bmm M BUGUREȘTI ÎMPRUMUTURI DE STAT București 30 Ianuarie Rentă amort. 5% din anii: 1894 internă 6‘/a mii. 10—101 1903 de 185 mii. 102—101 Rentă anion. 4% din anul: 1889 internă 32‘/2 mii. 89—88.50 1889 de 50 milioane 89—88.50 1890 de 274 milioane 96.35—96.25 1891 de 45 milioane 89—88.50 1894 de 120 milioane 89—882 1896 de 90 milioane 88.70—88.50 1898 de 180 milioane 88.70—88.50 1905 S. A. B. 100 mii. 88.50—88.50 1905 conv. 4241 mii. 88.80—88.60 1908 de 70 milioane 88.50 casa 1910 de 128 milioane 89—88,3 1913 de 250 milioane 92.80—92.60 1910 păduri 13 mii. 90—89 OBLIG. JUD. și COMUNALE 5% Cred. jud. com. 101* 1/?—1001/« 4l/s% Idem 92.077= -92 47s% Oblig. Cred. vit. 917«—917s &lh%o com. Bucur. 1895 —.— -J. % Com. Bucur. 1898 877« 877» 4% Cor. Bucur. 1903 83.65 casa 4% Cor. Bucur. 1906 83.65 casa 4% Com. Bucur. 1910 84—83.50 5% Com. Buc. 1910 1001/2—1007. 5% Com. Buc. locef. 1910 947a 4% C. Buc. 1. ef. 1912 83.70 83.50 5% Com. Craiova 1906 927a—92 5% Com. Craiova 1910 5% Com. Craiova 1911 —.— 4% Com. Craiova 1912 85 —-5% Com. Ploești 1906 927=—92 5% Com. Ploești 1910 927»—92 47s % Com. Iași 1906 90-897» 47s % Com. Iași 1910 90—897s 5% Com. Buzău 90—897* 47s % Com. Brăila 89—887» 5% Com. Botoșani 1912 —.— 47s C. T.-Severin 1912 917s-907s ÎMPRUMUT. DE SOCIETĂȚI 5% Scris func. rur. 95.95 casa 4% Idem . 88—877a 5% Urb. Bucur. 96—95.755% Urb. Iași 937e—92.90 5% Bon Casa Rurală 97 15—97 5 % Camera Com. Buc 987s—98 5% Locuințe eftine 957e—95 5% Buzău-Nehoiași 94—92 Oblig Spot.ale B. Agricole 97—965?j Oblig, munte pietate 100—98 ACȚIUNI Idem emis. II .1 480—470 Loc. „Generala - 1247 casa Soc. com. a tramv. Buc. 1637 casa Soc. Govora-Călini. 225—220 Loc. „Sinaia“ 430—425 Loc. „Speranța.” 3500—3300 Soc. petrol „Orion” —__ Societatea „Lignitul" . SCONTURI ȘI AVANSURI Banca Națională, scont 6% Idem avans de depuneri %% Casa de Depuneri gig SCHIMB Londra cek 25.567«—25.517« Paris cek .101.55—101.35 Berlin eek 124.95—124.70 Viena eek 106.50—106.30 Belgia eek 100.85—100.65 MONETE Napoleon 20.45—20.35 Marca 1257s—1247» Coroana austriacă 106—1057« Rubla hârtiei BURSELE STRĂINE COTA EFECTELOR ROMÂNE și Berlin, 29 Ianuarie Rentă a mort. 5% din anii: 1903 de 180 milioane 100.40 Rentă amort. 4% din anii 1889 de 50 milioane 100 1890 de 274 milioane 83.80 1891 de 45 milioane 88.10 1894 de 120 milioane 86.60 1896 de 90 milioane 86.25 1898 de 180 milioane 86 25 1905 Ser. A. B. 100 mii 86.80 1905 convertită 36.40 1908 de 70 milioane 86.50 1910 de 128 milioane 86.25 Obligațiuni comunale 47s% Corn. Buc. din 1888 47% Corn. Buc. din 1895 — Idem din 1894 — Paris, 29 Ianuarie Renta rom. 5% 97 Idem convertită 4% 87.55 Noul împr. rom. conv. 1905 89.75 Renta rom. de 4% din 1910 91 CURSUL SCHIMBULUI PE PIEȚELE STRĂINE Á Banca Națională 5900—5880 Casa Rurală 1600--1580 Banca Agricolă 6057= term. Banca of. Rnia Lted 240—235 Banca de Scont Bucur. 650 - 645 Idem emis. II 620—610 Marmorosch Blank Co. 983 casa Idem emis. II 920—917 Banca de Cred. Român 991 term. Banca pop. „Pitești” 250—230 Banca Gen. Română 2330 term. Banca Românească 827 term. Idem acțiuni nominativ 790—785 Idem emis. IS 500—495 Banca Ilfov 549 casa Banca Uniunea Com.097—694 Banca „Fortuna” —.— Soc. „Dacia-România” 1718 casa Soc. „Naționala” 1221—1218 Viena, 29 Ianuarie Schimb Londra 239.85 ., Paris 95.275 Berlin 117.85 Schimb Amsterdam 198.80 „ Belgia 94”.5 Schimb Italia 94.90 Berlin, 29 Ianuarie Schimb Amsterdam —.— . „ Belgia — »> Italra . —. ■ ■ „ Londra 20.445 Paris 81.20 ,. Elveție —.— „ Viena 85.10 Scont privat 3 % Paris, 29 Ianuarie Cek Londra . 251.85 Schimb Viena 104 8.’ „ Amsterdam 208.08 v Berlin 12315 Belgia Va pierd. Schimb Italia 3/? pierd. Schimb Elveția Vis pierd. Scont privat 3% Londra, 29 Ianuarie Schimb Paris 25,38®/» ” Berlin 20.64 ” Amsterdam 12.04 Scont privat tlaUv •■ [UNK] [UNK] Ce trebue să știe o fată înainte de a se mărita? Volumul acesta e necesar oricărei familii, spre a-i feri de boale de stomac, etc. etc. Posesorul acestei cărți Regina Bucătăriei cu 511 rețete culinare, va trăi peste una sută de ani Procurati-vă nouă ediție, care costă numai 1 Ieă. Pentru provincie se adaugă 30 bani pentru porto. De vânzare la ziarul „Universul“, București wwwwwww -------------------------------- Urmăriți de poliție Polițiile din țară au fost înștiințate să prindă și să urmărească pe indivizii notați mai joșii Saul Blitzamn, ajutor contabil la depozitul de vinuri Leon Gold- Ștein, din orașul Buzău, pentru că și-a însușit suma de 3000 lei și a dispărut. Ioan Mihilenko, dezertor din armata rusă, dispărut din comuna Breizoiu, județul Vâlcea; Slave Ivan, dezertor din armata bulgară, dispărut din orașul Pitești; Costică Vasile Mustățea, din orașul Mizil, urmărit pentru furt prin efracție, comis în dauna comerciantului franzelar Ștefan Călimescu, din orașul Ploești, str. Bogdan Vodă 3, căruia i-a furat un costum național bărbătesc, o căciulă de astrahan, un fular de gât de mătase castaniu, un palton de culoare neagră, cu căptușală cadrilată și gulerul de blană de urs de culoare cafenie, un ceas de apă cu ouă capace și alte obiecte, precum și suma de 180 lei și Octavian Cadia zis Cadar a zis și David, român, supus austriac, fost isgonit din țară, urmărit pentru faptul că expirându-i pedeapsa la care fusese condamnat pentru furt și urmând a fi extrădat,a dispărut de sub pază după sala prefecturei județului Prahova. •------------***-----------— IN BALDIG Balcic, 30 Ianuarie Furt. — Nicola Gheorghief a reclamat poliției locale în contra socrului său că i-a furat 180 lei. In urma cercetărilor făcute de către d. subcomisar Șabanof s’a găsit asupra socrului suma de joi 120, banii furați s’au dat păgubașului. Culturale. — In seara de 1 Februarie cercul cultural „Balcic“, sub preșidtenția d-lui maior Ștefan Panaitescu, va dă o splendidă serată artistică, literară, muzicală, urmată de dans, în localul școalei primare No. 1. La această serată au fost invitat! tot ce are Balcicuil mai distins. -------------$ $ 4,------———S> D-niî abonat cari cer schimbări de adresă, sunt rugați cu insistență să bînevoiască a trimite administraței, odată cu cererea d-lor și eticheta pe care este imprimată adresa cu care primeau mai înainte gazeta, spre a putea da curs repede cererilor și a nu se întârzia cu trimiterea ziar *1M la noua adresă, / sissa. Informatiuni VINERI Primind de la mai mulți cititori cererea de lămuriri asupra lui „813“ care, de câteva zile se publică in ziarul nostru, îi rugăm să aibă nițică răbdare, căci In curând toată lumea va avea deslegarea acestui... cum să zicem?... problem. D. Gh. C. Schina ,a fost numit avocat cl. I-a pe lângă instanțele judecătorești din jud. Ilfov și Capitală, în locul d-lui Șt. Dumitrescu. D. D. Sorescu, avocat cl. II-a pe lângă instanțele judecătorești din R.Sărat. ♦ M. S. Regele, a semnat decretul prin care s’a acordat exequatorul asupra patentei consulare, eliberate d-lui major John Greg Balwin, în noua sa calitate, de consul general al Marei Britanii la Galați. ♦ Din datele statisticei asupra mișcarei populațiunei la țară în timpul primelor 6 luni, din anul 1913, se constată că: excedentul nașterilor asupra deceselor anul acesta se ridică la 78.788 de indivizi în plus. S-au celebrat 32.939 căsătorii și pronunțat 1331 divorțuri. Numărul deceselor atinge cifra de 84.663 contra 81.822 a intervalului corespunzător din anul trecut, dar trebue ținut în seamă de împrejurarea mobilizărei și epidemiei de holeră, ce a bântuit în luna Iulie în particular. Nașterile se urcă la 163.451, ceea ce arată cât e de importantă forța de loialitate a neamului nostru. ’ Pentru transporturile de cherestea de pe linia P.Neamțu Bacău, destinate Galațî, s’a dirijat în zilele de 21. 22, 23 ianuarie un număr de 150 vagoane descoperite cu care să se formeze un tren de navetă zilnic compus din 30 vagoane. Acest tren a circulat însă numai o singură zi, la 23 ianuarie deoarece fabricile de cherestea din P.Neamțu au declarat că nu mai au transporturi pentru G.mați, ci numai pentru interiorul țărei, afară de fabrica Goetz, care mai are pentru Galați și poate încărca zilnic 15 vagoane. S’a dispus atunci ca să se dea zilnic câte 15 vagoane pentru Galați și să se satisfacă celelalte pentru interiorul țarei în limitele numărului de vagoane disponibile ce se vor dirija zilnic direct la P.Neamțu. De la 23 până la inclusiv 26 Ianuarie, s’au încărcat în P.Neamțu următoarele vagoane cu cherestea: La 23, 28 vagoane ; la 24, 23 vagoane; la 25, 18 vagoane; și ta 26, 39 vagoane. ♦ D. N. Florescu, a fost numit registrator-arhivar copist în cancelaria subprefecturei plășii Turtucaia, din județul Silistra, în locul vacant. ♦ D. G. Teodorescu, ajutor-arhivar în cancelaria serviciului județean al prefecturei Ilfov, a fost înaintat registrator în locul d-lui N. Atanasiu, înaintat. ♦ D. George P. Aurelian, secretar de legațiune cl. II, în disponibilitate, a fost rechemat în activitate de serviciu pe ziua de 25 Ianuarie și numit secretar de legațiune cl. II. ♦ In articolul d-lui G. Argyropolu asupra expropiereĭ, publicat în numărul nostru de ori s’au strecurat următoarele greșeli de tipar și s’a făcut o omisiune.In coloana II-a rândul al 3-lea a se citi majorate, în loc de majoritate. Idem alin. IV, de a se spori numărul locuitorilor, în loc de locuințelor. Idem alin. VI: proprietatea funciară, în loc de financiară. In coloana IlI-a alin. II, a se adăoga la finele frazei: „art. 19 din Constituțiune”. ♦ Cucernicul preot Gh. Niculescu a fost numit revizor eclesiastic ,al eparhiei Moldovei și Sucevei. ♦ M. S. Regele a acorda „Răsplata Muncei” cl. I-a pentru biserică d-neî Florica Gramatovici, din Viena. ♦ Doamna și domnul George N. Ioanin roagă pe toți prietenii și cunoscuții cari au asistat la celebrarea căsătorii religioase a fi cel lor Elena cu d-nul sociot. Ath. Trincu,precum, și celor care au felicitat prin telegrame și poștă, a primi cele mai călduroase mulțumiri și ai scuza că nu pot mulțumi fiecăruia în parte. ♦ D. Iordache Dinculescu a fost numit epitrop din partea guvernului la biserica parohială Sf. Vie din Craiova, în locul d-lui Teodor Bodescu. ♦ D. G. Dragomireanu a fost numit inspector la islazurile comunale din ministerul de interne, în locul d-lui C. Lungianu. ♦ La ministerul de interne, direcțiunea islazurilor comunale, invoelilor agricole și contenciosului s’au făcut următoarele numiri de advocați: D. loan Nădejde, în locul d-lui C. Obedeanu. D. C. D. Anghel, în locul d-lui N. Nițescu. D. Eugen Sturza, în locul d-lui N. Țimiraș. D. Aurel Marcu, în locul d-lui V. Nicorescu. D. Vasile Țipoaia, în locul d-lui Toma Petrescu. D. Ioan D. Dumitriu, în locul d-lui D. Alexandrescu, serviciu, la farmacia garnizoanei Caracal, în vacanța de farmacist-locotenent. Farmacistullocotenent în rezervă Vârlănescu Al., de la corpul V armată, a fost chemat timporar în activitate de servicii, la spitalul militar „Regina Eelisabeta” într’una din vacanțele de locotenenți combatanți. Chemarea timporală în activitate de serviciu, la spita militar „Regina Elisabeta”, a farmacistului-locotenent în rezervă Murgescu D. a încetat pe ziua de 16 Ianuarie repartizându-se la corpul III armat .Administratorul-sublocotenent de rezervă Grigoraș D., de la corpul III armată, a fost chemat timporar în activitate de serviciu, pe ziua de 1 Februarie la vacanța ce este la batalionul 4 pionieri. Soldatul complectaș Băntoiu A. Const., din compania 2 sanitară, contingentul 1910, care a obținut titlul de medic-veterinar a luat parte în campania din anul 1913 și îndeplinește și celelalte condițiiuni legate, a fost înaintat la gradul de veterinar-sublocotenent în rezervă, însumându-se cu noul grad la reg. 3 roșior’î. Soldatul rezervist Teodorașcu G. Const., din reg. 11 art., care a obținut titlul de doctor în medicină, a făcut campania din 1913 și îndeplinește și celelalte condițiuni legale, a fost înaintat la gradul de medic-sublocotenent de rezervă însumându-se cu noul grad la reg. 3 călărași. Studentul în medicină, anul V, Marinescu St. Petre, a fost primit în institutul mediico-militar secția ofițerilor sanitari-elevi și înaintat la gradul de medic-sublocotenentelev, însumându-se pentru soldă la reg. 4 Ilfovi-rul 21. INTRUNIRI-CONFERINȚE ♦ Cercul de studii Genito-Urinare val ține ședință azi Viteri orele 9 seara, în amfiteatrul spitalului Colțea. La or’dinea zilei: 1) prof. N. Gheorghiu: Deslipirea prematură a placentei inserată normal. (Hemoragie retro-placentară). Hlisterectomie vindecare; 2) dr. I. Iacobovici: Gomă sifilitică a penisului; 3) dr. Cohn: Pituitrima în Placenta Praevia ; 4) doctorant Paulian : Asupra unui caz de fistulă vezicovaginală. DELAC. F. R. ♦ D. inginer-șef cl. I Bujoiu Elie, actual șef de divizie la serviciul lucrărilor noul din administrațiunea căilor ferate, a fost numit pe ziua de 1 (14) Februarie în postul de al Ill-lea subdirector la același serviciu. SANITARE ♦ D. D. Petrescu, medic veterinar a circumscripției Balș, a fost detașat, pe ziua de 25 Ianuarie a. c. și până la noul dispozițiuni, în Dobrogea Nouă, pentru înființarea serviciilor veterinare de zonă preventivă și alcătuirea cadastrului animalelor cornute, în vederea apărării țării de invazia pestei bovine ce bântue în Bulgaria și Turcia, în locul druin Gh. Dalfu, medic veterinar al circumscripției Slatina,, care a refuzat această însărcinare. BIBLIOGRAFII A apărut: — Le Mouvement économique, anul al 10 lea, anul 110. —— -------—»5» »si________ de Slăvic Moldova Vindecă: Bonlie de stomac, intestine, constipate, ficat, diabet, anemia DE VÂNZARE ia toate drogheriile si farmaciile Depozitul Central: H. MASSOFh 4, Str. Irnaklîn, București ♦ D. Ioachim Luca a fost numit intendent al abatorului de export din Burdujeni, în locul d-lui I. Cocotă. ȘCOLARE ♦in învățământul profesional al fetelor din Huși este vacantă catedra de cptorie. ♦ D. Al. Gheorghiu, institutor și diretor la școala de băeți n-rul 2 din Piatra-Neamțu, a fost numit revizor școlar cl. I al județului Neamțu în Jocul «9-lui S. Scutarescu, demisionat. ♦ D. G. Chifulescu, revizor școlar cl. II a județului Dolj, a fost rechemat, la catedra sa de la școala Siliștea-Gruciî (Dolj ) unde este titular. MILITARE ♦ Farmacistul-căpitan în rezervă Constantinescu A. Const., de la corpul I armată, a fost coxsrant timporar în activitate .de Itinerariul mărilor IN JUDEȚE PRAHOVA Consiliul de recrutare al clasei 1915, pentru tinerii din jud. Prahova, va lucra în acest județ după următorul itinerariu. In zilele de 15, 16 și 17 Februarie, va lucra în com. Filipeștide târg, pentru tinerii din comunele din plasa Filipești. In zilele de 19, 20 și 21 Februarie, în com. Câmpina, pentru tinerii din plasa Prahova. In zilele de 23 și 24 Februarie, în com. Sinaia, pentru tinerii din plasa Peleș. In zilele de 26, 27 și 28 Februarie, în com. Puchenii-Moșneni, pentru tinerii din plasa Câmp. In zilele de 2, 3 și 4 Martie. În comn. Drăgănești, pentru tinerii din plasa Drăgănești. In zilele de 6, 7 și 8 Martie, în com. Vălenii de Munte ,pentru tinerii din plasa Teleajen. In zilele de 10, 11 și 12 Martie în com. Urlați, pentru tinerii din plasa Cricov. In zilele de 14, 15 și 16 Martie, în com. Bălțești, pentru tinerii din plasa Podgoria. In zilele de 17 și 18 în Ploești (localul prefecturei) pentru tinerii din plasa Târgșor și în zilele de 19, 20 și 21, tot în Ploești, pentru tinerii din acest oraș. VASLUI Recrutarea tinerilor din acest județ pentru formarea clasei anului 1915, se va face după următorul itinerariu : . In ziua de 15 Februarie, tinerii din com. : Stroboi ăni, Solești și Tanacu; 16, cei din Ferești, Valea Rea și Muntenii de sus: 17, cei din Deleni, Mânjești, Lipovăț și Muntenii de jos; pentru toate aceste comune operațiunile se vor face în Muntenii de jos, reședința plășei Solești, în localul administrației. In locali aderației plășii Desești, se vor face aceste operațiuni pentru tinerii din com.: Rafaila, Telejna și Zepodenî, în ziua de 21 Februarie, pentru cei din com. Cănțălărești, Oșești și Bârzești, la 22 Februarie și la 23 pentru cei din Hârșova, Cosmeiști, Brodoc și Chetrești. In Codăești, localul primăriei, cei din com. Poiana Cârnului, Valea Satului și Ciontești, la 27 Februarie; din com. Scânteia, Miclești, Dobrovăț și Bereasa la 28, din Dănești, Șurănești, Tăcuta și Codăești în ziua de 1 Martie. La Negrești în localul primăriei, se vor recruta tinerii din com. Tansa, Țibana și Drăgușeni în ziua de 7 Martie ; cei din com Țibănești, Ipatele și_ Bcești în ziua de 8 Martie; din cor. Tungujeni, Schela și Dumești la 9 și cei din Buhăești, Todirești și Negrești la 10 Martie. Tinerii din orașul Vaslui vor fi recrutați, în localul poliției în zilele de 13, 14 și 15 Martie. La Pungești, în localul administrației de plasă com.: Laza, Poenești și Coșești, în ziua de 17 Martie, Ivăneștî, Cursăștî și Lipova la 18, iar com. Gârceni Armășoaia, Doagele și Pungeștî ?n ziua de 19 Martie. ,