Universul, februarie 1915 (Anul 33, nr. 31-57)

1915-02-01 / nr. 31

WBE Barasaga.ram Dela corespondenții noștri țarăii noștri BUHUȘI Constituirea comitetului pentru „Crucea roșie“. — Din inițiativa d-lui Nicu I. Ioaniu, prefectul județului Neamț, și a d-nei Lucia Em. Bogdan, președinta comitetulu ri central al Crucei roșii din Piatra s’a constituit aci comitetul regional și anume: Președinte: d. Șt. Ștefănescu. Judecător; vice-președinți d-nii dr. I. Alexandrescu și I. Heller; casier, d. C. Ionescu, dirig or. poștal; membrii: D. Gh. Istrate, avocat, primarul orașului; părintele D. Costea; D. Grumăzescu avocat; C. Fedeleș, dirig. șeoalei primare. Z. Haimsohn președintele com. israelite, rabinul B. Roller C. Cerbeanu, directorul școalei isr.-române; Conrad-Reis, A. Wunderlin, D. Bogdan învățător, B. Waserman farmacist, I. R. Kupferberg, P<etricani agronom, d-ra Ana Vaideanu, d-ra Ortansa Nicolau, T. Radu, grefier și Gh. Popovici, secretar, notarul comunei. Comitetul va colecta bani și obiecte și va da un bal in luna Februarie a ASLUI Incendiu. Copilul C. Ursu, din Buhăești umblând cu foc pe afară, a aprins un stog de paie al locuitorului Zaharia Cehan. Piele au ars cu desăvârșire. Incertare de sinucidere. Soldatul Constrăitan, din Pungești, aflându-se in permisie acasă, a încercat să se sinucidă trăgându-și un foc de revolver în urechea dreaptă. Rana nu e gravă. Pacientul a fost internat în spital. CARACAL De la Curtea cu furi. — Joi, fiind judecarea procesului în care Marin Enache si Iancu Popa, ambii din Bucinișu, sunt acuzați că, în vara anului trecut prin lovituri de cuțit au omorât pe tatăl vitreg al celui dintâi. Curtea a condamnat pe Marin Enache, fiul adoptiv al ucisului, la 3 luni închisoare corecțională achitând pe celălalt acuzat Faliment. — Tribunalul a declarat în stare de faliment pe comerciantul Bogomir D. Tănasescu din Corabia, ordonând sigilarea. activului în valoare de aproape 100000 lei. Nenorocire. — Copila Leanca M. I. Tudor, în etate de 2 ani și 7 luni, din Drăghiceni, fiica lui M. I. Tudor, căzând într'o căldare cu apă fiartă, a încetat din viață, după câteva ore de chinuri. Furturi. — Necunoscuți, introducându-se în curtea femeei Iordana P. Cismaru din Rotunda și profitând de întuneric au furat 11 oi. Din informații reese că autorii ar fi din Amărăștii-de-jos unde s-au și început cercetări. Tot necunoscuți au furat locuitorului Hie P. Diaconu Dinei din Amărăștii-de-sus 2 boi, iar locuitorilor Vasile Dumitru din Enoșești și Ștefan Constantinescu «din Piatra câte 2 cai. Inspecție.—Joi a sosit în orașul nostru d-l Procopiu» inspector judecătoresc, care inspectând judecătoria si ambele secțiuni ala tribunalului, le-a găsit in perfectă stare. In chestia repausului duminical. — Zilele acestea toți funcționarii comerciali vor avea o întrunire cu privire la repaosul duminical, căci parte din comercianți au început să fie deschise magazinele Duminecă până la ora 12. Spectacole. — Sâmbătă 31 cor. Se va reprezenta la cinematograful „Apolo“ marele film Severo rortii sau Liberatorul isisei dramă în 6 acte după celebrul roman al lui Coppée. Bai. — In ziua de 31 cor. va fi In sala Teatrului National balul anual al avocaților din Romanati. Banii ce vor fi rezultat din vânzarea biletelor se vor destina fondului Bibliotecei baroului. PIATRA^BANII Focul din str. Bistriței.—Miercuri, la 4 dimineața, un incendiu a isbucnit in locuința d-lui Isac Abramovici casierul fabricei Moldova. Mai mulți soldați, cari se aflau în cuartierați acolo, făcând foc mare, flăcările au cuprins acoperișul casei. Focul s'a întins repede, amenințând întreaga clădire. Sosind pompierii, după o muncă de o oră, au reușit să localizeze incendiul. Au ars două camere din fundul curții. Casele sunt asigurate la „Agricola“. Pagubele se urcă la 1500 lei. Avansare. — D. Iorgu Albu, vechiu șef de biurou la prefectură, a fost avansat secretar al consiliului județean. Lipsa de făină. — Din cauză că ministerul de lucrări publice a oprit cu desăvârșire transportul cerealelor pentru Piatra.N., Ei simte atât în localitate cât și fn județ, lipsa făinei de porumb și de grâu. Primăria a adus la cunoștința ministrului de finanțe cele de mai sus, intervenind ca să se puie imediat la dispoziție vagoane pentru aducerea făinei în orașul nostru, deoarece aci neexistând nici o moară populația a amenințată să fie complet lipsită de pâine. Furturi. In noaptea de 27- 28 ianuarie an. col. din tejgheaua cooperativei din Călugăreni s'a furat suma de 1040 lei, plus 15 sticle de coniac, tutun și o bucată de salam. Tot în acea noapte, dela Edla Marcu Strul din Războieni Valea Albă, s'a furat un sac de porumb. Furt de lemne. — In ziua de 19 Ianuarie col. V. a Soficăi din Timișești furând 2 care de lerni« de stejar dela podul ce se construește peste râul Moldova a fost prins de șeful postului de jandarmi. T.-VÎEAMȚ Pentru ajutorarea răniților în seaz de război. — Din inițiativa și după stăruințele puse de d. D-Irie Zaravel, primarul orașului sa înființat în orașul nostru o societate filantropică sub denumirea de .,Ajutorul Răniților", în care s'au înscris mai multe doamne din elita orașului. Scopul acestei societăți este ca în cazul unui eventual război, membrii și membrele acestei societăți să poată da primele ajutoare răniților. In acest scop d. dr. C. Petroni a ținut și va ține o serie de cursuri de chirurgie. Spre a strânge un fond necesar acestei societăți, membrele ei colectează bani la diferite ocăziuni. Tot în acest scop se va da în seara de 31 Ianuarie o reprezentație cinematografică în pavilionul din grădina publică. SLATINA Spargere. — Necunoscuți au spart casa preotului Ioan Stoian, din Sinești, furându-i 800 lei în hârtii și mai multe lucruri. Pagubele se urcă la 2000 de lei. Încercare de crimă. D-șoara Elena Șerbănescu, învățătoare în Spineni, a reclamat telegrafic d-lui procuror general că locuitorii Alexandru Georgescu împreună cu soția sa Dumitra au voit s'o sugrume, cerându-i banii. procuror de Olt a fost delegat cu facerea anchetei. Pruncucigașe arestate. — Universul a vorbit la timp despre pruncuciderea comisă de fata Stanca Nicolae Safta, din Optași. In urma delegațiunei dată de parchet d-lui plutonier de jandarmi, Martinovici. d-sa a descoperit cadavrul copilului într'o oală din podul casei, unde fusese pus de către mama fetei, anume Filofteia N. Safta. Amândouă au fost înaintate parchetului. Tâlhari arestați. Camera de punere sub acuzare a ordonat arestarea acuzaților Marin Ioan Roșu și Dumitru N. Stoian, din Sâmburești, pentru tâlhăre. Curtea cu jurați ii va judeca în sesiunea de Februarie. DOROHOI Arestarea unor proxeneți. Autoritățile locale au primit un denunț în sensul că sobarul Alexandru Litvinchevici și Gheorghe Rusu, din str. Traian, se îndeletnicesc cu comerțul de carne vie, ademenind fete minore pe cari le aruncă în brațele desfrâului. In urma acestui denunț d-nn jude instructor I. T. Liciu și procuror V. Lovinescu au făcut Miercuri către seară o descindere la locuința mumiților, găsind acolo mai multe fete, printre cari și una în etate de 13 ani. Litvinchevici și Rusu au fost depuși în arestul preventiv. Crima din Suharău. — Am anunțat la timp arestarea lui Nicolae Mandache din Suharău, acela care bănuind că Mihai Elenovici întreține relațiuni amoroase cu nevasta sa, l-a ucis. Din ancheta făcută stabilinduse că soția criminalului, Ioana Mandache, a fost complice la comiterea crimei, parchetul a ordonat ca și dânsa, să fie arestată. CURTEA RE ARCLES Furturi însemnate. — Orășelul nostru e bântuit de o ceată de hoți, cari operează în fiecare noapte, spărgând casele și furând tot ce găsesc. Așa, în seara de 28 Ianuarie, hoții, ale căror urme nu s'au descoperit încă, s'au introdus prin spargere în casa locuitorului Nicolae Sultana, furând 144 lei, un burduf de brânză și numeroase haine țărănești. După aceea au venit la d. G. Teodorescu, cârciumar, unde tot prin spargere s'au introdus în prăvălie, devastând totul, spărgând tejgheaua, pe care stăpânul o golise seara, și furând mai multe lucruri. Apoi s'au dus la d. I. Năstăsescu, unde găsind o scară, au rezemat-o de casă, cu gând să se urce la etaj să spargă și să fure totul. Norocul nu lea slujit, căci au fost simțiți și au fugit, lăsând în urmă resturi din brânza furată de la Sultana Epidemii.—Epidemiile de scarlatină și anghina difterică fac ravagii în orașul nostru, ca și în comunele învecinate. Zilnic mor câte 2—3 copii, și zilnic avem de înregistrat cazuri noi. Autoritățile medicale iși den toate silințele ca să stârpească aceste epidemii. Fiecare casă unde sunt copii bolnavi e desinfectată, iar copiii internați în spital. Școala primară de fete a fost închisă. Zăpadă.Zilele acestea a nins în orașul nostru. Furturile din Valea lașului. Zilele trecute răufăcători au furat prin spargere mai multe lucruri de îmbrăcăminte, din casele locuitorilor Matei Radu, Gh. Marin Boroghină și Lisabeta Cocioboaie, din corn. Valea lașului. Se fac cercetări pentru prinderea hoților. CORABIA Mort subito r Locuitorul Cosma Oprea Lupu din com. Grădinile, în etate de 60 ani, venind cu carul la țare sa vândă 37 dubli decalitri porumb, s’a oprit la cazarma infanteriei spre a da niște rufe nepotului său Preoteasa Vasile, soldat în batalionul al II-lea. La înapoiere la car î-a venit rău și căzând jos a încetat imediat din viată. Corpul a fost dus la morga spitalului. MACIN Pentru .,Familia luptătorilor“.Balul dat in seara de 24 Ianuarie a. c., a produs un beneficiu de 625 lei. Suma a fost depusă pe seama „Familiei luptătorilor". Acest beneficiu se datorește silințelor depuse de comitetul de organizare a balului, in frunte cu d. Trifan Gabrov, primarul orașului. Diverse. — Pentru Sâmbătă, la orele 4 d. a. s'a hotărât ținerea unei consfătuiri în localul administrației de plasă spre a se hotărî asupra înființărei unei cohorte de cercetași. — D-ra Leonte, directoarea grădinei de eonii din localitate, aduce mulțumiri oamenilor de bine cari au contribuit cu diferite sume la cumpărarea mobilierului necesar școalei. — D-nii medici de plasă I. Spălățelu și S. Mazăre au fost numiți medici ai Casei centrale pe lângă corporația Măcin. SLOBOZIA Daruri pentru „Crucea roșie“.— D-na Maria B. Georgescu-Fuerea, cariera filialei soc. „Crucea roșie“ din oralitate, a mai primit donațiunile următoare: d-nii A. Pribegeanu, proprietar, lei 100; Lache Ionescu, lei 50; șeful gărei Ciulnița, lei 40. și A. Moroeanu, lei 40. Studiu pentru un dig. — D-l inginer Coman Ionescu, delegat al ministerului de domenii, a început studiul pentru construirea unui dig menit a feri orașul de inundațiile Ialomiței. Moarte subită. — Cristache Mateescu, în etate de 68 ani, originar din Poiana, pe când se afla în cârciuria d-lui G. Vasilescu, din localitate, venindu-i rău a căzut jos, iar după câteva minute a încetat din viață. Control. D-l G. Popescu, controlor al Casei bisericilor, asistat de șeful porției locale, au făcut controlul debitonților de lumânări de ceară. Fiind bănueli că lumânările sunt fabricate din ceară combinată cu alte substanțe, sau trimis probe la analiză. LEHLIU Incendiu. — In noaptea de 28- 29 cor., a ars o casă nelocuită a moștenitorilor defunctului Sîmion Toma, din com. FHzs-Stoenești, arzând și un porumbar alăturat casei, în care era depozitat porumb-știuleți. Pagubele se ridică la 800 lei. Focul se crede că a fost pus de răuvoitori. Furt cu spargere. In aceeași noapte, făcători de rele s'au introdus în casa locuitorului Tuțu Gheorghe, din com. Axintele, prin forțarea drugilor de la fereastră, furându-i obiecte în valoare de 300 lei. R.VÂLCEA Falit depus. — A fost înaintat cabinetului de instrucție falitul fraudulos C- Cladoveanu, din Drăgăășani pentru faptul că în noaptea de 14 Ianuarie, aflându-se în com. Măciuca, s'a rugat de conductorul Marin Bleotu, care face cursa Măciuca-Drăgășani, a-l lua în carieră. Pe drum, fiind neobservat de Bleotu, i-a șterpelit o scrisoare de valoare în sumă de 440 lei. Mărturisindu-și isprăvile în fața instrucției, tribunalul i-a confirmat mandatul de arestare. MARAȘEȘTI Fnrt. — Dela fabrica de produse chimice din localitate, s’a furat o curea de piele pentru transmisiune în lungime de 13 metri și mai multe păsări ale personalului. Autorii furtului n’au fost încă descoperiți. BARLAB Incendiu. — Din cauza neglijenței, un puternic incendiu a isbucnit la casele lui Gh. C. Ursu din Florești, distrugând locuința și cerealele aflat în pod. Mandat confirmat. A Joi tribunalul a confirmat mandatul de arestare al lui Niculi Catrachis, supus grec, acuzat că a atentat la pudoarea copilei Safta Haimabul, de 13 ani, din orașul nostru. Balul „Crucei roșii“ se va da în sala teatrului ..Iasculovsky"* în seara de 31 Ianuarie. „Noblețe și iubire“, mare dramă sentimentală, foarte interesantă, se va reprezenta la cinema ..Manzavinato" în seara de 1 Februarie. Fiin poștă ; EM DUMINECA, 1 FEBRUARIE 1915 -2- al unversul IN DOBRQGEARQHA BAZARGIC Sinucidere In casa lui Ion Hristu din Stendiu Ceamurii s'a găsit spânzurată femeia Stanca I. Hristu, în vârstă de 21 ani, care trăia în concubinaj cu Voicu Boncu din Bei-Bunar. Cauza sinuciderei se bănuește a fi maltratările ce le suferea de la concubinul ei. Lovire gravă Turcul Suliman Ismail, de 17 ani, din Vladimirovo, a lovit un cap cu un topor pe tatăl său vitrig Zeineidin Zeile din cauza unw neînțelegeri familiare. Rănitul a fost trimis in grabă la spitalul Bazargic, starea sa fiind gravă, iar criminalul arestat. 29 ianuarie Friss telefojs? — FLOHST 1 29 Ianuarie. Ședința Consiliului comuna Consiliul comunal a ținut aseară ședință sub președinția d-lui primar Gheorghe Ionescu. S'au rezolvat mai multe chestiuni urgente. S'a votat și convenția pe care primăria a încheiat-o cu soc. „Electrica“ din Câmpina, prin care aceasta se obligă a furniza curentul electric instalațiunilor pentru aducerea apei în oraș de la Crângul lui Bot. Prin această convenție primăria realizează un beneficiu de peste 40 de mii de lei anual. Un comerciant ucis în imprejurari misterioase Aseară a murit la spitalul „Schuller” comerciantul Isaia Caragea, din piața Legumelor, care a fost lovit in cap, de doi necunoscuți, în seara de 24 Ianuarie, pe când se urca pe scara locuinței sale. In jurul acestei afaceri planează un mare mister, întrucât crima s'a petrecut chiar ia mijlocul pietii, fără ca autorii să poată fi dovediți. Comisarul Mihăileanu de la circ. Ia, cum și serviciul siguranței fac întinse cercetări pentru descoperirea criminalilor. Au fost arestați câțiva bănuiți, fără însă să se poată obține probe în contra lor. Diverse . Curtea cu jurați a achitat pe jandarmul sergent major Stavăr Cristea, șeful postului Ghirdoveni, acuzat că ar fi omorât, cu lovituri, pe săteanul Ion Banu cel mic. — Astăzi au început în localitate operațiunile de revizuire a reformaților și scutiților din oraș. — Azi d. a., consiiul de administrație al Confederatei prahovene a ținut o adunare tn saloanele „Ligei Culturale“, rezolvând mai multe chestiuni relative la bunul mers al Confederației. Astăzi a fost înmormântat comerciantul Costache Constantineșcu, fost membru al Camerei de comerț si unul din inițiatori cercului comercial și industrial din Prahova. D. deputat Gogu Zamfirescu a ținut o frumoasă cuvântare din partea Camerei de comerț, când cortegiul funebru a trecut prin fața Camerei. Căpitanul H. Negulescu va ține Duminică după amiazi o conferință în amfiteatrul liceului, în folosul cohortei cercetaților din Ploești. Va vorbi despre „Misterele narte ettenei"; grabă, a luat măsurile de salvare, pompând oxigen în celulă în speranța că va putea salva pe cei doi nenorociți; încercările au rămas zadarnice, căci ambii lucrători muriseră. Nenorocirea se datorește lipsei de personal, care trebue să supravegheze operațiile de lansare in silozuri. S'a deschis o anchetă. CONSTANTA 29 Ianuarie Dosi lucrători își găsesc moartea în silozuri Aseară, urmând a se depozita o nouă cantitate de ovăz în magazia 2-a, silozul 472, manipulantul P. Traian a coborât în siloz pe lucrătorul Popescu I., de fel din Gorj, spre a curăți stratul de praf ce era depus pe ovăzul din acel siloz și care era la o adâncime de 7 metri de la gură. Din cauza gazelor, lucrătorul și-a pierdut cunoștința. Manipulantul observând că Popescu nu mai dă semne de viață, a bănuit că s'a asfixiat și spre a-1 salva s'a coborât și el în siloz, dar și dânsul a avut aceeaș soartă. Lucrătorul dela macara, Spirea Ion, care era acolo, a dat alarmat avizându-se î 1 serviciul sanitar al portului. D. dr. Tălușescu sosind în ♦ GIURGIU 29 Ianuarie / Trecerea prințului Sollenlohe Cu un tren special a sosit astăzi de dimineață în portul Ramadan o ambulanță sanitară germană, sub conducerea prințului Hohenlohe, și alți doi medici. Ambulanța avea și un mare stoc de material sanitar și pansamente. După amiază au trecut la Rusciuk. 29 Ianuarie Moartea unui fost prefect sub domna lui Cuza O telegramă sosită din Viena anunță că intr’un sanatoriu de acolo a încetat din viață bătrânul Constantin Drăghicescu, fost prefect de Brăila, acum 50 de ani, pe timpul domniei lui Cuza. Defunctul era în vârstă de 91 ani. Alexandria, 29 Ianuarie. Astăzi s’a ținut la bat. I din acest oraș un concurs de tragere la țintă între cei mai buni ochitori. Cu această ocazie, d-l Andrei Noica, proprietar, a luat inițiativa să ofere celor mai buni ochitori premii de valoare, d-sa oferind împreună cu d. C. Atanasiu o vacă cu vițel. Exemplul d-lui Noica a fost urmat de mai mulți binevoitori. Astfel, d. Thie Nahroias a oferit un plug, d-nii Petre N. Mincu și Petre A. Mincu o grapă de fier. S au mai adunat 2 puști de vânătoare, 4 ceasornice de buzunar, 8 brice de ras, în total 16 premii. La concurs a asistat și d-l lt.colonel Ștefănescu. D-l maior Georgescu a invitat mare parte din notabilii orașului să asiste. S’au tras câte 2 cartușe de tncercare și câte 10 de concurenți. De remarcat că toți premiații au băgat în țintă câte 10 cartușe la o distanță de 300 metri. Au fost premiați în ordinea clasificării: 1) Piuă Bălosu Ion i s’a dat vaca; 2) plug major Manea Ilie, plugul; 3) soldatul Leurdeanu Ilie, grapa; 4) soldatul Chiru Nic, pușca; 5) soldatul Tecu Marin ceasornic; 6) plut major Mitrică Al. ceasornic; 7) soldatul Sebe Ștefan ceasornic; 8) Băltoaica D-tru ceasornic, câte un briciu; 9) soldații Hina D-tru; 10) Nencu Petre; 11) Pârvu Florea; 1 °) Stroe Const.; 13) Pârvu Alexandru; 14) Curcă Radu; 15) Tiu D-tru și 16) Pietreanu Ion. După ce s-au citit numele premiaților, batalionul a defilat in fața d-lui colonel, a d-lui maior și asistenților. Mâine se vor împărți premiile ta fața d-lui general Gheorghiu, care sosește azi în localitate. Organizarea târgului de cereale din Bazargic D-l G. Georgescu, secretarul Camerei de comerț din Constanța, a sosit zilele acestea în localitate pentru organizarea târgului de cereale. In urma înțelegerei luată cu d prefect al județului și cu d-l primar al orașului, d-sa a convocat la primărie pe toți comercianții cercaliști, ne directorii de bănci și câțiva mijlocitori. In urma consfătuirei avute, s’a desemnat un comitet compus din 3 comercianți, care să compue comisiunea târgului de cereale. S’a hotărît ca târgul să funcționeze la marginea orașului, unde se face târgul săptămânal de vite. S’a mai căzut de acord asupra curtajului mijlocitorilor și asupra celorlalte chestiuni cari privesc încheierea operațiunilor, controlul atribuțiunile comisiunei, numărul mijlocitorilor și condițiunile ce trebue să îndeplinească la numire. Și Oul hoților de vite — Dînrocuror Dimitriu descopere și prinde autorii și firul unei asemenea banda operând în centrul orașului și prin comunele învecinate — Botoșani 29 Ianuarie Parchetul nostru primea in ultimul timp numeroase plângeri de pe la diferiți proprietari și arendași de moșii că in mod sistematic se comit mari furturi de vite și cereale de pe moșiile lor, cu toate ordinele severe și activitatea cea mai energică ce aveau și o desfășurau jandarmii rurali din județ spre a prinde pe autori. D-l Vasile Dimitriu, procurorul tribunalului nostru, intrigat peste măsură se puse însuși atunci în fruntea cercetărilor ce se făceau și după numeroase investigațiuni și procedări ,abile reuși să descopere firul unei întregi tovărășii, și să prindă parte din autori, descoperindu-te gazdele și grajdurile unde iși țineau vitele. In adevăr, în urma unor indicii primite de la mijlocitorul Ițic Aronovici, d-l procuror Dimitriu personal și împreună cu agenții poliții se prezintară deghizați la hotelul Ștefănești unde Duminică 25 cor. trebuiau să vină câțiva asemenea operatori spre a face târg cu denunțătorul. Acolo, intre orele 6—7" seara pe vremea când se face schimbul gardiștilor de zi și noapte și deci ei lipsesc de la post, se prezintară locuitorii Teodor Cretu zis Pocârlea, Gheorghe Horodincă zis Potop și Costachi Sandu toți din satul Roșiori comuna Pnooninî, aducând cu ei și o pereche de boi ce ii aveau ascunși într’un grajd mascat al lui Gh. Horodincă, din str. Sălciilor in dosul abatorului comunal. Ei se înțeleseseră ca acolo să facă târgul cu cumpărătorul. Prinși asupra faptului tocmai de clipa când se numărau banii, hoții au fost arestați iar vitele confiscate Apoi s'au făcut perchiziți minuțioase pe la locuințele celor prinși ce s’au dovedit a fi vechi și iscusiți hoți, întreprinzând tinutele afaceri cu acest soiu de negustori. Cercetările continuă cu multă activitate și se crede că se vor descoperi încă mulți alți autori ce lucrau în comun și pe o scară foarte întinsă. Coresp. ACTIVITATEA Aigei (înfiinare Comitetul central al Ligei Culturale întrunindu-se Joi 29 ). sub președenția părintelui V. Lucaci, a hotărât să țină o mare întrunire de inaugurare a activității Ligei. Vor lua cuvântul d-nii V. Lucaci, Take Ionescu, Barbu Delavrabcea, N. Filipescu, N. Iorga și Octavian Goga. Data și locul acestei întruniri se vor anunța din vreme. Comitetul central a mai hotărât să trimită președintelui reuniunea reprezentanților popoarelor latine ce se va ține la 30 cor. la Paris, următoarea telegramă : D-lui Paul Deschanel, Președintele Camerei deputaților Paris „Liga națională pentru unitatea culturală a tuturor românilor” trimite salutările sale entuziaste marii reuniuni a demnilor reprezentanți ai țârilor latine și vă transmite expresiunea solidarității sale întregi în lupta pentru libertatea popoarelor urmând spiritul civilizației latine. Trăiască uniunea indisolubilă a popoarelor latine! Președinte Pr. V. Lucaci; Vice-președinte Barbu Delavrancea; Secretar general N. Iorga; Casier central S. Mândrescu; Membrii: Take Ionescu, N. Filipescu, I. Grădișteanu, Dr. C. Istrati, Octavian Goga. Cenzori: Dr. Și Bogdan, Gh. Ranetti, ing. P. Lucaci. CITIȚI .Universul Literar de Duminică, 1 Februarie Războiul anecdotic Cn sufletul In cătușe... (versuri) de G. Rotică. Coana Ilinca (schiță) de A. Mândru. Seara de Iarnă (versuri) de Maria Al. Rina. In ochii tăi (versuri) de D. Iov. Știința in Morala (convorbiri științifice) de Victor Anestin. Sonete de Const. A. I. Ghica. Negustor (schiță) de Ana Codreanu. Cel cuminte (după Charles Clerc) de N. Tine. La masă Ia un prieten de I. Dragoslav. Sx Libris (Sfinxul, de N. Davidostul. Cât ești de frumoasă, de Vasile Pop) de Albert. Sărutul moartei (din literatura bulgară) Trad. de M. Simion. Viața artistică și literară.—Lacul cu glume. — Cazul bizar al doamnei Buroff, nuvelă de Bodo Widberg, traducere de Emil Maur. Numeroase ilustrațiuni. - 5 BANI NUMĂRUL - Abonamentul lei 2.00 pe an. « O nouă Interaațiune a «Uniunei evreilor pământeni» In chestia pregetului pentru controlul străinilor Comitetul central al Uniunea evreilor pământeni a înaintat d-lui prim ministru și ministrului de interne următoarea petițiune: Domnule Prim-ministru. Prin petițiunea ce am avut onoarea să vă înaintăm în ziua de 17 ianuarie că v’am rugat să binevoiți a interveni ca proectul de lege pentru controlul străinilor să fie modificat, astfel încât să reiasă în mod clar că evreii pământeni nu vor fi considerați ca străini și, deci, nu li se vor aplica dispozițiunile cari au în vedere pe străinii propriu ziși. Comitetul delegaților Camerei a modificat proectul în acest sens, dar numai într’un singur ioc 1 la art. 9, unde a precizat că aceia cari nu se bucură de protecțiune străină, adică evreii pământeni, nu vor trebui să ceară bilete de liberă petrecere. Nu e momentul acum să punem în evidență nedreptatea ce ni se face, totuși, prin denumirea de „străini fără de protecțiune străină”, întrebuințată de comitetul delegaților la adresa populațiunei evreești autohtone (al. 3 art. 9). Prin petiția de față voim numai: Domnule Prim-ministru, să vă atragem atențiunea asupra faptului că, prin celelalte modificări introduse de comitetul delegaților Camerei, proectul, — afară de art. 9 citat, — se prezintă astăzi mai grav pentru noi decura era înainte. Astfel, de unde in proectul guvernului, art. 7, — care introduce măsura excepțional de gravă a domiciliului forțat, — vorbea numai de supuși străini, acum, în urma modificărei făcute de comitetul detonaților, care, un loc de expresia supus străin, a pus cuvântul ..străin”, art. 7 va putea fi interpretat în sensul că ne înțelege și pe noi evreii pământeni. Acelaș lucru s’a întâmplat și cu legea expulzărilor care, făcută întâi numai pentru străinii propriu ziși, ne-a fost aplicată în urmă și nouă. Dacă art. 7 va fi clar votat în noua sa redactare, va constitui pentru populațiunea evreească-pământeană o vecinică amenințare, neasemuit mai primejdioasă decât chiar legea expulzărilor. Nu mai insistăm și asupra altor articole, unde comitetul delegaților a înlocuit iarăși expresia de supus străin, care ne scotea pe noi cu desăvârșire din cauză, prin cuvântul „străin“, care, precum știți, poate face ca toate dispozițiunile din viitoarea lege să nu se aplice și nouă. Există un mijloc de a se înlătura în această direcție orice dificultate sau falsă interpretare și anume să se pue la sfârșitul legii ca articol adițional textul inserat de comitetul delegaților la art. 9, al. 3, sau să se înlocuiască la art 7 și celelalte cuvântul de străin prin supus străin. Nu ne îndoim, Domnule Prim ministru, că apreciând justețea acestei cereri, veți binevoi a interveni ca să fim satisfăcuți. Primiți, vă rugăm. Domnule Prim ministru, asigurarea deosebitei noastre considerațiuni. In numele comitetului central al Uniunei evreilor pământeni Președinte, Dr. Ad. stem. Secretar, S. Labin . O comisiune a R- M. S va pleca zilele acestea în Macedonia, pentru a cumpăra la Kavala și Xantho tutun fin pentru confecționarea țigaretelor de lux. Comisiunea se compune din: d Bobeica, delegatul consiliului de administrație, și d-nii Vlădoianu, inginer Malcoci și inginer Negulescu, funcționari superiori ai Regiei. Comisiunea va face cumpărături pentru suma de două milioane jumătate. * Casa funcționarilor publici aduce la cunoștința membrilor săi din Capitală și provincie că are la dispozițiune în București strada Dionisie nru] 86, un dispensariu-infirmerie unde se acordă asistența medicală gratuită și unde se pot interna membrii bolnavi (bărbați, femei și copii) care au o vechime de cel puțin unani ca membri. Infirmeria are 2 clase; pentru întreținere se plătește de către membri, pe zi 2.50 lei la cl. I și 1.50 lei la clasa II-a. Sumele respective se rețin prin statele de lefi după eșirea bolnavilor din infirmerie. Pentru nașteri este o sală specială. Dispensariul-infirmerie se află sub conducerea d-lui dr. H. Botescu, medicul șef al Casei, care la nevoie va recurge la concursul diferiților specialiști. Orele de consultație zilnice sunt dela 9—10 ani. Se specifică că d dr H. Botescu va da consultații membrilor Casei numai la Dispensarul. * D-l Mișu, ministrul țstrei în Anglia a sosit. Joi seară în Capitală, prin Giurgiu. • Joi seară a sosit în Capitală, venind prin Giurgiu, principele rus Usupov, care fusese în Italia ca trimis special al țarului Rusiei. D Al. Catargi secretarul legațiunei române din Paris, care se afla în Capitală în concediu, a plecat la postul său. ♦ Ministerul instrucțiunii publice a aprobat numirea d-rei Aurelia Vasilovici, pe ziua de 1 Februarie a. c., în postul de conducătoare a serfidinei de copii din corn. Caramurat (Constanța). ❖ In urma intervenirii direcțiunii generale a serviciului sanitar, direcția c. f. a dispus, că avizele de sosire a mărfurilor destinate spitalelor din țară nu trebuesc supuse la taxele poștale de recomandare, ci trimise oficial. Suntem autorizați „ destinți categoric știrea falsă dată de ziarul Viitorul cum că ministerul instrucțiunii publice ar fi refuzat sa înscrie nersatul La_Mr Ghermani la concursul pentru catedra de istorie bisericească româna de la facultatea de teologie din cauză că preotul Ghermani nu-i cetățean român. Eri a sosit în Capitală, d. Mișu, ministrul României la Londra. D-sa a descins la Athenée Palace. D. Pokîewski-Koziel, ministrul Rusiei, a plecat aseară la orele 9.05 cu trenul de Iași, din Capitală. SUCCES EXTRAORDINAR Toată tapa astăzi serbează artiștii turneului artistului Constantin Mărculestu în fruntea căruia se găsește distinsa artistă pariziană d-șoara _ Valeria Salateri care joacă în românește. Misiunea engleză, compusă din d-nii S. Paget, general, Ralph G. C. Ghy, căpitan și G. L. Mac Law, a sosit în Capitală. In gara de Nord membrii misiunei au fost întâmpinați de d-nii : Barclay, ministrul Angliei, George Corbescu, prefectul poliției, etc. Se știe că misiunea se duce la Petrograd cu decorațiile acordate de M. S. Regele Angliei M. S. Țarului. Comisiunea a descins la Athenée Palace. La 1 Februarie va apare revista franco-română „Les Annales Roumaines“ sub conducerea Cercului Analelor din București. Les Annales Roumaines” a obținut colaborarea celor mai distinse personalități politice și literare din țara noastră și din Franța. Primul număr va conține între altele proză și versuri de ilustra noastră compatriotă d-ra Elena Vărărescu, versuri de d-l Mexandro de Linehe, un articol de d-ra R. Bernard, proză de d-l Vasile Pop, o parte din conferința d-lui Argetovino ținută la Cercul Analelor și alte articole precum și ilustrații. Scopul acestei reviste este să contribue la stabilirea unei prietenii durabile intre Franța și România. Printre colaboratori străini va avea pe Ad. Brisson, A. Lichtenberger, Auguste Dordain, Lapauze etc. etc. ♦ Joi seară d. prof. Navarian a tinut la Liedertafel o interesantă conferință în limba franceză vorbind despre literatura armeană. D-sa a recitat în traducere mai multe poezii datorite poeților armeni vechi și noui, poezii care au stârnit cea mai mare admirațiune printre cei mai de seamă scriitori francezi. După conferință, talentatul concertist Alfredo a cântat la mandolină „La Arme“, precum și câteva arii patriotice armenești. Serata s'a încheiat cu bucăți intonate de un cor mixt și cu danturi armenești executate cu mult succes de d. și d-na Libarti, profesor la școala armeană din Capitală. Loc. „Emile Zola” de binefacere și ajutor mutual, cu sediul in str. Poradim arul 21, și-a ales următorul comitet: Președinte, S. K. Klappholz ; vicepreședinte, H. I. Abterman ; casier general, M. Massier; ajutor, M. Stein ; secretar, A. Schlifca; controlori sanitari, B. Marcovici, S. Kestenband; consilieri, B. Kohn, M. Haimovici, A. Feldman, A. Weinberg, I. Lemberg, I. Moisescu; cenzori: I. Singher, N. Rosmannn, F. Strulovici. Mâine, Duminecă la orele 10 dim., se va ține adunarea generală anuală a Asociației Presei Române, în localul său din str. Sărindar 14. „Sindicatul ziariștilor“ aduce tcile sale mulțumiri soc. cooperative „Mencul" magazinului „Universel", magazinului de pălării Phillips, d-lui S. Barasch, depozitului de vinuri ale Statului și d-lui M. Cohen Linaru, cari au dăruit obiecte pentru tombola balului mascat de mâine seară. Sâmbătă 31 Ianuarie, din sala Teatrului Național. Am primit omi la administrația ziarului nostru zece lei pentru „Familia Luptătorilor“ de la d-șoara Adela Jean care a deschis o expoziție de Pictură în localul societății „Tinerimea Artistică” (fosta „Panoramă Grivița”), destinând pentru acelaș scop patriotic 10 la sută din costul tablourilor vândute. In corn. Bălcești, jud. Argeș, prin stăruința dirigintelui școalei P. Petrescu s-a înființat școala de adulți și șezători sătești. Inițiativa a fost sprijinită de d-l șef al secției de jandarmi, I. Bărlică. La șezători ia paria multă lume. D. medic veterinar Negomireanu a ținut cuvântări referitoare la higiena și medicina veterinară. Suntem autorizați a desminți categoric știrea falsă data de ziarul Viitorul cum că ministerul instrucțiunei publice ar fi refuzat să înscrie pe preotul Lázár Ghermani la concursul pentru catedra de istorie bisericească română, de la facultatea de teologie din cauză că preotul Ghermani nu e cetățean român. Eri a sosit în Capitală misiunea rusă compusă din principele Iosefof, contele Dutusoff, d. Pilatschi, contele Mordkoff și principele Golatvorschy. Următorii studenți în medicină au fost primiți ca elevi in institutul medico-militar „Medicul general de divizie Carol Davila“, secția pregătitoare, pe ziua de 1 Febr. cor.: Studentul în medicină, anul esl 3-lea: Ionescu D, Virgiliu. Str.de.ntul in medicină, anul al 2-lea.; Enăchescu B. Mihail, Studentul in medicină, anul ii Piperescu Nicolae. M. S. Regele a lucrat ori, înainte de amiază, cu d. Ion I. C. Brătianu, ministru de războiu. MILITARE * Batalionul 1 pionieri, inca cunoscut sublocotenenților de rezervă Iliescu I. Nicolae, Ionescu D. Pielești, Maistorovici Ion, Lepădatu G. Ion și Stinghe N. Mirceacă sunt concentrați pa timp de 15 zile cu începere de la 2 Februarie 1915, când urmează a se prezenta la corp în ținuta de campanie. Li s’au trimis și ordine de cemare individual. ❖ Se aduce la cunoștința ostaților din trupa cu schimbul ai regimentului 3 călărași din clasele anilor IBIO. 49 H. f.9/2. 1913 și 1914 să se prezinte negreșit la reședința regimentului în zilele de 8 15 și 22 Februarie crt., orele 8 dim., pentru vaccinarea antitipică. ♦ Doctorul în medicină Schwefelberg I. Issidor, recrutat în Capitală 1 n allaia 1909 și repartizat la reg. Mihaiu Viteazulși amânat penttru studii, a fost însumat ca medic protonier, pe ziua de 1 Fejbr. 1915 și repartizat la reg. Prahova 7, unde va executa stagiarul de un an impus de lege. Iată tabloul de ofițerii de rezervă cari nu și-au comunicat addresele. Actori sublocotenenți: Sachelarie Gh., Mălăescu N. și Baru Grigore. Medicii sublocotenenți: Popescu G. Dumitru, Stăncescu G. Corbeliu, Daniel Al., Moscuna T. Ioan, Baziu D. Baziu, Amirescu N. D., Scarlet I. Al., Nicolaescu D. Toma, Andreescu Gh., Brană Ilie, Stavilă Vasile Caramatescu C. Adrian, Vasilescu N. loan și Golfescu Victor. Veterinarul sublocot Periescu loan. Farmaciștii sublocot. Alifantî Anastasie, Sotirescu T. Emil, Armășescu I. Sever, Bârsan G. loan și Papa Demetru C. Toti acești ofițeri de rezervă vor urma să se prezinte neapărat la corpul I armată căci altfel sunt pasibili de pedeapsă, Informv De la societatea voiajorilor comerciali * Duminică 1 Febr. orele 10 dim., va avea loc la sediul societăței voiajorilor comerciali, consfătuirea comitetului acestei societăți. * M. S. Regele a conferit d-lui Herman Propst, vechia voiajor-procurator la firma Frații Kepich din Capitală, medalia „Meritul comercial și industrial“. * Un grup de deputați va depune în parlament cererea, pentru recunoașterea soc. voiajorilor comerciali din România, ca persoană juridică. 1 Mi licențați in drept Au reușit la examenul III licență din sesiunea Ianuarie c.„ la facultatea de drept din Capitală și au fost proclamați licențiați In drept de către juriul examinator, următorii candidați și anume: Aradreescu V. Ioan, Boțoiu G. Ștefan, Catuneanu V. Al.Chel, V. Constantin, Chiritescu Alexandru, Cruțescu Gheorghe, Dobrea N. Ion, Dragov G. Cristea, Florescu N. Ion, Nerter L Alexandru,, Marinescu Mihail, Minea A. Gheorghe, Moisim N. Gheorghe, Nanu Al. Nicolae, Nissipeanu Gheorghe, Pallada Ștefan, Pavel C. Nicolae, Petrescu Emil, Popescu N. Vasile, Popovici Ion, Protopopescu Fl. N., Biaescu Iulian, Samarineanu Dumitru, Scorțea Constantin, Sonescu Romulus, Stark Alexandru, Ștefan H. Bogdan, Tănăsescu D. Gh., Zamfirescu Anton, Zanna Nîculae. s