Universul, ianuarie 1916 (Anul 34, nr. 1-30)

1916-01-01 / nr. 1

aaDöooooo^oGDooLüoooooooöOüoaöoa B CEREȚI PRETÜTINDEMI g a panpaoD-numai □□□□□□□o g SilMgai O PRODUCȚIUNEA FABRICE! CRIVIȚA a R ÎUFERIȚ1-VA DE FALȘIFICATOR5 Hl ä dagDDacrâbnGDnDonnananagpanonPPPD CercH numai ATI INCEFUT AU început de acuma, Doamnă La albi, așa de odată ?... Da și aveți o față fină Și așa de delicată?... Nu vă speriați... că este Un remediu, — vă spun eu... — Cereți pretutindeni Celebrul INSTANTANEU... Și o să aveți îndată părul Ca înainte... natural Căci instantaneul E produsul ideal !... Se găsește de vânzare în Capitală. Reprezentantul gen. ral S. Barasch, sur. Regală No. 9. Telefon 20120.» Sucursala S. Barasch Văcărești 66. Drogheriile, Tetru, Carol 60; Stanian, Sft. Gheorghe;Universală, Popa-Tatu 119; Dr. Davila, Colței 9; Palace, Bulev, Elisabeta 16; Hahovei, Rahovei 109; Iordanovici , Co., Bulev, Maria 2; Victoria, Academiei 16; Parfum. Jaroslasvschi, Smîrdan 2. IN PROVINCIE Drogheriile: Florescu, Bacău; G. P. Bocescu, Bacău; Theodora; Galati; Venus, Galați; Coafor Rousselot, Craiova, 3909 IN PLOEȘTI se caută prăvălie potrivită în cea mai bună poziție. Oferte cu prețul Ghirli la ziar sub: „Chirați“. . 3908 OȚELE Moderne VERIGHETE de LOGODNĂ GERGEA. BRĂȚĂRI cu SEAS GENȚI și pri ps fel te CADOURI DE SĂRBĂTORI — la — Bereșteanu JLt&lîer de bijuterie Strada SÎIAHh.V *8 Recunoscut confiența și modestia prețului. 8“79 SOȘONI și GALOȘI * * RUSEȘTI Columb-Prowodnik din Riga 3D © ■'K'sfcsujziabjpe la» I&fiag&SEÎJti.©!.¹ spe ©ia,la î STRADA BABAȚIEI No. 2 și Calea Victoriei, sub Aíberiée Palace asus sint suntam veritabilul GERVAIS al ^ renumitgr case HL.CIARIES GERVAIS Paris, PODGORENI Vite altoite de 2 an fi de 2 ani.— Producători direcți albi și negri de 1 an și de 2 ani. - Vite indigene c u rădăcini de 8 an și de 2 ani.—Vitele noastre sunt bine dezvoltate» recomandabile pentru complectarea golurilor-pentru reprizer»« lanț* și revânzători facem condition! avantajoase. P2PINIERELE BERN&CD & Co. Tecuci Catalogul gratis la cerere CHARLES GERVAIS * PARIS VINERI, I (14) IANUARIE 1 916 -2< ȘTIRI DIN TARA Prin poștă. ADJUD Pruncucidere. — Feta Drăgoslina C. Cautiș din Paunești a dat naștere unui copil de sex bărbătesc pe care, omorîndu-l, îl a îngropat în bucătăria locuinței. Jandarmii din comuna Păunești, primind un denunț, au luat cazul în cercetare descoperind pe criminala mamă, BARLAD Un nou fel de escrocherie. Poliția din orașul nostru a prins și arestat un vechiu client de pușcărie, anume Mihai Dirmitriu, zis „Contele“, pripășit în localitate, care a pus in aplicare un nou fel de escrocherie. Escrocul a turnat într'un coș de hîrtie cam la patru kgr. grăunte de porumb și punînd deasupra un sfert de chila cafea bună, a intrat intre băcănioara din str Vasile Alexandri, la un anume Ușer Făinaru. Aci, cerînd voie sa cîntărească coșul, a propus soției negustorului ca sa-i vîndă cafeaua, ce spunea el că o are în coș, cu 3 lei kgr. Ferecea ca să nu-i scape chilipirul .Va grăbit să plătească escrocului 12 lei pentru marfa cumpărată.. Nu mică i-a fost surprinderea cînd, s-a convins că'-a Plătit 3 lei chile de porumb. Caim fiind reclamat poliției, escrocul a fost prins și trimis la Galați. Faptă inimoasă.—D. Solomon Șartafii, comercianți din Bârlad, au hotărît să îmbrace de sărbători 20 copii săraci de la școlile izraelite din specifitate. BUZĂU Copil ars de viu. — Copilul Gheorghe Oprișan, în vîrstă de 3 ani, din com. Stîlp, a fost lăsat singur acasă. Apropiindu-se de foc, i Sau aprins hainele. Din cauza arsurilor căpătate, micuțul a încetat din viață, după o noapte de chinuri. DOROHOI Pruncucidere. —Fata sa ținea Arghir Zaharia, in etate de 20 ani, din comuna Vorniceni, întreținînd legături de dragoste cu un flăcău din sat, a dat naștere unui copil. De rușinea lumei, criminala mamă a ucis nevinovata creatură, îngropînd cadavrul în grădină. Porcii dînd este cadavru sau dezgropat și mîncat. Faptul fiind descoperit, s-a avizat telegrafic parchetul, care a ordonat facerea unei anchete și arestarea criminalei. Accidentar la, spitalul Central a fost internat intr-o stare gravă, pelagrosul Ion Butnariu, din comuna Bendriceni, care venind cu carul acasă, a căzut jos din car și s-a rănit grav la cap. Spectacole.—La cinema „Modern“ din sala „Weiner“ se vor proecta în curînd filmele „Jeane d‘Arc“ și „Dama cu Camelii“ Reprezentația cinematografică de eri seară de la „Modern ‘ a Societăței ortodoxe naționale a femeilor române, pentru grădina de copii, a avut un frumos succes din toate punctele de vedere. HUȘI Rănire. — Sătenii loan Mălăncaș și Vasile Fantea. luîndu-se la ceartă pe cînd erau turmentați de băutură, la un moment dat cel dinții a dat celui de al doilea o lovitură de cuțit în abdomen, lăsîndu-l în nesimțire. MAHMUDIA Crimă. — Duminică, pe la orele d. a., mai mulți flăcăi din Beștepe, s-au luat la ceartă la horă din cauza unor fete. La un moment dat, flăcăul Grigore Ornea Mocanu, a scos un cuțit de la brii* și a dat două lovituri în spate tinărului Ion Iacob Radu in etate de 19 ani. Rănitul In stare foarte gravă, a fost transportat la spitalul din Tulcea iar criminalul arestat și înaintat parchetului Furt. — Necunoscuți făcători de rele, n’au introdus noaptea prin spargere în cherhanaua d-lui Efrim Luchian, de la puntul Cernet com. Moroghiol, de unde au furat o cantitate de 800 kgr. pește, crap și ciortocrap. Autoritățile fac cercetări pentru descoperirea autorilor MEDJIDIA Faliment — Creditorii cerînd declararea în faliment a comerciantului Iordan Stoianci din orașul nostru,tribunalul a dispus închiderea și sigilarea prăvăliilor sale. Petrol prost. — Soc. pentru distribuția petrolului pune în consumație în localitate cel mai prost petrol care este păgubitor publicului neputindu-se consuma și vătămător sănătății din cauza fumului ce face. MOINEȘTI In »urul unui fait — In furtul de la corporația „Trotușul“ din Gomănești, s-au descoperit ca autori Spiridon Banu, fost canelist și Gh. Enache. Ei au fost arestați. PITEȘTI Serbare școlara. — La școala n-mil 2 de băeți, a fost o serbare cu pom de Crăciun, organizată de personalul didactic, sub conducerea directorului I. Gheorghițoiu. Cu această ocazie sau ajutat un număr de copii săraci din școală, cu încălțăminte și haine dintr un fond de peste 200 lei, strînși prin subscripție de la persoanele caritabile din oraș. Serbarea a început cu o cuvîntare de mulțumire, ținută de V. Gheorghițoiu, directorul școalei. Au urmat apoi coruri ocazionale conduse de director, alternate cu recitări ale elevilor sub conducerea d-nelor M. Căprescu, V. Mavrodineanu și AL Necșulescu, institutoare. In urmă elevei Constantinescu Al. din clasa IV îmbrăcat ca ..Moș Crăciun, a împărțit tuturor copiilor jucurii și lucruri de mîncare din bogatul Pom de Crăciun. Au asistat la serbare un mare număr de persoane, părinți al copiilor, etc. a avut frumos suc. Serbarea CCS. P.ILORIEI Bal. — In vastele saloaua ale școalei. isr. „Marcu și Sima Ristachete! ’ frumos decorate, s’a dat în seara de 26 Decembrie balul școalei. Reușita a întrecut toate așteptările. A stîrnit mult entuziasm marșurile „La Arme și Untikvali” intonate de către orchestră, care a fost acompaniată de întrea sa asistentă. Datorită concursului la colectarea fondurilor în seara barului a d-nelor Gulia Chem, Sophiea Ghetea, Soly Elias, Rozica Holman, Z. Vechsler, F. Marcovici, Zaiter, Amalia Orenștein, G. loctor, Otilia Iosupovici. ÎL. Haimovici și Rosela Vechsler, precum și a d-lor Ghețel Buchmmn, I. Elias, A. Cheru, Lupu Buchman, Lead Schor, S. Haimovici și Iancu Chem, profitul neta balului se prea la suma de lei una mie din care sumă comunitatea a donat lei cincizeci pentru evreii din Palestina. ASARAT Fin denaturat.—Fănică G. Că* eiularu, din Cotești, împreună cu Ion Văduva, după ce au bătut strașnic pe părintele său Ghiță Caciularu, sau jefuit de 300 lei, lăsîndu-l în nesimțire. Denaturatul fiu și complicele său au fost dați judecății. Incendiu. — Sotir P. Bornaz, din Popești, umblînd cu o fuămînare aprinsă în podul cramei, s'a aprins coperișul și a ars cu desăvîrșire împreună cu o magazie cu mai mult porumb. Bătaie gravă.—Ștefan N. Nice, din Voetinu, a bătut și rănit grav pe femeia Dobrița’ N. Tlrîță, cu care era in ceartă. Tăiat de tren.—Cercetările au stabilit că tînărul necunoscut tăiat de trenul expres în gara Zoița de Hună L Herșcovici din acest oraș. Despre acest accident am vorbit zilele trecute în ziarul nostru. Furt.—Ținea Crișu a dispărut din serviciul stăpînului său Ștefan Curcă, din acest oraș, farînd OM 400 lei. Ea e scundă, bălană, ochii negri, are semne de scrofuli sub barbă și poartă în mîna o geantă roșie de postav. ROMAN Nenorocire. —Feracea Vasilea Tache Radu, de 25 ani, pe cînd aducea lemne din pădurea Gădinii, a fost lovită în cap de un arbore. In stare foarte gravă a fost transportată la spitalul Precisia mare din Roman, unde a încetat din viață. Furt de vite. Jandarmii din județul nostru a reușit să prindă zilele acestea pe Duhu Ton și Costache Popovici, cari s-au făcut vinovați pentru furt de vite, I comis printre diferite locuitori ai comunei Bălușești, avut prin casă au s'a mai putut găsi. Se mai crede că ar fi o crimă la mijloc săvîrșită de cei cari știau că bătrîna avea bani. Se spune că ar fi fost omorîtă, iar casei s’a pus foc. Cercetările continuă in toate direcțiile. Crimă. In noaptea de 24 spre 25 c., Ion Tărăscu din comuna Dobroteasa, ducîndu-se să fure lemne din pădurea locuitorului Diaconeasa, a fost surprins de acesta care i-a dat în cap mai multe lovituri cu patul poștei, cauzîndu-i moartea. Cazul se cercetează de șefii postului respectiv. Alta crimă. — .Morarul Stelian Bătăilă de la moara d-lui Ciulei din comuna. Turluiasca a împușcat în piciorul drept pe locuitorul Zamfirii Zamfir, bănuindu-i că se dusese să fure Cazul se cercetează de șeful postului respectiv. Incendiu. — Mai mulți lăcârtori de rele au pus foc la aria de grîu a d-lui C. Fîntăneanu din comuna Stolpănești, arzindu-i 2 căpițe de grîu. Cazul se cercetează de șeful postului respectiv Alt incendiu. In noaptea de 26 e., a luat foc casa locuitorului Șerban Iancu din comuna Colonești. Casa fiind acoperită cu paie nu a putut fi salvată. Pagubele se urcă la cîteva mii de lei. SAVENI O bandă de hoți terorizează populația.—De cîtva timp orașul nostru, e terorizat de o bandă de tîlhari cari operează pe o scară întinsă. Nu e săptămînă în care să nu se înregistreze o nouă spargere îndrăzneață. Populațiunea locală e cuprinsă de spaimă, neștiind cum să-și asigure viața și avutul. Ușile se închid și se zăvoresc cu atențiune încordată, dar toate acestea în zadar, căci hoții nu țin seamă de nimic și operează ca la ei acasă Luni noapte a fost spartă locuința d-lui Iosub Solomonovici, Kismar. Hoții au spart un dulap de unde au furat cîteva perechi de cisme noui, rufe și altele.. Zgomotul deșteptă din somn pe ei din casă cari au dat alarma. Hoții fugiră atunci, dispărînd. Tot Luni noapte, hoții au pătruns în curtea d-lui Zălman de- Ungher, unde a spart un hambar în care se aflau depozitate mărfuri fără însă a se atinge de e!» SLATINA Incendiu.“ Incendiul isbucnit în strada București din acest oraș și a cărui victimă a fost bătrîna Anica Agate, mătușa d-lui locot.-colonel Mihăilescu, a luat naștere în modul următor. Bătrîna culcîndu-se pe la orele 9 seara, a lăsat lampa aprinsă pe masă. Lampa a fost doborită de o pisică care se afla în casă. Bătrîna s’a deșteptat în flăcările care o cuprinseseră. Fiind paralitică, nu a mai avut timpul să iasă pe ușa ce dă afară, și, s-a retras în a doua cameră crezînd că va putea fi salvată. Focul însă cuprinzînd întreaga clădire, nefericita bătrînă a fost găsită carbonizată. Focul se întinsese și la clădirile vecine la Banca țărănească, unde cu tot ajutorul dat de pichetele de incendiu ale regimentelor din garnizoană, cum și de pompa locală totuși el abia a putut fi stins pe la orele 3 dim. In casa bătrînei s’a găsit o cutie de tinichea plină cu hîrtii a o sută de lei în valoare de lei 5000' , a căror serie se poate distinge nafie greu. I fim vaericane și tot sea. mai TELEGA Pentru concentrați. — „Familia Luptătorilor” a împărțit ajutoare de cite 15 lei la 60 familii ale sătenilor concentrați, cu ocazia Crăciunului, pe lingă ajutorul de cîte 8 lei dat acelorași familii de către un comitet de inițiativă în frunte cu d. administrator, de plasă Popescu-Cioranu. Furt — luni noapte s’a spart prăvălia comerciantului Tudorică Tudorescu, furîndu-se mai multe articole de băcănie și suma de 200 lei. — Prin telefon — I CONSTANTA 29 Decembrie Ciocnire de tranzit — Aseară, la orele 9, un tren izolat, avînd un vagon de bagaj, s’a ciocnit la intersecție în port, pe cînd cobora spre port, cu trenul special de persoane. Vagonul de bagaje a fost complet sfărîmat, iar mașinele deteriorate. Nu fost niciun accident de persoane. Pagubele sunt evaluate la 15 mii lei Se fac cercetări spre a se stabili cauzele accidentului. Non transport de cărbuni din Rusia — Eri a sosit în portul nostru cargobotul „Bucegi“ venind din Mariampol aducînd 6000 tone cărbuni. PLOEȘTI 29 Decembrie — Aseară, la orele 7, copilul Ion, fiul bărbierului Ghristache Petrescu, din calea Oilor Î12, luînd un revolver, pe care tatăl său îl ținea încărcat în casă, a descărcat din greșală două gloanțe în sora sa Alexandrina, în &atate de 2 ani. Precocele criminal care mai mult de 5 ani Moartea fetiței a fost fulgerătoare. — Ion Lazăr Dudău, Dumitru Lazar, Ion Stroe și Gheorghe O Tudose, din Telega, îmbătînduse, au luat la bătaie pe consateanul lor Dumitru Dudău și pa soția acestuia Elisabeta. Unul din ei a descărcat și un foc de revolver în Dudău. Rănitul a fost internat în spital, iar agresorii arestați. — Dii noapte, niște necunoscuți au spart prăvălia lui Niță Zaharia, din com. Ciocanu, furîndu-i o însemnată cantitate de marfă și 170 lei. —.Un incendiu a distrus din noapte pimnița viei locuitorului Matei Lefter, din com. Ceptura, arzînd 160 deca de vin. Se crede că focul a fost pus. — Jandarmul Sulea Gheorghe, din o compania Dolj, și soldatul Gheorghe Gheorghe, din reg. 8 Buzău, aflați în detașamentul din punctul Slon, după ce au chefuit în circiuma lui D. Ispășoiu, jandarmul umblînd cu arma soldatului, aceasta a luat foc și glonțul a lovit pe femeile Lița G. Damian. Leanca D. Răceanu și pe locuitorul Petre Marinca Răniții au fost transportați la spital Autoritățile au deschis o anchetă. In urma cercetărilor făcute de serviciul de siguranță a fost arestat I. Mihăilescu care împreună cu alții au comis un îndrăzneț furt, la sărbătorile Crăciunului la magazinul de lipse finie al d-lui Teodor Stanca Stănescu din piața Obor. silistra £ 9 Decembrie O încercare de sinucidere dramatică. — Intr’o cameră a hotelului»’Durostor* din str. 10 Februarie anul 14, s'a întâmplat erj. dimineață o sinucidere îngrozitoare prin modul de procedare al sinucigașei. Nefericita e o cintăreață de varieteu anume Marioara Teodorescu, de 23 ani, care fiind frumoasă, legase relațiuni de dragoste cu un sublocotenent din reg. 35 infanterie din localitate. Azi dimineață, pe la orele 4, conform obiceiului, ducîndu-se la domiciliul ofițerului, acesta a refuzat să o primească în casă, spunîndu-i să se retragă în camera ei Artista, care începuse să observe un ofifex o © arficare l*ccală de cîteva zile, văzîndu-se respinsă și-a formulat convingerea că o alta i-a luat locul. Disper să se întoarse la hotel, unde avea o cameră. Luînd o sticlă cu un chilogram de gaz și l-a turnat în cap, iar apoi cu un chibrit și-a dat foc și a suferit chinurile cele mai cumplite fără să strige după ajutor, pînă ce a căzut în nesimțire. Un pasager din hotel auzind gemete a intrat în camera sinucigașei și văzînd starea, încă nuse afla Marioara Teodorei a dat alarmă. La fața locului a sosit comisarul de serviciu,care a dispus transportarea sinucigașei la spital. • Starea ei e desperată și nu va scăpa cu viață. O întrunire a membrilor corpului didactic. • In ziua de 24 Decembrie, s-au întrunit în localul școalei primare n-rul 1 de băeți, institutorii și conducătoarele gradinelor de copii din localitate și toți învățătorii din județ-D P. Petrescu, revizor școlar al circ. Turtucaia a arătat unele lipsuri în învățământul primar din Dobrogea-nouă, și a dat unele explicațiuni pentru bunul mers al școalei. D. Th. Iordan, președintele Asociațiunei județene a membrilor corpului didactic din Durostor, a adus la cunoștința celor prezenți împăcarea tuturor învățătorilor din țară prin, contopirea celor doi și comitete în luptă... într'un singur comitet diriguitor, menit să continue și să ducă la bun sfîrșit opera de înfrățire și solidaritate a tuturor membrilor corpului didactic. D. Jordan a mai arătat importanta stringerei unui fond cît mai mare pentru asistenta membrilor și după ce spune că comitetul central al ,Asociatiunii generale” a solicitat și ajutorul material al unui minister de culte, a făcut un călduros apel de a sprijini fiecare mărirea fondului. Toți cei prezenți, dîndu-și seama de foloasele reale ce va îndeplini „Asociația”, au subscris, pentru mărirea fondului, cîteva sută din salariu pe timp de trei ani. D. Președinte a comunicat membrilor, că s’a înjghebat aci și o bibliotecă pedagogică, care se va completa cu prețiosul concurs al prefectului Ion Cămărășescu, căruia îi exprimă mulțumirea și recunoștința tuturor membrilor corpului didactic pentru sprijinul efectiv ce a dat întotdeauna școalei. S’a discutat și chestiunea apariției unei reviste pedagogice cu caracter local Cadavru Bașit. Săteanul Mustafa Sachir a găsit pe cîmp, aproape de satul Abdular, cadavrul băiatului Hatip Amet, în etate de 14 ani, care fusese păzitor de oi la un sătean din Astrachioi și de urma căruia nu se mai știa de vre-o 100 zile. Cadavrul era în parte mîncat de ciori de pe cîmp. S-a dispus facerea unei autopsii pentru a se stabili cauza morței, căci urme de violență nu se văd pe corp. Depunerea unui criminal. Flăcăul Tudor Dumitru Gheorghe din Rahova de jos, a fost arestat și depus în arestul preventiv. Numitul, luîndu-se la ceartă cu Ruse Petcu Ghiță tot din acea comună, dintro dragoste pentru o fată, a dat acestuia o bătae cu un par încît victima a încetat din viață după cîteva zile. Pom din Crăciun. — In comuna Rlfatar, care are o populațiune numeroasă și în cea mai mare parte de naționalitate bulgară, a’a organizat în localul școalei n-rul I, un bogat pom de Crăciun, a cărui festivitate a avut loc în ziua de 26 cm sub preșidenția d-lui Virgil Spălățelu, administratorul plășei. Obiectele și jucăriile ce sau distribuit elevilor și micuților dein grădina de copii au fost cumpărate cu bani strînși de la membrii corpului didactic, membrii autorităților administrative și de la diferiți săteni cu stare din localitate Au luat parte și părinții elevilor cari au rămas mulțumiți de producțiunile școlare ce sau executat și cari dovedesc că copiii lor au progresat la învățătura românească cum și de bunăvoință părintească a învățătorilor și în special iubirea cu care d-ra Potamian, conducătoarea gradinei de copii și învățătoarea, d-ra E. Stoica, i-au încărcat cu felurite obiecte și jucării ce le-au umplut inimile de bucurie. deraierea din Gara de Nord Marți seară, la, orele S, cîteva vagoane goale deraind sub podul gărei de Nord, circulația trenurilor a fost întreruptă in’.P.p Ö. 4 ore. «®Trenure ăy Predeal, Coasta sxK Craiova, Iași || ^Treajeni, cari urmau să‘ săsească in gara de Nord între orele 9 și 12, au fost oprite in stația B. M. De asemenea, trenurile ce urmau să plece din gara de Nord spre Iași, Craiova, Burdujeni și Constanța au rămas în gară pînă la restabilirea liniei. La orele 12 noaptea, linia fiind curățată de vagoanele deraiate, circulația trenurilor s-a reluat. Veniturile Italiei Roma,' 28.— Veniturile statului pe primul trimestru al exercițiului financiar 1915—1916 sunt de U03 de milioane du tnuci, cu o sporire de 202 milioane în compiarațiune cu primul trimestru al exercițiului 1914—1915. Toate veniturile sunt în creștere, anume: impozitul asupra afacerilor cu 7 316.000 fr. spor; impozitele directe: 42.119.009 fr. por; monopolurile: 515,264,000 fr. spor; froștele și telegrafele cu un por de 17.051.000 fr. Aceste rezultate sunt cu atît mai remarcabile cu cît se referă la o perioadă de război a. (Seîani), RelEiegeri intre Bulgaria și Germania Roma. 28. — Echo de Paris e informat că suspendarea operațiunilor din partea dușmanului Quadruplet in Balcani se datorește neînțelegerilor cari s-au ivit intre Germania si Bulgaria. Aceasta din urmă ceruse porttui Cavalla drept compensația pentru participarea ei la campania Imperiilor Centrale impotriva Salonicului ca Si la celelalte operațiuni militare pe care Germania și Austro-Ungaria le ar fi pus la cala in peninsula balcanică. Germania insă ar fi răspuns guvernului din Sofia, făgăduindu i stăpînirea unor mai întinse ținuturi din Regatul sârbesc. Ținînd seamă de acesta greu* tafi, Le Journal scrie că atacul împotriva Salonicului devine din ce in ce mai problematic. (AT. I.). * . J Luptele din Galițîa și Bucovina Petrograd. 28. — Comunicatul marelui stat major. — Frontul de Vest. Ziua de azi a fost in genere liniștită pe întreg frontul. In Galițîa și la Est de Cernăuți inamicul suferind perderi enorme pe cari i le-a pricinuit lovitura noastră repede și violentă, și find dezorganizat prin contraatacurile sterile și crin» celerate în scopul da a recuceri pozițiunile pe cari ei le perduse, nu a mai manifestat nici o activitate in cursul zilei. CU despre slabele lui încercări de a impedica prin focul artileriei și granita lor de mină lucrările trupelor noastre, cari întăreau pozițiunile luate de la inam mic, aceste încercări au fost pretutindeni fără succes. (Westnik). Serviciul sanitar italian Roma, 28.— La Milano, s'a constituit un comitet pentru crearea de ambulanțe sanitare mobile care să funcționeze în primele rînd hreu <â. q, r SCUFUNDAREA lui «Eduard al VII-lea» Poldhy, 29. — Britania a suferit o mare pierdere prin distrugerea vaporului de război „Regele Eduard al VII**, care s’a isbit de o mină. Tot echipagiul a fost salvat. Au fost doi oameni răniți. Steamerul s’a scufundat. Din fericire, forțele navale britanice sunt atît de mari, încît nu sunt atinse prin această pierdere prea simțitor. LUPTA NAVALA de pe marea Neagră Constantinopol, 28. — La 25 Decembrie o violentă luptă s'a angajat pe marea Neagră între cuirasatul nostru „Yavuz” și cuirasatul rus „împărăteasa Maria”. Cuirasatul nostru n’a suferit nici o perdere și nici o stricăciune. Sa observat că cuirasatul „Yavuz” In mai multe rînduri a atins în plin cuirasatul inamic. (Depeșe comunicată de La* Bațioasa otomană). Alegerea parlamentară din Galați Alegerea unui deputat la colegiul al Il-lea de Cameră pantr județul Covurlui în locul defunentului Emil Vulpe, care, va avea loc în ziua de 3 Ianuarie se va face in această zi în 4 secțiuni, după cum urmează: a) Alegătorii din circ. II-a în număr de 647 fomnând secția I3 vor vota în localul primăriei Galați, strada Fraternității circ. II care este și biroul central. b) Alegatorii din circ. I în numar de , 618 formînd secția II-a vor vota în localul școalei de bacți n-ral 5 din str. Sf. Apostoli circ. J. e) Alegătorii din circ. III-a precum și acei adaoși de la circ. IV și V în număr de 702-foral ad secțiunea II-a vor vota în localul școalei de băeți n-rul 10 din str. Brăilei circ. 111-a. d) Alegătorii din circ. IV și VI in număr de 711 formînd secțiunea IV vor vota în localul școalei de băeți n-rul 4 din strada Elena Doamnei circ. V. Totalul alegătorilor acestui colegiu este de 2678. In Caucaz f Petrograd, 28. — Pe frontul Caucazului [UNK]in regiunea moralului, un detașament al nostru de cercetare, în noaptea de 2bf Decembrie, subt un foc violent al Turcilor, s'a unit spre podul ce lega țărmul drept al Arkhovului cu una din insulele ocupate de inamic, a dărîmat ace pod și s'a înapoiat fără de perieri.W £ sbüke 4