Universul, septembrie 1934 (Anul 51, nr. 238-267)

1934-09-01 / nr. 238

Mirul al 51-lea EXEMPLARULIn Tară: 3 w 12 Pagini _______ 12 Pagini Nr. Zis Sâmbătă 1 Septembrie 19& In străinătate: 6 Lei p i 1 5 * Taxa poștală plătită în numerar conform aprobării Dir. G-1. P. T. T. No. 120.288/932 FONDATOR: LUIGI CAZZAWILLAN STELIAN POPESCU in sat model in Dobrogea In jud. Constanța a început să se execute un program de lucrări pentru construirea unui „sat model“. Acest program — întocmit de ministerul agriculturii şi domeniilor— cuprinde următoarele puncte : 1) înființarea unui dispensar medical cu Paie; 2) O casă culturală cu bibliotecă populară, sală de conferinţe, cinema şi radio; 3) Un canton agronomic cu câmpuri de experienţă, cu staţiuni de maşini agricole, cu depozite de seminţe selecţionate, cu secţii pentru pomicultură, horticultură etc.; 4) Un canton zootehnic cu spital veterinar şi staţiune de reproducători pentru toate speciile de animale şi cu o crescătorie de păsări-model; 5) Un canton silvic situat lângă o plantaţie de 200 ha., înzestrat cu şcoală de poeţi pentru plantaţii şi câmpii de adăposturi; 6) Un stadion în mijlocul pădurii, pentru practica sporturilor în sânul naturii pentru tineretul satului; 7) Un canton technic pentru şoseluire, pavatul şi luminatul satului model etc. Ce se urmăreşte prin întemeerea acestui sat model? Organizarea vieţii rurale în condiţiile impuse de progres şi civilizaţie. Iată o iniţiativă lăudabilă şi un proect interesant. Va da acest proect, odată înfăptuit rezultatele dorite ? Dacă se poate construi un sat model, pe baza unui plan şi a unui program, care să întrunească condiţiile ideale din punctul de vedere edilitar, estetic, technic şi higienic, nu înseamnă că acest sat va fi un factor de progres şi de civilizaţie , sau va determina o schimbare bruscă şi profundă vieţii sociale, economice şi culturale. Alţi factori trebue să intervină ca să dea impuls progresului şi civilizaţiei. Dacă nu se îndeplinesc condiţiile favorabile dezvoltării unei pături sociale, încercările ce s’ar face, prin creaţiuni de ferme, sate, sau „cantoane“ agricole, model, vor fi zadarnice. Progres şi civilizaţie nu sunt cuvinte care au acelaş sens. Progres nu înseamnă civilizaţie. In timpul marei revoluţii franceze, când capetele erau înierbântate, când reformatorii apăreau din toate părţile cu proecte, planuri şi programe fantastice, prin care se urmărea transformarea radicală a societăţii pe baza principiilor demarcatice şi umanitare, Mirabeau spunea în Parlament, că reformele de ordine socială şi economică, dacă nu ţin seamă de legile fireşti ale dezvoltării societăţii, de complexul de interese ale colectivităţii, sunt mai dinainte condamnate. In aceiaş ordine de idei, Henry Bordeaux povesteşte, în romanul său „Le Barage“, istoria interesantă şi pline de învăţăminte a unui sat model. Intr’o regiune muntoasă din sud-estul Franţei, o companie de electrificare obţinuse autorizaţia să construiască un zăgaz şi să capteze apele într’un lac artificial. Proectul prevedea înecarea unui sat înfiinţat de câteva veacuri şi construirea altui sat „model“ în vecinătatea zăgazului. Ţăranii, în frunte cu primarul lor, s-au alarmat. Reprezentanţii oficialităţii şi ai progresului technic le-au dat lămuririle următoare : — „Oameni buni, zăgazul ce se va construi şi lacul artificial ce va apare în locul satului vostru ruinat şi sărăcăcios, înseamnă progres şi civilizaţie. Un sat model va fi pus la dispoziţia voastră, cum altul nu există în Franţa. Azi locuiţi într’un sat lipsit de stil, de estetică, de ţinută, de agrement, de confort. N’aveţi lumină electrică, n’aveţi canalizaţie şi apă potabilă ; n’aveţi locuinţe igienice şi confortabile ; n’aveţi biserică monumentală ; n’aveţi local de şcoală modern ; n’aveţi străzi aliniate şi pavate; nici pieţe, nici parcuri, nici săli de cinema şi divertismente... Mâine veţi avea un sat model. Atunci voi o să preţuiţi binefacerile progresului şi ale civilizaţiei“. Societatea a construit apoi barajul, a înecat satul vechi şi a construit satul model, in care s’au strămutat ţăranii, chemaţi la o viaţă nouă... După câtva timp, a intervenit un proces de ordin psihologic, neprevăzut de constructorii satului model şi de partizanii progresului şi ai civilizaţiei rapide. Ţăranii nu se simţeau bine în confortu- i bilele lor locuinţe. Ei se considerau străini în acel admirabil sat model, care părea o sfidare adresată celui dispărut. Noul sat n’a-vea trecut istoric; n’avea personalitate ; n’avea nimic comun sufleteşte cu locuitorii săi. După câţiva ani, locuitorii l-au părăsit şi satul-model a fost transformat într’o staţiune de turism... Natura nu face salturi. Nici societatea nu progresează, făcând salturi. De aceea, s’ar putea întâmpla, ca şi satul model, ce se construieşte în Dobrogea, să aibă soarta celui din romanul lui Henry Bordeaux. Căci prea va fi model şi tip de expoziţie.... -------------xOx------------ Scheletul unui animal preistoric Berlin, 29 (Rdor). — Din Essen se anunţă că în cursul lucrărilor pentru autostrada dintre localităţile Duisburg şi Muelheim, lucrătorii au descoperit, la o adâncime de opt metri, scheletul unui animal preistoric uriaş. In aceeaşi regiune au mai fost descoperite mai multe asemenea rămășițe de animale antedeluviene. ------oooxx*xx°oo------ Ministrul Rusiei la Sofia Sofia, 29 (Rador).— Guvernul bulgar a acordat agrementul său pentru numirea ca ministru al Rusiei sovietice la Sofia a d.lui Razdlnikoff, fost până acum ministru al Rusiei la Copenhaga. Campania contra leului Hotărârile biuroului naţional-ţărănist Vântul nebuniei ameninţă iar stabilitatea monedei noa-stre, congresul nudiştilor naţional-ţărănişti a hotărît devalorizarea leului. Demagogia inflaţiei, care a făcut în trecut atât de mult rău creditului ţării, care a împiedicat schimburile comerciale, a luat un nou avânt şi ea se afirmă astăzi cu pretenţia de hotărîre programatică a unui partid care vrea din nou sa guverneze. Noi atragem atenţiunea guvernului şi în special a ministrului de finanţe asupra pericolului ce îl prezintă acest nou asalt ce se dă împotriva monedei noastre. Este dator ministrul de finanţe să dea fără întârziere, un comunicat în care să arate care este atitudinea guvernului în această gravă chestiune. In ziua când lumea ameninţată cu o devalorizare a leului, va pierde încrederea, consecinţele vor fi atât de grave încât orice intervenţie va fi tardivă. Presa franceză, după cum se poate vedea chiar din telegramele ce le publicăm în altă parte a ziarului, ocupându-se de proectul de buget francez pentru anul viitor, constată cât de folositoare a fost politica stabilităţii francului şi ce „PERICULOASE PRĂBUŞIRI MORALE, MATERIALE ŞI SOCIALE“ ar urma de pe urma unei devalorizări a francului. Acest lucru l-am afirmat noi de câte ori s’a pus în discuţie chestiunea devalorizării leului. Intre concepţia financiară a lui Madgearu şi aceea a financiarilor francezi, desigur, nimeni nu va sta la alegere. Dar, trecutul, plin de atâtea nenorociri cauzate de activitatea şi concepţiile fostului ministru de finanţe naţionalţărănist, ne obligă să fim atenţi şi să cerem guvernului să nu lase lumea în bănuiala şi în panica unei posibile devalorizări, însuşi financiarul naţional-ţărănist a recunoscut, la Eforie, că devalorizarea va aduce o urcare a preţurilor şi o scumpire a vieţii. Dar el a adăugat, ca fişă de consolaţie, că ea nu va fi prea mare. Poate că pentru punga acelora cari au semnat contractul Stewart sau cari s’au înfruptat dela Scodla, scumpetea vieţii, ce se va produce cu siguranţă dintr’o devalorizare, să pară mică. Pentru marea mulţime însă, pentru cei nevoiaşi şi muncitori, pentru cei cari au strâns din munca lor un capital pentru bătrâneţe, pentru pensionarul istovit, pentru toţi oamenii care nu au alte venituri , decât munca lor şi altă , speranţă decât economiile ce au putut strânge, scumpetea vieţii ce va urma unei devalorizări va fi catastrofală. Suntem în ajunul lansării împrumutului intern. Statul va face apel la banul public. Trebue să se ştie care este politica guvernului faţă de moneda naţională. Faţă de atitudinea categorică pe care a luat-o biuroul partidului naţional - ţărănist, faţă de enormităţile afirmate de Madgearu, ministrul de finanţe trebue să lamureasca opinia publică. Tăcerea în această privință poate aduce consecințe de o gravitate excepțională. Atena, 29 (Rador).—Prefectul civil din Candia şi o persoană care însoţea pe prefect, au fost grav răniţi dri seară de un necunoscut care a tras asupra lor mai multe focuri de revolver* * 1 în timp ce victimele făceau o plimbare prin oraş. Nu se cunosc motivele atentatului. oooxooo- Atentat împotriva prefectului insulei Candia Hitler propune înfiinţarea unui triumvirat Berlin, 29 (Radio Central). „Voelkischer Beobachter“ anunţă că la congresul de la Nürnberg, vor participa peste 80.000 naţional-socialişti germani aflători în străinătate. Programul acestui congres a fost stabilit de înlocuitorul Führerului, Rudolf Hess. La congres, se vaţine şi o consfătuire a şefilor naţional socialiştilor germani din străinătate, care vor stabili directivele propagandei naţional socialiştilor în afară de graniţele Germaniei. & Paris, 29 (Radio-Central). —Corespondentul lui „Petit Journal’ la Berlin anunţă că Hitler va propune la congresul naţional-socialist, care se va ţine la 4 Septembrie la Nuernberg, înfiinţarea unui triumvirat, care să-l secondeze în conducerea Reichului. Acest triumvirat ar urma să fie compus din primul ministru prusian, Goerring, ministrul Reichswehrnului, generalul Blomberg şi vice Fuehrend Rudolf Hess. Goerring ar avea ca atribuţie conducerea politică Blomberg apărarea naţională, iar Hess, controlul partidului naţional-socialist. Cu aeroplanul pe urmele unui escroc Iaşi, 29 August Cu un aeroplan, a sosit la Iaşi, bogătaşul Andrei Papazopol, venind din Satanic. D-sa a formulat o plângere la parchet, că a fost escrocat de un inginer belgian Emil Nonalet-D. Papazopol, fiind antreprenorul urnei expoziţii internaţionale, ce se organizează la Salonic, a încredinţat o mare sumă de bani inginerului belgian, ca acesta să organizeze la expoziţie, anumite distracţii cu aşa zisele „automobile aeroplane“. Inginerul Nonalet a înşelat însă buna credinţă a d-lui Papazopoll, luându-i o sumă de bani şi dispărând. Comunicându-i-ise că maşinile sburătoare s’ar afla la Iaşi, d. Papazopol a venit aci, în cercetare. D-sa s’a convins însă că maşinile n’au fost în oraşul nostru. In consecinţă, d. Papazopol a pornit cu aeroplanul la Viena, având indicii că maşinile s’ar afla acolo. Suit pe un tank, Mussolini a ţinut, după terminarea manevrelor, discursul său în care a anunţat că războiul poate să vie pe neaşteptate Alte accidente de avion in Franţa Paris, 29 (Telor). — In ultimele 48 ore, s’au întâmplat numeroase accidente de avion în Franţa. La Cannes, s’a prăbuşit în mare un avion pe bordul căruia se aflau doi ofiţeri de marină, cari făceau o călătorie de agrement. Aviatorii au fost salvaţi de mai mulţi viligiaturişti, cari au plecat cu bărcile în ajutorul lor. La Toulouse, a izbucnit un incendiu pe bordul unui avion militar. Avionul a fost complet distrus, iar pilotul a fost salvat. Alt avion s-a prăbuşit la Moulins. Cei doi aviatori militari de pe bordul lui au fost grav răniţi. * Microbul cancerului a fost găsit in sfârşit? Patru specialişti germani fac o comunicare senzaţională. — Un microb la limita de viziune a microscopului Cercurile ştiinţifice au fost puse zilele acestea in faţa unei comunicări de un interes excepţional. Cunoscutul cancerolog dr. v. Brehmer, hematologul prof. dr. Schilling, directorul clinicii medicale universitare Moabit din Berlin, împreună cu bacteriologul dr. Börner şi doctorul O. Jancke, au anunţat forurile medicale că sunt autorii unei descoperiri ce pare că-i va duce pe urmele microbului cancerului. Doctorul v. Brehmer a descoperit în sângele omenesc un nou microorganism care stă la limita de vizibilitate a microscopului. Acest microorganism nu se desvoltă complet decât în sângele bolnavilor de cancer. Această observaţie e suficientă spre a face legătura între apariţia cancerului şi Siphonospora polymorpha, noul microorganism descoperit. Bănuelile s’au accentuat cu atât mai mult când s’a văzut in cursul experienţelor, că noul microorganism poate fi cultivat in condiţiunile cele mai prielnice în sângele sau pe tumorile bolnavilor de cancer. S’a observat de asemeni că presupusul generator al cancerului se desvoltă bine numai când terenul în care e cultivat corespunde, din punctul de vedere al proprietăţilor chimice, caracterelor pe care le are sângele bolnavilor de cancer. Hotărîtoare e mai ales reacţiunea acidalcalin a sângelui. Sângele canceroşilor este de regulă alcalin. Microorganismul nou descoperit nu atinge stadiul de desvoltare în care se găseşte în sângele canceroşilor decât în terenuri de cultură alcaline. CHIMISMUL SÂNGELUI ŞI NOUL MICROB Din aceste observaţii, Brehmer a tras concluzia că noul microorganism devine patogen, adică producător de boală, numai când sângele devine alcalin. In acest stadiu, el trece din sânge în ţesuturi şi începe să modifice celulele după cum se ştie din stadiul de până acum al cancerului. Un sprijin puternic în favoarea presupunerii că Siphonospora polymorfa e producătoarea cancerului îi dă experienţa prin care s-au obţinut la animale tumori canceroase prin simpla injectare a unor culturi curate de Syphonospora. . Bagajul experimental al descoperirii e deocamdată cel expus mai sus. Experiențele vor fi reluate pe o scară întinsă şi noul microb va fi cercetat de aproape. In cazul unor noi rezultate favorabile, problema grea a cancerului se îndreaptă spre perspective pline de speranțe. Comemorarea victoriei de pe muntele Tulişea (Hunedoara) Mulţimea pelerinilor pe vârful muntelui Tulişea (Citiţi darea de seamă în corpul ziarului) . Asasinarea primarului Vidinului Sofia, 29 (Radio Central). — Azi după amiazi, primarul Vidinului, Simo Stoicer, a fost omorît cu o lovitură de cuțit în spate de comerciantul Gheorghe Ivanof. Crima a fost comisă din răzbunare, deoarece Ivanof s-a prezentat acum câteva zile la primar, cerându-i ca acesta să-i elibereze un act pentru punerea în posesie a unui teren. Primarul i-a cerut taxa legală de 2000 leva, dar Ivanof a refuzat să o plătească, spunând că e exagerată și a jurat răzbunare. Astă seară, la ora 6, primarul a plecat de la primărie însoţit de un amic al său. La un moment dat, pe când treceau prin una din străzile cele mai frecventate, ale oraşului, Ivanof s-a repezit asupra primarului şi i-a dat, pe la spate, o lovitură, cu un cuţit de măcelărie. Primarul a căzut la pământ, într’un lac de sânge, şi şi-a dat sfârşitul după câteva minute. Asasinul a fost prins de amicul victimei, cu concursul câtorva trecători, şi dus la poliţie, unde a spus că nu regretă cele comise şi că a premeditat crima. Ivanof, care are 73 ani, a mai fost condamnat de trei ori, pentru răniri grave. ------------xxoitf-oxx—---------Turcii din Bulgaria pleacă in Asia Mică Constanţa, 29 August. Am relatatanterior că un număr de 150 turci, din cei fugiţi din Bulgaria în România dincauza prigoanei exercitată asupra lor de către bulgari, au sosit la Constanţa de unde, cu vapoarele vor pleca în Turcia. Acest transport de turci a părăsit astăseară portul cu vaporul „Ardealul“. Cheltuelile de tranasport de la Siliştea la Constanţa au fost suportate de statul român, iar, de aci în Turcia, de consulatul turc din localitate. ---------------X0-10--------------- Grav accident de automobil al markgrafului Pallavicinijunior Budapesta, 29. (Radio Central). — Markgraful Pallavicini junior, care e unul din şefii tineretului legitimist ungar, a suferit un grav accident în aproprierea localităţii Welki Beckerch din Iugoslavia. Automobilul său s’a ciocnit de un pom și s’a răsturnat. Șoferul a scăpat teafăr, dar Margraful a fost foarte grav rănit. La spital, s’a constatat că starea sa e foarte serioasă; nu prezintă însă perdol de moarte. -------------xQx------------- O doamnă din Ploeşti jefuită la Mangalia Constanţa, 29 August Da na Carolina Popescu din Ploeşti, aflată în viligiatură la Mangalia, a fost victima unui furt. Dintr’o valiză i s’a furat suma de 5000 lei. Bănueşte ca autoare pe o servitoare. ----------oox: «■ rxoo---------- Sat atacat do o haita de lupi Istambul, 29 (Telor). — O haită de lupi flămânzi a atacat azi, în toiul zilei, satul Angan, din judeţul Mus. Deoarece locuitorii n’aveau arme au scăpat de lupi cu mare greutate, făcând, un zgomot infernal. Un copil a fost muşcat de un lup. Acum o săptămână, au apărut, în acelaș sat, patru urși uriași. înecurile de la Eforie S-au înregistrat până acum 26 cazuri Eforie, 28 August Duminică marea a înghiţit a 26-a victimă în sezonul acesta, la Eforie, un inginer de pe urma căruia rămân o soţie şi 3 copii. Este nemaiauzit ca o staţiune balneară maritimă să înregistreze atâtea înecuri în cursul unui sezon. E foarte adevărat că, în mare parte, nenorocirile se datoresc celor care, deşi nu ştiu să înoate suficient, se aventurează în larg. Nu e mai puţin adevărat însă că autorităţile dau dovadă de o nepăsare condamnabilă, litoralul Eforiei adâncimi necunoscute de vizitatori şi autorităţile ar fi trebuit să semnaleze locurile care prezintă pericol. In al doilea rând nu s-au luat măsuri suficiente de salvare pentru asemenea cazuri. Pe plajă există un singur post de salvare, dar bărcile fac plimbări în larg şi nu sunt niciodată la dispoziţie pentru cazuri urgente. Această lipsă de prevedere şi măsuri a făcut ca mareaatât de iubită să ajungă mormântul atâtor vegigiurişti, în cea mai frumoasă staţiune a noastră maritimă. In primul rând marea are pe______ Incăerări sângeroase într’un port al Chinei Londra, 29 (Radio Central). — In portul Wei Hai Wei s’au produs grave încăerări între chinezi şi japonezi. „Daily Express“ anunţă că au căzut de ambele părţi, numeroşi morţi şi răniţi. Guvernul japonez a trimis mai multe vase de război pentru protejarea supuşilor japonezi. Aceste vase fac parte din escadra japoneză din golful Petsili. Wei Hai Wei este cel mai însemnat port al Chinei de Nord şi e situat în fața portului Dairen, care aparţine Japoniei. Ocupând şi portul Wei Hai Wei, Japonia va domina situația în Nordul Chinei. Războiul de tranşee nu mai are valoare Washington, 29 (Rador).— înalţii ofiţeri ai armatei Statelor Unite, în frunte cu generalul Mac Arthur, şeful marelui stat major, s-au declarat de acord cu opinia oficială a autorităţilor militare, că războiul de tranşee nu mai are nici o valoare. Generalul Mac Arthur a declarat că de ani de zile statul major subliniază necesitatea antrenamentului trupelor pentru războiul deschis, cu o mobilitate maximă a forţelor terestre şi cu desvoltări mecanice şi aeriene, care să facă posibilă o acţiune rapidă în luptele viitoare. SCRISORI DIN LONDRA Rusia şi Liga Naţiunilor de AUGUR Londra, August. E timpul să punem la curent pe cititorii noştri cu situaţia exactă în care se găseşte chestiunea intrării Rusiei în Liga Naţiunilor. Circulă svonuri false. Depildă se povesteşte că, în cazul când pactul oriental nu s’ar încheia, Rusia ar refuza să vie la Geneva. Dar faptele exacte sunt următoarele : Guvernul rus, încă de-acum câtva timp, a făcut cunoscut oficial la Londra, la Paris şi la Roma că e hotărît să devină membru al Ligii Naţiunilor. Moscova doreşte însă ca primul pas să vină din partea Genevei, fie sub forma unei invitaţii în re-r gulă, fie şi mai bine încă printr’un vot favorabil susţinut de un grup important de puteri. In plus, ruşii vor să aibă siguranţa că vor fi făcute şi demersurile necesare spre a pregăti pentru ei recunoaşterea dreptului la un loc permanent în consiliu. Guvernul rus nu face să depindă intrarea sa în Liga Naţiunilor nici de realizarea pactului oriental, nici de semnarea unei alte alianţe. Singura rezervă pe care o face, e în legătură cu refuzul său de a accepta aplicarea principiului de arbitraj retroactiv asupra problemelor şi conflictelor existente înainte de intrarea sa în Liga Naţiunilor. Guvernul britanic, prin sir John Simon, secretarul său de stat la afacerile străine, şi-a făcut cunoscut atitudinea sa favorabilă la participarea oficială a Rusiei la lucrările de la Geneva. Lucrul acesta a fost spus în Camera Comunelor şi a fost repetat ambasadorului Sovietelor cu ocazia vizitei sale la Foreign Office, vizită al cărei scop era tocmai să facă cunoscută hotărîrea Moscovei de a adera la Liga Naţiunilor. Marea Britanie recunoaşte şi ea ca întemeiată pretenţia Rusiei la un loc permanent în consiliu. Cât despre dorinţa Moscovei de a nu intra în Ligă decât în urma unei invitaţii sau a unei dovezi de primire favorabilă dată de un grup al membrilor adunării, ea este conform cu precedentele stabilite în cazul altor ţări, spre exemplu Turcia. In orice caz, guvernul britanic acordă o mare importanţă intrării imediate a Rusiei în Liga Naţiunilor. In această afacere, Marea Britanie procedează într’un acord perfect cu Franţa. Dacă e adevărat că guvernul francez e acela care a făcut primii paşi spre a, aduce Rusia în mod permanent la Geneva, e inexact că iniţiativa invitaţiei vine astăzi din partea Parisului. Cele două guverne merg de acord şi e de aşteptat să vedem Italia alăturându-li-se spre a adresa celorlalte puteri interesate o explicaţie asupra nevoii de a primi favorabil cererea rusă. Nu mai sunt decât puţine zile până la reînceperea lucrărilor de la Geneva. Nu vom fi deci surprinşi dacă vom afla că demersurile diplomatice necesare au şi fost făcute în diferite capitale spre a deschide calea, atât intrării Rusiei în Liga Naţiunilor cât si Continuare in pag. 2-a.