Universul, ianuarie 1935 (Anul 52, nr. 15-30)

1935-01-16 / nr. 15

Politica si viticultura După flagelul filoxerei, viticultura românească este bântuită de câţiva ani încoace de flagelul plantaţiilor de hibrizi, cu efecte ruinătoare, asemănătoare celor recoltate de pe urma filoxerei. Desvoltarea acestei culturi sălbatice de producători direcţi a luat In anii din urima proporţii înspăimântătoare. A depăşit in suprafaţă plantaţiile de viţă altoită având tendinţa nu numai de a compromite vestitele noastre podgorii, dar şi de a deplasa zona lor naturală din regiunile de deal şi de coastă ale ţării, proprii acestei culturi, în regiunile de cos destinate de Providenţă culturii extensive a cerealelor. Plantaţiile de viţă sălbatecă reprezintă azi 55% din suprafaţa totală a viilor din România şi cultura lor sporeşte ca pecinginea de la an la an, contaminând toate provinciile şi toate regiunile ţării, dar mai ales şesurile Vechiului Regat. Ţăranii se întrec să aibă fiecare petecul lui de viţă proastă, cu poşirca de vin şi de rachiu corespunzătoare. Beţia se întinde, veniturile fiscului scad, chiolhanurile prin sate se ţin lanţ şi odată cu ele prilejurile de păruială părăsirea gustului de muncă şi de gospodărie. Dar pe lângă aceste nenorocite consecinţe în ordinea socială, morală şi fiscală, tot aşa de grave sunt şi consecinţele pentru economia viticolă şi generală a ţării. Vinurile proaste din hibrizi au luat locul vinului bun pe piaţa internă, iar cu exportul ne-am deochiat din aceeaşi cauză. Podgoreanul veritabl stă cu vinurile nevândute în cramă şi în depozite, iar când găseşte cumpărători nu poate să ia pe produsele lui decât preţuri derizorii care ajung până la 1.502 lei litru. Mai scump sevinide litrul de bragă în porturile dunărene. Şi ca să nu se spună că exagerăm, iată că aceleaşi constatări vin şi din partea oficialităţii. Intr-o circulară trimisă zilele trecute de direcţia viticulturii din ministerul agriculturii şi domeniilor, camerelor şi secţiilor agricole judeţene, se afirmă textual: „In ce priveşte hibrizii, putem spune că suntem clasificaţi întâia ţară din lume. Datorită insă acestei întâietăţi care nu ne onorează, viticultura noastră se află în pragul prăbuşirii. Interesul viticulturii româneşti şi al economiei naţionale este de a reduce până la desfiinţare suprafaţa plantată cu asemenea viţe“. Şi mai departe; „vinurile acestor hibrizi produse în atât de mare cantitate, la moi,în ţară, constitue una din principalele cauze pentru care nu putem exporta nimic din rodul viilor altoite. De teama amestecurilor în vinurile nobile, străinătatea se abţine de la orice cumpărături". Cum am putut ajunge în această situaţie şi cine poartă vina ? Totul se datoreşte toleranţei şi demagogiei politicianilor, cari, ca să nu se strice cu acei de ale căror voturi depinde venirea sau nevenirea la putere,, preferă să le cultive slăbiciunile — chiar dacă ele merg împotriva intereselor generale ale țării — decât să-i lumineze cinstit și să-i convingă, îndrumându-i pe cărările cele bune. Adevărul e că o încercare în sensul cel bun s’a făcut acuim 4 ani, când prin legea Mihalache s‘a oprit plantarea viilor cu producători direcţi. Dar nici nu s‘a pus bine în aplicare şi după doi ani, sub ministeriatul d-lui Voicu Niţescu la agricultură, dispoziţiile de interzicere a culturii hibrizilor au fost desfiinţate. Ce intervenise? A spus-o însuşi d. Mihalache, cu prilejul unei manifestări politice, în cursul turneelor electorale prin ţară sătenii i-au cerut să lase liberă cultura viţei sălbatice. Aşa că, în numele democraţiei şi ca reprezentant al unui partid al masselor, a trebuit să satisfacă „voinţa poporului“. Şi astfel, viticultura românească a coborît din nou treptele barbariei, România deţinând azi — cum mârturiseşte documentul oficial de mai sus — recordul lumii in cultura hibrizilor... Am răscolit neîncetat această problemă, atrăgând la timp atenţia asupra primejdiilor ce se leagă de ea. Am ridicat-o şi astă vară, în speranţa că noul guvern se va grăbi să ia taurul de coame. Nu l-a luat. In schimb, avem bucuria să anunţăm că gestul necesar a fost însuşit de iniţiativa parlamentară. S-a întocmit un anteproect care va fi depus pe biuroul Senatului, îndată ce se va relua activitatea parlamentară. Comunicat forurilor guvernamentale indicate, cum şi exponenţilor partidelor politice, proiectul a întrunit principial asentimentul unanim, sperând, că el va fi menţinut şi în faţa urnelor. Teroarea autorităţilor şcolare bulgare împotriva românilor din valea Timocului Sofia, 13 Ianuarie In urma unor dispoziţiuiri ale inspectoratuluii şcolar din districtul Vidinului şi la stăruinţele organizaţiunilor naţionaliste bulgare din Vidin, in şcolile primare din comunele , româneşti din Valea Timocului şi dintre Timoc şi Dunăre, cari şcoli sunt numai bulgăreşti, elevii trebuie ca la începutul cursurilor să recite solemn, in loc de rugăciunea obişnuită „Tatăl nostru", următorul jurământ : „Sunt bulgar. Iubesc Bulgaria şi jur că voiu lupta cât voiu trăi, pentru libertatea şi unitatea naţiunii mele. Aşa să-mi ajute Dumnezeu !" învăţătorii au dat ordin elevilor români ca şi acasă să vorbească numai bulgăreşte cu părinţii lor. Salvaţi din mijlocul munţilor Un avion de pasageri s-a prăbuşit zilele trecute pe munţii sălbatici Adrron Draks din Statele Unite. Pasagerii şi pilotul au fost uşor răniţi, dar isbucnind un viscol puternic, au fost porniţi sa stea 60 ore in carlinga avionului, ale cărui aripi au fost complet acoperite de zăpada. In cele din urmă au fost descoperiți de "un avion și salvați cu ajutorul săniilor, și skiurilor. xx Germania aşteaptă rezultatul cu satisfacţie Berlin, 13 (Radio - Central)__ Ziua de azi a trecut în mod normal la Berlin. Cu toate că ziua plebiscitului din Sarre a fost proclamată sărbătoare naţională, şi cu toate dispoziţiunile date de autorităţi, drapelele n’au fost arborate pe străzile oraşului. După toate probabilităţile se aşteaptă mai întâi rezultatul plebiscitului.. Ziarele germane s’au arătat deasemenea indiferente faţă de evenimentul din Sarre. In idealurile publice s’au ’difuzat ştirile sosite din Sarre, dar nu au fost prea mult ascultate întrucât publicul era obosit de lunga propagandă făcută până acum. Ziarele de mâine şi o ediţie specială a lui „Völkischer Beobachter‘ aduc lungi reportagii plebiscitului. Ele se arată foarte satisfăcute de modul liniştit în care s’a desfăşurat plebiscitul şi de marea participare la votare. Deasemenea ziarele acestea nu critică, de loc atitudinea CC minunii plebiscitare din contra se aduce cea mai mare laudă d-lui Rhode, preşedintele comisiei, arătânduse că d-sa a călătorit prin întreaga regiune Sarre şi a intervenit pentru îndepărtarea tuturor greutăţilor. . „Der Montag“ spune că în ultimile ore au mai existat în parte partizani ai frontului unitar dar aceştia au fost nişte oameni nefericiţi, duşi in eroare de învăţături greşite. Numărul acestora a scăzut însă foarte mult în ultima noapte. Ziarul înregistrează cu satisfacţie faptul că trupele internaţionale din regiunea Sarre nu au trebuit să intervină. Ziarele germane anunţă că s-au petrecut următoarele incidente în cursul zilei de astăzi: La Neuerekirchen o femee a fost atacată şi bătută de patru comunişti. La Böckingen o femee a suferit un atac de paralizie în momentul când se legitima în faţa preşedintelui comisiunii de vot. Unui minier din localitatea Theley i-a ars casa tocmai când el se afla la vot. Ziarele germane afirmă că focul a fost pus de adversari politici. * Von Papen, ministrul Germaniei la Viena şi soţia lui au votat în localitatea Wallerfang, la ora 11 dimineaţa. 1*TAC ÎMPOTRIVA FRANŢEI Berlin, 13. (Rador). — Ziarele subliniază importanţa „mondială’ a plebiscitului din Sarre. In general se manifestă cea mai mare încredere în rezultatele consultării populare. Cu toate acestea nu se face nici un pronostic, ziarele abţinându-se să dea cifre probabile. „Deutsche Allgemeine Zeitung“ profită de acest prilej, pentru a ataca cu violenţă Franţa. Presa franceză despre acţiunea hitleriştilor Paris, 13 (Rador). — Toate ziarele franceze subliniază faptul că semnul caracteristic al atmosferei din Sarre, în ajunul plebiscitului, îl constitue teroarea, mai mult sau mai puţin ocultă, pe care o menţine „frontul german”, deşi această teroare este exercitată astfel încât nu contravine legilor în vigoare. „Echo de Paris” scrie: „Naţional-socialiştii exercită presiuni scandaloase. Totul a fost pus în joc pentru a decide pe cei nehotărâţi, a convinge pe neîncrezători, a zgudui pe cei slabi şi a înspăimânta pe cei cari au curajul părerilor lor în mijlocul ameninţărilor şi primejdiilor. „Fiecare casă este supraveghiată, fiecare funcţionar are o fişă”. „Le Petit Journal”, reprezentând atitudinea generală a ziarelor franceze, spune: „De pe acum, Germania întinde tentaculele sale gigantice şi micul popor din Sarre se pregăteşte să treacă pe sub furcile caudine. Este poate o Înfrângere pentru ideia de libertate, dar este preferabil pentru pace. Şi intre toate, acest lucru este acela care interesează mai mult”. Paris, 13 (Prin radio). — Corespondentul lui „Temps“ în Sarre semnalează disciplina care a domnit în timpul votării dar condamnă „scandaloasa atitudine“ a membrilor frontului german, care şi-au luat un rol aproape oficial, dând ordine şi indicaţii votanţilor, chiar sub ochii «»misiunilor de vot. Corespondentul ziarului comunică de asemeni că scăderea de salarii ce va urma în industriile din Sarre, după alipirea la Germania, consecinţă desvăluită ori de presa de stânga, a impresionat profund rândurile muncitoreşti. Plebiscitul de Duminică din Sarre Sarrebruck, 13 (Radio-Cen- ] tral. — Ziua de azi a plebis- citului s’a desfăşurat în li- nişte. Votarea a început, în cele 862 localuri de vot, la ora 7,30 dimineaţa. Cea mai mare aglomeraţie s’a înregistrat dimineaţa şi în unde localuri votarea s’a terminat la om 10 dim. Participarea la plebiscit a fost mai mare la Sarrebruck I decât în provincie, dar totuşi şi acolo a atins cifra de 90%. In multe locuri, alegătorii au trebuit să se înarmeze cu mare răbdare, deoarece operaţiunile de vot mergeau foarte încet. La Sarrebruck, d. Rhode, preşedinte comisiunii plebiscitare, a trebuit să intervină într’un singur caz spre a se face ordine. Trupele internaţionale au rămas tot timpul în cartierele lor deoarece nu s’a produs nici un incident mai serios. La om 20 votarea s’a terminat. Urnele vor fi transportate, în cursul nopţii, sub escorte puternice ale trupelor internaţionale, la Sarrebruck, unde mâine la ora 17 va începe la hotelul „Wartburg“ numărarea voturilor. ‘Marţi dimineaţa, rezultatul plebiscitului va fi difuzat la radio. MICI INCIDENTE Cu toate că ziua de azi s-a desfăşurat in linişte, totuş s’au înregistrat diferite manevre tactice ale frontului german, care a provocat protestele adversarilor. Astfel în faţa fiecărui local de vot se afla postat un hitlerist cu banderola albă la braţ. Pe străzi au fost văzuţi nufacioşi funcţionari ai partidului hitlerist, cari căutau să convingă, în ultimul moment, pe alegători. .. . Singurul incident, dacă se poate spune aşa, s’a petrecut astă noapte, la Sarrebius, unde s’au făcut perchiziţii la numeroşi locuitori bănuiţi că au ascuns material de propagandă hitlerista. Interesant este însă faptul că aceste perchiziţii au fost făcute de poliţia din Sarre de acord cu organizaţia hitleristă. La Sarrebruck au fost arestaţi astă noapte 50 comunişti dar azi dimineaţă ei au fost puşi în libertate. CUE PE ŞOSELE In apropiere de localitatea Gross Rösseln, jandarmii au oprit un automobil în care se aflau câţiva membri ai frontului german hitlerist. In automobil au fost găsite trei kg. cue. După ce s-au legitimat, călătorii au fost lăsaţi liberi. Se crede că hitleriştii intenţionau să arunce cu ele pe şoselele cari vin din Franţa şi pe unde urmau să treacă în cursul zilei de azi automobilele cu alegători din Franţa. PROTESTE D-nii Imbusch, şeful frontului creştin-social antihitlerist şi Hoffman, preşedintele sindicatului catolic au fost foarte necăjiţi, fiindcă din cauza interzicerii apariţiei ziarelor, ei n’au putut să aducă la cunoştinţa populaţiei că Papa a acordat catolicilor din Sarre libertate completă pentru votare. In schimb însă ziarele naţional-socialiste au putut să aducă. Sâmbătă noaptea la ora 23, ştirea că oficiosul Vaticanului „Osservatore Romano“, condamnă atitudinea catolicilor din Sarre faţă de regimul hitlerist. Această ştire era de fapt inventată şi in „Osservatore Romano" nu s a publicat un astfel de fapt. D. Max Braun, şeful frontului unitar a trimis Soc. Naţiunilor o telegramă de protest împotriva încercărilor hitleriste de a influenţa pe alegători. Participarea la vot în provincie a fost mai redusă decât la oraşe. TRUCURI ELECTORALE Ţăranii erau în dubiu pentru cine să voteze. Naţionalsocialiştii au împărţit fel de fel de manifeste spre a influenţa p pe alegători. Intr’unul din aceste manifeste se spunea că Max Braun, şeful frontului unitar şi partizanii statlui-quo au fugit in Franţa. Spre a desminţi această ştire d. Max Braun a colindat azi toată ziua cu automobilul regiunea Sarre. Cu toate că ziarele au fost interzise să apară azi, totuşi cele naţional-socialiste au a- Votarea a decurs în linişte părut azi în numere speciale. Frontul german hitlerist a împărţit manifeste în formă de anunţ mortuar pentru partizanii statului-quo. SE RETRAG DEPOSITELE DIN BĂNCI La băncile din regiunea Sarre a fost o mare aglomeraţie a depunătorilor, cari şi-au retras depunerile. Retragerile au fost aşa de mari încât băncile n’au mai fost în stare să satisfacă complet cererile clienţilor lor. Motivele acestor retrageri se datoresc faptului că în ultimul timp populaţia a făcut cumpărături mari în magazinele de alimente şi confecţiuni. Toţi locuitorii caută să se aprovizioneze cu lucruri necesare, deoarece se crede că era standardului de viaţă ieftină pentru regiunea Sarre va dispare dură plebiscit. PARTICIPAREA A FOST DE 99 LA SUTĂ. Rezultatul pare a fi favorabil Germaniei Sarrebruck, 13 (Radar)- ~ Plebiscitul s’a desfăşurat astazi în cea mai perfectă ordine. începute la orele 7 şi 30 dimineaţa, operaţiunile de votare au urmat in tot cursul zilei, in limitele prescripţiilor şi a dispoziţiunilor luate de autorităţi. La Sarrebruck, s-a înregistrat o deosebită animaţie, datorită faptului că votarea s-a făcut în cadrul unor măsuri fixate de autorităţi în scopul de a împiedica pe alegători să se influenţeze unii pe alţii printr’o reciprocă supraveghere. Aceste măsuri erau absolut necesare, deoarece aderenţii frontului german, care militează pentru revenirea teritoriului Sarre la Germania, deşi nu s’au dedat la acte ilegale, totuşi inspirau temeri prin atitudinea lor de control al opiniilor cetăţenilor, manifestată în timpul campaniei electorale. Fiecare alegător a trebuit să voteze conform dispoziţiilor luate de comisiunea plebiscitară. Astfel alegătorii s-au prezentat la biuroul de vot desemnat prin litera alfabetică corespunzătoare primei litere a numelui lor. Din această cauză, alegătorii au fost deseori nevoiţi să efectueze un drum destul de lung pentru a putea să voteze, fără a se teme că vor fi supraveghiaţi de vecinii din cartierul unde locuesc. Pentru a permite partizanilor săi de a lua parte la vot in cazul când aceştia din pricina vârstei Înaintate sau a vreunei infirmităţi ar fi pregetat sa facă un drum obositor până la localul de vot, organizaţia Frontul german îşi mobilizase toate automobilele şi vechiculele sale. Dar, atât în Sarrebruck cât şi pe întregul teritoriu nul s’a petrecut nici un incident. Deasemeni, în tot cursul operaţiunilor de votare atmosfera a fost în general senină, fapt care s’a desprins şi din cordialitatea de care au dat dovadă în raporturile dintre ei delegaţii celor două partide in luptă, frontul comun şi frontul german, din biurourile de votare. Nici cea mai neînsemnată altercaţie nu s’a produs în nici unul din cele câteva sute de localuri de votare. Participarea la vot este extrem de mare. Se semnalează până acum un singur caz de buletin de vot nul. La Sarrebruck, aderenţii frontului comun care luptă pentru ţinut consfătuiri restrânse, în timp ce partizanii frontului german, care voeşte revenirea teritoriului Sarre la Germania împânzesc marile cafenele şi hoteluri ale oraşului, manifestându-şi încrederea într-un rezultat favorabil lor . PRESA ITALIANĂ DESPRE ATITUDINEA FRANŢEI Roma, 13 (Rador). — Toate ziarele consacră un loc larg plebiscitului din Sarre şi amintesc în special atitudinea Franţei, „de o mare seninătate“. „Giornale d’Italia“ publică în această chestiune un articol de fond. Cea mai mare parte din ziarele catolice caută să scoată în relief avantagiile pe care le-ar avea catolicismul, dacă cetățenii din Sarre ar vota pentru statu-quo. Orice gest, orice cuvânt a fost interzis Sarrebruck, 13. (Rador). — Sub zăpada care continuă să cadă, alegătorii fac coadă în faţa birourilor de vot. In interiorul localurilor de vot operaţiile decurg cu o precizie matematică, după indicaţiile date de autorităţi, orice gest şi orice cuvânt fiind interzis alegătorilor. Până la amiază nu s’a semnalat nici un incident, pretutindeni domnind un calm desăvârșit. Focurile aprinse pe vârfurile munţilor ' Viena. 13 (Rador).- Sute de focuri au fost aprinse pe vârfurile munţilor carintieni, şi pe piscurile' lanţurilor de munţi Karavanken şi Hohentauern, în cursul nopţii de Sâmbătă spre. Duminică. -Focurile acestea au fost aprinse cu prilejul plebiscitului din Sarre, ca o manifestaţie a strânsei solidarităţi care leagă pe toţi germanii din Reich şi din afara hotarelor. Asemenea focuri au mai fost aprinse acum 10 ani, cu prilejul plebiscitului din Carintia. Pronosticuri Sunt însă destule persoane cari fac şi pronosticuri contrare, invocând atitudinea catolicilor şi a lucrătorilor. In ce priveşte pe aceştia din urmă, se poate observa că ştirea dată de ziarele de stânga, prin care se anunţa că la uzinele din Neunkirchen, conducerea ar fi examinat chestiunea reducerii salariilor în cazul realipirii teritoriului Sarre la Germania, a produs o impresie profundă. PROCENTUL VOTANŢILOR Operaţiunile de votare au luat sfârşit la orele 20. Nu s-a înregistrat nici un incident. Participarea la vot, contrar aşteptărilor, gând proporţia de 97 până la 99 la sută. In ce priveşte pronosticurile asupra rezultatului plebiscitului, se relevă declaraţia făcută de unul din preşedinţii biurourilor de votare, care a afirmat ziariştilor că are impresia că venind la vot, jumătate dintre alegători nu ştiu cum vor vota. Totuşi, se crede că apelul făcut de Germania la patriotismul cetăţenilor din Sarre, nu va rămâne fără urmări. O ARESTARE Sarrebruck, 13 (Rador). —• Printr- un comunicat oficial s’a anunţat astăzi că ieri seară a fost arestat la SarreUmis, Paul Levy, membru al frontului comun. Di locuinţa acestuia au fost găsite de poliţie 8 bombe, 200 . . ..................... grenade şi o mare cantitate de a fost foarte mare, aţin- dinamită. Comemorarea a doi savanţi pe care societatea română de chirurgie l-a comemorat solemn zilele trecute ---------ooO:#:Ooo---------Vapor cu pasageri in primejdie Honckong, 13 (Radio-Central). — Staţiunea de radio din Honckong a recepţionat semnele S. O. S. din partea unui vapor chinez, pe bordul căruia se află cinci sute pasageri. Până acum nu s’au primit alte știri dacă vaporul ia fost salvat L. PASTEUR D-rul CEZAR ROUX VON PAPEN DESPRE IMPORTANTA PLEBISCITULUI Berna, 13 (Rador). — întrebat de trimisul special al agenției telegrafice elveţiene în Sarre, d. von Papen, fostul cancelar al Germaniei, care se află actualmente la moşia sa de lângă Sarrelouis, venit pentru a lua parte la plebiscit, a declarat că refuză să facă pronosticuri asupra rezultatului votului. D-sa a relevat însă importanţa excepţională a plebiscitului. ,se poate spune — a declarat d. von Papen — ca acest plebiscit va notări dacă va fi pace sau război în Europa”. Fostul cancelar al Reich - ului a adăugat că rezultatul votului poate contribui să creieze noui relații între Franța și Germania în interesul păcii europene. Alt foc la mănăstirea „Negru-Vodă“ din C.-Lung (Muscel) C.-Lung, 13 Ianuarie Astăzi de dimineaţă a izbucnit un nou şi violent incendiu la mănăstirea „Negru Vodă“. Un corp de clădire, care numai printr-o minune a scăpat din pârjolul de la 8 Mai anul trecut, şi-a plătit azi tributul. E fosta infirmerie a seminarului „Patriarhul Miron“ de lângă paraclisul Sft. Ionică în care se instalaseră chiliile călugărilor şi parte din internatul şcoalei de cântăreţi. Focul a luat naştere în acelaş mod ca la 8 Mai anul trecut. O bârnă putredă trecea pe lângă spatele defect al sobelor, şi probabil că focul a izbucnit de cu noapte, căci disdedimineaţă, când să se intre la slujbă, s’au observat flăcările care cuprinseseră tot acoperişul. S’a dat alarma şi în grabă a sosit d. lt. Arsenescu dela regi, 30 dorobanţi, care a organizat cu vecinii din cartierul fierarilor o echipă de salvare. Au venit imediat şi pompierii şi pichetul de incendiu de la reg. 30. Pompierii au reuşit să localizeze focul. .Au ars locuinţele călugărilor Prnen Bărbieru şi Eroftei Popovici precum şi internatul şcoalei de cântăreţi. O metodă spre a goni pe turci din Bulgaria Giurgiu, 13 Ianuarie Aflăm din Rusciuc că acum câteva zile un grup de bulgari dobrogeni, dezertori, a atacat populaţiunea turcă din com. Slivopole, de lângă Rusciuc, maltratănd-o şi spărgând geamurile moscheiei. Bulgarii vor să silească pe turci să fugă în România, sau în Turcia, lăsându-le lor proprietățile. Zăpezi mari la Băile Govora Construcţii vechi dărâmate. — întreruperea circulaţiei. — Firele telefonice stricate Băile Govora, 12 Ianuarie— Temperatura fiind în scădere, de patru zile ninge încontinuu, zăpada căzând în cantităţi enorme, din care cauză circulaţia vehiculelor spre oraşul de reşedinţă şi împrejurimi este întreruptă. Deasemenea din cauza greutăţii zăpezii, pomii, în majoritate fructiferi, s’au rupt şi desrădăcinat, constituind o mare pagubă pomiculturii. Numeroase construcţii vechi, şoproane, etc., s’au dărâmat, producând pagube. Liniile telefonice şi cele electrice sunt aproape complect căzute, din care cauză legăturile telefonice sunt întrerupte şi oraşul rămas în întuneric. Plantaţia parcului băilor a suferit enorm din cauza zăpezii. _ Echipele de lucru ale primăriei şi Soc._ Govora-Călimăneşti lucrează neîntrerupt pentru restabilirea circulaţiei şi deszăpezirea străzilor, luând toate măsurile de prevenire a inundaţiilor întrucât temperatura, fiind în urcare, a început topirea zăpezii. -Clos-----