Universul, ianuarie 1936 (Anul 53, nr. 16-30)

1936-01-17 / nr. 16

»■UMW Un medic provoacă avort soţiei sale Femeia adusă pe moarte la Braşov Braşov, 14 Ianuarie La sanatoriul „Dr. Neagrilă" a fost adusă, azi dimineaţă, instane gravă, d-na Emma dir. Papp, soţia medicului de circumscripţie din Ciuc, Iuliu Papp. Supusă imediat unei operaţii, i-a fost găsit perforat uterul şi intestinul gros. A fost sesizat parchetul, care a însărcinat pe d. dr. Binele, medic legist, să facă o vizită nefericitei femei. La parchet a fost chemat şi soţul victimei, care a declarat că, la începutul lunii Decembrie, a încercat să provoace un avort soţiei sale făcându-i o injecţie cu tinctură de iod la uter, fără ca aceasta să producă vreun efect. A mai încercat în cinci rânduri să provoace avortul dorit. Nici aceste intervenţii n’au avut un rezultat satisfăcător. In acest timp, starea soţiei sale se agrava. Zilele trecute, a transportat-o la Miercurea Ciuc, la d-nul Ballasi, care a făcut pacientei două intervenţii chirurgicale, în aceiaşi zi. Nici aceste intervenţii n’au dat un rezultat satisfăcător. In cele din urmă, d na Papp a fost adusă la Braşov unde s’a constatat, în urma operaţiei şi a vizitei d-rului I. Birde, că, prin intervenţiile făcute de cei doi medici, uterul a fost spart şi ei lucrau în intestinul gros. Nefericita femeie se află în agonie din cauza infecţiei. Cronica sporturilor HOCKEY PE GHIAŢĂ TURNEUL ECHIPEI NIPONE Vestea că la Bucureşti va juca echipa de hockey pe ghia- ţă a Japoniei a stârnit un in- teres cum nu s’a mai înregis- t trat încă în analele noastre sportive. Trebue recunoscut din capul locului că toţi cei cari se interesează de matchul pe care niponii îl vor juca la Bucureşti, cu „Telefon Club Român” nu-şi pun problema tehnicei şi rezultatului partidei. Atrage farmecul de care este înconjurată orice echipă exotică. Japonia dovedeşte că ştie să-şi facă propagandă. Izbuteşte în fiecare an să trezească amintirile lumii civilizate despre existenţa ei. Turneul de hockey din acest an intră în aceiaşi categorie. A fost destul să fie anunţat, — şi sunt oameni cari nu au auzit poate in viaţa lor că acest sport se face în Japonia şi au reţinut, totuşi, bilete. Asta dovedeşte că japonezii îşi cunosc puterea de atracție, — și că ştiu în ce măsură să se adreseze masselor. Hockey pe ghiaţă Varşovia, 14 (Rador). — Eri s’a disputat la Katowice cel de al doilea match de hockey pe ghiaţă dintre echipa Sileziei şi echipa Japoniei. Matchul s’a terminat cu scorul 5 la 1 în favoarea echipei Sileziei. La pauze rezultatul a fost : 2-0, 1-0 şi 2-1. AUTOMOBILISM Perechea Cristea-Zamfirescu părăseşte Sâmbătă ţara După cum am anunţat la timp, echipajul românesc format din Petre Cristea şi Ion Zamfirescu, înscris să participe la marea competiiţiiune europeană de turism cu punct final la Monte Campo, va lua plecarea de la Atena, urmând să acopere itinerariu: Atena- Sofia-Belgrad-Budapesta, Viena-Müinchen-Strassbourg-Dijop, IJytcan-Aviginon--cBrigi.LO'lJLe^-MjQinte Carlo. Cei doi excelenţi piloţi, însoţiţi de mecanicul Gheorghe Constamtinescu vor părăsi Capitala joi dimineaţă, ducându-se la Constanţa. De acolo, Sâmbătă seara se vor îmbarca pe vaporul Dacia, cu destinaţia Pireu. Luni 20 ort. seara, echipajul românesc va ajunge la Atena de unde vor pleca spre Monte Carto, în ziua de Sâmbătă 25 ort. întâlnind erl pe Petre Cristea am putut schimba cu el câteva cuvinte. Concurentul român este foarte optimist şi are mare încredere în şansele lui. „Suntem bine pregătiţi şi foarte bine antrenaţi Dacă nimic anormal nu intervine, şi nu văd de ce ar interveni, este exclus să nu atingem ţinta neperializatţi. „In ce priveşte cursa complimentară de la Monte Carlo, suntem destul de bine pregătiţi spre a considera că avem multe şanse de succes. ,,De altfel, suntem trei oameni cari ne completăm perfect, mecanicul Constantinescu, la al patrulea rallge, fiindu-ne foarte util”, m Cronica şahului Se reaminteşte, tuturor amatorilor de şah din ţară, începători sau avansaţi, de orice categorie că, începând de Luni 20 Ianuarie, cronica ziarului nostru va apare zilnic, în cadrul paginii sportive. Pe lângă informaţiuni asupra şahului din străinătate şi din ţară, se va aduce în fiecare zi, câte o nouă temă ca de ex.: o partidă actuală, istorică sau clasică; o combinaţie frumoasă cu mat.; o cursă de deschidere; un final teoretic; o gafă, etc. Soluţiile se vor da în cronica săptămânii şahului (în fiecare Luni). De asemenea ele se vor difuza şi prin Radio, la cronica specială creiată în acest scop. Cronica noastră, reorganizată, va constitui un adevărat curs de şah, progresiv, care va satisface pe toţi amatorii, indiferent de forţa lor de joc. Numeroase îndrumări, vor fi presărate în materialul tehnic. Cronica va fi scurtă, însă foarte cuprinzătoare prin bogăţia şi varietatea materialului dat. Recomandăm tuturor amatorilor de şah, să-şi asigure, şi să-şi păstreze colecţia acestei cronici, care va putea fi consultată oricând cu folos înlocuind costisitoarele manuale străine. CRONICA ŞAHULUI PRIN RADIO începând de Duminică 19 Ianuarie, se va difuza prin Radio, în fiecare Duminică, la ora 10 şi 30 minute, o cronică săptămânală asupra şahului. Va vorbi d. Cristian Leu, preşedintele P. R. S. sau d. Mircea Manolescu. Cronica va aduce un material interesant, variat şi foarte instructiv — chiar pentru neşahişti. Se vor difuza informaţiuni actuale din ţară şi de peste graniţă, noutăţi şi curiozităţi in şah, anecdote din istoria şahului, actualităţi teoretice, probleme actuale in legăturii cu şahul, ca de ex.: şahul în şcoli, la sate, şahul ca sport intelectual. Tot prin Radio se vor da, pentru membrii cercurilor ca şi pentru cercurile de şah afiliate la F. R. S. toate informaţiunile rezumative asupra propagandei, organizării, concursurilor, şi asupra tot ce priveşte consolidarea mişcării noastre şahiste. Va funcţiona şi o succintă poştă a şahuilui-Radio. In linie generală, cronicaşahului-Radio de Duminică va fi o sinteză a săptămânii şahiste. Interesul amatorilor de şah va fi sporit prin faptul că toate temele date în cursul săptămânii, prin cronica zilnică a ziarului „Universul“, vor primi deslegările prin cronica şahului-Radio. INFORMAŢIUNI ŞAHISTE • In curând va începe să funcţioneze cercul de şah „Uni- versul“ al personalului ziarului nostru. . . Cercul de şah „Reşiţa“ a cerut afilierea la F. R. S. • Se studiază formula introducerii jocului de şah-fulger, între cercetaşi. Se proectează organizarea unui campionat anual la şahiul-fulger al cercetăşiei române, a cărei finală s’ar desfăşura în cadrul serbărilor dela 8 iunie. Partida decisivă — după proectul supus de FRS, forurilor Marei Legiuni — ar urma să se desfăşoare şi pe stadion, cu figuri vii (cercetaşi). I Proectul de lege a mesenilor şi asociaţiile profesionale O delegaţie a societăţii „Generala“ a furacţionariilor particulari din România a prezentat ori d-lui subsecretar de Stat Vaier Roman un memoriu cuprinzând observaţii privitoare la anteproeetul de lege pentru pregătirea profesională, exerciteirea meseriilor şi a comerţului. Delegaţia a mulţumit d-lui subsecretar de stat pentru înţelegerea ce a arătat-ofuncţionarilor particulari. D. Vaier Roman a prromis că va examina cu toată atenţiunea memoriu şi va căuta ca proectul de lege să fie pus de acord cu doleanţa’,a funcţionărimei particulare. Tot eri, d. subsecretar de stat Vaier Roman a primit delegaţia sindicatului constructorilor, antreprenorilor şi meşterilor patroni în construcţie, care i-a prezentat de asemenea un memoriu asupra ante proectului de lege a meseriilor. Aceasta a declarat că primeşte anteproiectul, bineînţeles, amendat în sensul celor menţionate în memoriul prezentat. -------oxa?oxo------ rac MARE LA AGĂŞ Moineşti, 13 Ian. In noaptea de 10 cm pe la ora 21, a izbucnit un violent incendiu la imobilul ocupat de negustorul L. Ferester şi de brutarul Huluţă din com. Agăş. Imobilul era proprietatea d-lui D. Matei din Goioasa. Atât imobilul cât şi mărfurile au fost distruse complet. Proprietarul şi chiriaşii n’au fost asiguraţi. Pagubele trec de 1.000.000 lei. Se bănueşte că focul a fost pus de o mână criminală, drept răzbunare contra chiriaşilor. Se fac cercetări. —OUTA:Ooo---- PENTRU BISERICA DIN CÅTLEŞTI-TELEORMAN — Bunii creştini sunt solicitaţi să vină în ajutorul sătenilor din Căţeleşti (Teleorman), cari vor să-şi construiască o biserică. Ofrandele se vor trimite pe adresa comitetului de construcţie al bisericii din Căţeleşti prin oficiul Bălăci, (Teleorman). --------ooOOOoo------- Preşedintele sustrăgea banii comunităţii Sighet, 13 ianuarie Burăch Herstig a reclamat poliţiei pe Iţic Gruber care, în calitate de preşedinte al comunităţii izraelite din Moisei, a sustras din banii comunităţii, anual, 70.000 lei din 107.000 Afară de aceasta, mai e acuza că terorizează populația. ----------po oOO°o-------- Distribuirea darurilor M. S. Regelui, la bat. 2 grăniceresc din Caransebeş Caransebeş, 14 Ian. Sâmbătă a sosit în localitate d. general Mihail, însărcinat din partea M. S. Regelui, a distribui ofiţerilor, subofiţerilor şi trupei bat. 2 grăniceresc de gardă darurile de Crăciun oferite de M. S. Solemnitatea distribuirii darurilor s’a făcut în localul batalionului, în prezenţa întregului corp ofiţeresc şi al subofiţerilor. După distribuire, d. lt. col. M. Iliescu, comandantul bat. a mulţumit d-lui general Mihail, rugându-l să transmită M. S. Regelui calde mulțumiri pentru înaltul gest. ---------OXOfc-GXO--------PENTRU UN STUDENT TUBERCULOS Amintim cazul unui student grav bolnav de angină pectorală şi tuberculoză. Ani de zile prin spitale, fără a-şi recăpăta sănătatea, se găseşte azi într’o stare de plâns. Indurând frigul, chinurile foamei, fără medicamente, demoralizat, el face un călduros apel inimilor miloase de a-i veni în ajutor. Adresa: Emil Dumiitrescu calea Rahovei nr. 175. UNIVERSUM Fraudele de la morile din Chişinău Cercetările Chişinău, 14 Ianuarie In urma descinderilor făcute la morile, brutăriile şi depozitele clandestine de făină, s’au ridicat astăzi la toţi registrele spre a fi verificate de contabili experţi, întrucât sunt indicii că morarii au fraudat statul cu concursul organelor continua de control, cu zeci de milioane lei. Cei arestaţieri, cu ocazia încercării de mituire a poliţiştilor, au fost cercetaţi in tot cursul zilei şi mâine vor fi deferiţi parchetului. Un controlor fiscal a fost reţinut la chestură. Sindicalzarea oblgatorie a avocaţilor O decizie interpretativă a Uniunii avocaţilor In ziua de 11 Ianuarie, comisiunea permanentă a Uniunii avocaţilor din România, organul superior îndrituit de legea de organizare a corpului să dea deciziuni interpretative ale dispoziţiunilor ei şi norme de aplicare care au putere obligatorie, întrunindu-se în Bucureşti la sediul Uniunii, pentru a rezolva lucrările curente şi a judeca recursurile la ordinea zilei, s-a pronunţat şi în privinţa unei chestiuni de actualitate şi deosebită importanţă în jurul căreia se fac agitaţii la unele din barourile ţării, a dat următoarea decizie: ..Având în vedere conţinutul recursului făcut de d-mii avocaţi Gh. Dem. Mirilescu, Elio- Ador E. Vergatti, Adrian Zeulea-nu şi alţii, din Craiova, şi respins ca inadmisibil, şi sesizându-se din oficiu în temeiul art. 145 lit. n şi r din legea pentru organizarea corpului de avocaţi, asupra chestiunei de a se şti dacă în actuala stare a legislaţiei se pot constitui Sindicate I obligatorii, fie pentru acte de notariat, fie pentru proces, sau , înfiinţa taxe şi timbre pentru a se asigura un minimum de existenţă membrilor corpului . Având în vedere că în conformitate cu prevederile art. 145 lit. n şi r din lege, una din principalele atribuţiuni ale comisiei permanente a Uniunii avocaţilor este de a asigura aplicarea unitară a legii corpului de avocaţi, şi de a supraveghia stricta aplicare de către barouri a acestei legi, pentru a se ajunge la o coordonare a întregei activități profesionale, in care scop are îndatorirea de a se sesiza chiar din oficiu, pentru a pronunța deciziuni interpretative ale legii noastre organice, cu caracter general sau special, care vor fi obligatorii pentru toate barourile din ţară. Având în vedere că sindicalizarea obligatorie, fie pentru acte de notariat, fie pentru procese sau înfiinţare de taxe şi timbre în scopul de a se asigura un minimum de existenţă membrilor corpului, cată să fie examinată în raport cu dispozitiunile cuprinse în legea pentru organizarea corpului. Că, din examenul acestor texte, în completarea lor, rezultă in mod precis că sindicalizarea generală şi obligatorie şi înfiinţarea de noul taxe şi timbre, în afară de acelea limitativ arătate de lege, este lipsită de bază legală şi constitue o atingere adusă liberului exerciţiu al profesiunii. Pentru aceste motive, în numele legii, decide : Că nici un organ colectiv al corpului de avocaţi, fie local, fie central, nu poate lua legalmente vreo deciziune prin care să se dispue sindicalizarea obligatorie, fie pentru actele de notariat, fie pentru procese, sau înfiinţarea de taxe şi timbre în afară de acelea limitativ determinate de legea pentru organizarea corpului de avocaţi. Prezenta deciziune interpretativă se va comunica tuturor barourilor din țară pentru conformare“. Sângeroasă agresiune intr'un sat din jud. Botoşani Soţia unui cârcium ar fi un copil grav răniţi Botoşani, 14 Ianuarie Autorităţile locale au fost încunoştiinţate despre o sângeroasă agresiune petrecută în satul Făntânele. Sătenii Teodor Bejenaru, Cozma Călin şi Dumitru Neamţu au pătruns în cârciuma lui Achim Tudose terorizăndu-l pe el şi familia sa. Intervenind mai mulţi săteni, s’a iscat o încăierare care a durat mai multe ore. Soţia cârciumarului şi un copil, grav răniţi, au fost transportaţi pe moarte la spital. S’au făcut arestări. Focul de la azilul „Elena Doamna” A ars acoperişul unui pavilion Marţi seara, la 6 şi jumătate. Soldaţii au evacuat mobila din apartamente. Au sosit apoi posturile de pompieri Central, Cometa şi Sf. Gheorghe, cu d-nii coloneii Pohrib şi Lupaşcu, maior Popescu Fantea şi căpitani Petaleanu şi Paraschivescu. De asemenea au mai venit la foc d-nii Iuca, subsecretar de stat la interne; procuror Deleanu; maior Gica Bunescu, şeful siguranţei Capitalei; inspector Stan Vrânceanu şi căpitan Cătină, şeful dela secţia 23 de poliţie. Operaţiile de stingere s’au făcut cu greutate, deoarece clădirea azilului „Elena Doamna“ nu posedă guri de incendiu şi apa trebuia adusă din altă parte. , Flăcările au distrus o parte din acoperiş şi mansarda. Pagubele se urcă la câteva zeci de mii de lei. La ora 9 seara focul a fost stins și a izbucnit un foc la azilul de fete „Elena Doamna“, din şos. Pandurilor 90. Azilul „Elena Doamna“ are o secţie profesională şi altă câdire unde se află şcoala normală, a cărei directoare este d-na Monroe. D-na Monroe locueşte într-o clădire compusă din parter, etaj şi mansarda, alăturată clădirii şcolii. La mansardă locuiau două femei de serviciu. In camera acestora a observat mecanicul flăcările. Nu se ştie dacă ele au pornit dela un scurt circuit sau dela coşul defect al sobei (restul clădirii are calorifer, dar în camerele dela mansardă erau întrebuinţate sobele). îndată ce s’a dat alarma, a sosit la fața locului, cel dintâi, d. colonel Petrescu, cu pichetul de incendiu al reg. 1 transmisiuni. Arestarea unui hoţ Poliţia Capitalei a arestat zilele acestea, pe Ion Petcu, zis Negoiţă, care a făcut 19 furturi şi spargeri în oraş. El mai era urmărit şi cu un mandat de arestare de 3 luni. Hoţul fura bijuterii, bani şi obiecte de preţ. După încheirea cercetărilor, poliţia îl va trimite la parchet. Accidente de circulaţie Muncitorul Grigore Cristea, de 32 ani, din str. Petrescu VII, nr. 18, trecând pe bulev. Ferdinand, a fost călcat de o căruţă. El s’a ales cu mai multe răni şi fracturi. Salvarea l-a internat la spitalul Colţea. * Alt accident s’a întâmplat pe stir Cauzaşi. Anobuzul 15.922, de pe linia 8, a isbiit pe funicţionnarul comerciant Lupu Leibovici, din str. Pascal 7, provocândiu-i mai multe răni. Intoxicată cu peşte Elena Boga, de 32 ani, din fundătura Călăraşi 12 mâncând ori la prânz, peşte, s-a intoxicat. Salvarea a dus-o la spitalul Filantropia. Lovit de automobil Automobilul 12.464 a călcat, aseară, în calea Griviţei pe lucrătorul cismar Gheorghe Popescu, de 32 ani din str. Imprimeriei, fracturându-i piciorul drept. A fost dus la spitalul Brândenesc. .. —--------- , încercarea de sinucidere de la hotelul „Egypt” La hotelul „Egipt“, din str. Udricani 10, a încercat ori după amiază să-şi ridice viaţa, funcţionarul Beri Iţic Iancovici, de 39 ani, originar din Galaţi. In acest scop, el a luat 10 pastile de luminat. A fost descoperit de perso- nalul hotelului, care a anunţat Salivarea Sinucigaşul a fost dus la spitalul Brâncovenesc. D’n cercetările făcute de comisarul circumscripţiei respective rease că Iancovici a încercat să-şi pună capăt zilelor, din cauza jenei financiare In camera ocupată de sinucigaş s’au găsit patru scrisori, una adresată d-lui procuror general şi alte trei familiei sare din Galaţi. Lovită de tren Ucenica de croitorie Camelia Georgescu, de 13 ani, din str. Răspântiilor 11, pe când traversa, aseară, linia ferată, în dreptul podului din şoseaua Basarab, a fost lovită de un tren. Băiuţa a fost ridicată de ambulanţa Salvării şi dusă la spitalul de Urgenţă. Bătut Muncitorul Niculae Bertel,de 36 ani, din serviciul depozitului „Borsec“, şoseaua Viitor 44 s’a luat la ceartă şi apoi la bătaie cu alt muncitor, anume Grigore Ştefan. Niculae Bertel s’a ales cu piciorul drept rupt. El a fost dus la spitalul Brâncovenesc. Curier judiciar XH Strămutarea procesului asasinatului politic din T.Severin înalta Curte de casaţie s. NI — sub preşedinţia d-lui Const. G. Rătescu — a judecat Marţi cererea de strămutare a anchetei judiciare a oribilului asasinat politic săvârşit de agenţii electorali Trocan şi Alecsescu asupra fostului deputat Marius Vorvoreanu. Precum am scris la timp, cererea de strămutare — pentru cauze de legitimă suspiciune — a fost făcută de parchetul general al Curţii de apel din Craiova şi susţinută de d. procuror Ciurea al înaltei Curţi. D-sa a înfăţişat temeia zilei pentru cari nici instrucţia, nici judecata, acestui fioros omor, nu se pot desăvârşi în condiţiuni, cu adevărat demne pentru justiţie, la T.Severin. Aci s’a asmuţit o adevărată atmosferă de patimă, deslănţuită, — de partide şi fracţiuni — şi de vrăşmaşii şi intimidări. In aceste condiţiuni, atât imparţialitatea judecătorilor cât şi ordinea publică sunt supuse tuturor injoncţiunilor. De aceea, strămutarea cauzei nu e numai o soluţie dar chiar o adevărată necesitate pentru interesul superior al adevărului dreptăţii. In numele celor arestaţi a pus concluzii d. av. Rădulescu- Mehedinţi. D-sia a susţinut că, dacă cererea de strămutare se bizuie pe argumentul ordinei publice, trebuie respinsă ca inadmisibilă (pe consideraţiuni că, pentru astfel de cazuri, cererile trebuesc îndrumate prin ministerul justiţiei) ; iar dacă cererea de strămutare se bizuie pe argumente de suspiciune, personale, adică referitoare la anumiţi judecători, trebuie respinsă ca nefondată (pe motiv că nu s’ar fi articulat nici un fel de dovadă în această privinţă). înalta Curte — formată cu d-nii preşedinte Rătescu şi consilieri N. Bădescu Roşiori, Teodor Radu, Cartanian Niculescu, P. Patriciu, I. Strelicescu şi Valentin după scurtă deliberare, a admis cererea parchetului general de Craiova, şi a dispus strămutarea instrucţiei (şi, eventual, a judecăţei, cauzei) la Ilfov. Cercetările se vor continua deci la parchetul tribunalului Ilfov, şi anume, după toate probabilităţile, la cabinetul nr. 1 al d-lui jude instructor consilier Gh. Niculescu Bolintin care a instrumentat cazul — prin comisie rogatorie—şi până acum. Iar in cazul când se va ajunge la ordonanţă definitivă de urmărire, în cauză, procesul fioroasei crime se va judeca de juraţii Capitalei. ACUZAŢII AU FOST TRIMIŞI LA BUCUREŞTI T.Severin, 14 Ianuarie Astăzi, după hotărîrea dată de înalta Curte de casaţie, pentru strămutarea la Bucureşti a cercetărilor în legătură cu asasinarea lui Marius Vorvoreanu, s’a primit în localitate o telegramă prin care s’a cerut trimiterea la Bucureşti a acuzaţilor Gh. Trocan şi N. Alexescu. Cu trenul rapid dela ora 4 d. a., a plecat la Bucureşti prim pretorul Gh. Trocan, însoţit de d. jude-instructor Niculescu Bolintin, iar cu trenul personal de astăseară, la ora 9,40, a fost trimis şi N. Alexescu, însoţit de doi agenţi de la siguranţa Capitalei, care venise în localitate în acest scop, încă de azi dimineaţă. Procesul înavuţirii lui Eug. Titeanu Locuitorii obştei din com. Preajba (Romanaţi) au introdus acţiune pentru anularea actului de cumpărare a moşiei Titeanu. Acţiunea a fost primită la Judecătoria rurală Caracal, ori după amiază, şi s-a înregistrat sub nr. 166. Termenul de judecată a fost fixat la 24 Aprilie a. c. cu chemarea pârâţilor la interogator. Sătenii vor fi ajutaţi în acţiunea lor de d. Ştefan Georgescu-Ţipirig, cunoscut prieten al lor, care de altfel a mai făcut multe fapte frumoase (printre cari şi şcoala din comună) şi care va căuta ca pământul să intre în mâinile țăranilor. Tâlhărie D, jude in str. Sîmionescu a lansat eri mandate de arestare contra următorilor: soldatul Petrescu Tudor, din batalionul de gardă (din str. Păunescu 78 Lupeasca), Serbachim Ion (din fund. Broscăriei 11) şi Florea Ion (din str. Smarandache 16). Numiţii sunt învinuiţi de tâlhărie. Au simulat adică, în cârciuma lui Gherondachis din Lupeasca, furtul unei... mănuşi; au fixat apoi bănuielile pe unul dintre consumatorii localului, anume Ion Câmpeanu, pe care l-au şi ridicat pe sus spre a-l duce la comisariat. S’au oprit însă pe drum, în beznă. Şi aci l-au desbrăcat pe bănuit nană la piele, l-au jefuit şi l-au lăsat gol puşcă. Săvârşind isprava, au venit la cârciumă ca s’o repete. Nu mai era însă nici un client.e aceea s’au înapoiat la prima victimă — ce adăsta vre-un ajutor, tot în şosea, unde îl lăsaseră bandiţii — şi l-au maltratat din nou crunt. Apoi au dispărut. Ancheta continuă. Pâncuirea nu implică premeditare în alta. Curte de casaţie s. II — sub preşedinţia d-lui Const. G. Rătescu — a fixat Marţi o jurisprudenţă de excepţional interes ce schimbă radical punctul de vedere, de până acum, al justiţiei noastre în această materie. A decis anume că: premeditarea (circumstanţă specială, agravamtă, în crime) nu implică şi pândirea (ea însăşi e agravantă, în materie), ci ambele arr fi de sine stătătoare şi susceptible csici de a fi sesizate independent una de alta. In speţă, recurentul Ion N. Ion — trimis în judecata juraţilor din Focşani pentru crimă de crucidiste săvârşită cu precugetare şi pândire — fusese condamnat la muncă siltnică pe toată viaţa pe baza vereiatului juriului, cu toate că răspunsul judecătorilor populari fusese negativ în ce priveşte premeditarea şi pozitiv numai în ce priveşte pândirea. Tocmai din acest fapt, apărarea în recurs a tras argumentul nulităţii verdictului. A susţinut — de acord cu vechea juris,prudenţă a supremei Curţi şi pe temeiul logicei aparente — câ intru cât pândi, rea ’matică pminfur«, dim moment ce prin verdict s’a răspuns ,»nu“ la chestiunea dacă omorul s’a făptuit cu premiediitare, ar urma că răspcmisnul imediat următor, al juraţilor, de „da“, la chestiunea dacă omorul s’a ramas cu pândire, este contradictor. Imarta Curte a fixat că ideea şi noţiunea de pândire nuimplică, nu cuprinde şi pe aceea de premeditare. In canteecinţă a respins recursul ca nefendat şi a menţinut osânda rostită die Curtea cu juri a jud. Putina. Ancheta atentatului din strada Mântuleasa Instrucţia judiciară în afacerea atentatului încercat de alienaifeul Aurreliu Ionescu asupra rabinului şef al Capitalei, d. dr. Nritmirower, a continuat Marţi intens. Magistratul anchetator a operat o descindere la locuinţa şi în cartierul atentatorului, fixând o serie de amănunte asuipra stării lui mintale şi asupra relaţiilor sale. A verificat apoi originea armei crimei. Inacearată privinţă s’a ajuns la precizarea unui punct plin de interes. Revolverul cu care s’a plănuit suprimarea rabinului şef e străvechiu, probabil nici n’a putut fi întrebuinţat ani de-a rândul, înainte De aceea, Aurel Ionescu în preajma atentatului, şi-a pus arma în stare de funcţionare. A reparait-o... ca nouă! Totuşi armurierul nu s’a interesat,’ precum era obligat, dacă Ionescu posedă legiuitul permis. Şi nici n’a informat poliţia despre reparaţie, cum ar fi recomandat cea mai elementară prudenţă. Armurierul în chestiune e un I. Herşcovici, care a şi fost convocat — pentru azi — la cabinet. Cercetările continuă. Cine revoaca pe lichiddatori ? Trib. Ilfov s. I comn. s’a pronunţat Marţi asupra cererilor ce s’au făcut, de mai mulţi creditori ai societăţii „Urania“ de asigurări, de a se pronunţa revocarea d-lui Jean Rimboerg, din funcţia de lichidator al întreprinderii Tribunalul a respins cererea ca rău îndreptată. A fixat anume că, din moment ce această însărcinare — de lichidator — a fost hotărîtă și acordată de comisiunea de creditori, numai acestei comisiuni urmează a i se adresa orice cereri de înlocuirea lichidatorilor. Tribunalul a confirmat arestarea traficanţilor de bilete pe c. f. r. Trib. Ilfov s. net. a confirmat Marţi mandatele de arestare a primului tot de traficanţi de bilete pe c. f. r. false: Wilhelm Sechter, Elias L., I. Berntlial, Bernard Blayer zis Mayer şi Haim Katz Câte cinci — precum am scris la timp — sunt învinuiți că au negociat pe la poarta hotelurilor de mâna a doua bilete de drum de fier, cu preț redus* falsificate. Ancheta continuă la cab. 3 instrucție. In materie de marca de fabrică _ Trib. Ilfov s. n com., admiţând acţiunea făcută de firma D. J. Anderson din Glasgow (Anglia), pentru ocrotirea mărcii sale de fabrică a produselor „dejalene“, a hatarit că: In temeiul convenţiei relative la mărcile de fabrică intervenită între România şi Anglia, e statornicit că supuşii britanici îşi au drepturile lor pe deplin apărate în ţara noastră chiar şi în cazul când mărcile de fabrică ale produselor respective — fără a fi înregistrate legal în ţara de origine — au fost însă înregistrate în România. Diverse Tribunalul s. II a condamnat la o lurtă închisoare — şi la despăgubiri civile pe Sandu Herescu, fost încasator al „Gazetei Municipale“ fiindcă şi-a însuşit diverse sume încasate pentru administraţia publicaţiei. Trib. Ilfov s. H — format cu d-nii judecători Negru, Iţiacovici şi procuror Aievm — a condamnat în prezenţă la 15 zile închisoare correcţională pentru abuz de încredere pe Alexandru Iţkcovici, fost agent de piaţă al soc. Ancora de asigurări dovedit că şi-a însuşit vreo 15 mii lei din încasărle curente făcute pentru întreprinderea al cărei încasator era. -------ooOOOoo-------* Tulburări e de digestie Apa naturală purgativa FRANCISC-iOdF”, recomandată de atâţi mediei- goleşte şi desinfecteazâ tubul digestiv, regulează activitatea intestinelor, întăreşte aromati, curăţă sâ gele, linişteşte nervii şi crează buna stare eneralâ şi buna depozitie a pacientului iar durerile de cap provocate de indigestie dispar in băcănii farm. si drog. uct. —DOT' ■ £ •oon- PropriEtarii E prese de oloi la lunsterul de finanţe Eri sa prezentat la ministerul de finanţe o delegaţie a asocciaţiei generale a merior morari, secţia propristariilor fie prese de oloi, compusă di.n d-nii: senator Sănduilescu, vice preşedinte al Senatului. Al. Popescu, directorul asociaţiei generale a micilor monaci şi Paul Dumitriiu, preşedintele asociaţiei din jud. Sălaj, cu un memoriu prin care proiectează împotriva aplicării taxei forfetare pentru taxa de corpumaţie, întrucât această taxă trebue să se plătească de conoumator iar nu de proprietarul uneiii ţel. Memoriul exprimi apoi următoareie doleanţe: _Intrucât imprinerile au fost făcute în mod nelegal, unele piese de aceeaşi marca si cantitate de producție fiind supuse la impuneri diferite, se cere revizuirea tuturor impunerilor, şi a aplicarea lor în mod egal şi uniform pentru aceleaşi categorii de prese. Dacă sumele ce se plătesc pentru primul trimestru sunt mai mari decât cele la care vor fi obligaţi proprietarii de ulei, nlte după revizuirea impunerilor, să fie trecute în contul trimestrelor ulumătoare. In căzut când nu vor putea fi scutiţi de această taxă, proprietarii de uleinte acceptă să conntribuie la crstarea fondului armamentului, obliigându-se să plătească jumătate din taxele impure, pe categoriile la care se va stabili, după revizuire. Citiţi in „VES de joi 16 Ianuarie O carte nouă. — S. V. P. — Moda. — La o expoziţie. — O inovaţie radiofonică. — Filme. — Teatre. — Radio. — Rubrica femeei: sfaturi către o tânără. — Ce nu-ţi dă prin minte. — O femeie urmărită. — Ecouri; Hitler. O definiţie a d-lui Argetoian sau Madgearu ; l env C.; Caricaturistul B. — Cititorul de urme. — Medicii. - Mitică şi comp. — Maşină contra minciunilor (o nouă invenţie a Americei). - Cucerire improvizată. — Mofturi. — Eu iubesc, tu iubeşti, el iubeşte. — Cetăţeanul. - Intre Capsa şi Corso: Iancovescu; Timică. De la turneul „Alhambrei“. Un artist gripat. O păţanie a lui troe. — Salomon cel înţelept (pe-ă bibică într’un act) Fapte diverse. — Anotimpurile 5 Lei 16 pagini