Universul, noiembrie 1936 (Anul 53, nr. 317-331)

1936-11-16 / nr. 317

Actul al 53-lea Nr. 317 Luni 16 Noembrie 1936 Singuratic fără mizantropie Mă leagă o prietenie veche de profesorul de filozofie, care a izbutit prin muncă onestă, să treacă spre catedra cea mare a scrisului cotidian, făcând din destăinuirea sufletului său o pagină de carte, zilnică, dăruită mulţimei. Sincer şi drept în bunătatea lui, il regăsesc acela?, atât ca organizator al înlesnirii traiului tuturor învăţătorilor, în instituţiunea unde a izbutit să creieze sanatorii, burse şi locuinţe pentru membrii corpului didactic, fiind iubit şi preţuit de cărturari sub numele de, Grigore Tăuşanu, aşa cum, îl preţuim noi, din scrisul lui, când iscăleşte Petronius. Aceşti doi oameni sunt într’adevăr dintr’o bucată, şi nu au contrazicere micşorătoare. Clipele de reculegere, preschimbate în cugetări, au apărut acum în noul volum al lui Tăuşanu Petronius: „Opiniile unui singuratic“. Nu e o creaţie artificială din arbitrarul unui sistem prin care filozofia să constrângă faptele, ci luând de la străbunul arbitru al eleganţei, dorinţa unei frumuseţi interioare, se întregeşte un crez din însăşi judecarea aspectelor vieţii trecute, în conştiinţa unui om civilizat, iată ce înseninează acest scris, în hotărîta lui bunătate ,dăndu-i ca o caracteristică de critică, harul cel mai preţios: omenia. Carte bine venită. Epoca noastră resimte sub puhoiul literatural, nevoia unei noui reculegeri. Ce se citin odinioară, ca învăţături pe vremea lui Neagoe, tăinuiri pe timpul lui Anton Pan, aforisme şi sfaturi ale vieţii, luminând din împrejurări mărunte peste vălmăşagul zilelor, poate să devie iar, mai mult decât o modă. E genul de a gândi, călăuzind bine simţul, chiar fără ostenitoare introduceri în teorii filozofice. Citirea acestor „cugetări asupra lumei" nu lasă în urmă acreală desnădăjduită, nici nu trezeşte dorul unei răsculări nimicitoare şi sterpe. E ca o plimbare într’o grădină, pe unde, între flori fragede câte îndeamnă pieptul să respire mai larg mireasma trecătoare, întâlneşti şi frumuseţea unor pietre albe, pe care cândva au fost săpate înţelegeri din Platon şi Plotin ,din Marc Aureliu, şi din lumina creştinătăţii. Singuraticul în lupta pentru răspândirea culturei a înţeles cât de binefăcătoare pot fi unele cărţi izvorâte limpede din unele vieţi, nu ca o atitudine ci din adâncul lor fel de a fi. ADRIAN MANIU Ce vor turiştii Nu mai sunt bandiţi în Calabria. Iată o veste, care ar trebui aă umple de bucurie pe locuitorii acestei provincii şi totuşi se întâmplă tocmai contrariul. Cel puţin comercianţii acestui pitoresc ţinut sunt într’o mare fierbere din cauza aceasta căci Calabria fără celebrii ei bandiţi nu mai exercitează vechea ei atracţie asupra turiştilor, dornici de senzaţii puternice Peisagiile sunt încântătoare, oraşele demne de văzut, dar drumurile sunt prea sigure, şi deci monotone. Nici un turist nu mai poate nutri speranţa să-şi vadă automobilul oprit de un individ fioros, cu pălăria calabreză pe-o ureche, cu revolverul în mână, şi care să-i strige: „punga sau viaţa!“ Să nu se creadă, că afirmaţia noastră e o simplă glumă. Sindicatele de iniţiativă ale Calabriei, înţelegând că acesta era principalul punct de atracţie nu ştiu ce mijloc să născocească spre a-şi recăpăta faima pierdută. Se pare că ,la adunările respective, discuţiile sunt foarte aprinse şi se fac propuneri, unele mai ciudate decât altele. Astfel primarul unui târguşor de munte a luat apărarea costumului regional, pretinzând că banditamul nu mai putea dăinui de când frumosul port calabrez fusese înlocuit cu banalele haină „civile“. „V’aţi putea închipui, a spus el pe un Fra Diavolo, fără pălăria lui ascuţită, fără flintă şi fără flamura neagră ? Nimeni nu l’ar lua în serios, dac’ar fi îmbrăcat ca un domn de la oraş, îmbrăcaţi cu toţii, tradiţionalele noastre costume şi vechiul şi „cinstitul“ banditism va reînvia, iar turiştii vor da din nou năvala, aducând belşugul în ţinutul nostru“. Nedespărţiţi un pui de crangur, care deşi . tinuă să primească mâncare are opt luni nu se desparte un gură şi chiar să sugă. pas de mama sa, de la care con- | O metodă spre a vinde romanele Un editor din New-York a lansat o noutate cu adevărat i extraordinară în domeniul romanelor criminale, Constatând că marele public, i care asistă la procesele crimi- I nale senzaţionale e mai puţin I impresionat de crimă decât de instrumentele care au folosit la săvârşirea ei, s’a gândit, că cititorii unui roman de acest gen ar fi încântaţi să li se ofere aceleaşi senzaţii. El puse astfel în vânzare cărţi însoţite de o cutie conţinând toate obiectele necesare la reconstituirea unei crime. Nimic nu lipseşte. Nici chiar cadavrul! Un carneţel conţine câteva indicaţii spre a da cititorului posibilitatea de a urmări toate fazele crimei. Urmând regulele jocului, cititorul găseşte soluţia potrivită şi are dreptul să se creadă Sherlok Holmes. Iată o inovaţie, care ar putea fi cu folos întrebuinţată de autorii de romane, care nu se prea vând un joc de societate ingenios întocmit şi având o oarecare legătură cu subiectul cărţii, pus într’o cutie cu o frumoasă etichetă şi ataşat volumului în chestiune, ar ispiti poate mai mult decât toate recenziile binevoitoare sau reclamele sgomotoase. Transformam orice lampa veche de petrol într o lampă yT&ijddlch Unde nu există electricitate lumină bună prin lampa JÎ^axdcUrt. Fără presiune, fără încălzire Funcţionare automată. 125 de lumini putere, obţinând lumina zilei prin petrol lampant Fără miros, sgomot sau pericol. Prospecte gratuite trimites BUCUREŞTI I.. Str. Resali, II • CLUJ, MemonduUll. 13 • CRAIOVA, punnak * • IAŞI. Unirel. 17 • TIMIŞOARA. 111. C. Br&llAM. U  Louix cincizeci de arui* Citim în UNIVERSUL din 14 Noembrie 1387. — A sosit în Capitală d. Grecov, fost ministru bulgar. Se zice că această călătorie stă in legătură cu intenţia guvernului bulgar de a încheia un împrumut de 30 milioane. · Viena —„Die Presse” află că în întrevederea dintre ţarul şi prinţul Bismarck acesta din urmă şi dovedit celui dintâi că actele pe care le-a primit, privitoare la atitudinea cancelarului german în chestia bulgară au fost falsificate şi anume foarte probabil de către orleanişti. Astfel că neînţelegerile dintre Rusia şi Germania au fost pricinuite mai mult prin manoperele altora şi se vor aplana poate acum, când aceste manopere sunt descoperite. Lucrările ce se execută la Giurgiu pentru rectificarea canalului Sft. Gheorghe continuă cu multă însufleţire. Un nou asalt muntelui Everest O nouă expediţie se pregăteşte să ia cu asalt cel mai înalt pisc al globului. Dacă guvernul tibetan, pe teritoriul căruia se găseşte muntele Everest, îşi va da consimţământul, expediţia, — care, de data asta, va număra mai puţinii membri — va porni în anul 1938. Se ştie că ultima expediţie a fost compusă din 12 membri. Clubul alpin englez va coopera în acest scop cu societatea geografică re-gală a Marei Britanii. Două sânt problemele care se pun, deocamdată , întâia, dacă expediţia trebue să pornească mai devreme, la începutul sezonului şi a doua, dacă trebuie să ia cu ea oxigen, dar aceste chestiuni vor fi rezolvate într’un fel sau într’altul, principalul fiind ca muntele să poată fi cucerit... Trebuie să notăm că în diferitele expediţii pe muntele Everest s’a ajuns la înălţimi variând în- tre 23.000 picioare și 27.000. Ultima a fost în 1936. Experienţă reuşită... Ca urmare a unor experienţe pentru controlarea rezistenţei la încărcătură a podurilor din Anglia, acest pod pe care se vede îngrămădită o mare cantitate de metal, s-a prăbuşit în câteva clipe. Mascota ministrului D. W. Morrison noul ministru englez al agriculturei eșind din casă spre a se duce la palat e întâmpinat de o pisică neagră... ceea ce, pentru englezi, e un semn bun. O scrisoare de acum 7000 de ani La galeriile Grayton din Londra a fost expusă cea mai veche scrisoare din lume. Bineînţeles, ea nu e scrisă nici pe hârtie şi nici chiar pe pergament, sau pe vreo foaie de papirus, ci pe o tăbliţă argilă, pe care literele au fost săpate cu un vârf ascuţit. Ea a fost descoperită în timpul săpăturilor făcute la Ur, în Chaldea şi avea chiar şi un plic, format ca o pungă tot din argilă arsă in cuptor. Autorul acestei scrisori, după cum afirmă istoricii, trebue să fi trăit sub prima dinastie a Babilonului, cu alte cuvinte acum vreo şapte mii de ani. Cuvintele pe care le conţine au fost descifrate după multă trudă. E vorba de cumpărarea sau închirierea unui câmp, pe care un anume Anini trebuia să-l cedeze unui oarecare Simti-Ho. Ce păcat însă, că scrisoarea atât de veche nu e o scrisoare de dragoste; poate că ea ar fi conţinut ceva nou în acest do- Găinile medicale Oraşul Brno din Cehoslovacia a fost câteva zile prada unei mari îngrijorări. Nişte hoţi, pătrunzând pe proprietatea doctorului Przek, furaserăcincizeci de găini şi vreo treizeci de iepuri. Lucrul n’ar fi fost atât de grav, dacă ar fi fost vorba de nişte găini şi iepuri normali, dardr. Przek îşi transformase coteţul într’un laborator de experienţe ştiinţifice şi fiecare din pensionarii ■ săi era tratat cu vreun ser sau vaccin mai mult sau mai puţin primejdios. Vă închipuiţi ce dezastru ar fi fost dacă aceste orătănii şi aceşti iepuri ar fi fost consumaţi de populaţia neştiutoare de bolile pe care le puteau răspândi. Medicul anunţă prin ziare furtul a cărui victimă fu- I sese, arătând la ce primejdie se expuneau aceia cari ar fi cumpărat şi consumat vre-o găină, sau vre-un iepure. O comisie specială fu trimisă în grabă de autorităţile sanitare din Praga, spre a vedea ce era de făcut şi timp de cincisprezece zile, târgul de păsări fu suprave- j ghiat cu stricteţe luându-se sân- ge de la toate găinile şi toţi ie- 1 purii spre a fi analizat. Cu mij- J locul acesta primejdia a fost în- lăturată şi în cincisprezece zile li- |niștea fu restabilită. . . FABRICA ROMÂNA de CLOPOTE POLICANDRE ŞI SFEŞNICE BISERICEŞTI NICOLAE IONESCU & FIU Furnizorul Curţii Regale şi al 81. Patriarhii Bucureşti Splaiul Unirii 73 — Telefon 3.94.54 Sucursale: Craiova, Chişinău, R. Vâlcea, Bălţi Numai vizitând cea mai mare expoziţie din ţară, de clopote, policandre şi sfeşnice veţi putea obţine o calitate superioară şi la un preţ rezonabil 59 Vopsiţi - vă părul acasă Este mai sănătos şi mai eftin Vopseaua de păr RAPID se găseşte pretutindeni, fiindcă o întrebuinţează mii de oameni cari vor să aibă părul nu numai vopsit în culoarea dorită, dar şi mătăsos şi cu aspect natural. Afară de aceasta, RAPID mai dă părului un luciu specific, care înfrumuseţează şi întinereşte. Cu vopseaua de păr RAPID se pot obţine zeci de nuanţe derivând de la negru, brun, şaten şi blond. Cereţi furnizorului Dv. una din cele patru culori de bază şi, printr-o manipulare simplă, veţi căpăta exact nuanţa dorită. De vânzare la farmacii, drogherii şi parfumerii. Preţul lei 70. 1152 li* Prahova Braşov, 13 Noembrie , armată, a început instrucţia a 26 de comunişti arestaţi în jud. Prahova, în preajma zilei de 7 Noembrie. Instrucţia se face de d. căp. Negreanu ’ -------ooO : • : Ooo------ Anchetarea unor comunişti In jurul dărâmării localurilor insalubre din Crucea de piatră Vineri seară s’a ţinut la ministerul de interne o consfătiuL La consiliul de război al corp. r,e între d-nii D. Iuca, titularul departamentului, Al. G. Dexnescu primarul general al Capitalei şi d. col. Gabriel Marinescu, în legătură cu un incident iscat între primărie şi poliţie cu prilejul dărâmării localurilor insalubre din „Crucea de piatră“. Prefectura poliţiei municipiului Bucureşti ne trimite spre publicare următoarele : „Se desminte categoric svonul înregistrat că ar exista un conflict între prefectura poliţiei şi primăria Capitalei, în legătură cu dărâmările din cartierul Crucea de piatră. Ştirile răspândite în ultimele zile au avut drept scop creierea unui diferend intre două instituţii care au lucrat întotdeauna în cel mai perfect acord”. ----------XXX . XXX--------- Mâncaţi, beţi ! 99 Luaţi apoi, Magnesia Bisurata Anumite mâncăruri cari, până acum se digerau greu — în cazul Dv. — vor putea fi luate fără teamă, dacă aveţi prevederea ca imediat după masă, să luaţi puţină MAGNESIA BISURATA, în praf sau în comprimate. Iar dacă aveţi dureri cronice de stomac, Magnesia Bisurata, neutralizând excesul de aciditate produs de mâncărurile prea grele sau prea picante, piperate, de vinuri sau de alcooluri tari, toate aceste mici tulburări vă vor fi evitate sau vor dispare în 3 minute. Dacă după luarea mesei aveţi gaze, un exces de aciditate, gura amară, dureri de cap, apăsări, somnolenţă, încercaţi chiar de azi, după dejun şi cină, MAGNESIA BISURATA şi veţi fi uimiţi de rezultate. Magnesia Bisurata e remediul mondial de care se folosesc, de ani îndelungaţi, toţi acei al căror stomac este prea delicat. De aci înainte ei se vor putea bucura de fiecare fel de mâncare. Magnesia Bisurata se află de vânzare în toate farmaciile şi drogneriile cu preţul de lei’75. — sau în format mare economic, cu Lei 110. 508. UNIVERSUL De la „Asociaţia ziariştilor creştini“ Joi, 12 ort„ s’a întrunit consiliul de administraţie al „Asociaţiei ziariştilor creştini“. S-a hotărît ca toţ membrii asociaţiei să se prezinte în termen de 20 zile la secretariatul general, pentru completarea actelor de stare civilă şi cu documentele doveditoare a calităţii profesionale, pentru ca asociaţia să cunoască posibilitatea de apărare a intereselor în faţa anteproectului de lege al presei. Se vor elibera şi nouile legitimaţii, cele vechi devenind nule pe data de 1 Decembrie a. c. Orice lămuriri se vor da zilnic, între orele 17-18, de secretariatul general, din strada Brezoianu 3. +»♦♦♦ 4 4 ♦++ +♦++♦»♦ Refuzaţi surogatele oferite de revânzători şi cereţi numai „DIANA FRANZBRANNTWEIN“ în flacoane originale plumbuite, singura fricţiune în ţară în a cărui compoziţie abundă mentholul pur japonez. FURNIZORII CURŢII REGALE e desigur DIANA Franz- Dranntwein, a cărei eficacitate s'a dovedit neîntrecută, • ca preventiv ideal împotriva răcelii şi a bolilor provenite din răceală; • ca remediu fără egal, — prin simpla funcţionare a trupului, când primejdia s'a ivit. In orice casă — pentru Dv. şi pentru copiii Dv. —» trebuie să se găsească oricând. Conferinţa d-lui profesor Nicolae Iorga la „Liga Culturală“ Marţi 1 Decembrie, orele 5 d. a.. „Liga Culturală“ va sărbători ziua Unirii, printr-o serbare în localul teatrului „Ligii Culturale“ din b-dul Schitul Măgureanu . Va vorbi d. profesor Nicolae Iorga, preşedintele„Ligii Culturale”, desvoltând subiectul : „Cu ce apărăm Ardealul” , îşi vor da concursul, artişti , de la Opera Română şi teatrul Naţional şi orchestra „Ligii Culturale“ sub conducerea d-lui Ilarion V. Covalschi. Intrarea liberă.« O împo Dr. I. Lupaş. Probleme şcolare Sub acest titlu, editura „Cugetarea“ prezintă un volum de 280 pagini eşite din condeiul cunoscutului profesor universitar şi academician dr. Ioan Lupaş. Cartea îmbrăţişează o serie întreagă de chestiuni actuale, cari vor trezi interes puternic şi durabil în sufletul membrilor corpului didactic de toate categoriile, precum şi în al părinţilor şi în al studenţilor, începând cu problema bacalaureatului, continuând cu cele privitoare la învăţământul particular, la metodele de predare a istoriei şi religiei, la proiectul liceului filosofic, la autonomia universitară şi la scopurile învăţământului superior, volumul se încheie în ton optimist prin înregistrarea unui triumf al ştiinţei romăneşti, triumf ieşit la iveală în ultimul an şi menit a spori încrederea tuturor factorilor în puterea de creaţiune culturalăştiinţifică a fiilor neamului nostru. Felul d-lui profesor Lupaş de a scrie clar, sugestiv şi totdeauna cu argumente convingătoare, este cunoscut şi apreciat cu meritate laude din partea tuturor cititorilor atenţi şi inţelegători. In acest volum expunerile d-sale sunt şi mai vioaie şi mai atractive decât în studiile istorice, întrucât nu sunt înte- r meiate pe documente vechi, ci rupte din sbuciumările sufle- teşti ale actualităţii; sunt clipe trăite de autor ca şi de toţi membrii corpurilor didactice. 1