Universul, iunie 1938 (Anul 55, nr. 163-177)

1938-06-16 / nr. 163

8 I mi I III iilMfimTlH Ili—I IMII HM I il 119 1 —— in „GENERALA“ SOCIETATE ROMANA DE ASIGURĂRI GENERALE BUCUREŞTI, BULEVARDUL REGELE CAROL I Nr. 14 CAPITAL SOCIAL DEPLIN VARSAT LEI 50.000.000 înştiinţare Se aduce la cunoştinţa Domnilor asiguraţi că la a 126-a tragere pe luna Iunie 1938 a poliţelor de asigurări populare cu amortisment, făcută la sediul său în prezenţa Domnilor delegaţi ai Ministerului de Industrie şi Comerţ şi al Prefecturii Poliţiei Capitalei, au eşit la sorţi următoarele combinaţiuni de «'»n ţ n 9 ovo • 1) v.’v. S. ; 2) P. Z. I. ; 3) J. N. Q. ; 4) Z. Q. P. ; 5) N. A. P. PUBLICATIUNE Ultimul termen pentru efectuarea vărsământului al IMea de 250 lei de acţiune la emisiunea „LETEA“ din 1938 expiri Azi Miercuri 15 Iunie. Acest termen nu va fi prelungit. Consiliul de Administraţie PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BRAŞOV Serv. economic. Publicaţiune de Licitaţie No. 13 488/1938 Pentru procurarea unui transformator electric se va ţine în ziua de 5 Iulie 1938, ora 12 la Primăria Braşov o licitaţie publică. Condiţiunile detailate se pot primi la serv. economic. Braşov, la 6 Iunie 1938. Primar, Col. Victor Nanu m. p. p. Secretar General, Dr. Popovici m. p. In conformitate cu originalul Expeditor. Reiner '• 8149 MTi IMII lllllll MMIIIIHMIBI1IWII111 I II 11 Deraerea de pe linia Constanţa-Carmen Sylva Constanţa, 13 iunie Azi, dimineaţă, pe linia Constanţa—Carmen Sylva, s-a întâmplat o deraiere. Unul din vagoanele trenului personal, plecat la ora 7,50 din gara locală spre staţia Carmen Sylva, pe când trecea prin dreptul cantonului nr. 2, a sărit de pe şine. Trenul a fost oprit şi fiind anunțate organele c. f. r., s-a trimis o echipă de lucrători, care a procedat la ridicarea vagonului. Un concurs de prăşitoare pentru porumb Uniunea sindicatelor agricole împreună cu Institutul de cercetări agronomice au organizat şi în acest an un concurs de prăşitoare pentru porumb. Concursul se va ţine Vineri 17 iunie, c., pe terenul aflat la km. 12 pe şoseaua Bucureşti-Ploeşti. La concurs vor participa principalele firme de unelte agricole. Caracterizarea uneltelor de prăşit se va face ţinând seamă de : felul de a lucra (ruperea scoarţei, tăerea buruenilor, omogenitatea lucrului), cum se comportă în timpul lucrului (înfundare, stabilitate, uşurinţă de conducere); construcţia şi capacitatea de lucru (soliditate, echilibru şi suprafaţa lucrată în unitatea de timp). Juriul este compus din d-nii C. Garoflid, I. Cămărăşescu, A. Pană, C. Sescioreanu, N. Rosetti-Bălănescu, ing. E. Medianu şi ing. Gh. Bungescu. Plecarea se va face în ziua de 17 iunie, orele 8 luni, de la sediul Uniunii sindicatelor agricole, b-dul I. C. Brătianu 5. D-nii agricultori cari doresc să urmărească concursul sunt rugaţi să se înscrie la Uniunea sindicatelor agricole b-dul I. C. Brătianu 5, telefon 5.09.47, până în dimineaţa zilei de Joi 16 Iunie. 99Cultul Patriei Şedinţa comitetului. — Viitoarea activitate Sâmbătă a fost la sediul său din Bucureşti str. Cobâlcescu No. 21, şedinţa comitetului asociaţiei „Cultul, Patriei“. Asupra celor discutate ni s-a trimis următoarele : D. MARIN ŞTEFANESCU, profesor universitar, preşedintele asoc. „Cultul Patriei“, a făcut următoarea expunere : ,,Noi, alături de celelalte societăţi, asociaţii, ligi culturale patriotice, şi fără să facem politică de partid, am constatat necesitatea unui naţionalism constructiv dar luminat, doctrinar, ordonat, înţelept, de echdibru între extreme, întemeiat atât pe ştiinţă cât şi pe Credinţa creştină tradiţională a neamului românesc, şi pe care să-l propovădiuim poporului nostru întru a lui propăşire. Prin acest naţionalism, prin acest românism, n’am înţeles o doctrină barbară de cotropirea drepturilor celorlalte neamuri, dar nici o slăbiciune astfel ca celelalte neamuri să ne cotropească drepturile noastre, cio doctrină nobilă, demnă de apărare, şi decii de propăşire, a drepturilor noastre româneşti şi creştineşti. In acest spirit activăm de peste un deceniu, alături de celelalte societăţi, sau ligi, culturale patriotice, şi în anii din urmă îndeosebi cu Liga Antirevizionistă română. Am ţinut conferinţe, predici, în întreaga ţară. Am tipărit, cât am putut, şi o foaie a „Cultului Patriei“. Am făcut o aplicaţie, o practică ,a unei teorii, a unei filosofii, îmi este scumpă mai mult ca orice filozofia, dar aplicată La viaţa patriei, fiind animată de creştinism timpul ne-a arătat că era în adevăr adânc necesar o atare propagandă. Insă această necesitate este cu atât mai urgentă şi imperioasă în actualele împrejurări, când guvernul însuşi a intervenit OU’ puteri excepţionale ca să pună capăt agitaţiilor extremiste, şi să ferească astfel ţara de primejdioase zguduiri. Au luat parte la discuţii, d-nii: Em. Miclescu, fost preşedinte la înalta Curte de casaţie, fost ministru, general C. Dragu, prof. G. C. Dragu, general adjutant N. Rădescu, avocat Al. Darie, etc. S'a amintit cu pietate numele regretatului savant dr. G. Marinescu, care a fost unul dintre membrii fondatori ai „Cultului Patriei“. S’a omagiat pictorul Costin Petrescu, membru al „Cultului Patriei“, autorul marei fresci, dela Ateneul Român, a istoriei neamului românesc. S’a stăruit asupra nevoii solidarităţii, a unirii, bunilor români. a Congresul internaţionale muzică din Florenţa Al treilea congres internaţional de muzică s-a ţinut anul acesta la Florenţa în Palazzo Vecchio, sala „Duecento“ şi a fost patronat de principesa Maria de Piemonte. Au luat parte la congres numeroase personalităţi ale muzicii, criticii şi regisoratului. Tema fundamentală a congresului a fost „Gustul modern şi muzica trecutului“. Au făcut comunicări şi desbătut probleme muzicale în legătură cu acest subiect d-nii Emile Valllermot, Collaer, Darius Milhaud, Casella, Gui şi regisorii Walleek, Venturini, Graf şi Salvini Congresul a fost prezidat de cunoscutul scriitor Ugo Ojetti, de la Academia italiană. Marile manifestări artistice anuale ale „mai“-uri florentin au cuprins între altele, reprezentaţii ale operelor Antoniu şi Cleopatra (Malipiero), „Flacăra“ (Respighi) şi „Castelul lui Barbă Albastră“ (Bartók) ultimele două cântate de opera din Budapesta. Balete cu Serge Lifar şi concertele Filarmonicei din Berlin, dirijate de Furtwengler, au fost alte aspecte ale festivităţilor internaţionale de la Florenţa România n’a participat nici la congres, nici la partea muzicală. Congresiștii s-au bucurat de o foarte frumoasă primire. UT'! VERSUL’‘ •»tabilip ww.rakmra'.-NK1»1* mnn7mil al 55-Tea Nr. 163 Joi 16 Iunie 19S5 MODIFICAREA PREŢURILOR PETROLULUI LA SFART Ministerul economiei naţio- fixate prin decizia nr. 99362 din care a dat o decizie prin care 24 ianuarie se modifică precum preţurile petrolului lampant, urmează: DISPOZIŢII COMPLIMENTARE Decizia mai stabileşte că „pentru localităţile din cuprinsul fiecărui judeţ, primăriile respective vor stabili preţurile de vânzare, plecând de la preţurile de bază fixate pentru Capitala judeţului, la care se vor adăuga, ţinând seamă de lungimea şi greutăţile transportului, cheltuelile de transport şi beneficiul normal al revânzătorului fixat prin Decretul Regn—e gal 2392 din 28 Mai 1937. Prefecturile de judeţ vor coordona şi aproba aceste lucrări. In cazul când oraşele vor institui taxe locale acestea se vor adăuga la preţurile stabilite prin decizia de faţă. Preţurile specificate mai sus se vor aplica cu efect retroactiv de la data de 18 Martie.“ Piaţa cerealelor BRĂILA Brăila, 12 Iunie Piaţa internă a cerealelor se menţine lipsită de afaceri. Pelinie în port şi docuri, n‘a sosit nici un vagon cu cereale. S‘a vândut: porumb de Basarabia lei 35.000 staţie duplicat, porumb lei 37.000 staţie duplicat Ianca, orz de 59 kg. cu 7 la sută lei 39.000 ex slep Brăila, grâu de 77 kg. cu 3 la sută lei 47.250 linie Constanţa cu predarea în Iulie-August. Valorează: grâu de Dunăre de 76.600 kg. cu 4.700 secară şi 2.500 la sută negre lei 57.000 ex slep Brăila, grâu de 77 kg. cu 3 la sută lei 46.000 linie Brăila, predarea în Iulie-August, porumb de Dunăre disponibil lei 34.500 ex slep Brăila, porumb corcitură de Prut lei 35.000 ex slep Brăila, orz de 66 kg. cu 3 la sută lei 40.000 linie doc, mazăre furaj recoltă nouă lei 35.000 linie, predarea în Iulie-August, 1 mazăre Victoria lei 42—43.000 linie predarea în Iulie-August, rapiţă recoltă nouă, led 63.000 bordo schele, predarea în Iulie-August, rapiţă colza lei 65.000 bordo schele, predarea în IunieIutie, rapiţă sălbatecă cu 6 la sută led 35.000 linie ,sămânţă floarea soarelui lei 49.000 ex slep Brăila. In obor au sosit numai 5 care cu cereale şi s‘a plătit ovăzul lei 520 şi porumbul lei 390 suta kg. GALAŢI Galaţi, 12 Iunie Bursa cerealelor a fost fermă. S‘a înregistrat o urcare de 500 lei, la vagonul de grâu, care a cotat 58.000 lei vag. linie pentru o marfă de 77 kg, cu 3 la sută şi 500 lei la vagonul de ovăz care a cotat 49 500 lei vagonul pentru marfă de 40 kg. cu 10 la sută. Deasemenea, s‘a înregistrat o urcare de 250 lei la vagonul de orz, care a cotat 38.750 pentru marfă de 59—60 kg cu 6 la sută. In port au sosit numai 2 vagoane cu cereale, iar în oborul general nici un car. Prin bursă s‘au vândut 3 vagoane sămânţă de floarea soarelui cu 49.000 lei vagonul fabrica de uleiuri „Fleming-Galaţi“. Au cotat: porumb vechi, lei 35.000 vag. duplicat; fasole de rând, lei 54.000 vag. linie; fasole ouşoară, lei 59.000 vag. linie, sămânţă de bostan, lei 74.000 muştar brun, lei 58.000, muştar galben, lei 57.000, sămânţă de in, lei 110.000, secară de 69,70 kg. cu 5 la sută negre şi 8 la sută negre şi 8 la sută grad, lei 43.000 vagon linie. COMSTANŢA Constanţa, 13 Iunie Piaţa, calmă. In silozuri au sosit: 27 vag. porumb, 1 vag. rapiţă, 1 vag. fasole, 1 vag. fie. Prin bursă s’a vândut: 1 jum. vag. rapiță, 6 vag. grâu, 1 vag. măzăriche semănată, 17 vag. porumb. Predări imediate : măzărichesemănată, 37.500 lei; porumb, 35 625 lei; porumb cu miros, 35.000 lei. Predări cu termen : orz nou de 58/59 kg., 35.000 lei predare Iulie-August; orz vechi de 58/ 59 kg., 38.000 lei, predare funie, linie siloz ; rapiţă naveta, 65.000 lei ; rapiţă colza, 67.000 lei; rapiţă de primăvară, 56.000 lei; rapiţă sălbatică, 42.000 lei, toate predare Iulie linie siloz. Mazăre furajeră, 44.000 lei; mazăre Victoria, 46.000 lei ; mazăre semănată, 37.000 lei; fasole de Ialomița, 60.000 lei; fasole de Bazargic, 61.000 lei; fasole de Transilvania, 64.000 lei; grâu de 78 kg. cu 3 la sută corpuri străine, 58.000 lei; secară, 48.000 lei; ovăz, 47.500 lei; porumb 35.500 lei; floarea soarelui 49.500 lei; in, 110.000 lei, toate predare fulie linie siloz. Situația vagoanelor depozitate și a silozurilor ocupate şi disponibile neîncheiată. Grătuiţi-vă ! Astă zi e ultima zi când vă mai puteţi procura numărul închinat RESTAURAŢIEI ILUSTRAŢIUNEA ii fl M A AT al revistei Aplicarea taxei, de asigurarea călătorilor şi mărfurilor pe calea ferată După cum am arătat la timp, regia cfr. a înfiinţat timbre de asigurare la transportul mărfurilor, bagajelor, mesageriilor şi călătorilor, în caz de accidente. Din venitul lor se va preia un fond pentru despăgubirea celor accidentaţi, decedaţi sau dăunaţi, prin avaria sau pierderea mărfurilor. Dispoziiţiile în legătură cu aplicarea nouilor norme de asigurare le rezumăm în cele ce urmează, urmând ca ulterior să revenim cu amănunte . TAXA PENTRU CĂLĂTORIILE SIMPLE Cu începere de la 15 iunie, a. c., se va aplica o taxă de asigurare, pe fiecare bilet de călătorie, de 12 lei pentru cl. I-a, 8 lei cl. I-a şi 4 lei cl. III-a la toate trenurile de persoane, accelerate şi rapide. La autoobuze se va aplica o taxă unică de 4 lei de fiecare bilet, indiferent detraseu şi clasă. Pentru staţile de pe valea Prahovei şi Bucureşti-Constanţa, se aplică de la 15 iunie timbrele respective pe biletele de călătorie. Pentru celelalte distanţe, până la tipărirea timbrelor, taxa se va percepe înscriindu-se pe biletul de carton suma încasată în plus pentru asigurare. La biletele de dus şi întors se va aplica taxa dublă, odată la ducere şi odată la înapoiere. La biletele colective (grupuri) se va percepe taxa de asigurăre pentru câţi călători sunt indicaţi în legitimaţie. PENTRU CARNETELE CU REDUCERE ȘI GRATUITATE Direcţia generală a c.f.r. a decis ca noua taxă de asigurare la carnetele de identitate, cu reducere şi la permisele gratuite să se aplice cu începere de la 1 Septembrie a. c. Taxele pentru aceste categorii de carnete sunt următoarele : 1) La carnetele de identitate ale personalului c. f. r. şi tutunor funcţionarilor publici, civili şi militari, se va aplica o taxă fixă anuală de:. 40 lei cl. I-a, 30 lei cl. II-a şi 20 lei cl. III-a şi taxa respectivă la fiecare călătorie a posesorului de carnet. 2) Carnetele de liberă circulaţie pe c. f. r. vor fi supuse la o taxă lunară de 80 lei cl. I-a, 60 lei cl. I-a şi 40 lei cl. IILa, care se va plăti pentru anul acesta, la 1 Septembrie, cu anticipaţie, probabil, pe 6 luni. 3) Abonamentele particularilor vor fi grevate cu o taxă lunară de 80 lei, cl. I-a, 60 lei cl. II.a şi 40 lei cl. III-a, plătită anticipat şi pe toată durata abonamentului. ASIGURAREA MĂRFURILOR, BAGAJELOR, ETC. Mărfurile, bagajele, mesageriile, etc. transportate cu orice tren vor fi supuse la o taxă de 2% asupra taxei tarifului de transport. Această taxă se va aplica cu începere de la 15 iunie, a. c. Pentru filatelişti Elveţia. — Spre a favaroriza desvoltarea aviaţiei naţionale s’a emis, la 22 Mai, un timbru special cu întrebuinţare limitată. E timbrul aerian de 50 cts., astăzi în curs, care a primit o „surcharge” pe trei linii: „1938 — Pro aero — 75 c.“ Timbrul n’a putut fi utilizat decât pentru sboruri speciale, făcute la 22 Mai şi care au legat între ele aeroporturile elveţiene din Geneva, Lausanne, Sion, Berna, Bienne, Chaux-de-Fonds Bâle, Lucerna, Zürich, Saint- Gall şi Cotre-Bellinzone. Acest timbru n’a fost vândut în stare nouă Cuba. — Spre a aniversa cel dintâi sbor pe deasupra mării, întreHavana și Key-West, va fi emis un timbru special, aplicându-se o „surcharge", anume de „5 c.— Rosillo"' astăzi în cursde „5 c. — Rosillo" astăzi în curs Rosillo este numele aviatorului care a făcut acest sbor în 1913, și care-l va repeta acum după 25 de ani. Spania. — Ziarele anunţă că guvernul din Valencia, ca să poată corespunde cu cel din Barcelona pe o cale mai sigură decât cea aeriană (se ştie că cele două guverne n’au legături pe calea terestră), a recurs la cele marine, după cum am anunţat pe scurt acum câtva timp. Serviciile poştale între cele două oraşe vor fi făcute deci cu ajutorul submarinelor și se va emite o serie de timbre speciale în acest scop. Suedia. .. Cu prilejul, celei de a 80-a aniversări a Regelui Gustav V, la 16 Iunie a. c. , se vor emite trei mărci aniversare cu efigia suveranului suedez : de 5 ore, 15 ore și 30 ore. . . -. Alţi negustori contravenienţi amendaţi de serviciul sanitar al Capitalei ! Serviciul sanitar veterinar al Capitalei a făcut noui inspecţii pe la negustorii de alimente de origină animală, spre a descoperi pe acei cari contravin legilor şi regulamentelor în vigoare, punând în consumaţie alimente falsificate, alterate sau clandestine. Direcţia veterinară a municipiului dă publicităţii numele comercianţilor incorecţi, pentru ca publicul consumator să-i cunoască pe aceia cari îi periclitează sănătatea prin marfa ce o servesc, iar negustorii să ştie de cine le este compromisă breasla. PENTRU TĂERI CLANDESTINE Au fost amendaţi pentru tăeri clandestine, următorii comercianţi : Tr. Stelniceanu, hala Traian, compartimentul 12; Stoian P. Manea, din comuna Popeşti- Leordeni; Gh. Grigore, din Str. Radului 39; Florea Stelian Cheren, din şos. Pantelimon 128; D. Niculescu, din şos. Pantelimon 220; Ştefan Benedec, din bd. Ferdinand 130; Const. T. Gheorghe, din comuna Roşu; Gh. Botescu, bd. Elisabeta 45; Marin R. Niţoiu, din comuna Sălcuţa, jud. Dâmboviţa şi Ştefan Costache, din comuna Corbeanca. VÂND ALIMENTE NESANA- TOASE Alexandru Lupu, str. Păunaşul Codrilor 77; Aurel Păun, şos. Pantelimon 230; Soc. An. „Nipart“, bd. Elisabeta 3; A. Schapira,,bd. Elisabeta 77; Pătru Ioan, şos. Basarab 41; Daniel Bonta, str V. Lascăr 23; Tatian Aurel, str. Vespasian 61. PESTE PROST PASTRAT Gh. Dumitrescu; Uie Lepădatu; Ion Niculescu; T. Ionescu; Petre Pavel; Eie Ciucă; St. Bărcănescu; N. Constantinescu şi R. M. Tănăsescu, toţi din Piaţa Regina Maria şi Ion Sârbu, din piaţa Bucureştii Noui. LAPTE FALSIFICAT Niculae Partenie, din grădina Cişmigiu; Filip Turcu, str. Romană 17; Agop Garabet, str Brezoianu 40; Maria Bădilă, str. Ştirbei Vodă 29; Maria Flucus, str. Clucerului 2; Elena Mărculescu, str. Atena 3; Teodor Vrancu, str. Dionisie 5; Cooperativa de lăptărie „Brașov“, str. Basarabia 57; Ion Mărculescu, bd. Maria 64; I. Rizescu, calea Văcăreşti 56; Florea Ion, piaţa Lahovary 5; Leon Manheim, piaţa Lahovary 5; Cristache Tănase Ratcu, Vasile Stoian Stoica, D. Stoian Ion, Gheţu Gh. Drândea, Niculae M. Cantaragiu, Mihalache Sofronie, Alecu Marin, D. Ivan Marcu şi Marin Dumitru, toţi din comuna Chiajna; Gh. Ion Badea, Ioana Marin Dinu, Dumitru Radu şi Stanciu Grigore, toţi din comuna" Dragomireşti Deal; Dumitru Lazăr, N. D. Apostolescu şi Petre P. Marinescu, toţi din comuna Pr. Niculae; Marin Dragnea, din comuna Progresul; Tancu Gheţu Creţu, din comuna Jilava; Scarlat Păun Gh. şi Alexandrina N. Nedelcu, ambii din comuna Vârtej Nefliu; Anton M. Tache, din comuna Militari; Petre Hep, ferma Baloteşti şi Ioan Banta, str. Cobălcescu 40. CONTRAVENIENŢI LA LEGEA TURBĂRII Direcţia sanitară a municipiului a mai amendat pe următorii cetăţeni: contravenienţi la legea pentru combaterea turbării: Raul Sinigalia, str. Regele Alexandru I Nr. 51; Estera Niculescu, str. Basarabia 43; D. Cireşeanu, str. Roma Nr. 62; Zoe Secăreanu, str. V. Boerescu 4; Vasile Dumitriu, str. Dr. Lister 42; C. Dumitriu, str. Isvor 28; Ana Levay, str. Tudor Vladimirescu 88; Gh. Teodorescu, str. Viorele 25; Ion Gh. Mușat, str. Ing. Iacovache 18; Romulus Frunză, str. N- Racotă 15; Adolf Donnenfeld, bd. Carol 60; Marin Vasile, str. G-ral Macarovici 6 și Dumitru Raicu, str. Drumul Serei 88. ---------xXxŢ®Ţ)xXx-----:— S’au pescuit crapi, in mare, la Constanţa Constanţa, 13 Iunie Un fapt puţin obişnuit s’a înregistrat azi dimineaţă în oraşul nostru. . Pescarii, ducându-se în largul mării, în zorii zilei, şi trăgând plăşile, au constatat că, printre diferite soiuri de peşti prinşi, se afla şi un mare număr de crapi. Fiind anunţaţi agenţii de la „Parid“, aceştia au dispus ca toţi crapii prinşi să fie aruncaţi înapoi în mare,pescuitul lor fiind interzis în acest anotimp. ---------xXO ,în OXx--------- . I Accident mortal in staţia Tifcu Târgovişte, 13 Iunie Astănoapte la ora 11 s-a întâmplat un accident mortal în staţia Titu. Tânărul Ion N. Mărăşescu, originar din corn. • Româneşti- Gorj, care sosise în staţia Titu cu un tren din Bucureşti, şi care se dăduse jos să bea apă, pe când traversa linia spre a se înapoia la vagon, a fost surprins de trenul accelerat 102 și omorât pe loc. .. Poliția stației Titu a deschis o anchetă. Băile Luhacovice CEHOSLOVACIA Izvoare curative minunate — Inhalatoriu cu cea mai modernă instalaţie din Europa — băi naturale de acid carbonic. Excelente băi de nămol şi de pucioasă Prospecte de informaţiuni prin Direcţiunea Băilor LUHACOVICE. Cehoslovacia. 5 000 Studenţii Academiei regale de muzică şi artă dramatică din Bucureşti, vor comemora printr-o şedinţă solemnă pe Octavian Goga, joi 16, ora 9 seara în sala teatrului „Ligi Culturale“. Va vorbi în numele studenţilor, d. Ion Aurel Manolescu. De asemenea vor da concursul d-nii. Sorin Gabor de la teatrul Naţional, Nelu Iile, stud. anul vn’şi se va juca o piesă de teatru de către ansamblul studenţilor de la Academia de artă Dramatică, Intrarea liberă. SANATORIUL„BELVEDERE“ Societatea Profilaxia Tuberculozei Braşov, Str. Cloşca, 9. Tratament pulmonar complet 2010 . 19 Cercul profesorilor secundari din Bucureşti invită pe ■toţi membrii, săi, să participe la tradiţionala, agapă de sfârşit de an, care va fi Vineri la ora 9 seara la restaurantul din grădina Botanică. Reputatul restaurant „Coşna- Cireşoaia“ din Strada Buzeşti 35, serveşte vinul Selecţion „ŞTIRBEY“. . 2700 JEANNE PARY Str. Piaţa Amzei No. 1 Etaj III • SOLDEAZĂ toată colecţia 1636 INFORMAŢII TT MARŢI • Studenţii seminarului de limba şi literatura română de la Academia comercială din Bucureşti, organizează pentru Miercuri 15 Iunie a. c., ora 9 juni a. m., un pelerinaj la mormântul poetului M. Eminescu, din cimitirul Bellu. • Miercuri 29 c. ora 9 seara va fi la Dalles producţia de fine de an a clasei d-nei L. Vrăbiescu-Vaţianu, profesoară de canto dela academia regală de muzică şi artă dramatică. • Soc. de medicină veterinară ţine şedinţă azi Miercuri la orele 17,30 în amfiteatrul Athanaisiu de la facultatea de medicină veterinară. # D. prof. D. Theodosiu a demisionat din comisia examenului de capacitate pentru învăţători, dela centrul Ploeşti. „ La liceul Comercial din Haţeg, în ziua de 9 Iunie , s’a spart uşa laboratorului de fizică, şi s’a furat microscopul, în valoarede 10 mii lei. Cei cărora li s’ar oferi spre vânzare un asemenea obiect sunt rugaţi să-l reţină şi să anunţe şcoala. @ Societatea română de biologie, ţine şedinţă publică Joi, 16 cu ora 9 seara. La ordinea de zi: Comunicări şi comemorarea prof. Gh. Marinescu. Soc. „Principele Mircea“, secţia 13 Buzeşti a dat Duminică d. a., în sala teatrului Ligii culturale, pusă gratuit la dispoziţia sa, o serbare închinată copilului. S’au executat dansul „Banul Mărăcine“ şi s’au jucat două piese de teatru din elevele şcoalei primare de fete No. 30 şi de grădiniţa de copii No. 16 sub conducerea d-nelor Maria Petrescu, Constanţa Atanasiu, De vechi şi M. Dumitrescu. Au mai contribuit la buni reuşită a serbării d-nele Margareta Hemai, Mimi Niculescu, Ecat. Zănescu, Sofila Niculescu, Dumitrescu, Lucreţia Diaconescu, Opran şi d-na Fifi Marian. Comitetul, societăţei „Louis Barthou“ roagă membrii şi prietenii săi să ia parte la „Kermesa Păcii“ pe care o dă Comitetul Naţional Român al Tineretului pentru Pace de sub preşidenţia d-lui Prof. univ. Mihai Antonescu. Vineri 17, ora . 10 seara la bazinul „Lido“. Bilete se găsesc la Bazinul „Lido“ şi la membrii societăţii la d-nii: Ion Ghica, Dinu Franasovici, Barbu Iacobescu, Const. Cantacuzino şi Alexandru Bellio. • Asociaţia generală a ialomiţeniilor, roagă pe toţi studenţii ialomiţeni să participe laconsfătuirea ce se va ţine Vineri, 17 c., orele 6,30 d. a. la sediul asociaţiei din str. MirceaVodănr. 3 (liceul profesorii asociaţi). • Comandamentul „Străjii Ţării“ invită pe toţi comandanţii şi comandantele străjere cu aptitudini muzicale să ia parte la repetiţiile corale ce se fac în fiecare Luni şi Joi orele7 d. a., în localul liceului „Gh. Lazăr”. ÎNTRUNIRI @ Duminică s-a ţinut, adunarea, gravă a enoriaşilor comunităţii israelite de rit spaniol din Bucureşti. Adunarea, după ce a manifestat pentru M. S. Regele, a trecut la discutarea ordinei de zi, pe care a aprobat-o în întregime, dând descărcare consiliului pentru gestiunea sa.-, După aceia, preşedintele biroului electoral -a proclamat preşedinte al comunităţii pe d. avocat Iosif G. Cohen pe o notă perioadă de patru ani. UNIVERSITARE : D-nii profesori, directori de clinici şi laboratorii, sunt rugaţi să treacă pe la casieria facultăţii, în zilele de lucru între orele 4—6 d. a., pentru a-şi ridica diurna pe luna Aprilie a. a - n SCOARŢE SPLENDIDE la Expoziţia de cusături româneşti ELISABETA COSCO STRADA SPĂTARULUI No. 20 • ;f» Asociaţiaînvăţătorilor din judeţul Severin va deschide din vara aceasta al treilea curs de perfecţionare pentru învăţători pe lângă şcoala normală „Ioan Popasu“ din Caransebeş, oraş staţiune climatică. Cursul se va deschide in ziua de24 Iulie şi va dura până la 7 August 1938. I.P.S. Patriarh dr.iron Cristea, la Braşov Braşov, 13 iunie I. P. S. Patriarh dr. Miron Cristea, preşedintele consiliului de miniştri ,a sosit astăzi, la ora 10 dim., la Braşov, venind de la Sinaia. I. P. S. Sa a fost însoţit de şeful de cabinet. Vizita a fost inopinată. Totuş, la ora sosirii, lume multă se afla atât în faţa bisericii Sf. Adormiri din Cetate, cât şi în biserică. Tocmai în momentul sosirii înaltului chiriarh, pr. Mereţ ieşea cu sfintele daruri. Şeful bisericii noastre a luat loc în scaunul rezervat chiriarhilor bisericii şi a asistat la slujba religioasă. Erau de faţă d-nii : general Ilie Partenie, comandantul corpului 5 armată; col. Petrescu D. Tocineanu, prefectul judeţullui; col. Victor Nanu, primarul oraşului; dr. Ion Ciurea, prefectul poliţiei; Constantin Lipoveanu, secretarul chestorel, comisarul de serviciu, etc. Răspunsurile la slujba religioasă au fost date de corul bisericii. După slujba religioasă I. P. S. S. patriarhul dr. Miron Cristea a binecuvântat pe credincioși, cari au îngenunchiat, sărutându-i mâna. Apoi, I. P. S. S. Patriarh a plecat la Sinaia. Adunarea generală a Crucii Roşii . Societatea „Crucea Roşie“ a ţinut adunarea generală, sub preşedinţia d.lui dr. I. Costinescu. D-na Ecaterina Ghika, preşedinta de onorare a societăţii, a deschis şedinţa. D. g-ral Gh. Filittti, secreteanul generalit a citit raportul comitetului de direcţie asupra activităţii societăţii. Adunarea generală a dat descărcare de gestiunea pe exerciţiul 1937—38, iar d. cenzor D. Cristiescu a citit procesul verbal al comisiiunii financiare. S’a procedat la alegerea membrilor, în locul celor eşiţi la sorţi şi au fost realeşi: d-nei de Eliza Al. Ghika, Ioana Mavrocordaife, Ţiţeica Florica şi Zentler Paulina şi d-nii dr. Balş Matei, dr. Al. Cantacuzinio, Ing. N. Caranfil, medic general Unescu C, dr. Nasta Traian şi Victor Vâlcovici. In locurile vacante au fost aleşi d-na MariaZablosky şi d-nii g-raf I. Răşeanu, dr. Vişoianu Petre, inginier D. Stoica. Membri în comisia finamionară au fost realeşi d-nii: I. Stănculescui, D. Cristescu şi I. Negrescu, iar ca supleanţi d-nii: Gh. Anghelovici, Petre Drăgănescu Brateş şi Jean Peforescu. D. dr. Costinescu a făcut o expunere asupra activităţii societăţii. • Au luat parte la această adunare generală : d-nii G. G. Miromescu, Dinu Brătianu, d-na Mina Sturdza, Ioana Bunileanu, Florica Ţiţeica, Ermntea Kaminsky, Maria Zablosky, g-ral C. Bălăcescu, grad I. Raianu, prof. Victor Vâlcovikci, dr. N. Demetriade, N. Teodorescu, g-ral I. Jupescu, ing. Stoica, dr. Elizra Ştefănescu, d-ra Bragadiinu, D. Ghistescu, I. Negrescu, Ana Fintti, cum şi d-mele şi d-nele infirmiere voluntare : Maria Ionescu Brăila, M. Ciuceanu, Zoe Pompiliu Ioaniţescul, Emilia Vasiliu, Natala Diamandi, Sbavagia Musceleanu, V. Grădinescu, Elena Rogozea, Eugenia Stăniescu, Al. Brașcu, Eleonora Georgescu, Olga Balon, Ameda Ioan, Victoria Mcolescu, Al. Musceleanu, dr. D. Ionescu- Brăila. PENTRU PREMII ŞCOLARE! Procuraţi cărţi din editura „Universul“, sunt folositoare pentru toţi copiii şi cu preţuri eftine. S© săsesc de vânzare A V A