Universul - Capitala, iulie 1941 (Anul 58, nr. 174-204)

1941-07-01 / nr. 174

6 Pagini Fondator: LUIGI CAZZAVILLAN Proprietar: „UNIVERSUL“ S. A. înscris sub Nr. 160 Trib. Ilfov EXEMPLARUL la Romfinia I M In străinătate 8 lei Taxa poştală plătită In numerar conform aprobării Dir. G le P. T. T. Hr. HM/IN CELE DIN URMA ŞTIRI DIN LUMEA ÎNTREAGA, TELEGRAFICE Şl TELEFONICE REDACŢIA Şl ADMINISTRAŢIA BUCUREŞTI, STR. BREZOIANU No. 23-35 CENTRALA TELEFONICA A ZIARULUI: 3.30.10. SECRETARIATUL DE REDACȚIE: 3.30.15 NT. 174 ar 1 l Iulie 1941 6 Pagini DIRECTOR 51 ADMINISTRATOR DELEGAT STELIAN POPESCU Comunicatul special al comandamentului suprem al armatei germane, care a anunţat ori lumii cele dintâiu rezultate ale primei săptămâni de război, se dispensează de calificative. Cifrele sunt atât de enorme, înaintarea atât de substanţială, loviturile date adversarului sovietic atât de grele, încât ele vorbesc de la sine şi impun o singură concluzie: poarta victoriei este larg deschisă pentru marşul biruitor al armatelor germane şi aliate. Comandamentul german, cu formidabilul instrument de luptă, pe care-l are la îndemână, cu vasta sa experienţă şi cu precisa şi minuţioasa pregătire a planurilor sale ofensive, a urmărit obiectivul esenţial al distrugerii forţelor operative ale adversarului. Odată acest obiectiv atins, tot edificiul sovietic — politic şi militar — se prăbuşeşte de la sine. Oricât de uriaş ar fi teatrul de război, oricât de gigantice ar fi forţele în prezenţă, comandamentul german a isbutit să dea istoriei militare — în această săptămână — cea mai mare bătălie a lumii şi să înregistreze cele mai formidabile rezultate, pe care a avut să le menţioneze vreodată un comunicat al vreunui comandament militar, 4107 avioane sovietice nimicite, 600 de tunuri, 2233 de care de asalt distruse sau capturate, zeci de mii de prizonieri, două armate sovietice încercuite, fortăreţe cucerite într’o zi de asalt, înaintări de sute de kilometri realizate în şapte zile, toate aceste cifre dovedesc în acelaş timp şi caracterul gigantic al războiului, dar şi formidabila putere de iubire a mecanismului de război german. Aceste cifre vor creşte încă în zilele ce urmează. Judecate ca cifre absolute sau ca cifre relative, în raport cu imensitatea efectivelor angajate, ele sunt deopotrivă de impresionante, iar rezultatele obţinute sunt cu atât mai concludente, cu cât inamicul s’a apărat cu înverşunare, fără a cauza totuşi armatei germane pierderi simţitoare, fără a putea stăvili undeva înaintarea ei şi fără a putea stânjeni desfăşurarea planului de operaţii al armatelor germane şi aliate. Câteva concluzii se impun până la evidenţă după lectura comunicatului special german asupra primelor operaţii militare pe frontul oriental. 4107 avioane sovietice distruse într-o săptămână faţă de 137 aparate germane pierdute, dovedesc indiscutabil că aviaţia germană a dobândit, în practică, dominaţia totală a spaţiului aerian inamic. 2.233 de care de luptă nimicite sau capturate, constitue în practică un rezultat atât de hotărîtor, încât echilibrul forţelor blindate este învederat rupt în defavoarea armatelor sovietice. încercuirea a două armate sovietice la Byalistock înseamnă în practică străpungerea centrului uriașului front de luptă, tocmai într’o regiune, unde caracterul mlăștinos al terenului pe imense întinderi constituia un teren clasic pentru o îndelungată rezistenţă. In fine, înaintarea trupelor germane în sectorul baltic se face pe un ritm atât de grăbit, încât, după cum constată comentariul agenţiei D. N. B., „acolo nu mai există front în clipa de faţă“, iar „formaţiunile sovietice sunt în stare de disolvare şi bat în retragere“. Pentru asemenea rezultate nu există decât o denumire : victorie. Această victorie în marş va fi rodnică pentru întreaga Europă a ordinei naţionale, ca şi pentru ţara noastră şi primul nostru gând, după cunoaşterea rezultatelor primei săptămâni de război, trebue să fie un gând de gratitudine pentru toţi aceia, cari le-au asigurat cu jertfa vieţii lor. SPRE BIRUINTA TOTALAStrălucita victorie a armatelor germane asupra trupelor sovietice Armate sovietice încercuite și nimicite. — Peste 4000 de avioane, 2300 care de luptă, 600 tunuri distruse sau capturate Ce au realizat trupele germane dela 22-28 Iunie COMUNICAT SPECIAL Berlin, 29 (Rador). — Comandamentul suprem al armatei germane anunţă de la cartierul general al Fuehrerului. Pentru a se apăra de primejdia ameninţătoare dinspre răsărit, armata germană a iubit, la 22 iunie, la ora 3 dimineaţa, în mijlocul formidabilei concentrări a forţelor inamice. Flotele armei aeriene germane s’au năpustit, încă din zorii zilei, împotriva dușmanului sovietic. Cu toată puterea şi superioritatea numerică a acestuia, arma aeriană germană şi-a asigurat încă din 22 iunie stăpânirea văzduhului în răsărit, înfrângând în mod nimicitor arma aeriană sovietică. Numai în luptele aeriene au fost doborîte 322 aparate roșii, parte de avioanele de vânătoare, parte de artileria antiaeriană. împreună cu aparatele distruse pe sol, numărul avioanelor nimicite s’a ridicat, până în seara de 22 iunie, la 1811. Pierderile germane în acea zi au fost de 35 aparate. Armata germană din răsărit a trecut frontiera la 22 iunie dimineaţa, pe un front larg. Puternice fortăreţe ale inamicului la frontieră au fost cucerite din prima zi. Violente contra-atacuri ale unităţilor sovietice s-au prăbuşit, cu pierderi din cele mai grele. Aviaţia germană a luat o parte glorioasă la aceste lupte. La 23 iunie, inamicul a dat furioase contra-atacuri împotriva capetelor coloanelor noastre de atac. Din măsurarea forţelor sale cu acelea ale adversarului, soldatul german a eşit învingător. Toate încercările sovietice au fost respinse. Ele s-au prăbuşit în urma sângeroaselor lupte corp la corp care au avut loc mai ales în anumite sectoare. Fortăreaţa Grodno a fost atacată şi cucerită în urma unei lupte înverşunate. Aviaţia inamică a suferit din nou extrem de grele pierderi la 23 Iunie. In seara acestei zile, numărul total al avioanelor sovietice distruse din ajun se cifra la nu mai puţin de 2582. La 26 Iunie, înaintând cu îndrăzneală, trupele noastre care operau în spaţiul baltic, au atins Duna, trecând acest fluviu în mai multe puncte. Oraşul Dunaburg cade în mâinile noastre. Toate încercările inamicului de a împiedica această înaintare prin contra-atacuri disperate s-au sfărâmat în faţa vitejiei soldaţilor noştri. După două zile, arma blindată germană a dat o formidabilă luptă de care blindate, la noraele Kowno, pe care a încheiat-o printr’o victorie. Au fost încercuite mai multe divizii şi nimicite. Mai bine de 200 care de asalt sovietice, printre care 29 din tipul cel mai greu, peste 150 tunuri şi sute de automobile au căzut în mâinile noastre. Lupta la sud de mlaştinile Pripetului s’a dat împotriva unor formaţiuni deosebit de alese. La vest de Lemberg, fortificaţii dintre cele mai puternice şi mai moderne au fost ocupate după atacuri înverşunate şi eroice. Acum, trupele noastre Înaintează spre Lemberg, victorioase. La nord de Lemberg, diviziile blindate germane continuă să înainteze luptând, via Lutzk, spre răsărit. Ca şi pe celelalte sectoare, aviaţia noastră a contribuit şi aci la înaintarea victorioasă a armatei noastre, prin recunoaşterile şi intervenţiile sale îndrăzneţe împotriva forţelor inamice, care soseau, fără încetare, dinapoia frontului sovietic. Pierderile sângeroase ale inamicului sunt enorme. Numeroase care blindate inamice au fost distruse. Numai în decursul luptelor de lângă Dubno, am capturat 215 care de asalt, numeroase tunuri, dintre care 42 de cel mai mare calibru. înaintarea germană în spaţiul de la est de Bialistock a dus la încercuirea completă a două armate sovietice. Cu toate încercările disperate ale acestora de a străpunge cercul care le strânge, în lupte de câteva zile, aceste armate vor trebui să capituleze sau vor fi nimicite. Astfel va fi pecetluită soarta acestor numeroase divizii sovietice, care fuseseră sortite să execute mişcarea împotriva Germaniei, proectată la centrul frontului. In aceste regiuni, divizii de infanterie şi formaţiuni SS militarizate dau luptele pe uscat, executând atacuri nimicitoare, iar aviaţia le dă un ajutor irezistibil. Primele operaţii împotriva Rusiei Sovietice au dus în scurtul timp de la 22 la 28 iunie 1941, la rezultate care, --- deşi prada formidabilă nu poate fi numărată exact — sunt formidabile. Din primele zile am făcut peste 40.000 prizonieri fără a socoti pierderile extrem de sângeroase. Au fost numărate până acum ca pradă de războiu peste 600 tunuri, 2233 care de asalt, din care 46 de tipul cel mai greu, cântărind câte 152 tone fiecare, au fost nimicite sau capturate. La aceasta se adaugă un mare număr de tunuri anticar şi tunuri antiaeriene, mitraliere, puşti, automobile, etc. Aceste cifre sporesc din ceas în ceas. Ele vor spori în mod formidabil după capitularea sau nimicirea armatelor ruse, care sunt încercuite. Aviaţia germană a pricinuit celei sovietice cea mai desăvârşită înfrângere din Câte s’au văzut dela începutul actualului războiu. In şapte zile, 4107 avioane sovietice au fost nimicite de avioane de vânătoare, de luptă şi tunurile antiaeriene, fie în aer, fie pe sol. Faţă de această cifră, pierderile germane nu sunt însemnate. In aceiaşi perioadă, aviaţia noastră a pierdut 137 aparate. Superioritatea aviatorilor şi a materialului german este sdrobitoare. Aceste cifre enorme de avioane, de care şi alt material nimicit sau capturat graţie cooperaţiei exemplare a tuturor forţelor germane, dă o idee impresionantă şi surprinzătoare a primejdiei care plutea asupra frontierei de răsărit a Reichului. Se pare că în ultima clipă a putut fi ferit spaţiul Europei centrale de o invazie ale cărei consecinţe ar fi fost incalculabile. Poporul german datorează vitejilor săi soldaţi mulţumirile sale cele mai recunoscătoare. ❖ Publicăm la ultima oră completările agenţiei „D. N. B.” asupra acestei mari victorii. D. PROF. MIHA1 ANTON A LUAT CONDUCEREA MINISTERULUI DE ETERNE Monitorul Oficial publică Următorul decret: General Ion Antonescu Conducătorul Statului Român şi preşedintele consiliului de miniştri, Având în vedere decretul lege nr. 1799/941. In baza dispoziţiunilor decretelor legi nr. 3052 din 5 Septembrie şi nr. 3072 din 7 Septembrie 1940. Am decretat şi decretăm: Articol unic. P D. Mihai Antonescu, vice-preşedinte al Consiliului de miniştri, însărcinat cu conducerea Guvernului pe tot timpul absenţei mele, va exercita şi funcţiunea de ministru al afacerilor străine. Deasemenea, d-sa va semna toate decretele privitoare la numiri de persoane, precum şi pe acelea privitoare la materii urgente. Dat la Marele Cartier, la 29 Iunie 1941. Conducătorul Statului Român şi Preşedintele Consiliului de miniştri General ANTONESCU Noul aspect al războiului II Rolul nefast jucat de regimul bolşevic, care nu s’a mărginit să se instaleze în Rusia, ci prin organele lui a căutat să pătrundă în tot vestul Europei, a constituit al doilea impediment ridicat în faţa încercărilor pentru o pacificare şi o colaborare europeană. Instalarea regimului bolşevic în Rusia n’a fost, de fapt, rezultatul unei revoluţii naţionale, al unei revoluţii care să fi întrunit asentimentul şi participarea marilor masse populare. Starea anarhică endemică din Rusia care s’a agravat în timpul războiului mondial, lipsurile enorme de care sufereau şi populaţia ci armata, corupţia şi lipsa oricărei coheziuni între popor şi pătura conducătoare a înlesnit prima revoluţie rusească. Aceasta a cutremurat întregul edificiu al statului, iar demagogia lui Berenski i-a dat lovitura din urmă şi definitivă. Instalarea comuniştilor a fost rezultatul acestei dezagregări şi demoralizări, iar anunţarea că ei vor încheia imedat pacea le-a dat sprijinul unei părţi din armată, înfometată şi lipsită de orice spirit combativ. A urmat apoi teroarea care a fost principiul de bază al noului regim. Fără această teroare bolşevismul, care nu avea nici un substrat în pătura populară, s’ar fi prăbuşit curând. Bolşevismul, deci nu poate fi considerat ca o mişcare pornită de jos în sus, ca rezultat al unei ideologii adânc pătrunsă în straturile populare. Concepţie anarhică, ea a fost impusă cu teroarea şi menţinută ani de-a rândul tot cu teroarea. Rusia a fost astfel scoasă din structura economică şi politică a Europei. Constituind o primejdie permanentă, nu numai pentru vecinii ei, ci pentru tot restul Europei, a trebuit să se ia cele mai serioase măsuri de apărare împotriva neîncetatelor încercări subversive ale faimosului Komintern de a tulbura liniştea în vestul Europei. Admiterea Rusiei sovietice în Societatea Naţiunilor i-a dat prilejul ca să exercite şi acolo o acţiune subversivă şi sub masca unui pacifism teoretic să nu caute decât întreţinerea şi chiar agravarea diferitelor diferende între ţări. O Europă unită, o Europă pacificată şi care printr-o colaborare între toate statele şi-ar fi putut întări şi mai mult mijloacele de apărare împotriva primejdiei comuniste, nu putea conveni anarhiştilor de la Moscova. Toată acţiunea lor diplomatică, toate înţelegerile şi pactele pe care le semna cu unele guverne de bună credinţă, nu tindeau decât la acest unic obiectiv : menţinerea în Europa a unei atmosfere de tensiune, în care acţiunea subversivă a agenţilor sovietici răspândiţi pretutindeni să se poată desfăşura mai uşor. Această mentalitate, această tendinţă, această acţiu”3 a continuat şi după ce Reichul german, în dorinţa de a limita extinderea războiului şi de a putea stabili în cele din urmă o ordine nouă europeană, a încheiat acordul cu guvernul din Moscova. Discursul Fuehrerului a arătat în lumina realităţei cam au fost, din primul moment, manevrele bolşevicilor şi cum a fost pusă la încercare până la ultima limită, răbdarea Reichului. A sosit însă momentul ca Europa să-şi pregătească drumul spre o nouă ordine şi această ordine nu poate fi decât una singură : aceea înte(Continuare in pag. 2-a) MAREŞALUL MANNERHEIM a cărui proclamaţie către soldaţii finlandezi o publicăm la Ultima Oră Noul ministru al Germaniei la Sofia Sofia, 29 (Rador). — Agenţia telegrafică bulgară anunţă că noul ministru al Germaniei, d. Beckerle, a sosit în capitala Bulgariei, fiind salutat în gară, în numele ministrului de externe, de şeful protocolului, de miniştrii Italiei şi ai altor state. Se cere rechemarea ambasadorului Franţei la Moscova Paris, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „DNR“ transmite următoarele: Le Petit Parisien cere rechemarea ambasadorului Franţei de la Moscova, d. Bergery. Ziarul subliniază că Franţa nu mai poate avea relaţiuni cu cei cari au trădat-o, declarând că o astfel de măsură ar fi și conformă cu solidaritatea europeană, împotriva bolșevismului. LA BISERICA ALBĂ In genunchi, la rugăciune pentru ostaşii căzuţi Darea de seamă in pag. lit-a Doux ~~ D. Mihai , vice-preşedintele de miniştri, ai? Sâmbătă două Radio, vorbind şi jertfele pe ţara, spre a fi românesc de toaueauna: românizarea. In prima cuvântare, închinată eroilor desrobitori, d. Antonescu a spus între altele: „Un Neam trăeşte atâta vreme cât Altarele lui ştiu a adune în rugi de viaţă pe acei cari reazămă viaţa unui Neam. Şi poporul nostru şi-a rezemat de veacuri pe liniştea şi puterea Altarelor toată nădejdea lui. Prin această credinţă, cinstindune Eroii şi preamărind jertfa lor, vom şti păstra nepieritoare făcliile de lumină care ne vor brăzda drumurile veacurilor viitoare“. In cuvântarea de Sâmbătă d. Antonescu a rostit drept concluzie: „Şi când holdele Nistrului vor rodi îmbelşugat, când braţele ţăranilor vor clocoti de muncă şi putere, când vom fi izgonit dintre noi liftele străine, iar Tineretul Neamului îşi va întinde sufletul ca să cuprindă, ca o aripă ocrotitoare, toată suflarea Neamului, atunci când strigoii trecutului, vor muri, necinstiţii vor fi pierit, netrebnicii şi trădătorii A ^ w ii ouiiîui, oua va mai pierde niciodată, atunci când cuibul năpârcilor va fi fost ars şi Europa îşi va fi întemeiat lumea nouă ; atunci din umbra zilei de azi se va ridica mare ca o profeţie o voce de veacuri şi va rosti, ca o cutremurare de nemărginit, ca un îndemn şi un blestem: Basarabie, eşti răzbunată !“ Românismul întreg îşi îndreaptă gândurile, năzuinţele şi urările spre cei de pe zonă. Spre cei ale căror fapte de arme, în camaraderească unire cu oştile germane, afirmă în mod efectiv, bărbăteşte, drepturile românilor. E vremea faptelor şi era lor trebue să continue spre a se aduce la îndeplinire promisiunile vice-preşedintelui consiliului, promisiuni aşteptate de toată românimea: înlăturarea liftelor străine, izgonirea necinstiţilor, sancţionarea trădătorilor şi netrebnicilor, o eră de muncă just răsplătită, o renaştere a românismului, o eră nouă a dreptăţii pentru toate forţele producătoare, pentru toate forţele folositoare şi lor şi neamului lor. Cum au fost ocupate Basarabia şi Bucovina de nord Acum un an, cu prilejul abuzului de forţă săvârşit de U. R. S. S. prin ocupaţia militară a Basarabiei şi a Bucovinei de Nord, ziarul nostru a voit să publice următorul articol pe care guvernul de atunci, l-a cenzurat în întregime. Avem satisfacţia de a-l publica astăzi, când armata română, împreună cu cea germană, luptă pentru apărarea drepturilor noastre imprescriptibile asupra Basarabiei şi Bucovinei şi înfrângerea bolşevismului. „Ocuparea Basarabiei şi a Bucovinei de nord de către armatele sovietice, după 22 de ani de la unirea lor cu patria-mamă, face parte din acel ciclu de evenimente ce se produce în vremurile tulburi ale războaelor, când forţele dezlănţuite primează dreptul şi crează un dezechilibru nestabil prin răsturnarea ordinei internaţionale întemeiată pe tratate. Dacă toţi Românii sunt azi adânc îndureraţi, că nu se aşteptau ca ceea ce a clădit marea generaţie de el prin luptele şi sacrificiile sale, statul întregit naţional, să fie atât de crud mutilat, ei nu trebue nici să se resemneze, nici să despereze de soarta lor , să aibă tăria morală de a înfrunta adversităţile, luând în seamă realitatea şi ceea ce le impune onoarea, demnitatea şi datoria supremă în asemenea vremuri de grele încercări. Numai naţiunile slabe se resemnează, se pleacă şi săvârşesc abdicaţiuni de conştiinţă şi de drepturi. Să nu uităm că pentru a treia oară în cursul zbuciumat şi dramatic al istoriei noastre, s’au rupt din trupul ţării, Basarabia şi o parte din Bucovina, prin abuzul forţei brutale şi condamnabile. Dreptul nostru asupra acestor străvechi ţinuturi româneşti rămâne însă imprescriptibil. El a putut fi nesocotit, dar nu şi înlăturat printr’o simplă expediţie de ocupaţiune militară, executată într’o împrejurare excepţională creiată de starea de război din occident, de situaţia nefavorabilă în care s’a găsit România — lipsită de alianţe, de prieteni şi deci izolată — în faţa U. R. S. S. De aceste împrejurări ,* pe situaţia grea în care ne-ara găsit a căutat să profite guvernul din Moscova, spre a ne adresa somaţiile pentru cedarea într’im termen scurt a Basarabiei şi a Bucovinei de nord, iar guvernul român a fost nevoit să accente executarea lor, manifestând do. (Continuare in pag. 2-a)