Universul - Capitala, septembrie 1941 (Anul 58, nr. 236-250)

1941-09-01 / nr. 236

I AVIZ "I 1 Ia ÎMPRUMUTUL de I ■1 RE11% TRERIRE 1941, prin ghişeul 1 fl special deschis Ia 1 ■ „CflSSA DE DEPUNERI S1 CONSEMNATIIINI“ I I Chitanţele de subscriere pot fi p 1 ««nstituite garanţii si consemnate I I' imediat la cerere. §1 I O INIŢIATIVĂ FRUMOASĂ ŞI PILDUITOARE _____ Şcoala primară de fete n-rul I -Principesa Mamă Elena” din Ca■ pitală, str. Popa Rusu nr. 13, a I lua iniţiativa să interneze, să I crească şi să dea educaţie la 400 de copile, fiice de eroi, ale căror I familii sunt lipsite de mijloace, I punând câte zece în fiecare da- I sa, alături de elevele şcoalei care le vor considera ca surori. In felul acesta, şcoala aduce un adevărat omagiu de recunoştinţă eroilor, crescându-le copilele în acelaş duh de patriotism şi credinţă strămoşească. Cererile de înscriere se vor adresa de fapt Consiliului de patronaj, prin direcţia şcoalei primare nr. 1, str. Popa Rusu 13. Şcoala apelează pe această cale către doamnele învăţătoare de la sate să călăuzească pe copilele fine mai indicate, pentru a se împlini astfel un act de recunoştinţă naţională şi de înaltă datorie morală. mp. ......... ....................* T T ♦ ♦ 4 « M » » ftcdwoiwice-Finantetaire Piața Capitalei in cursul săptămânii trecute Raportul săptămânal întocmit de Camera de comerţ şi industrie din Bucureşti asuipra mersului pieţei de mărfuri a Capitalei pe săptămâna expirată (24—30 August) începe cu următoarele constatări rezumative: In linii generale, activitatea, economică pe piața locală, s’a prezentat mai vie, decât săptămâna trecută. Sezonul de toamnă apropiindu-se, volumul cererilor a sporit în special în sectorul produselor alimentare. în ultimele zile s'au făcut vânzări mari de legume: ceapă, roşii de bulion, ardei, etc., în vederea pregătirilor de iarnă. De asemenea, se observă cereri mai pronunţate, pentru articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte, in afară de cererile consumatorilor din Capitală s’au remarcat comenzi importante din provincie. Stocurile de mărfuri, la depozitele din Capitală, în foarte multe compartimente, sunt destul de reduse. Aprovizionarea cu articole străine, continuă să se facă foarte greu din cauza evenimentelor externe. Din orient, nu se mai poate aduce aproape nimic, mările fiind închise. In schimb, se importă anumite mărfuri din Italia şi Germania. Pentru a nu se resimţi prea mult greutăţile războiului, în măsura în care posibilităţile de import se restrâng, puterea de producţie indigenă trebue să crească. Este notoriu că aprovizionarea centrelor orăşeneşti şi în special a Capitalei, stă în strânsă legătură cu producţia satelor. Fără organizarea gospodăriei săteşti, in sensul ca săteanul să producă, în afară de nevoile curente, un plus de marfă, care să meargă zilnic spre oraşe, nu se poate concepe un sistem practic, care să asigure o aprovizionare normală şi să contribue in acelaş timp la rezolvarea problemei preţurilor. Stimulentul care îndeamnă pe săteanul român să se străduiască, să producă mai mult, este dorul de a-şi mări gospodăria. Sporirea producţiei nu se poate obţine decât prin încurajarea elementului ţârănesc, fie prin credite ieftine şi pe termen lung, fie prin maşini şi unelte agricole, procurate direct şi în mod echitabil gospodarilor în scopul completării inventarului agricol, strict necesar pentru lucrarea pământului în condiţiuni satisfăcătoare. Creşterea vitelor de prăsmă fiind în regres, numărul animalelor (oi, vaci, boi, bivoliţe, porci, etc.) a devenit insuficient chiar pentru nevoile satelor. Cantitatea de furaje redusă şi criza financiară, a determinat majoritatea sătenilor să-şi vândă vitele de prăsmă, mai ales că preţurile oferite erau în creştere. Parcul de vite de prăsmă trebue neapărat refăcut, cât mai urgent posibil, dându-se satelor numărul de animale de reproducţie absolut necesar. Cantitatea de produse animale (lapte, brânzeturi, tint, etc.) a scăzut în aceeaş proporţie cu reducerea parcului de vite. Cererea fiind sporită, preţurile au marcat urcări simţitoare. Dacă iniţiativa particulară nu mai poate acţiona suficient, sătenii fiind pe front, Intervenţia Statului prin prefecturile de judeţ, primării, camere agricole, camere de comerţ, cooperative, fermele Statului, serviciul zootehnic, Uniunea sindicatelor exportatorilor de animale, Banca Naţională, etc., este absolut şi urgent necesară, pentru a se asigura aprovizionarea pe timp de iarnă, când legumele, peştele, fructele şi alte produse vegetale lipsesc. Toţi aceşti îndrumători oficiali urmează să întreprindă o acţiune energică cu rezultate practice şi imediate în gospodăria sătenilor. Măsurile pe care le-a anunţat guvernul, cu privire la intensificarea producţiei, înlesnirea circulaţiei mărfurilor şi sporirea salariilor, care va aduce indirect majorarea consumului, vor contribui, desigur, intr’o bună măsură, la înviorarea pieţi. Noui indicaţii in legătură cu naui regim de fabricaţie şi preţuri al săpunului Decizia subsecretariatului de stat al aprovizionării privitoare la fabricarea săpunului, din care am publicat ori numai prima parte, ce se referea la obligativitatea fabricilor ca din cantităţile de ulei solidificat de glicerinat ce li se repartizează să nu fabrice decât două categorii de săpun: 80% săpun cu bază de acizi graşi şi acizi naftenici şi 20% săpun cu bază numai de acizi graşi, fără petrol, dă voie fabricilor şi atelierelor producătoare să fabrice şi să pună în consumaţie şi alte feluri de săpunuri (de rufe, de toaletă, săpunuri speciale, de ras, praf, pastă, etc.), dar fabricate din alte grăsimi decât ulei solidificat deglicerinat. Pe lângă cotele de ulei solidificat deglicerinat repartizat fabunciilor şi atelierelor prodocatoare şi armatei, în chip excepţional, prin aceiaşi decizie, s-a repartizat din disponibilul existent cantitatea de aproape 50.000 kg. şi unor centre muncitoreşti, precum şi unor instituţii de intres obştesc, în vederea aprovizionării lor cu săpun. înstrăinarea cotelor de ulei repartizate fabricilor, numai în vederea fabricării celor 2 categorii de săpunuri, cum şi orice altă infracţiune la prevederile deciziunii prin care se stabileşte noul regim al săpunului, se pedepsesc după prevederile decretului lege pentru activarea producţiei, regimul preţurilor, reprimarea speculei ilicite şi a sabotajului economic. Instituţiile publice trebue să consemneze la Casa de depuner valorile încredinţate In Baza dispoziţiunilor art. 3 - 4 din legea de organizare a Cassei de depuneri şi consemnaţiuni, instanţele judecătoreşti, serviciile publice şi instituţiunile de utilitate publică nu pot ţine în conservarea ’or nune de bani sau valori ce li s’ar încredinţa, urmând a le depune sau consemna la Cassa de depuneri şi consemmnaţiuni. Funcţionarii publici sau ai insituţiunilor de utilitate publică, care şi contraveni acestor dispuse cum sunt pasibili de sancţiunile legii patrimoniultu pul I’t. întrucât Din rapoartele piitrate, reiese că rt’au fost depuse sau cots eronate toate sumele de bani şi valori cari. 'ntră în prevederile art. de mai sus se reamintesc aceste dispoziţiuni pentru a se înlătura sancţiunile prevăzute în lege. Casss de depuneri şi consemnaţiuni va proceda la verificarea executării dispoziţiunilor din legea sa organică, prin organe de inspecţiune şi va lua pe loc măsurile legale. universul 1 Aprovizionarea populaţiei cu peşte sărat Printr o decizie a subsecretariatului aprovizionării, apărut ieri în „Monitor", s’a hotărît, in scopul aprovizionării populaţiei cu peşte sărat şi conserve de peşte, ca, începând dela 1 Septembrie 1941, să se destine conservării, prin sărare, afumare şi once alt mijloc de conservare, 70 la sută din producţia de peşte zilnică a pescăriilor statului, ara următoarele specii : babuşcă roşioară, plătică, cârjeancă, albitură, somn, ştiucă rizoarcă, chefal, morun, hamsii şi aterină! Preţurile de vânzare ale oricărei varietăţi de peşte proaspăt se vor stabili, din zece în zece zile, prin deriziunile ministerului economiei naţionale, subse-tricitul de stat al aprovizionării, în baza propunerilor făcute de direcţia pescăriilor statului. Peştele destinat conservări se va preda întreprinderilor care fac conservarea la preţul fix s... bilit astfel cum se prevede mai sus. Pe baza preţului de cumpărări a peştelui proaspăt, subsecretariatul aprovizionării, va stabil preţul peştelui conservat sub orice formă. Cu începere de la data publicării prezentei deciziuni în „Monitorul Oficial, toate cantităţile de peşte conservat sau care se vor conserva, sub orice formă, se declară blocate la deţinătorii lor, cu orice titlu, urmând a fi puse în desfacere numai cu autorizaţia subsecretariatului aprovizionării. Deţinătorii cantităţilor de peşte conservat, supuse blocării instituite prin prezenta decizie, sunt totuşi autorizaţi să le vândă Institutului naţional al cooperaţiei. Infracţiunile la prevederile acestei deciziuni se pedepsesc, în conformitate cu dispoziţiunile decretului-lege pentru activarea producţiei, regimul preţurilor reprimarea speculei ilicite şi salotajului economic. ŞTIRI • Ministerul finanţelor a scutit de impozitul de echivalent şi pe exerciţiile bugetare 1939/40 şi 1940/41, bunurile aparţinând Academiei Române şi Epitropiei averii bisericii sft. Spiridon-Nou. In consecinţă se vor scădea scriptele cu debitele din impozitul de echivalent datorat de aceste instituţiuni pe exerc. 1939/40 şi 1940 41 şi neachitat până în prezent. ’n mod normal, sezonul pentru comerţul de galanterie începe intre 1—15 Septembrie In lunile Iulie şi August voiajorii se prezentau cu colecţiile de eşantioane pentru angajarea comenzilor. Anul acesta, foarte multe mărfuri nu se mai oferă de către fabricanţi şi angrosişti. In special articolele, de lână cum ar fi: flanele, ciorapi, jerseuri, etc., se găsesc extrem de greu. Magazinele sunt desusortate. Articolele confecţionate din mătase, se oferă în cantităţi suficiente. De câteva zile, a început să se ceară pijamale, pardesiuri şi alte mărfuri groase de toamnă. Pentru restul articolelor, cererea şi vânzarea au rămas sub nivelul obişnuit. 9 D. D. D. Negel ministrul subsecretar de stat al aprovizionării a avut ori la amiază o conferinţă cu reprezentanţii marilor şi micilor morari din ţară, cu care a examinat problema aprovizionărilor cu grâu. La conferinţă a asistat şi d. Lucian Burchi, secretarul general al departamentului. • S-a pus în vânzare fasole boabe din recolta nouă, la preţul de 28 lei kg. Negustorii stau însă în rezervă, pentru că oficial nici preţul, nici regimul aplicabil comerţului de fasole pe anul în curs nu au fost încă fixate. Aceasta trebue să se facă fără întârziere, pentru orientarea negustorilor şi a consumatorilor în vederea necesităţilor de aprovizionare, acest produs constituind unul din principalele alimente ale populaţiei civile pe timpul iernei. • Stocurile de făină albă şi populară au fost în uşoară creştere comparativ cu săptămâna trecută. Cantitatea de făină albă a sporit cu 151.215 kg., trecând de la 2.617.137 kg. la 2.768.352 kg., iar stocul de făină populară a crescut cu 799.395 kg., trecând de la 4.386.252 kg. la 5.185.647 kg.• Pentru a asigura cantităţile de cereale necesare pentru aprovizionarea armatei şi a populaţiei şi pentru a face posibilă o împărţire egală, statul bulgar a sechestrat toate cantităţile de cereale din ţară, hotărând următoarele : 1. Direcţiunea pentru exportul cerealelor va cumpăra excedentele de cereale de la agricultori. 2. Până la noua recoltă orice export de cereale în străinătate este interzis. Această dispoziţie este valabilă şi pentru recolta din anul trecut, în măsura în care mai există rezerve. Pentru fiecare judeţ au fost fixate termene precise, promiţându-se acelor ţărani, cari predau în intervalul termenului fixat recolta lor, premii, cari sunt de 1 leva de kgr. Acela care caută să ascundă rezerve de cereale, care le distruge sau le folosește pentru afaceri de schimb va fi pedepsit conform legii pentru mobilizare. civilă. In cursul săptămânii, la Abatorul central al Capitalei, au fost aduse spre sacrificare, în vederea satisfacerii consumului vite mari 539 capete; porci 860; oi şi berbeci 2564 capete. In afară de oi şi berbeci, al căror număr a sporit, numărul celorlalte vite pentru tăiere si 171 special al porţilor, a scăzut aproape cu 50 la sută. Numărul pasărilor vii sosite a fost decisemeni în scădere cu circa 650 buc., totalizând 13.550 bucăţi, ca şi sosirile de ouă, care au scăzut dela 61.010 buc. săptămâna precedentă, la 49.000 buc săptămână expirată ori Au crescut în schimb sosiria die peşte cu 51.300 kg., totalizând 136.020 kg. şi provenind de la pescăriile Feteşti, Bărăgan, Albeşti, Ovidiu, Tătăraşi, etc. Tendinţa preturilor spre scădere. • Cantitatea de grâu tranzacţionată în cursul săptămânii trecute la bursă si oboarele de cereale a crescut ori 7(î2nn1688, kg, trecând de la 2.171.003 kg. la 2.793.193 kg. • Piaţa de zarzavaturi a fost in cursul săptămânii trecute în general bine aprovizionată. Este mai ales sezonul roşiilor, ardeilor şi vuietelor, care au început să sosească în cantităţi sporite. De 2,3 zile şi-au făcut apariţia şi căruţele ţărăneşti cu roşii de bulion, oferite la preţuri între 3 şi 4 lei kg., frumoase. ; COTA APEI PURlPJI l o IN PORTURILE ROMANESTI IN SUS DE BAZIAg i PORTURILE _ Aug. 1941 | ____________ 29 I 30 i Bazis s 240 — Drencova 197 _ i Orsova 280 _ T-Severin 330 322 Cetatea 324 317 Calafat 313 3(8 Bechet 301 _ Corabia 275 270 T.Măgurele 270 265 Zimnicea 310 305 Ciurgiu 320 310 Olteniţa 302 297 Calarasi 276 272 Cernavoda 295 — Hârşova 337 _ Brăila 325 322 GalaM 325 321 Tulcea 219 _ I Ismailige _ Chilia 108 __ PORTURILE I August 1941 I 28 I 29 Regensburg 267 30E Hofkirchen 360 36 Passau 660 60 Linz 446 49g Straden 598 61£ "Viena 443 50€ Bratislava 287 345 Romarno 376 394 Budapesta 335 329 Mohács 398 390 Bogojevo _ _ Novisad — _ Zemun _ _ râuldrava Barcs 22 15 Osijek — _ Râul sava Brod _ _ RÂUL TISA T°kay 100 102 Seghedin 117 115 Tit« — __ Anul al 58-lea Nr. 236 Luni 1 Septembrie 1941 LA CERNĂUȚI Voievidca Dumitru lie. m .A Pumnul", religie ; Lăzărescu Nicolae, lie. fete „Elena Doamna”, religie ; Costea Erast-Eutimie, șc. normală fete, religie ; Tcaciuc Albu Nicolae ,lie. b. „Aron Pumnul", română ; Vasiliu Aurel, lie. b „A. Pumnul", română; Tarnavschi Ipolit, şc. norm, băeţi, română ; Loghin Constantin, şc. norm, băieţi, română; Petruc Ioan, lie. com. băieţi, română ; Ieşeanu Mihai, lie. b. „A. Pumnul", latină; Lucan Dumitru, lie. b. „A. Pumnul”, latină; Popa Paladi Maria, şc. norm, băieţi, latină, cu completare (6) la sc. norm, fete ; Saveanu Vasile, lie. b. „A. Pumnul ”, franceză ; Popescu Constantin, sc. norm, băieţi, franceză ; Cucu Teofil, lie. com. băieţi, franceză ; Hoinic Gheorghe, lie. b. „A. Pumnul" germană; Criţan Zaharia, lie. b. „A. Pumnul”, italiană; Balmoş Irina, lie. fete „Elena Doamna", engleză (4) cu completare labe. corn. b. (4) şi 7 ore franceză, lie. b. „A. Pumnul" ; Toma Petru, lie. b. „A. Pumnul", fiosofie drept; Enescu Nicolae, şc. normală băieţi, pedagogie; , Nuşfeleanu Ioan, şc. norm, băieţi pedagogie ; Bălan Teodor, lie. b. ,,A. Pumnul", istorie ; Grigorovici I Albia, sc. norm. băieţi, istorie; Topa Ovid, lie. com. băieţi, istorie (8), sc. norm. b. (2), drept (1) ; Sbiera Mihai, lc. b. ,,Aron Pumnul", geografie; Tamavschi Otto, sc. norm. b. geografie ; Cârdeiu Vasile, lc. b. „Aron Pumnul", I matematici; Tamavschi Cornel, bc. b. „Aron Pumnul", matematici ; Popp Aurel, sc. normală băieţi, matematici ; Dospii Iosif, bc. com. băieţi, matematici; Nedelcu Alexandru, lc. băieţi ..A. Pumnul”, fizico-chimice ; Savin Haralambia, sc. nom. băieţi fizicochimice ; Nuţu Victor, loc. b. „A. Pumnul“, şi naturale ; Bălan Silvia, loc. fete „Elena Doamna”, română ; Axentoviei Cantemir Silvia, loc. fete „Elena oDarona", ro- r mână ; Pârvănescu Rudolf Elisab., sc. norm. fete, română ; Cogan Lucreţia, bc. indu. fete; Tipa Ileana, loc. ind. fete, română (6 ore) I completare bc. corn. fete (6 ore) și sc. gospod. urbană (3 ore) ; Dulgheru Vanera, bc. fete „Elena Doamna", latină ; Brăteanu Vera, bc. fete „Elena Doamna” latină ; I Topa Silvia, loc. fete „Elena Doarana", franceză ; Cudalbu Olisa, sc. norm. fete, franceză ; Tăutu Alice, lic. ind. fete. franceză ; Gea.gea Oldea, lin de fete „Elena Doamna", germană; Gheorghiu Valeria, sc. norm. de fete, ger- r. mană (7) cu completare lie. com. * 1 fete (4) ș; lc. ind. fete (4) ; Naiec Melania, lie. fete „Elena Doamna“, filosofie-drept; Topa Angela, sc. norm fete, pedagogie ; Pintiliescu Viorica, lie. ind. fete, filosofie; Ignat Minodora, loc. fete „Elena Doamna", istorie; Petrovici Ecaterina, sc. norm. fete, istorie ; Tânjală Elena, lie. ind. fete, istorie-geografie; Moțoc Elena, loc. fete „Elena Doamna”, geografie ; Vasiliu Lucia, sc. nnrm -fa.to I geografie ; Câmpan Florica, lie. I fete „Elena Doamna“, matematici ; Voiculescu Irina, 11c. fete I „Elena Doamna", matematici ; I Popovici Leontina, lie. industrial I fete, matematici ; Georgescu Constanţa, sc. gospod. urbană, mate- I matici (2 ore) complet, be. com. f. I mat. 3 şi. şt. naturale 2 ; Avram Elisabeta, sc. norm, fete, matematici (5) be. com. f. matemat. 3, bc. fete 3 fiz. şi be. com. f. 2 fiz ; Tarangiu Eugenia, bc. fete „Elena Trina", fizico-chimice; Văsiliu Văcăreanu Cl„ sc. norm, fete, fizico-chimice; Găină Irina, be. I ”Elena D-na“, şt. naturale; Stroescu Margareta, bc. corn. fete, şt. comerciale cu completare la bc. corn. băieţi ; Gregorian Maria, sc. norm, fete, matematici; Braescu Ecaterina, sc. norm, fete, română ; Munteanu Teodorescu I., bc. fete „Elena D-na“, muzică ; Andriescu Alexandru, sc. norm, fete, muzică ; Barozzi Ana, lc. industrial fete, muzică ; Popovici Victoria, sc. normală de fete, st. naturale; Dracea Rodica, liceul f. „Elena D-na"*, desen-cabgr.; Rotică Georgeta, sc. norm. f, desen-cabgr.; Vasilescu Maria, loc. ind. fete, desen-cab.gr.; Popescu-Handoca Florica, loc. ind. fete, educaţie fizică ; Măzăreanu Maria, loc. fete „Elena D-na", gospodărie ; Cimpoia Gabriela, sc. norm. de fete, gospodărie; Dr. Nandriş Astra, sc. norm. de fete, medic şcolar; Ţintă Viorica, bc. fete „Elena D-na", lucru de mină ; Franc Eliza, sc. normală fete, lucru de mână ; Milea Elena, de gospod. urbană, lucru de mână ; Luca Ecaterina, sc. normală fete, ţesut; Cârdei Filomela, bc. ind. _ fete, ţesut; Nedelcu Elena, bc. ind. fete, croitorie; Botezat Ana, bc. ind. fete, roritorie. ALTE ORAŞE Pârvănescu-Trufaşu S., Hotin gimn. ind. fete, rufărie; Cernescu Ana, Hotin, gimn. teor. fete, gospodărie-lucru; Măcrineanu Elena Hotin, gimn. teor. fete, st. nat. fiz. chim. ; Suhan Ortensia, Hotin gimn. teor. fete, geografie-istorie; Tabacu Elena, Hotin, gimn. teor. fete, 1. franceză; Suhan Traian, Hotin, gimn. teor. băeţi, română; Guţul Pavel, Hotin, gimn .teor. băieţi, matematici ; Cbadă Alexandru, Lipcani, gimn. lomere băeţi, 1. română; Bota Vasile,Storojineţ, gimn. mixt. ranceză ; Arbore Sava, Cernăuţi, l. b. „A. Pumnul", muzică ; Zarulovici Andru, Cernăuţi, sc. nornală băeţi, muzică ; Tamavschi /-tin. Cernăuţi, loc. b „A. Pumnul", desen-caligrafie; Chiriţă Ion, Cernăuţi, sc. norm, băeţi, ştiinţe agricole ; Bardan Anghel, Cernăuţi, sc. norm. băieţi, lucru manual; Cudalbu Constantin, Cernăuţi, lic. com. băieţi, şt. jurid. economice; Dr. Lupu Octavian, Cernăuţi,bab. „A. Pumnuţ", medic şcolar; Vântu Cornelia, Cernăuţi, şc. gospod urbană, gospodărie, Popescu, Stela, Storojîneţ gimn. mixt teor.. 1. română. Dadiani, la Chişinău lie. t. Regina Maria; Gobjilă Maria, dela. Chişinău lie. com. f. Regina Maria, la Chişinău şa norm. învăţătoare. GEOGRAFIE _ Sălceanu Maria, dela Chişinău I lie. com. Regina Maria, la hie. | I fete Regina Maria. | FILOSOFIE-PEDAGOGIE Dragomir Eugenia, debt Chişi- | nau lie. Eparhial, la aceiaşi şcoa- I lă. Cornea Ana, dela Chişinău lie. | Regina Maria, la Chişinău lie. t. | f. Regina Maria; Măldărescu Elena, dela Chişinău Dadiani, la I Chişinău şc. norm. înv. I MATEMATICI Matei Elena, dela Chişinău lie. I com. Regina Maria, la Chişinău | lic. t. fete Regina Maria; Vasilescu Valeria, dela Chişinău şc. norm. fete, la aceiaşi şcoală; Goncearenco Maria, dela Chişinău lie. hub fete, la gimn. ind. fete Chişinău, partea ştiinţifică. FIZICO-CHIMICE Gobjilă Rădulescu Ecat., dela Chişinău lie. com. Regina Maria, la Chişinău lie. teor. f. Regina Maria; Lazaroniu Maria, dela Chişinău __ sc. norm. Eparhială, la Chişinău sc. norm. învăţătoare; Muscinschi Ludmila, dela Chişinău lie. com. Regina Maria, la Chişinău bc. Eparhial. ŞTIINŢE NATURALE _ Ciubuc Zenaida, dela Chişinău ba Eparhial, la aceiaşi şcoală; Buiaschi Tamara, dela Bălţi loc. fete, utiliz. la lie. ind. fete Breaza, la Chişinău bc. teor. fete Regina Maria; Dr. Isanos Elisabeta, igienă, Chişinău şc. norm. Eparhială, la Chişinău sc. norm. învăţătoare; Iliescu Natalia, dela Lipnic gim. fete, la Chişinău şc. norm. înv. GOSPODĂRIE Pătrăşcannu Aspasia, dela Chişinău-Dadiani, la Chişinău loc. teor. fete Regina Maria; Ripan Maria, dela Chişinău bc. Eparhial, la Chişinău şc. gospod. urbană. MUZICA Mareş Eliza, dela Chişinău şc. norm. înv., la aceiaşi şcoală. DESEN-CALIGRAFIE Suruceanu Elena, dela Chişinău şc. norm., la aceiaşi şcoală; Buzenschi Prospera, dela Chişinău şc. norm. Eparhială, la Chişinău liceul Eparhial. EDUCAŢIA FIZICA Dănescu Sofia, dela Chişinău şc. gospod. urbană, la Chişinău, loc.hd. fete; Brotca Ianina, dela Chişinău, şc. norm. Eparhiala, la Chişinău şc. normală de învăţători; Costicescu Elena, dela Chişinău boc. Eparhial fete, la aceiaşi şc.; Cronvald Mărculescu Eleonora, dela Chişinău Dadiani, la Chişinău bc. teor. Reg. Maria. LUCRU DE MANA .. Colomei Maria, dina Chişinău Ilie Eparhial, la Chişinău acelaşi şc.; Halipa Eleonora, dela Chişinău Dadiani, la lic. teor. f. Regina Maria; Stelea Elena, dela Chişinău loc. ind. casnic, la Chişinău aceiaşi şc.; Popescu Ana, dela Chişinău şc. gospod. urbană, la aceiaşi şcoală. CROITORIE . Comner Georgeta, dela Chişinău la ind. R. F. R. la Chişinău aceiaşi şcoală. RUFARIE Antonescu Eugenia, dela Chîşînau, bic. R. F. R. la aceiaşi şcoală; Camner Elena, dela Chişinău loc. ind. R. F. R. la aceiaşi şcoală ŢESUT ; Melinte Elena, dela Chişinău gimn. ind. casnic, la aceiaşi şcoală; Hărătău Paraschiva, dela Chişinău gim. ind. casnic, la aceiaşi şcoală; Ionescu Aurora, dela Chişinău, gimn. ort. la aceiaşi şcoală; Olaru Clotilda, de la Chişinău şi norm. Eparhială, 1® Chişinău şc. normală de învăţătoare. PROVINCIE -IV RELIGIE Profesori: Pr. Postolache A., de la Soroca bc. b. la Soroca bc. tehnic agricol; pr. Vasile Radu, de la Orhei ba b. la Ismail bc. b. L. ROMANA Popovici Panait, de la Ismail lie. băieţi, la aceiaşi şcoală; Vărzaru Simion, dela Bălţi, bc. băieţi, la aceiaşi şcoală; Ştefănescu Ion, de la lie. teor. Bălţi, la aceiaşi şcoală; Vasu Ovidiu, dela Tighina, ba teor. b. la Tighina gimn. teor. b.; Ştefănescu Gheorghe, dela Cet. Albă bc. b., la Cetatea Albă bcad. partea literară, L. LATINA Baran Nicolae, dela Tighina bc. b., al Tighina gimn. teor. complet; Alexandru Gheorghe, dela Cea Albă, bc. b., la aceiaşi şcoală; Badiu Leu, dela Cahuil gimn. b.,la aceiaşi şcoală cu completare; Olaru Gheorghe, dela Ismail, seminar, la Ismail bc. teoretic. ISTORIE Constantinov Ştefan, dela Ismail seminar, la Ismail bc. teor. Năstase Haralambie, dela Cet.Albă lie. b., la aceeaşi şcoală ; Munteanu Dumitru, dela bc. b. Orhei, la Orhei gimn. istoriegeogr.; Sânpietru Ion, dela Reni gimn. mixt., la Chilia Nouă, inst. geografie; Timotin Mihail, dela Tighina loc. teor. b. la Tighina gimn. teoretic istorie-geografie. GEOGRAFIE Săndulescu I. dela Cahul gimn. b. la aceeaşi şcoală ist. geografie; Voinea Constantin, dela Ismail ■ic. b. la aceeaşi şcoală. FILOZOFIE-PEDAGOGIE Dumitrescu Eugen, dela Ceta Albă bie. b. la aceeaşi şcoală ; Ocneanu Ion, dela Ismail bc. b., la aceeaşi şcoală ; Bronzetti Visarion ,dela Soroca bc. b. la Bălţi»I bc. băieţi. MATEMATICI I Romaşcu I. Constantin, dela lie. I teor. b. .Vaslui, la gimn. b. Ca- I hui. FIZICO-CHIMICE ! Clipii Timotei, dela Bălţi se- I minar, la Bălţi bc. teoretic ; Ne- Idelcu Gheorghe, dela Ismail seminar, la Ismail bc. teor. băieţi. ŞT. NATURALE I Istrate Mihai, dela Cet. Albă, I bc. b. la aceeaşi şcoală ; Velicu Vasile, dela Ismail seminar, la I Ismail bc. teor. băieţi. ST-AGRICOLE '' I Cojocaru Nicolae, dela Soroca, lie. tehnic agric. la aceeaş şcoală. MUZICA Sâmbotin Tache, dela Ceh- Albă, bc. b. la aceeaşi şcoală ; Parocescu Nicolae, dela Bolgrad bc. b. la Ismail bc. b. EDUCAŢIE FIZICA Erhan Anatolie, dela Bălţi, fie b., la aceeaşi şcoală. L. ROMANA (Profesoare) , Callas Ecaterina, dela Tigb'ha" gimn. f., la aceeaşi şcoală ; Călin Elena, dela Bălţi, lie. f. la aceeaşi şcoală ; Ciocâltan Eufrosina, dela Bălţi bc. teor. fete, la aceeaşi şcoală ; Ionescu Maria, dela Ismail bc. b., la Ismail bie. fete ; Pavelescu Eugenia, dela Ismail, bc. f. la Ismail gimn. ind. fete; Gagiu Ghibu Cornelia, de la Ismail 11c. ind. f. la Ismail lie. fete; Negruţi Zoe, dela Cahul gimn. fete, la aceeaşi şcoală; Vasilescu Fântâneru Eugenia, , dela Soroca lie. f. la Soroca gimn. f.; Comănescu Olga, dela Bălţi, lie. ind. f. la aceeaşi şcoală; L. LATINA Puican Mănescu, dela Cet. Albă lie. f. la aceeaşi şcoală ; Chiţu . Jana Virginia, dela Cet. Albă, lie. f la aceeaşi şcoală ; Pop Zoe, de la Bălţi bc. f. la aceeaşi şcoală; Predescu Popescu Ana, dela Ismail bc. f. la aceeaşi şcoală; L. FRANCEZA Răduleşteanu Eugenia, dela Cetatea Alb. bc. f. la aceeaşi şcoală; Georgescu Argentina dela Cetatea Albă sc. gospod., la Cetatea Albă, liceul industrial ; Georgescu Vera dela Reni gimn. mixt I la Cahul bc. teoretic; Leviţchi Ecaterina dela Orhei bc. teor., la Orhei gimn. fete; Eftimie Adila dela C.Lung Bucovina gimn. fete, la Soroca gimn. f. t. detaşată cu nr. 193463/941. L. GERMANA ^ Turcan Glicheria, dela Isman /* Juc. f., la aceeaşi şcoală. ITSTORIE _ Anghel Alexandra, dela Orhei gimn. teor. la aceeaşi sc. ist. geogr. . GEOGRAFIE Gheorghiu Ana dela Lipnic gimn. f. la Bălţi loc. fete.; Căpăţână Tatiana dela Soroca lie. fete la Soroca gimn. fete istorie-geografie. FILOZOFIE-PEDAGOGIE Constantinov Lucreţia, dela Is-7 mail lie. fete la aceeaşi şcoală. MATEMATICI Ivănică Maria, dela Tighina gimn. fete, la aceeaşi şcoală. FIZICO-CHIMIE Bănă Olimpia dela Bălţi loc. , fete, la aceeaşi şcoală. ŞT. NATURAI,E Vasu Elena, dela Tighina lie, rod. fete, la Tighina gimn. teor. fete ; Angelescu Popescu Lucia dela gimn. f. Orhei, la aceeaşi şc MUZICA Poltzer Alice, dela Cetatea Al- Ibălie, fete, la aceeaşi şcoală, EDUCAŢIA FIZICA . Petrescu Felea Ortensia, dela lie. f. Bălţi, la aceeaşi şcoală Pleşoianu Paul dela Ismail lie. fete, la aceeaşi şcoală. LUCRU DE MANA Anagnastopol Filomela, dela Ismail 11c. teor. f„ la aceeaşi şd . Dornescu Sofia dela Bălţi loc’ teor., la aceeaşi şcoală; Ronea, Maria, dela Lipnic gimn. fete. la ’ Soroca gimn. teor. fete, lucru gospodărie. GOSPODĂRIE Sufleţelu Mariga Elena, dela BălţMic. ind. f, la aceeaşi, şcoală; / Spălăţelu Ana, dela Ismail lie' f la aceeaşi şcoală ; M'rcea Maţu / da dela Cetatea Albă lie. ind f la Cetatea Albă şc gospodărie urbană ; Petrescu Argentini, dela şc. norm. Beiuşi, la Bolgrad şc. gospod. urb. CROITORIE Tănăsiuc M„ dela Tighina tic rod., la aceeaşi şcoală ; Popazu Popovici Ana, dela Soroca gimn ind., la aceeaşi şcoală; ŢESUT Domşa Ioana, dela Cetatea Alpalie, ind., la aceeaşi şcoală ; Radu Maura, dela Ismail gimn rod. la aceeaşi şcoală; Dimitriu Eusabeta, dela Bălţi bc ind. fete la aceeaşi şcoală ; Ionescu Maria , dela Bucureşti bc. ind. nr. 4, la Tighina gimn. ind. f. ; Nicolau Maria, dela Soroca gimn. ind., la Soroca aceeaşi şcoală. ❖ Profesorii şi profesoarele de mai sus, vor comunica de urgenţă ministerului, numărul carnetului de identitate C. F. R. şi ?..uttoritatea emitentă pentru a le putea elibera autorizaţia de călătorie. Tablou de profesoarele şi profesorii trimişi în Bucovina de Nord şi Basarabia pe anul sc. 1041-42 BASARABIA CHIŞINĂU PROFESORI (RELIGIE) Pr. Mateevici Victor, la seminarul teologic ; Pr. Zaharescu Grigorie, la şcoala normală băieţi ; Pr. Topan Ilie, la liceul Eparhial de fete; Pr. Timuş Nicolae, la şcoala normală de conducătoare ; Pr. Tepordei Vasile, la şcoala normală de învăţătoare, L. ROMANA Negrescu Ion, dela Chişinău. „Al. Rustso", la aceeaşi şcoală; Ursulescu N., dela Chişinău, gimn. „Eminescu" la Chişinău şc. norm, b.; Heiban Miron, dela loc. „Haşdeu", Chişinău, la aceeaşi şcoală; Vartic Constantin, dela şa norm, b. Chişinău, la aceeaşi şcoală; Măcăreanu Ion, dela sem. teologic Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Sălceanu Dumitru, dela sem. teologic Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Usatiuc Elinor, dela lic. „Al. Russo" Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Nichita Dumitru, dela lie. com. b. Piteşti, la Chişinău loc. „Haşdeu" L. LATINA Obadă Ioachim, dela lie. „AL Russo“ Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Dogaru Gh., dela loc. „Xenopol" Soroca, la Chişinău lie. „Haşdeu" ; Cojocaru Vasile, dela lie. băieţi Bolgrad, la Chişinău, semin, teologic ; Pălămaru Nicolae, dela loc. ind. p. literatură Chişinău, 1 lc. „Haşdeu", Chişinău. L. FRANCEZA Malenda Temistocle, dela h,c „Haşdeu" Chişinău, la aceeaş şcoală ; Spiru Gheorghiu Louis dela semin, teolog. Chişinău, 1; aceeaşi şcoală ; Fettinger Robert dela bc. „Haşdeu " Chişinău, 1; lic. „AL Russo" Chişinău. L. GERMANA Ebervain Alexandru, dela bc com. b. Chişinău, la aceeaşi şcoală ISTORIE Dăscălescu Hristea, dela sem. teologic Chişinău, la aceeaşi şcoala ; Suruceanu Teodor, dela bc. „Haşdeu“ Chişinău, la aceeaşi şcoală; Gheorghiade Ştefan, dela şa norm. b. Chişinău, la aceeaşi şcoală. GEOGRAFIE Boga Leon, dela loc. „Haşdeu“ Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Erhan Pantelimon, dela loc. „Haşdeu“ Chişinău, la aceeaşi şcoală. FILOSOFIE-PEDAGOGIE Dragomir Nicolae, dela sc. norm. b. Chişinău, la aceeaşi şcoală; Geantă Ion, dela sc. norm. b. Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Cumpătă Consantin, dela sem. teologic Chişinău, la aceeaşi şcoală; Horea Vasile, dela loc. „Haşdeu" Chişinău, la aceeaşi şcoală ; Bumba Ion, dela loc. „Al. Russo" Chişinău, la aceeaşi şcoală. MATEMATICI Scobiola Andrei, dela sc. norm. Chişinău, la aceeaşi şcoală. FIZICO-CHIMICE Ramfil Simion, dela ba „Haşdeu“ Chişinău, la aceeaşi şcoală; Apostol Victor, dela eom. teolog. Buzău, la Chişinău, bc. „Al. Russo“. ŞTIINŢE NATURALE Patraş Silviu, dela sc. norm. băeţi Chişinău, la aceeaşi şcoală. ŞTIINŢE COMERCIALE Cosmoc Nicolae, dela Tighina bc. com. b, la Chişinău bc. com. b. ŞTIINŢE AGRICOLE Ştefănescu Chirii, dela Chişinău şc. norm. eparhială fete, la Chişinău şc. norm, băieţi. LUCRU MANUAL Scuitaru Ioan, dela Chişinău şc.norm. b., la aerisi şi şcoală. MUZICA Diaconul Cristea Alexandru, de la Chişinău bc. Eparhial fete, la Chişinău seminar teol.; Urlescu Ion, dela Chişinău, bic. Haşdeu, la aceiaşi şcoală. DESEN-CALIGRAFIE . Niculescu Andrei, dela Chişinău loc. Haşdeu, la aceiaşi şcoală; Cicherschi Victor, dela Chişinău Al. Russo, la aceiaşi şcoală; Bălău Ioan, dela Chişinău şc. norm. b., la aceieaşi şcoală, EDUCAŢIE FIZICA Vlah Vasile, dela Chişinău bc. Haşdeu, la aceiaşi şcoală; Bolocan Alexandru, dela, Chişinău gimn. Eminescu, la Al. Russo Chişinău; Belodanov Const., dels* Chişinău semin., la aceiaşi şcoală. PROFESOARE L. ROMANA Muhanov • Elena, dela Chişinău bc. Eparhial, la Chişinău Reg. Maria t.; Abageru Beatrice, dela Chişinău Dadiani, la Chişinău loc. teor. fete Reg. Maria t.; Negrescu Ana, dela Chişinău loc. com. Regina Maria, la Chişnău boc. Eparhial; Rădulescu Alexandra, dela Chişinău bc. Eparhial, la aceiaşi şcoală; Nichita’ Silvia, dela Chişinău Şc norm. Eparhială, la Chişinău şc. norm, de învăţătoare; Stoicescu Ghibu Virginia, dela Chişinău lie. com. Regina Maria, la Chişinău şc. norm, de conducătoare; Patres Alexandrina, dela Chişinău lie. ind. fete, la Chişinău gimn. ind. S. O. R.; Dinu Constanţa dela Chişinău bc. Dadiani, la Chişinău bc. ind. fete. L. LATINA Drăgoi Elena, dela Chişinău bc. Eparhial la atceiaşi şcoală; Eremia. Agneea, dela Chişinău bc. Eparhial la aceiaşi şcoală; Pavel Mana, dela Chişinău bc. Dadiani, la Chişinăui ba T. Regina Maria. L FRANCEZA JDrăgotescu Natalia, dela. Chişinau şc. norm. Eparhială, la Chişinău liceul Eparial; Voloşani Hermina, dela lic. f. Satu Mare utilez. Bacău bc. f. la Chişinău ib. teor. f. Regina Maria. L. GERMANA Volcov Eman, dela Chişinău bc. Jaaiam, la Chişinău be. T. Regina Mana; Apostol Elena, dela Chişilau, balsem. Regina Maria, la Chişinau he. Eparhial. ISTORIE Dumitrescu Maria, dela Chişitau he. Eparhial, la aceiaşi şcoală. Ursulescu Maria, dela Chişinău _______________ _ » FRUCTELE SKO AVERE ! PE.G1 pepiniera lwj Prof. E. Grințescu furnizează pomi garantat! W ARBORI FRUCTIFERI, PLOPI, NUCI, LILIAC,’ FLOR! ! !