Universul - Provincie, mai 1942 (Anul 59, nr. 116-145)

1942-05-01 / nr. 116

Anul al 59-lea 8 Pagini Fondator: LUICI CAZZAVILLAN Proprietar: „UNIVERSUL“ s. A . 160 Trib. Ilfov înscris sub Nr EXEMPLARUL 5 LEI Taxa poștali plătită In numerar conform aprobării Dir. Gle P. T. T. UI. 24.464/939 CELE DIN URMA STIRI DIN LUMEA ÎNTREAGA, TELEGRAFICE SI TELEFONICE REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA: BUCUREŞTI, STR. BREZOIANU No. 23-25 CENTRALA TELEFONICA A ZIARULUI: 3.30.10. SECRETARIATII I. ir AmnarTirimn Ororile bolşevice Am publicat eri, cu documente fotografice, lugubra descoperire a celor 19 cadavre omeneşti, victime ale faimoasei poliţii secrete bolşevice, ce fuseseră aruncate într’o groapă comună, în cimitirul grecesc din oraşul Cetatea Albă. E o nouă mărturie a'■'crimelor şi ororilor săvârşite de tirania bolşevică timp de un an de zile cât a stăpânit Basarabia şi Bucovina de Nord. Nu există sat şi oraş în cele două provincii româneşti, care să nu-şi aibă morţii, dispăruţii sau deportaţii fără urmă, victime ale teroarei deslănţuite de agenţii sovietici. Cazul de la Cetatea Albă, descoperit abia acum, întrece prin ferocitate masacrele cunoscute de la Chişinău, Herţa şi alte oraşe. Cadavrele au fost astfel mutilate, prin zdrobirea craniilor şi varul turnat peste ele, ca să nu mai poată fi identificate. Poziţia în care au fost găsite cadavrele, unele cu ştreanguri de gât, altele cu urme de violenţe, sau cu braţele ridicate, apărându-şi fruntea, denotă schingiuirile şi torturile la care au fost supuse victimele înainte de a fi ucise. Metodele acestea de cruzime folosite de agenţii comunişti pentru suprimarea vieţilor omeneşti® arată întreaga grozăvie a bolşevismului, pentru care nu există pic de umanitate, de înţelegeire şi omenie, valori spirituale la care au ajuns popoarele civilizate. Bolşevismul în toate manifestările sale s-a dovedit o maladie socială care readuce pe om la instinctele primare de fiară, ce nu mai are nimic sfânt. Profanarea altarelor şi mormintelor, deportări în massă şi suprimarea atâtor vieţi de oameni cari au reprezentat ceva în erarhia socială, ca preoţi, profesori, oameni de ştiinţă, într’un cuvânt tot ce era categorie intelectuală sau burghezie, caracterizează suficient mentalitatea anarhică a omului, plin de ură şi de porniri barbare. Fuehrerul Adolf Hitler vorbind recent despre ţelurile iudeo-bolşevismului, a arătat că ele însemnează exterminarea elitelor naţionale ale popoarelor şi dominarea proletariatului lipsit, în acest chip de conducătorii lui şi fără apărare Popoarele civilizate ale Europei, care au de apărat un patrimoniu de credinţe şi drepturi, luptă astăzi pentru distrugerea unui regim de orori şi barbarie, ce va rămâne în istoria p omenirii ca una din cele mai înfiorătoare plăgi sociale. Nimicirea bolşevismului pe care conducătorii sângeroşi ai Moscovei voiau să-l întindă, însemnează salvarea popoarelor europene din ghiarele celui mai îngrozitor flagel ale cărui urme se văd astăzi peste tot pe unde a trecut teroarea rYVKW. Aniversarea naşterii împăratului Japoniei nez îl are pentru împărat, care reprezintă esenţa vieţii naţionale japoneze şi pentru raresle ,oricând gata să facă bucuros sacrificiul propriei sale vieţi. La urările poporului japonez pentru împăratul Hirohito sa Împăratul Hirohito, al Japoniei, acest cult pe care soldatul japone, împlinit dri 41 de ani. Născut în anul 1901, în palatulAoynmn din Tokio, la vârsta de 20 de ani a fost numit Regent al Imperiului, sănătatea tatălui său, împăratul Taisho inspirând îngrijorări. Câţiva ani mai târziu, la 25 Decembrie 1926 a succedat la tronul Imperial. Iubit de poporul său, cu ale cărui interese s’a identificat din primul moment, Împăratul Hirohito a urmărit să asigure Japoniei pacea, cu respectul condiţiunilor necesare existenţei ei naţionale. Activitatea sa a încadrat-o în acea politică a „păcei luminate“, inaugurând aşa zisa epocă „Showa“. Întregul popor japonez are un adevărat cult pentru Împăratul Hirohito, care reprezintă pentru el însăşi esenţa vieţii naţionale. Există în Japonia uzul ca în momentele istorice ale vieţii naţionale împăratul să dea un „Rescript“ pentru îndrumarea naţiunii pe calea ce o are de urmat în interesul superior al patriei. Importanţa acestor rescripte stă mai ales în faptul că ele se dau foarte rar şi sunt urmate de întreaga naţiune cu religiozitate fiind considerate de tot poporul ca cea mai înaltă poruncă cerească şi pământească, împăratul Hirohito a dat, în cursul domniei sale, două asemenea „Rescripte“ şi pe care le reproducem mai jos : primul când Japonia a semnat pactul tripartit şi al doilea când Japonia a intrat în război cu puterile anglo-saxone. Ziua aniversării naşterii împăratului Hirohito este pentru poporul japonez o mare sărbătoare. Importanţa ei astăzi este cu totul deosebită, date fiind împrejurările internaţionale ţi marile succese ţi actele de bravură ale armatelor japoneze Pe fronturile de luptă se explică in parte şi prin lată textul celor două „Rescripte“ Imperiale, despre care am vorbit mai sus: Rescriptul Imperial cu ocazia Pactului Tripartit Marea poruncă ce Ne-au lăsa-t o moştenire Strămoşii Noştri Imperiali şi pe care trebue s’o purtăm zi şi noapte în inimile noastre, este aceea de a face să triumfe dreptatea pe pământ, şi de a face din irimea întreagă o singură familiie. In uimitoarea cri- I (Continuare in pag. 3-s) sociază urările tuturor aliaţilor Japoniei. O vedere a palatului imperial din Tokio SITUAŢIA PE TEATRELE DE RĂZBOI Operaţiunile de pe frontul oriental. •— Drumul strategic birman ameninţat de japonezi. — Luptele aeriene de R. SEIŞANU Pe frontul oriental s’au desfăşurat acţiuni locale în diferite sectoare. Mai multe atacuri ale unor unităţi de infanterie sovietice, sprijinite de tankuri, au fost, respinse în sectorul central. Intr’un singur punct au fost scoase din luptă 13 tankuri. Şi in sectorul de Nord trupele finlandeze şi germane au respins câteva atacuri şi au distrus, sau avariat, numeroase tankuri inamice. Forţele aeriene germane au atacat ori în valuri succesive poziţiile de artilerie, adăposturile betonate, trenurile şi coloanele de vehicule din spatele frontului sovietic (sectorul central), precum şi obiectivele militare din Leningrad şi de pe coasta Mării de Azov. Pe frontul Oceanului îngheţat de Nord în cursul unui atac aerian sovietic ce a avut ca obiectiv un aeroport german, întreaga formaţiune de bombardiere inamică a fost distrusă, împreună cu trei avioane de vânătoare. Presa britanică a anunţat, că Sovietele au strămutat o mare parte din instalaţiile industriei lor de război in regiunea Urali şi in Siberia occidentală. Această măsură pe care au luat-o Sovietele în ajunul marei ofensive a armatelor germane şi aliate dovedeşte teama lor că vor pierde şi regiunile industriale ce le-au mai rămas şi care în parte sunt folosite pentru fabricarea armamentului, avioanelor, motoarelor, tankurilor, muniţiilor şi materialului divers de război. Afară de centrul industrial Leningrad, care este în zona încercuită de forţele armate germane, mai sunt trei regiuni industriale în stăpânirea Sovietelor: Moscova, o parte din zona orientală a Kasimlui Doneţului şi Uráli. Dintre aceste regiuni, cea mai importantă pentru industria de război a U. R. S. S. este aceea din Urali, care fiind situată şi în afară de zona operaţiilor, prezintă mai multă siguranţă. Această regiune este şi un centru al industriei grele sovietice. Dacă aviaţia germană a distrus, sau a dezorganizat multe instalaţii industriale din zonele Leningrad, Moscova, Tuia şi din spatele frontului Doneţului, nu este exclus ca ea să întreprindă în cursul ofensivei viitoare raiduri şi în regiunea Urali, unde sunt concentrate uzinele principale de armament, de avioane, de muniţiuni şi de material de război ale U. R. S. S. Economia de război a Sovietelor suferă din cauza pierderii celor mai importante regiuni miniere şi industriale, în prima campanie din vara şi toamna anului 1941 şi care siut în stăpânirea Germaniei. Astfel, regiunea Krivoi-Rog din Ucraina este centrul de extragere al minereului de fer. Până la 1939 s-a extras de la Krivoi- Rog aproape 60 la sută din totalitatea expolatărilor minereurilor de fer din U. R. S. S. Aceste minereuri conţin 55—70% fer, ca şi cele din Suedia. Este apoi bazinul minier şi industrial al Doneţului, în mare parte ocupat de forţele germane şi aliate, bogat în cărbuni şi în producţia oţelului şi a ferului brut şi laminat. Aproape 65 la sută din producţia totală a cărbunelui şi 60 la sută din aceea a oţelului din U. R. S. S., până la începerea războiului, provenea din Ucraina. In regiunea Nikopol (Niprul inferior) sunt bogate minereuri de manganez, a căror producţie a reprezentat până la 1939, 61 la sută din producţia totală a U. R. S. S. In urma pierderii acestor regiuni sovietele nu mai dispun nici de faimoasele industrii „combative“, organizate de Oficiul de orientare economic din Moscova, ce erau în legătură cu regiunile industriale şi miniere din Urali, Moscova ş. a. Atacurile aeriene britanice a continuat şi eri. Mai multe formaţiuni de bombardiere britanice au atacat câteva localităţi din Franţa de Nord, din Germania de vest şi din Norvegia. Riposta germană—sub titlu de represalii—s-a produs imediat: oraşul Norwich, situat în regiunea de sud-est a Angliei, a suferit un violent bombardament. In cursul luptelor aeriene de eri, aviaţia britanică a pierdut peste 20 de aparate de bombardament. Comunicatul ministerului aerului, publicat ori de ziarele din Isonara, confirmă doborîrea a 17 bombardiere. In Birmania situaţia forţelor anglo-chineze s-a agravat din cauza presiunii din ce în ce mai mari ce o exercită trupele japoneze pe cele trei fronturi şi în deosebi pe cel de la nord. Calea ferată dintre Mandalay şi Lashio, care este legată în acest punct de şoseaua strategică ,,Burma", este ameninţată să fie tăiată de japonezi. O puternică coloană japoneză întărită cu tankuri şi avioane de luptă s-a apropiat de Mandalay şi de calea ferată. Oraşul Lashio a fost er violent bombardat de avioanele japoneze. Pe frontul Aranadi, luptele continuă între forţele britanice şi cele japoneze, — cele dintâi urmărind numai să întârzie înaintarea japonezilor spre nord şi vest. In cursul zilei de eri baza navală şi aeriană de pe coasta de nord a Australiei — Port Darwin — a suferit cel mai grozav bombardament aerian de la începerea ostilităţilor. Formaţiuni puternice aeriene japoneze au atacat în valuri succesive toate obiectivele militare şi instalaţiile portuare, asupra cărora au fost aruncate numeroase bombe explozive de mare calibru şi incendiare. Forţele japoneze debarcate în insulele Moluce şi în partea de nord a insulei Noua Guinee, între 19—31 Aprilie, au ocupat toate punctele strategice. Localităţile Exeter, Bath şi Nonwick din Anglia de sud, au fost bombardate de aviaţia germană ca represalii pentru atacurile aeriene britanice împotriva oraşelor Luebeck şi Rostock din Germania DARUL D-LUI MINISTR PENTRU RĂNIT D. Kiosi Tsutsui, ministrul Japoniei la Bucureşti, a donat de ziua împăratului Japoniei suma de o sută mii lei pentru răniţii războiului nostru. D. prof. Mihai Antonescu, vice di de afar niit în . .lui va itru Vsuf .i. *10s i EXERCIŢIU DE ARAJ Comandamentul militar al Cpitalei comunică : In cadrul exerciţiului de arare antiaeriană anunţat prin municatul anterior pentru rivalul 23 Aprilie—1 Mai, se rganiza un exerciţiu de încare totală a Capitalei, în din nopţile dela 30 AprilieFALĂ şi semnale xşitul alar.ipă la acest obligaţia cada imobilevchiculelor de pe tot timpul Amiral ” cu ordinul „Steaua de Berlin, 28 (Radar). Iul Gheorghe Matac militar român şi locomandor Antonescu, el român, au remis mareşalului Antonetorul statului Ion Mare! Onici el. Steauua României. Citiţi în c porta je seni? Antropof corat e şi panglică Virtutea Militară, •'rick, şeful de stat german. Frick a fost distins decoraţie pentru mere în colaborarea sa,război germane cu cea ai unei serii de reombele Odessei Hr. 116 Vineri 1 Mai 1941 8 Pagini DIRECTOR ȘI ADMINISTRATOR DELEGAT STELIAN POPESCU DESGHEŢ PE FRONTUL DE RĂSĂRIT Se pare că băltoacele sovietice nu pot indispune pe aceşti aviatori germani. (PK Serie) ECOUL DISCURSULUI FIENRERULUI IN TABĂRA INAMICĂ, EXAMINAT LA BERLIN Prin telefon de la corespondentul nostru particular Berlin, 28 Aprilie. — Ecoul discursului Führerului a dovedit că atât prietenii cât şi duşmanii privesc această manifestaţie politică ca extrem de importantă. Totuşi acest fapt nu a împiedicat pe adversarii Germaniei de a deslănţui un val de ură şi calomnie împotriva persoanei Fiihrerului şi Germaniei, valoarea »-.• -1 - ‹‚‹', m umui ţ* tot ce a fost similar. Presa şi cercurile oficiale germane nu dau nici» atenţiune isbucnirii acestei uri. Se poate constata că ecoul din Rusia, Anglia şi Statele Unite a fost lansat după un plan comun al propagandei adversare şi din acest fapt reiese că nu corespunde adevăratei opinii a populaţiei. Toate cele trei state vor să vadă în convocarea neaşteptată a Reichstagului şi nourile împuterniciri acordate Fiihrerului o expresiune a slăbiciunii germane. In realitate însă de la isbucnirea războiului, şedinţele Reichstagului au fost totdeauna convocate pe neaşteptate din motive de siguranţă. In ceea ce priveşte împuternicirile acordate Fiihrerului, acest fapt nu reprezintă altceva decât o confirmare a unei stări de lucruri de mult existentă şi căreia Germania îi datorează succesele militare de până acum. Totalitatea conducerii politice, militare şi economice a fost completată acum printr’o jurisdicţiune supusă intereselor războiului. Faptul că întregul popor german a primit această împuternicire a Führerului cu înţelegere şi aprobare completă, dovedeşte că ideile liberale nu mai au viabilitate în Germania. Poporului german îi este absolut indiferent sub ce jurisdicţiune şi cu câte jertfe se va obţine victoria. Hotărîtor este ca această victorie să fie obţinută. Numeroasele probleme social-economice puse pe tapet în timpul războiului n’au putut fi rezolvate printr’o jurisdicţiune normală. Prin împuternicirile acordate Führerului, sistemul totalitar a fost întărit atât înăuntru cât şi în afară. Intr’un singur punct propaganda duşmană are dreptate şi anume că măsurile luate de Germania dovedesc că am ajuns intr’un stadiu hotărîtor al războiului. Şi poporul german este de aceeaş părere. Singura diferenţă este că străinătatea vede în această măsură o slăbiciune a Germaniei în timp ce poporul german vede în aceste hotărâri o concentrare mai puternică şi mai importantă a tuturor forţelor Reichului. După toate probabilităţile, duşmanii se înşeală ei singuri cu această ocazie tot aşa cum au căutat să se înşele cu ofensiva bolşevică din iarna trecută când Moscova şi Londra au trâmbiţat timp de şase luni victorii după victorii sovietice şi ocupări de noui puncte de sprijin germane. In realitate, faptele au dovedit că ofensiva bolşevică s-a prăbuşit cu pierderi grave şi sângeroase. Germania este azi mai tare ca oricând. Frontul şi patria se pregătesc pentru ofensiva militară decisivă împotriva Rusiei, începerea ofensivei deprecie de vreme. In aceste împrejurări este direct ridicol faptul că postul de radio New-York vorbeşte de o ofensivă de pace germană cu mijlocirea Suediei şi Turciei. Germania nu face ofensive de pace, ci ofensive militare cari — după părerile germane — sunt singurele mijloace prin cari adversarul poate fi dus la raţiune. O dovadă acestei afirmaţii este şi faptul că Reichul, după o lungă aşteptare plină de răbdare, a hotărât acum să ia măsuri de represalii pentru distrugerea atâtor bunuri culturale şi preţioase, cum este cazul oraşelor paşnice şi fără importanţă Lübek, Rostock şi altele. In aceste oraşe populaţia civilă a fost mitraliată de avioanele iernaca..cui acestora ... " de represalii oraşele britanice I Bath şi Norwich au fost greu lovite de aviaţia germană. Anglia are răspunderea pentru această formă a războiului deoarece Germania n’a mai putut suporta pro* vocările britanic , reiese un simp . nouei faze terii a războiului. •~ s "»pro victor-mA nimeni în Gern Cercurile berlin şi o notă a lui Molotov Berlin. 28 (Rador). — Cercurile politice din capitala Reichului au luat cunoştinţă cu cel mai mare calm de noua notă a comisarului sovietic al afacerilor străine Molotov, în care se povesteşte pretinsa situaţie ce ar fi fost constatată în unele districte de la răsărit. Nu încape nicio Îndoială — declară cercurile berlineze — că Molotov vrea să provoace un anumit efect nu numai în străinătate ci şi în sânul populaţiei sovietice, de care el se teme că ar putea să se scuture în curând de dominaţia bolşevismului şi încearcă astfel în ultimul moment să influenţeze această populaţie prin povestiri fanteziste. In ce priveşte distrugerile înşirate în pomenita notă, cercurile germane reamintesc apelul lansat de Stalin la 3 iulie 1941, prin care ordonă să se aplice „tactica pământului ars”. Se subliniază astfel faptul că însuşi Stalin, prin acest ordin, a provocat starea de lucruri în care s’ar afla teritoriile din Rusia, după cum pretinde Stalin că a văzut în unele districte dela răsărit. La Berlin se declară că, dacă sovieticii au văzut în adevăr unele locuri din ţara lor in situaţia arătată de Molotov în nota sa, apoi germanii şi trupele aliate cu Germania au găsit acele teritorii tot in această stare aşa încât Sovietele nu fac astăzi altceva decât să culeagă roadele ordinului dat de Stalin. Iar dacă în altă parte Molotov afirmă că numeroşi bolşevici au fost găsiţi spânzuraţi, Berlinul atrage atenţia asupra altui apel al lui Stalin, prin care se cerea formarea bandelor de partizani, aşa incât cei spânzuraţi nu sunt decât victimele unei reacţiuni la apelul lui Stalin, reacţiune deplin îngăduită de regulile In vigoare ale războiului. Cum s’a desfăşurat atacul aviaţiei germane împotriva oraşului britanic Norwich Berlin, 28 (Rador). — înaltul Comandament al forţelor armate germane comunică următoarele amănunte asupra atacului de represalii îndreptat împotriva oraşului britanic cu 123 000 locuitori Norwich. Atacurile deosebit de violente ale avioanelor de luptă germane au început puţin înainte de miezul nopţei din mai multe valuri, durând aproape o oră. În parte la mică înălţime, avioanele de luptă germane au aruncat mii de bombe explozive şi incendiare, asupra obiectivelor dinainte indicate. Vizibilitatea fiind bună, observatorii germani ai echipagiilor avioanelor au putut urmări exploziile şi locurile unde ale s-au produs. Pretutindeni la Norwich, capitala provinciei Norfolk, au izbucnit incendii cari în centrul oraşului luaseră mari proporţii. Avioanele de luptă cari au zburat la mică înălţime au putut observa cum blocuri întregi de case se prăbuşeau sub puterea exploziilor bombelor. Englezii trimiseseră în întâmpinarea avioanelor germane, avioane de vânătoare nocturnă, dar acestea nu veneau decât rar în contact cu aviația germană. Două din avioanele de luptă germane nu s-au mai reîntors la baza lor după acest atac de represalii. „ZIUA MAMEI“ Societatea ortodoxă naţională a femeilor române va cinsti în acest an pe fiinţa ce ne este mai scumpă pe lume „mama“ într’un cadru cât se poate mai solemn. „Ziua mamei“ această sărbătoare este în tradiţia societăţii care o cinsteşte de 3 decenii, ea a fost prima societate care a închinat mamei tot prinosul ei de gratitudine. Acum când mamele sunt, greu încercate în întreaga lume, acestor mame trebue să le închinăm dragostea noastră şi să le mângâiem sufletele lor sfâşiate, să le secăm izvorul necontenit de lacrimi, dându-le tăria cu care să înfrunte orice durere Ele trebue să fie acelea ce să oţelească sufletele şi minţile pentru ca victoria neamului nostru să fie desăvârşită. In fiecare mamă trebue să trăiască o Doamna Oltea care să spună fiului său „mai bine mort decât învins“. De aceia toată nădejdea ne-o punem în mame, fie ele de regi, conducători, sau simpli muritori, cari prin înţelepciunea şi iubirea lor neţărmurită au făurit şi făuri-'V^r uni fja.mJili.org . po^îolq şi măi ales unitatea naţională. Mama este rezerva de nădejde în timpuri de răstrişte. „Ziua mamei“ va fi sărbătorită în ziua de 3 Mai 1942 printr’un serviciu religios oficiat în paraclisul Internatului „Alexandrina şi Grigore Cantacuzino“ din str. Principatele Unite 33 1® orele 10 am apoi un pelerinaj la cimitirul Belu unde se vor depune, ton pe mormintele primar preşedintă Anastasia Fil Upescu ?i a vrednicei colaboratoare Zoe Rămniceanu mame devotate. După amiază la orele 32 la Liceul „Zoe Râmniceanu" în Calea Moş. .or nr. 143 se va desfăşura un program artistic închinat mamei. Doamna Aida Vrioni, şi Ionel Teodore?,nu vor cinsti acest program Corurile Liceelor Ortodoxe vor intona cântece de slăvirea mamei, iar micuţii de la grădiniţele de copii îşi vor arăta şi ei dragostea de mamă. Se vor premia cele mai bune lucrări ale concursului . „Ziua mamei" şi mamele cele mai race, mai vrednice şi cu"tr