Universul - Capitala, mai 1943 (Anul 60, nr. 116-146)

1943-05-01 / nr. 116

l Anul al 60-lea Nr. 116 Sâmbăta 1 Mai 1943 „Universul“ acum cincizeci de ani ! UNDE NE AFLĂM ? 30 Apr Toate cluburile şi societăţile la care Pache Protopopescu a fost membru au pus semn de doliu. Corpul a fost îmbălsămat ori la ora 2 d. a. înmormântarea se va face Duminică şi această întârziere este pentru că se aşteaptă sosirea unui fel de coşciug, comandat în străinătate şi în care regretatul defunct şi-a arătat dorinţa de a fi îngropat. Ieri dimineaţă Regele s’a preumblat pe cheiul Dâmboviţei până la rampa de vinuri. “ Guvernul va prezenta un ilie 1893 proect de lege pentru acordarea unei pensii Mitropolitului Primat şi un altul pentru modificarea articolului legii privitor la alegerea episcopilor şi mitropoliţilor. „ Principele şi Principesa Bulgariei au trecut Miercuri, la orele 2 p. m., cu vaporul „Orient" pe la Severin. Alteţele Lor se îmbarcaseră la Orşova cu destinaţia pentru Siştov. M. S. Regele a dat suma de 50.000 lei pentru inundaţii. Aşi fi putut intitula articolaşul acesta şi . Stricnina şi furtuna sau ,.Desamăgire şi moarte” şi tot una ar fi fost, de vreme ce ideia de bază rămânea aceeaşi. O tânără moaşe, trădată în amorul său, n’a găsit altceva mai bun de făcut ca să-şi ungă rănile inimii săgetate atât de crud decât să ’nghită cine ştie ce gămălii de chibrituri, să leşine pe o alee din Cişmigiu, să alarmeze lumea şi Salvarea, să vină ambulanţa, s’o ducă la spital, s’o spele pe dinlăuntru şi — punând-o in afară de orice pericol — s’o lase liberă. Dacă, în clipa când ducea gămăliile la gură, ai fi oprit-o şi i-ai fi spus : — Stai, fiinţă în suferinţă. Opreşte gestul fatal. E hotărit că trebue să mori, pentru că orice trădare un amor n’are decât această soluţie. Şi pentru că tot vrei să dai mâna cu strămoşii, sfârşeşte viaţa făcând şi un pustiu de bine. Dă, de pildă ceva sânge pentru răniţi. — Candidata, desigur că ar fi leşinat la o asemenea cerere, dar tu ai fi continuat: — Cere atunci să te trimită sanitară pe front, să ridici răniţii din linia întâia şi dacă s’o ’ntâmpla să te fulgere, o să zici merţi şi faci şi o acţiune nobilă. Candidata, iar ar fi leşinat. Nu, lăsând gluma la o parte, a pus-o cineva să plătească deranjul Salvării, timpul pierdut al cetăţenilor cari au dat alarma şi al medicului, uzarea furtunului, plus alte cheltueli câte vor mai fi fost ? Dacă nu, şi de sigur că nu, atunci să i se trimită nota acasă, după ce scapă cu viaţă, nici să nu plătească? Societatea Salvarea e pentru nenorociţi, nu pentru deşuchiaţi DORIN ILIESCU IN FIECARE ZI MOAŞA OTRĂVITĂ Organizarea şi funcţionarea jandarmeriei In Monitorul oficial nr. 08 din 29 Aprilie 1943, a apărut decretul lege pentru organizarea şi funcţionarea jandarmeriei. Spicuim din această lege următoarele dispoziţiuni: Jandarmeria este un corp militar, instituit pentru a veghea pe teritoriul rural, la executarea poliţiei generale şi militare. O supraveghere activă neîntreruptă şi o acţiune preventivă şi represivă, constituesc principalele ei îndatoriri. Ea poate sprijini şi acţiunea poliţiei pe teritoriul urban, când nevoile de ordine şi siguranţă impun aceasta. Jandarmeria aparţine ministerului apărării naţionale Ea este pusă la dispoziţia ministerului afacerilor interne pentru executarea însărcinărilor de poliţie ce-i revin. Ministerul afacerilor interne exercită autoritatea sa asupra jandarmeriei potrivit legii de faţă. Poziţia, ierarhia, disciplina, înaintările şi condiţiunile de căsătorie ale ofiţerilor, subofiţerilor şi jandarmilor în termen de serviciu, sunt supuse dispoziţiunilor din legile şi regulamentele militare, cu excepţiunile prevăzute de legea de faţă. Prevederile din alineatul precedent, se exercită prin autoritatea ministerului apărării naţionale. Mai departe legea stabileşte formaţiunile jandarmeriei, ale personalului, apoi se ocupă de recrutarea ofiţerilor şi subofiţerilor, fixează formula jurământului, comenzile şi funcţiunile ca revin ofiţerilor şi subofiţerilor, disciplina, chipul în care se fac înaintările, mutările, etc. Legea mai prevede următoarele: ATRIBUŢIUNI Jandarmeria asigură poliţia generală pe teritoriul rural al ţării şi are in special următoarele atribuţiuni : a) Culege, instrumentează şi aduce la cunoştinţa autorităţilor superioare,formaţiunile şi indiciile privitoare la fapte sau stări de fapt, contrare siguranţei Statului şi liniştei publice; b) Apără libertatea, proprietatea şi siguranţa persoanelor, precum şi drepturile recunoscute de legi grupărilor sociale şi profesionale ; c) Previne infracţiunile la legi, regulamente şi ordonanţe; d) Conformându-se regulilor de procedură penală şi legilor speciale, constată şi cercetează infracţiunile la legi, regulamente şi ordonanţe; urmăreşte şi prinde pe infractori şi-i trimite înaintea justiţiei; e) Execută hotărîrile date de justiţie potrivit legilor; f) Menţine şi restabileşte ordinea, în cazul când se prevăd sau se produc tulburări interne ; g) Dă concurs şi intervine la cererea celorlalte autorităţi când acestea sunt împiedecate în executarea funcţiunii lor legale; h) Sprijină opera de asistenţă socială. EXECUTAREA SERVICIULUI Jandarmii sunt personal răspunzători de executarea serviciului ce decurge din funcţiunea lor şi a ordinelor ce primesc de la autorităţile competente. Actele care ar atinge sau restrânge libertatea individuală, nu pot fi executate decât în baza unui ordin scris, oricare ar fi autoritatea de la care emană Superiorul care dă ordin, ştiind că executarea lui constitue o infracţiune, se pedepseşte cu maximum pedepsei prevăzută pentru infracţiunea comisă. Inferiorul care execută un asemenea ordin, nu este apărat de pedeapsă, dacă îşi da seama că prin executarea ordinului, se comite o infracţiune pedepsită de codul penal sau după codul justiţiei militare. Normele pentru executarea serviciului poliţienesc de către jandarmi, se stabilesc prin regulamente speciale. DREPTUL DE INSTRUMENTARE Ofiţerii de jandarmi până la comandantul de regiune inclusiv, precum, şi subofiţerii de jandarmi absolvenţi ai şcoalei de ofiţeri de poliţie judiciară, încadraţi la posturile de jandarmi, secţii şi sectoare, sunt ofiţeri de poliţia judiciară. . De asemenea, sunt: ofiţeri de poliţie judiciară, cu competenţă pe întreg teritoriul formaţiunii căreia aparţin, ofiţerii de jandarmi, precum şi subofiţerii de jandarmi de once grad, absolvenţi ai şcoalei ofiţeri de poliţie, încadraţi în serviciile şi biurourile de poliţie ale unităţilor. Ofiţerii şi subofiţerii de jandarmi ofiţeri de poliţie, au şi calitatea de ofiţeri ai poliţiei judiciare militare, pe teritoriul formaţiunii în care sunt încadraţi. Ofiţerii şi şefii de secţie în calitatea de ofiţeri de poliţie judiciară, nu pot primi delegaţiuni decât dela şefii lor ierarhici direcţi. Subofiţerii de jandarmi absolvenţi ai şcoalei de subofiţeri de jandarmi, simt agenţi de poliţie. Jandarmii sergenţi, caporali, fruntaşi şi soldati sunt agenţiai forţei publice. COMPETENŢA TERITORIALA Ofiţerii şi subofiţerii de jandarmi, care au atribuţiuni de poliţie judiciară, le exercită pe toată întinderea teritoriului formaţiunii unde funcţionează. Ei pot continua urmărirea şi pe teritoriul altor formaţiuni, când se află pe urmele infractorilor. Cercetările începute de organele jandarmeriei pe raza lor de competenţă, pot fi continuate şipe teritoriul urban, înştiinţându-se autoritatea poliţienească respectivă. De asemeni, cercetările începută de organele poliţiei urbane, pot fi cointinuate şi p© teritoriul rural, înştiinţând autoritatea de jandarmerie locală. Ministerul afacerilor interne, poate delega ofiţerii de jandarmi a executa atribuţiunile lor de ofiţeri de poliţie judiciară şi pe teritoriul urban, aflat în limitele teritoriale ale formaţiunilor din care aceştia fac parte. Această măsură se aplică ori de câte ori situaţia poliţienească pe o parte sau pe totalitatea teritoriului, ar impune-o şi numai pe timpul considerat necesar. ACTELE ÎNCHEIATE DE JANDARMI Constatarea infracţiunilor se face de către jandarmii agenţi şi ofiţeri de poliţie judiciară, prin încheierea de proces-verbal, potrivit normelor procedurii penale şi legilor speciale. Jandarmii nu pot fi martori asistenţi şi nu pot fi chemaţi ca martori înaintea justiţiei, pentru a confirma constatările consemnate in actele dresate de ei. CÂRŢI NOI Bătrâneţe şi Intelectualitate, conferinţă de mare succes a d-lui Constantin Kiriţescu, ţinută la Ateneul Român, la Academia de Ştiinţe şi Societatea Naturaliştilor, a apărut în broşură (Colecţia Ateneului Român, tipografia Universul) şi se găseşte la toate librăriile. Nou! Nou! Tabele pentru calcularea impozitului PE SALARIILE ŞI PENSIILE FUNCŢIONARILOR PUBLICI, PARTICULARI CUM ŞI ALE MUNCITORILOR MANUALI întocmite de: I. COJOCARU, S. ALEXANDRESCU şi DEM. T. DUMITRESCU Se găseşte de vânzare la toate librăriile Comenzile se primesc la Librăria „UNIVERSUL” — „Se trimete şi ramburs la cerere —_________________________________ Preţul lei 200 ÜNIVERSÜE Un articol al d-lui dr. Goebbels in „Das Reich" Berlin, 29 (Rador). — In numărul recent al săptămânalului „Das Reich“, d. dr. Goebbels, ministru al Reichului, publică un articol intitulat „Unde se aflăm”? în care face bilanţul evenimentelor militare de la începutul războiului, atât pentru puterile axei cât şi pentru adversari. Ministrul subliniază că toate marile evenimente militare ale puterilor axei se găsesc in primele două treimi ale războiului. Aceste succese au lăsat mult in urmă toate speranţele şi toate ideile făcute despre război, la începutul lui. In tabăra duşmanilor axei, lucrurile au fost complet contrarii. Anglia a Început acest război de pe poziţia fermă pe care o avea imperiul său mare cât lumea. Nimeni nu mai poate spune că astăzi ea se bucură de acelaş avantaj. Dacă Anglia înregistrează astăzi succese militare mai mult sau mai puţin importante la periferia strategiei totale a războiului, ele nu pot avea totuşi decât un caracter relativ. Privit dintr’un unghiu absolut, Anglia nu a făcut până acum decât să piardă. Ea trebuie să facă sforţări uriaşe mai înainte de a începe o modestă acţiune de recâştigare a uriaşelor sale pierderi. „Succesele noastre — spune ministrul — sunt absolute, adică hotărâtoare pentru conducerea războiului şi trag greu în balanţă, pe când anumite înfrângeri ocazionale, suferite de noi, nu sunt hotăritoare pentru război şi au, deci, un caracter relativ”. D. dr. Goebbels subliniază că această constatare nu trebuie scăpată din vedere pentru stabilirea situaţiei generale a războiului. „Dacă — scrie el — războiul s’ar termina dintr’odată astăzi, noi ara avea in mână de zece ori mai multe chezăşii decât optimistul cel mai optimist dintre noi ar fi putut bănui la începerea războiului; in schimb, Anglia ar avea pierderi cel puţin odată mai mult decât pesimistul cel mai pesimist din tabăra adversă ar fi crezut la începutul războiului. Aşadar, dacă englezii, după succesele lor atât de modeste şi cu un caracter atât de relativ, au curajul să creadă în victoria lor finală, cât de mult avem noi dreptul la aceasta ? In cea mai mare parte, Europa se găseşte strâns in mâinile noastre. Uriaşele sale lucrări fortificate pe toate frontierele ameninţate ne dau o libertate de operaţiuni la răsărit, care lasă deschise toate posibilităţile ofensive. Războiul aerian britanic este compensat — material — îndoit şi întreit de războiul nostru submarin. De altfel, chiar de astăzi noi îi dăm în parte un răspuns proporţional cu loviturile lui. Răspunsul definitiv va veni Intr’o zi. Numai la periferia conducerii de război putem fi loviţi ici şi colo, din pricina depărtării de centru. Centrul însă, rămâne neatins. Care fapt anume a dat atunci curaj englezilor sâ spere o victorie asupra puterilor axei ? In mod practic, noi suntem invincibili, afară numai dacă am abandona de bună voie lupta, şi aceasta fără niciun motiv. Că nici nu poate fi vorba de aşa ceva işi dă toată lumea seama, chiar şi tabăra adversă”. D. dr. Goebbels analizează apoi încercările inamicului de a acţiona asupra mentalităţii popoarelor axei, socotind aceasta drept o „manevră de bluff şi înscenare rafinat făcută”. „In această categorie — scrie ministrul Reichului __ se înglobează şi svonurile lansate fără încetare de adversarii noştri, după care noi am fi făcut sondagii de pace Intr’o parte sau alta, prin mijlocirea cutăruia sau cutăruia dintre organismele vreunei ţări neutre, sondagii care au fost, fireşte, respinse cu mândrie — după cum afirmă ei. De data aceasta, este vizibil că inamicii noştri au luat dorinţele lor drept realităţi. Nu am niciun motiv pentru a căuta să rupem o bătălie de o importanţă istorică atât de hotăritoare cât este aceasta, odată ce suntem siguri că ea ne va fi impusă din nou câţiva ani mai târziu, cu atât mai mult cu cât ea ne oferă astăzi cele mai favorabile şanse ce se pot imagina pentru o victorie totală. Basmul că timpul nu a fost creeat decât pentru a lucra în folosul taberei inamice nouă nu mai este crezut nici cel puţin in acea tabără. Uzura forţelor spirituale şi fizice ale popoarelor in luptă loveşte cu aceeaşi forţă, dealungul războiului, şi In prieten şi in duşman. In inamicul nostru loveşte, de fapt, cu o putere mult mai mare, deoarece o parte din potenţialul lui de război se găseşte în mâinile noastre. O ocupare a continentului european este imposibilă chiar după părerea criticilor militari serioşi din tabăra adversă. Noi dispunem deci de toate atu-urile ce se pot imagina şi nu trebuie decât să le jucăm atunci când va bate ceasul“. D. dr. Goebbels socoteşte „destul de suspect“ faptul că în tabăra adversă se discută pe faţă Întrebarea unde şi cum s’ar putea frânge moralul de război german prin manevre de agitaţie. Chiar şi războiul aerian anglo-american a fost deslănţuit numai pentru acest unic motiv. Apoi, ministrul continuă: „La jumătatea primăverii anului 1943, poporul german este hotărât, împreună cu aliaţii lui, să continue marea sa încercare naţională prin toate mijloacele de ordin material şi spiritual, până la victorie, şi să nu lase să pătrundă nesiguranţa în nici un mod pentru puterea lui naturală sau să se îndoiască în vreun fel. Dacă noui mari hotărâri vor fi cerute popoarelor beligerante, atunci fără îndoială că noi de găsim plasaţi cel mai bine, departe de punctul de plecare. Faptul acesta nu poate fi schimbat nici de fanfaronadele inamice. Dacă se va pune deci întrebarea: „Unde ne aflăm”? nu putem decât acest unic răspuns : „Ne aflăm acolo unde acum trei ani nu am fi sperat niciodată că ne vom afla. Trambulina, de pe care ne vom avânta Înainte, se găseşte în cea mai favorabilă poziţie ce se poate închipui”. CREDINCIOŞII LA CAPATAIUL RĂNIŢILOR In ziua a doua de Paşti, la propunerea preotului paroh I. Mihalcea al parohiei Mihai Bravul din Bucureşti, s’a oficiat în biserica parohiei, slujba parastasului — dăruit de enoriaşi — pentru eroii căzuţi la datorie. Apoi foarte mulţi enoriaşi în frunte cu preotul paroh au vizitat Spitalul de răniţi Z. I. 325 — Traian — unde în prezenţa răniţilor — mari mutilaţi de război — Sfinţia sa a făcut o rugăciune pentru biruinţa ostaşilor răniţi. S’au împărţit daruri la căpătâiul fiecărui rănit în toate saloanele din spital, cozonaci, ouă roşii, vin, cărţi, daruri aduse de enoriaşi, ca şi cuvinte de mângâiere. Enoriaşii bisericii „Isvorul Nou” din Bucureşti, la îndemnul preotului I. Bălilescu, au organizat o serie de vizite la spitale. In ziua întâia de Paşti, dim. la orele 9, au vizitat spitalul Sf. Elena, iar după amiază la orele 5 spitalul Vatra Luminoasă. Cu pozaia acestor vizite şi împărţiri de daruri, s’a oficiat serviciu religios pentru răniţi şi izbânda armatei, de către preoţii M. Diaconescu şi I. Bălilescu, răspunsurile fiind date de corul tinerelor extraşcolare din Subcentrul 23 fete de sub conducerea d-nei înv. comandante Maria I. Bălilescu. Tinerele extraşcolare au cântat şi au recitat poezii naţionale şi religioase. Adunarea generală ordinară şi extraordinară a asociaţiei „Amicala magistraturii“ In ziua de 17 Aprilie a c„ a avut loc, în amfiteatrul ministerului de justiţie, din bulev. Elisabeta, adunarea generală ordinară şi extraordinară a asociaţiei „Amicala Magistraturii”. La deschiderea şedinţei, d. Iacob Gh. Solomon, preşedintele asociaţiei, a făcut elogiul magistraţilor morţi pentru patrie, aducând un cuvânt de salut camaraderesc şi de admiraţie şi pentru acei cari făcându-şi datoria au rămas in viaţă după care d. Petre I. Sârbulescu, secretarul general al asociaţiei, a citit lista celor 32 magistraţi căzuţi pe câmpul de luptă. După cuvântul d-lui preşedinte, în legătură cu realizările asociaţiei, cu motivele ce au determinat modificarea statutelor şi cu ţelurile ce şi-a propus asociaţia să realizeze un viitor, s-a citit darea de seamă a activităţii asociaţiei, dându-se descărcare consiliului general de gestiunea pe anul expirat. S’au discutat şi apoi votat modificările aduse statutelor asociaţiei.D. preşedinte depunând mandatul vechiului consiliu general, s’a procedat la alegerea următorului nou consiliu general: Iacob Gh. Solomon, Teodor G. Tănăsescu şi Hariton P. Udrea consilieri la Inalta Curte de casaţie; Ioan P. Papp, prim-preş. C. apel Sibiu, Vasile M. Teodorescu, prim-preş. C. apel Braşov; Emil G. Vântu şi Florin Foişoreanu, Constantin Duma, Laurenţiu I. Preuţescu şi loan D. Gheorghiade, preşedinţi la Curtea de apel Bucureşti; Gh. D. Păduraru, proc. gen. al C. apel Buc., Dimitrie Androhovici, proc. gen. C. apel Cernăuţi; Emil N. Puşcariu Iosif M. Munteanu, loan I. Costin, Marcel I. Eleuterescu şi Ilie Stagnescu, consilieri la C. apel Buc.; Constantin M. Vulpescu, cons de C. de apel, delegat directorul personalului din ministerul justiţiei; Gheorghe C. M. Oprescu, prim proc. trib.. Ilfov; Vespasian I. Nimereanu, prim. preş. trib. Ilfov; loan N. David şi Vasile Leonescu, preşedinţi la trib. Ilfov; Paul I. Moscu şi Petre I. Sârbulescu, judecători de şedinţă la trib. Ilfov, membri; Ilie I. Popescu mag. asist, la Curtea de casaţie. Gheorghe I. Văgăunescu şi Paul I. Petrescu, judecători, cenzori titulari; Teodor T. Stănescu, proc. trib. Ilfov; loan I. Grigoriu şi Nicolae I. Matei, judecători la cărţile funciare, ca cenzori supleanţi, înainte de închiderea şedinţei s’a propus şi s’au expediat telegrame de omagii d-lor loan C. Marinescu, ministrul justiţiei şi Dimitrie G. Lupu, prim-preşedintele înaltei Curţi de casaţie şi justiţie. Studentele la munca de folos obştesc Rectoratul Universităţii din Bucureşti şi consiliul de patronaj al Operelor Sociale aduc la cunoştinţa d-relor studente din anul II al facultăţilor de drept, litere-filosofie şi ştiinţe, că şi în vara anului curent, vor presta munca de folos obştesc sub controlul consiliului de patronaj Ca atare, d-rele studente sunt obligate a se prezenta pentru înscriere, la sediul direcţiei pregătirii cadrelor din consiliul de patronaj, str. N. Filipescu 20, dela 3—15 Mai, în zilele de lucru, între orele 8—13 şi 17—19. Deasemenea, d-rele studente din anul II ale şcoalelor superioare din Bucureşti: Academia comeială, Academia de arte frumoase, conservatorul de muzică şi artă dramatică, Academia de educaţie fizică, şcoala politehnică, şcoala superioară de arhitectură, sunt obligate a se prezenta pentru înscrierea în vederea muncii de folos obştesc din vară, la aceeaşi dată şi aceleaşi ore. CU RENUME ROTO Maşini de reprodus cu matriţe şi cerneală CENTOGRAPH Maşini de reprodus cu carbon special, şi alcool MONDIAL Trei decenii de progres permanent! Roto lucrează neîncetat pentru perfecţionarea maşinilor sale. Din anul 1912, duplicatorul Roto este neîntrecut din punct de vedere technic. Oricând aţi cumpăra un Roto, astăzi sau mâine, întotdeauna veţi obţine un duplicator excelent. Dep. gen. pt. România Nicolae Ivanovici S-sori Buc. I, Cal. Victoriei 25 Tel. 4.06.30 CEORAPI DE MATASE NATURALA „ROGO“ Lei 1.255 per. MERCERIA FRANCEZA Bucureşti, STR. ŞELARI 2 93 Calităţi excepţionale FASOLE BOABE USCATA CUMPĂRĂ ORICE CANTITATE Firma GHEORGHE GH. BONCESCU Oferte scrise se vor adresa Centralei din București Str. Doamnei 12 bis. EL I, tel. 567.3992 CĂUTĂM GARAJ PENTRU 20 AUTOMOBILE şi GRAJD PENTRU 10 CAI în interiorul Municipiului București indiferent cartierul cât mai urgent. Oferte: Serviciul Sanitar al Capitalei, Griviţei 64, Telefon 5.71.55 ŢUICĂ DE PRUNE Lei 220.—, 275.—, 300.— Litru franco gara Bucureşti precum şi vinuri superioare găsesc D-nii Comercianţi din Provincie. Comenzile însoţite cu 20% aconto, restul ramburs, adresaţi direct numai la Pivniţele GRIGORE GODA — FIUL Bucureşti, B-dul Basarab 5 Socotim sticla goală lei 20.— plus ambalaj 29 Cartea lui Wiesman : Die Ventilatoren Cumpăr ziar 104. 1.___13 * Vf VWTYT -e-T «r VVV-V -V-T-’V”*”-*--*’’ BIJUTERII Vindeţî acum briliante, diamante, argintării, antichităţi orice obiecte de valoare din platină şi aur PLĂTEŞTE PREŢURILE CELE MAI MARI Bijuteria „DUCONST“ strada Brezoianu 24 vis-à-vis de „Universul” 262 AVENTURILE POETULUI MAZĂRESe GEORGE VOINESCU % i OPTICA MEDICALA OCHELARI MEDICALI $1 DE SOARE După prescripţii medicale cu lentile „ZEISS, BÜSCH, RODENSTOK“ Cel mai mare Magazin de Optica din Țară Laborator propriu „CENTRALA LABORATOARELOR“ A. D. IONESCU & Co. Str. Academiei No. 1 — Telefon 4.13.86 — 5.22.91 — S1 4444444444444444444444444444444444444444444444+4-întreprindere important! PENTRU ARTICOLE ALIMENTARE ŞI ZAHAROASE, dorind să înfiinţeze depozite în centrele principale din ţară, caută combinaţiuni pentru care primeşte oferte sub: „Unda" la Agenţia de Publicitate C. M. VOGT, Bd. Elisabeta Nr. 6, etaj II, 2500 44444444444 4444 444444 444444444444 444444444 444444-Prin unele femei înzestrate cu acel „ceva" ce te atrage ? Nu, sunt femei cari știu să se facă atrăgătoare, prin exteriorul lor, prin farmecul ce și-l imprimă buzelor lor gratie rouge-ului de buze ce-l întrebuinţează. R.OUGE DI BUZI oflo\AJ\Jb Prefectura Poliţiei Capitalei DIR. POLIŢIEI ADMINISTRATIVE Prefectura Poliţiei Capitalei, angajează gardieni publici bugetari pentru Corpul Gardienilor Publici Bucureşti. Doritorii a ocupa aceste posturi, vor trimite actele mai jos notate până la data de 10 Mai 1943 , la Corpul Gardienilor Publici din Bulevardul Domniţei nr. 53. 1. Extractul actului de naştere. 2. Certificatul de naţionalitate şi origină etnică. 3. Certificat de bună purtare cu dată recentă. 4. Certificat de absolvire a cursului primar. 5. Cazierul Judiciar recent. 6. Certificat din care să se constate că nu a activat în nici o organizaţie subversivă. 7. Livretul militar. 8. Certificat de la Primăria respectivă din care să se constate că nu ocupă nici o funcţie la Stat, judeţ sau comună. Se primesc şi invalizi pentru posturi uşoare. 9. Condiţiuni de vârstă 33—40 ani. Examenul de admitere se va ţine in ziua de 15 Mai a. c. la Comandamentul Corpului de Gardieni in Bulevardul Domniţei nr. 53 Bucureşti. Prefectul Poliţiei Capitalei, General de Divizie N. Pălăngeanu MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ŞI OCROTIRILOR SOCIALE Direcţia înzestrării şi Construcţiilor Sanitare PUBLICAŢIE Ministerul Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale, ţine licitaţie publică în ziua de 24 Mai a. c., orele 11 a., în localul său din Calea Plevnei Nr. 19, etaj I, Bucureşti (Biroul D-lui Director Folibrom) cu oferte închise şi sigilate, în conformitate cu dispoziţiunile L. C .„ pentru refacerea instalaţiunilor de încălzire centrală, înlocuirea cazaneor distruse din cauza vechimei prin cazane pavilionare, refacerea reţelelor de conducte, amenajarea şi dotarea bucătăriei şi spălătoriei, etc., la Spitalul de Stat Târnăveni, Jud. Târnava-Mică, în valoare după proect de 25.000.000 lei. Garanţia provizorie este de 5% lei, asupra valorii proectului consemnată în recipisa Casei de Depuneri, care se va depune Comisiunei un plic sigilat separat de ofertă. Devizul, planurile şi cadtul de sarcini, se poate consulta în toate zilele de lucru între orele 11-13%, la Direcţia înzestrării şi Construcţiilor Sanitare din Bucureşti, str. Aviator Sănătescu Nr. 48. La licitaţie se vor primi persoanele care îndeplinesc condiţiunile legale ........... 11«, I M I n 11 M t 14! D-nii abonaţi sunt rugaţi ca la orice reclamaţie sau schimbare de adresă să binevoiască a ne trimite eticheta în care primesc ziarul, iar spre a fi prompt serviţi la reinoirea abonamentului să lipească pe abonamentului expirat. TM ■ I — COMP. CĂRĂBUŞ — CU Elena Burmaz ULTIMELE 10 ZILE în CAPITALĂ Delicioasa, comedie muzicală un BillAndem CU VASILACHE N. Neamţu-Otonel, C. Dodu Dinu Gherasim şi N. ROMAN; TANŢI CĂPĂŢĂNĂ Lulu Savu, Bomb. Roman, Letiţia Brădescu şi ELENA BURMAZ Mâine Sâmbătă şi Duminică MATINEURI ora IV7 fix Domnule DEMIST Găsiţi un asortiment bine ales la DEPOU CENTAR Josef Kurzmann Bucureşti. 1- Str. Stelea 8. Ap. 3 252 Grădinar priceput se caută urgent, cu acte şi certificate în regulă. Poate să aibă şi familie. La ziar 85 H. Căutăm MAGAZIE MARE pentru MĂRFURI !« Oferte „RUTEX Telefon 3.87.60 npu Maşină 2» de făcut cutii de carton, căutăm La ziar sub 14 L 3 ani 32 GREFA TRIBUNALULUI ILFOV SECȚIA I. C. C. EXTRAS Nr. 17551 din 22 Aprilie 1943 Conform art 93 din legea persoanelor juridice. Prin procesul verbal al adunării membrilor Uniunei generale a fabricanţilor de uqueruri şi băuturi spirtoase din România din 6 Aprilie 1943, s’a ales noul comitet de conducere compus din următoarele persoane : preşedinte d. Constantin Stroici; vice preşedinte d. dr. W. Moss; membrii d-nii Stănescu D. Aurel, Ernest Gerbert şi Bumbu Gheorghe. S’a făcut menţiune în registrul de persoane juridice al acestui Tribunal sub nr. 19/940, unde este înscrisă Uniunea. Prezentul extras se va publica în ziarul „Universul“. Prim grefier, Al. Şerbănescu Dos. nr. 3212/1940. 22 s’a jucat la New-York senzaţionala piesă . CHRISTIE de celebrul EUG. O’NEILL pe care o va monta Teatrul MIC Victoriei 63. Tel. 5.23.81 MINISTERUL CULTURII NAŢIONALE ŞI AL CULTELOR SERVICIUL ARHITECTURII Psilileacrim@ va aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 13 Mai 1943, ora 11, se va ţine licitaţie publică în localul Administraţiei Casei Şcoalelor şi Culturii Poporului — Direcţia Technică — din Bucureşti, pentru darea în întreprindere a lucrărilor de continuare a construcţiei clădirei liceului de Aplicaţie din Iaşi în valoare după deviza led 13.281.160. Această licitaţie se va ţine în conformitate cu Legea Contabilităţii Publice art. 88—110, regulamentul O. C. L. şi Normele O. C. L. publicate în Monitorul Oficial Nr. 127/931 Dnii concurenți vor depune odată cu oferta sigilată și o garanție de 5% la valoarea lucrărilor de pe daviz, un numerar sau efecte de Stat, ori garantate de Stat, socotite la valoarea lor nominală, care se va consemna la Casa de Depuneri sau Ad-tta financiară, iar recipisa se va depune în plic în ziua licitaţiei. Ofertele în valută forte nu se admit. Devizul, cadtul de sarcini, planurile, condiţiunile speciale, contractul tip, cum şi orice alte lămuriri se pot consulta şi cere dela Direcţia menţionată mai sus. p. Ministru, (ss) P. Alexandrescu p Director, (ss) G. Boboc Pentru conformitate, (ss) Indescifrabil No. 85.747/2.924/943. 7753