Universul - Capitala, octombrie 1944 (Anul 61, nr. 270-294)

1944-10-20 / nr. 284

UNIVERSUL şI OPERAȚIILE DE PE FRONTURILE DE LUPTA Comunicatul marelui cartier al generalului Eisenhower Paria, 18 (Rador). — Comunicatul dat de cartierul general al generalului Eisenhower, comandantul suprem al forţelor expediţionare aliate, anunţă : In punga de la Scheldt, unităţile aliate au atins regiunea Ijzendijke. La nord de oraş am Înaintat circa o milă, către vest. Deasemeni au fost realizate progrese bune mai la sud. Bombardiere de vânătoare au sprijinit forţele noastre terestre, care au respins contraatacuri date Împotriva gâtului peninsulei Zuid Beveland. Bombardiere grele escortate, dintre care nu au fost pierdute nichinul, au atacat Dyke, la vest de Capelle pe insula Walcheren. In sectorul Breskens, depozite de provizii, puncte de sprijin şi transporturi pe şosele au fost lovite de bombardiere de vânătoare. Forţele noastre au atins periferiile oraşului Venraij, unde continuă lupte grele. In cursul unei alte lovituri date spre sud-vest, unităţile noastre au trecut peste şoseaua Venraij- Bume. Obiective de cale ferată de pe o mare regiune din Olanda şi Germania de vest au fost lovite de bombardiere de vânătoare. Atacuri au fost date în regiunile Wemloo şi Kempen, la răsărit de intrândul din Olanda, la Neuss, în apropiere de Düsseldorf, la Bad Kreuznacht, Belheim şi Rheinzabern In Renania şi la Muenster. Trupele noastre curăţă partea de nord-est a oraşului Aachen şi menţin liniile care incercuesc complet oraşul, în care continuă luptele din pasă în casă. La nord-vest de Aachen, am curăţit segmente din linia Siegfried. Bombardiere uşoare au atacat, fără pierderi, podul de cale ferată de la Euskirchen. In valea Mosellei, lupta continuă în Maiziers des Metz. Obiective militare din Polonia au fost atacate în cursul zilei de peste 1300 de bombardiere grele, escortate de 800 de avioane de vânătoare. Lipsesc 13 bombardiere şi 3 avioane de vânătoare. La poalele Vosgilor, în ciuda dârzei rezistenţe şi a puternicelor contraatacuri, date în mai multe sectoare, trupele noastre au realizat înaintări importante imediat la sud de nodul de șosele de la Bruyeres și la nord-est de Le Thillot. Lupta grea continuă în ambele regiuni, gatul Laval de lângă Bruyeres a fost cucerit. Contraatacuri au fost respinse în sectorul Luneville-Epinal. ❖ Paris, 18 (Rador). — La cartierul general aliat s’au anunţat că trupele aliate, care înantează Miercuri pe un front larg în punga de pe Scheldt au cucerit satul Ijzendijke, la 5 mile vest de Wavelaards Plaat. Vârfurile înaintate se găsesc acum la mai puţin de 2 mile de Breskens, unde sunt semne că germanii au început distrugerile. Comunicatul cartierului general aliat din Mediterana Neapole, 18 (Rador). — Comunicatul dat de cartierul general aliat înaintat din Mediterana anunţă: FRONTUL TERESTRU : La nord de şoseaua Bolonia, trupe din armata a opta au ajuns la Pisciatello pe un front larg şi se găsise acum la două mile de oraşul industrial Cesena. Progresele bune au fost deasemeni realizate pe colinele de la sud de această şosea şi culmea mai însemnată a muntelui Reale a fost ocupată. In sectorul central, trupele americane din armata a cincea au realizatalte câştiguri teritoriale în pătrunderea lor către Bolonia, după o zi de luptă intensă. Trupele americana au ajuns la Monte Belmonte, unde lupta violentă continuă. Pe flancul lor drept, trupe britanice şi indiene din armata a cincea au înaintat şi au curăţit penamic de pe mai multe înălţimi. FRONTUL NAVALA — Garnizoana insulei Scarpanto, formată din populaţie greacă, a primit cu entuziasm distrugătoarele britanice „Terpsichore” şi „Cleveland”, care au sosit în zorii zilei de 17 Octombrie şi care au dezbricat oameni pe insulă, fără opoziţie, in numele naţiunilor unite. Scarpanto, ca și alte insule din Dodecanez, este teritoriu al fostului inamic. La 14 octombrie, distrugătorul francez „Fortune” a bombardat cu succes clădiri care adăposteau pe inamic și transporturi în apropierea frontierei franco-italiene. FRONTUL DIN BALCANI. Debarcările la Atena de trupe şi materiale continuă conform planului. Alte lansări de paraşutişti au fost executate cu succes în regiunea Atena. Trupele au fost foarte bine primite de populaţia civilă. Deşi instalaţiile principale ale portului de la Pireu au fost grav avariate în cadrul distrugerilor germane, multe dintre serviciile publice funcţionează satisfăcător. Aceasta se datoreşte în unele cazuri acţiunii de contrasabotaj Îndeplinită cu succes de partizanii greci. FRONTUL AERIAN. — Forţe puternice de bombardiere excoriate au atacat ori o rafinărie de petrol în Germania de răsărit, obiective industriale şi obiective de cale ferată în regiunea Vienei. Deşi activitatea tactică a fost restrânsă de vremea defavorabilă, avioane de vânătoare şi bombardiere de vânătoare au dat sprijin puternic armatelor terestre din Italia, mai ales în sectorul Adriaticei. Avioanele de coastă au atacat navigaţia in Adriatica, In Grecia şi Iugoslavia. Bombardiere uşoare au atacat obiective de cale ferată şi puncte de sprijin ger-nae. Noaptea trecută, bombardiere mijlocii şi uşoare au atacat gările de triaj de la Virkovici, In Iugoslavia. In operaţiunile de crt. 4 avioane inamice au fost distruse, iar pierderile noastre se ridică la 18 bombardiere grele şi 6 avioane de alte tipuri. Aviaţia aliată din Mediterana a efectuat circa 1500 de eşiri la inamic. ULTIMELE INFORMAŢII INTERNE ♦ In ziua de 27 Septembrie a. c., printr’o regretabilă inadvertenţă datorită personalului în subordine a apărut în ziarul nostru, un anunţ mortuar relativ la decesul fiului soţiei unui fost demnitar al regimului trecut Ne exprimăm părerea de rău că acest anunţ s’a putut strecura în coloanele ziarului nostru, eroare pentru care direcţiunea a luat măsurile de sancţionare necesare. Delegaţia economică a guvernului a ţinut şedinţă ori d. a. la ministerul economiei naţionale sub preşedinţia d-lui general C. Sănătescu, preşedintele consiliului de miniştri şi ministru ad-interim la economie şi finanţe. Sau examinat problemele economice la ordinea zilei. EXTERNE ♦ In timpul vizitei făcute pe frontul occidental Regele George al Angliei a avut o întrevedere cu Regentul Belgiei şi a fost invitatul generalului Eisenhower la dejun. La acest dejun au luat parte şi alţi 12 generali americani. (Rador). ♦ După cum s-a anunţat oficial la Ierusalim, poliţia a arestat tot la Tel-Aviv în cursul dimineţii de Marţi pe membrii unei organizaţii teroriste. (Rador). ♦ Agenţia germană de ştiri a anunţat Miercuri că toţi germanii între 16 şi 60 de ani vor fi organizaţi şi instruiţi în unităţi militare, aşa zise „Volkseturm”. (Rador). ♦ Corespondentul agenţiei „Reuter“ transmite din Paris: Postul de radio Paris a difuzat următoarele: „Nu s’a primit nici o confirmare oficială a ştirii că Darquier de Pellepoix, fost comisar pentru chestiunile evreeşti a guvernului din Vichy, şi amiralul Platon, fost subsecretar al coloniilor în cabinetul din Vichy, au fost condamnaţi la moarte şi executaţi. (Rador). • Comisia britanică de control a aplicării armistiţiului de către Finlanda a sosit la Stockholm. In cursul dimineţii de Miercuri ea a plecat spre Helsinki. (Rador). • Din iniţiativa lucrătorilor din întreprinderile din Vilna s-a început colectarea sumelor de bani pentru adunarea fondurilor în vederea cumpărării de armament pentru armata roşie eliberatoare a Lituaniei de jugul german. Cetăţenii Lituaniei au decis să construiască o escadrilă de bombardiere care va purta numele de „Lituania Sovietică“ şi o coloană de care blindate ce va fi denumită „Jalgueris“ (Gruenwald). In prima zi a colectei numai la uzinele Neris, care au dat impulsiunea acestei mişcări, s’a colectat suma de o jumătate milion de ruble. (Rador). ♦ D. Attlee, vice-preşedintele consiliului de miniştri, a anunţat Miercuri în Camera Comunelor că pierderile suferite dela începutul campaniei din vestul Europei până la sfârşitul lunei August se cifrează pentru trupele imperiale la un număr de 103.842, dintre care 20.795 morţi, 63.193 răniţi şi 19.854 dispăruţi sau prizonieri. D. Alfee a adăugat că in aceste cifre sunt cuprinse şi pierderile suferite de forţele Dominicanelor și din personalul de peste mări, servind în forțele Regatului Unit. (Rador). O mare bătăile de infanterie la sud-est de Debreţin Londra, 18 (Rador). — Agenţia „Reuter“ retransmite o ştire a agenţiei germane „Transocean”, dată în cursul nopţii spre Miercuri, anunţând că o mare Londra, 18 (Rador). — Printr’un triplu atac dat împotriva Prusiei Orientale, armatele ruse au atins frontiera răsăriteană a acestei provincii germane. Ele execută o mişcare în cleşte dinspre nord-est şi sud-est Ultimele informaţii de la Moscova arată că ruşii de pe frontiera de est se află la 57 kilometri de oraşul Insterburg, marele centru feroviar şi rutier ce păzeşte Koenigsbergul, capitala Prusiei Orientale. Germanii anunţă că ruşii atacă „pe o scară mare“ pe un front bătălie de infanterie s-a desvoltat la sud-est de Debreţin, în vreme ce bătălia de tancuri de mare amploare de la sud-vest de oraş continuă, de 39 kilometri, cu un puternic sprijin de aviaţie, de ambele părţi ale oraşului Vilkoviskis, la 18 kilometri de la frontieră. Agenţia germană de informaţii semnalează că ruşii au rupt linia frontului german lângă localitatea Neustadt, de la frontieră. Mari raiduri au fost efectuate împotriva oraşului Luxemburg, ca şi împotriva altor două oraşe din Prusia Orientală şi anume Gumbinen şi Stalluppenen. Mai multe trenuri militare germane au fost aruncate un aer. lin triplu atac al armatelor ruse împotriva Prusiei Orientale COMUNICATUL MILITAR SOVIETIC Moscova, 18 (Rador). — Comunicatul militar sovietic dat de Biroul de Informaţiuni asupra operaţiunilor din ziua de 17 Octombrie transmite: In cursul zilei de 17 Octombrie, la vest şi la sud-vest de oraşul Riga, trupele noastre au dat lupte ofensive prin care au fost cucerite localităţile Rigas Jurmala (Litoralul Riga), Sloka, Valteri, Gatsiems, Usinias, Silenieki, Sviguli, Lleksiems, Murmala şi gările Melluji, Asari şi Sloka şi au curăţat complet de inamic malul de est al cursului de apă Liklupe din sectorul Sloka-Jelgava (Mitava). , In Transilvania de Nord, trupele noastre, operând în înţelegere cu trupele române, au cucerit prin lupte grele mai mult de 80 de localităţi, printre care oraşul şi gara Zalău şi importantele localităţi Rus-Poiiana, Petrova, Rona de Jos, Ronasek, Boraţanfalău, Surdok, Rosafalău, Botiţa, Cupşerti, Măgureni, Prisloc, Mesteacăn, Purcăreţi, Coxla, Jibău, Ortelec, Marginea, Marghita, Ciraleu, Chişlaz, Săcueni Diosig, precum şi gările Leordina, Petrova, Vişobistra, Rona de Jos, Abram, Marghita, Săcueni şi Diosig. In Iugoslavia, trupele noastre, operând de comun acord cu unităţile armatei de eliberare naţională iugoslavă, au dat lupte de stradă în oraşul Belgrad. Trupele bulgare, cari operează împotriva germanilor alături de trupele armatei de eliberare naţională iugoslavă şi de trupele noastre, au cucerit pe teritoriul iugoslav oraşul Brocuplie şi importantele localităţi Belolin şi Medvedia. In alte sectoare ale frontului, activitate de patrule şi în unele locuri lupte de importanţă locală. In cursul zilei de 16 octombrie, trupele noastre au scos din serviciu sau au distrus pe toate fronturile un număr de 48 de oare blindate germane. Prin lupte aeriene şi prin tirul artileriei anti-aeriene au fost doborîte 730 de avioane inamice. In noaptea spre 17 Octombrieavioanele noastre cu mare rază de acţiune au bombardat cargoboturi germane în portul Vindava precum şi centrele de căi ferate din Prusia Orientală, Instenburg, Gumbinnen şi Stallupenen. In urma bombardamentului, s’au declarat mari incendii la Vindava în regiunea atelierelor din port, a vămii şi în regiunea unde se află depozitele inamicului. In port s’au produs două puternice explozii. In centrul de cale ferată Insterburg au fost înregistrate incendii la trenurile militare germane. Vagoane și vagoane-platformă au căzut pradă flăcărilor. Bombardarea centrului de cale ferată Gumbinnen a provocat mai mult de 30 de incendii. Două trenuri, care staţionau pe linie, au fost lovite în plin de bombe şi au sărit în aer. In cursul incendiilor se produceau puternice explozii. Din cauza numărului mare de incendii, tot centrul de cale ferată şi oraşul erau, la sfârşitul raidului aerian, învăluite în nori de fum gros. In urma bombardamentului de precizie al centrului de cale ferată Stallupenen, un mare număr de incendii s’a demarat. Un tren încărcat cu muniţii a sărit în aer. Deasemeni au fost semnalate explozii foarte puternice pe tot teritoriul centrului de cale ferată. Adausul la comunicat precizează: La vest de oraşul Riga, trupele noastre au cucerit în lupte înverşunate localitatea Melluji. Inamicul a fost obligat să se retragă în grabă, părăsind mai multe trenuri încărcate cu camioane, alimente şi materiale. Trupele sovietice au curăţit coasta de la Riga de năvălitorii fascişti germani. Sute de cadavre inamice au rămas pe teren. La sud-vest de Riga, trupele noastre au înaintat cu 15 km. Grupe răsleţe de germani au fost îngrămădite înspre râul Lielupe şi au fost nimicite. Unităţile noastre au capturat patru care blindate, 30 de tunuri, 20 de mortiere şi trei depozite germane de muniţii. Au fost făcuţi 500 de prizonieri germani. In Transilvania de Nord, trupele noastre au continuat ofensiva. La nord de oraşul Bistriţa, unităţile uneia din formaţiunile noastre au înaintat prin lupte, dealungul râurilor Vişo şi Iza. Inamicul a fost scos dintr’o serie de localităţi. A fost ocupată deasemenea gara Rona de Jos, situată la 5 km. de frontiera Cehoslovaciei. Prin manevre de învăluire, trupele noastre au zădărnicit încercarea germanilor şi a ungurilor de a se fixa pe înălţimi. Luptătorii sovietici au pătruns în spatele inamicului şi în urma unor atacuri date prin surprindere au sdrobit nodurile de apărare inamice. Intr-un sector, un detaşament de mitraliori sovietici a atacat pe hitlerişti pe o înălţime. După o luptă de scurta durată, germanii au încetat rezistenţa şi s’au predat. La vest de oraşul Bistriţa, trupele noastre, operând de comun acord cu trupele române, au cucerit oraşul şi gara Zalău. In lupta pentru oraş, mai mult de 600 de ofiţeri şi soldaţi Inamici au fost exterminaţi. In cursul zilei, circa 1.000 de ofiţeri şi soldaţi germani şi unguri au fost făcuţi prizonieri, în diferite sectoare. Trupele noastre, luptând alături de unităţile armatei de eliberare naţională iugoslavă, au continuat luptele pentru oraşul Belgrad, capitala Iugoslaviei. Inamicul a transformat Belgradul într’un puternic centru defensiv. In marginea oraşului şi pe străzile lui, hitleriştii au construit multe forturi mici şi blockhausuri, au pus obstacole anti-tanc şi împotriva infanteriei. Trupele noastre au pricinuit inamicului o grea înfrângere în cartierele mărginaşe ale Belgradului şi şi-au croit drum la extremitatea oraşului. S’au înregistrat lupte înverşunate. Azi, luptele s’au deplasat in centrul oraşului, hitleriştii fiind scoşi din regiunea gării de lângă râul Sava. Unităţile noastre şi-au croit deasemeni drum spre partea de nord a oraşului, ocupând cheiul şi gara de lângă Dunăre. In cursul acestor lupte, inamicul a suferit enorme pierderi. După date încă necomplete, în două zile au fost exterminaţi mai mult de 4.000 ofiţeri şi soldaţi germani. A fost făcută o bogată pradă şi s-au capturat un mare număr de prizonieri. Trupele bulgare, cari operează împotriva hitleriştilor, alături de trupele Iugoslave şi trupele noastre, au înaintat circa 20 km. şi au scos pe inamic din oraşul Propuple. Exploatând acest succes, trupele bulgare au cucerit importanta localitate Beloți. Garnizoana inamică din Incalitatea Medvedia a fost lichidată. Mai mult de 1.000 de hitlerişti au fost făcuţi prizonieri. . Pe frontul al 2-lea ucrainean, piloţii de vânătoare, sub comanda maiorului Arbotov, au dat în cursul zilei de 15 octombrie lupte aeriene doborînd 11 avioane inamice. Locotenentul Klimenko a doborît două avioane germane, locotenentul Ciudov trei avioane, iar căpitanul Klemanov, un avion. Aviaţia flotei din Nord a scufundat în Varanger-Fiord un vas rapid de debarcare şi două vedete inamice. Aviatorii flotei din Marea Baltică au scufundat un cargobot inamic cu o deplasare de 8000 tone. COMUNICATUL MAREŞALULUI TITO Londra, 18 (Rador). — Postul de radio „Iugoslavia Liberă“ a difuzat în cursul nopţii de. Miercuri un comunicat dat de cartierul mareşalului Tito, anunţând că armata sovietică şi forţele de partizani au eliberat acum întregul oraş Belgrad, cu excepţia a două cartiere. Trei divizii germane, care încă se mai află în capitală, sunt împinse înapoi în cadrul unor îndârjite lupte de la casă la casă. Comunicatul declară: „In cea de a patra zi a bătăliei pentru Belgrad, unităţile corpurilor 1 şi 12 iugoslave de eliberare naţională, împreună cu unităţile armatei roşii, au eliberat întregul oraş, cu excepţia cartierelor Savamale şi Carcol. Trei divizii germane, ce se mai află în oraş, se apără cu înverşunare din casă în casă. Teatrul Naţional a fost eliberat în cursul dimineţii. Primul etaj al Băncii Naţionale se află în mâinile noastre, în vreme ce etajul al 2-lea este deţinut de germani. In afara Belgradului, în regiunea Grocka-Mirijevo, sunt încercuite două divizii germane. Noaptea trecută, alţi 4.200 de germani au fost omorîţi“. LUPTELE DIN INTERIORUL BELGRADULUI Londra, 18 (Rador). Citând o telegramă din Belgrad primită de „Steaua Roşie“, postul de radio Moscova a anunţat: ,,Inamicul dispune încă de forţe considerabile de infanterie şi artilerie, precum: Şi alte trupe în Belgrad, pe care comandamentul german le-a concentrat acolo înainte de sosirea noastră. Lupta este deosebit de crâncenă. Fiecare stradă şi fiecare casă este violent disputată. Mici detaşamente sovietice şi de partizani au pătruns în spatele inamicului, angajând în luptă punctele sale de sprijin şi atacându-l. Violența luptei crește după fiecare contraatac german. Trupele aliate la 6 mile sud de Breskens Londra, 18 (Rador). — După cum se află de pe frontul occidental, trupele generalului Crerar se găsesc la 1 milă și jumătate de Schoondijke, centru de rezistență german la sud de Breskens. Patrulele au intrat in satul Ijzerdijke, la 6 mile sud de Bres Kens. Luptele grele continuă în gâtul istmului de la sud de Beveland, unde trupe canadiene rezistă cu fermitate in oraşul Woensdrecht, pe care l-au recucerit Marţi după un atac de noapte. Germanii trimet tancuri pentru a ajuta contraataculile lor. După cum anunţă ultima telegramă trimisă de d. Charles Lynch, corespondentul special al agenţiei „Reuter” pe lângă armata a 2-a britanică, aproximativ jumătate din localitatea Verrail se află acum în mâinile trupelor britanice. Infanteriştii britanici îşi deschid drumul prin oraş, dând lupte de la casă la casă. TRUPELE BRITANICE AU CUCERIT LOCALITATEA VENRAY Londra, 18 (Rador). — Miercuri la ora 10 şi 15 minute, trupele britanice au cucerit localitatea Venrail, orice rezistenţă organizată din oraş încetând. Trupele britanice ale generalului Dempsey, sprijinite de blindatele americane ale generalului Hadges au luptat mai multe zile pentru acest nod de căi ferate şi şosele, care a fost puternic apărat. O altă telegramă anunţă că trupele generalului Dempsey, după ce au cucerit Venrail, şi-au deschis drum prin luptă, găsindu-se acum la mai mulţi kilometri spre sudest de oraş. Forţele aliate se appie de oraşul Bologna Napoli, 18 (Rador). — D. David Brown, trimisul special al agenţiei „Reuter” pe lângă marele cartier aliat din Mediterana, transmite: Mareşalul Kesselring a ordonat ca toate căile de acces în Bologna să fie apărate cu înverşunare, — se anunţă de pe frontul armatei a 5-a. Daţi înapoi pe poziţiile lor aflate imediat in faţa oraşului, germanii nu mai întreprind acţiuni îndârjite de întârziere, ci luptă uneori necoordonat. Unităţile armatei a 5-a se află acum la o depărtare de 9 mile şi jumătate de Bologna şi bombardează cartierele periferice ale oraşului de mai multe zile. In sectorul central, acţiunea întreprinsă de armata a 5-a reprezintă cea mai gravă ameninţare pentru Bologna. Ln flancul drept, alte trupe din armata a 5-a, Înaintând necontenit in munţi, se află acum la 7 n'îe de şoseaua Bologna-Fimini. La 40 mile înspre sud-est, forţele armatei a 8-a se apropie neîncetat de Cesena, înaintând pe un front larg. Neozeelandezii, infanteria britanică şi blindatele au înaintat mult dincolo de canalul Rognossa până 2 mile de oraşul cu acelaşi nume, care se află la o depărtare de 19 mile de şoseaua ce pleacă dela Rimini. Forţele neozeelandeze, ce înaintează înspre Pisciatello, au atins ţărmul răsăritean al râului cu acelaşi nume. Regiunea dela vest de Gambentola sa află in mâinile aliaţilor. Pe măsură ce trupele aliate înaintează, rezistenţa inamicului se întăreşte. Germanii au fost respinşi înspre râul Savio. Infanteria britanică şi tancurile au cucerit Monte Romano, aflat la 3 mile depărtare de Cesena. Patrulele greceşti au traversat la apropiere de Adriatica pentru prima dată râul Fiumicino, ale cărui ape s’au umflat după o acalmie a luptelor ce a durat două săptămâni, făcând și mai precară poziția apărătorilor germani de pe coastă. PUTERNICA ACŢIUNE A AVIAŢIEI ALIATE PE FRONTUL DE LA AACHEN Londra, 18 (Rador). — După cum se află de la marele cartier aliat din Paris, aviaţia aliată acţionează puternic pentru a izola armata germană tot aşa de efectiv, ca şi forţele terestre ce au izolat garnizoana de la Aachen. Toate căile de comunicaţie germane şi toate întăririle ce se aduc forţelor germane din faţa trupelor generalului Dempsey şi trupele generalului Hodges sunt supuse unui bombardament susţinut. Prin atacul dat Marţi, împotriva Coloniei de 1.300 avioane aliate, acest mare oraş a fost bombardat de peste 3.000 de avioane in ultimele patru zile. Dacă se adaugă şi atacurile aviaţiei aliate împotriva oraşului Duisburg, această înseamnă că multe din arterele principale de aprovizionare ale frontului de la Nijmegen la Trier trebue acum să fie tăiate. Garnizoana izolată de la Aactaen continuă să încerce a rupe inelul încercuitor. Un alt mic atac a fost respins în ultimele 24 de ore. La sud-est de Aachen, rezistența germană continuă în regiunea Kurtgen. Luptele grele continuă în sudul regiunii Beveland, unde germanii au dat noui contraatacuri sprijinite de tancuri. Inamicul a suferit grele pierderi. Operaţiile de la sud de Scheldt au fost de o amploare moderată. Atacurile canadienilor dealungul coastei înspre Breskens au atins o linie dincolo de localitatea Hoofdlaat. ❖ Londra, 18 (Rador). — După ei,m anunţă trimisul agenţiei „Reuter” pe lângă armata la americană, trupele aliate au cucerit localităţile Richterich şi Rohlscheid din apropiere de Aachen. ❖ Londra, 18 (Rador). — D. William Steen, trimisul special al agenţiei „Reuter“ pe lângă marele cartier aliat Beia Paris, transmite : Tancurile britanice, operând la flancul drept al Înaintării de la Overloon, au pătruns înspre sud pe o distanță de 5 kilometri, tăind șoseaua Deume-Verrail. Blindatele armatei la americane operează la flancul drept britanic sub comanda generalului Dempsey. NOUI BOMBARDAMENTE MASIVE ÎMPOTRIVA TERITORIULUI REICHULUI Londra, 18 (Rador). — Se anunţă oficial că peste 550 de avioane „Liberator" şi „Fortăreţe Sburătoare“, escortate de circa 500 de avioane de vânătoare americane au atacat Miercuri obiective industriale şi gări de triaj în regiunile Colonia şi Kassel. Acesta a fost al patrulea atac dat in curs de 5 zile asupra Coloniei, importantul centru de comunicaţii de la 60 km. spre est de Aachen. Kassel are numeroase industrii de război. ❖ Londra, 18 (Rador). — Ministerul aerului anunţă că avioane britanice „I^ncaster“, escortate de avioane de vânătoare, au atacat Miercuri localitatea Bonn, important centru de cale ferată pe malul de vest al Rinului. * Londra, 18 (Rador). — Ministerul aerului anunţi că bombardiere „Spitfire“ au distrus liniile de aprovizionare germane in 0 locuri. Intre Duesseldorf şi armata germană din Olanda. Piloţii norvegieni au aruncat bombe de 2500 de kilograme la Kempen, Venloe, Neuss şi Muenchen, la răsărit de Duesseldorf, pentru a întrerupe comunicaţile. Piloţii anunţă exprozii vidante pe liniile ferate şi că rerrasamentele au fost distruse. Au fost un plus distruse sau avariate 59 de vehicule. Germanii nu au epus miere insistente, deși aceste obiective aveau o importanță vitală pantru si. Comunicatul cehoslovac Londra, 18 (Rador). — Comunicatul dat de comandamentul forţelor cehoslovace din Slovacia anunţă : In valea superioară a râului Vah, in regiunea Jan Liptovski Svaty, oraş mic de pe calea ferată principală Bohmin-Koaice, atacuri inamice de mie* «motoare au fost oprite de tirulmateriei cehoslovace. In celelalte sectoare s’a înregistrat liniște. Comunicatul bulgar Sofia, 18 (Rador). — Comunicatul militar bulgar asupra operaţiilor din ziua de 17 octombrie are următorul cuprins: Trupele generalului Stanoeff au continuat Marţi urmărirea inamicului la vest de Morava. Oraşul Kurciumka şi mai multe zeci de alte localităţi au fost eliberate. Lângă Stratin, bătălia în vederea nimicirii Inamicului continuă. Oraşul Ţarevo Selo a fost eliberat de trupele noastre şi de luptătorii macedoneni, după lupte grele. Au fost luaţi prizonieri, trei tunuri, mai multe autocamioane şi trăsuri şi o importantă cantitate de muniţii şi de material de război. Luni, inamicul a efectuat un atac împotriva poziţiilor noastre de la sud-vest de oraşul Ser, dar a fost respins, suferind pierderi importante. Forţele noastre aeriene au desfăşurat o mare activitate de recunoaştere, in cursul căreia s-au putut culege imformaţii preţioase. Formaţiuni de avioane de bombardament au atacat cu foarte bune rezultate artileria inamică. Toate avioanele noastre s’au înapoiat la bazele lor. Declaraţiile preşedintelui Roosevelt cu privire la organizarea Consiliului Securităţii Washington, 18 (Rador). — Preşedintele Roosevelt a declarat la conferinţa de presă de Marţi că centrala organizaţiei naţiunilor unite nu trebue să fie într’un loc fix, ci în diferite părţi ale globului. Citând ca model procedura Uniunii Panamericane, preşedintele Roosevelt a subliniat că această organizaţie se întruneşte numai într’un singur joc. Preşedintele Roosevelt a spus apoi că nu are importanţă unde se va stabili secretariatul permanent şi unde vor fi strânse deci rapoartele. Preşedintele Statelor Unite a rugat stăruitor pe ziarişti să urmărească obiectivele mari ale garantării păcii în cursul actualei generaţii, cerându-le să nu se piardă în amănunte. El a spus că mulţi oameni caută să creieze zâzanie între popoare pe chestiuni relativ neimportante. A adăugat că s’a săturat de asemenea lucruri şi că oamenii cari le pun la cale s’ar sătura şi ei dacă el, preşedintele Roosevelt, ar vorbi tot în acest fel. Sunt oameni cari sunt în stare să se preocupe dacă delegaţii la Consiliul Naţional de Securitate vor purta fracuri sau rochii decoltate. Observaţiile preşedintelui Roosevelt au fost făcute după ce un ziarist a întrebat care va fi atitudinea Statelor Unite faţă de procedura votării în Consiliul Securităţii şi dacă va fi necesar pentru delegaţii nord-americani în Consiliul Securităţii să se înnapoieze in ţară şi să ceară autorizaţia Congresului înainte de a angaja Statele Unite într'o chestiune oarecare. Preşedintele Statelor Unite a răspuns cu un zâmbet la întrebarea unui ziarist, dacă este adevărat ce spun unii vechi ziarişti cu privire la sănătatea sa. D. Roosevelt a spus apoi că nu vrea să comenteze această afirmaţie, pentru că ar putea spune lucruri de care i-ar părea poate rău. A adăugat că ştie mai mult despre sănătatea unora din ziarişti decât ştiu aceştia despre a sa. Se pare că anumite cercuri politice au răspândit în ultima vreme svonuri după care sănătatea preşedintelui Roosevelt l-ar împiedica să-şi îndeplinească funcţiile sale, în cazul când ar fi ales pentru a 4-a oară preşedinte al Statelor Unite. 5 Castelul lui Laval va fi scos la licitaţie Paris, 18 (Rador). — Măreţul castel al lui Pierre Laval de la Chateldon, împreună cu parcul din jur, va fi scos la licitaţia Duminica viitoare. Fostul preşedinte d© conaflft* al Franţei pleca în fiecare seară cu automobilul de la Vichy la acest castel, şoseaua fiind străjuită în permanenţă de trupe speciale, postate din 30 în 30 de metri. In castelul său, poliţia a găsit mii de sticle de vin superior, un pumnal de aur dat lui Laval de fostul ambasador german la Vichy, Otto Abetz, precum şi numeroase decoraţii şi alte daruri din partea unor înalte personalități germane. Statutul de după război al Dodecanezului Londra, 18 (Rador). — D. Richard Law, ministrul de stat, a fost întrebat Miercuri în Camera Comunelor dacă locuitorii greci din insulele arhipelagului Dodecanez vor fi trataţi, după eliberarea lor, ca greci şi aliaţi şi nu ca cetăţeni italieni. Ministrul a răspuns- „Statutul de după război al Dodecanezului nu poate fi hotărit ,cum şi poziţia viitoare a locuitorilor trebue să aştepte a fi clarificată tot atunci. Piine Înţeles că nu poate fi vorba de a menţine sau impune din nou administraţia italiană, în perioada până când populaţia acestor insule va putea hotărî singură”. Deputatul conservator Astor a întrebat: „Până când se va realiza această situaţie de după război, va da ministrul asigurarea că Dodecaneum va fi tratat ca ceea ce este, adică un arhipelag cu o populaţie de greci reali şi de prieteni ai Angliei?” D. Law a răspuns: „Bineînţeles că pot să vă asigur că după eliberare şi până la aranjamentul definitiv, locuitorii nu vor fi trataţi ca inamici, sau ca foşti inamici, ci ca prieteni". CRIMELE GERMANILOR IN UCRAINA Moscova, 18 (Rador). — Corespondentul agenţiei ,,Reuter” transmite: Radio Moscow a anunţat Miercuri că peste 1.500.000 de civili şi soldaţi sovietici capturaţi au fost omorîţi de germani în şase regiuni din Ucraina, numai în cursul stăpânirii teroriste germane, după cum a comunicat oficial d. Kruşev, preşedintele consiliului comisarilor sovietici ai poporului al republicii socialiste sovietice Ucraina. Postul de radio a adăugat că civilii şi soldaţii sovietici sus menţionaţi erau chinuiţi până la moarte, împuşcaţi, spânzuraţi, arşi de vii sau omorîţi în vagoane-dubă. Zoe General Stavrescu soţie, Lt.-coloieli Niculas şi Petre Stavrescu fii, Ada şi Dr. I. Anghel fiică şi ginere, Titica Stavrescu noră. Zoe şi Cpt. Dr. Ionel Anghel şi Adina Anghel nepoţi, precum şi familiile înrudite, aduc la cunoştinţă cu profundă durere, moartea iubitului lor General Doctor Veterinar Petre Stavrescu decedat în ziua de 17 Oct. a. c în vârstă de 80 ani. înmormântarea are loc Vineri 20 Oct. orele 16, la cimitirul Bellu rm.1. An e, cărui capelă este depus-D-na Ana Lt. C-dor Constantinescu Ctin cu Radu Tudor, mulţumeşte tuturor, care prin prezenţă, flori sauscria au luat parte la groaznica nenorocire ce i-a lovit prin pierderea iubitului lor soţ şi tată LT.-COMANDOR ING. Constantinescu C-tin . a 39 Cu aceeaşi durere, familia care i-a iubit anunţă, că la 9 Oct. 1944 se împlinesc 28 de aii dela moartea troică pentru Ardealul nostru LOCOTENENTULUI : Rădulescu Gh. Alexandru (SANDU) I din Regimentul * Artilerie şi 2 ani şi 8 luni dela moartea bunei sale mame Elena Lt. Gh. Radulescu Institutoare Apollonia şi Dr. Eugen Taţomir, anunţă că Sâmbătă 21 cm., oraş, va avea loc la Biserica Sf. Nicolae-Şelabi şi la Craiova, la cimitirul Ungureni, parastasul de 40 zile, aii scumpei, adoratei şi neuitatei lor fetiţă Argentina Taţomir (VIIŢA) 33 Doamna Elvira Alexandru Iobăşescu, cu aceiaşi profundă durere, aminteşte celor ce fiu l-au uitat că parastasul de 8 ani, al scumpului ei soţ Alexandru Isbăşescu Avocat fost Prefect şi Senator de Vlaga» s’a oficiat Duminică 15 Oct. a. c., în Biserica din Comuna Cosmaşti-Vlaşca. »2 Nono şi Maior Diaconescu o nemărginită durere anunţă parastasul de 6 luni al scumpului nostru INGINER Mihail Stroe ASISTENT Slujba religioasă va fi la 21 Octombrie R.Vâlcea. Adânc îndureraţi, Sergiu şi Maria părinţi, Mioara, soră, Cezar şi Paul, fraţi anuantă parastasul de şease luni al scumpei lor, Ecaterina Irimescu Elevă clas. Vili Cei ce au cunoscut-o şi iubit-o sunt rugaţi a lua parte la parastasul ce se va oficia în ziua de 21 octombrie a. c. la Biserica Sf. Nicolae din Câmpulung-Muscel. + In veci nemângâiaţi, Teodora, soţie, Elena şi Căpitan Virgil Ionescu, fică şi ginere, Camelia, nepot, precum şi fraţii, surorile şi familiile înrudite, anunţă sdrobiţi de durere, pierderea mult iubitului si scumpului lor Teodor Ionescu in etate de 62 ani pensionar, fost şef Depozit CAM, Buzău decedat in ziua de 13 Octombrie 1944. înmormântarea a avut loc Sâmbată 14 Oct. a. c., în cimitirul „Dumbrava” din Buzău. Comandantul, Ofiţerii, Subofiţerii, Maeştrii şi ostaşii Divizionului 3 A. A. aduc la cunoştinţă cu profund regret încetarea din viaţă a distinsului lor camarad PLUTONIER Dranga Gheorghe Ceremonia înhumării rămăşiţelor pământeşti a avut loc în ziua de 4 oct. 1944 în cimitirul eroilor din Simeria. + Irina şi Tuţi soţie şi fiică, Andore şi Nataliţa frate şi cumnată anunţă rudeniilor şi prietenilor încetarea din viaţă a celui mai bun soţ, tată, frate şi prieten Evanghele Macri (LACHI) Inmormântarea Vineri 20 Oct. ora 15 la cimitirul Izvorul Nou. ________________1 40