Universul - Capitala, decembrie 1944 (Anul 61, nr. 324-348)

1944-12-01 / nr. 324

STE O NOUA STRUCTURĂ A SALARIILOR de AXENTE SEVER JANCIU Salarizarea funcţionarilor de Stat Cea mai grea problemă pe care o are de rezolvat guvernul, pe linia internă, este aceea a salarizării funcţionarilor publici. Şi este natural, căci în veme ce viaţa s’a scumpit, din 1940 până azi, de 12 cari, salariile funcţionarilor publici au crescut numai de 2-4 ori. Muncitorii şi funcţionarii particulari organizaţi în sindicate puternice, au reuşit să-şi câştige, în cea mai mare parte,, satisfacerea revendicărilor lor. Funcţionărimea de Stat, sărăcită prin salariile de mizerie în care a ţinut-o dictatura în ultimii ani, s-a organizat şi ea în sindicat şi prima ei revendicare este aceea a măririi salariilor „la nivelul scumpetei”, şi îngheţarea preţurilor. O cerere justă şi indispensabilă pentru a se aduce funcţionărimea de stat din nou în stuaţiunea de a putea trăi omeneşte. Dar oroarea salariilor pe actuala ■cară este o greşală. Actuala salarizare de bază intre diferitele grade şi gradaţii este profund injustă. Avansarea la gradele mici, dela Impiegat la subşei de birou este de numai 1800 lei lunar, pe când la gradele mari de la subdirector la director este de 6500 lei. Gradaţiile sunt la fel de injuste. La impiegat, gradaţia care se obţine după o vechime de 2 ani in grad, este de numai 600 lei, pe când la director este de 3.600 lei. Este o mare nedreptate. Noi socotim că gradaţia trebue să fie aceiaşi la orice grad şi avansarea de la un grd la altul să reprezinte aceiaşi sumă. Spre exemplu o gradaţie, la orice grad, să reprezinte la salariul de bază de cum, 1500 lei iar intre un grad şi altul 4500 lei. Nu trebue să uităm sistemul comisiunilor şi comitetelor de tot felul, prin care unii directori generau si directori ajung ia vaiuitui a «.proportional« la ta ue restul salariuotr, este necesar ca In noul regim de dreptale sociala, un lunc|M*nar public, ut: nuce grâu, sa nu poata avea decat o singura comisiune piania. ceieiauie gratuit. Diagrama alaturata, arata aogba scara de salarizare de astăzi şi aceea pe care o propunem noi pentru viitor. Subliniem că este vorba de salariul de bază actual, oare natural ca in viitor nu va mai precade,a bonii lei lunar c® acum, iar după ce ne vor îngloba in ei şi indemnizaţiile de scumpete actuale, socotim că trebue să se schimbe structura actuala de Salarizare în sensul celor de mai sus. Nourele salarii ce se vor statui, să fie pentru funcţionarii căsătoriţi fără copii, funcţionarilor necăsătoriţi li se va scădea 50% din aceste salarii iar cu sumele ce se realizează economii se va mări ajutorul dat copiilor funcţionarilor. De asemenea, este abscant necesar să se reducă numărul categoriilor de salarizare. Salarizarea funcţionarilor de stat în administraţie, în învăţământ, în magistratură, in armată, în corpuri technice, trebue să se simplifice la o singură scară de salarii şi numai pentru miniştri subsecretari de stat, mitropoliţi, consilierii la Curtea de Casaţie şi Conturi, generali de corp de armată, secretari generali, etc. să se continue în sus scara de salarizare din dreapta diagramei. Noua salarizare a funcţionarilor publici, nu mai poate fi lăsată să fie făcută, ca până acum, de doitrei funcţionari superiori ai ministerului de finanţe. Sindicatele vor delega reprezentanţi şi din gradele mici, pentru a-şi putea spune cuvântul. SAPTAMANA ARDEALULUI $I MOLDOVEI Vineri 1 Decembrie începe colecta din casă în casă ! Cetăţenii Capitalei sunt rugaţi să pregătească din timp ajutorul pentru fraţii noştri din Ardeal şi Moldova. Să dăm bani, haine, rufărie medicamente, săpun, obiecte casnice. In sala „Aro" va fi Vineri 1 Decembrie ora 4’/2 un concert simfonic organizat de „Apărarea Patriotică“ pentru Ajutorarea Ardealului şi a Moldovei. Concertul va fi executat de orchestra Filarmonică sub conducerea maestrului George Enescu. In program: Beethoven: Uver tura la Ooriolan; simfonia VI (Pastorala); simfonia V. Biletele la agenţia „Orfeu“ Pasajul Majestic 4, tel. 40512. La apelul lansat de „Apărarea Patriotică“ pentru ajutorarea Ardealului şi Moldovei, teatrele din Capitală au subscris reţeta unui spectacol. Astfel vor juca în folosul campaniei, azi joi, Vasiliu Birlic la „Colorado"; Sâmbătă 2 Decembrie a. c. ora 2, Tănase- Circu’ Tănase la Paladium; Sâmbătă 2 Decembrie a. c. ora 2, Alhambra-101 Melody la Alhambra; Marţi 5 Decembrie a. c., Dina Cocea —Călătoria cea mare la Teatrul Nostru. ŞCOLILE VOR AJUTA ARDEALUL ŞI MOLDOVA Ministerul educaţiei a hatorit ca şcoala să participe cu întreaga ei putere la campania de ajutorare a Ardealului şi Moldovei iniţiată de Crucea Roşie, „Apărarea Patriotică“, „Liga Operelor Sociale“ şi alte asociaţii şi la care se alătură întreaga suflare românească. In acest scop a dat următoarele dispoziţii: Rectorii, decanii şi directorii şcoalelor de toate gradele vor lua contact cu reprezentanţii organizaţiilor care conduc campania pentru a stabili modul de colaborare. Profesorii vor vorbi elevilor despre însemnărtatea Ardealului şi Moldovei, starea de mizerie în care se află astăzi, ca rezultat al războiului nedrept în care a fost târîtă ţara de oamenii lui Hitler până la 23 August 1944, de necesitatea ca toată suflarea românească să ajute aceste,ţinuturi. Profesorii şi elevii vor participa la colecte, primii făcând parte din compsiiie locale de colectare şi lăsând liste de subscripţii pe clase, iar elevii vor aduce pe lângă darul lor şi pe aceia pe care-i vor obţine de la părinţi, rude sau cunoscuţi. Profesorii vor ţine conferinţe şi organiza şezători cu subiecte despre Ardeal și Moldova, în folosul acestor ţinuturi. SPRE O AMNISTIE FISCALĂ Vremurile excepţionale provocate de flagelul ce stăpâneşte azi omenirea, au creat pentru tezaurul Statului o sporire tot mai crescândă a nevoilor sale, în timp ce puterea contributivă a unor întreprinderi comerciale şi industriale a scăzut simţitor, datorită în bună parte distrugerilor războiului. Acest decalaj de situaţii a creat pentru finanţele statului nostru o povară serioasă, azi gasndu-se debite fiscale destul de masive încă nelichidate şi care nu alte vremuri ar fi fost cu uşurinţă plătite. In adevăr, multe industrii sau întreprinderi au fost puse la pământ de furia bombelor şi acum nu se mai poate vorbi de o reluare a activităţii acestora decât printr-o netezire a situaţiei din trecut sub forme cât mai salutare şi mai practice. În asemenea împrejurări, actualmente se studiază la ministerul finanţelor problema recuperării acestor debite, într-un chip cât mai grabnic, analizându-se posibilitatea acordării unei amnistii fiscale. După cât se pare lucrările sunt destul de înaintate şi temeiurile tehnice sunt favorabile acestei formule, practicate şi în trecut şi prin care se îngăduie contribuabililor să fie dispensaţi de orice sancţiuni şi majorări, dacă achită impozitul sustras într’un termen dat, adăogându-se corectivul că se poate percepe şi Ministerul de război, prin Cormisiunea instituită pe lângă acest departament, pentru cercetarea reclamaţiunilor ofiţerilor socotiţi nedreptăţiţi, a supus noui cazuri discuţiei Consiliului superior al oştirii care a hotărât rechemarea şi reintegrarea ofiţerilor respectivi,in cadrele active ale armatei, precum şi înălţarea în grad a unora dintre ei, aşa după cum se arată mai T. înălțări In grad Colonel la gradul de general de brigadă pe data de 20 Martie 1913: Marinescu N. Alexin' O taxă de apnmistie, c€ urmează i (jrQ. pe data de 23 Martie 1944: Georgescu I B& fie fixată proporţional CU im- * 91., Timuf N. Traian, Antonescu P. Ilie, Compozitele directe sau dune alte criterii fiscale, întrucât aceste preocupări ale departamentului finanţelor vor deveni sau nu în curând aplicabile pe teren pe cale de lege, se poate, totuşi sublinia — din experienţa trecutului — că amnistia fiscală a produs o destindere în lumea economică, marcând totdeodată şi începutul unei eri noui în activitatea aparatului fiscal al statului. Opoziţia adusă acordării amnistiei fiscale, care trebue să corespundă desigur unei amnistii economice, că s’ar încuraja anumite elemente evazioniste, cumpănită de astădată de marele interes al bugetului statului, care-şi creiază prin noua măsură o serie simţitoare de venituri. Şi de aceea se poate spune că mergem „spre o amnistie fiscală“, care va aduce desigur o netezire simţitoare a nevoilor statului. ou UNIVERSUB VIATA POLITICĂ SITUAŢIA politica In consiliul de miniştri de aseară s’a discutat, după cum era de aşteptat, şi situaţia politică in raport cu evenimentele intervenite în ultimele zile. Discuţiile s’au purtat în jurul acordului politic, ce ar sta la baza constituirii actualului guvern de colaborare între cele trei grupări politice : naţional-ţărănişti, liberali şi Frontul naţional democratic. Reprezentanţii partidului naţional-ţărănesc în guvern au precizat că partidul din care fac parte, înţelege să susţină actualul cabinet, respectând acordul care a stat iniţial la formarea lui, atât în ce priveşte programul cât şi asupra persoanelor desemnate în guvern. Orice schimbare cerută atât în ce priveşte programul cât şi persoanele, ar fi de natură ca partidul naţional-ţărănesc să nu mai poată da sprijin actualei formaţii guvernamentale. Reprezentanţii partidului naţional-liberal şi-au expus punctul de vedere in sensul că exponenţii acestui partid în guvern înţeleg să respecte acordul ce s-a fixat la constituirea acestui cabinet asupra programului minimal de guvernare, privind rezolvarea problemelor vitale de ordin economic, respectarea angajamentelor internaţionale ce decurg din Convenţia de Armistiţiu, precum şi asupra repartizării portofoliilor fiecărei grupări politice. Orice modificare, fie în privinţa programului, fie asupra persoanelor din guvern, ar duce la noi discuţii, menite să schimbe acordul pe baza căruia s’a constituit actualul guvern. Exponenţii P. N. D.-ului au propus o modificare în structura actualului guvern în ce priveşte ministerul de interne şi ministerul apărării naţionale. Au cerut ca la ministerul afacerilor Interne să fie numit d. Teohari Georgescu iar la apărarea naţională d. general Vasiliu Răşcarau. întrucât asupra acestei soluţii nu s’a căzut de acord şi cum la 1 Decembrie guvernul actual trebuie să prezideze serbările pentru unirea Ardealului, discuţiile au rămas in continuare după aceste serbări. D. MINISTRU RMOM!! IN BANAT D. Lotar Rădăceanu, ministrul muncii, ţinând să cunoască personal problemele economice şi politice care preocupă clasa muncitoare a hotărât să viziteze centrele muncitoreşti. Cu acest scop a făcut zilele acestea o vizită in Banat. D-sa a vizitat oraşele Timişoara, Reşiţa şi Lugoj. D. ministru a vizitat inspectoratul muncii şi căminele de ucenici. D-sa a dat directive asupra Întreţinerii acestei instituţii, întrebat de un redactor al ziarului timişorean „Făclia” asupra poziţiei politice şi sociale a partidului social-democrat d-sa a răspuns Intre altele: „Partidul social-democrat este un partid al clasei muncitoare şi rolul său este de a mobiliza massele muncitoreşti şi a le conduce In lupta pe care o duc pentru revendicările lor economice şi politice, bineînţeles că rolul partidului social-democrat nu se reduce numai la atâta. Fiind lui partid de clasa, el urmăreşte însuti schimbarea structurii societăţii actuale capitaliste. Dar in acest montant — iară să renunţăm la principiile noastre de bază şi fără a ne abate dela scornul nostru, care este statul socialist — noi ne încordăm toate forţele în împotriva resturilor hitertismului, care constitue o problemă foarte serioasă în ţara noastră, şi pentru democratizarea vieţii publice româneşti, spre a ridica ţara noastră la un nivel ridicat de civilizaţie. Partidele social-democrat şi comunist au încheiat un front unic de acţiune atât pe tărâm sindical cât şi cel politic la 2 Oct. 11MS4 şi in cadrul acestei Înţelegeri Îndrumăm organizaţiile noastre. Acest lucru nu însemnează că partidele care fac parte din F. U. au renunţat la individualitatea şi structura lor politică deosebită. Dimpotrivă, atât partidul social-democrat cât şi partidul comunist îşi desfăşoară activitatea de organizare şi de propagandă în cadrele lor proprii, urmând să ducă acţiunea comună numai pe chestiuni generale şi de mare importanţă politică sau socială. Intre altele şi In cadrul F. N. D. Care este atitudinea Partidului social-democrat faţă de ţărănime, de mica burghezie şi de intelectuali? . . Noi căutăm In primul rând să Înfrăţim muncitorimea cu proletariatul agricol şi cu ţărănimea săracă, care sunt în ţara noastră un factor social foarte important. Tot astfel cu elementele mici burgheze și intelectuale cinstite care-și văd azi salvarea numai alături de o clasă muncitoare. Masuri administrative luate la Cluj De la trimisul nostru special Primul indiciu al vremurilor noui prin care trece Capitala Ardealului sunt numeroasele afişe şi ordonanţe. Prefectura, primăria, poliţia cetăţenească, anunţă locuitorii în ce spirit trebue executate măsurile de redresare politică, economică şi socială. Vom înregistra aici câteva măsuri luate de autorităţi. __ Prin ordonanţa nr. 295 din 25 oct. c., prefectul judeţului face un apel la datorie şi muncă, „nu către autorităţi, ci către indivizi, de la român la român, de la cetăţean la cetăţean”. Acest apel se adresează în special refugiaţilor. „Ne ţinem deci de datorinţă sfântă — scrie d. prefect Vescan — ca să facem apel din nou către toate elementele refugiate şi cari aşteaptă şi doresc să continue munca în Ardealul de Nord, ca imediat şi în timpul cel mai scurt să se prezinte fiecare la postul lui de serviciu. Agricultorul să-şi lucreze pământul, meseriaşul să-şi conducă atelierul şi comerciantul să se îngrijească de necesităţile populaţiei, iar intelectualii de conducerea unei administraţii sănătoase şi armonioase”. O ordonanţă a primăriei din 13 nov, arată condiţiile în care trebuie să se execute re-rcensământul populaţiei Poliţia cetăţenească şi intelectualii au distribuit în fiecare casă câte un imprimat între 14 şi 15 nov. „Foaia de recensământ — spune ordonanţa — se va complecta pentru fiecare persoană în aşa fel, că la recensământ se va lua de bază starea dintre 12 şi 13 nov. 1944, deci vor cădea sub recensământ aceia cari în acest timp au fost în viaţă şi au avut domiciliul stabil în comună. Recensământul nu se referă la soldaţi. Strângerea foilor de recensământ se va efectua în zilele de 15 şi 16 nov. de către organele primăriei”. Prin ord. nr. 575 din 2 nov. a prefecturii judeţului „se suspendă din oficiu orice vânzare şi cumpărare imobiliară. Aceasta din interes public şi pentru apărarea averii Patriei Noastre şi a cetăţenilor noştri contra daunelor ireparabile“. — Atât la prefectură cât şi la primărie s’a instituit câte o comisie de epurare. „Comisia de purificare“ — spune ordonanţa — va suspenda în mod provizor pe toţi acei funcţionari cari s’au dovedit a fi contrari legilor democratice, pe baza Legii de Purificare“. — Ord. nr. 1156 din 17 nov. spune : „Somă în populaţia judeţului şi oraşului Cluj, ca în termen de două zile dela data afişării acestei ordonanţe să îndepărteze de pe pereţii clădirilor şi de pe scări, toate insignele fasciste. Că acest lucru nu s’a întâmplat şi până acum fără vreo iniţiativă personală, denotă o neglijenţă foarte mare, care nu aruncă lumină favorabilă asupra atitudinei democratice a populaţiei judeţului şi oraşului nostru“. Cu începere de la 30 Oct. primăria a hotărît înfiinţarea de bucătării populare în diferite centre ale oraşului pentru ajutorarea săracilor și celor fără lucru. I OFIŢERI REINTEGRAŢI Mocara C. Nicolae; pe data de 25 Noembrie 1944. Dragomir Nicolae. 12. Reintegrări In activitate şi rezervă Comandor de marină. Pe data de 23 Martie 1944, Malcoci Petrescu Ion, colonel magistrat Dumitru D. Constantin (Numitul se trece ) pozitiunea de rezervă pentru limită de vârstă pe data de 14 Iulie 1941); Maior. Pe data de 16 Octombrie 1943: Teodorescu T. Gheorghe; Căpitani. Pe data de 31 Mai 1941: Eremia Gh. Gheorghe; pe data de 30 Martie 1944: Iliesm lean; pe data de 10 Februarie 1944: Dona Dumitra; Sublocotenent mecanic. Pe data de 12 Aprilie 1943. Rakcovesci Dumitri. CONSUMI DE MINIŞTRI DE ERI Eri la orele Sta. s’* ţinut un consiliu de miniştri, autopreşedinţi* d-lul general de Corp de Armată C. Sănâtescu. La acest consiliu au participat toţi titularii departamentelor, precum şi subsecretarii de stat d-nii: general D. Dămăceanu, Teoharim Georgescu, D. Nistor şi Mihail Răutu. înainte de începerea şedinţei, reprezentanţii grupărilor politice din guvern, au ţinut fiecare consfătuiri în legătură cu ordinea de zi. Consiliul In plenul Iul a examinat situaţia politică, în raport cu ultimele evenimente, delegaţii fiecărui partid exprinându-şi punctul de vedere. După desbaterile care au avut loc s’a dat presei următorul comunicat : Miercuri, 29 Noembrie, la orele 17, s’a ţinut un consiliu de miniştri sub preşedinţia d-lui general de Corp de Arf1 CXn&mncpi« maia auj. v» w»uu»v«vi*. S’au discutat chestiuni în legătură cu aplicarea Convenţiei de Armistiţiu. Consiliul a discutat apoi şi a aprobat decretul-lege pentru desfiinţarea Oficiului lichidării patrimoniului Centrului Naţional de Românizare şi a rezolvării problemelor minoritare şi de migraţiuni. -©♦© COMUNICAT Comitetul Sindicatului MuncitorilorTipografi din Capitală, luând act de declaraţiile infame şi provocatoare ale partidelor naţional-ţărănesc şi naţional-liberal la adresa Frontului Naţional Democrat, făcute în şedinţa consiliului de miniştri din 26 Noembrie art., hotărăște ca ele să nu fie publicate Intorimu! din ziare. Din partea Comitetului Sindicatului Arte Grafice, (ss) Gheorghe Bodnărescu ----------*--------- Dela partidul social-democrat D-nii Dim. Teodorescu, delegatul partidului social-democrat şi Ilie Zaharia, delegatul partidului comunist în comisiunea de triere a legionarilor de pe lângă prefectura judeţului Ilfov s’au retras din această comisiune, întrucât prin falud In care se face această operaţiune de triere, ar fi însemnat să acopere prin prezenţa lor în comisiune posibilităţile de sustragere a vinovaţilor de activitate fascistă şi antidemocrată. Constituirea secţiei „Arte“ in cadrul Asociaţiei române pentru strângerea legăturilor cu U. R. S. S. La sediul asociaţiei din calea Victoriei 115, s-a ţinut şedinţa de constituire a secţiei „Arta", care cuprinde subsecţiile teatru, muzică şi arte plastice. D. dr. Oieriu, secretarul general al Asociaţiei a arătat că muzica, teatrul şi artele plastice au luat o desvoltare din cele mai mari în U. R. S. S. şi cu ajutorul Asociaţiei artiştii noştri vor putea căpăta material informativ, documentar, note muzicale, lucrări de artă şi în acelaş timp cu ajutorul Asociaţiei se va putea suda prietenia între artiştii noştri şi artiştii sovietici. Noi vom putea pleca tarracodo pentru a vedea ceea ce popoarele sovietice au ştiut să creeze în decurs de aproape trei decenii, iar artiştii sovietici vor veni la noi pentru a cunoaşte viaţa şi obiceiurile poporului nostru, pentru a întinde o mână frăţească artiştilor noştri dornici de o conlucrare sinceră şi prietenească cu Uniunea Sovietică. Maestrul George Enescu, cu toate multiplele sale preocupări de ordin artistic, a promis întregul său concurs, socotind că asociaţia are de jucat un mare rol în strângerea relaţiilor dintre artiştii români şi artiştii sovietici, România şi Uniunea Sovietică. In aclamaţiile unanime, maestrul George Enescu a fost ales preşedinte al secţiei „Arte“. Dăm mai jos lista comitetelor alese la subsecţiile „Muzică“, „Teatru“ şi „Arte plastice“. „Muzică“ : preşedinte: George Enescu ; vice-preşedinţi: Bârsan şi E. Massini; secretari: Dora Massini şi Alfred Mendelsohn; bibliotecar: Radu Cioculescu; membrii : R. Vrăbiescu, E. Ciomac şi Matei Socor. „Teatru“ : preşedinte : R. Bulfinsky ; vice-preşedinţi: Critico şi Dida Solomon; secretari : Făgădaru şi Beate Fredanov; bibliotecar : Sandu Eliad; membrii : Dina Cocea, Radu Beligan şi I. Sahighian. „Arte Plastice": preşedinte: Steriade ; vice-preşedinţi: Iser şi Camil Ressu ; secretari: Ciucurenco şi Cancicov E. Dry; bibliotecar : Răicoianu Zoe; membrii: Mutzerer, M. H. Masy şi Boris Caragea. CONSTITUIREA SECŢIEI „ŞTIINŢE" Secţia de „Ştiinţe“ cu subsecţiiile Biologie şi Matematici a Asociaţiei pentru strângerea legăturilor cu U. R. S. S. s-a constituit Marţi, 28 Nov., ora 12, la sediul din calea Victoriei 115. D. prof. C. Parhon, preşedintele Asociaţiei, a arătat în câteva cuvinte cum o mână de oameni au înţeles să trezească la realitate o ţară întreagă, arătându-i adevărul ascuns atâta vreme şi vorbindu-le de progresul ştiinţei în Uniunea Sovietică. După ce d. dr. S. Oeriu, secretarul general al Asociaţiei, a dat cetire statutului şi s’a atras atenţia asupra motivelor pentru care membrii comitetului central nu sunt aleşi şi în secţiile respective, s’a procedat la alegerea comitetelor, care s’au constituit precum urmează : Matematici: preşedinte, prof. D. Pompeiu; vice-preşedinţi: prof. Al. Myller şi Gr. Moiful; secretari: prof. Al. Ghida şi M. Neculce; bibliotecar: prof. Barbalat; 3 membri: prof. C. Vrânceanuu, Al. Froda şi Ana Tonta. Biologie: preşedinte, prof. Ştefan Nicolau; vice-preşedinţi: prof. Gr. T. Popa şi Radu Vlădescu; secretari: dr. Firică şi dr. Feldman; bibliotecar: dr. C. Oana-Brili; 3 membri: prof. Mihai Ciuca, dr. Vasile Răişcanu şi dr. M. Marko. ORGANIZAREA SERBĂRII „CONSTITUŢIEI STAONISTE" Activitatea „Asociaţiei române pentru strângerea legăturilor cu URSS“ se vădeşte a cuprinde din ce în ce mai mult toate ramurile de activitate. Zi de zi secţiile se complectează, comitetele secţiilor alese îşi încep munca lor rodnică pentru cunoaşterea şi strângerea legăturilor de prietenie cu marea putere aliată şi vecină. In acelaşi scop, asociaţia organizează serbarea aniversării Constituţiei Staliniste. Vor avea loc astfel de serbări în zilele de 3 şi 5 Decembrie. In ziua de 3 Decembrie la : „Malaxa“, ,„CFR Giuleşti”, „CFR Filaret’’, „Voina”, „Mociorniţa- Lemaître”, STB, Ford, Leonida, Moara Asan, „SET”, „Vulcan”, „Icar”, „Gralex”, „ASAM-Cotroceni”, „Grozăveşti-Filaret”, „Monitorul Oficial”, „Apretura-Popeşti-Leordeni”, „Serini-Dâmboviţa”. In ziua de 5 Decembrie va avea loc un mare festival la Opera Română. De la Asociaţia prietenii „Statelor Unite ale Armericii“ Asociaţia „Prietenii Statelor Unite ale Americii din cadrul difuzării şi cunoaşterii muzicei americane în România, a aprobat înfiinţarea sub auspiciile asociaţiei a primului conservator de muzică de jazz din România, in acest conservator se va preda muzică de jazz de toate genurile, vocală şi instrumentală, la care vor preda cei mai buni Profesori din Capitală. înscrierile se fac cu Începere de Luni, 27 Noembrie a. c. la sediul asociaţiei (Palatul Camerei de Comerţ, etaj 2) în fiecare zi de lucru de la 101 a. m. ■SBSäBfflnsB-'. «r-mug Sărbătorirea Ardealului de către Corala Municipiului Bucureşti Corala Municipiului Bucureşti va da Vineri 1 Decembrie 1944, orele 10 a. m. în sala Teatrului Municipal, un concert cu muzică din Ardeal, sub prezidenţia domnului General de Divizie, Victor Dombrowski, Primarul General al Capitalei. Se va executa poemul „Regele Munţilor" de Timotei Popovici, pentru cor, soli şi instrumente. Intrarea va fi cu invitaţii ce se găsesc la Direcţia Mişcării culturale, str. Alex Lahovari Nr. 16. Telef. 4.98 80. 9185 .»V Dispărută mii. .. RODICA VANCHETE, etaje 7 ani, părul blond, ochi albaştri, poartă ochelari, îmbrăcată palton bleumarin, bască maron, ciorapi trei sferturi gris, ghetuţe negre. Pe dedesebt poartă uniformă gris cu dungi, guler alb, fundă bleu. La spate purta ghiozdan. COPILUL VORBEŞTE GREU. S’a pierdut în faţa şcoalei No. 33 din Şos. Mihai Bravu, pe la ora 5 după masă. Rugăm din inimă pe cei ce au găsit-o să ne anunţe în Bulev. Fache 42 la Lăptăria Eftimie. Telefon No. 5.13.75 sau In Str. Matei Voevod No. 37 acasă la părinţi Părinţii Îndureraţi recompensează pe acela care le va aduce fetiţa. 50 Prefectura Poliţiei Capitalei urmăreşte pentru furturi cu spargeri şi tâlhării, pe individul a cărui fotografie o publicăm. Se foloseşte de diferite acte false eliberate ca din partea autorităţilor din corn. Tărtăşeşti, jud. Ilfov. Persoanele care îl găzduesc sau ştiu unde se află, sunt obligate ca imediat să anunţe Brigada I Judiciară, telefon 6.20.40, iar in caz contrariu vor fi deferite justiţiei pentru favorizare de periculoşi. infractori 2 »44444 ♦»+■»»«• CASA OŞTIRII primeşte oferte pentru darea în exploatare prin asociaţie a sătifei disponibile de la Cercul Militar Bucureşti. Informaţiuni se pot lua de la administraţia Cercului, Strada Sărindar No. 1. 206 Eleonora Virginia Petrescu Christache Georgescu căsătoriţi Stelea 10 Bucureşti 12 GREFA TRIBUNALULUI DOLJ Secţia I-a EXTRAS D. Mihail Soreanu, procuror Trib. Dolj, domicilaii în Craiova Aleea Sift. Gheorghe Nou Nr. 5, cu petiţia înreg. la Nr. 17377/1944, intentează acţiune de divorţ contra soţiei sale Ileana M. Soreanu din comuna Bobideşti-Romanaţi, pentru motive determinate de lege. Din căsătoria numiţilor a rezultat două fetiţe şi anume: Ariana în etate de 82 ani şi Michaela în etate de 6 ani, iar ca avere soţul reclamant posedă următoarea avere: 1. 52 pogoane pământ situate în hotarul Comunei Leoteşti-Romanaţi la punctul numit „In vale“, vecin la M. N. cu lunca „Crivăţ“, la M. Zd cu Gh. Soreanu, Apus cu apa Olteţului şi Răsărit cu Gh. Soreanu; 2. 40 pogoane pământ situate tot în hotarul comunei Leoteşti- Romanaţi, la punctul numit „In deal“, compusă din două loturi; Un lot de 20 pogoane situat în deal vecin la Răsărit cu Gh. Soreanu, Apus şi M. N. cu Ariteea Inginer Toculescu şi la M. Zi Târnoveanu Matei, iar lotul Nr. 2 de 20 pogoane situat tot în deal vecin la răsărit şi M. Zi cu Ariteea Ing. Toculescu, Apus Gh. Soreanu şi M. N. cu moşia Crivăţ. 3. Un lot la punctul numit „Crivina“ în suprafaţă de circa 45 pogoane situat tot în hotarul comunei Leoteşti; şi 4. Circa 15 pogoane teren arabil şi Izlaz situat în hotarul comunei Balş la punctul numit „Chilia“. Grefier, N. Găină Nr. 33438 Dosar Nr. 2485/1944 aagggBKisaaaa.ssmf : poimâine TRAGEREA CLASEI A LOTERIEI de STAT 1570 SPECIALITĂȚI DE PARFUMERIE Articole de toaletă fină. Specialităţi medicale Indigene şi străine La Drogneria Medicinală „SAVOYa FARMACISTA MARIA LASCAR Reg. Com. 1413 /943___________________CALEA VICTORIEI S3 »'4 ♦♦•»44 4 4 444 4444 ♦■♦♦♦♦ »444 44 4 4 44 444 4444 ♦♦ 44 »4444. GAZIFICATORUL ARBE-GAZ TRANSPORTABIL De vânzare la ,, M15TAL DEMAIL" St. Stratilescu, Str. Lipscani HD (în curte) Telefon 5.61.37. 1 ORIGINAL Strunguri moderne diferite mărimi Frezmașină universală 1Cu sau fără motoare proprii. GRUPURI DE SUFURA ELECTRICĂ acuplat cu motor Diesel. Cumpără „întreprinderile Române de Navigație“ S. A. R. reprezentanța București, B-dul Lascăr Catargiu Nr. 9, etajul I. 2 im 4**tT»»»*44444444444444441*4444444♦4»t»44444444» MmMM cu salariu fix 30000 săptămânal angajează Radio Român, Lizeanu 644444 4 4 44 4 444 444 4 4 4444 44444 44 4 4 44444 4 4 4 4 44 444444-TRAEI SPOITURI cu autocamioane proprii și turisme In întreaga tară. Zilnic curse colective: București — Sibiu, Bucureşti—Botoşani, Dorohoi, Iaşi, Bacău, efectuarea transporturilor cu însoţitori speciali. Mărfuri, persoane, bagaje. A se adresa vechea casă de încredere fondată in 1929 Autocamionajul Ion Albu Bucureşti Cal. Victoriei Nr. 2, apart. 30, Telefon 5.65.90. D-nul Stări, Braşov, Str. Protopop Munteanu Nr. 8. Tel. 1252 Locuinţă şi Depozit Tel. 2950, Cluj, Str. Reg. Maria Nr. 33, 38 17 ■»♦»»♦»+♦ 44 ♦♦ ♦♦♦♦»»♦♦♦♦♦♦ ULTIMELE 4 ZILE CORABIA Academiei Comerciale, dactilografă, maşina rusă, posedând limbile rusă, română, germană, franceza, fac traduceri lucrări literare, technice în limba rusă. Caut post sau ocupaţie corespunzătoare. Ziar: „Licenţiată“ 62 V. 4009 Dispărut GANGA DUMITRU, Sergent T. R., Comandamentul M. U., Compania Auto. D-nii ofiţeri, subofiţeri şi camarazi cari ştiu ceva despre dânsul, sunt rugaţi a comunica la Soc. „Cremitiul-Miinier“ Ceptura-Prahova, D-nei Fiorica Ganea. 9190 JUDECATORIA MIXTA ORASTIE SECTIA C. F. P.Mreafirm« Nr. 2279/L 944 că în temeiul art. 27 din Legea pentru lichidarea Datoriilor agricole şi urbane, creditorii debitorilor Balşan Ioan şi Balşan Iosif, domiciliaţi în Orăştie, sunt citaţi a se prezenta la această instanţă, în ziua de 16.XII 1994 ,orele 8, pentru a se deca asupra cererei de radierea meu mei înscrisă in c. f. Nr. 859 a comunei Orăştie, cuprinzând averea ’imobilă a debitorilor. Orăştie, la 11 Noemvrie 1944. Judecător şef, (ss.) Dr. A. Răduţiu Conducător de c. f. (ss.) Spineanu Pentru conformitate. (ss) Indescifrabil 9195 »4 4 ♦ 4 4 TEATRUL COLORADO Dir. Vasiliu Birnic Tel. 4.41.32 JOI 7 DEC. PREMIERĂ Coafor Emeric Specialist în vopsitul păru* Iului ondulaţi e permanent, Tel. 5.05.68. Str. Alex. Lahovari No. 5. Rugăm 962 D-nii ofiţeri, trupa din 21 Infanterie P. A. Comp. 6, Oficiu Poştal Militar 670 şi D-nii Meidici din Transilvania dacă ştiu ceva de soldatul Dumitru Mălăescu să anunţe familia îndurerată să-i vie în ajutor. Se restitue orice cheltuială. Ionel Hugumanu Str. Lăzureanu 54, Bucureşti , ROMANIA TRIBUNALUL HAŢEG Judeţul Hunedoara Dosar Nr. C. 561/1944. EXTRAS Nr. 18.216 Prin petiţiunea înregistrată la acest Tribunal sub nr. 4940 din 25 Aprilie 1944, Bota Gheorghei, minor din comuna Petrila, judeţul Hunedoara, a intentat acţiunea divorţ soţiei sale Bota Magdalena născută Dan, domiciliată în comuna Trestia judeţul Hunedoara. Din căsătorie au rezultat copiii, loan de 13 ani și Elena de 10 ani. Pârâta nu posedă avere. Grefier, loan Zdrenghea. 9173 REGIA AUTONOMĂ C. F. C La data de 15 Decembrie 1944, ora 9 a. m, in biroul Inspecţiei Atelierelor C. F. R. Simeria se va ţine o licitație publică cu termen scurt, cu oferte închise şi sigilate, pentru executarea manoperei la refacerea construcţiei Atei, de rotărie, arcurărie, mecanic şi Magazia E. v. Informaţiuni se pot lua de la inspecţia Atelierelor Simeria în orice zi. 12143 SPECIALIST pentru realizarea unui program nou de fabricat PRODUSE ALIMENTARE — CHIMICE — FARMACEUTICE caută în colaborare mare întreprindere industrială din Transilvania. Adresați la ziar sub 164 B. 44 44 4 44 4 44 4 44 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 44 4 4 44 44 4 44 4 44 44 4"GAZIFICATOR fix fi transportabil Se adaptează la orice fel de sobă. Vânzarea la Fa. ATEM, M. Lăzărescu, Str. Halelor 19, (Piaţa Naţiunii), EL I. Telefon 5.19.91 Licenţiată lui NOE AZAIS cu IANCOVESCU şi BIBLIC Zilnic ora 50 Duminică ultimul matineu ora 3 , 19 comedie în 3 acte de LOUIS VERNEUIL şi G. BEER cu o distribuţie senzaţională 19 IWWWWWV •VWWfWW'/WV WWWVA ao/wwvww 355 * * <s4-4i