Universul - Provincie, martie 1945 (Anul 62, nr. 47-70)

1945-03-02 / nr. 47

Cum se va rezolva criza? In cercurile politice se afirmă că zilele acestea urmează să se producă o clarificare asupra situaţiei. In eventualitatea crizei de guvern, reprezentanţii F. N. D vor cere un guvern cu bază fenedistă. In această situaţie potrivit prevederilor constituţionale Suveranul urmează să avizeze. Acestea simt faptele politice produse până aseară. Rămâne să se vadă modul în care se vor desfăşura evenimentele politice în cursul zilei de astăzi. Ancheta asupra evenimentelor petrecute Sâmbătă in Capitală Ieri, la parchetul militar al Capitalei au continuat cercetările asupra incidentelor de Sâmbătă d. a. Ancheta e condusă de d. maior Treppea, şeful cabinetului II instrucţie. Cercetările nefiind încă terminate, rezultatul lor îl vom publica de îndată ce vom avea o relatare oficială. Numele răniţilor şi morţilor Ieri se mai aflau la spitalul „Brâncovenesc”, internaţi pentru extragerea gloanţelor, următorii răniţi: Marioara Georgescu, bhiuitoare la fabrica ,,Talpa”, Sanda Dumitrescu, Angela Duela, Liza Micoş, Dumitru Ispas, din Popeşti, Gh. Stănescu, Nicolae C. Iordan, şef de atelier la „Malaxa”, Alexandru Roşianu, de la Imprimeriile statului, Carol Lebavi, locotenent în armata roşie, Gări I. Sidorovici, Dumitrache I. Ispas, din Ploeşti Vaida Bela, Ştefan Pascu, Grigore Chirică, Băluţă Gh. şi zidarul Andrei Cocic. Au murit la spitalul Brâncovenesc zidarul Nicolae Puşcaşu şi croitorul Voicu C. Stănescu. In ultimul timp ni se comunică dela spital cu lucrătorul Tara Bucur, dela şantierele Budeni Reşiţa, aflat in agonie, In cadrul şedinţei consiliului F. N. D. s’a examinat în amănunţime situaţia politică determinată de atacul brutal şi provocator al lui Rădescu cu sprijinul direct al reacţionarilor în frunte cu Maniu. Socotindu-se criza politică declarată, consiliul F. N. D. apreciază ca necesară continuarea hotărîtă şi fără rezerve a luptei care să ducă la demisia lui Rădescu şi formarea unui guvern pe baza programului de guvernare F. N. D., singurul care poate scoate ţara din şi Confederaţia Generală a Muncii, luând cunoştinţă că în ziua de 24 Februarie a. c., a curs din nou sânge nevinovat muncitoresc în piaţa Palatului şi cercetând împrejurările în care s-a comis această repetată crimă, este pe depin lămurită şi ferm convinsă că în fruntea guvernului actual se află cel mai încarnat reacţionar din ţara românească şi cea mai umilă şi plecată slugă a fosilelor „istorice“. Numai un astfel de reacţionar ar fi p trage în muncitorii şi muncitoarele care manifestau paşnic; numai o astfel de slugă plecată duşmanilor ţării ar fi putut îndrepta ţeava mitralierelor contra preoţilor, învăţătorilor, profesorilor, funcţionarilor, ziariştilor, inginerilor şi savanţilor din Universităţi; numai o astfel de creatură ar fi putut atăca spatele Armatei Roşii şi pe ofiţerii ei, în momentul când ea face ultimele sforţări pentru eliberarea lumii de cea mai grozavă pacoste ce a venit vreodată pe capul omenirii, — ciuma fascistă. Nici o scuză nu are Generalul Rădescu pentru crima comisă. Daci gloanţele trase ar fi pornit din nişte case particulare, am spune că a fost o provocare a haimanalelor legionare. Dar când se trage din Palatul Prefecturii, din Ministerul Marinei, din Ministerul de Interne şi, mai ales, din Palatul Regal, nu mai poate fi vorba de provocări sporadice, ci de ceva calculat, de ceva regisat . .. răceală, cu cruzime şi cu duşmănie, căci în aceste instituţii,—mai ales într’o Zi ca aceea de Sâmbătă, — nu putea pătrunde oricine, întrucât se erci’cită un control foarte riguros. Dar generalul Rădescu, a împânzit toate aceste instituţii cu criminali fascişti, încercând să facă părtaşă şi Coroana la crimele sale, prin transformarea Palatului Regal în cazemată. Primim spre publicare următoarele: Muncitorimea grafică, atât de mult oprimată în trecut, de către guvernările reacţionarilor din partidele naţional-ţărănesc şi naţional-liberal, care sub masca democraţiei îşi exercitau dictatura împotriva muncitorimii şi întregului popor, ajutaţi de toate organizaţiile fasciste, crescute şi încurajate de ei, o primare care a culminat cu dictatura legionarosciană, pe care reacţionarii încetat şi el din viaţă. Au fost împuşcaţi mortal. Sâmbătă seara, pe la ora 9, în piaţa palatului, N. Boghiceanu, funcţionar la ministerul agriculturii şi Gh. Banu. ANALIZA MEDICO-LEGALA In urma celor întămplate în cursul zilei de Sâmbătă, in Capitală, cu prilejul marei manifesaţii cetăţeneşti, au fost aduse la „Institutul medico-legal" cinci cadavre ale unora dintre manifestanţi cari au fost ucişi prin împuşcare. Erid. dr. Ionescu, medic legist, a procedat la facerea autopsiei celor cinci cadavre cu care ocazie s’au extras gloanţele ce s’au găsit în unele din ele şi care urmează a fi examinate spre a se putea stabili provenienţa lortuaţia catastrofală în care se găseşte. Consiliul F. N. D. constată unitatea şi coeziunea cea mai perfectă între toate partidele şi organizaţiile componente ale F. N. D.-ului, în ciuda tuturor insinuărilor. De această unitate se vor izbi toţi fasciştii şi ocrotitorii lor. F. N. D.-ul unit cu întregul popor va nimici fără cruţare bestiile fasciste. Moarte fasciştilor ! CONSILIUL F. N. D. de unde să fie trimeasă moartea în pieptul femeilor şi muncitorilor paşnici şi patrioţi sinceri, care nu aveau arme. De aceea Confederaţia Generală a Muncii nu cere numai îndepărtarea Generalului Rădescu de la cârma ţării. Aceasta vr fi o pedeapsă prea uşoară pentru un criminal de rând de talia sa. Ea cere arestarea, judecarea de către Tribunalul poporului şi pedepsirea aestui criminal sadic, care trage cu mitraliera în trupul muncitorilor şi în interesele ţării. In numele sutelor de mii de muncitori manuali şi intelectuali organizaţi, Confederaţia Generală a Muncii protestează contra crimelor comise Sâmbătă, 24 Februarie a. c., demască ţării întregi pe criminalul Rădescu, cel mai odios şi mai reacţionar asasin şi declară că nu va şti ce e oboseala şi odihna, până ce criminalii materiali, — Rădescu, Negulescu şi Anton,—şi cei morali, — Maniu, Brătianu, Ilie Lázár şi toţi reacţionarii din jurul lor, nu-şi vor lua pedeapsa meritată pentru crimele lor. Confederaţia Generală a Muncii face apel la tot ce e muncitor în ţara aceasta, manual sau intelectual, să se socotească mobilizat în orice clipă pentru lupta ce o duce toată suflarea patriotică, cinstită şi democrată, care luptă are de scop arestarea şi pedepsirea criminalilor de la ,,Malaxa”, Piaţa Palatului şi diferite alte localităţi din ţară şi aducerea la cârma ţării a unui Guvern F. N. D., singurul care poate aduce pacea în ţară, asigura spatele frontului, curăţa aparatul de stat de elementele legionare, fasciste şi sabotoare, mări efortul de războiu şi înfrânge specula neruşinată care ia pâinea de la gura copiilor şi hrana muncitorilor. Fiţi gata î luntă. Tovarăşi ! CONFEDERAŢIA GENERALĂ A MUNCII au pregătit-o, pentru a arunca ţara în lanţurile hitlerismului şi a o prăvăli în dezastru ,această muncitorime, după atâtea suferinţe îndurate, a înţeles că după 23 August, să lupte, alături de toate organizaţiile şi partidele sincer democratice şi cu adevărat patriotice, pentru întronarea unui regim realmente democratic, pentru ca întreaga muncitorime şi întregul popor român să respire o atmosferă mai senină şi să se bucure de o situaţie mai bună. Eeaada» wnUgarea «water scumTelegrama Sindicatului salariaţilor publici Maiestăţii Sale Regelui Mihai I, Palatul Regal 1 Loc« MAIESTATE Noi salariaţii publici,devotaţi Tronului şi Ţării noastre, în dorinţa cea mai vie să apărăm bunurile cele mai mari cari le avem şi anume : libertatea, libertatea care ne-a fost redată prin actul istoric din 23 August, supunem atenţiei Maiestăţii Voastre crimele făptuite din ordinul generalului Rădescu fără de nici un motiv. Mii de intelectuali, salariaţi publici, am luat parte la această demonstraţie paşnică. Am fost martori oculari ai tuturor ororilor, aşa încât nu putem da crezare celor spuse de primul ministru Rădescu la radio, ci credem ce am văzut cu ochii noştri. Ţara se găseşte în fierbere şi Majestatea Voastră este chemată să demită pe primul ministru Rădescu pentru a nu târî ţara la pietre. Comitetul Central al Sindicatului Salariaţilor Publici din Bucureşti Comunicatul dat eri de Consiliul F. N. D. Protestul Confederatiei Generale a Muncii din România Protesiiul muncitorilor tipografi UNIVERSUMI I _______________________________ Aceste poezii au apărut în vo Aceste poezii au apărut în volumul intitulat „Dealungul fluviilor albastre". Curând însă Tolstoi se dedică in întregime prozei devenind unul din protagoniștii realismului critic. Romanul „Drumul chinurilor" încheie această a doua perioadă de activitate literară. In timpul războiului mondial, Tolstoi a fost corespondent de război şi a trăit mai ales în Franţa şi Anglia. După Revoluţia din Octombrie, el emigrează în străinătate dar mânat de dor de ţară şi dragoste ș i pentru popou- se Întoarce în 1922 la Moscova. De-acum încolo începe activitatea lui de scriitor sovietic. Tolstoi scrie un roman, fluviu intitulat „Petru cel Mare", o frescă istorică a epocii de prefacere din timpul lui Petru I. Articolele lui de critică literară și de actualitate apar în mai toate revistele sovietice şi trezesc un viu interes în massele cetitorilor. I Alexei Tolstoi devine unul din S’a stins, în vârstă de 62 ani, tre scriitorii cei mai iubiţi de scriitorul Alexei Tolstoi, unul | poporul sovietic, se înscrie în dintre cei mai remarcabili scrii- partid şi e ales deputat al Sotori sovietici, din strălucitoarea violului Suprem şi membru al falangă al romancierilor din pe-' Societăţii Scriitorilor Sovietici, rioada marei Revoluţii din Oc- j Moare, înconjurat de recunoştintembrie, martoriiformării şi pre- ţă şi dragostea mulţimei, răpus şterii Statului Sovietic, de o boală nemiloasă, în plină Născut în 1883, Tolstoia de- activitate, mutat în literatură iscălind poezii ! Guvernul sovietic, scriitorii şi stilizate, dar inspirate din teme Armata Roşie au participat la populare şi de folklorul rus, funeraliile lui. ir*,se rBEfaşoară evenimentele politice al*x=2 tolstoi (Urmare din pag. I-a) pe deziderate, muncitorii tipografi, încadraţi în Frontul Naţio- nal Democrat, în ziua de 24 Fe ,bruarie a. c., au luat parte la uriaşul meeting şi apoi la demon- straţia care i-a urmat. Această demonstraţie, compusă din cetăţeni şi cetăţene de toate categoriile sociale din toate organizaţiunile şi partidele democrate dela cel mai simplu muncitor până la cel mai strălucit savant, s’a desfăşurat în ordinea cea mai desăvârşită, participanţii fiind înarmaţi numai cu conştiinţa pentru un regim sincer democrat şi cu lozincile împotriva acelor reacţionari, în frunte cu Generalul Rădescu şi Iuliu Maniu, care ocrotesc şi încurajează pe fascişti, pe legionari, pe pro-hitlerişti, pe sabotori şi speculanţi, a căror activitate nefastă primejduieşte regimul instaurat la 23 August, prin împiedecarea desvoltării producţiei, stânjenind prin toate mijloacele efortul de război şi aplicarea loială a generoaselor Condiţiuni de Armistiţiu oferit de U.R.S.S. Dar în timp ce demonstraţia decurgea în condiţiuni normale, fasciştii din armată, oamenii generalului Rădescu, instalaţi pe edificiile publice au început să tragă în cetăţeni, în bărbaţi şi femei. Din rândurile muncitorilor tipografi au căzut victime. Rădescu s-a demascat definitiv că este un călău al poporului şi un fascist periculos, de aceeaşi speţă cu Ion Antonescu, un nou trădător care pătează istoria poporului român. Seara, la postul de radio, pus în serviciul reacţiunii şi fascismului din România, Rădescu a declarat război poporului şi şi-a manifestat abjectele lui sentimente fasciste, uzând de aceleaşi neruşinate minciuni, pe care le foloseşte propaganda hitleristă. Muncitorimea grafică protestează cu toată indignarea împotriva actelor criminale ale călăului Rădescu şi jură răzbunare pentru victimele din rândurile ei, luându-şi angajamentul că nu va înceta lupta până când toate rămăşiţele fascismului din România nu vor fi stârpite, în frunte cu aceia care îl ocrotesc şi încurajează. SINDICATUL MUNCITORILOR TIPOGRAFI COMUNICATUL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII PATRIOŢILOR Primim : încercarea de asasinat in massă, pregătită în cele mai mici amănunte de călăul Rădescu în complicitate cu Iuliu Maniu şi elementele cunoscute legionare şi profasciste, ocupând posturi de răspundere în aparatul de stat şi conducerea partidului naţionalţărănesc; discursul de factură cuzistă-legionară ţinut imediat după atacul mişeiesc din Piaţa Palatului Regal, de către primul ministru, urmaş fidel al lui Antonescu, arată că pentru a doua oară existenţa Statului şi a poporului român sunt în pericol de moarte. Acţiunea criminală a şefilor reacţiunii şi fascismului românesc, prin premeditarea dovedită, a urmărit provocarea războiului civil, înăbuşirea luptei poporului pentru cucerirea unui regim cu adevărat democratic, anularea generoasei Convenţii de Armistiţiu cu Aliaţii. Uniunea Patrioţilor şi-a dat şi de data aceasta tributul său de sânge. Femei şi bărbaţi, luptători din rândurile Uniunii Patrioţilor, au căzut sub gloanţele fasciste. Jertfa lor cere răzbunare şi este îndemn la luptă fără odihnă pana la stârpirea definitivă a rămăşiţelor hitleriste din ţara noastră. Românii conştienţi, patrioţii cinstiţi, fără deosebire de categorie socială, credinţe politice şi religioase, pentru salvarea scumpei noastre ţări cer cu hotărîre arestarea lui Rădescu, Maniu şi a tuturor uneltelor hitleriste, şi instaurarea imediată a unui guvern al Frontului Naţional Democrat, singurul care va asigura întregului popor român o viaţă prosperă şi fericită într-o Românie democratică şi liberă. COMITETUL CENTRAL AL UNIUNII PATRIOŢILOR DECLARAŢIA DE DESOLIDARIZARE A UNOR OFIŢERI Ni se trimite spre publicare. Faţă de declaraţiile d-lui Prim Ministru, General Nicolae Rădescu, făcute în seara de 24 Februarie 1945 la posturile de radio, declaraţie prin care d-sa încearcă să angajeze Armata Ţării într’o acţiune politică personală a d-sale, noi: G-ral de Divizie Constantin Vasiliu Râşcanu, Comandantul Corpului 5 Terit.; G-ral de Brigadă Ilie Creţulescu, subşef al M. St. M.; G-ral de Brigadă Ştefan Bardan, sub şef M. St. M.; G-ral de Brigadă Septimiu Pretorian, din M. St. M.; G-ral de Brigadă Constantin Popescu, Comandantul Pieţii Bucureşti; G-ral de Brigadă Adjutant Dumitru Dămăceanu, fost adjutant regal; Colonel Adjutant Radu Rusescu, fost adjutant regal; Colonel Alexandru Ratcu, ajutor comandant al pieţii Bucureşti; Colonel Ion Lupaşcu, de la Comenduirea Pieţii Bucureşti; Maior Popescu Nicolae, din Marele Stat Major, declarăm că ne desolidarizăm de acţiunea şi de declaraţiile d-lui General Rădescu Nicolae, considerându-le pe amândouă dăunătoare intereselor armatei şi ale ţării. Suntem şi rămânem devotaţi M. S. Regelui Mihai I şi poporului Român, căruia i-am jurat credinţă. (ss): G-ral de Div. Constantin Vasiliu Râşcanu; G-ral de Brigadă Ilie Creţulescu; G-ral de Brigadă Ştefan Bardan ; G-ral de Brigadă Septimiu Pretorian; G-ral de Brigadă Constantin Popescu; G-ral de Brigadă Adj Dumitru Dămăceanu; Col. Adj. Radu Rusescu; Col. Alexandru Batcu; Col. Ion Lupaşcu; Maioropescu Nicolae. București, 26 Februarie 1945. it. general Ră-I Tot Duminică seara s’a întruia ministerul afa-mnit Comitetul executiv al parti- ‘riu’dului social-democrat, sub preşedenţia d-lui C. Titel Petrescu. usul zilei de eri bruidelor politice au avut examinând situaţia consfătuiri, politică. Consiliul F.lv. a ţinut şedinţă, atât dimneaţa, cât şi după amiază. CONSILIUL F. N. D. A CERUT AUDIENŢĂ SUVERANULUI Consiliul F. N. D. a solicitat ori o audienţă Suveranului. FUNERALIILE Moscova, 26 (Radar). — Locuitorii Moscovei şi-au luat Duminică rămas bun de la eminentul scriitor şi mare patriot rus, Alexei Tolstoi. In dimineaţa zilei de 25 Februarie, sicriul cu rămăşiţele pământeşti ale defunctului au fost expuse în „salonul” mic din Casa Sindicatelor. Au fost trimise, coroane de Consiliul Comisarilor poporului ai U. R. S. S., de Comitetul central al partidului comunist din URSS, de Prezidiumul Sovietului Suprem al URSS, de prezidiumul Academiei de ştiinţe, de comitetul central al uniunii tineretului comunist, de uniunea scriitorilor sovietici, de Teatrul de Artă, de numeroase organizaţii ştiinţifice şi publice sovietice, de rude şi de prieteni. La amiază, sunt deschise uşile salonului, permiţându-se intrarea publicului. Mii de locuitori din Moscova vin să aducă supremul lor omagiu scriitorului mult iubit. Printre ei se află oameni de ştiinţă, scriitori, ingineri, soldaţi, ofiţeri şi generali care îşi manifestă în reculegere marea lor admiraţie pentru ilustrul scriitor. Se aud primele acorduri dintr’un marş funebru. Membrii comisiei guvernamentale pentru organizarea funeraliilor alcătuesc garda de onoare. Ei sunt Popov, Gorkin, Tichonov şi Leonov. Garda de onoare este înlocuită la anumite intervale de savanţi, scriitori, deputaţi din Sovietul Suprem, ca şi de reprezentanţi ai celor pe care marele talent al lui Alexei Nicolaevici Tolstoi i-a inspirat să săvârşească fapte de arme în serviciul devotat al Patriei în lupta victorioasă împotriva Germaniei hitleriste, inamicul cel mai crud al culturii şi civilizaţiei. In garda de onoare se remarcă academicienii Mechtchankov şi Ognirski, scriitorii Ilya Erenburg şi Vsevolod Ivanov şi artistul poporului Moscvin. La ora 18, uşile sunt închise. Membrii comisiei guvenamentale, prietenii şi rudele defunctului rămân în jurul sicriului. Ei îl poartă în sunetele unui marş funebru în stradă. Se alcătueşte un cortegiu funebru care se Îndreaptă înspre Crematoriu, unde rămăşiţele pământeşti ale dispărutului urmează a fi incinerate. Funeraliile vor avea loc Luni, 26 Februarie, ora 15. înmormântarea ziaristului Victor Bilciurescu Ieri d. a., în prezenţa membrilor familiei, a prietenilor şi a colegilor din presă, s-a făcut înhumarea rămăşiţelor pământeşti ale defunctului ziarist Victor Bilciurescu. Serviciul religios a fost oficiat de un sobor de preoţi, în biserica Iancu Nou Bălăneanu. După săvârşirea prohodului înmormântării, la căpătâiul dispărutului au vorbit delegaţi din partea sindicatul ziariştilor profesionişti, a ziarului „Universul”, al cărui redactor a fost ani îndelungaţi, a Asociaţiei publiciştilor români, a Societăţii scriitorilor români, a artiştilor plastici şi unii prieteni personali. Primul a vorbit d. Leontin Iliescu, din partea colegilor de la „Universul” care, un rezumat, a spus următoarele: Deşi ştim bine ţinta finală şi fatală spre care ne îndreaptă destinul neîmblânzit, ni se strânge totuş inima când vedem, unul câte unul, mutându-se de la noi chiar şi cei mai buni dintre noi, suflete cu a căror trăire vrednică şi îndelungată eram atât de obişnuiţi Iată-l pe fratele nostru sufletesc Victor, pe catafalcul nefiinţei pământeşti, cu zâmbetu-i caracteristic, cu chipul palid, pe care moartea a pus eternul ei semn de întrebare şi de îndoială în acelaş timp. Deabea intrat în viaţa socială, la vârsta de sublocotenent, purtând superba-i coamă de leu, cu o frumoasă moştenire de la părinţi, materială şi morală, sufletească şi spirituală, într’o vreme când literatura nu era preţuită ca azi, Victor Bilciurescu pune la bătae 600.000 lei aur în valoarea lor de atunci, ca să poată asigura apariţia minunatei „Revista Nouă”, de sub conducerea genialului B. P. Hajdeu, publicaţie de spiţă fină, la care au colaborat scriitori de mare ţinută, ca Barbu Delavrancea, Al. Vlahuţă, I. Bianu, Victor Orăsescu ,St. Basarabeanul, Teodor Sperantia, Ionescu-Gion, D. D. Racoviţă şi alţi cărturari mari, cari au împodobit literatura noastră cu puterea talentului şi inteligenţei lor, revistă ce a apărut opt ani de zile, între anii 1887 şi 1895, la care a colaborat şi geniala copilă, care a fost Iulia Hașdeu. Victor Bilciurescu a împrăştiat aur ca să facă literatură, spre deosebire de cei cari fac literatură pentru aur, cări partfel înţelegea el misiunea sfântă a unui scriitor, pe care puterea destinului l-a învrednicit cu avere spirituală şi materială în acelaş timp. Literatura lui Victor Bilciurescu, fără să mai înşir cărţile toate pe cari le-a creat spiritul său, totdeauna sprinten şi viu, e o evocare minunată a timpului in care a trăit. Dar fratele Victor a jucat şi un rol politic destul de frumos, ca fruntaş în oastea neuitatului Take Ionescu, de care era tare iubit. A fost prefect de Prahova, a fost cel dintâi prefect român al jud. Caliacra, în care demnitate şi-a pus în practică gândul de a lega o bună conveţuire între populaţia autohtonă şi elementul românesc, după cum tot el, în timpul răscoalelor din 1907 i-a împăcat pe ţărani fără să verse pic de sânge românesc. A fost deputat in mai multe legislaturi, a fost inspector general administrativ. Dar Victor Bilciurescu avea să joace un rol frumos ca ziarist, redactor la marele ziar „Universul”, în care cronicile sale de artă erau adevărate Îndrumări pentru artiști, mai ales că el însuş era un pictor de mare talent. In continuare, d. Leontin Iliescu, în numele conducerii ziarului „Universul", In numele întregului personal al acestui ziar, — colegii săi de muncă — a mărturisit durerea sinceră şi adâncă pentru pierderea lui Victor Bilciurescu. D. Nicolae Grecu, în numele sindicatului ziariştilor profesionişti, a evidenţiat calităţile, de ordin sufletesc şi intelectual, dar mai ales de ordin sufletesc, ale celui dispărut. In numele asociaţiei publiciştilor români a vorbit d. dr. Anton Ionescu, care a înfăţişat tristei adunări pe Victor Bilciurescu ca literat, om politic şi ziarist. Victor Bilciurescu, a spus d. Anton Ionescu, era un om desăvârşit şi demn în toate situaţiile. Duios în literatură ca povestirile interesantelor lui amintiri, critic de artă distins, a fost un adevărat călăuzitor al multora dintre noi. Asociaţia publiciştilor români pierde prin săvârşirea din viaţă a lui Victor Bilciurescu nu numai pe unul din iniţiatorii şi fondatorul ei, dar şi pe conducătorul integru şi nu mai puţin pe îndrumătorul ei. D. prof. Gh. Dumitru Secrea v°rbit despre personalitatea politică a lui Victor Bilciurescu. Au mai vorbit d-nii Mihail Leonte pictorul Paul Molda, poetul N. I. Bontaş şi d-na Galia Tudor, din partea soc. scriitorilor români. Au depus coroane: membrii familiei, sindicatul ziariştilor şi ziarul „Universul”. Reorganizarea serviciului de rechiziţii şi cartiruire Ministerul de interne a dispus de consilier juridic avocat Petrom, specializat în chestiuni de rechiziţie şi cartiruire. Cu acest prilej sperăm că se va proceda cu mai multă energie şi la rechiziţionarea caselor de „rendez-vous“, fixate în centrul Capitalei ,operă, până acum sabotată de anumiţi interesaţi. Tot prin acest serviciu va fi posibil şi o înfrânare a speculei deşănţată cu camerele mobilate. Iată, deocamdată, câteva probleme din vastul program al acestui serviciu, care vor fi serios studiate, centralizarea tuturor serviciile de rechiziţii şi cartiruiri într’un singur serviciu central, care a trecut din punct de vedere erarhic de sub ordinele prefecturii poliţei Capitalei sub ordinele primăriei municipiului. Acest serviciu complet reorganizat şi dotat cu personal suficient va reîncepe să funcţioneze de la 1 Martie 1945 în localul din str. N. Filipescu-Serviciul va funcţiona sub direcţia d-lui colonel Haralambie delegatul guvernului ,asistat de Cercetările de astăzi la Tribunalul Poporului Astăzi vor fi aduşi la Tribunalul Poporului, următorii acuzaţi ca criminali de război sau vinovaţi de dezastrul ţării, pentru a fi anchetaţi de către acuzatorii publici însărcinaţi cu aceasta d-nii: general Dumitru Carianuţ, colonel Iulian Popovici, colonel Cristache Popovici. lt.-col. Ştefan Gavăţ şi lt.-col. loan (la d. acuzator public M. Papilian). D-nii: col. Stere Marinescu, director de cabint al d-lui general Calotescu, medic lt.-col. Cărbunescu, ing. V. Olaru, fost subșef al portului Odesa, ing. Dorin Popescu, fost şef al portului Odesa, (la d-ra acuzator public Alexandra Sidorovici). D-nii: general Dumitru Bălşianu, V. Dimitriuc, general Gheor- ghe Jicnescu, fost ministru al ae- Jrului și d-na Veturia Goga (la dacuzator public A. Bunaciu). D-nii: col. Crîstea Soltan fost fim procuror la Curtea Marţială din Odesa, cpt. maghez. Alexe Athanasiu şi lt. rez. Ştefan Rădulescu, fost procuror militar (la d. acuzator public H. Leibovici), D. subit. Florin Ghineraru (la d. acuzator public AL Drighici). ORFEU ST. IONESCU & Co. Calea Victoriei 42 Vă oferă MĂRŢIŞORUL cel mai practic şi util ACORDEOANE HOHNER şi SOPRANI PIANE Şl PIANINE cele mai renumite mărci GRAMOFOANE şi SCHIMBĂTOARE PARLARD LUSTRE Şl CANDELABRE MAŞINI DE GĂTIT Şl TOT FELUL DE APARATE CASNICE ELECTRICE Reg. Com. 40/941 HALATE SALOPETE COSTUME Şorţuri, cămăşi, indispensabili, pentru muncitori şi spitale, din mărfuri de cea mai bună calitate, confecţie ireproşabilă, furnizează cu preţuri de fabrică. Adresaţi pentru oferte la firma „UNIC-ALCOTEX“ Sig. Luciae, Str. Al. Lahovary 21 Telefon 5.64.13. Reg. Com. 2827942. **♦ ***** -* ♦ *■ *■+* Cabinet MEDICAL VENERICE-SIFILIS BOLI INTERNE ȘI DE FEMEI RAZE ULTRASCURTE, ULTRAVIOLETE, IONIZARI Str. Vasile Lascăr nr. 12, parter (Statuia Rosetti) Telefon 5.5210 Cons. și tratamente 10-1 și 3-7 Predau RESTAURANT-BODEGA și grădină de vară, cu edecuri, vaci vechi. Cauză boală. Telefon 5.96.33. RAYOANE închiriază magazin spaţios, prin centru comercial, pentru încălţăminte şi galanterie. Telefonaţi 3.35.12. Sib EN VioreaCrâciunescu Str. Lipscani 49 intrarea prin magazinul Ion Beslegeanu. Reg. Com. 1083 942 4009 Eliza Ivanovîci Petre Săvuiescu Căsătoriţi Ploeşti 22 Febr. 1945 RADIO Reparaţii şi Modificări, piese şi lămpi originale Garanţie 12 luni Laborator bine utilat Conducerea : SIRETEANU Adresaţi cu încredere BĂRBULESCU Smârdan 26 Tel. 5.56.49 4012 Mi uitata caut combinație cu capitalist, sau cu atelier în centru, sau cu modistă cu casă în centru. La ziar sub 136 P. 16 BARACA NOUA demontabilă, stare perfectă, dimensiunea 7x20, vând ocazional. „Clădirea Modernă“ Matei Milo 2, telef. 4.19.30. VÂND cauza plecării, salon de Coafură şi Frizerie elegant, central. Telef. 4.89.82. „CASA OŞTIRII“ Urmare la Comunicatul din ziua de 23 Februarie 1945. Din cauza dificultăţilor de ordin technic de încheere a gestiunei mărfurilor vândute în săptămâna de la 19—24 Februarie 1945 şi reinventarierea raioanelor de vânzare, redeschiderea Magazinelor neputânduse face Joi, 1 Martie a. c., se amână la o dată care se va anunţa ulterior. DIRECŢIUNEA '^usmauammsBmnammmsr ATENŢIUNE! Deţinătorii sau cei cari ştiu unde se află giuvaericaiele d-nei TONA VASILEBISHOP : 1 per. cercei cu şi fără pandantiv, 2 inele, 1 verighetă groasă, 1 brăţară aur masiv, diferite pietre nestemate nemontate, ale căror semnalmente le cunosc perfect, sunt rugaţi să-mi comunice fără teamă de urmări, în termn de 3 zile, la ziar sub 104 S., contrar mă voi adresa Parchetului. 8 URZITOR nou, sistematic, pentru stofe dublu late, executat ireproşabil din material de prima calitate, vând ocazie. Radu de la Afumaţi 54, Telefon 2.46.68. ii TOCURI Gfeng* (ortopedice) din brad, şlefuite scobite furnizează Fabrica de calapoade „RAFTOPOL" Bucureşti, Str. înclinată 2, colţ Şos. Viilor. 26 Cumpăr 100 pogoane teren arabil cu conac, preferabil cu moară, judeţele Ialomiţa, Ilfov, Prahova, Teleorman. Vând teren suprafaţă îSOO m. p. Bulev. Ferdinand 69 Plpeşti, 30 mii lei m. p. Adresaţi Str. Cezar Boliac 37, Ploeşti. 6357 DROGHERIE în ARENDĂ caută Farmacistă. Telefon 6.32.32. 43 • +++++++ Automobilist * Timpul e bani, complectez Tetele automobilului d-stră, pentru permisul sovietic, prin personal specializat. Telefon 2.59.80. Mecanici ȘI AJUTORI MECANICI, pentru motoarele Diesel, explosie și atelier angajează Ministerul de Agricultură şi Domenii, Direcţiunea Imbunătăţirilor Funciare, B-dul Brâncoveanu Nr. 10, Loco. Telefon 3.31.18. 25 Cumpăr Microscop bun cu imersie. Tel. 4.40.42. *. .. “ Viii. Diferite săli cu forţă motrică preferabil pentru ţesătorie, tricotaj, fabrică de dera p, resorturi de fire, centru, tramvai 9. Telefon 1.17.35. A- -A* -A A A A A -V A 572 Doamnă fină energică, spirit organizator, garanții mari (imobil), ceva capital, caută asociat(ă), eventual debit centru. Ziar 54 T. 12 iliiții cumpără autoturism perfectă stare, cu cauciucuri foarte bune cu acte cerute comisia Română Sovietică, permisul special de circulaţie, eliberat după clasarea .Flora". Răspundem oferte serioase cu arătarea preţului. Ziar sub „Decar“ 320. 1590 STABILA sau semistabilă cu aburi 250—550 c. p. Cazanul ptr. rămăşiţe de lemn se caută ptr. industrie forestieră. Oferte detailere la ziar sub „Mașina 550“ 237 R. I . MAGAZIE solidă, centrală, se caută Tel. 5.54.11 pură, bărbătești LA MAGAZINUL SPECALITAII DE PARFUMERIE Articole de toaletă fină Specialități medicale indigene și străine La Drogneria Medicinală „SAVOY“ FARMACISTA MARIA LASCAR Reg. Com. 1413/943 CALEA VICTORIEI 3S Aparate Electromedicale de unde ultrascurte, de radiologie, de electrochirurgie, etc., cumpără şi vinde, primeşte în consignaţie ,,Cartea Românească“ S. A. Secţia ap. electromedicale şi de radiologie Bucureşti, Strada Matei Millo No. 11 (In dosul Teatrului Naţional) Tel. 3.63.52. JEfKCEMP ♦ V -4 M BUCUREŞTI-BRAŞOV zilnic cu autoturisme, preţ convenabil. Curse speciale cu autoturisme : BUCUREŞTI—SIBIU—BUCUREŞTI—BRĂILA BUCUREŞTI—BUZEU şi în toată ţara. Autocamioane pentru mărfuri în toată țara. Coletărie rapidă cu limuzine şi autocamioane. C O M R A G Str. Armenească 33. Tel. 2.06.13. Bg. Cor. 623/945. Blocul „Mihăileanu“ Apartamente 1—5 camere, confort modern, încălzire cu gaz metan, de vânzare. — Predarea în toamna 1945. — Referințe ora 13—16, telefon 4.47.26. Planurile se pot vedea în strada Ştefan Mihăileanu No. 27, ora I1—13. Telefon 4.19.22. TRANSPORTURI de mărfuri, bagaje şi persoane cu autocamioane proprii, autobuze şi turisme execută în toată ţara „C. I. Z. A.“ Bucureşti, Str. îstol 2, parter, telefon 3.65.21. BRAȘOV : „RAPID“ Str. Regina Maria 7. Telef. 2087. SIBIU : „ARDEALUL“ Str. Primăriei 2. Telefon 26. Zilnic curse de persoane București-Brașov-Sibiu și retur. ........................................................... 4004 RADIO-REPARATIE transformări, pickup-in, amplificatori, garantate 12 luni execută la domiciliul Dv. vechiul laborator „TINORADIO". Tel. 4.38.22. Vând eftin Zinkweiss original „Rotsiegel" în saci de hârtie. A se adresa la ziar sub „Zinkweiss" 1989. 24 * ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦ ♦ * 39 588