Universul - Capitala, decembrie 1945 (Anul 62, nr. 275-297)

1945-12-01 / nr. 275

I.O.V.R.ATRECUT ÎN SEAMA MISTERULUI ASIGURĂRILOR SOCIALE Liga Operelor Sociale s-a desfiinţat. Declaraţiile d-lui ministru prof. Gh. Nicolau Erid, prof. G. Nicolau, minis- fabricat proteze ce vor fi date asigurărilor sociale, a convocat pe reprezentanţii ziarelor din Capitală, la cabinetul d-sale, făcându-le o seamă de declaraţiuni relativ la hotărârea luată în ultimul consiliu de miniştri de a se trece pe seama ministerului condus de d-sa, toate instituţiile publice de asistenţă socială din Ţără,te, gratuit, solicitanţilor. In continuare, d. ministru a spus că se intenţionează fundarea unor industrii în care invalizii să lucreze uşor, iar materialele prime să li se acorde cu precădere. In Capitală, precum şi în alte centre mari din ţară, se vor înfiinţa servicii în care toţi invalizii în trecere să fie hrăniţi şi îndrumaţi la autorităţi de către un personal binevoitor şi devotat. începutul s-a făcut în gara Obor, unde, actualmente, există o baracă în care pot fi eroii ripostiţi 100 de invalizi de cari „Apărarea Patriotică“ se ocupă deşi interesat. O atenţie specială se va acorda marilor mutilaţi de război. Pentru a se da acestora posibilitatea unei vieţi onorabile şi confortabile, guvernul a hotărît înfiinţarea unor centre speciale. Acolo, martirii neamului vor găsi tot ce le trebuie şi vor putea fi feriţi de orice grijă a zilei de mâine. DESFIINŢAREA LICOPERELOR SOCIALE D-sa a început prin a preciza că, prima măsură luată a fost desfiinţarea „Ligii operelor sociale“, în locul căreia se va crea, mai târziu, un organism pe cu totul alte baze şi principii, adecvat momentelor actuale. „In ce priveşte, I.O.V.R. — a spus d. ministru — Vom studia îndeaproape îmbunătăţirile ce urmează a i se face în modul de organizare şi probabil că va funcţiona, şi mai departe, ca o casă cu oarecare autonomie. înainte de a fi trecut la departament, IO. V.R.-ul a căpătat tai credit de 600 milioane lei pentru acoperirea cheltuelillor reclamate de cantine, cămine, azie, orfelinate şi alte organizaţiuni de asistenţă socială. Totodată, guvernul a acordat un credit de 200 milioane lei, exclusiv pentru orfelinatele din Moldove“. OCROTIREA INVALIZILOR, ORFANILOR ŞI VĂDUVELOR Una dintre marile probleme care preocupă, în mod deosebit, pe membrii guvernului actual, este ocrotirea invalizilor, văduvelor şi orfanilor. In legătură cu aceasta, d. ministru a prezentat un raport cu sugestiile şi măsurile ce trebuesc luate pentru a se simţi imediat îmbunătăţirile reclamate, de atâta vreme, de cei in cauză. Guvernul a hotărât să se procedeze de îndată la clasarea raţională şi justă a tuturor invalizilor. Datorită întârzierii acestei operaţiuni, invalizii vagabondează din loc în loc, în căutarea drepturilor, îndată ce le va fi asigura un minimum de existenţă, peregrinările lor obositoare şi inadmisibile, desigur, vor înceta. A doua măsură pe care guvernul a înţeles să o ia, este rectificarea tuturor greşelilor făcute cu împroprietărirea, greşeli care sunt oarecum explicabile. Mulţi invalizi, în epoca aceea, erau încă în spitale sau la unităţi. Oricât am crede în bunăvoinţa oamenilor, tocmai acei care aveau dreptul, cu precădere, la împroprietărire, au fost neglijaţi sau chiar uitaţi. A treia măsură: vor fi readuşi în câmpul muncii invalizii ce vor fi găsiţi apţi pentru aceasta. Ei îşi vor câştiga singuri existenţa în servicii corespunzătoare ca: magazioneri, portari, supraveghetori, etc. Acei cari vor avea nevoie de o reeducare profesională, vor fi plasaţi chiar la unele întreprinderi. Concesionarea debitelor C. A. M. se va face exclusiv pe numele invalizilor, dar cu condiţia ca aceştia să exercite personal comerţul, nu prin interpuşi. Apoi, este vorba ca statul să înfăptuiască ateliere de CIFRE DUREROASE Problema ocrotirii invalizilor, orfanilor şi văduvelor de război, a spus d. ministru, este şi gravă şi urgentă. După statistici care nu par a fi complete, a spus d. ministru, am avea un total de 758.000 de invalizi, orfani şi văduve. Adică: 253.000 de orfani, 316.000 văduve din războiul actual, cât şi din celălalt război mondial, 113.000 invalizi din ambele războaie, 30.000 accidentaţi şi circa 34.000 de părinţi lipsiţi de mijloace de cari statul trebue să îngrijească. Numărul tuturor acestora probabil că trece de un milion, fiindcă mulţi dintre ei nici n’ar fi luat contact cu autorităţile şi deci nu sunt înregistraţi miateri. Pentru o cât mai bună conducere a I. O. V. R.-ului, se va înfiinţa un al treilea post de subsecretar general pe lângă ministerul asistenţei şi ocrotirilor sociale, care se va ocupa numai de aceste probleme. CANTINELE STUDENŢEŞTI După cum se ştie, guvernul a hotărît să dea asistenţă numai unui număr de 3000 studenţi săraci, şi meritoşi. Pentru ei au fost amenajate cele două cantine „Victoria“ şi „Buzeşti“, în care vor primi masa zilnic, complet gratuit, 1000 de studenţi; cu câte 500 lei pe zi, 1000 de studenţi; şi cu câte 800 lei pe zi, 1000 de studenţi. Pentru studenţii săraci şi merituoşi de la Academia comercială şi de la Politehnică, comitetele conducătoare ale celor două cantine au hotărît să cedeze 2. 500 de mese pe zi. Cum capacitatea acestor cantine pare a fi mult mai mare, în curând se va oferi masa la încă 1000 de studenţi cu 1500 lei pe zi. Suntem acum în curs de aprovizionare, a încheiat de ministru, şi cu toate dificultăţile inerente vremurilor pe care le trăim, sperăm că vom reuşi să asigurăm masa tuturor celor cari merită. C. R. ÎNTÂMPLĂRI din capitală PLUTONIER MAIOR ŞEF DE BANCĂ DE HOŢI Poliţia fiind informată că într’o cameră a hotelului „Dacia”, se adăpostesc nişte răufăcători, la faţa locului a plecat îndată comisarul Moraru de la Brigada a II-a judiciară, însoţit de detectivii Hanciu şi Rotaru Gheorghe. La apariţia poliţiştilor in cameră, doi dintre tâlhari au reuşit să dispară, sărind pe fereastră. Şeful bandei Insă, anume Budeanu Ştefan, plutonier major, — după o luptă crâncenă,— a putut fi arestat. Aceşti bandiţi se îndeletniceau cu spargerea şi jefuirea vagoanelor din gara de Nord. Cu prilejul percheziţiei făcute în cameră, s’au găsit 500 perechi cărţi de joc, furate dintr’un vagon al „C.A.M.”-ului, ce se afla în gara Arad iar sub salteaua depe pat s’au găsit 15 000 şilingi austriac!memmmeieiuamwsiaassscMmrxiixemrisas Ancheta continuă spre a putea fi identificaţi şi ceilalţi complici SINUCIDEREA DE LA SPITALUL COLŢEA Frizerul Gheorghe Bolfan din str. Berzei nr. 85, fiind suferind, fusese internat în spitalul Căiţei. In timp însă ce nu era supravegheat de către personalul de serviciu şi-a pus capăt zilelor, spânzurându-se. Din primele cercetări făcute rezultă că, motivul ce l-a determinat să recurgă la disperatul gest,e de ordin sentimental. CAUCIUCURI DE AUTOMOBIL FURATE In urma unei descinderi făcute de Brigada II judiciară la locuința unui anume loan Ghiculescu din str. General Anghelescu nr. 113, s-au găsit numeroase cauciucuri de autobuze, anvelope precum și pături provenite din furt. ULTIMELE INFORMAŢII INTERNE • Ministerul educaţiei naţionale aduce la cunoştinţă că înceând şcoalele mai târziu decât se otărîse, se amână toate lucrările din cursul anului (teze, medii te.) cu atâta timp cât a fost mânată deschiderea cursurilor. • La ministerul finanţelor se rudiază problema simplificării egimului certificatelor de plată în sensul că pentru uşurarea cirulaţiei monetare cei care aureanţe certe de stat pot să privească asemenea certificate. • Cu prilejul sărbătorii naionale a Statului Iugoslav reprezentanţa politică a Iugoslavei la Bucureşti a dat o recepie în saloanele Cercului Militar. Au fost prezenţi membrii guvernului în frunte cu d. prim ministru dr. Petru Groza, d. Jartaradze ambasadorul U. R. S. S. în România, şefii misiunilor aliate, membrii corpului diplomatic, reprezentanţii presei pretum şi membrii coloniei iugosave din Bucureşti. • Faţă de unele zvonuri prin care se arăta că A. Vintilă V. Brătianu, fruntaş al partidului ihered, ar fi fost maltratat, cu prilejul unui interogatoriu ce i s-a luat ca urmare a evenimenelor de la 8 Noembrie, reprezenanţii presei l-au vizitat ieri spre a verifica aceste zvonuri. D. Vintilă V. Brătianu le-a a■ătat că a fost interogat în chip cvilizat, fără a se exercita asu- pra sa vreo presiune morală sau materială. + Monitorul Oficial de ori nr. 174 publică jurnalele consiliului de miniştri prin care atât Casa COV, cu toate organizaţiile pendinte cât şi „Liga Operelor Sociale” trec la ministerul Asigurărilor Sociale. EXTERN ! • D. Byrnes, secretarul departamentului de stat, a desminţit Miercuri în cursul conferinţei de presă ştirea apărută la Washington după care guvernul Statelor Unite a făcut guvernelor din Londra şi Moscova propunerea de a se revizui armistiţiul cu Italia pentru ca Italia să aibă un control mai mare asupra propriilor ei afaceri. (Rador). ■ Agenţia TASS transmite: Prezidiumul Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice a numit pe d. Constantin Rodionov în postul de ambasador extraordinar şi ministru plenipotenţiar al Uniunii Sovietice în Grecia. (Rador). • Nu s’a găsit nici o urmă a avionului „meteor”, care a decolat fără autorizaţie de pe un aerodrom englez în ziua de 20 Noembrie. D. John Strachey, subsecretar de stat al aviaţiei, a declarat Miercuri în Camera Comunelor că avionul a decolat în direcţia vestsud-vest. Se crede că pilotul avionului era ofiţerul Adams, care a dispărut in aceeaşi zi. (Rador). • După cum anunţă postul de radio Belgrad, Regenţii au demis, la recomandarea ministerului de finanţe, pe guvernatorul şi vice-guvernatorul Băncii naţionale a Iugoslaviei, ca şi pe membrii consiliului de administraţie, în locul lor fiind numiţi comercianţi şi muncitori din toate statele federate ale Iugoslaviei.. (Rador). • D. Byrnes, secretarul departamentului de stat, a declarat Miercuri la conferinţa de presă că guvernul Statelor Unite a fost informat că majoritatea forţelor sovietice au fost acum retrase de la linia de demarcaţie americano-rusă din Cehoslovacia, pe toată întinderea ei. El a adăugat că trupele americene vor fi retrase complet din Cehoslovacia la sfârșitul lunii Proembrie. (Rador). UNIVERSE atitudinea cercurilor reacţionare din România Paris 29 (Rador). —■ In toate ţările şi mai ales în România există mulţi oameni care cred că ar putea opri prin forţă brutală revoluţia maşinismului, aşa cum au încercat nebuneşte Hitler şi Mussolini, în ciuda tuturor consideraţiilor naţionalei oamenii aceştia perseverează în antisovietismul pe care l-au moştenit dela acei doui seniori semănători de ruine". In felul acesta, Emil Bure priveşte, intr'un editorial din l'ORDRE, problema specială a României, in cadrul situaţiei ininternaţionale, subliniind că în România hicterisistul, şi fascismul nu sunt moarte. .Tată faptele, afirmă d. Emil Bure. Trebue să recunoaştem că Maniu marele democrat, marele patriot Maniu, a dat dovadă de o stranie concepţie a democraţiei şi, deasemeni, de un iredentism transilvănean când a doua zi după înfrângerea Fran- ţei, a invitat să revină în România pe şeful hitlerist al gar- diştilor de fier, Horia Sima şi a protejat revenirea lui clandestină, şi tot aşa atunci când s’a adresat lui Hitler, cu prilejul Conferinţei de la Viena, când a fost împărţită Transilvănia, trimiţându-l un memoriu în care susţinea că transilvănenii s'ar felicita de cultura lor germanămemoriu care se termina cu următoarea declaraţie personală: ..Nimeni nu poate înţelege mai bine ca Adolf Hitler problema românească"1. Se înţelege că Maniu a jucat şi el un rol dublu. In orice caz, dacă ar fi fost socotit ca primejdios şi ca un element de rezistenţă de către germani, nu ar fi fost lăsat în libertate, ştiindu-se influenţa de care se bucura. Mă feresc să-i reproşez prudenţa, dar să-mi fie permis să regret că, prin spiritul de conservatorism social, el stinghereşte acum în loc să ajute, pe cei care se străduesc, cu concursul încrezător al masselor muncitoare, să asigure în condiţii grele de temut, salvarea patriei". După ce subliniază atitudinea privilegiată a acelor români care se opun reformelor actuale, d. Emile Buni termină astfel: „Iubesc România mult prea sincer pentru a nu dori ca ea să-şi regăsească cât mai curând unitatea naţională în împăcarea claselor dar am convingerea că această împăcare este posibilă numai dacă fosta clasă conducătoare nu va mai căuta mijloace, dealtfel de negăsit, pentru a le arunca în calea noilor reformei dintre care cea mai puțin necesară nu a fost reforma agrară". Ziarul „Ordre“ critică ! DECLARAŢIILE PREŞEDINTELUI TRUMAN LA CONFERINŢA DE PRESA DE JOI Washington, 29 (Rador). — Preşedintele Truman a declarat în conferinţa de presă ce a avut loc joi că nu sprijină rezoluţia prezentată Congresului prin care se încearcă înfiinţarea unui Commonweath evreesc în Palestina. Situaţia, a declarat Preşedintele, s-a schimbat şi dacă această rezoluţie va fi votată, va fi nevoie de constituirea unui comitet. Preşedintele Truman a adăugat că pentru moment nu poate anunţa numele reprezentanţilor Naţiunilor Unite din comitetul anglo-american al Palestinei. De asemenea, el a declarat că nu este de părere să se ţină o nouă conferinţă a celor Trei Mari, preferând ca Organizaţia Naţiunilor Unite să îndeplinească sarcina de a înlătura dificultăţile internaţionale. Declarând că, după părerea sa, Liga Naţiunilor a dat greş prin prea multele conferinţe ce a ţinut, preşedintele Truman, a spus că Organizaţia Naţiunilor Unite va intra în funcţiune în viitoarele trei luni. El doreşte să vadă Organizaţia Naţiunilor Unite la lucru şi Statele Unite făcând parte din ea. Preşedintele Truman a declarat că generalul Marshall, noul ambasador al Statelor Unite în China, va aduce la îndeplinire politica pe care totdeauna Statele Unite a avut-o faţă de China şi pe care o va putea expune mai limpede decât a fost făcută până acum. Deasemeni, preşedintele Truman crede că tratativele financiare anglo-americane se vor sfârşi în mod mulţumitor. Washington, 29 (Rador). — Preşedintele Truman a declarat joi într'o conferinţă de presă că convorbirile financiare anglo-saxone se vor termina în mod mulţumitor. GUVERNUL ITALIAN N’A FOST ÎNCĂ FORMAT Roma 29 (Rador). Cele şase partide politice italiene nu au realizat nici un progres în ultimele patru zile in vederea alcătuirii noului guvern. Ziarele de partid continuă sa se atace cu violenţă. „Observatore Romano“, oficiosul Vaticanului, a desminţit că Sfântul Scaun joacă vreun rol încercând să ajute la rezolvarea crizei* Roma, 29 (Rador). — Consultările Prinţului de Piemont au continuat joi de dimineaţă în vederea rezolvărei crizei guvernamentale italiene. Prinţul de Piemont a primit pe d. Henrico Mole, maistrul alimentaţiei în cabinetul demisionat. O DECLARAŢIE A D-LUI BEVIN Londra 29 (Rador). a întrebat Miercuri în Camera Comunelor dacă are vreo declaraţie de făcut cu privire la recentele evenimente din Italia, d. Ernest Bevin, titularul Foreign Officeului, a răspuns : „După cum am arătat în cursul desbaterilor de politică externă, sunt convins că Italia va avea în curând un guvern puternic şi unit, sub conducerea căruia poporul italian se va consacra serios operei de refacere a ţării sale pe baze democratice. Structura acestui guvern este desigur o problemă de interes intern pentru poporul italian. EFECTELE GREVEI DE LA „GENERAL MOTORS Washington 29 (Rador). — Greva de la „General Motors", care durează de o săptămână, începe să aibă repercusiuni asupra altor industrii. Uzinele de tractoare agricole au anunţat că vor trebui în curând să-şi înceteze producţia dacă nu vor primi rulmenţi, motoare şi piese fabricate de ’General Motors“. In cursul zilei de Miercuri, 600.000 lucrători de la oţelăriile din regiunea Pittsburg au votat in favoarea grevei cu o majoritate sdrobitoare. La Chicago, conducerea întreprinderilor „Montgomery Ward“ a respins cererea de arbitraj a sindicatului. La Detroiti conducerea uzinelor „Ford“ a cerut, cu prilejul reluării conversațiilor, ca sindicatul să se angajeze să verse cinci dolari pe zi pentru fiecare om ce participă la o grevă neautorizată. * Washington, 29 (Rador). — Greva declarată la uzinele „GeSdtKTWneral Motors" va continua încă mult timp în afară de cazul când direcţiunea lor va consimţi să reia negocierile cu privire la cererea făcută pentru mărirea salariilor cu 31%, a declarat presei d. Walter Reuter, vice-preşedintele sindicatului lucrătorilor din industria automobilelor. După ce a declarat că ,sindicatul va putea rezista oricât de mult timp va fi necesar, „Gene- tral Motors“ nereuşind niciodată să sfărâme această grevă“ d. Reuter a subliniat că această grevă a fost impusă lucrătorilor şi ea va continua până când direcţia uzinelor îşi va schimba atitudinea D. Reuter a adăugat că sindicatul va consimţi să ia în consideraţie o micşorare a cererii lui de mărire cu 30% a salariului, dacă uzinele de automobile vor putea să facă dovada că nu vor fi în stare să o acorde fără să mărească prin aceasta preţul de vânzare al automobilelor fabricate. Naţionaliştii indonezieni pregătesc un nou atac Batavia, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter” comunică: Miercuri seara, forţele naţionaliste indoneziene păreau că se pregătesc pentru un nou atac împotriva taberei de internare de la Ambaraya, la 30 de km. in interior de la Semarang, pe coasta de nord a lavei. S’a anunţat că întăriri indoneziene se îndreaptă spre Ambaraua din două direcţii. * Batavia, 29 (Rador) — Corespondentul agenţiei „Reuter” comunică: După cum s’a anunţat Miercuri „guvernul” naţionalist indonezian, de sub preşedinţia d-lui Sutan Stahrir, s’a declarat dispus să accepte o nouă invitaţie de a luat contact cu autorităţile britanice şi olandeze. O condiţie prealabilă este insă ca toate forţele olandeze să fie retrase de pe insula Java. OCUPAREA LOCALITĂŢII SURABAYA Batavia, 29 (Rador). — Localitatea Surabaya a fost complet ocupată de trupe indiene și britanice. O SENZAŢIONALĂ DESTĂINUIRE IN PROCESUL DELA DACHAU Dachau, 29 (Rador). — La procesul dela Dachau s’a destăinuit joi că aviaţia germană avea de gând să distrugă prin bombardament lagărul dela Dachau în primăvara trecută, la apropierea aliaţilor. Martin Gotfried Weiss, comandantul lagărului din Septembrie 1942 până în 1943, care este unul dintre acuzaţi, a spus că acesta era planul comandamentului german, dar că s-a renunţat la el în ultimul moment. Mai mulţi martori au depus în valoarea lui Weiss, declarând că acesta a scos din posturile lor pe mai mulţi paznici care maltratau pe cei internați. ORAŞUL GENEVA PROPUS CA SEDIU al Organizaţiei naţiunilor unite Londra, 29 (Rador). — Lordul Cecil, preşedintele Uniunei britanice pentru Liga Naţiunilor, sprijină printr’o scrisoare apărută joi în ziarul „Times“, alegerea oraşului Geneva ca sediu al nouei organizaţii a Naţiunilor Unite. „Evenimentele recente ne-au arătat că pacea în Europa este condiţia esenţială pentru pacea hunei. Nu este oare deci mai bine ca centrul organismului destinat să păstreze pacea să fie situat într’un loc unde toate faptele şi sentimentele Europei să poată finu numai cunoscute, dar şi simţite de către acei ai căror sarcină este menţinerea păcei mondiale? înapoierea la Geneva ar fi, după părerea mea, cel mai bun lucru, dar dacă acest lucru este ! Cu neputinţă, sunt şi alte locuri pe continent cu aceiaşi atmosferă internaţională şi cu mai mari uşurinţe de acces, decât acest oraş elveţian”. Situaţia din Palestina este foarte îngrijorată S’au produs numeroase ciocniri Beirut, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei TASS transmite: Ziarul „TELEGRAPH” care apare la Beirut, a publicat o ştire din Ierusalim, în care se arată că în ziua de 27 Noembrie trupele britanice asediind coloniile evreeşti de la Svaim Jivat, au făcut uz de gaze lacrimogene. In timpul ciocnirii cu armata au fost omorîţi 7 evrei, 80 de evrei au fost răniţi, iar 40 evrei au fost făcuţi prizonieri. Din partea englezilor au fost omorîţi 12 soldaţi. In ziua de 28 Noembrie, la amiază, alte trupe engleze, sprijinite de care blindate, au ocupat colonia evreească Sovat Haini. Doi locuitori din această colonie au fost omorîţi, iar 30 au fost răniţi în cursul ciocnirii. După cum arată ziarul menţionat, situaţia este foarte îngrijorătoare în Palestina şi se poate aştepta ca tulburările să cuprindă întreaga ţară. Cairo. 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei TASS transmite: In dimineaţa zilei de 26 Noembrie, un vapor a debarcat în mod clandestin în Palestina peste 200 de refugiaţi evrei din Grecia. Vaporul a fost descoperit de poliţia engleză după ce refugiaţii se răspândiseră în localităţile evreeşti aflate dealungul coastei. Cu ajutorul câinilor poliţişti, poliţia a reuşit să stabilească că refugiaţii se ascundeau in localitatea evreească Saragon. Această localitate a fost repede înconjurată de detaşamente de poliţişti şi de elemente din cea de a 6-a divizie de paraşutişti. .Poliţia a făcut arestări. Populaţia din localităţile vecine a aflat imediat acest lucru şi a hotărît să împiedice cu orice preţ pe poliţiştii englezi de a aresta pe refugiaţii evrei. Mai multe mii de bărbaţi, femei şi copii, strânşi la faţa locului, au încercat să rupă cordonul format din poliţişti şi să împiedice astfel arestarea evreilor. Englezii au deschis focul împotriva mulţimii. Opt evrei au fost omorîţi şi 78 răniţi. Au fost arestate 167 de persoane, printre care se află şi 10 poliţişti evrei. Folosirea armelor împotriva mulţimii a provocat o mare indignare în Palestina. * Londra, 29 (Rador). — „Evening Standard“ enunţă că un Comitet comun anglo-american va începe să cerceteze problema evreilor din Europa şi problema Palestinei. Comisiunea va începe lucrările înainte de Crăciun și raportul va fi depus în primăvara viitoare. -------O® ------- Statele Unite vor continua să fabrice bombe atomice Londra, 29 (Radar)" — După cum anunță postul de radio New York, generalul Krator Leslie Groves a declarat Miercuri în comitetul senatorial pentru energia atomică că „Statele Unite vor continua să fabrice bombe atomice până când se va decide ce măsuri de control internațional urmează a fi luate“. COMPOZIŢIA NOULUI GUVERN GREC Londra, 29. (Rador). — Redactorul diplomatic al Agenţiei „Reuter“ scrie : Publicarea numelor celor 12 membri noui ai guvernului grec prezidat de d. Sofulis a stârnit un interes considerabil la Londra. Noua listă cuprinde elemente tinere de talent. Pentru prima dată după războiul civil din Decembrie trecut, forţele mişcării de rezistenţă greceşti sunt reprezentate în guvern. La Londra s’a regretat totdeauna că luptele din anul trecut s’au soldat prin excluderea politică a membrilor mişcării de rezistenţă. Noul guvern cuprinde forţe care s-au manifestat în timpul ocupaţiei inamice şi care şi-au găsit expresia politică şi în celelalte ţări europene eliberate. Este vorba de d-nii Heracle Petmezas, ministru al presei ; Iani Peltekis, ministrul marinei comerciale, şi George Pappas, subsecretar de stat la aprovizionare. La Londra se speră că nouii membri ai guvernului vor dovedi în reconstrucţia economiei greceşti şi a unităţii politice acelaşi avânt pe care l-au arătat sub ocupaţia inamică. Un alt membru nou al guvernului este d. Nicolae Cazantsakis, ministru fără portofoliu, un cunoscut scriitor. El a vizitat Uniunea Sovietelor și a scris o carte cu impresii în legătură cu realizările sovietice. A 25-a aniversare a Armeniei Sovietice Şedinţa festivă de la cinematograful „Scala“ Implinindu-se 25 de ani de la proclamarea Armeniei sovietice „Frontul Armeniei“, organizaţie patriotică culturală din Capitală, a ţinut ori după amiază o şedinţă festivă în sala cinematografului ,„Scala“. Au luat parte în afară de membrii coloniei armene d-nii: Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice în România, general colonel de tancuri Susakov, locţiitorul preşedintelui comisiei aliate de control S. A. Dangulov, prim secretar de ambasadă. Guvernul român era reprezentat prin d-nii : Teohari Georgescu, ministru de interne, gen. Vasiliu Răşcanu, ministru de război, G. Vlădescu-Răcoasa, ministru al naţionalităţilor. Au mai fost de faţă d-nii : dr. S. Oeriu, comisar general pentru aplicarea armistiţiului* Cornel Bragadireanu, secretar general al ministerului muncii, prof. dr. C. I. Parhon, gen. Maltopol, Mircescu, şeful protocolului din preşedinţia consiliului de miniştri, etc. Festivitatea s’a deschis prin intonarea Imnului Regal Român a Imnului Sovietic şi al Armoniei. S’a trecut apoi la desemnarea prezidiului de onoare care a fost constituit în felul următor: Kalinin, M. S. Regele Mihai I, dr. Petre Groza, V. Molotov, Micoian, Papaion, Kavtaradze, general Susakcov, S. Dangulov, general Vasiliu-Rășcanu, Teohari Georgescu, prof. Vlădescu-Răcoasa, general Maitopei, colonel Parisov, S. Dangulov, dr. S. Oeriu, prof. Parhon, arhimandrit Vasgen, V- Danelian, Ion Ion. Primul a luat cuvântul d. V. DANELIAN, preşedintele „Fronistoric al statului armean, Republică a Uniunii Sovietice. S’a prezentat apoi un tablou înfăţişând evoluţia Armeniei, din cele mai îndepărtate timpuri până astăzi. Despre însemnătatea zilei a vorbit d. H. BABOIAN, secretarul general al Frontului Armeniei. Au adus salutul lor, cu prilejul celei de a 25-a aniversări a Republici Armenia Sovietică, d-nii KAVTARADZE, ambasadorul Uniunii Sovietice in România; prof. VLADESCU - RACOASA, care a vorbit în numele guvernului român şi prof. C. I. PARION, în numele A R.L.U.S.-ului. In aplauzele asistenţei, au fost citite telegramele omagiale trimise Generatissimului STALIN şi d-lui M. PAPAIAN, preşedintele Sovietului Suprem al Armeniei Sovietice. ^____ Zdrobiţi de durere: Haralambie Nicolaescu soţ, şi familiile înrudite anunţă moartea năpraznică a celei ce a fost IRINA NICOLAESCU de 47 ani înmormântarea va avea loc Vineri 30 Noembrie 1945, ora 2 la cimitirul Bellu. D-na Irina Ing. I. Lăzărescu soţie, Maria, Axineta, Elena, Dumitru şi Nicolae M. Lăzărescu surori şi fraţi, cu familiile anunţă cu deosebită durere încetarea din viaţă a scumpului şi dragului lor INGINER ION M. LĂZĂRESCU fost Director General şi Consilier Technic al Minelor Statului din Nordul Ardealului şi Preşedintele Soc. Anonime „Crezul” Brăila în vârstă de 47 ani Corpul neînsufleţit se află depus în capela cimitirului Deliu, unde are loc înmormântarea Sâmbătă 1 Decembrie crt. orele 15. 137, îndurerată mamă Aglaia şi familiile înrudite antunţă parastasul de 5 ani al neuitatului lor Alexandru V. Davidescu GICA fost comisar în Prof. PoL Capitalei Parastasul se va oficia Sâmbătă 1 Decembrie ora ,10 la biserica Sf. Dumitru^^Ientina.^ 12 Adela Zaharia, Lizei și Generalul Angelescu cu fiul lor Nel, cu aceeaşi durere anunţă parastasul de 7 ani al scumpului lor părinte GRIGORE ZAHARIA de 31 ani al scumpei lor mamă ANASTASIA ZAHARIA şi de 24 ani al iubitei lor soră GRAZIELLA ZAHARIA care va avea loc Sâmbăta 1 Decembrie bra 11 la biserica Sf. Constantin din str. Sf. Constantin şi roagă rudele şi prietenii să ia parte la această tristă ceremonie. 17 Epitropia averii bisericii Sf. Spiridon Nou Calea Şerban Vodă-Bucureşti, înştiinţează că Sâmbătă 1 Decembrie 1945 se oficiază în acea biserică slujba pentru pomenirea anuală a fericitului ctitor al său DOMNITORUL SCARLAT GHICA V. V. După slujba oficiată de întreg clerul bisericii se va da masă pentru săraci la Pâinea zilnică. 14 Cu aceeaşi nesfârşită durere părinţi, soră, fică, anunţă parastasul de patruzeci zile al neuitatei PUICA ANETA COSNOIU (născută ANTON) care se va oficia Sâmbătă 2 Decembrie la catedrală şi apoi la cimitirul din Tecuci. O lacrimă pentru sufletul ei bun. Garofiţa şi avocat Vasile Nicolescu cu fica. Mariette şi prof. Universitar Mihail Ghermănescu cu firele, anunţă cu aceeaş durere parastasul de un an al scumpei lor mame ELENA DIMITRIU şi pomenirea scumpilor lor tată PRODROM DIMITRIU şi fraţi IONEL DIMITRIU şi ROMULUS DIMITRIU Pomenirea va fi Sâmbătă 1 Dec. 1945, în biserica Precupeţii Vechi (Str. Romană ora 10:30 a. m.) 2 Valeria şi Ing. Ion Petrescu, Cornelia şi av. ştefan Teodorescu fice şi gineri cu nepoţii anunţă cu durere parastasul de 40 zile al dragului lor părinte DIMITRIE DIMITROFF Serviciul religios va avea loc Sâmbătă 1 Decembrie 1945 la biserica Negustori şi cimitirul Dumbrava din oraşul Buzău. 3 Int. Lt. Colonel Delcea Gh. anunţă că s'au împlinit şase luni dela pierderea prea iubitei sale soţii Ştefania in. Lt.-Col. Delcea (NYA) Pentru pomenirea sufletuluisău se va oficia un parastas la cimitirul Ghencea Militar la 1 Dec. ora 10. Grigore Iliescu şi Georgică Teodorescu cu aceeaşi înare durere anunţă că Sâmbătă 1 Decembrie 1945, la ora 12 se va oficia în Biserica Sf. Elefterie parastasul de 9 luni pentru odihna sufletului bunei lor mame ELISABETA P. TEODORESCU D-na Maria V. Ciulii cu fiul său Mircea cu aceeaşi adâncă durere anunţă rudele şi cunoştinţele că împlinindu-se 40 zile de la încetarea din viaţă a scumpului lor soţ şi tată VIRGILIU CIULLI va avea loc un parastas care se va oficia Duminică 2 Decembrie orele 11 la biserica Sf. Niculae Buzeşti.7 Doamna Florica Georgescu soţie, Betty fică, mulţumesc pe această cale tutUroiţ Cari prin prezenţă, flori sau altă manifestare au luat foarte la durerea cu care au fost ncercate prin pierderea celui ce le-a fost drag şi scump Gheorghe M. Georgescu Anunţăm totodată parastasul de 40 zile ce se va oficia Sâmbătă 1 Decembrie 1945 ora 11 la biserica Parcul Domenii şi la cimitirul Bellu la ora 12. ___ _ _____ _ ____28 Cu aceeaş nemărginită durere Romi soţ, împreună cu întreaga familie anunţă parastasul de 40 zile a bunei şi blândei ELENA PILIUŢA 21 ani care va avea loc Sâmbătă 1 Dec în Galaţi. Nely te plângem şi nu te vom uita. 29 Îndurerata familie anunţă parastasul de 1 an al dragei şi scumpei lor mamă şi soţie OLGA KNALL care va avea loc Sâmbătă 1 Decembrie ora 10 dimineaţa în Biserica Precupeţii Noui Str. General Broşteanu prin Calea Dorobanţi. D-na Viky Arhitect Popescu şi fiul său Doru, cu aceeaşi durere anunţă parastasul de 6 luni pentru sufletul iubitului lor soţ şi părinte ARHITECTUL TAKE V. POPESCU Sâmbătă 1 Decembrie 1945 ora 10, la biserica Sf. Niculae Dulgheri din Buzeşti, apoi la cimitirul Bellu fig. 77 şi la Pâinea Zilnică. 22 . Anca Popescu-Negrea, are ne- afcB mărginită durere să anunţe l S încetarea din Viaţă a scumpului ei tată IOAN TANASESCU Pensionar C. F. R etate 72 ani Decedat în ziua de 29 Noembrie 1945, în urma unei scurte dar grele suferinţe, lăsând-o nemângâiată pe Nettyca vii dragă. Înmormântarea va avea loc în ziua de sâmbătă 1 Decembrie 1945, orele 16, la cimitirul Bellu, în a cărui capelă se află depuă, 8 ci Ecaterina şi Ionică Brudiu, so- SigHţie şi fiu precum şi familiile EE înrudite au nemărginita durere de a aduce la cunoştinţa tuturor prietenilor şi cunoscuţilor, încetarea din viaţă, la 28 Noembrie a prea iubitului lor IOAN N. BRUDIU AVOCAT înmormântarea va avea loc Sâmbătă 1 Decembrie, la cimitirul oraşului Tecuci. i«i Maria soţie, Carolina, Ernesto 55»*® frate, Giulîa şi avocat Har 111 Zamfirescu, Francesca Maria şi Petre Mihăescu, cu copii, surori şi cumnaţi, Elena şi Marcel Legoux. Melania şi Eduard Tomat cu copii, familiile Emilio Santaiena, Celestino Santaiena, Nicolae Vâlcu, Luigi Santaiena, Giovanni Tomat, Gropetti, Gort, Pugnese precum şi rudele, anunţă cu durere stingerea din viaţă a iubitului lor ANTONIO SANTAIENA TONY Industriaş etate de 47 ani Corpul este depus la biserica Italiană din Bulevardul Brătianu unde se va oficia o leturghie de requiem Sâmbătă 1 Decembrie orele 10. înmormântarea se va face Duminică 2 Decembrie la cimitirul catolic Bellu orele 15. Melanie şi Edoardo Tomat cu copii Gabriella şi Claudia, precum şi fam. Busuioc au nemărginita durere a anunţa încetarea din viaţă a scumpului lor cumnat şi unchiu ANTONIO SANTAIENA Soare Sterian şi Al. Cantea 55*55 împreună cu membrii Consiliilului de Administraţie şi personalul Soc. An. „Clădiri şi Carieri” deplâng moartea valorosului membru fondator şi colaborator . ANTONIO SANTAIENA decedat în ziuă de 29 Nov. 1945. Doamna Ruxanda Colonel Crainic cu copiii şi surorile aduc mulţumiri pe această cale Domnilor Generali, tuturor camarazilor, Domnilor avocaţi şi prietenilor, care au luat parte la marea durere ce au încercat-o prin pierderea mult regretatului şi valorosului COLONEL MAGISTRAT CRISTIAN CRAINIC Doamna Anastasia Lt. Colonel Eduard obedeanu cu întreaga familie anunţă cu durere parastasul de 1 an al scumpului şi neuitatului ei soţ LT. COLONEL OBEDEANU EDUARD Slujba religioasă va avea loc Sâmbătă 1 Decembrie la biserica Dichiu ora 10. 4 Distrusă pentru restul vieţii Lilica măicuţă, Mimi soţie adorată,George Hristodorescu tată, Radu, Cornelia, fraţi adoraţi cu întreaga familie anunţă cu sfâşietoare durere narastasul de 18 luni de cum a închis ochişorii scumpul EROUL SUBLOCOTENENT SORIN HRISTO30RESCU Flotila 3 Vânătoare care va avea loc Sâmbătă 1.XII, biserica Dobroteasa, 10 dimineaţa. tu.1. ..v.«aea5 Doamna Eglantina Şerbănescu soră, cu familia Daşkevici şi familiile înrudite cu mare durere anunţă că MAIORUL ROMULUS DAŞKEVICI a trecut în lumea celor drepţi departe de cei dragi în ziua de 25 Mai 1943. Parastasul va avea loc Sâmbătă 1 Decembrie ora 9 la biserica Sf. loan Nou din Piaţa Naţiunii. „ I)o mine!". Mmle Sl Ov KHseu, îndurerata mamă care şi-a pierdut singurul copil anunţă parastasul de un an al iubitei sale fiice ELENA (NELA) IONESCU fostă studentă filosofie şi al tatălui său TĂNASE URSESCU Slujba religioasă are loc Sâmbătă 1 Decembrie 1943 ora 11 în biserica Sf-ta Maria, dosul cimitirului Sf. Vineri. * Familia Dumitru Şerbănescu din Curtea de Argeş anunţă parastasul de 3 luni al mult iubitului” lor fiu Alexandru D. Şerbănescu SANDU Absolvent al Facultăţii de Teologie Bucureşti şi roagă domnii profesori, colegii, prietenii şi rudele ce l-au iubit şi apreciat să ia parte Sâmbătă 1 Dec. 1945 la biserica Sf. Nicolae Argeş la pomenirea sufletului său curat şi bun. 24 EUT1 Asociaţia studenţilor în Teologie de pe lângă Facultatea de Teologie Bucureşti, anunţă pe această cale pe toţi colegii, rudele, prietenii şi cunoscuţii să ia parte la parastasul pentru pomenirea colegului lor Alexandru D. Şerbănescu absolvent al Facultăţii în biserica Sf. Nicolae din Curtea de Argeş, Sâmbătă 1 Decembrie a. c. ^ComUetuL^ i mni |i| imn i n Cu aceleaşi inimi întristate, d-na Lucreţia Lăzărescu, avocat Alexandru Lăzărescu împreună cu soţia, Sanda Lăzărescu nepoată şi familile înrudite, anunţă parastasul de doi ani de la încetarea din viaţă a iubitului lor EMIL ALEX. LĂZĂRESCU fost avocat şi senator Serviciul divin se va oficia Sâmbătă 1 Dec. a. c. la orele 11 a. m. în Biserica Maica Domnului din str. Olimpului nr. 17. „ Eforii, profesorii şi elevii Seminarului Nifon Mitropolitul anunţă împlinirea a doi ani de la trecerea în cele veşnice a bunului lor EMIL ALEX. LĂZĂRESCU fost efor al Aşezămintelor Nifon Slujba parastasului se va oficia Sâmbătă 1 Decembrie a. c. la orele 11 dim. în biserica Maica Domnului din str. Olimpului 17. 10 Doamna Florica Ionescu şi Adrian anunţă parastasul de trei luni al mult regretatului lor soţ şi tată STAN IONESCU Profesor Universitar care va avea Ioc Sâmbătă 1 Decembrie ora 10 dim. la biserica ,Sf. Gheorghe” (Calea Plevnei). ’ 13 Soţia şi fiul cu aceeaşi durere, amintesc rudelor şi celor ce l-au putut aprecia, împlinirea unui an de la moartea neuitatului lor SEYMOUR PANAITIDE în dorinţa de a închina o rugă pentru sufletul lui bun şi cinstit, odată cu slujba de pomenire ce se va face în biserica Azilul de Bătrâni „Bunătatea Samariteană” Floreasca, Sâmbătă 1 Decembrie 1945 orele 10 dimineaţa. 1 BS Doamna Profesoară Livia IV3 Vlăbiescu-Vaţianu împreună la cu clasa Domniei Sale anunţă încetarea din viaţă a distinsei cântăreţe VIRGINIA IEREMIA o eminentă elevă şi colegă şi păstrăm cea mai duioasă amintire. Ceremonia înhumării este azi, Vineri 30 Noembrie ora 15, la cimitirul Iancu Nou Bălăneanu, unde seană depuse rămăşiţele pământeşti _________________ 20 ■BIIWOWIIIII— —I ' I |i III# Nicu Ionescu-Tene, Dorina + Cernătescu, Cpt. C-dor Bănică Ion, Coca Vasiliu, Paul Niculescu, Niş Niculescu Rică Stănescu, Aurora şi Mircea Georgescu au pierdut pe buna lor prietenă VIRGINICA EREMA Fie-i ţărâna uşoară î 27 + Elena mamă, Dr. Adrian şi Dr. Nina Oncescu frate şi cumnată, familiile C. Dumitriu, S. Naum, P. Mocanu, Galina şi Dr. Hugo Ehrenpreis unchi, veri, cumnaţi şi familiile înrudite, au nemărginita durere să anunţe încetarea din viaţă a scumpilor lor CONSTANTIN I. ONCESCU fost director al Contabilităţii Primăriei Galaţi şi a soţiei sale MARIOARA C ONCESCU (născută PADURARU) Licenţiată a Academiei Comerciale ucişi mişeleşte la locuinţa lor în noaptea de 26 Noembrie înmormântarea a avut loc în ziua de 29 Noembrie la cimitirul Eternitatea din Galaţi. Cu inimile sfâşiate Stelian soţ Valeria şi Cornel copii, anunţă încetarea din viaţă după o grea suferinţă a scumpei MARIOARA ŞTEFANESCU în ziua de 29 Nov, înmormântarea va avea loc la cimitirul Bellu. Sâmbătă 1 Dec. 1945 ora 4. 75 . Personalul Şantierului Naval Constanţa, lucrători şi funcţionari anunţă cu multa durere încetarea din viaţă a inginerului GHEORGHE IVANOV în urma unui accident de muncă în noaptea de 26/27 Noembrie 1945. _______,__ 11 ♦ Victor fiu, Lully noră, Eliza soţie, Getta nepoată, precum şi familiile înrudite, au durerea să anunţe prietenilor lor trecerea la cele veşnice întru Domnul a scumpului lor COSTICA I. SASSU în vârstă de 76 ani înmormântarea s’a făcut Joi 29 Noembrie c. ora 2.30 d. a. la cimitirul „Sf. Constantin” din Brăila. . __________________________ 7834a + îndureraţi Victoria G. Boşotă, Ştefan T. Georgi frate, nepoţi, nepoate, craţi, vestesc încetarea viaţă a scumpei lor SOFIA GEORGESCU Rămăşiţele pământeşti sunt dej în capela cimitirului sf. Vineri, mormântarea astăzi Vineri So N orele 3 după amiază. lor