Universul - Provincie, februarie 1946 (Anul 63, nr. 24-48)

1946-02-01 / nr. 24

“XII. rip- qir ^-yf îf^L’rp'T T-*^«’...*T} Maillmain» APELUL CRUCII ROŞII Sarcina Crucii Roşii nu ia sfârşit niciodată; ea are datoria de a fi totdeauna faţă la chemarea statului, în timp de război ca şi un timp de pace şi deci trebue continuată munca pentru menţinerea şi propăşirea societăţii, putând răspunde în fiece moment îndatoririlor sale. Formarea unui corp selecţionat de infirmiere voluntare este o necesitate. Infirmiera profesionistă nu poate face faţă cerinţelor atât de grele ale ţării şi e rolul infirmierei voluntare să dea un sprijin efectiv având o experienţă şi disciplină spitalicească bine pregătită______ Crucea Roşie prin şcoala de infirmiere de la Bucureşti şi din provincie prin filialele sale caută să formeze din timp un personal auxiliar stăpân pe toată pregătirea profesională şi sufletească. Nu putem insista îndeajuns asupra utilităţilor acestor cursuri, atât pentru opera Crucii Roşii cât şi pentru folosul individual în familie şi societate. Rugăm Doamnele şi Domnişoarele înţelegătoare de această îndatorire să răspundă în număr cât mai mare apelului ce-l face societatea, pentru înscrierea şi absolvirea acestor cursuri atât de folositoare. VIAŢA POLITICĂ GUVERNUL ŞI OŞTIREA Ocupându-se de recentele înaintări în armată, confratele „Scănarceia”, oficiosul partidului comunist român, în numărul său de eri, subliniază importanţa nanilor legiuiri excepţionale în favoarea Oştirei, care a contribuit la nimicirea maşinei de război germane şi la recâştigarea Ardealului, cităm: „Atenţia guvernului s’a îndreptat către răsplătirea celor ce luptau pe front cu forţele întunericului şi astfel trupa şi-a primit recompensa prin împroprietărirea cu precădere a ostaşilor. Cadrelor armatei, care s’au evidenţiat în acest răzbel drept, guvernul le-a conferit diverse distincţii şi decoraţii şi a elaborat legiuiri excepţionale, în vederea înaintării în grad, pentru fapte de arme. Astfel, actualele avansări de ofiţeri, făcute în baza legiuirilor amintite, vin să răsplătească o parte din aceste cadre ale armatei noastre, care, la 23 August anul trecut, înapoindu-se victorioasă de pe front şi trecând pe sub Arcul de Triumf, a făcut să ni se umple imiinile de mândrie şi dragoste. Era Armata care participase la biruirea adevăratului vrăjmaş şi care contribuise în cea mai mare măsură la reabilitarea noastră în ochii marilor naţiuni democrate. Iar actualele avansări, cum şi cele care vor urma, legate de 23 August, unesc pe cei ce au condus bătăliile, de istorica zi a eliberării. Arătam însă că ele răsplătesc o parte din aceste cadre, întrucât chiar comunicatul Ministerului de Război recunoaşte aceasta — şi precizează că „pe măsura primirii propunerilor, ofiţerii, subofiţerii şi maiştrii militari vor fi înălţaţi în grad pe aceiaşi dată cu camarazii lor”. Precizarea e binevenită, mai ales în ceea ce priveşte subofiţerii. Şi nu ne îndoim că în curând se vor face noul avansări, cari să recunoască meritele acestora, ei fiind cei mai apropiaţi de ostaşi în împlinirea sarcinii educării trupei, a supravegherii şi chiar îndeplinirii ordinelor date. Credem, deasemeni, că e necesar a se ţine seamă şi de cadrele de rezervă ale armatei, întrucât rezerviştii sunt acei care, părăsindu-şi ocupaţiile paşnice, vin să întărească rândurile oştirei în timp de război, să formeze majoritatea cadrelor luptătoare din linia întâia. E o răsplată şi o reparaţie morală, care li se cuvine”. Problemele economice discutate in şedinţele biroului central al partidului naţional-ţărănist din F.N.D. Biroul central al partidului naţional-ţărănist F.N.D., examinând în zilele de 27 şi 28 ianuarie, situaţia generală economică, a constatat că acoperirea necesităţilor Armistiţiului nu a fost suportată egal de toate categoriile sociale şi în special de îmbogăţiţii din acest război. In acelaş timp legile economice din Mai 1945, nu au fost deloc aplicate sau cu prea mare indulgenţă, fără să aibe o organizare tehnică corespunzătoare. O parte din capitaluri au ieşitdin producţie şi s’au înglobat in speculaţiuni nefaste, adâncind prăpastia dintre preţurile oficiale şi cele negre. Iarăşi cursa de adaptare a preţurilor faţă de salarii şi invers şi confirmarea preţurilor produselor agricole sub costul real, a făcut ca preţurile să nu poată fi menţinute. Deasemeni lipsa de materii prime, dificultăţile de transport, lipsa de combustibil, sabotajul în unele sectoare au scăzut producţia de mărfuri sub 50®/» dir»producţia normală. In felul acesta, producându-se o accentuată disproporţie între preţurile oficiale ale produselor industriale şi cele ale produselor agricole, s’a lovit în interesele agricultorilor obligaţi să vândă potrivit pieţii oficiale şi’n acelaş timp s’a dat frâu liber bursei negre a produselor agricole prin toţi aceia care au fost obligaţi să se aprovizioneze cu produse industriale la preţuri negre. Deasemeni nu s’a pus la îndemâna satelor produse industriale d© care au nevoie, determinând astfel o tezaurizare de numerar rămas în afară de circulaţie, iar aprovizionarea cu bunuri nu poate fi făcută decât de o minoritate cu foarte mare putere de cumpărare, astfel că deţinătorii de capitaluri fac stocuri de mărfuri în aşteptarea unor condiţii de speculaţie şi mai favorabile. Aceasta creiază mari dificultăţi celei mai mari părţi din populaţie cu slabă putere de cumpărare. In afară de aceste observaţiuni, biroul constată că din pricina unui an secetos cu tot ajutorul dat de U. R. S. S. prin cele 30.000, vagoane de cereale, regiunile muntoase înfometate nu se pot aproviziona satisfăcător. Biroul central examinând toate aceste probleme, a hotărît să prezinte forurilor competente în scris, punctul său de vedere. ŞEDINŢA DELEGAŢIEI PERMANENTE A CAPITALEI A ORGANIZAŢIEI NAŢIONAL ŢĂRĂNISTE F. N. D. Delegaţia permanentă a org. nat. ţărăniste F. N. D. din Capitală a ţinut o şedinţă în ziua de 28 ianuarie, cu toţi şefii de circonscripţii, sub preşedinţia d-lui av. Al. Iorgolescu, preşedintele org. Capitalei. Au luat cuvântul d-nii: av. Ion D. Ion, secretar general la ministerul Comunicaţiilor. Mihalovici (sect. I Galben) Eug. Ionescu (sect. II Negru), Gh. Cristescu (sect. I Albastru), I. Bântea (sect. IV), Fredescu Simion şi d-nele: Maximilian şi Paraschiva Ion. D. av. Iorgulescu a mulţumit tuturor pentru rapoartele făcute din care se constată că se activează pe teren, arătând că partidul naţional, ţărănist F. N. D. îşi urmează lupta pentru aplicarea programului, pus în slujba celor mulţi şi nevoiaşi şi în special a ţărănimii. Din acest punct de vedere nu împiedică cu nimic să ne interesăm şi de celelalte categoriisociale, mica burghezie şi muncitorimea, ale căror doleanţe vor fi mereu îmbrăţişate cu căldură. S-au mai dat apoi câteva instrucţiuni organizatorice, după care ședința s-a ridicat. ■ Ştiri politice In cursul săptămânii viitoare, va apărea ziarul „Liberalul”, organ al partidului NaţionalLiberal de sub conducerea d-lui Dinu Brătianu. Ziarul va fi condus de un comitet de direcţie. — Eun, s’a ţinut, la locuinţa d-lui dr. Anghelescu, o consfătuire, la care au luat parte d. Dinu Brătianu şi alţi fruntaşi ai partidului. 1 ❖ I In ziua de 27 Ian. a avut loc la C.Lung-MUscel o întrunire naţional-ţărănistă la care au luat cuvântul d-nii av. Nic. Suţa, vicepreş. organizaţiei, av. N. Adamescu, Demetrescu-Colţeştii preş. org. Vâlcea şi d. I Miihalache, care a expus programul partidului naţional-ţărănesc. „ Aseară a avut loc la clubul central al P.N.T. şedinţa comisiei de presă a organizaţiei, participând d-nii: I. Carandino, Ion Vinea, Gabriel Trepelea, O. Graur, Anton Ionel Mureşanu,Radu, Cioculescu, etc. Cu acel prilej s’a discutat proectul de organizare a presei alcătuit de d. Em. Socor. Discuţiile au rămas în continuare pentru Sâmbătă la orele 5. ★ D. Mihai Popovici a avut eri o lungă convorbire cu d-nii Ion Mihalache şi Emil Haţieganuu. Partidul Ţărănesc Democrat, de sub preşedinţia d-lui dr. Nicolae Lupu, organizaţia Sectorului , III Albastru, invită pe toţi şefii de circumscripţii şi membrii partidului din organizaţia Sectorului III Albastru, la o consfătuire ce va avea loc în Calea Victoriei Nr. 15, sediul central al partidului. Joi, 31 Ianuarie, orele 17 precis, pentru a li se face comunicări importante. ★ In ciclul de conferinţe organizat de „Frontul Plugarilor” din România în sala ,,Progresări Silvic” (Bd. Take Ionescu Nr. 31), va vorbi Sâmbătă 2 Februarie, orele 18, dl. prof. Gh. Popescu-Găseşti despre: „Intelectualitatea, şi plugărimea română”. Viitoarea conferinţă (9 Febr.) va fi ţinută de d. prof. univ. G. CNiculescu care va trata subiectul „Literatura şi ţăranul”. Intrarea liberă. * Sărbătorirea unui an de existenţă A COOPERATIVEI „VICTORIA“ Impliniindt-se un an dela interne©rea cooperativeii „Victoria” 23 Ianuarie 1945 — 23 ianuiairiie 1946, organizatorii ei au sărbătorit această aniveirsațe Sâmbătă seara. Festivitatea a avut loc în prezența d-lor Romulus Zăroni, ministrul agriculturii, Anton ALexaindrescu, ministrul cooperaţiei, C. Agiu, subisecretar de stat la ministerrul agriculturi, Radu era secretar generalei aceluiaş minister şi alte numeroase personalităţi din viaţa adminstrativă. D. C. Agiu, subsecretar de stat şi preşedintele consiliului de administraţieal cooperativei, a făcut o amplă dare de seamă asupra activităţii cooperativei „Victoria” D-sa a arătat cum s’a constituit această cooperativă având în primul rând concursul confederatei generale a muncii muncitorimi!! cari şi-au dat primele adeziuni. Cu un capital mic, la început, cu 5 milioane prorpriu şi cu alţi 5 milioane împrumutaţi s’au cumpărat primele mărfuri pentru ca aezi să ajungă la un capital de 450 milioane cu un credit de 300 miloane. ..Victoria” posedă astăzi 15 magazine, două depozite centrale, depozite de lemne, grădinii de zarzavaturi, producţie propre de brânză, pescării, secţii de prelucrat peştele, etc. Activitatea este în mâna a 343 salariaţî. Prin această cooperativă s’a dat o luptă hotărâtă împotriva speculei curezultate pozitive. Pe plan cultural d. Agiu arată că ■au editat cărţi şcalare şi rechizite. In acţiunea cooperatistă d-sa arată îndrumările primite din partea d-lui gorbi Mladenatz şi alături de d-sa d. viarin Lupu. Relevă de asemenea viu în cursul găsit la ministerele justiţiei, cooperaţiei şi agriculturii şi sprijinul confederaţiei generale a muncii şi presei democrate. Arată apoi cum anul acesta an de secetă, de cruntă lapsă, a reuşit, să realizeze atâtea lucruri, şi aceasta datorită conducerii unor oameni capabil. D. Romulus Zăroni, ministrul agriculturii, îşi exprimă admiraţia sa pentru tot ce a făurit „Victoria”. D. Marin Lupu vorbind în numele Incepului’’, aduce mulţumiri pentru ’ felul cum a fost organizată această cooperativă şi promite tot concursul. D. Sencovici, din partea C. G. M., arată cum a sprijinit, cooperativa D-sa a spus că ideea cooperate Stă încă n'a pătruns prea adânc. ,Ţara noastră poate fi „ scoasă din impasul economic prin cooperative'’. D. Anton Alexarndrescu, ministrul Cooperaţiei, a recunoscut greutăţile prin care trec cooperativele şi şi-a exprimat admiraţia pentru felul cum „Victoria” a ştiut să învingă. Speculal însă tot n’a putut fi oprită. D. Agiu închee seria cuvântărilor, exprmându-şi mui ţurţuri pentru tot concursul ce s’a dat acestei cooperative, relevând şi activitatea constructivă a conducătorilor cooperativei d-nii Paul Davidoviici, Aurel Popa şi Popescu Băran şi tuturor salariaţilor şi cooperatiştilor. BURSE PENTRU ŞCOLARII MERITUOŞI ŞI SĂRACI Casa corpuului didactic a hotărât să acorde ajutor de Învăţătură lei 50.000 anual, pentru 40 de eleve şi elevi merituoşi şi lipsiţi de mijloace ai căror părinţi sunt membri ai Casei. Cererile, -însoţite de dovezi, se primesc până la 15 Esbpualrie a. c. tmiVERSITE NOUL REPREZENTANT POLITIC AL ANGLIEI LA BUCUREȘTI Londra, 29 (Rador). — Ministrul britanic la Paris, d. Adrian Holman, a fost numit reprezentant politic britanic în România, urmând d-lui J. H. Leroucetel, care a fost mutat într’un alt post, — după cum a anunțat ministerul britanic al afacerilor străine. D. Holman a funcţionat anterior la Bruxelles, Roma, Berlin, Haga şi în Orientul Mijloc O bază aeriană engleză din Palestina atacată de bandiţi Ierusalim, 29 (Rador). — Se anunţă oficial că un grup de 15 bărbaţi înarmaţi şi îmbrăcaţi în uniforma RAF-ului a pătruns pe neaşteptate în baza aviaţiei regale britanice de la Agir, la 30 km sud de Tel Aviv, au intrat în magazia cu arme şi s’au făcut nevăzuţi luând cu ei 200 de mitraliere uşoare şi numeroase muniţii. Trei persoane din acest grup purtau uniforme ofiţereşti împodobite cu decoraţii. Grupul a silit pe trei soldaţi britanici aflaţi în magazia cu arme să transporte armele şi muniţia într’un autocamion, cu care aiaoi s’a îndepărtat, ameninţând cu revolverele. Când s’a aflat de acest atac, s’a dat alarma. Imediat au venit la faţa locului forţe de poliţie şi militare, care au încercuit regiunea. S’au luat interogatorii la sute de funcţionari civili şi membri ai RAF-ului. * Ierusalim, 29 (Rador). — Numeroşi muncitori evrei, folosiţi pe aerodromul, agr din Palestina, unde 15 oameni înarmaţi au furat mai multe arme cu repetiţie în cursul zilei de Luni, au fost arestaţi pentru interogatoriu. Circa 600 de carabine „Sten” şi ,,Max'Im” au fost găsite intr'un camion părăsit de către terorişti, din pricina urmăririi paraşutiştilor britanici. Şoferul a fugit într’un jeep. PEDEAPSA CU MOARTEA PENTRU ACTELE TERORISTE Ierusalim, 29 (Rador). — Noua ordonanţă cu privire la apărarea ţării, destinată să combată acţiunile teroriste a fost publicată luni seara într-un număr special al „Monitorului Palestinei“. Ordonanţa prevede pedeapsa cu moartea pentru orice persoană dovedită de a fi fortificat vreo regiune sau vreo localitate sau de a fi membră a vreunui grup terorist comiţând acte de sabotaj contra administraţiei, forţelor militare sau bunurilor publice• Pedeapsa cu închisoarea pe viaţă este prevăzută pentru persoanele purtând în mod ilegal uniforme militare sau vreo îmbrăcăminte destinată a fi luată drept o astfel de uniformă. Autorităţilor li se acordă împuterniciri mai mari în legătură cu oprirea imigrărilor ilegale. ban Sir Archibald Clark Kerr işi exprimă încrederea in prietenia anglo-rusă Moscova, 29 (Rador). — Corespondentul Agenţiei REUTER transmite: Sir Archibald Clark Kerr, ambasadorul britanic la Moscova şi-a exprimat încrederea în viitorul prieteniei anglo-ruse, în cadrul unui mesaj de rămas bun adresat poporului sovietic. Mesajul spune printre altele : „In cursul războiului, între popoarele noastre s’a clădit o prietenie, care va forma baza solidă a reconstrucţiei paşnice din anii ce vor veni. Doresc să exprim credinţa mea în viitorul relaţiilor anglosovietice şi încrederea că prietenia dintre popoarele noastre va creşte şi mai mult DEFILAREA VICTORIEI LA LONDRA Londra, 29 (Ofpress). — Comitetul ministerial numit de d. Attlee pentru pregătiri in vederea marei defilări a victoriei la Londra, va depune în curând un raport cu detalii complete. La început a fost pusă chestiunea care din cele două zile e considerată ca ziua victoriei: ziua de 8 Mai aniversarea victoriei din Europa, sau ziua de 15 August aniversarea victoriei, asupra Ja-poniei? Este posibil că va fi aleasă o anumită dată între aceste două aniversări, poate că o zi din luna Iulie. Programul prevede importantele cortegii in toate marile oraşe ale Marii Britanii şi vor fi luate măsuri pentru a se ajunge la toate aranjamentele necesare. Soldaţii, marinarii şi aviatorii ai diferitelor ţări aliate vor lua parte la defilarea de la londra, împreună cu detaşamentele britanice ale gărzilor teritoriale (Home Guard), ale pompierilor și ale lucrătorilor , din uzinele de război. Tribunele I vor fi instalate pe lângă Palatul Buckingham. Trupele vor defila in partea de Sud și Est a Londrei unde surt cartierele cele mai încercate in urna raidurilor aeriene. --------*-------- Pedeapsa cu moartea cerută pentru criminalii nemţi de la Minsk şi Kiev Londra, 29 (Rador). — Postul de radio Moscova anunţă că procurorul general a cerut pedeapsa cu moartea pentru toţi acuzaţii din procesele intentate germanilor ce au comis crime de război pe teritoriul sovietic, care se judecă actualmente la Minsk și Kiev. ULTIMELE INFORMAŢI INTERNE Astăzi, Miercuri, se împlineşte un an de la constituirea Confederaţiei generale a momeai de către, primul congres liber al sindicatelor unite din România. Cu acest prilej are loc o festivitate la Opera Română, la orele 17. • Printr’o decizie a subsecretariatului de stat al aprovizionării au fost blocate la dispoziţia acestui subsecretariat următoarele mărfuri: 2870 an, crepe de chine proprietatea firmei C. I. T. din Bucureşti; 1.101,5 m, ţesături diverse, proprietatea „Ţesătoriei mecanice”; 72 bucăţi homespori, proprietatea firmelor: F. Sachelarescu, A. Beniamin, I. Mermalstein, Hâncu Dumitru, Doiniţa S. Stodeco, toate din Bucureşti. • Lordul Halifax, ambasadorul Angliei la Washington, a declarat Luni că retragerea sa din viaţa politică după ce va părăsi Washingtonul nu va avea In mod necesar un caracter permanent. (Radar). ¤ In ziua de 2 Februarie se va sărbători a treia aniversare a lichidării trupelor germaine încercuite în faţa Stelingradului. (Radar). © D. Albert Gamier, subsecretar de stat la economia naţională, şi-a dat demisia din postul de secretar confederal al Confederaţiei Generale a Muncii. (Rador). • Ministerul marinei din Statele Unite a destăinuit că 26 de clişee ale unor fotografii reprezentând ceremonia predării japonezilor, au fost furate la 13 ianuarie de pe bordul cuirasatului MISSOURI, în vreme ce era ancorat la New Jersey. Totodată, au fost furate* şi două aparate fotografice. .Radar). --------©♦©------- EXTERNE • Primul reprezentant diplomatic al ţărilor din sud-estul Europei care au fost în război cu aliaţii a sosit Luni la Londra. Este vorba de d. István Bede, despre care se află că va fi reprezentantul politic al Ungariei în Ungaria având rangul personal de ministru până la semnarea tratatului de pace cu Ungaria. (Rador). • La sfârşitul întrevederii ce a avut-o la Paris cu delegaţia sindicatului cărţii, d. Defferre, secretar de stat, a declarat că „guvernul nu poate, pentru moment, să mai acorde nimic in plus”. Şeful delegaţiei, d. Bazignan, a declarat şi el „că doreşte ca acest conflict să se termine repede. Nu vrem să luăm o poziţe ostilă faţă de guvern”. (Rador). « Alegerile delegaţilor de întreprinderi din 22 de districte berlineze au dat următoarele rezultate 186 de social democraţi aleşi, 70 comunişti, un creştin democrat şi şi 70 independenţi. (Radov). • In Camera Comunelor, au Început desbaterile cu privire la, proectul de lege pentru naţionalizarea industriei cărbunelui. (Radov). 9 Generalul de Gaulle a părăsit Marţi după amiază casa de vânătoare din pădurea Marly le Roi, unde se stabilise temporar după demisia lui. El a plecat într’o direcţie necunoscută. Se crede că el a plecat fie la moşia sa din departamentul. Haut? Marne, fie la moşia, cumnatului său, in Ardent. (Rador). D. Blum numit ambasador extraordinar Paris, 29 (Rador). — Cabinetulfrancez a numit pe d. Leon Blumbătrânul fruntaş socialist, ambasador extraordinar însărcinat cu chestiunile economice şi financiare cu străinătatea şi cu îmbunătăţirea situaţiei alimentare a Franţei. Se crede că d. Blum va pleca în curând la Washington. -------1 ------ Victimele unei explozii Londra, 29 (Rador). — Postul de radio Roma a anunţat Luni seara că numărul persoanelor omorîte în urma exploziei trenului aliat cu muniţii, de la Torre Annunziata, în golful Neapole, întâmplat în ziua de 21 Ianuarie, se ridică acum» la 49. TIPOGRAFII PARISIENI CONTINUĂ GREVA Paris,_29 {Rador). — Tipografii, care se găsesc în grevă de Vineri, au respins cu 1216 voturi contra 480 apelul, guvernului de a seînapoia la lucru» isaainaaitikkrMT Procesul de la Nuernberg ADUNAREA NAŢIONALĂ FRANCEZĂ , y~>T<vi J-\Orn /Dn/Tnwl T». vem»1 rvr» rvmirft- I Nuernberg, (Rador). — In şedinţa de Marţi a principalilor criminali de război naziştii avocatul Hans Cappelen, din Oslo, a arătat felul în care naziştii au tratat pe internaţii din lagărele din Norvegia. Martorul a arătat cum a fost bătut, cum i s-a smuls părul din cap, după care a fost împuns cu sure până şi-a pierdut conştiinţa. După ce a fost readus la conştiinţă cu apă rece, tortura a continuat. Mai departe, martorul Cappslen a arătat buni în lagărul de la Natzweiler, a văzut cum erau gazaţi ţiganii şi cum profesorul Hirtz, de la Universitatea din Strassburg, făcea tot felul de experienţe cu deţinuţii. Soldatul francez Paul Roser, făcut prizonier în iunie 1940, a descris apoi cum a fost împuşcat în gât aviatorul britanic Anthony Thompson, într-o celulă în care se afla împreună cu el, după ce încercase să fugă din fortăreaţa Radey. Alfred Balachowschi, şef de laborator la Institutul Pasteur din Paris, a dat relaţii cu privire la experienţele pe care le-a văzut făcându-se în lagăr, în timpul când se afla internat la Buchenwald. Vaccine şi medicamente predate de I. G. Farbenindustrie au fost încercate pe aceşti „cobai“ umani, fiind omorâţi în felul acesta mii de oameni. Deţinuţii au fost arşi cu fosfor, germanii căutând în felul acesta să găsească mijloace pentru vindecarea rănilor provo-| _____ _ aliaţilor-Amănunte asupra unor cruzimi înspăimântătoare, la care au fost supuşi deţinuţii din lagăre, au fost prezentate în declaraţiile scrise ale altor deţinuţi, declaraţii ce au fost prezentate In şedinţa după-amiază a procesului-Martorul Iacob Leb Lichtenberg declară că fostul ministru socialdemocrat Heinmann a fost închis într’o cușcă de câini. El era legat de gât cu un lanț, mâncarea îi era servită într’un lighean și el era obligat să mănânce fără ajutorul mâinilor. El a fost silit să sărute spatele unui câine. Martorul francez Martin Chauffer a declarat că mizeria deţinuţilor era atât de cumplită încât mulţi dintre aceştia tăiau bucăţi din cadavre şi le mâncau. Alte amănunte oribile cu privire la persecuţia religioasă au fost date de preotul Joseph Tyl, din Peris, care a fost internat în lagărul de la Buchenwald şi Auschwitz. Prin toate mijloacele, se căuta să se suprime orice manifestaţiune religioasă. Biblii şi alte cărţi religioase au fost folosite ca hârtie de closet. Din odăjdii au fost făcute rochii pentru femei. Un preot polonez, Kožewski, a fost, castrat în public. ■ Asemenea castrări erau deseori făcute preoţilor. De cele mai multe ori, aceasta însemna moartea, deoarece, ele erau executate de proffeni. A ‘ VOTAT ÎNCREDERE IN GUVERN Paris, 29 (Rador). — Adu- guvern prezidat d© d. Felix narea Naţională a votat J Gouin, cu 514 voturi con- Marți încrederea sa în noul I tra 51. r Un nou comîsanat al poporului in U.R.S.S, Moscova, 29 (Rador). — Agenția struirea întreprinderilor de com- TASS transmite * . u.....»i „ —___.» ai---------3— Prezidiunauil Sovietului Suprem I a hotărât înființarea unui Corni- cariat al. poporului pentru construirea întreprinderilor de combustibile pe baza organizaţiilor de construcţie de întreprinderi a Comisariatelor poporului pentru industria cărbunelui, pentru industria petroliferă şi pentru industria clădirii şi interioarelor ale URSS-ului precum şi în felul administraţiei centrale a industriei gazului şi combustibilelor de pe lângă Consliul Comisarilor poporului URSS-ului. In cadrul activităţii acestui comisariat al poporului vor intra întreprinderile şi organizaţiile construirii întreprinderilor, după o listă aprobată de către Consiliul comisarilor ,poporului URSS- ului. ★ Moscova* 29 (Rador). — Agenția TASS anunță că în postul de comisar al poporului pentru con-Zademidiko. -0*0- MOARTEA LUI HARRY HOPKINS New York 29 (Rador) Harry Hopkins, unul dintre prietenii cei mai intimi ai fostului preşedinte Roosevelt, care într’o vreme a locuit cu preşedintele la Casa Albă şi a îndeplinit mai multe misiuni speciale pentru acesta, suferea de mai muilţi ani de tulburări stomacale, şi un buletin medical, publicat Marţi după-masă spunea că starea sa este serioasă. Marţi seara, s’a anunţat că Harry Hopkins a încetat din viaţă. Nu s’a stabilit până acum, natura exactă a boalei de pe urma căreia a murit.■ssssrssasyr Mărfuri de peste 60.000.000 dolari cumpărate de UNRRA pentru refacerea Europei Londra, 29 (Balor). — UNRA a cumpărat din surplusul mărfurilor de război americane cantităţi evaluate la peste 60.000.000 dolari, date apoi pentru refacerea Europei. Declaraţia oficială care enunţă această adaugă că peste 14.000 camioane au fost alocate Poloniei şi sunt încărcate pe vase din Anglia, în vreme ce site 3 000 sunt îndreptate spre Cehoslovacia, încărcate cu mărfuri UNRRA. Polonia a fost cel mai mare beneficiar, mărfurile alocate ei fiind evaluate la 47 milioane dolari, urmată de Cehoslovacia cu 8 milioane dolari şi Iugoslavia cu peste 4 milioane dolari. Ceilalţi beneficiari sunt Italia, Grecia, Albania şi Republicele Socialiste Sovietice Bielorusia şi Ucraina. GUVERNUL FRANCO CARACTERIZAT DREPT FASCIST DE ONU LONDRA. 29 (Rador). — Guvernul spaniol al generalului Franco a fost caracterizat Luni drept „guvern fascist“ pe care ONU nu trebue să-l recunoască când va invita statele ce nu sunt membre ale organizaţiei să-şi trimită tratatele şi acordurile spre înregistrare la ONU. D. de Yicaza (Panama) a declarat în faţa comitetului legal că ONU nu trebue să onoreze „tratatele necinstite pe care le-a încheiat Spania lui Franco“. El a adăugat: „A onora aceste tratate ar fi un lucru contrar principiilor adoptate la Potsdam şi la San Francisco. Socotesc că este de datoria mea aca să refuz să avem contacte cu Franco atât pe plan politic, cât şi pe plan juridic“. D. de Viaza a fost sprijinit de delegatul Ucrainei atunci cind a propus următorul amendament, adoptat in unanimitate, în baza căruia în rezoluţia comitetului legal cu privire la tratatele şi acordurile internaţionale va fi cuprinsă şi următoarea frază : „Adunarea Generală autoriză pe secretarul general să invite guvernele statelor nefasciste iubitoare de pace, care nu sunt membre ale Naţiunilor Unite, să trimită din propria lor iniţiativă tratatele şi acordurile pentru înregistrare la secretariat şi pentru publicarea lor de către secretariat“. Grevele RAF-ului din Extremul Orient examinate de consiliul de miniştri britanic Londra, 29 (Rador). — Consiliul de miniştri ce s’a ţinut Luni după amiază a examinat îndelung diferitele aspecte ale grevei membrilor RAF-ului din Orient şi din Asia• D. Attlee a adus la cunoştinţa membrilor Camerei Comunelor că va face Marţi o declaraţie în această privinţă. După ,,Evening Standard“, 2000 de aviatori din Karachi au adresat d-lui Attlee o petiţie prin către îşi exprimă dorinţa de a se înapoia în Anglia cât mai repede cu putinţă atât din emotive personale, cât şi deoarece socotesc că, războiul terminăndu-se, ei îşi vor servi în modul cel mai bun naţiunea lucrând. Londra, 29 (Rador). — D. Alice, primul ministru al Marii Britanii, într’o declaraţie cu privire la „grevele” aviaţiei britanice din Orient, arată că de câtva timp s’a examinat posibilitatea unei mai rapide şi mai ample reduceri a forţelor armate, rezultatul fiind anunţat, de îndată ce cercetările vor lua sfârşit. Guvernul, a subliniat primul ministru, nu are nevoie să i se reamintească că demobilizarea trebuie făcută cât de repede cu putinţă. „Refaminie, la depltere a datoriei din partea oricărei formaţii nu va face decât să întârzie lăsarea la vatră”, a adăugat el. „Trebue să arăt limpede că nu vom tolera indisciplina. Dacă ostaşul procedează la pasul grav de a refuza îndeplinirea serviciului lui, rezultatul nu va putea fi decât pedeapsa disciplinară. Există căi normale pentru prezentarea nemulţumirilor”. D. Attlee a adăugat că personalul militar de la II din cele 12 posturi aeriene unde s-au produs incidente, a încetat „greva”, iar cel din al 12-lea post va reveni miercuri la activitatea lui obişnuită. Primul ministru a ţinut să sublinieze că ritmul general al demobilizării dela cele trei servicii, luate împreună, nu s'a încetinit dela sfârşitul anului. Aviaţia este in frunte in ceea ce priveşte demobilizarea. --------©.♦♦©------ X Alte cutremure în Elveţia Berna, 29 (Rad.or). — După cum anunţă postul de radio elveţian, noul cutremure de pământ, dar de o intensitate , mai slabă, au fost simţite Luni şi Marţi în cantonul Valais, din Elveţia de sudvest. Stricăciunile pricinuite de această serie de cutremure, începută Vineri, sunt mai grave în orașul Sierre din Valea Romlii, unde pagubele sunt evaluate la peste 30.000 lire sterline. * 'I i . I iiir ■' il.WV Ar ilfati Wtáh’''* D. Lie, ministrul de externe al Norvegiei, a fost ales secretar general al ONU-ului Londra, 29 (Rador) D. Trygve lie, ministru de externe al Norvegiei, a fost numit Marţi secretar general al ONU, în cursul unei şedinţe neoficiale a Consiliului de Securitate. Nuntirea s’a făcut prin vot, şi a fost unanimă. Bostonul sediu permanent al ONU-lui? Londra, 29 (Rador). — înapoierea săptămâna viitoare a membrilor comitetului special ai ONU-lui din Statele Unite unde caută să vadă care este cea mai bună localitate pentru a servi ca sediu permanent al organizaţiei, stârneşte tot felul de speculaţii în rândurile delegaţilor la Adunarea Generală. Numele oraşului Boston (Massachusetts), de pe coasta Atlanticului, este menţionat cel mai des. Bostonul, unul din cele mai vechi oraşe ale Statelor Unite, întemeiat în 1630, oferă multiple avantaje ca sediu permanent al ONU-lui. Principalul avantaj este că la Boston se poate uşor ajunge atât pe mare, cât şi cu avionul. El are un port excelent şi un aerodrom nu departe de centrul oraşulu dintre cele mai bune. Demiterea ministrului de externe al Greciei Atena, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei REUTER transmite. D. Constantin Bendis, ministru de interne şi justiţie, a fost numit Marţi ministru al afacerilor străine, urmând în acest post d-lui Iani Sophianopulos. Demiterea d-lui Sophianopulos urmează unui dezacord, ce s-a produs la sfârşitul săptămânii, între guvernul grec şi ministrul de externe cu privire la procedura pe care trebuie să o urmeze delegaţia greacă în Consiliul de Securitate al ONU-lui. Numirea d-lui Constantin Rendis a fost anunţată înainte de înapoierea d-lui Sophianopulos la Atena. Un nou partid Conservator in Franţa Rails, 39 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter transmite înfiinţarea unui partid conservator in Franţa * pentru prima dată de la stabilirea Republicii a treia acum 70 de ani — a fost anunţată Luni prin afişe mari lipite de zidurile clădirilor din Paris şi din oraşele principale din ţară. Noul partid, care se intitulează „Partidul republican al libertăţii”, este condus de un comitet de opt deputaţi de dreapta, printre care se află şi d. Jules Bamarony, şeful celui mai important grup de dreapta din Adunarea Constituantă. Această acţiune destinată să consolideze toate opiniile moderate într’un partid organizat pe plan naţional se produce imediat după retragerea generalului de Gaulle şi în ajunul prezentării noului guvern tripartit în faţa Adunării Constituante. Aceasta este prima încercare făcută aci pentru a se crea un partid organizat de opoziţie. Programul său preconizează o Constituţie republicană cu o putere executivă solidă, inde- pendentă de orice presiune in- ternă. Deasemeni, se prevede libertatea de gândire, de exprimare, a presei şi producţiei, ca şi justiţia socială pentru lucrători şi reînoirea echipamentului agricol şi industrial al ţării. Fruntaşii noului partid conservator cred că, în cazul când vor reuşi să câştige opinia mode«CMia*«.'.».. iflswBBr..: «nr.'Sfc. Ioana Anagnoste cu durere face cunoscut prietenilor pierderea asociatului de comerţ SIMEON M. Ult decedat la domiciliu la 23 Decembrie 1945. Iată din Franţa, ei vor putea obţine 6 milioane de voturi într'o mare măsură în dauna mişcării republicane populare. In acest caz, ei vor avea şansa de a deveni cel mai mare partid din Adunare dacă reprezentarea socialiştilor şi comuniştilor rămâne neschimbată. Se crede că d. Paul Reynaud, fost preşedinte al consiliului de miniştri în 1942, urmăreşte îndeaproape alcătuirea noului partid. --------©❖©------- Violent incendiu la Oklahoma Oklahoma, 29 (Rador). — Un incendiu violent a distrus marele ungar cu două etaje de pa aerodromul militar Tinker de lângă Oklahoma. Au fost ucise cel puțn 10 persoane, iar alte 38 au fost rănite. Pagubele sunt evaluate la 650,000 dolari. -----0*0------ Radio Palermo atacat de bandiţi Londra, 29 (Radar). — Se află din Palermo (Siciliia) că postul de radio local a fost atacat Luni de un grup de bandiţi înarmaţi pentru a doua oră în ultimile 24 de ore. Funcţionarii postului de radio au opus o dârză rezistenţă şi bandiţîi au fost siliţi să se retragă T v ." ' w .— --£■ . + Adânc îndureraţi Florica « Puiu soţie şi fiu Alexandru,» mamă, familiile Paraschiv Gheorghe şi Neculai Dobrescu fraţi Săftica, Mărioara Valentina, Viorica surori şi soţii lor, I. Teodorescu socru şi familiile prof. inv. C. Motaş dr. Nacu, Despina Teodorescu, prof. Baciu, colonel Mocoveanu, Neculai Donciu Gheorghe Dobrescu, anunţă pierderea fulgerătoare a scumpului lor INGINER CTIN Z. DOISRESCU (TITI) în etate de 44 ani Inspector C. A. M. decedat în ziua de 28 Ianuarie 1946. Corpul se află depus la capela cimitirului Reînvierea unde va avea loc înmormântarea azi 30 Ianuarie orele 16. 55 A . Funcţionarii Direcţiunei Tehnice Agricole CAM plini de durere anunţă cu profund regret, moartea fulgerătoare a bunului lor coleg INGINER CONST. Z. DOBRESCU înmormântarea are loc la 30 Ianuarie ora 16 cimitirul Reînvierea. 36 Anunţă parastasul de 40 zile care va avea loc la 2 Februarie 1946 la biserica Sf. Ilie Techirghiol. Se împlinesc trei ani de când a trecut la cele veşnice constanta Prof. Dr. N. STOENESCU pentru pomenirea sufletului ei bun şi blând, profesorul dr. Nic. Stoenescu face parastasul la biserica Mihai Vodă (Arhivele Statului) Joi 51 Ianuarie 1946 la orele 11 de m. Se va face apoi şi la „Fundaţia Constanţa şi prof. dr. N. Stoenescu” pomenirea în biserica ctitoria ei, din satul Movila Periş-Ilfov. 23 Alexandru şi George fii, Dimitrie Safirescu frate, Maria General Frimu cu familia, anunţă cu profundă durere parastasul de 40 zile al mult Iubitului lor AUREL SAFIRESCU ce va avea Ioc Joi 31 Ianuarie ora LI la biserica Popa Tatu. 10 Căpitan II. Durma, Ella Durma şi Paula Durma anunţă, rudele şi prietenii că împinindu-se 9 luni, şi 7 ani de la pierderea iubiţilor EDIEA ?! NICOLAE DURMA in serviciu religios se va oficia Joi 11 Ianuarie ora 11,30 la biserica Ihiţu. 13 Doamna Maria N. Starostrescu, d-Ţ şi d-na Colonel N. Starostescu, d-na Elena C. Tissescu anunţă parastasul de doi ani al iubitului lor, NICOLAE N. STAROSTESCU Care va avea Ioc Joi 31 Ianuarie orele 11 la biserica Icoanei str. GI Lahovary. 37 Reli şi Gică anunţă cu aceeaşi durere pomenirea de 40 zile a sufletului iubitei lor mame Elena Gh. Paraschivescu Sâmbătă 2 Februarie la ora 11 în biserica Puişor. 31 Doamna Trena Frumuşanu cu întreaga familie, anunţă cu aceeaşi nemărginită durere parastasul de 40 zile de la moartea scumpului lor DOCTOR TAKE FRUMUŞANU Serviciul religios se va oficia Joi 31 ianuarie, orele 11 la biserica Albă. Adânc îndureraţi: Jean Ilu, Else fiică Stautzer giiere, precum şi familia Conitz şi Hanry Tauber anunţă prin această cale moartea mult iubitei lor ZEANA HENRIETTE COPPELMAN în vârstă de 62 ani înmormântarea va avea loc joi d. a. la cimitirul Filantropia. Rugăm a nu face vizite de condoleanţe ♦ Direcţiunea Generală a Cassei Autonome a Monopolurilor Regatului României anunţă cu regret încetarea din viaţă in ziua de 28 Ianuarie 1946, a valorosului ei colaborator INGINER AGRONOM Inspector cl. I CONSTANTIN Z. DOBRESCU Şeful Circumscripţiei de cultura tutunului Ghimpaţi-Vlaşca _______________ 8177 — 1 iimmiii ■».■»■■.'.■‘smitor + + Adânc îndureraţi Dana soţie, fii, fiice, gineri, noră, nepoţi, fraţi şi cumnate anunţă pierderea bunului lor Gheorghe Crăcea Pensionar 64 ani S’a stins încet Luni 28 Ianuar,după o scurtă şi grea suferinţă, înmormântarea va fi Miercuri ?6 Ianuarie la cimitirul Isvorul-Nou Odihnească în pace sufletul lui blând! 24 ■MmniiuiuAAi'' ivnwMBwwsv'’ \;r- Cristea Dumitrescu soţ, Elen.şi Ticu Iliuţ mamă şi frate Valeria şi Colonel Dimitriu Maria Paula şi Jaquelin*Lit. Colonel Jean Dumitrescu. şi Maior Costescu, cumnat şi nepoate Constantin Dusocru, cu inimile zdrobite anunţă încetarea din Colin, Maria cumnatemitrescu de durere, viaţă, după o lungit şi grea suferinţă a prea iubitei şi dragei lor VERA DUMITRESCU în etate de 29 ani Corpul neînsufleţit se află depus ■ capela cimitirului Bellu civil, hai şi în ziua de 31 Ianuarie ora 14 30 s va face înmormântarea. 1. Prietenii îndureraţi anunţi încetarea din viaţă după o lungă şi grea surinţă, a dragei lor ERNA VAJDA născută GALAND AUER înmormântarea va avea loc astil Miercuri 30 Ianuarie 1946, la orele 16 la cimitirul Bellu Catolic. ar.. V