Universul - Capitala, octombrie 1947 (Anul 64, nr. 223-248)

1947-10-01 / nr. 223

DEPUNEREA JURĂMÂNTULUI RECRUŢILOR DIN INSPECTORATUL JANDARMI C. F. R. Duminică dimineaţă a avut loc în prezenţa d-lui prim ministru dr. Petru Groza şi a d-lui ministru de interne Teohari Georgescu solemnitatea depunerii jurăimâintuilui contingentului 1947 all tinerilor recruţi din inspectoratul jandarmi C.F.R. şi regimentul C.F.R. Bucureşti. . Solemnitatea a avut loc pe platoul taberei Ghencea. Slujba religioasă a fost oficiată de un sobor de preoţi militari în frunte cu protopop lt. col. C Stănescu. D. general Alistar Ion, inspector general al jandarmeriei luând cuvântul a mulţumit d-lui ministru Teohari Georgescu pentru tot ce face d-sa a făcut pentru ca instituţia jandarmeriei să progreseze. D-sa a încheiat cu urări pentru M. S. Regale ,guvernul dr. Petru Groza, pentru prietenia româno-, sovietică şi Generalissimul Stalin şi pentru tinerii recruţi. Au mai vorbit d-nii: general Ionaşcu Teodor, comandantul secund penrbru educaţie al insp. gen. al jandarmeriei şi soldaitui Munteanu Vasile, recrut. DISCURSUL DOMNULUI MINISTRU TEOHARI GEORGESCU C OSTAŞI: Aţi depus astăzi jurământul de credinţă. Viaţi legat cu preţul vieţii voastre să apăraţi patria noastră democrată. A apăra patria înseamnă: — a păstra şi apăra cu toată hotărârea libertăţile poporului, câştigate cu atâtea jertfe; — a apărat dreptul plugarilor de a stăpâni pământul pe care îl muncesc; — a apăra dreptul muncitorilor la o viaţă mai bună—a muncitorilor cu braţul şi cu mintea. A apăra patria mai înseamnă: — a apăra drepturile egale tuturor naţionalităţilor; — a o apăra împotriva duşmanilor din lăuntrul ţării şi din afară care uneltesc împotriva regimului democrat; — a apăra, întări şi consolida şi mai mult prieteni® dintre ţara noastră şi ţările vecine în frunte cu marea noastră vecină şi prietenă URSS. A apăra patria înseamnă deasemeni: — a duce lupta împotriva aţâţătorilor la război._____________ Iată înţelesul legământului vostru de astăzi. Iată de ce întregul popor priveşte cu încredere batalioanele voastre care apără regimul democrat, singurul în stare să ducă ţara noastră la înflorire. Tăiască jandarmeria populară ! Trăiască armata democrată. Trăiască prietenia dintre România democrată şi marea prietenă şi ocrotitoare U.R.S.S. Trăiască Patria noastră, România democrată. CUVÂNTAREA D LUI PRIM MINISTRU DR. PETRU GROZA După o sugestivă trecere în revistă a felului , cum era jandarmeria în trecutele regimuri, d-sa adresându-se tinerilor recruţi le-a spus: , „Veţi fi pavăza bunelor virtuţi la toţi cetăţenii acestei ţări, aparţinând tuturor popoarelor conlocuitoare, fiindcă faţă de epocile trecute şi triste astă® în această ţară popoarele conlocuitoare, dela noi, de orice religie şi neam, trăesc, aşa cum vedeţi, într’o iubire frăţească, iubindu-şi cu toţii Patria, punând fiecare umăr la umăr , pentru reconstrucţia ţării. Veţi fi pavăză, tineri jandarmi, mâine la posturile voastre a libertăţilor cucerite cu atâtea jertfe de poporul muncitor şi veţi veghea ca frăţietatea şi conlucrarea între plugarii de pe ogoare şi muncitorii din uzine şi mine şi intelectualii progresişti să se consolideze şi să se cimenteze, făcând ca strigoii trecutului, să nu mai tulbure această frăţietate a plugarului cu muncitorul şi intelectualul şi această bună paceintre popoarele conlocuitoare, această unitate a colectivităţii unui popor muncitor, care este hotărît de a-şi creia un viitor frumos, pe care î-l dorim cu toţii şi pentru care, voi tineri jandarmi, veţi avea a depune sforţările voastre cu folos un viitor. Din partea mea şi a guvernului vă doresc sănătate şi voie bună în această muncă a voastră. (Urale puternice). A urmat o masă ostăşească la care au toastat d-nii: dr. Petru Groza, Teohari Georgescu, d. dr. Halevy, din partea cultului mozaic şi d. general Ionaşcu, şeful Mcteîmî Stat Major, care a închinat petria armata democrată a tării. r ■__ U D. priiti ministru dr. P. Groza, Teohari Georgescu şi 'vfiţei'ici superiori la solemnitatea depunerii jurământului re- i crujilor din jandarmerie ■ CONGRESUL AGIR In ziua de 5 octombrie a. c. se deschide la Ateneul Român , cel de al XVII-lea congres AGIR cu participarea asociaţiilor tehnice profesionale, a instituţiilor tehnice de ştiinţă şi a Confederaţiei Generale a Muncii. . Numeroase asociaţii tehnice din Străinătate au fost invitate, iar până in prezent şi-au anunţat sosirea delegaţii din Iugoslavia, Bulgaria, Cehoslovacia, Ungaria, Franţa şi Elveţia. In actualele împrejurări, congresul AGIR are o importanţă deosebită. El îşi propune studierea mijloacelor de realizare a programelor de producţie pe 1947 rf" şi studierea elementelor necesare pregătirii şi realizării programelor de producţie pe 1948. Congresul AGIR urmăreşte imobilizarea tuturor tehnicienilor ţării pentru o organizare raţio- - nală a producţiei, care să ducă la scăderea preţului de cost a mărfurilor de mare consum. Pentru aceasta vor fi luate în discuţie: 1. Folosirea la maximum a rezervelor de materii prime, utilaj şi mână de lucru existente; 2. înmulţirea explorărilor şi a surselor de materii prime şi energie; . . 3. Raţionalizaea importului precum şi desvoltarea materialelor exportabile şi a celor susceptibile de export; 4. Problema deşeurilor şi a materiilor prime nefolosite, care pot înlocui alte materii prime ce se importă. , Deasemeni vor fi luate în discuţie şi problemele profesionale ale tehnicienilor dându-se o deosebită atenţiune rapoartelor regionalelor AGIR. Congresul va fi onorat cu prezenţa a numeroşi membri ai guvernului în frunte cu d. dr. Petru Groza, preşedintele Consiliului de miniştri. ■ (AGERPRES) TRANSFERĂRILE ŞI ÎNCADRĂRILE IN INVĂŢĂMÂNTUL SECUNDAR Ministerul educaţiei naţionale draţi, cari n’au obţinut încă dejaaduce la cunoştinţă că în „Monitorul Oficial” din 29 Septembrie 1947, a apărat decizia cu transferările şi încadrările în învăţământul secumdair de toate, categoriile făcute pe ziua de 1 Septembrie 1947. Profesorii transferaţi şi încasarea, sunt obligaţi să se prezinte imediat la catedrele unde au fost transferaţi fără să mai aştepte altă înştiinţare. Ordinele personale de transferare sau încadrare vor fi trimise la şcolii« unde au fost transferați sau încadrați. Alegerile dela sindicatul învăţătorilor cLei Bucureşti şi judeţul Ilfov Zilele trecute s’a ţinut, în sala teatrului muncitoresc dela Giu- Lieşti, adunarea generală a sindi căitelor învăţătorlor din Bucureşti şi judeţul Ilfov, care s’au contopit într’un singur sindicat. După ce vechiul comitet a obţinut descărcarea de gestiunea sa, a urmat alegerea noului comitat, fiind aleşi următorii tovarăşi : De tru I. Platon, Aneta Ghiţă, Amancei Alexandru, N. Biberi, Mihail Sandu, Valeria Mihai L I. , ... --■*„*>• *■»♦♦ * *»***+•»♦♦♦♦, Alexandru Vrăjitoru, Eugen Cumpătă, Aurora Antonescu, Voicu Popescu, Neagu Apostolescu, Elena Scriban, Ion Maican, Gogu Constamtinescu, Aurelia Mihăulescu Al. Popescu, Alfred Leiterman, Radu Teodor, Popovici C-tin, Const. Dumitraşcu şi Radu Constantinescu. Invăţătorimea şi-a luat ca sarcini sprijinirea tuturor operilor guvernului și munca de luminare a poporului. Câteva ceasuri vesele vi le procură cartea Fortunto: ANECDOTE şi INTÂ¥PLĂR1 din TEATRU Editura „UNIVERSUL” Preţul lei 60 UNIVERSUM Convocarea Congresului general al Uniunei Sindicatelor din industria grafică Comitetul executiv al Uniunei sindicatelor din industria grafică dinn România adresează următoarea Chemare către toți muncitorii și muncitoarele din industria grafică : „Ne aflăm în ajunul celui de al II-lea congres, ce, se va ţine la Bucureşti în zilele de 16-17 octombrie a. c. Acest congres, cu participanţii aleşi in baza autonomiei sindicala şi democraţiei muncitoreşti este un eveniment important în lupta pe care o duce''mişcarea noastră sindicală. Marele act, stabizarea monetară în folosul poporului, tuţide guvernul democrat dr. Petru Groza, în baza propunerilor partidului comunist român, cere din partea noastră inzecirea efortului pentru a da ţării cât mai multe, mai bune şi mai eftine produse ale industiţei noastre. Fiecare carte, revistă sau ziar, să contribue la consolidarea acestei stabilizări, să contribue la înlăturarea întunericului în care era ţinut poporul de către reacţiunea din România. Al doilea contes al Uniunii noastre ne găseşte în plină bătălia a cărţii.. . „ Să- ntâmpinăm cu scoaterea la timp a cărţilor necesare copiilor noştri. Să dăm şcolilor de alfabetizare cât mai multe abecedare pentru lichidarea analfabetismului. Ţărănimii muncitoare sâ-i întindem frăţeşte cartea pentru luminarea ei. Studenţilor, intelectualilor să le dăm cartea progresului, întregului popor să-i dăm cât mai multecărţi cuprinzând ştiinţa de căpetenie a omenirii, ştiinţa cea mai progresistă trasată de marii noştri dascăli Marx, Engels, Lanin şi Stalin. Nici un cuvânt tipărt pentru reacţiunea din România ! Nu se poate făuri o viaţă liberă şi fericită pentru popor atâta timp cât saboteurii şi speculanţii, trădătorii de ţară îşi vor continua opera lor nefastă de subminarea regimului democrat şi de înfometarea poporului. Nicio milă faţă de speculanţi şi saboteur!! Nicio milă faţă de duşmanii de moarte ai muncitorimii, faţă de trădătorii ţării în frunte cu Maniu şi Mihalache pentru care cerem neîntârziata lor pedepsire. Să luptăm din răsputeri pentru aplicarea în practică a propunerilor partidului comunist român. Să întărim disciplina în muncă şi să înzecim eforturile în vederea măririi producţiei şi a randamentului. Să fim economi cu materialele, cu energia şi forţele de muncă. Să stimulăm întreceri patriotice Să luăm exemplu de felul cum trebue să muncim de la tovarăşul ministru tipograf Teohari Georgescu. Tovarăşi, Aţi dat dovadă în decursul anilor că înţelegeţi să fiţi în primele rânduri ale luptătorilor clasei muncitoare. Cu prilejul celui de al doilea congres al Uniunii noastre, chemăm muncitorii, technicienii şi funcţionarii din industria grafică, ca strâns uniţi sub steagul Confederaţiei generale a muncii să lupte în primele rânduri pentru cultura, bunăstarea şi adâncirea democraţieiexpulare din ţara noastră. Trăiască Confederaţia generală a muncii; Trăiască lupta pentru îndeplinirea propunerilor partidului comunist român; Trăiască al II-lea contes al sindicatelor din industria grafică !“. Constituirea comitetului judeţean pentru organizarea zilei prieteniei româno-sovietice Vineri, 26 Septembrie, a avut publice din Bucureşti, precum şi fruntaşi ai vieţii intelectuale. După cuvântul d-lui dr. Alexandru Ionescu, secretar general al filialei, s-a hotărît convocarea comitetului pentru 6 octombrie a. c., spre a lua în discuţie primele realizări, loc la filiala ARLUS Bucureşti, consfătuirea comitetului judeţean care se va ocupa cu organizarea Zilei Prieteniei Româno-Sovietice. Au luat parte conducătorii tuturor organizaţiilor democratice, directorii generali de la instituţiile 1 ALEGEREA NOULUI COMITET AL SINDICATULUI MAGISTRAŢILOR In sala Curţii de apel, secţia istituini astfel: preşedinte Gh Do-Iia, s’a ţinut Duminică adunarea generală a membrilor Sindicatului magistraţilor. S’a citit raportul de activitate pe anul trecut şi acela al comisiunii da cenzori, după care s’a alcătui un presidium compus din d-nii: Moisescu, reprezentantul C. G. M.;Măndica M., dela Uniunea salariaţilor publici; Victor Papadopol, consilier din comitetul central al Sindicatului magistraţilor; Şt Teodorescu, preşedintele secţiei a IlI-a a Curţii de Casaţie şi Magda Silianu, din partea magistraţilor. Adunarea a procedat la alegerea noului comitet, care s’a cprnea; vice-preşedinţi: O. Creanga şi C. Bâlcu; secretari: Adrian Dimitriu şi Magda Silianu; casier: Al. Puricescu; membri: V. Panu, Gh. Strat, V. Papadopol, Al. Vorghian, D. Apostol, I. Paulian, M. Mirtache, Leontina Ştefănescu, Gh.Protopopescu; supleanţi: N. Anghinei, I. Dinu, Daniel Rădoiu, I. Pârcălabu, O. Dărdinilă, Aurel Doljan şi I. Pantelimon. La adunare au participat şi d-nii: Eugen Ionescu prodecanul baroului Ilfov, Petre Tănăsescu, din partea funcţionarilor judecătoreşti, precum şi reprezentanţi ai sindicatelor Malaxa şi CFR. Adunarea generală a Ligii Navale Române Duminecă a avut loc la comandamentul aeronauticei adunarea generalăa tuturor celor ce, din dragoste pentru marina noastră, s’au strâns în jurul flamurei Ligii Navale Române, care de douăzeci ani luptă pentru o marină la înălţimea nevoilor ţării şi iscusinţei marinarilor noştri. După descărcarea vechiului comitet de gestiunea pe trecut, d. amiral P. Bărbuneanu, fostul preşedinte, cedează locul biroului adunării, prezidat de d. c-dor Eugen Săvulescu, comandantul Marinei Regale. Adunarea aprobă modificarea câtorva din articolele statutului, pentru a se imprima * Ligii un impuls mai viu în spirit democratic. Procedându-se la alegerea unui nou comitet, sunt proclamaţi : d-nele Nadejdia Ionescu, Alexandrina c-dor Marinescu, Florica Popovici, Maria Constantinescu, d-nii Vasile Luca, ing. S. Săceanu, c-dor Eug. Săvulescu, It. c-dor N. Stoenescu, c-dor N. Stănescu, D-tru Şarban, av. Vintilă Ardeleanu, av. Al. Bilciurescu, aminal C. Negru, Nicolae Vasile, ing. Ioniţă Ion, D-tru Frăţitescu, Voicu Stoica, căp. c-dor Gr. Ciolac, It. c-dor Aurel Dumitrache, prot. F. Constantinescu, D-tru Eremia, ing. Gh. Dumitrescu, maestru Nicolae Aurel, Păntăluţă Ion, Dr. N. Borcea, căp. c-dor T. Antonescu, ing. Mariiş; cenzori Marin Ştefan, col. Em. Dumitrescu, d-na Georgeta Ciovică, I. Tomescu, col. N- Planino, d-na Antonia ing. Inculeţ. CURIER JUDICIAR stsbssi PROCESupf DE SABOTAJ AL DIRECTORILOR MAGAZINILOR UNITE DE FERĂRIE Secţia Vl-a a instanţei de sabotaj de pe lângă trib. Ilfov s. N. prezidată de d. preşedinte R. Micşa, a procedat pri la judecarea directorilor Soc. anon. „Magazinele Unite de Fierărie“, din str. Câmpineanu, anume: Corneliu Sachelarescu, Marin Păsatu şi Ungar Isac Eisig, acuzaţi de o serie de grave ,infracţiuni — delicte şi crime — la legea sabotajului. Astfel, în calitatea de conducători efectivi ai întreprinderii, au cumpărat sute de mii de kgr. fier vechi, fără autorizaţia legiuită ; n’au declarat stocurile cumpărate ; au vândut, tot fără autorizaţie, circa .70.000 kgr. fier vechi şi alte mii de kgr. ,tablă veche, în aceleaşi condiţiuni şi cu preţul de speculă sângeroasă (57.000 lei pe kgr. în loc de 600 lei) ; au dat altă destinaţie materialului cumpărat de la Uzinele Reşiţa şi Astra, dându-i spre prelucrare uzinelor Titen-Nădrag-Călan şi L M. D., producând astfel articole industriale, deşi întreprinderea Magazinele Unite nu avea în obiectul ei şi aceste operaţiuni; aţi pus în vânzare produsele prelucrate, fără autorizarea Odesterului , au călcat dispoziţiile legale, vânzând mărfurile comercianţilor, deşi nu aveau dreptul de a vinde decât consumatorilor direct. Fiindcă, în realizarea acestui din urmă soiu de operaţiuni, prin facturi fictive, a dat ajutorul activ magazinerul întreprinderii, anume Martin Hafner, acesta se găseşte de asemenea pe banca acuzaţilor, alături de directorii săi. Ladesubierile procesului a asistat un numeros public. Numărul apărătorilor inculpaţilor este de şase. Patru din ei au început prin a formula cereri de a se admite inculpaţilor probatorii ca : martori, acte şi o expertiză. Reprezentantul Ministerului Industriei şi Comerţului, d. av. L. Kahane, a combătut cererile ca neîntemeiate şi lipsite de concludenţă. Tot astfel şi 3. procuror Hartia a pus concluzii pentru respingerea probatoriilor cari n’ar urmări decât tergiversarea procesului. Intanţa a respins cererile, trecând la judecarea procesului în fond. Reprezentantul Ministerului şi procurorul au susţinut vinovăţia inculpaţilor pe toate punctele de acuzare, conchizând la condamnare. Au pledat apoi o parte din apărători, urmând ca desbaterile să continue astăzi, când vor lua sfârşit şi se va pronunţa sentinţa. SPECULANŢI ŞI SABOTORI TRIMIŞI IN JUDECATA Prin încheerea dată de comisia de pe lângă direcţia Controlului Economic, au fost trimişi în judecată : Filip Austrat, contabilul soc. „Vistra“, din şos. Ştefan cel Mare 212 şi David Kainrud, administratorul delegat al societăţii. Cel dintâi este acuzat că a livrat mărfuri către diverse firme, emiţând facturile respective, însă fără a fi avut ordin de distribuire din partea „Demap“-ului , a modificat datele emiterii facturilor ; a vândut 4.956 metri americă şi caşmir, fără a emite facturi. Al doilea este Învinuit, pe baza prezumpţiei legale că a instigat pe subalterniul său să comită infracţiunile. — Nic. Botner, din str. Opriş 41, a fost trimis în judecată, fiind dovedit că a achiziţionat în mod clandestin 673 kgr. came, pe care a transformat-o în parizer. De asemenea, conducătorul bodegei „La Stelică“, din Pasagiul Victoriei 50, a fost trimis în fața instanţei pentru că la controlul ce i s’a făcut într’una din zile, când nu era permisă consumarea cărnii, s’au găsit 88 kgr. carne de vacă și de berbec — și s’a constatat că se serveau clienților fripturi sau patricieni. * --------640--------* ÎNTÂMPLĂRI DIN CAPITALA Crima din cartierul Obor ■ Duminică noaptea, spr® Luni, în cartierul Obor s’a petrecut o tentativă de crimă al cărei mobil pare a fi gelozia. Tânăra Florica Vasile, în vârstă de 15 ani, domiciliată în șos. Pantelimon 218 și-a petrecut seara în ,,Salonul Ileana” din str. Chiristigii 1, unde se dusese în tovărăşia lui Bidea Ion, Ion tânăr de 21 ani, ordonanţă la un ofiţer superior. Acesta era — pare-se — prietenul „en-tître” al tinerei Florica Vasile care— deşi la o vârstă destul de fragilă — nu putea trece pe lângă ceilalţi bărbaţi nepăsătoare. Fapt este că felul conduitei sale a fost de natură a-1, nemulţumi pe Bidea, Ion şi, pe la ora 23, acesta a părăsit „Salonul” împreună cu iubita lui, cu intenţia de a o conduce acasă. In stradă, între cei doi tineri a isbucnit cearta, o ceartă violentă, care l-a scos întratâta din fire pe Bidea Ion, încât a scos pe neaşteptate un revolver, şi a împuşcat-o pe Florica Vasile. Proiectilul a pătruns în regiunea renală a fetei lvindu-i rinichii. După comiterea faptei ,asasinul a izbutit să dispară. Trecătorii alarmaţi au anunţat numaidecât „Salvarea” şi victima a fost transportată, în stare foarte gravă, la spitalul Floreasca. La faţa locului a sosit, de asemenea, comisarul Petcu Gh. oar€ anchetează cazul la circumscripţia 18._____________ __________ ■ După cum suntem informaţi, comisarul Petcu a încercat să o interogheze pe Florica Vasile, dar starea ei este atât de gravă încât interogarea ei este cu neputinţă. Cercetările continuă. MOTOCICLETA FURATA Cine poate da relaţiuni asupra motocicletei marca „B.M.W.”350 cmc, motor nr. 315.148 culoare verde deschis, cauciucuri noul, furată în ziua de 24 Septembrie, este rugat a anunţa serviciul circulaţiei, telefon 6.20.40, împuşcat mortal DIN IMPRUDENTA Fruntaşul jandarm Constantin Grecu, de la postul de jandarmi. Slobozia, în timp ce se afla elil în bariera Moşilor, a voit să-şi controleze arma. Apăsând din nebăgare de seamă pe trăgaci, — cum piedica nu fusese pusă, — arma s’a descărcat, glontele pornit din ea a rănit grav pe săteanul Păduraru Constantin, din comuna Rădăceni (județul Baia), care se afla in preajma jandarmului. Transportat la spitalul Floreasca, după scurtă vreme, nefericitul sătean — cu toate îngrijirile medicale primite imediat, — a încetat din viaţă. Imprudentul jandarm, — în urma acestui fapt, — a fost con- dus la circumscripţia 18 poliţiernească, unde se tree ancheta. Cetăţenii care primesc calele cu rată suplimentare se pot inscrie la centre şi brutării Oficiul de control al pâinii din Prefectura poliţiei Capitalei, comunică următoarele: Brutăriile şi Centrele de distribuire, vor continua înscrierile pentru cartelele salariaţilor, care şi-au schimbat cartelele individuale cu cartelele cu raţii suplimentare pentru luna Octombrie a. c. şi cari n’au avut pe lune Septembrie astfel de cartele. % DESCHIDEREA STAGIUNEI LA OPERA DE STAT DIN BUCUREŞTI Vineri 3 octombrie, orele 19, va avea loc la Opera de Stat, deschiderea stagiunei, cu „Fidelio" de Beethoven. In fruntea distribuţiei vor apare d-nele: Alexandra Grozea, Emilia Guţianu şi d-nii: Mircea Lazăr, Mihail Arnăutu,, N. Secăreanu, George Mircea, Nicolae Păun. Conducerea muzicală va aparţine maestului Egizzio Massini, iar direcţia de scenă d-lui V. Cottescu. Decorurile sunt lucrate după schiţele d-lui Th. Kiriakoff — Suruceanu. Maestru de cor, d. Gheorghe Kulibin. Intre tablourile 3 şi 4, orchestra va executa uvertura „Leonora Nr. 3“. Spectacolul fiind radio-difuzat va începe precis la ora anunţată. CARTELE DE ALIMENTE ŞI ÎMBRĂCĂMINTE PENTRU PENSIONARII CASEI DE ASIGURARE A ZIARIŞTILOR Pensionarii Casei de asigurare a ziariştilor sunt încunoştiinţaţi că primăria municipiului Bucureşti le-a aprobat eliberarea de cartele de alimente şi îmbrăcăminte pentru luna octombrie a.c. Eliberarea nourilor cartele se face la sediul Casei de asigurare a ziariştilor (b-dul Regele Carol I nr. 33 etaj II camera 47) în orele de dimineaţă, predând vechile cartele ale pensionarilor şi membrilor de familie (soţie şi copii minori) şi tichetele albe de pâine. Cei care primesc cartel® de la alte instituţii publice sau particulare nu au dreptul a preschimba cartele dala C. A. Z. Căp. Ioan R. Nicola ACUMULATORII ELECTRICI la fel de interesantă pentru technicieni ca şi pentru marele public EDITURA UNIVERSUL Preţul lei 250 DROJDIE COMPRIMATA ,,VICTORIA" zilnic proaspătă, numai la preţ oficial, livrează prompt tuturor comercianţilor din ţară OFICIUL INTERINDUSTRIAL S. A. R. 227 Birou de comenzi: București, Calea Victoriei Nr. 2, Tel. 4.67-23 Fabrica Oradea, Cal. Matei Corvin Nr. 72 — 86. Telef. 1677 LOCAL SPLENDID Reparaţia vagoanelor in Atelierele Griviţa Pentru a satisface marile cereri de reparare a vagoanelor, muncitorii din atelierele Griviţa-vagoane, caută să realizeze o lucrare într’un timp cât mai scurt posibil găsind metode noui de lucru şi utilizând cu succes materiale vechi. Printre altele, se relevă în deosebi noul sistem de confecţionare a axelor triunghiulare la vagoanele de cale ferartă. Astfel, o echipă de la aceste ateliere a izbutit să lucreze, după o nouă metodă, o axă triunghiulară în timp de 30 minute, în loc de 70 minute cât dura în mod obişnuit, deci o economie de 40 minute, ceea ce revine — la 600 ore, lunar media reparaţiilor în aceste ateliere —, o economie de 400 ore, deci munca a doime-orice marcă, stilouri fine şi simple bijuterii cumpără magazinul „Boris”. Preţurile cele mai mari. . . Văcăreşti 12 14 senaşi. ADMINISTRAŢIA COMERCIALĂ MAT Direcţia Comercială Serviciul Colectărilor PUBLICAŢIUNE Se publică, spre cunoştinţa generală, că — la datele menţionate mai jos — se va ţine la ADMINISTRAŢIA COMERCIALA MAT., cu SEDIUL IN CALEA VICTORIEI Nr. 114 — BUCUREŞTI licitaţiuni publice, cu supraofertare verbală, pentru vânzarea vinurilor achiziţionate în baza deciziei Ministerului Industriei şi Comerţului Nr. 12 000 /1947 şi aflate în diferite, depozite din Bucureşti, după cum urmează : CANTITĂŢILE Albe Roşii Str. D®p. Viticola Pomicola Str. Petru Rareş 17 16.630 1.400 Dep. .Cotnaruil" Str. Luca Niculescu 14 20.000 — Dep. Boghici S. A. Str. L. Cazavilan 9 25.446 6.900 Dep. .Dealul Drăgășani” Str. St. Apostoli 70 13.480 — Dep. Mendel Mihailovici Str. N. Disescu 2 .2 092 — Dep. . Dealul Zorilor” , Str. Povernei 19 5.482 — Dep. Ionel Mihăiescu Str. Cantemir 74 7 250 — Dep. Coop. Rom- Vinuri Calea Griviţei 193 6.800 — Dep. B. Ştirbei Calea Victoriei 107 71.674 — Ofertele se pot face şi pentru cantităţi parţiale pe vase. Vinurile se vând în condiţiunile caietuui de sarcini, care se pot vedea in fiecare zi înarte orele 12-13,, la serviciul Colectărilor din Administraţia Comercială MAT. Licitaţiile se vor ţine în corformitate cU art. 81—110 din L.C.P., regulamentul pentru funcţionarea O.C.L.-ului şi normele generale pentru ţinerea licitaţiilor publice. 6752 Data când are loc , incitaţia , ■ 1 11 Oct.947, ora 10 dim. 14 Oct. 947, ora 18 15 Oct. 947, ora 18 16 Oct. 947, ora 18 17 Oct. 947, ora 18 17 Oct. 947, ora 18 18 Oct. 947, ora 10 dina. 21 Oct. 947,ora 18 22 Oct. 947, ora 18 In aceleaşi ateliere, din lipsa tablei de zinc necesară reparației rezervoarelor de apă a vagoanelor, stau pierdut nenumărate ore de lucru. In urma încercărilor personale făcute de muncitorul Matei Vasile, s’a introdus cu succes în reparaţia rezervoarelor, deşeurile de tablă de aramă, provenite dela schimbările vagoanelor intrate în reparaţie. In acest fel se îndepărtează, una câte una, pierderile ce stau în drumul unei producţii superioare. Ceasornice REZERVOARE 4 bucăţi a 25.000, 12.000 şi 10.000 litri. Perfectă stare, vând, strada Horei 14. 6 Dr. FR. WATTS Glande cu secreţie internă, Psiho- Sexuale-Nevroze GREFE HORMONALE in impotenţă Tulburări Ovariene, 10—2, 4—8 BD. BRATIANU 9 et. V, tel. 5.55.22 Hemoroizi TRATEAZA RADICAL FARA OPERAŢI® — METODE NOI Doctorul GH. ZVERCA Specialist fost medic şef sanatoriu chirurgie MavROGHENI II (Sf. Gheorghe) Cens. 5—7. Tel. 4.36.32 Ministerul Cultelor Sfânta Mănăstire Căldăruşani Judeţul Ilfov Se aduce la cunoştinţa tturora, că in ziua de 24 octombrie 1947, ora 11, se vor vinde prin hupitaţie publică care se va ţine în cancelaria Sf. Mănăstiri Căldăruşani - Ilfov, terenurile şi motorul Diesel, cu specificaţiile şi preţurile prevăzute în Monitorul Oficial nr. 201, pag. II-a, din 2 Septembrie 1947. Licitaţia se va ţine cu orice număr de licitatori, fiind ultimul termen. Stareţul Mănăstirii Căldăruşani, Arhim. lianon Marin Secretar, Protos. Paul Toma 4 IOlmin oferim găsitorului celor două facturiere 1947 pierdute. Bumbacul colorat S. A.R., calea 13 Septembrie 143, telef. 5.67.63. Friceder cea. 300 litri cumpăr, în perfectă stare, sau numai cutia în bună stare. Adresaţi tel. 5.37.61. Cumpăr CASĂ singur în curte, liberă, centrală, cea.ţi camere, dependinţe. Adresaţi telefon 5.37.61. Pilii cumpăr b-dul Brânconeanu 20 (Piaţa Sf. Gheorghe) 20 T uîrâtF 23 Sept. crt., pardesiu gris în maşină, disp.ar.ţa T.Măgurele — RâvHsa. Rog telefonaţi 1.14.55. 19 PUBLICAŢIE D-tna David Aurelia dom. în Săvârşin prin petiţia înregistrată la dos. Nr. 720/1947 a înaintat acţiune de divorţ contra soţului ei David Gligor dom. în Săvârşin pentru motive determinate de lege. Din căsătorie a rezultat fetiţa Marioama. Pârâtul posedă imobilele cuprinse în c. f. 377,764 a comunei Săvârşin sub Nr. top. 591/b, 782/ a, 1016/a, 120/a-1, 119 loc de casă şi teren arabil cu suprafaţa de 2100 st. p. şi c. f. Nr. 103,195 şi 179 a comunei Vineşti sub Nr. top 478/a, 171 şi 158-159 teren arabil cu suprafaţa de 3325 st. p. Termenul de descriere în fond este fixat pe 2 Oct 1947. Grefier: Indescifrabil MAŞINI CARTONAJE Una maşină pentru cuştif cartonate, de picior. Una maşină manuală pentul biguit, minimum 40 cm. Cumpără urgent „LEUL” S.A. Bucureşti, calea Plevnei , Nr. 206. Telefon 3.61.36 ' ♦♦♦♦♦♦♦♦»» »♦♦+ ♦ » +.+ ASOCIAT cu capital. Caut pentul piese, accesorii automobile sau electrotechnice, menaj, radio, maşini scris, etc. Posed magazin elegant central şi firmă. Telefon 5.66.76. De vânzare ■ n STR. UNIREI Una casă cu 8 odăi, curte, grădină mare. Casa din zid de cărămidă, acoperiş de tablă, situată lângă băi, casă pentru prăvălie, camere de închiriat şi pentru gospodărie. Informaţiuni ziar 5 D. 9 FERMA Circa 13.800 m. p. vilă zid 126 m. p., 8 încăperi, dependinţe, puţ, rezervor beton 2 m. C., pomi, vie, etc., lângă Radio, şoseaua Bucureşti - Ploeşti km. 9 -1- 250, plan II, stânga, Andronescu. Vând sau schimb contra casă Bucureşti şi, numerar, 2 GRAJD Caut de închiriat în juriul Capitalei în apropiere tramvai pentru 15—20 vaci. Răspuns la ziar pentru grajd . ................^20 D. . ,, Motţ7i Telefoane interioare vin ploile şi iarna, instalaţi-vă telefoane între birouri, economisiţi timp şi comunicaţi rapid. Societăţi, Fabrici instalaţi-vă Centrale telefonice. Adresați Radu Spiridon. Telefon 4.82.64. ÎS CAUT de închiriat apartament elegant, 3 camere, hali. Tel. 5.34.21 sau 3.52.57. Pedală radioscopie „Philips" cumpăr. Telefonați 5.49.90."TALAJ" de lemn, pentru tapiţerie, ambalaj ş. a. vinde convenabil R.A.CSchitul Maicilor 21, Telefon 4.7152 4002 MOTOR DIESEL vertical 18 cp. Presa, prăjitoe şi salţ pentru floarea soarelui în perfectă stare de funcţiune vinde A. Sezonov, Brăila, str. Griviţei 204. % Locul unde se găsesc ■ . vinurile parterie, prin centru, cu telefon şi birouri caută combinaţie sau cedeaxă Telefonați 4.54.16, orele 20—22 sau oferte prin „PUBLICOM”, Pas. Comedia 6 sub „LOCAL”. 4004 CĂLĂTORIT! CONFORTABIL, RAPID si EFTIN SINAIA-BRAȘOV-FĂGĂRAȘ-SIBIU AUTOBUZE 1,15^636%a133 Turisme-Autocamioane IZVOR 2, Telefon 3.42^28 CIZANLIATURA DE VÂNZARE 10 camioane şi un turism diferite mărci scoase din circulaţie cu lipsuri şi fără cauciucuri, 2 şasiuri de camioane. Maşinile se pot vedea zilnic între orele 8-13 în curtea Fabricei de Bere BRAGADIRU S. A., Calea Rahovei Nr. 157. Amatorii vor depune oferte închise la Serviciul Tehnic al acestei fabrici, până în ziua de 10 Octombrie 1947. 1 Argint marcat -Tacâmuri Tăvi LUCREAZĂ CU ŞI FARA MATERIALUL CLIENTULUI Fabrica de Argintărie FERCOM s. a. l. Bucureşti, Str. Negru Vodă 22, Tel. 5.49.29 1500 Autobuze la BRAŞOV (orele 6 şi 13) AUTOCAMIOANE şi turisme pentru orice destinaţie IAS A¥AWAH victoriei 100 SS*'**«»*» * "***» Telefon 6.23.77 şî 3.26.36 ' Cumpărăm Autobuze şi Autocamioane Ford 8 şi Chevrolet, adresaţi, Pasagiul Român nr. 7 Transporturi „LISA" execută în toată ţara cu autocamioane de orice " tonaj mărfuri — vinuri — fructe, etc. Piaţa tancului 10 Telefon 5:47.89