Universul, octombrie 1950 (Anul 67, nr. 226-251)

1950-10-01 / nr. 226

4 P . »UNIVERSUL“IN TARA Deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Iaşi Iaşi, 28. Miercuri seara, Teatrul Naţional din Iaşi şi-a inaugurat noua stagiune teatrală. Este un, eveniment cultural şi artistic menit să aducă un impuls nou în acţiunea de ridicare a masselor şi de mobilizare a lor,in efortul de făurire a socialismului şi de apărare a păcii. Sala vastă a Teatrului Naţional, este nuttrai freamăt. Mai sunt câteva minute până când va răsuna pentru prima dată gongul, in stagiunea ce începe. Prin lojile din care altădată putea să se lăfăiască numai „protipendada", se văd acum oameni ai muncii, de toate categoriile, prin a căror luptă se înfăptuesc toate acele realizări făcute în folosul poporului. In faţa cortinei, un reprezentant al Sindicatului Artă şi Cultură, a arătat, în numele colectivului Teatrului Naţional, sarcinile ce stau azi în faţa artiştilor. A urmat apoi spectacolul „Ziua cea mare", de Maria Banuş. Sala a urmărit cu toată atenţia desfăşurarea piesei. In pauză, mulţi spectatori s-au adunat in jurul panourilor de pe culoare, unde sunt expuse unele fragmente de opere care au servit la documentarea actorilor, şi a direcţiei de scenă. Alături se afla pagini din „cactul de regie", prin care, spectatorii au putut să-şi dea seama de faptul că trecerea de la text la scenă implică o muncă ştiinţifică, organizată, un studiu aprofundat. După actul N. d. Ivanov, consusulul Uniunii Sovietice la Iaşi, şi d. Paluga, preşedintele Comitetului Provizoriu al oraşului, au felicitat colectivul artistic şi tehnic al Teatrului Naţional, înmânând buchete de flori interpreţilor. D-na Elena Foca, a rostit apoi in numele întregului personal al teatrului, câteva cuvinte, mulţumind oaspeţilor de mai sus,, pentru cuvintele de încurajare ce au fost adresate întregului personal artistic şi tehnic al Teatrului Naţional. Măsuri pentru imbunătăţirea opraturii cu alimente a regiunii Cluj CLUJ 28. — Uniunea Regională a cooperativelor de consum din Cluj, luând o serie de măsuri concrete pentru aprovizionarea cu alimente, în special legume, zarzavaturi şi fructe, a obţinut în această privinţă câteva succese remarcabile. . Astfel, la Uniune a fost întocmit un plan pentru îmbunătăţirea aprovizionării cu produse alimentare a localităţilor Cluj, Turda, Câmpia Turzii, Câmpeni, Huedin şi Aiiud. în ultimp timp, situaţia aprovizionării cu alimente s-a îmbunătăţit, distribuindu-se mari cantităţi de cartofi, varză, fructe precum şi ouă şi păsări. Astfel, numai în oraşul nostru, în intervalul de timp de la 1—23 octombrie au fost desfăcute prin cooperative 1709 tone cartofi la Preţul oficial de 5 lei, 58 tone varză, 156 tone fructe, mari cantităţi de ceapă, morcovi şi alte legume şi zarzavaturi, precum şi 30 tone rădăcinoase. Totodată, Uniunea a distribuit salariaţilor din Cluj şi 15.000 kg. păsări, precum şi 70.000 ouă. Deasemeni s’au mai împărţit mari cantităţi de alimente şi la alte centre. Astfel s’au distribuit în oraşul Turda 218 tone cartofi, 18 tone rădăcinoase, iar în localităţile Aghireş, Poieni, Ticu Colonie şi Calata, din raionul Huedin, numai în curs de câteva zile, s-au vândut 14 tone cartofi. Metoda Lidiei Koraheiniceva urmată cu succes de doi şoferi de la RATA Turda TURDA, 28. Muncitorii şi tehnicienii de la RATA Turda, antrenaţi în întreceri socialiste obţin zi de zi frumoase succese în producţie. Astfel, planul de kilometraj al trimestrului III a fost depăşit de ei cu 42% iar cel de călători cu 3®/o. Totodată, ei au depăşit planul la tone mărfuri cu H°/o In acest timp s'au făcut şi Însemnate economii. Şoferii Andrei Solga şi Alexandru Perde, au realizat in cursul lunii Septembrie, fiecare câte 8.500 lei economii la carburanţi, iar şoferul Solga Andrei a lucrat timp de 3 zile cu o mare cantitate de combustibil realizat prin economii, aplicând metoda Korabelnicova. Totodată, şoferul Alexandru Perde, întrebuinţând metodele de lucru ale stahanovistei sovietice Lidia Korabelnicova a lucrat timp de două zile numai cu combustibil economisit. Plângerea indienilor din America împotriva guvernului Statelor Unite şa New York 28 (Agerpres). — TASS transmite: După şedinţa’Comitetului Politic al ONU, care s’a ţinut la 23 octombrie la Lake Success, un grup de conducători ai tribului indian Irokez a remis şefului delegaţiei sovietice la cea de a cincea sesiune a Adunării Generale a ONU, A. I. Vâşinski, o copie a plângerii împotriva acţiunilor de discriminare ale autorităţilor americane faţă de Indienii din America de Nord şi mai ales faţă de tribul Irakezilor. Plângerea arată că, in timp ce Statele Unite vorbesc despre recunoaşterea drepturilor ţărilor mici, ele refuză să acorde drepturile cele mai elementare tribului Irokezilor, călcând astfel în picioare acordurile încheiate cu acest trib. In plângere se spune, în încheiere, că Irokezii se vor adresa tuturor guvernelor din lume, precum şi Organizaţiei Naţiunilor Unite, cerându-le să intervină pe lângă guvernul american pentru anularea legilor care încalcă drepturile Irakezilor. --------X X------ sngrrr«5giKflMaBsnBMMt«^fc3«i»Fr~iJiMM UNIVERSUL ŢĂRANUL SĂRAC ALEXANDRU CIORNEI DIN SATUL CÂRPIR-IAŞI, DESPRE CELE CE-A VĂZUI ÎN UNIUNEA SOVIETICĂ — Dela corespondentul no stru — laşi 28. — Ţăranul sărac Alexandru Ciornei din satul Cârpiţi este unul din cei 200 ţărani săraci şi mijlocaşi din Patria noastră, care au avut fericirea să viziteze Uniunea Sovietică. S-a întors zilele trecute în satul său, unde ţăranii muncitori i-au făcut o frăţească primire. In marea Ţară a Socialismului, pretutindeni pe unde şi-a purtat paşii, Ciornei a văzut lucruri minunate. A fost şi la Moscova. A vizitat magazine uriaşe pline cu toate bunătăţile pământului. A mers cu metroul, a fost prin instituţii, a cutreerat vaste colhozuri. In sfârşit, a cunoscut îndeaproape omul sovietic şi munca lui. La şcoala din Carpaţi se adunase Dar, să-l lăsăm pe Ciornei Alexandu să vorbească. In Ucraina, la colhozul „Bolşevic“, grupul nostru a fost primit cu mare bucurie. Era tocmai pe vremea culesului şi am cerut lămuriri despre felul cum se strânge recolta. Floarea soarelui se strânge cu ajutorul unei combine ce funcţionează cu un motor propriu,, iese gata treerată şi vânturată, trebue dusă numai la magazie. In ce priveşte sfecla, ea nu se scoate cu hârleţul sau cu sapa din pământ, aşa precum se obişnueşte la noi. O scoate tractorul, care are în urmă nişte fiare. Fiarele acestea seot sfecla din pământ, omul multă lume. Veniseră ţăranii colectivişti din Gospodăria Agricolă Colectivă „Pământ desţelenit”, ţărani muncitori din sat şi din alte sate învecinate cum sunt Sculeni, Sorea. Se dase ştire prin partea locului şi, la ora stabilită, Alexandru Ciornei a prins să povestească despre tot ce a văzut el acolo. In sală, oamenii, vârstnici, tineri şi femei, ascultau despre tot ce se construeşte pe locurile pustiite de războiul criminal voit de fascişti, despre viaţa nouă care se făureşte în Ţara Socialismului, despre cetăţeanul sovietic care iubeşte deopotrivă munca şi pacea. Mai mult a povestit despre viaţa dirn colhozuri, vine şi o culege. Norma pe zi la strângerea sfeclei — după ce a fost scoasă din pământ — este de 500 kg. de om. Am văzut însă colhoznici care strâng 1200—1890 kg“. Ciornei a arătat apoi cum îşi petrec ţăranii colhoznici timpul liber. Festivaluri artistice, şezători literare, coruri, dansuri, muzică instrumentală, cu participarea tuturor colhoznicilor. Ţăranii săraci şi mijlocaşi din sală au pus lui Alexandru Ciornei o serie de întrebări şi din răspunsurile primite au tras o seamă de învăţăminte. Inoptase deabinelea. Adunarea din Carpaţi s’a terminat. Oamenii s’au dus la casele lor, mai luminaţi, mai hotărîţi să folosească în munca lor, zi de zi, tot ce au ascultat ei despre oamenii şi realizările din Uniunea Sovietică. IN SATUL ROMANESTI _ * * ** O adunare asemănătoare a avut loc în satul Româneşti. Aici, ţăranca muncitoare Rariţa Olănuţă, care a făcut parte din delegaţia care a vizitat Uniunea Sovietică, a vorbit ţăranilor săraci şi mijlocaşi, despre cele văzute în colhozurile din Republica Georgiană. Astfel, in colhozul „Stalin”— a spus ea — a cunoscut lucruri deosebit de interesante. Acest colhoz care in 1929 abia avea 12 familii, astăzi cuprinde 900 familii. In afară de plantaţiile de ceai, are 250 ha. vie, 1000 ha. culturi cu cereale, 4 ferme cu 700 vite, 1500 oi, 1900 păsări, 700 porci. Colhoznicii realizează cele mai mari venituri şi duc o viaţă plină de belşug. Acelaş colhoz mai cuprinde: o şcoală, club, grădiniţă de copii, uzină electrică, fabrică de ulei, şi moară. In colhozurile din regiunea Cubarului, Rariţa Olănuţă a văzut imense ferme şi crescătorii de vite, de oi şi păsări, a văzut cum sunt folosite maşinile electrice de muls şi de pregătit nutreţul, aducerea hranei în grajd, a apei, etc. „Omul sovietic — a spus Rariţa Olănuţă — munceşte din ce în ce mai uşor, dar produce din ce în ce mai mult. Aşa viaţă, vom lupta să re-o făurim şi noi”. Ce a văzut Alexandru Ciornei in Uniunea Sovietică ! TOT MAI MULŢI CETĂŢENI SE ÎNSCRIU IN LISTELE ELECTORALE BRAILA. 28. — Pentru înscrierea tuturor cetăţenilor cu drept de vot în vederea alegerilor de deputaţi în Sfaturile Populare, s’au înfiinţat în oraşul nostru, două noi birouri de înscriere în listele electorale, care sunt deschise zilnic între orele 8—13 şi 16—20. Primul birou funcţionează la Casa Alegătorului nr. 4 (in localul clubului şantierului naval ,,1 Mai”) Str- Generalissîmul Stalin, iar al doilea la Casa Alegătorului Nr. 3 (Căminul cultural Vasile Roaită) str. Mareşal Tolbuhîn. Cu acest prilej se aduce la cunoştinţa cetăţenilor că termenul de înscriere in listele electorale expiră — aşa după cum s’a anunţat — la 2 Noembrie, după care dată se vor face totalizările registrelor electorale. TOT MAI MULŢI CETĂŢENI SE ÎNSCRIU IN REGISTRELE ELECTOrLE Numărul cetăţenilor care se înscriu cu entuziasm în registrele electorale creşte în fiecare zî. Numai în registrul electoral al oraşului nostru, s’a înscris până acum — în afară de suburbane — un număr de 32 de mii cetăţeni cu drept de vot, dintre care mai mult de 18 mii sunt femei. LA MEDIAŞ MEDIAŞ, 20. — In oraşul nostru continuă cu multă însufleţire înscrierile în registrul electoral. Zilnic sute de cetăţeni se prezintă la birourile de înscriere astfel că numărul total al celor înscrişi a trecut de 9.580 dintre care 5.455 femei. * Printre cei veniţi să se înscrie, în ziua de 23 octombrie, a fost ,şi tânăra Rill Marta, în vârstă de 18 ani, fiica muncitorului tâmplar Rill Mihail de la fabrica „Vitrometan”. „Sunt bucuroasă, — spune ea — că mi se dă prilejul să votez pentru prima oară, când avem posibilitatea să alegem în conducerea oraşului pe cei mai vrednici şi cinstiţi dintre oamenii muncii". TELEGRAME EXTERNE cultură fizică și sport SCURTE ŞTIRI • PARIS 28 (Agerpres). — TASS transmite : Ziarul L’HUMANITE anunţă că starea sănătăţii lui Maurice Thorez continuă să se îmbunătăţească rapid şi că peste câteva zile Thorez va putea sa părăsească patul. • MOSCOVA 28 (Agerpres). — TASS transmite : Secretarul general al Comitetului Slav din Canada, John Boyd (Boiciuk), care a vizitat Uniunea Sovietică timp de peste o lună, a părăsit Moscova. In cursul şederii sale la Moscova, John Boyd a vizitat numeroase întreprinderi industriale şi s-a familiarizat cu activitatea instituţiilor culturale şi educative. • HAVANA 28 (Agerpres). — După cum anunţă FRANCE PRESSE, muncitorii din Cuba au hotărît să declare Sâmbătă grevă generală în semn de protest împotriva intenţiilor patronilor de a reduce salariile şi de a mări numărul orelor de muncă. KARAKHI 28 (Agerpres). TASS transmite: Observatorul ziarului SMD relatează că Partidul Comunist din Pakistan a dat publicităţii un program de acţiune în care preconizează retragerea Pakistanului din Commonwealthul britanic. Partidul Comunist cere guvernului pakistanez ca ţara să părăsească blocul lirei sterline şi să stabilească legături de prietenie cu URSS, Republica Populară Chineză şi ţările de democraţie populară. Azi se deschide prima conferinţă a partizanilor păcii din Marele Berlin BERLIN, 28 (Agerpres). — TASS transmite: La 29 octombrie va avea loc la Berlin prima conferinţă a partizanilor păcii din Marele Berlin, la care vor participa 800 delegaţi, dintre care aproximativ 480 delegaţi din sectoarele occidentale ale Berlinului. Comitetele regionale ale partizanilor păcii au trimis conferinţei listele de semnături pe Apelul de la Stockholm. După cum anunţă zianul NEUES DEUTSCHLAND, potrivit ultimelor date, în sectorul democrat al Berlinului, Apelul de la Stockholm a fost semnat de 891.958 persoane, iar în sectoarele occidentale ale Berlinului — de 121.089 persoane. In centrul activităţii conferinţei vor sta hotărîrile Conferinţei de la Praga a miniştrilor afacerilor externe ai celor opt state şi hotărîrile Comitetului de pregătire a Congresului Mondial al Partizanilor Păcii. Comunicatul înaltului Comandament al Armatei Populare Vietnameze Peking 28 (Agerpres). — TASS transmite: După cum transmite postul de radio vietnamez, comunicatul înaltului Comandament al Armatei Populare vietnameze anunţă că trupele armatei populare au eliberat importantul oraş Langson precum şi oraşele Dongdang, Rinamkuap şi Lokbing situate i, apropiere de Langson. In luptele pentru Langson, trupele armatei populare vietnameze au nimicit batalionul al treilea de paraşutişti francezi şi principalele forţe ale batalionului al doilea al regimentului 5 de infanterie. Rămăşiţele trupelor inamicului au fugit in direcţia regiunii Dinhlap-Tionion, la Est de Langson şi in direcţia Ansiau la Sud- Est de Langson. Unităţile armatei populare vietnameze au capturat o mare cantitate de armament, muniţii şi instalaţii militare. In momentul de față luptele continuă in regiunea Tionion. SĂRBĂTORIREA CELEI DE A 32-A ANIVERSĂRI A REPUBLICII CEHOSLOVACE Praga 28 (Agerpres). — CETERA transmite: Vineri seara, in ajunul celei de a 32-a aniversări a întemeierii Republicii Cehoslovace şi celei dea cincea aniversări a naţionalizării industriilor de bază şi a băncilor din Cehoslovacia, comitetul central de acţiune al Frontului Naţional şi Consililul Central al sindicatelor a organizat în sala „Lucerna" din Praga, o şedinţă festivă Preşedintele Adunării Naţionale, dr. John, a deschis adunarea festivă. Luând cuvântul, dr-ul Dolanski, preşedintele Direcţiei de Stat a Planificării, a trecut în revistă istoria Republicii Cehoslovace şi a subliniat necesitatea consolidării prieteniei şi colaborării cu URSS şi cu ţările de democraţie populară. A luat apoi cuvântul preşedintele Consiliului Central al sindicatelor, Zupka, care a vorbit despre rezultatelenaţionalizării. La încheierea adunării solemne, ministrul industriei Gustav Kliment a dat citire mesajului adresat preşedintelui Gottwald. Adunarea festivă s-a încheiat printr’un festival artistic la care şi-au dat concursul cei mai de seamă artiști cehi și slovaci. MERSUL OPERAŢIUNILOR MILITARE DIN COREEA 28 (Agerpres).’ — TASS transmite : In comunicatul din 27 Octombrie al înaltului Comandament al Armatei Populare a RPD Coreene se arată că unităţile armatei populare continuă să ducă pe toate fronturile lupte defensive Împotriva trupelor americane şi sud-coreene care înaintează. In regiunile de la Nord şi Nord- Est de Phenian, unităţile armatei populare şi-au menţinut poziţiile defensive, respingând atacurile inamicului. In mai multe sectoare ale frontului, unităţile armatei populare au lansat repetate contraatacuri, provocând grele pierderi Inamicului. Au fost făcuţi prizonieri şi au fost capturate piese de artilerie şi alt material de război. Luptele din aceste sectoare continuă. Pe coasta de Est, unităţile armatei populare au dat crâncene lupte defensive împotriva duşmanului care înaintează la Nord de Hamhyn (Kanko) și la Nord-Est de Engtheng. Astăzi se dispută etapa a H a a crossului „Să întâmpinăm 1 Noembrie“ In Capitală ca şi în întreaga Republică se vadesfăşura astăzi cea de-a doua etapă a crossului „Să întâmpinăm 7 Noembrie“. Etapa de astăzi se va desfăşura pe raioane şi la ea vor lua parte alergătorii care s-au clasat pe primele locuiri, pe categorii, în cadrul întrecerilor disputate săptămâna trecută. Pentru tineretul care va participa astăzi în întreceri, acestea vor constitui un minunat prilej pentru darea și trecerea normei respective a Complexului G.M.A. In București, plecarea se va da la orele 9 dimineaţa, concurenţii ca şi organizatorii urmând a fi prezenţi la locurile de adunare la orele 8.30. Au fost fixate următoarele trasee, pe raioane : Raionul Stalin , Facultatea de Agronomie. Plecarea din faţa Stadionului Tineretului. Sosirea în acelaşi loc, întâlnirea divizionară dintre Casa Centrală a Armatei şi Locomotiiva C.F.R., desfăşurată Sâmbătă pe arena din Giuleşti, a fost urmărită de un public numeros şi s-a terminat cu victoria militarilor la scorul de 4-2 (3-0). In prima parte a jocului învingătorii au fost superiori, au dominat şi speculând greşelile apărării adverse au înscris de trei ori. După pauză, militarii şi-au mărit avantajul cu concursul portarului advers. Feroviarii au început apoi să joace din ce în ce mai bine, au stăpânit terenul şi au redus handicapul. Lipsa de preciziune a unora dintre atacanţi însă, şi intervenţiile fundaşilor C.C.A. nu le-au permis să răstoarne rezultatul, care este just. Aceasta pentru motivul că militarii au jucat mai clar, cu finalitate în acţiuni, trăgând mai mult şi mai precis la poartă. Feroviarii în Jocurile pentru cea de-a XIX-a etapă a diviziei naţionale A vor continua astăzi. Pe Stadionul Republicii se va disputa întâlnirea dintre Partizanul şi Progresul I.C.O., joc care pentru echipa bucureşteană prezintă maximum de interes. Intr’adevăr, în eventualitatea că vor pierde de data aceasta, nu se vor mai putea salva de la retrogradare. De cealaltă parte, orădenii se vor Raionul Lenin . Capul liniei ere tramvai 8 (Ghencea). Plecarea şi sosirea în acelaş loc. Raionul 23 August : In faţa dispensarului 30 Decembrie. Plecarea din Parcul Muncii, fost Vergulul (b-dul Muncii). Raionul Nicolae Bălcescu : In faţa Parcului Libertăţii. Plecarea şi sosirea în acelaş loc. Raionul Gheorghiu.Dej : C. A. M. Belvedere. Plecarea şi sosirea în acelaş loc. Raionul Griviţa Roşie : Podul Constanţa (la triunghiu). Plecarea şi sosirea în acelaş loc. Raionul 1 Mai : Capul liniei de tramvai 17 (Toboc). Cabana I.T.B. Plecarea şi sosirea în acelaş loc. Raionul Tudor Vladimirescu : Dudeşti - Cioplea, Şcoala Elementară ,,Dudeşti_Cioplea“. Plecarea de pe terenul de sport, sosirea în acelaş loc, schimb, în primar repriză, s’au comportat sub nivelul obişnuit. Punctele au fost înscrise în ordine de Moldoveanu, Roman, Drăgan (2), Rădulescu şi Călin. S-au remarcat : Roman, Balint, Rodeanu, respectiv Filote şi Călin. D. Jules Mayer (Iaşi) a arbitrat corect următoarele formaţiuni : C.C.A. : Ionescu, Cernea, Rodeanu, Balint, Apolzan, Serfőzö, Alexandrescu, Roman, Drăgan, Zavoda, Moldoveanu. Locomotiva: Dungu, Mihăilescu, Macri, Socec, Urechiatu, Ruzici, Lunga, Marian (Călin), Rădulescu, Filote, Suru. In urma rezultatului de Sâmbătă, Locomotiva a rămas la locul secund în clasament, C.C.A. trecând pe locul trei. In ,,deschidere“ în cadrul diviziei de handball, C.C.A. a învins Partizanul Ploești cu 12-3, strădui să învingă pentru a ocupa un loc cât mai bun în clasament. In turul campionatului partida s-a terminat cu scorul de 2-2 (1-1). In „deschidere“ Metalul şi Dinamo Oraşul Stalin se vor întâlni în cadrul diviziei naţionale B. Programul este următorul: Ora 13.15 : Metalul—Dinamo, arb. d. P. Kroner (Bucureşti). Ora 15 : Partizanul—Progresul ICO, arh. d. Gh. Ionescu (Oraşul Stalin). C. C. A.-Locomotiva 4-2 (3-0) Azi la Stadionul Republica Partazanil-Progresul I. C. O. CURIER JUDICIAR CONTESTABILE IN MATERIE DE DEVIZE PE BAZA LEGII NOU! SUNT INADMISIBILE Curtea Bucureşti Secţia XI-a penală a avut să se pronunţe asupra unei interesante probleme de drept în legătură cu modificarea legii devizelor intervenită la 12 August anul curent. Inculpatul Grigore Alexandru fiind definitiv condamnat la 5 ani închisoare în baza legii devizelor 284/917 pentru infracţiunea de a nu fi cedat Băncii de Stat un număr de monezi de aur, şi aflându-se im curs de ispăşire a pedepsei în momentul când a apărut legea modificatoare prin care se permite acordarea circumstanţelor atenuante şi deci scăderea pedepsei sub minimul de 5 ani, a introdus o contestaţie la Curtea care pronunţase decizia de condamnare rămasă definitivă. Contestatorul cerea anularea deciziunii, susţinând că intervenind modificarea legii devizelor, modificare ce îngădue acum instanţelor să aplice circumstanţe uşurătoare şi să dea pedepse mai mici de 5 ani, înseamnă că a intervenit o lege mai blândă şi deci, potrivit art. 3 din codul penal şi art. 433 din procedura penală, urmează să fie rejudecat şi să i se aplice o pedeapsă în limitele permise de lege prin acordarea circumstanțelor atenuante. Curtea, după desbateri și deliberare, a respins contestația, pe motivul că art. 3 din codul penal care prevede că atunci când după săvârşirea infracţiunii şi înainte de condamnarea infractorului prin o hotărîre definitivă intervine o lege sau mai multe legi succesive, se aplică legea ale cărei dispoziţiuni sunt mai favorabile infractorului, — nu-şî are aplicaţiunea decât în procesele cari sunt în curs de judecată iar nu în acelea defintiv judecate, iar dispoziţiile art. 433 proc. pen. (pe care se întemeia contestatorul), au a se aplica numai în cazurile în care se invoacă o micşorare a pedepsei prin o dispoziţie expresă a legii, sau prin graţiere. Luna Prieteniei Româno-Sovietice· Delegaţia oamenilor de ştiinţă şi cultură sovietici in mijlocul oamenilor muncii, constructori ai Canalului Dunăre-Marea Neagră Dela corespondentul nostru Constanţa 28. — Delegaţia oamenilor de ştiinţă şi cultură sovietici compusă din P. A. Markov, critic de artă, Z. P. Troiţkaia, adjuncta directorului metropolitanului din Cu nestăvilit entuziasm au fost primiţi oaspeţii sovietici atât de muncitorii constructori de pe şantierele sectorului Midia, cât şi de cei din sectorul Poarta Albă. Pretutindeni, vizita reprezentanţilor celei mai înaintate ştiinţe şi culturi din lume a fost transformată de constructorii Canalului într-un prilej de mare sărbătoare. La şantierul 14 Escavaţii Midia, delegaţia sovietică, însoţită de reprezentanţi ai Direcţiei Generale a Canalului, au vizitat locul de muncă şi au asistat la minarea carierei, care s’a făcut după metoda sovietică de săpare a puţurilor. O PRIMIRE ENTUSIASTA Entusiastă a fost primirea de pe şantierul Poarta Albă, unde meniMoscova, V. E. Evgrafov, istoric, Konstantin Fedin, scriitor şi I. E. Gluşcenko, au vizitat în ziua de joi 26 octombrie a. c., şantierele Canalului Dunăre-Marea Neagră. Anii delegaţiei sovietice, vizitând şantierul de practică al elevilor din şcoala de escavatorişti, au stat de vorbă cu unul dintre elevi, anume Ailioaiei Gheorghe, care învaţă cu multă dragoste mânuirea escavatorului, pe unul din escavatoarele venite din Uniunea Sovietică. Vorbind în numele tinerilor escavatorişti, el a rugat delegaţia să transmită tinerilor din Uniunea Sovietică salutul călduros al tinerilor constructori ai Canalului Dunăre- Marea Neagră. Deasemeni, vizitând celelalte şantiere: şantierul Nazarcea, atelierele centrale Medgidia, etc., oameni sovietici s’au întreţinut cu numeroşi muncitori fruntaşi în producţie, cu care au discutat probleme legate de muncă şi de * aplicarea înaintatelor metode sovietice. i'f IN CLIŞEU: Un aspect din gara Constanța, în momentul sosirii delegației sovietice. In cinstea zilei de 7 Noembrie Arad 28. -t Mecanicii Bătrânu Teodor şi Puia Gheorghe, împreună cu fochiştii lor, de pe locomotiva 230.262 şi-au luat angajamentul, ca în cinstea zilei de 7 Noembrie, să parcurgă distanţa de 20.000 km. între două spălări, fără nici o reparaţie. Folosind cu succes metodele avansate de muncă ale cinci autiştilor sovietici şi luptând împotriva risipei de combustibil şi ulei, ei au reuşit să-şi îndeplinească angajamentul luat şi să înscrie totodată în conturile lor personale de economii suma de lei 244.770, sumă ce reprezintă contravaloarea economiei de combustibil și ulei realizate. COOPERATIVE de GEAMGN se caută pe:,ltrai lucrări | pdrmanente, © s@ adresai I întreprinderii „Universul"- [ Serv. Fin., str. Brezeanul »• i .*• ..s^Aw „e,-40-«0- ^ 4-«^ 4V ■* LOTERIA DE STAU comanica: La tragerea Loto-ului Central de Vineri 27 Octombrie a. c., au ieşit din urnă următoarele 9 numere câştigătoare : 40, 59, 53, 50, 64, 19, 89, 1 9, 44 Premiul total s'a riidicat la suma de lei 1 3.479.180. ‘-1-0 ******* LOTO CENTRAL Rezultatul câştigurilor In urma predării buletinelor dela tragerea din 23 octombrie a. c., şi a confruntării duplicatelor cu unicatele, s’au găsit: Categoria I-a 2 câştiguri a 280.339 lei fiecare Categoria H-a 7 câştiguri a 120.145 lei fiecare. Categoria II-a 8 câştiguri a 105.127 lei fiecare. Categoria IV-a 28 câştiguri a 30.036 lei fiecare. Categoria V-a 28 câştiguri a 30.036 lei fiecare. Categoria VI-a 41 câştiguri a 20.512 lei fiecare. Categoria VII-a 70 câştiguri a 12.014 lei fiecare. Tragerea viitoare are loc Vineri 3 Noembrie a. c. Vânzarea buletinelor Loto Central, se face numai Miercurea şi Joia. Jucând concomitent Loto Central şi Loto Săptămânal, şansele de câştig cresc apreciabil. Loto Săptămânal] Sucursala Bucureşti In urma predării buletinelor dela tragerea din 23 octomvrie a. c. şi a confruntării duplicatelor cu unicatele, s’au găsit: La categoria l-a, 44 buletine câştigătoare, revenind fiecăruia suma de lei 35799. La categoria Il-a 151 buletine câştigătoare, revenind fiecăruia suma de lei 12518. La categoria III-a 769 buletine câștigătoare, revenind fiecăruia suma de lei 3687. Tragerea viitoare are joc Luni 30 Octombrie a. c. în sala Teatrului Savoy. n warisiis firmben Tipografia UNIVERSUL întreprindere Industrială de Stat București Str. Brezoianu Nr. 23-25 ŞTIRI DIN ŢARĂ Iaşi, 28. In cadrul Lunii Prieteniei Româno - Sovietice a avut loc în sala Consiliului Sindical Regional Ziua Inovatorilor Sovietici. D. prof. universitar Ivanov Vladimír, din partea Filialei Asociaţiei Ştiinţifice a Tehnicienilor, a vorbit despre: „Superioritatea tehnicei şî a tehnicianului sovietic“. Numeroşi muncitori, fruntaşi în producţie, au arătat şi ei cum au dobândit succese în muncă, datorită aplicării metodelor de lucru sovietice. Călăraşi, 28. — In cadrul Lumnii Prieteniei Romăno-Sovietice, in localitate s’a deschis in str. 6 Martie o interesantă expoziţie în care sunt înfăţişate realizările oamenilor sovietici în domeniul agriiculturii. Deasemeni, in sala „Tudor Vladimirescu", d. A. Vintilescu, directorul căminului cultural „C. Dobrogeanu Gherea", a confere» • ! Hat despre: „Cartea sovietică, bun al oamenilor muncii de pretu- indeni". A urmat un program art Itistic executat de elevele școalei pedagogice. SCULE PENTRU PESCUIT SOSITE DIN UNIUNEA SOVIETICĂ Constanţa 28. — Recent au sosit din U.R.S.S. un număr de 812 setei (plăşi pentru pescuit scrumbii) — cari au fost repartizate Gospodăriei Piscicole de Stat „Marea” — Constanţa. Cu aceste scule au fost înzestrate toate punctele pescăreşti de pe litoralul Mării Negre. -------*în r»----- Recolte frumoase de bumbac obţinute prin lucrarea pământului după metodele agrotehnice sovietice Brăila, 28. Lucrând pământul după metodele agrotehnice sovietice, muncitorii de la gospodăria agricolă de Stat „Justin Georgescu” din raionul Călmăţui, regiunea Galaţi, au dobândit anul acesta recolte frumoase. Bumbacul, cultivat cu deosebită grijă, a dat o recoltă de peste 500 kg. la hectar. Până acum muncitorii gospodăriei au recoltat aproape 20.000 kg. bumbac, pe care îl vor trimite la staţiunea de egrenat Niculeşti-Jianu. Mica Publicitate OFERTE SERVICIU ANGAJEZ femeie la toate cameră separată. Prezentarea după masă Ciobanu, str. Petre Poni 7. a ANGAJEZ femeie toate, am copil, prefer germană^Șoseaua Iancului 68. ARDELEANCA, serioasă angajează d-nă singură, salariu bun Tel. 4.59.43 BUCATAREASA ""cu spălat fără bărbat, sfântul Constantin Z. Ivănescu. CAUT elevi pentru desenul tehnic industrial şi construcţii. Caragiale 14 prin Batişte. 19 CAUT femeie la toate fără bărbat. Telefon 3.30.97, cartier Rahova. 1o COOPERATIVA Ambalajul cooptează doi şoferi cu maşini proprii (camionetă, camion, taxi) un maistru I tâmplar cu secule un maistru mecanic cu strung, condiţiuni avantajoase, oferte str. Th. Speranţia 31, Telefon 4.48.91. 14 CAUT gospodină serioasă cu suflet bun acte în regulă, să conducă menajul la o persoană, singură, opere 9 dimineaţa 7 seara. Str. Nerva Traiad 66, Halpern, în curte pe stânga uşa 2 etaj apartamentul 6. 11 CAUT meseriaş tocuri rezervoare Telefon 2.57.82.__8 CAUT persoană serioasă menaj salariaţi copil Zărnescu* Carpaţi 8, tramvai 63 CAUT pereche tânără fără copii cu acte regulă să ştie să gătească preferat unguroaică, Gross, Vasile Lascăr 35, etajul Hi. 5 CAUT îngrijitoare bolnavă cu gătitul L G. Duca 72, Vasileo. 6 CAUT femeie practică sugar ajutor menaj Telefon 6.08.00, orele 15—21. FEMEE germană la toate canf Telefon 7.53.15. FEMEIE, toate, leafă cameră bună, serviciu până la 4, Călăraşi 26, apar■timentul 4, blocul mic. 18 . FATA serioasă 16—20 ani ajutor gospodărie, cameră leafă bună, Hristo ! Botev 8, apartamentul 1, Piaţa Rosetti. 17 FEMEIE singură la toat recomandaţii Avram Iancu 6. Telefon 5.73.77, dimineaţa. 16 OPRESCU Bulevardul Republicii 47 angajez femeie la toate după orele 16.________________________ 33 PERSOANA de încredere femeie cu oarecare cultură fără obligaţii familiare angajez: Telefon 5.22.33, orele 1 jumătate 3 jumătate. 10 SALARIAŢI angajează femeie la copii pentru la ţară Popovici, Toamnei 17. 12 TINICHIGII, geamgii, angajăm permanent, adresaţi întreprinderea Ind. „Universul”, serv. Muncă şi Salarii, str. Brezoianu 23. 20 „sovROMTRANSPORT“ înştiinţează pasagerii că motonava „TraeissSvania” urmând a face o revizie generală, plecarea din Constanţa va avea loc la 9 Moimibrie, în loc de 2 Noembrie a. c. Biletele emise pentru 2 Noembrie a. c. sunt valabile pentru data plecării anunţată mai sus. Klys acpaasssa Cel mai frumos și util cadou: UN CLASOR 0U TIMBRELE REPUBLICII POPULARE ROMANE B-DUL N. BĂLCESCU Nr. 35 I WE COMLEMN 13 ÎNTREPRINDERE comercială de stat VINDE IN RATE LUNARE Prin magazinele sale aîn toată ţara MOBILE POPULARE PENTRU MUNCITORI Şl SALARIAŢI Deasemenî pentru întreprinderi vinde: MOBILIER CREŞE Şl CĂMINE DE ZI SCAUNE CURBATE, MOBILIER ŞCOLAR Din stoc: UŞI, FERESTRE, WSAAA/"\AAAAA/SAAAAA/WSA/ B S