Universul, mai 1951 (Anul 68, nr. 100-125)

1951-05-02 / nr. 100

4 LUCRĂRILE ADJUNCŢILOR MINIŞTRILOR DE AFACERI EXTERNE AI CELOR PATRU PUTERI PARIS 28 (Agerpres). TASS transmite: La 27 Aprilie a avut loc sub preşedinţia reprezentantului URSS, Gromîko, cea de a 39-a şedinţă a conferinţei preliminare a adjuncţilor miniştrilor afacerilor externe ai celor patru puteri. In şedinţa din 27 Aprilie primul a luat cuvântul reprezentantul Marii Britanii, Davies. Discursul lui s-a redus la repetarea argumentelor în sprijinul proiectului de ordine de zi prezentat de cele trei delegaţii la 17 Aprilie, argumente a căror falsitate şi netemeinicie a fost dovedită în mod concludent prin declaraţiile reprezentantului Uniunii Sovietice. Davies a declarat că delegaţiile puterilor Occidentale nu pot fi de acord cu propunerea sovietică de a se trece chestiunea cu privire la demilitarizarea Germaniei ca primă chestiune in primul punct al ordinei de zi. Reprezentantul Franţei, Parodi, a vorbit în acelaşi sens ca şi Davies şi Jessup. A luat apoi cuvântul reprezentantul URSS. Gromîko, care a declarat: Davies a încercat să dovedească că reprezentanţii puterilor occidentale ar fi făcut paşi considerabili Ii direcţia satisfacerii dorinţelor delegaţiei sovietice. In realitate insă, în timp ce delegaţia sovietică, din dorinţa de a se ajunge la o înţelegere asupra ordinei de zi, a adus modificări de fond propunerilor sale iniţiale reprezentanţii Statelor Unite, Marii Britanii şi Franţei s-au limitat numai la modificări izolate de redactare, care nu schimbă fondul propunerilor lor. Reprezentanţii celor trei puteri au lăsat să se înţeleagă limpede, iar unii dintre ei au declarat făţiş, că, ei intenţionează şi in viitor să ducă politică de cursă a înarmărilor. Răspunzând afirmaţiei lui Davies că adoptarea formulării sovietice ar predetermina hotărîrea Consiliului miniştrilor în această chestiune, Gromîko a declarat că propunerile sovietice prevăd examinarea chestiunii reducerii înarmărilor şi a forţelor armate ale celor patru puteri. In ceea ce priveşte hotărârile asupra acestei chestiuni, ele trebue să fie urmarea discutării ei de către miniştrii celor patru puteri. Prin urmare, afirmaţia lui Davies nu poate fi considerată decât drept o încercare de a găsi um motiv pentru a respinge propunerea sovietică. Referindu-se la punctul cu privire la demilitarizarea Germaniei, Gromîko a spus: — Noi am căzut de acord asupra formulării în care această chestiune trebue să fie introdusă în ordinea de zi, insă nu ne-am înţeles încă asupra locului pe care trebue să-l ocupe in această ordine de zi. Delegaţia sovietică consideră ca şi mai înainte că acest punct trebue să ocupe în ordinea de zi locul care corespunde importanţei sale deosebite. In legătură cu propunerea, prezentată în şedinţa de astăzi de către reprezentanţii celor trei puteri, a spus în continuare Gromîko, delegaţia sovietică consideră necesar să declare următoarele: In primul rând este necesar să se constate că reprezentanţii celor trei puteri au adoptat amendamentul sovietic la punctul referitor la tratatele de pace. Se poate considera că asupra redactării acestui punct al ordinei de zi s'a căzut de acord. Mai prost stau lucrurile cu formularea referitoare la chestiunea Triestului. Acea parte a formulării sovietice care vorbește despre îndeplinirea tratatului de pace cu Italia, este omisă in propunerile celor trei puteri, şi acestea nu întâmplător Este adevărat că Consiliul de Securitate poartă răspunderea în chestiunea cu privire la înfăptuirea acelei părţi a tratatului de pace cu Italia care se referă la Triest. Dar pentru ce trebue să constitue acest fapt o piedică în calea examinării chestiunii de faţă in Consiliul miniştrilor afacerilor externe? Este doar ştiut că Consiliul de Securitate nu a fost în stare să adopte hotărîrile corespunzătoare care să permită traducerea în viaţă a tratatului de pace cu Italia în partea care se referă la Triest, tocmai din cauza lipsei de înţelegere asupra acestei chestiuni între cele patru puteri. Delegaţia sovietică a spus Gromîko, consideră necesar ca acest punct al ordinei de zi să fie introdus în redactarea propusă de delegaţia sovietică şi anume: „Cu privire la îndeplinirea tratatului de pace cu Italia în partea care se referă la Triest“. Noi insistăm şi vom continua să insistăm asupra necesităţii examinării de către Consiliul miniştrilor a chestiunii cu privire la pactul Atlanticului şi la bezele americane în Europa şi Orientul Apropiat. Nu putem să recunoaştem ca satisfăcătoare nici o ordine de zi care nu va include acest punct. In ceea ce priveşte ordinea situării punctelor pe ordinea de zi, a spus Gromîko, noi am declarat nu odată că această chestiune poate fi discutată la sfârşitul lucrărilor conferinţei. întâi trebue să se cadă de acord asupra conţinutului şi redactării acestor puncte şi abia după aceea asupra situării lor pe ordinea de zi. După cuvântarea reprezentantului CRSS, reprezentantul USA, Jessup, a propus ca şedinţa să fie închisă. Şedinţa următoare a fost fixată pentru 28 Aprilie. * PARIS, 29 (Agerpres). — TASS transmite : Şedinţa din 28 Aprilie a Conferinţei preliminare a adjuncţilor miniştrilor afacerilor externe ai URSS, Statelor Unite, Marii Britanii şi Franţei, convocată pentru elaborarea ordinei de zi a Consiliului Miniştrilor afacerilor externe, a fost prezidată de reprezentantul Statelor Unite, Jessup. Luând cuvântul în cadrul desbaterilor, Jessup a continuat să apere cu încăpăţânare formularea propusă de cele trei delegaţii, cu privire la chestiunea reducerii înarmărilor şi a forţelor armate. Gromîko a răspuns apoi observaţiilor lui Jessup. Cuvântarea lui Jessup cu privire la formularea chestiunii reducerii înarmărilor şi a forţelor armate — a spus reprezentantul URSS — nu a adus nimic nou faţă de cele spuse atât de el, cât şi de Davies şi Parodi in şedinţele anterioare Jessup continuă totuşi să sprijine vechea formulare a delegaţiilor celor trei puteri care, după cum am mai subliniat, nu poate servi drept bază pentru un acord. Am mai spus, nu odată, că nu putem fi de acord ca chestiunea principală — reducerea înarmărilor şi a forţelor armate ale celor patru puteri — să fie înecată in tot felul de formulări echivoce, propuse de reprezentanţii celor trei puteri. Delegaţia sovietică nu poate face concesii la nesfârşit; există şi o lmită a concesiilor noastre. Trecând la chestiunea Triestului, Gromiko a spus : Delegaţia sovietică a subliniat încă de ieri că noua formulare a acestei, chestiuni prezentată de reprezentanţii celor trei puteri este neclară şi de aceea nesatisfăcătoare. Jessup a afirmat şi astăzi — a continuat Gromîko — că includerea pe ordinea de zi a formulării noastre în chestiunea Triestului şi discutarea acestei chestiuni de către miniştri ar reprezenta o oarecare atingere adusă prerogativelor Consiliului de Securitate. Ieri am atras atenţia asupra lipsei de temei a acestui argument. Referindu-se la afirmaţiile lui Jessup că trupele anglo-americane din Triest ar fi menţinute acolo pe o „bază legală”, deoarece statutul Triestului nu a fost încă introdus şi nu a fost numit un guvernator, Gromîko a spus : Aceasta este o logică foarte stranie. Desvoltând această ideie a lui Jessup, se poate ajunge la concluzia că trupele anglo-americane vor continua să fie la Triest pe o „bază legală” timp de 20, 20 sau 50 ani, dacă tratatul de pace cu Italia va fi violat şi pe viitor de Statele Unite şi Marea Britanie şi dacă pe viitor, acţionând în mod unilateral, aceste puteri vor menţine trupele lor la Triest. Cum se poate vorbi despre o bază legală pentru prezenţa la Triest a trupelor anglo-americane, dacă aceste trupe se află acolo prin violarea tratatului de pace cu Italia? Trieste este transformat tocmai într-o bază militară angloamericană ilegală, trupele Statelor Unite și Marii Britanii se află în mod ilegal în Triest, in ciuda prevederilor tratatului de pace cu Italia. Subliniind că chestiunea tratatului cu Austria rămâne încă nerezolvată din motivele pe care delegaţia sovietică le-a arătat în repetate rânduri Gromîko a declarat în încheere: Cuvântările reprezentanţilor celor trei puteri, atât în şedinţa de ieri, cât şi în cea de azi, ne conving că ei nu numai că nu sprijină realizarea unui acord asupra ordinei de zi, ci dimpotrivă îndreaptă conferinţa într-o direcţie opusă, în direcţia creării unui număr din ce în ce mai mare de dificultăţi în calea realizării unui acord. Aceasta se vede în atitudinea lor în chestiunea reducerii înarmărilor şi a forţelor armate ale celor patru, puteri, în chestiunea demilitarizării Germaniei, în chestiunea Pactului Atlanticului şi a bazelor militare angricane, precum şi in chestiunea Triestului. In ce priveşte ordinea punctelor pe ordinea de zi — a adăugat Gromîko — aş dori să sper că reprezentanţii celor trei puteri vor înţelege până la urmă că ar fi ridicol să se vorbească despre aceasta înainte ca noi să ajungem la un acord cu privire la formularea punctelor respective. Viitoarea ședință a fost fixată pentru 30 Aprilie. APELUL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI cegretier COMUNIST FRANCEZ CĂTRE POPORUL FRANCEZ Paris, 30, (Agerpres). — TASS transmite: • Comitetul Central al Partidului Comunist Francez a adoptat la şedinţa sa plenară un pel către poporul francez, în care se spune: , Noua ocupaţie — ocupaţia de către trupele americane —, se extinde în momentul de faţă în 55 departamente din Franţa. Războiul murdar împotriva Vietnamulu, care are drept scop să consolideze bazele sdtrategice ale statului major american din Asia, a costat până acum mii de miliarde de franci şi torente de sânge. Guvernul se pregăteşte să trimeată soldaţi din unităţi regulate în Indochina şi pentru aceasta, în ciuda protestului poporului a stabilit serviciul militar de 18 luni şi intenţionează să-l prelungească la 2 ani. Guverntul francez respinge în mod sistematic toate propunerile sovietice cu privire la demilitarizarea Germaniei, la reducerea — sub control — a înarmărilor marilor puteri, la interzicerea armei atomice, precum şi propunerea care se referă la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Guvernanţii ţării în frunte cu leaderii socialiştilor — se spune in apel — pregătesc terenul pentru candidatul la dictatură de Gaulle, omul care doreşte să instaureze in Franţa un vagan fascist pentru a duce războiul. Apelul subliniază situaţia grea a poporului francez care geme sub povara impozitelor mari, ce au crescut în urma majorării cheltuielilor de război, cheltuieli ce au sport în ultimii patru ani de la 200 miliarde la 800 miliarde franci. Pentru înfăptuirea unei politici depace și bunăstare sunt necesare: încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri; anularea tuturor acordurilor care limitează independenţa Franţei — Planul Marshall, Pactul Atlanicului de Nord, planul Schuman, etc, şi înfăptuirea împreună cu popoarele din toate ţările, a unei politic de prietenie şi schimburi comerciale pe bază de paritate. Înfăptuirea progresivă a reducerii înarmărilor ale marilor puteri şi preîntâmpinarea înarmării Germaniei Incheerea unui tratat de alianţă şi prietenie între Franţa şi URSS-încheierea imediată a păcii cu Vietnamul şi reîntoarcerea în patrie a soldaţilor din corpurile expediţionare care operează în Coreea şi Indochina. Apelul cheamă pe toţi francezii să se unească in jurul Partidului Comunist pentru a salva cauza păcii. SCRISOAREA DE PROTEST A GUVERNULUI BULGAR ADRESATĂ SECRETARIATULUI O. N. U. Sofia 30 (Agerpres). — TASS transmite: "Mlaclo Nelcev, ministrul afacerilor externe al R. P. Bulgaria, a tri.:.is secretariatului ONU ,o scrisoare de protest împotriva activităţii autorităţilor greceşti şi serviciilor oficiale ale Statelor Unite şi Angliei în Grecia, precum şi împotriva activităţii „Comisiei ONU pentru Balcani", îndreptată împotriva suveranităţii şi independenţei Republicii Populare Bulgaria. * In scrisoare se subliniază că autorităţile greceşti încurajate de serviciile Statelor Unite şi Angliei în Grecia, instruesc, organizează şi trimit în R. P. Bulgaria grupuri de spioni şi sabotori. Aceasta se vede din procesul grupului de spioni şi sabotori al lui Koju Kojev, care a avut loc în faţa tribunalului raional din Sofia între 31 Martie — 2 Aprilie a. c. In mărturisirile lor, acuzaţii au dat cifre care aruncă lumină asupra activităţii aşa numitei „Comisii ONU pentru Balcani". Printre alte lucruri, ei au declarat că la sfârşitul anului 1948, ei au fost interogaţi în oraşul Alexandrupolis de către membrii „Comisiei ONU pentru Balcani". Membrii Comisiei s-au interesat de date şi informaţii secrete- Guvernul bulgar, se spune în scrisoare, a arătat în numeroase ocazii existenţa ilegală a „Comisiei" susmenţionate, subliniind faptul că ea se folosea de surse de informaţii cu totul neserioase pentru a calomnia politica iubitoare de pace a R. P. Bulgaria. Mărturisirile mai sus menţionate ale acuzaţilor confirmă încă odată adevărul acestor afirmaţii şi guvernului bulgar. Ministerulafacerilor externe al R. P. Bulgaria, continuă scrisoarea, a atras de nenumărate ori atenţia secretariatului ONU asupra faptului că autorităţile militare şi poliţia grecească folosesc elemente fasciste şi criminali fugiţi din Bulgaria şi care şi-au găsit refugiu în Grecia, organizându-i în grupuri banditeşti şi trecându-i clandestin în R. P. Bulgaria pentru a conduce activitatea subversivă şi de spionaj. Ministerul afacerilor externe al R. P. Bulgaria, scrie în încheiere scrisoarea, după instrucţiunile guvernului său, informează secretariatul ONU despre această activitate a autorităţilor oficiale greceşti, a serviciilor oficiale ale Statelor Unite şi Angliei, precum şi a „Comisiei ONU pentru Balcani" îndreptată împotriva suveranităţii şi independenţii R. P. Bulgaria şi împotriva păcii în Balcani. Ministerul afacerilor externe cere secretariatului ONU să aducă la cunoştinţa tuturor membrilor ONU textul acestei FASCIŞTII TITOIŞTI TRIMIT BANDE DE SPIONI ŞI SABOTORI ÎNARMAT PE TERITORIUL R. P. BULGARIA Nota de protest a guvernului bulgar SOFIA, 28 (Agerpres). — TASS transmite : Agenţia Telegrafică Bulgară anuntă că ministerul afacerilor externe al Republicii Populare Bulgaria a adresat guvernului iugoslav, prin ambasada iugoslavă din Sofia, o notă în care se spune: " De la 14 Aprilie până la 20 Apriile 1951, tribunalul regional din Sofia a judecat în şedinţ, publică procesul unui grup de criminali care au trecut din Iugoslavia în PP Bulgaria pentru a desfăşura acţiuni de spionaj şi sabota). Din grup făceau parte şi elemente fasciste care urmăreau să reinstaureze vechiul regim, precum şi următorii criminali care au fugit din Republica Populară Bulgaria: Nikifor Baluţev, Piotr Moldovanov, Vasili Evtimov şi alţii. Din informaţiile culese şi din depoziţiile acuzaţilor Înşişi s-a stabilit că organe oficiale iugoslave ca UDB (poliţia secretă titoistă), organele de frontieră iugoslave, organele partidului titoist şi altele au procedat la recrutarea şi trimiterea de spioni şi trădători în RP Bulgaria. Spionii şi sabotorii erau înarmaţi de autorităţile de frontieră iugoslave potrivit însărcinărilor lor. Trecerea frontierei era organizată şi înfăptuită de autorităţile de frontieră iugoslave. Spionii şi sabotorii aveau ordinul să reziste până la capăt în cazul in care ar fi fost descoperiţi şi, în caz extrem, să se sinucidă. Datorită înaltei conştiinţe politice a populaţiei bulgare din regiunea de frontieră şi vigilenţei autorităţilor de frontieră bulgare, sus numiţii spioni şi sabotori au fost arestaţi şi făcuţi inofensivi. Ministerul afacerilor externe al Republicii Populare Bulgaria a adresat în repetate rânduri guvernului iugoslav note de protest împotriva actelor de spionaj şi sabotaj organizate de: autorităţile iugoslave şi îndreptate împotriva securităţii statului, independenţei naţionale şi regimului de democraţie populară din Republica Populară Bulgaria.’în loc să ia măsurile necesare şi să pună capăt acestei situaţii, guvernul iugoslav, prin politica sa ostilă, faţă de Republica Populară, aprobă şi încurajează acţiunile autorităţilor iugoslave respective. Nota atrage atenţia guvernului iugoslav asupra faptului că răspunderea pentru activitatea de spionaj şi sabotaj desfăşurată până în prezent, şi pentru lipsa de dorinţă de a lua măsuri pentru a-i pune capăt revine, în întregime guvernului iugoslav. UNIVERSUL Budapesta, 29, (Agerpres) — TASS transmite: La 27 Aprilie s-a deschis la Budapesta primul Congres al scriitorilor unguri. La Congres participă, în calitate de invitaţi, scriitorii sovietici Borş Polevo, Constantin Fedte şi Babaevski, precum şi reprezentanţi ai literaturii poloneze, bulgare, române, cehoslovace, din RD. Germană, Martte Andersen Nexo şi scriitorul brazilian Jorge Amado. Ministrul culturii din R.P. Ungară, Josef Darvas, a prezentat un raport asupra situaţiei literaturii ungare după eliberarea ţării. Secretarul general al Uniunii scriitorilor ungur Gabor Deveceri a prezentat un raport asupra muncii organizatorice a Uniunii. La şedinţa din 27 Aprile a luat cuvântul Boris Polevoi, laureat al Premiului Stalin. In numele scriitorilor sovietici el a salutat călduros pe scriitorii unguri care luptă pentru pace în întreaga lume și pentru construirea socialismului. Discursul lui Polevoi a fost subliniat de nenumărate ori cu ovațiuni, în cinstea Uniunii Sovietice și a Marelui Stalin. SERVICIU RELIGIOS DE PAŞTI LA MOSCOVA MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS transmite: Alexei, patriarhul Moscovei şi al întregii Ruşi, a oficiat serviciul religios de Paşti la catedrala din Moscova împodobită de sărbătoare. In cursul serviciului religios a fost citit mesajul de Paşti adresat de Patriarhul Alexei întregului cler şi credincioşilor bisericii ortodoxe ruse. ŞTIRI EXTERNE • PARIS, 28 (Agerpres). — Tass transmite: Ziarul LE MONDE relatează că în portul Casablanca a sosit un vas american pe care se află 1.000 soldaţi americani. • MINSK, 28 (Agerpres). — Tass transmite: In principalele oraşe din RSS Bielorusă a început Festivalul filmelor din ţările de democraţie populară. Vor fi prezentate numeroase filme printre care filmul polonez „Cântece interzise”, filmul chinez „Frontul invizibil”, filmul bulgar „Fuga din captivitate”, precum şi filmele documentare „Germania democrată” şi „Cehoslovacia nouă”. • MOSCOVA, 28 (Agerpres).— TASS transmite: La 27 Aprilie a părăsit Moscova, plecând la Budapesta o delegaţie de scriitori sovietici, compusă din Boris Polevoi (conducătorul delegaţiei), Constantin Fedin şi Semîop Babaievski. Delegaţia va lua parte la lucrările primului Congres al Uniunii Scriitorilor din RP Ungară. ^ Rangoon 28 (Agerpres). — Detaşamentele de partizani din Birmania şi-au intensificat activitatea. Agenţia REUTER anunţă că partizanii au ocupat recent localitatea Kyaukpyu, situată pe o insulă din largul coastei occidentale a Birmaniei. Trupele guvernamentale au rezistat 24 ore, fiind silite în cele din urmă să părăsească poziţiile. Guvernul a trimis întăriri. • PARIS, 30 (Agerpres). — Tass transmite : Ziarul L’HUMANITE DIMANCHE anunţă că până în prezent au fost subscrişi 3.000.000 franci pentru fondul de ajutorare a presei democrate. Subscripția continuă. SPORT La Bucureşti şi la Sofia Dubla întâlnire internaţională de football bulgaro-română s-a terminat cu două identice rezultate de egalitate: 0-0 întâlnirea dintre echipele de football ale Casei Centrale a Armatei Bucureşti şi Casei Centrale a Armatei Populare bulgare Sofia desfăşurată Duminică după amiază pe Stadionul Republicii, s’a bucurat de un cadru sărbătoresc şi s’a terminat la egalitate : 0-0. Porniţi favoriţi întrucât în actualul sezon s’a dovedit în excelentă formă, bucureştenii n'au reuşit însă să străpungă nici odată apărarea oaspeţilor, fiind obligaţi să se mulţumească cu un scor ,,alb“. Privită prin prisma partidei dintre Flamura Roşie Arad şi Flamura Roşşie R.P.U. disputată cu câteva zile , urmă întâlnirea C.C.A.-T.D.N.V. a fost superioară — sub aspect tehnic şi tactic — fără să se ridice însă la înălţimea unui joc internaţional. Militarii bulgari au practicat un football simplu, fără înflorituri, beneficiind de o foarte bună condiţie fizică ceea ce le-a permis să alerge mult, fiind permanent acolo unde era şi mingia. In plus , s’au dovedit superiori în jocul de cap. Oaspeţii n’au aplicat decât într’o mică măsură tactica schimbului de locuri şi n’au avut finalitate în acţiuni. Din această cauză au tras iar de tot la poartă, Voinescu nefiind obligat să intervină decât de câteva ori. In orice caz, faţă de comportarea din trecut, football-ul bulgar este în vizibil progres. Bucureştenii de cealaltă parte s’au prezentat mai slab decât în întâlnirea din campionat. Jucătorii au acţionat timid, fără convingere, echipa n’a arătat acelaş echilibru între compartimente, cu care ne obişnuise şi atacanţii au căzut în aceeaşi greşală ca şi oaspeţii, trăgând rar şi imprecis la poartă. Este drept însă că apărarea lui T.D.N.V. a fost foarte bună, a marcat sever pe bucureşteni şi n’a rertunţat nici un moment la mingle luptând pentru lămurirea oricărei situaţii. Lipsită de serviciile lui Apolzan, C.C.A. a trebuit să-l treacă în urmă pe Balint şi din această cauză linia intermediară nu a mai susţinut suficient atacul. Bucureştenii au fost superiori în aplicarea tacticei schimbului de locuri, dar apărarea oaspeţilor nu s-a lăsat deloc înşelată păstrându-şi permanent locurile. Rezultatul de egalitate este just, ei oglindind fidel desfăşurarea partidei. Raportul loviturilor de colţ a fost favorabil oaspeţilor cu 3-2 (1-1). Faze demne de reţinut sunt cea din minutul 36 când Zavoda II a atins mingia cu mâna în careu, Borcov a executat slab lovitura de la 11 m, şi Voinescu a respins în corner ; din min. 57 când Bădeanţu a trimes balonul peste poarta goală; din minutul 72 când Iancov a tras în bară ; din minutul 81 când Kikimanov a plonjat în picioarele lui Roman salvând o situaţie grea şi două minute mai târziu când Milanov a pierdut ocazia de a înscrie trăgând puternic alături de poartă. S-au remarcat Manolov, Vasiliev, Iancov şi Kiklmandv de la oaspeţi în timp ce bucureştenii au avut cei mai buni jucători în Balint, Zavoda I şi Voinescu. D. Şt. Geac (Bucureşti) a avut o misiune uşoară. D-sa a condus corect formaţiile următoare : T.D.N.V. : Kikimanov, Ţvetcov, Nasev, Tanov, Manolov, Stoianov, Milanov, Iancov, Bojcov (Ştefanov), Vasiliev (Bojcov), Rusev. C.C.A. : Voinescu, Zavoda II, Ro deanu, Moldovan, Balint, Bone, Moldoveanu, Roman, Drăgan, Zavoda I, Bădeanțu. In Capitala R. P. Bulgaria s’a înregistrat acelaş rezultat, Dinamo Bucureşti terminând la egalitate cu Dinamo Sofia : 0-0. întâlnirea s’a desfăşurat în faţa unui mare număr de spectatori, şi a avut faze frumoase, rezultatul fiind just. Dinamo Buc. a avut mai multe ocazii de a mărea, însă apărarea gazdelor a fost forte bună respingând toate atacurile. In timp ce bucureştenii şi-au bazat acţiunile pe tehnica şi schimb de locuri, Dinamo Sofia a jucat în forţă şi cu viteză. De reţinut că în prima repriză Titi Popescu a înscris un punct pe pe care însă arbitrul l-a anulat pe motiv de off-side, şi că Sura a tras mai târziu în bară. Din echipa Dinamo Bucureşti s-au remarcat Farmati, Petchovschi, Marinescu şi Nicuşor. Bucureştenii au aliniat următoarea formaţie : Fuhleiter, Ambru,Fruthi, Farmati, Băcuţ, Marinescu, Petchovschi, Bartha, Nicuşor, Popescu (Szőke), Fierea, Sura. In întâlnirea internaţională de lupte Dinamo (Bucureşti) a întrecut „Cornik” (R. Poloni) cu 80 Luni dimineaţa în sala Fioreasca în faţa unui public numeros s-a desfăşurat întâlnirea internaţională de lupte între asociaţiile sportive „Dinamo“ din Capitală şi reprezentativi minerilor polonezi „Gornik“. Gazdele cu o echipă omogenă au reuşit să întreacă pe oaspeţi cu scorul de 8—0. Iată rezultatele tehnice : CAT. MUSCA : CIOSA D. (D.) învinge la puncte pe ROKITA A. (G). CAT. COCOȘ : HORVATH FR. (D.) întrece la puncte pe TOBOLA R (G.). CAT. PANĂ : BĂTRÂN (D.) este declarat învingător in faţa lui GONGZIK (G). CAT. UŞOARA : CUC D. (D.) învinge prin tuş în min 5.30 pe STRUZEK (G.). CAT. SEMI MIJLOCIE: POPOVICI N. (D.) învinge la puncte pe GOLAŞ A. (G.). CAT. MIJLOCIE : BELUŞICĂ M. (D.) învinge prin tuş în min 2 pe GRYT (G). CAT. SEMIGREA : LAZAR BUJOR (D.) câştigă prin tuş min. 7,30 h, faţa lui BIELAŞ (G.). CAT. GREA : COCOS FR. (D.) câştigă la tuş prin ruperea podului în min. 1.30 în faţa lui URGAGZ (G.). Finalele Campionatelor R. P. R. de „Să Întâmpinăm 1 Mai” Duminică, 29 Aprilie la Mamaia lângă Constanţa s-au desfăşurat finalele importantei competiţii, Campionatul R-P.R. de cross’„Să întâmpinăm 1 Mai“. Un numeros public format din oameni ai muncii din regiunea Constanţa, a urmărit cu interes întrecerile tineretului sportiv, întreceri închinate marii sărbători a solidarităţii celor ce muncesc din lumea întreagă. Lupta pentru primul loc a fost vie în probele de juniori şi junioare, care au revenit respectiv tinerilor Grigore Cojocaru (Progresul Timişoara) şi Miclea Maria (Constructorul Bucureşti)Problema Campionilor R.P.R. de cross seniori şi senioare pe anul 1951, a fost rezolvată cu destulă uşurinţă de câştigătorii întrecerii — Dinu Cristea (Metalul Bucureşti) şi Edith Treyball (Progresul Timişoara). Iată lista primilor sosiţi în fiecare probă: JUNIORI: 1. G. Cojocaru (Progresul Tim.) 11.08.2. 2. F. Haglauer (FI. Roşie Arad); 3- T. Scerbinski (Progresul Oraşul Stalin) JUNIOARE: 1. Miclea Matia (Constr. Bucureşti) 4.21,8; 2. Petrescu Florentina (Constructorul Bucureşti); 3. Kellerman Elena (Progresul Brăila). SENIORI: Dinu Cristea (Metalul Bucureşti) 29 09,2; 2. C. Mureşan (Met. Oraşul Stalin); 3- Dumitru Vasile (Dinamo Bucureşti). SENIOARE: 1. Edith Treyball (Progresul Tim.) 5.31,8; 2. Cleopatra Jurcă (Loc. CFR Bucureşti); 3. Marcu Tudora (Spartac Călăraşi). cross IHMINAREA PRIMELOR INSIGNE G.M.A. ASPIRANŢILOR DIN CAPITALĂ Sala Fioreasca din Capitală a găzduit Vineri seara o nouă festivitate a tineretului sportiv din ţara noastră. Peste 4000 de oameni ai muncii, tineri şi vârstnici, au aplaudat cu însufleţire pe primii aspiranţi din Bucureşti care trecându-şi in cinstea zilei de I Mai şi a aniversării Partidului, toate normele Complexului G-M-A., au primit frumoasele insigne, mult râvnite şi cu nerăbdare aşteptate. Seara de Vineri 27 Aprilie 1951 va rămâne mereu întipărită în amintirea celor care au fost prezenţi atunci în sala Fioreasca. Va rămâne această zi, o dată însemnată în istoria mişcării noastre sportive, zi de primă încununare apregătirii asidue pe care tineretul nostru sportiv o efectuează în mod continuu pe terenurile de sport, pentru a deveni apt pentru muncă şi apărarea Republicii noastre Populare. La demonstraţia de astăzi, cu prilejul zilei de 1 Mai, cei peste 2000 de aspiranţi — acum purtători — vor defila purtând cu mândrie pe piepturile lor, insigna G.M.A. MEMENTO Repertoriile Operei şi Teatrelor OPERA DE STAT MARŢI : Macul Roşu în sala Operei, orele 19,30 ; orele 17 în Parcul de Cultură Concert de Estradă — solişti, cor, balet, orchestră. MIERCURI : Cneaz Igor. JOI : Boema. VINERI : Macul Roşu. SAMBATA : Rigoletto. DUMINICA : Tosca (Matineu ora 10,30 dim.) Ivan Susanin (seara). LUNI, 7 Mai : Eugen Oneghin. TEATRUL NAŢIONAL (SALA COMEDIA) MARŢI, 1 Mai (seara): Cetatea de foc. TEATRUL NAŢIONAL (Sala TINERETULUI) MARŢI: Nevestele veselie din Windsor. MIERCURI: Nevestele vesele din Windsor. JOI (ora 3 d.a.): Dealul vrăbiilor (reţinut; (seara): Nevestele vesele din Wicndsor. VINERI: Inşir’te mărgărite. SAMBATA: Nevestele vesele din Windsor. DUMINICA (ora 10 dim.): Imşir’te mărgărite; (ora 3 d. a.): Dealul vrăbiilor (reţinut); (seara): Dealul vrăbiilor. LUNI: Inşir’te mărgărite. TEATRUL NAŢIONAL (STUDIO) MARŢI, 1 Mai: Undeva într’o ţară. MIERCURI: D’ale carnavalului. JOI: D’ale carnavalului. VINERI: D’ale carnavalului. SAMBATA: D’ale carnavalului. DUMINICA (ora 10 dim.): Egor Bulaciov şi alţii; (matineu): Bătrâneţeabuciumată; (seara): D’ale carnavalului. LUNI: D’ale carnavalului. TEATRUL ARMATEI (sala din Bd. Magheru 20) MARŢI Vocea Americii TEATRUL ARMATEI (Sala din strada Uranus 6) MARŢI Zola. TEATRUL DE REVISTA In fiecare seară, Bucureşti, ce drag îmi eşti. TEATRUL DE PĂPUŞI „ŢĂNDĂRICĂ“ (pasagiul Comedia) MARŢI ora 20,30 Circul Atlantic. TEATRUL EVREESC DE STAT In fiecare seară ora 20. Poporul nră CIRCUL KRATEYL In fiecare seară şi matineu Program nou de atracţiuni. CINEMATOGRAFE AIDA : cei 7 viteji. APOLLO: Petrolierul Derbent. ARTA : Doi camarazi AVRIG: Undeva în Europa. CAPITOL: Poveste muzicală. CULTURAL: Misiunea secretă. DACIA: Departe de Moscova. FLACARA: Campionul boxului. FLORIDA: Departe de Moscova. IZBANDA: Departe de Moscova. LUMINA: Teatrul animalelor. LIRA: Pumnul de fier. MARNA: Festival al Filmului sovietic. MARCONI: Departe de Mosocova. MIORIŢA: Departe de Moscova. MOŞILOR: Balerina. 7 NOEMBRIE: Cântece interzise. NONI: întâlnire pe Elba. ODEON : Circul. PATRIA: Festival al Filmului sovietic. PAX: Cel 7 viteji. GRADINA PROGRES: Departe de Moscova. POPULAR: Grăuntele fermecat. RAHOVA: Petrolierul Derbent. SCALA: Departe de Moscova. TRIANON: Departe de Moscova. TIMPURI NOI-Bulevard: Vitamina A, B, C,; Pionier nr. 2; Pană de vultur; Potecile animalelor. TIMPURI NOI-Grivița: Poveste din pădure. UNIC: Departe de Moscova. UNIREA: Inima noastră. VICTORIA: Misiunea secretă. VOLGA: Patriotul (seria I-a). MUZEE MUZEUL SATULUI sos. Klseleff nr. 20 deschis Joi orele 16—20. Duminica orele 10.00—19.00. MUZEUL NAȚIONAL DE ARTA POPULARA str. Monetăriei nr. 1, I puin şos. Klseleff deschis Marţi, Miercuri, Joi, Vineri, Sâmbătă, orele 16.00—20.00. Duminică orele 10.00— 20.00 MUZEUL DE ARTA RPR Galeria Naţională calea Victoriei Piaţa Republicii deschis zilnic 11.00—19.00. Luni Închis. Pentru grupe intrarea liberă. X.S. CONSIGNAŢIA BUCUREŞTI Cumpără şi primeşte în consignaţie în BULEVARDUL REPUBLICII Nr. 5 Telefon 4.21.43 Textile, metraje, îmbrăcăminte de damă şi bărbătească, lenjerie de corp şi pat, covoare, tablouri, porcelanuri, servicii de masă de orice fel, bibelouri, obiecte de artă, bijuterii de orice fel, aparate de foto şi proecţie, acordeoane, viori, basuri, iazuri, binocluri, aparate de desen, maşini de cusut, etc. BULEVARDUL MAGHERU Nr. 3, Telefon 6.05.49 — Bijuterii, ceasuri, argintărie CALEA VICTORIEI Nr- 61, Telefon 6.32 71 Mobilă diferită, obiecte de artă, tablouri, covoare bibelouri, servicii de masă fine. MIHAI BRAVU Nr. 27, Telefon 1.43.38 — Mobilă diferită şi maşini de cusut. CALEA VĂCĂREŞTI Nr. 5, Telefon 6.51 41 — Mobilă diferită şi maşini de cusut. CALEA RAHOVEI Nr- 397, Telefon 6.48.64 — Mobilă diferită şi maşini de cusut. CALEA GRIVIŢEI Nr. 330 — Mobilă diferită şi maşini de cusut. STRADA DOAMNEI Nr.19. Telefon 3.49.58. Tehnice, mecanice, strunguri, orezmaşini, raboteze, prese excentrice şi hidraulice, universale de strung şi bormaşini, cuţite de strung, oţeluri, truse de atelier, chei fixe, alezoare fixe şi reglabile, burghie, petromaxuri, etc. Motoare electrice şi cu explozie, transformator, compresoare, polizoare, bormaşini de banc şi electrice, automate de protecţie, voltmetre, ampermetre, aparate de măsură de orice fel, aparate de radio, amplificatoare, pikupuri, frigidere, cabluri, etc. Maşini de scris de birou şi portabile, maşini de calculat şi adunat manuale şi electrice, maşini de contabilizat. Instrumente medicale, aparate Roentgen, ultra scurte, ultraviolete, cabinete dentare, microscoape, etc. Piese de auto, rulmenţi, etc. CALEA GRIVIŢEI Nr. 151, Telefon 5.2888 Textile, metraje, îmbrăcăminte de damă și bărbătească, lingerie de corp şi pat, porcelanuri, bijuterii, ceasuri, etc. PENTRU OBIECTE MARI, SE TRIMIT PREŢUITORII LA DOMICILIU SUCURSALE IN PROVINCII: ARAD Str. Mihail Eminescu 4 BACAU Str Mihai Viteazu Nr. 94 BRAILA Str. Republicii Nr. 27 CLUJ Str. 30 Decembrie Nr- 2 CRAIOVA Calea Lenin Nr. 29 CONSTANTA Str Ştefan cel Mare 47 GALAŢI Str. 1 Mai Nr. 21 CUMPĂRA ŞI PRIMEŞTE IN CONSIGNAŢIE Textile, îmbrăcăminte, lingerie, încălţăminte, covoare, obiecte de arta, bibelouri, bijuterii, ceasuri, obiecte casnice, mobile, tehnice, mecanice, electrice aast©, etc. IAŞI Str. Republicii Nr. 4 ORADEA B-dul Republicii Nr- 11 ORAŞUL STALIN Piaţa 23 August Nr. 7 PLOEŞTI Str. Emil Zola Nr. 4 SIBIU Str I. V. Stalin Nr. 16 TG-MUREŞ Piaţa Eroilor Sovietici 34 TIMIŞOARA Str. 30 Decembrie Nr- 6 TEATRUL de REVISTAI Bucureşti, ce drag imi eşti li I cu N. STROE Joi şi Sâmbătă ora 4.15 MATINEE POPULAR Biletelâ@ Sa Sei 45—95 TEATRUL DE STAT PREMIERA LOTERIAdeST*fcrm Anunț important Din cauza sărbătorilor de primăvară, tragerea LOTO-ULUI SAPTAMANAL, ce urma să aibă loc Luni 30 Aprilie a.c., seamănă pentru ziua de 2 Mai ora 1S. g| Viza buletinelor câștigătoare se face tot până Sâmbătă 5 Mai ora 13, iar plata până la 20 Mai a c INSTITUTUL DE STUDII SI PROECTARI ENERGETICE cumpără: Cărbuni heliografe 13 mm. Ofertele se vor depune în Bd. Republicii Nr. 29, etajul III, camera 13. AVIZ Cu începere de la data de 25 Aprilie a.c. s-au pus în vânzare CEASORNICE DE MARE PRECIZIE (15 rubine) marca „POBEDA“ importate din U.R.S.S. produs al primei fabrici de ceasornice Kirov-Moscova. Magazinele de desfacere pentru capitală sunt: Ferometal — Bd. G-ral. Magheru Nr. 10; Ferometal — Cal. Victoriei Nr. 48—50. Ferometal — Cal.Griviţei Nr. 173. Consignaţia — Bd. G-ral Magheru Nr. 3. Deasemenea se mai găsesc pe vânzare la magazinele Feroimice — Secţia sport — din principalele oraşe din ţară şi centrale muncitoreşti. ÎNTREPRINDEREA COMERCIALĂ DE STAT FEROMETAL „întreprinderea Poligrafică Nr. 15“ (Universul) Intr Industrială de Stat, Str Brezoianu Nr. 23-25