Universul, august 1951 (Anul 68, nr. 178-203)

1951-08-01 / nr. 178

A T D/W MINUNATELE REALIZĂRI ALE AGRICULTURII SOVIETICE Strângerea recoltei in colhozurile lituaniene Mecanizarea muncilor de recoltare a sporit în mare măsură in R.S.S. Lituania. In colhozuri se construesc noi arii pentru batozele electrice. In prezent, în colhozurile lituaniene lucrează mii de tractoare pe cea mai bună calitate. In comparaţie cu anul 1945, numărul combinelor a crescut aproape de 30 de ori. Numai anul acesta SM.T.-urile au fost dotate cu 400 de combine şi mii de maşini noi. Datorită înaltei mecanizări a crescut nivelul agriculturii şi productivitatea muncii colhoznicilor. In prezent, în colhozurile lituaniene, consumul mâinii de lucru este de 4 ori mai redus decât înainte, în gospodăriile ţărăneşti individuale. Inginerii sovietici au construit o maşină pneumatică plutitoare pentru descărcarea cerealelor In portul fluvial al Moscovei ,a terminat experimentarea unui nou agregat pentru descărcarea cerealelor — descărcătorul pneumatic plutitor, construit de inginerii sovietici. Noua maşină şi-a dovedit marile ei calităţi de exploatare. Puternicul agregat prelucrează 100 tone de cereale pe oră. El absoarbe cerealele din cala vasului şi trecăndu-le printr’uft filtru special, pentru a le curăţi de praf, le depune în vagoanele de cale ferată. Intr’un viitor apropiat vor fi utilate cu asemenea maşini pneumatice numeroase porturi fluviale din U.R.S.S. Colhoznicii armeni pun in cultură zeci de mii de hectare de pământ Colhoznicii din Armenia pun in cultură numeroase pământuri neexploatate, considerate înainta neroditoare. Folosind puternica tehnică agricolă acordată de stat, ţăranii asanează pământurile mlăştinoase, defrişează tufişurile, strâng pietrele. Numai în primăvară anului curent a fost pusă în cultură o suprafaţă de circa 7.000 hectare, înainte în paragină. In cursul acestui an, colhozurile din Armenia vor pune In cultură încă seci de mii de hectare din acest, pământ. Datorită acestui lucru suprafața semănăturilor de grâu din Republică va crește cu 29 la sută. împotriva teroarei fasciste Relatările corespondenţilor din New-York ai ziarului „Pravda“ MOSCOVA, 31 (Agerpres), — TASS transmite: Ziarul PRAVDA publică un articol al corespondenţilor sâi din New York, Filippov şi Litoşko, intitulat „împotriva teroarei fasciste“. Corespondenţii subliniază că aţâţătorii la război americani, temân f lua de creşterea mişcării antirăzboinice in Statele Unite, recurg împotriva luptătorilor activi pentru pace şi pentru drepturile democratice ale poporului, la metoda vădit fascistă a bastonului de cauciuc. După ce au întemniţat pe fruntaşii Partidului Comunist din Statele Unite, Dennis, Williamson, Gabes, Davies, Stachel, Potash şi Winter, autorităţile americane pregătesc febril în momentul de faţă o nouă înscenare împotriva grupului celorlalţi fruntaşi ai Partidului Comunist din Statele Unite, arestaţi la 20 iulie, încercând să termine cât mai repede cu curajoşii luptători pentru pace şi libertate, judecătorii americani au renunţat până şi la masca legalităţii. După cum se ştie, Constituţia Statelor Unite prevede dreptul de punem în libertate pe cauţiune înaintea procesului. Totuşi autorităţile judiciare americane au lipsit pe fruntaşii Partidului comunist de acest drept, precum şi de dreptul de a-şi alege avocaţii. În aceste ane — scriu corespondenţii in continuare — presa reacţionară americană dă dovadă de un zel deosebit în aţâţarea isteriei anticomuniste. Acum câteva zile, presa murdară a lui Hearst a cerut pedeapsa cu moartea pentru toţi militanţii activi ai Partidului Comunist din Statele Unite. Comisia profascistă a Camerei Reprezentanţilor pentru cercetarea activităţilor antiamericane a publicat o nouă listă a organizaţiilor „subversive“ din Statele Unite. Prin aţâţarea isteriei anticomuniste şi prin persecutarea comuniştilor, reacţionarii americani speră să intimideze poporul american şi să înăbuşe voinţa sa de luptă împotriva politicii agresive a cercurilor conducătoare din Statele Unite. Totuşi, faptele dovedesc că speranţele reacţiunii sunt sortite eşecului. Persecutarea fruntaşilor Partidului Comunist, luptători curajoşi pentru pace şi libertatea poporului american, au provocat proteste de masa din partea diferitelor cercuri ale opiniei publice americane. Organizaţiile sindicale, de femei, de tineret, culturale şi religioase protestează împotriva persecutării fruntaşilor Partidului Comunist. La 25 iulie, Consiliul Naţional al muncitorilor pe tărâmul artelor, ştiinţelor şi profesiunilor libere a organizat un meeting la Carnegie Hall una din cele mai mari sttri de concert din New York. Cei peste 3.560 participanţi la meeting au înfierat persecutarea fruntaşilor Partidului Comunist şi au cerut abrogarea legii fasciste Smith. În toate oraşele mari din Statele Unite vor avea loc in curând meciutrguri de mase similare. în ciuda isteriei anticomuniste, a teroarei si intimidărilor, oamenii muncii din statele unite îşi ridică glasul în apărarea Partidului Comunist — apărător cinstit şi ditiz al păcii, progresului și intereselor vitale ale poporului american. . a- A La Berlin au loc ultimele pregătiri in vederea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace BERLIN, 31 (Agerpres) — TASS transmite: La Berlin au loc ultimele pregătiri în vederea celui de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace, care se va deschide la 5 Augusţi In aceste zile ziarele democratice din Ceran consacră Festivalului pagini întregi. Enrico Berlinguer, preşedintele Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat, a declarat într’un interview acordat ziarului NEUES DEUTSCHLAND şi altor ziare berlineze, că apropiatul Festival care este o sărbătoare grandioasă a tineretului luptător pentru pace şi un viitor fericit, depăşeşte prin însemnătatea şi amploarea sa toate întâlnirile internaţionale ale tineretului care au avut loc până în prezent. Berlinguer a subliniat, între altele, că pe lângă cei 2.000.000 titifere şi tineri gerrmafii printre care 1OO.OOO tinere şi tineri din Dermania Occidentală, la Festival vor participa cu mai puţin de 26.000 delegaţi străini, reprezentând peste 90 ţări. La Festival vor fi reprezentate toate ţările europene, 17 ţari din America Latină şi 38 coloniale. La Festivalul Mondial vor participa pentru prima dată delegaţii din Transiordania, Surinam, Groenlanda, Etiopia, Togo, Cambodge, Siam şi dintr-o serie de alte ţari coloniale. Prin proporţiile şi diversitatea programului său, acest Festival va întrece pe toate cele precedente. Zilnic vor avea loc la Berlin aproximativ 180 competiţii sportive, programe artistice, concerte, mee- Unguri, etc. Mii de delegaţi se află in prezent in drum spre Berlin. Numeroase delegaţii de tineri in drum spre Berlin MOSCOVA, 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 30 iulie, delegaţiile tineretului din R.P.D. Coreeană, R.D. Vietnameză, R.P. Mongolă şi Tailanda care se aflau în trecere prin Moscova, au plecat la Berlin la cel de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentrupace. VIENA, 31 (Agerpres). — TASS transmite, în cinstea celui de al treilea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru pace, tineretul din Italia. Austria. R.P. Albania, R.P. Bulgaria, R.P.R., R.P. Ungară Şi R. Cehoslovacă organi- Bdazîi „Ştafeta Păcii“. Unul dintre itinerarul ştafetei a început in Italia. La frontiera austro-italiană, tineretul italian a predat ştafeta tinerilor şi tinerelor din Austria. La 29 iulie a sosit la Viena o coloană de ciclişti şi motociclişti purtând drapelul Federaţiei Mondiale a Tineretului Democrat şi pancarte pe care erai scris în diferite limbi „Pace!“, „Pace!", „Face!“. Participanţii la ştafetă au fost întâmpinaţi cu căldură de populaţia capitalei Austriei. La Viena a avut loc un meeting, care s-a desfăşurat sub semnul intuţirii unităţii tineretului in lupta pentru pace. La Bratislava, tineretul austriac va preda,ştafeta tinerelor şi tinerilor cehoslovaci. In acelaş timp vor sosi la Bratislava participanţii la cel de al doilea itinerariu al „ştafetei păcii" reprezentând: R.P. Albania, R.P. Bulgaria, Republica Populară România, R.P. Ungară, R. Cehoslovacă. De la Bratislava „Ștafeta păcii" va fi dusă la Berlin. Inmânarea premiilor la Festivalul Internaţional al Filmului Karlovy )Vanui, 31 ( Agerpres). CASS transmite: La 29 iulie a avit loc la Karlovy- Vary o şedinţă solemnă în cadrul căreia ţ’n dat citire hotărîrii juriului celui de al 6- ia Festival Internaţional al Filmului şi a avut loc inmânarea premiilor Festivalului. La şedinţă au asistat: Vaclav David, vicepreşedinte al Adunării Naţionale a R. Cehoslovace; Antonin Zapotocký, preşedintele Consiliului de miniştri al R. Cehoslovace, membri ai guvernului cehoslovac, precum şi preşedinta Comitetului partizanilor păcii din R. Cehoslovacă, Aneska Hodinova Spuma, preşedintele Consiliului naţional slovac Frantisek Kubacz. Au mai fost de faţă reprezentanţii diplomatici, delegaţii străine, şi reprezentanţi ai vieţii publice din R. Cehoslovacă. Şedinţa a fost deschisă de profesorul A. Brousil, preşedintele juriului, care a vorbit pe larg despre rezultatele Festivalului. Cinematografia sovietică, a spus Brousil, a prezentat la Festivalul din acest an noi opere remarcabile, datorită cărora arta cinematografică sovietică s’a situat în fruntea realizărilor culturii mondiale. Brousil a subliniat în continuare că toate operele valoroase prezentate în cadrul actualului Festival Internaţional al Filmului au fost create datorită influenţei rodnice a artei cinematografice sovietice. Brousil a trecut apoi în revistă cele mai bune filme ale R. P. Chineze, ale ţărilor de democraţie populară şi ale R. D Germane. Apoi, Brousil a dat citire hotărîrii juriului internaţional. Când Brousil a anunţat că „Marele Premiu al Festivalului“ a fost decernat filmului sovietic în culori „Cavalerul Stelei de Aur“, în sală au izbucnit aplauze furtunoase. Asistenţa s-a ridicat în picioare, ovaţionând în cinstea Uniunii Sovietice şi a conducătorului întregii omeniri progresiste, I. V. Stalin. Preşedintele Consiliului de miniştri al R. Cehoslovace, Antonin Zapotocky, a înmânat personal premiul regisorului filmului, Raizman. Încheind şedinţa, Antonin Zapotocky, preşedintele Consiliului de miniştri al R. Cehoslovace, a subliniat că Festivalul a fost o manifestare a forţei crescânde a lagărului mondial al păcii şi al progresului şi că a întărit şi mai mult prietenia între cineaştii progresişti din întreaga lume. — PRAGA, 31. (Agerpres). — CETERA transmite: Cu prilejul încheierii Festivalului Internaţional al Filmului, la Karlovy-Vary a avut loc un mare meeting care s-a desfăşurat sub lozinca apărării păcii. Hodinova-Spania, preşedinta Comitetului cehoslovac pentru apărarea păcii, a arătat însemnătatea celui de al 6-lea Festival Internaţional al Filmului în lupta pentru pace. Participanţii la meeting au adoptat în unanimitate un mesaj adresat Consiliului Mondial al Păcii şi o scrisoare de salut adresată lui Clement Gottwald, președintele Republicii Cehoslovace. ROLUL THE! ÎN PLANURILE IMPERIALIŞTILOR AMERICAN Moscovi, 31 (Agerpres). — TASS transmite : Ziarul KRASNAIA ZVEZDA publică în cadrul revistei evenimentelor internaţionale un comentar în legătură cu declaraţia făcută recent de ministrul afacerilor externe al Tivolei, Kuprulu, închestiunea participării Turciei la pactul Atlanticului de Nord. Declaraţia ministrului afacerilor externe al Turciei, care a vorbit despre întreaga intrare a Turciei în blocul Atlanticului de Nord ca despre o chestiune deja hotărîtă, nu este întâmplătoare a serii ziarul. Imperialiştii americani încearcă de câţiva ani să creeze un bloc militar al ţărilor mediteraniene şi un fel de filială a blocului Atlanticului de Nord, din care să facă parte Turcia şi Grecia. Washingtonul speră să folosească Turcia ca „un portavion” al său în Extremul Orient. Tratativele începute la cererea Statelor Unite între Washington, Londra şi Paris in legătură cu intrarea oficială a Turciei şi Greciei în blocul Atlanticului de Nord, au durat câteva luni. După cum anunţă postul de radio Paris, aceste tratative au luat sfârşit şi includerea celor două ţări în blocul militar agresiv organizat de imperialiştii americani va avea loc în curând. Cercurile conducătoare din Turcia aţâţă la maximum istoria războinică în ţară ca mijloc de „pre- gătire” pentru intrarea in acest bloc agresiv. Cercurile conducătoare din Turcia fac tot posibilul pentru a crea un sentiment de teamă şi nesiguranţă în rândurile populaţiei, ca o „justificare" a politicii pregătirilor de război. întreaga economie a ţării este trecută pe picior de război, se intensifică cursa înarmărilor şi persecutarea persoanelor progresiste Cheltuielile de înarmare cresc continuu. Ţara este acoperită de o reţea de şosele strategice, construirea de mari aerodromuri se desfăşoară într-un ritm accelerat la Adan şi în alte localităţi. Toate aceste fapte dovedesc că reacţionarii turci împing ţara pe calea participării active la pregătirile în vederea unui nou război. ANIVERSAREA ARMATEI POPEAI Grija guvernului şi poporului chinez pentru familiile celor căzuţi in lupta pentru libertatea ţării gu verniul R. P Chineze şi întreg poporul chinez afurdă o deosebită grijă familiilor revoluţionarilor şi ostaşilor Armatei Populare de Eliberare care au căzut in lupta pentru libertatea şi independenţa ţării, precum şi familiilor invalizilor de război. Agenţia CHINA NOUA anunţă ca în cursul anului trecut, autorafiţile populare municipale din Tienţin au plasat în câmpul muncii 2.700 membri ai familiilor revoluţionarilor si ostaşilor căzuţi pe câmpul de luptă. In afară de aceasta au fost reparate pentru ei 250 locuinţe, 4.076 copii au fost trimişi la şcoală şi 1.055 dintre ei au fost scutiţi de taxe şcolare. Numeroşi locuitori din Tienţin şi-au asumat obligaţia de a avea grjă de aceste familii. La SiciSciuan 1.080 membri ai familiilor luptătorilor care au murit pentru cauza revoluţiei au primit servicii permanente sau temporare. Aproximativ 2/3 din copiii acestor familii au fost scutiţi de taxe şcolare. Autorităţile populare din oraşul Cendu din China de Sud-Vest au contribuit cu peste 155.000 ting de orez la fondul pentru ajutorarea familiilor nevoiaşe ale revoluţionarilor şiostaşilor căzuţi pe câmpul de luptă. 800 copii ai acestor familii frecventează şcolile şi sunt scutiţi de taxe. Peste 1.600 membri ai acestor familii au căpătat de lucru. La sate, ţăranii ajută familiile revoluţionarilor şi ostaşilor Căzuţi să-şi cultive părânturile. (Agermes). Paradă la Pekin Scriitorul Liu Pai Iu, laureat al Premiului Stalin donează Armatei Populare de Eliberare suma de bani primită, ca premiu Scriitorul Liu Pai Iu, când a primit Premiul Stalin pentru colaborarea sa la producerea filmului „Victoria poporului chinez“, a oferit suma de bani primită ca premiulArmatei Populare de Eliberare pentru a fi folosită în scopuri culturale. Intr’o scrisoare adresată Consiliului militar revoluţionar el arată că datoreşte onoarea de a fi laureat al Premiului Stalin. Armatei Populare de Eliberare, dela naşterea Căreia Se vor Împlini la 1 August 24 ani, căci marea victorie a poporului chinez a fost câştigată prin lupta grea şi eroismul acesteia In aceasta scrisoare, el scriei „Cadrele şi luptătorii noştri minu* *haţi nu numai că ne-au dat su*biectul filmului, ci au ajutat şi la montarea efectivă a lui, (Ager* Dres). ÎNDEPLINIREA PLANULUI ECONOMIC CEHOSLOVAC PE PRIMUL SEMESTRU AL ANULUI 1951 FRAGA, 31, (Agerpres), GENEKA transmite: Direcţia de stat a planificării din R. Cehoslovacă a dat publicităţii comunicatul oficial asupra îndeplinirii programului economiei naţionale pe primul semestru al anului 1951 Comitetul subliniază că poporul cehoslovac a îndeplinit cu succes sarcinile pe care şi le-a luat în lupta pentru menţinerea, şi consolidarea păcii şi pentru construirea socialismului în R. Cehoslovacă. Planul semestrial al producţiei industriale a fost îndeplinit în proporţie de 101,3%. In cursul acestei perioade, producţia industrială globală a crescut cu 12,5% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Industria grea a îndeplinit programul semestrial în proporţie de 100,7°/o şi şi-a sporit producţia globală cu 14,8% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Industria uşoară a îndeplinit programul pe primul semestru al anului in proporţie de 102,6%, iar producţia ei globală a crescut cu 6,3% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Direcţia de stat a planificării anunţă de asemenea îndeplinirea programului muncilor agricole de primăvară în R. Cehoslovacă şi arată că, conform prevederilor preliminare, anul acesta va fi o recoltă bună, mai ales în ce priveşte cerealele şi nutreţul. Comunicatul subliniază de asemenea creşterea nursătorului cooperativelor agricole de producţie şi a volumului consumului. Scrisoarea lui Nazim Hükmet adresată ziarului „Pravda” MOSCOVA.31. (Agerpres). TASS transmite: Ziarul PRAVDA publică Următoarea scrisoare adresată redacţiei de Celebrul poet turc Nazim Hüimet. Trădătorii patriei şi poporului, care apără în ţara mea, transformată într’o colonie americană, nu poporul turc, ci interesele bancherilor americani şi propriile lor interese, mi-au retras cetăţenia turcă. Sunt un fiu al poporului turc şi un cetăţean al unei coloniii americane, ai cărei funcţionari trimit pe tinerii turci să moară în Coreea. Mi-am meritat dreptul la cetăţenie nu prin simpla primire a unui paşaport, ci prin lupta pe care am dus-o toată viaţa — lupta pentru independenţa naţională a Turciei mele, pentru pâinea şi libertatea poporului meu, pentru ca tinerii turci să nu moară pe câmpul de bătălie şi să nu devină asasini in numele acelora care in interiorul tării şi dincolo de hotarele sale, se îmbogăţesc de pe urma sângelui lor. Cum pot oare să-mi retragă acest drept lacheii magnaţilor americani ai capitalului, aceşti duşmani odioşi ai poporului turc? Această decizie absurdă a acelora,care sortesc poporul ture foametei şi mizeriei, dovedeşte odată mai mult confuzia lor şi arată cât de mult se tem el de patrioţii turci. Ei se tem de fiii cinstiţi ai poporului turc pentru câ se tem de popor. Din teamă faţă de popor, ei au vândut pentru dolari suveranitatea naţională a Turciei. Ei se tem de pace, aşa cum se tem de poporul turc. încă înainte de a-mi retrage cetăţenia turcă, aceşti domni au retras cetăţenia întregului popor turc pe care l-au transformat în supuşi americani. Poporul turc ştie însă să lupte pentru independenţa sa naţională. El luptă şi va lupta in numele eliberării sale de opresiunea imperialismului american. GUVERNUL FINLANDEZ DEMISIONEAZĂ nC.U.011MM. Ol, cipica.. — TASS tranmite: Ziarele finlandeze publică un comunicat oficial în care se spune ci guvernul finlandez s’a consultat ci grupurile parlamentare în legături cu data demisiei sale. Toate grupurile parlamentare, cu excepţia grupului Uniunii democrate a poporului iinandez, au fost de acord ca guvernul să-şi prezinte demisia nu mai curând de luna Septembrie, când Seimul îşi va începe activitatea permanentă. In urma acestui fapt, guvernul a hotărît să-şi prezinte demisia chiar în luna Septembrie. Preşedintele Republicii a aprobat această hotărîre. PE SCURT ■ Potrivit datelor statistice citate de „senatorul“ pentru afacerile interne din Berlinul Occidental, în Berlinul Occidental preţurile produselor alimentare au crescut mult mai rapid in luna iulie decât în luna precedentă. Indicele preţurilor legumelor şi fructelor a crescut în această lună de la 172,2 la 178,5. Sunt de asemenea în continuă creştere pretorii ș untului, margarinei, cărnii, mezelurilor, făinoaselor, precum şi ale fasolei, zahărului, articolelor de patiserie şi cartofilor. In Australia se înregistrează creşterea inflaţiei. In legătură cu aceasta, guvernul Menzies pregăteşte o nouă ofensivă Împotriva nivelului de trai al oamenilor muncii. După cum anunţă postul de radio Melbourne, primul ministru Menzies a declarat că printre principalele măsuri luate de guvern îndreptate împotriva inflaţiei vor figura: reducerea programului de construcţii civile, punerea in disponibilitate a 10.000 funcţionari publici şi majorarea impozitelor. Shrarxs Esanessuxssffia EVENIMENTELE DIN COREEA PHENIAN, 31 (Aprpres). — TASS transmite! GemuflUattuin 30 Iulie al înaltului Comandament al Armatei Populare a RPD Coreene anunţă că pe toate fronturile, unităţile armatei populare ceten He, m strânsă colaborare cu unităţile de voluntari chinei!, au respins cu succes atacurile intervenţioniştilor americano-englezi şi ale armatei Hsinmadiste, ecrid cllâud să le provoace mari pierderi in Cartierii şi materiale. In largul coastei răsăritene, artităjile armatei populare au scufundat distrugătorulamerican Nr. 725 care a încercat să pătrundă în portul Thoucion. La 30 Iulie aviaţia americană a bombardat în mod sălbatic in patru rânduri obiective civile din oraşele Phenian, Nampho, Suan, Sudan, Anja şi dintr’o serie de sate. Bombardamentele aufăcut numeroase victime în rândurile populaţiei paşnice. ★ PHENIAN, 31 (Agefpres). — TASS transmite t In comunicatul din 31 Iulie al înaltului Comandament al Armatei Populare a R.p.d. Coreene se n- Bunţft ca pe toate fronturile, unităţile armatei populare coreene, in strânsa colaborare cu voluntarii chinezi, dau lovituri trupelor interventionişticor eugio-americeni și trupelor lstimaniste. * Kalsung, 31 (Agerpres). — TASS transmite : Numeroasele cazuri de fraternizare între soldaţii americani din geniu şi Voluntarii chinezi cu prilejul reparării podului de la Panmhen, situat la 10 mile Est de Kalsung, dovedesc dorinţa soldaţilor din armata invadatoare da a obţine un armistiţiu şi a se întoarce cât mai repede acasă. Podul dein Panmen, de mult distrus de bombardamentele americane, a trebuit să fie reparat, deoarece pe acolo trece singurul drum pe care delegaţii ONU pot ajunge la Kaisung. La început, vehiculele delegaţilor ONU l-au ocolit trecând prin apă, dar la 20 iulie apele râului au crescut brusc, împiedicând astfel pe delegaţii ONU să participe la şedinţele tratativelor de la Kaisung. Voluntarii chinezi au reparat jumătatea dinspre Vest a podului, iar americani — jumătatea dinspre Răsărit. Repararea podului a fost terminată de cele două părţi in patru ore, iar soldaţii americani au stat apel de vorbă prieteneşte cu voluntarii chinezi. „Să sperăm că vom avea ştiri bune de la şedinţa de mâine a tratativelor", a declarat un soldat american. „Sperăm că repararea acestui pod va contribui la construcţia paşnică viitoare a Coreei" , a declarat unul din voluntarii chinezi. Soldaţii americani continuau să exclame: „Nu mai vrem război “ şi „Nu mai vrem lupte!" La 20 iulie, când ambele părţi au ajuns la un acord cu privire la ordinea de zi, un număr de soldaţi americani, printre care şi un ofiţer, au venit până la mijlocul podului şi au strâns cu entuziasm mâinile voluntarilor chinezi. Discutând retragerea tuturor trupelor străine din Coreea, un soldat american a declarat : „De ce nu ne-am retrage ? Fiecare dintre noi doreşte să se reîntoarcă cât mai grabnic acasă". Pekin, 31 (Agerpres). — CHINA NOUA transmite : Un aviator englez luat prizonier la 23 iulie de către voluntarii chinezi a declarat că ostaşii forţelor aeriene britanice din Coreea speră că tratativele de încetarea focului în Coreea se vor termina cu succes şi cu ei vor putea să plece în curând în ţară. Acest aviator, sublocotenentul Halley Michael, servea în e,,r ’-''.a a doua a grupului unit americano- englez Nr. 18 de distrugătoare şi a sosit in Coreea la 0 Iunie, venind din Africa de Sud. El a declarat că întregul personal al bazei militare aeriene unde se afla a fost impresionat de faptul că Malik a propus reglementarea pașnică a chestiunii coreene. In continuare, Michael a declarat că de îndată ce s'a aflat această veste îmbucurătoare, s’a ordonat să se efectueze noi bombardamente. „Vreau să ştiu — a declarat el —de ce în timp ce reprezentanţii militari americani duc tratative de încetare a focului, ni se ordonă să bombardăm pe coreeni”. La 23 iulie, la bordul avionului său, Împreună cu alte avioane el a bombardat şoseaua şi satele la 20 Itm, Nord-Eat de Kaisung. Grupul de avioane a nimerit în raza unui puternic foc de artilerie antiapuriană, iar avioanele sublocotenentului Halley Michael şi altor doi aviatori au fost doborîte. Michael s-a aruncat cu paraşuta şi a fost luat prizonier. Ceilalţi doi aviatori englezi au căzut în regiunea cuprinsă de focul provocat de acest bombardament şi au fost carbonizaţi. După cum a arătat sublocotenentul Halley Michael, începând de la 10 Iulie, când s-au deschis tratativele de încetare a focului, escadrila Nr. 1 a suferit pierderi foarte grele. Escadrila avea ordin să efectueze zilnic bombardamente şi să facă acţiuni de recunoaştere în regiunea de la Sud de Phenian, escadrila sufereazilnic pierderi. In decurs de două Săptămâni, au fost doborîte şi avariate 20 avioane şi emeriţi 16 aviatori. Sublocotenentul Halley Michael a declarat că el „s’a săturat de guvernul american” şi că vrea ca guvernul să-şi înceteze flecărelile despre pace (americanii) să părăsească neîntârziat Coreea şi să se întoarcă acasă" — a spus el. TRATATIVELE DE LA KAISUNG PEKIN, si (Agerpres).— CHINA NOUA transmite: Corespondentul din Coreea al Agenţiei CHINA NOUA anunţă că cea de a 15-a şedinţa a tratativelor de armistitiu in Coreea a început la 1 1 iunie, era 19 (ora coreeana). La reftinţii a continuat si fie discutata chestiunea flituril imei linii de demarcaţie militară in vederea stabilirii unei zone demilitarizate. şedinţa a luat sfârşit la ora n,32 la propunerea Delegaţiei forţelor O.N.U. Următoarea şedinţa a fost flîsatit pentru ziua de 1 August, ora 16. Acţiunile provocatoare americane PttCNÎAN, 31. (Agerprds). — TASS traíismttfe: Ziarul NObon SINMON publica un articol de fofld in legătură cu acţiunile provocatoare ale intervenţioniştilor americani in perioadă tratativelor de la Kalsung privitoare la încheierea armistiţiului in Coreea, în cursul tratativelor, scrie ziarul, aviaţia americană a intensificat raidurile banditeşti asupra oraşelor şi satelor paşnice din Coreea, bombardând şi mitraliind puncte care nu au nimic comun cu obiectivele militare. In urma acestor acţiuni criminale, la Pfterman şi in alte localităţi au fost ucişi sau răniţi un mare număr de locuitori paşnici. Neuimitându-se la raidurile efectuate asupra oraşelor şi satelor coreene, avioanele americane au violat in repetate rânduri Spaţiul aerian al K.t Chineze şi au bombardat localităţi chineze. Toate acestea nu pot fi considerate greşeli ale aviatorilor americani, nici acţiuni ale unor ofiţeri inferiori. Toate acestea sunt acţiuni premeditate ale acelora care au început agresiunea împotriva ţării noastre. Nu este Întâmplător faptul că in ajunul tratativelor, generalul Ridgway a condus personal dislocarea trupelor americane şi a armateimarionetă, urmată de operaţiunile active cu caracter vădit provocator pe care le desfăşoară în prezent trupele inntervenţioniste. Se naşte o întrebare legitimă: Teatru ce guvernul american, dupa ce l-a însărcinat pe Ridgway să înceapă tratativele privitoare la armistiţiu. Întreprinde toate aceste acţiuni care nu au nimic comun cu năzuinţele de pace ? Aceasta se explică numai prin făptui că trupele intervenţioniste au suferit pierderi uriaşe şi ca guvernul american a acceptat să ducă trativele de pace sub presiunea popoarelor iubitoare de pace din lume, nedemna insa in realitate stabilirea pâcii in coreea, el încearcă să aţâţe diriclor focul războiului. Acest fapt este confirmat de refuzul părţii americane de a retrage trupele americane din Coreea şi de atacurile aviaţiei americane asupra oraşelor şi satelor din Coreea şi China. Americanii au nevoie de toate acestea pentru că monopolurile americane realizează de pe urma războiului profituri uriaşe, poporul nostru este unit în voinţa lui de a apăra pacea, unitatea, onoarea şi independenţa patriei sale, şi niciun fel de acţiuni provocatoare ale aţâţătorilor la război americani nu vor frânge năzuinţa lui spre acest ţel. Popoarele din întreaga lume îşi pun speranţele în tratativele de la Kaisung. Partea coreeană face toate eforturile pentru ca aceste tratative să se desfaşoare cu succes şi să justifice speranţele partizanilor păcii din toate ţările. Reprezentanţii aşa numitelor trupe O.N.U. se opun în fel şi chip desfăşurării cu succes a tratativelor, care trebue să reprezinte primul pas pe calea soluţionării paşnice a chestiunii coreene, în timp ce reprezentanţii noştri sunt cuprinşi d© dorinţa de a se ajunge la acordul cu privire la Încetarea focului şi la armistiţiu pentru a justifica speranţele popoarelor iubitoare de pace, partea americană se opune străduinţelor părţii coreene. Aceasta arăta odată mai mult, eine doreşte pacea şi eine doreşte războiul. Proteste energice împotriva proiectului american de încheiere a unui tratat de pace unilateral cu Japonia SHANGHAI, 31 (Agerpres). — TaSS transmite: După cum se anunţă din Tokio, populaţia democrată din Japonia protestează cu energie împotriva proiectului american de tratat de pace separat cu Japonia şi împotriva intenţiei Statelor Unite de a convoca la San Francisco aşa numita „conferinţă“ pentru încheierea acestui tratat unilateral. Fracţiunea comunistă din Parlamentul japonez a dat publicităţii la 19 iulie o declaraţie,in care se spune, printre altele: „Scopul proiectului american de tratat de pace cu Japonia constă, din punct de vedere militar, In autorizarea reinarmarii nelimitate a Japoniei, în reînvierea militarismului japonez şi In transformarea japonezilor în soldaţi mercenari ai imperialiştilor, In vederea unor acţiuni agresive Împotriva popoarelor Asiei. „Acest proiect, se spune în continuare în declaraţie, este o provocare la adresa popoarelor lumii şi urmăreşte subjugarea naţiunii japoneze, şi deslânţuirea unei agresiuni Împotriva ţârilor Asiei. „Planul american cu privire la încheierea unui tratat de pace separat cu Japonia in luna Septembrie, se spune in declaraţie, este adus la îndeplinire în grabă. Este cu totul evident că acest plan este menit să excludă U.R.S.S. şi China din rândurile participanţilor la semnarea tratatului de pace, să remormeze Japonia şi să o silească să lupte împotriva acestor douăţări. Mai mult decât atât, proiectul american urmăreşte transformarea Japoniei intr’o colonie şi subjugarea poporului japonez. Nu trebue să tolerăm încheierea unui asemenea tratat de pace separat şi cerem cu hotârire organizarea Conferinţei celor patru puteri, propusă de U.R.S.S. cu participarea U.S.A., Marii Britanii, U.P.F.S. şi Chinei“. La 21 iulie a avut loc o şedinţă a Prezidiului Consiliului mişcării patriotice naţionale pentru încheierea unui tratat de pace multilateral. La şedinţă a fost adoptată o declaraţie in care se spune: „Nu putem aproba în niciun caz conferinţa de la San Francisco, care prevede semnarea tratatului tie pace cu Japonia fără convocarea unei conferinţe a ţărilor interesate şi fără să se ducă tratative între, cele patru puteri semnatare ale declaraţiei de la Potsdam — U.S.A., Marea Britanie, U.R.S.S. şi China. Poporul japonez doreşte ca ocupaţia să ia sfârşit,iar independenţa şi libertatea sa să fie restabilite“. Wiliam Douglas critică politica lui Truman faţa de Asia New York, 31 (Agerpres). — Agenţia REUTER anunţă că revista americană. LOOK publică un articol al lui W. C. Douglas, membru al Curţii Supreme a Statelor Unite, care se află acum într'o călătorie prin Asia. Autorul articolului scrie că „poporul american a devenit victima filosofiei militare, care l-a împins în Asia la marginea crăpastiei”. Douglas critică atât pe McArthur, cât şi politica „falimentară" dusă de administraţia Truman faţă de Asia. Autorul articolului se plânge de faptul că sentimentul antiamerican devine tot mai puternic în Asia, iar „comunismul câştigă masele prin proclamarea unor programe de transformări". „Una din cele mai grave greşeli ale noastre, scrie Douglas, a fost trecerea paralelei 38 în Coreea... Era momentul să ne oprim, să salvăm vieţile soldaţilor noştri şi să ajungem la reglementarea politică a problemelor Coreei". Douglas scrie apoi că Statele Unite sprijină politiceşte şi militariceşte „cele mai corupte elemente din Asia. Când Statele Unite au anunţat cum vor sprijini Franţa în Indochina, ţările Asiei de Sud, Est au fost trecute de un îdor. Este adevărat că Franţa a impus în această regiune unul din cele mai corupte sisteme coloniale din istorie. Dacă vreo putere străină ne-ar fi făcut nouă ce a făcut Franţa popoarelor din Indochina, noi am fi făcut o răsunătoare revoluţie". „Lipsa noastră de siguranţă — scrie în încheiere Douglas — se datoreşte falimentului politic al Statelor Unite în ce priveşte influenţarea destinelor Asiei". Declaraţiile provocatoare ale lacheului Tito Paris, 31 (Agerpres). — Agenţiile de presă şi ziarele imperialiste au elogiat cu neruşinare declaraţiile făcute la Knozice de lacheul trusturilor, Tito, în care acesta aţâţă la dezlănţuirea unui ■al treilea război mondial. Ziarul NEW YORK TIMES, exprimându-şi „satisfacţia" faţă de acest discurs, aduce laude lui Tito, subliniind că el întrece până şi pe „noi cei de dincoace", adică pe calomniatorii şi aţâţătorii la război americani.. După cum transmite REUTER, ziarul fascist german FRANKFURTER ALLGEMEINE a mers până acolo, încât în numărul său de Luni a declarat admirativ că „ţările occidentale au nevoe de asemenea „temperamente" ca acela al lui Tito" şi că ele „privesc cu plăcere acest prieten". Declaraţiile provocatoare ale călăului Tito nu stârnesc numai laudele naziştilor şi imperialiştilor, ci şi ura tuturor popoarelor împotriva murdarilor simbriaşi ai Wall Street-ului, care vor să aprin-dă un nou măcel in Europa. Intrevederea Tito-Mc Mahoit Sonia, 31 (Agerpres). — După cum se ştie, acum câteva zile senatorul american Brian McMahon, unul din cei mai înrăiţi aţâţători la război, a „vizitat" Belgradul. McMahon este preşedintele Comisiei pentru energia atomică din Congresul american şi face parte din Comisia pentru afaceri externe a Senatului. In legătură cu această „vizită”, ziarul UNITA subliniază că McMahon a discutat cu Tito chestiuni legate de planurile americane privitoare la transformarea Iugoslaviei într-o bază principală în cadrul planurilor agresive ale imperialiştilor americani împotriva Uniunii Sovietice şi a ţărilor de democraţie populară. In discuţiile dintre McMahon şi Tito s-a insistat şi asupra „strângerii relaţiilor" în cadrul triunghiului agresiv Belgrad-Atera-Ankara. JL . . - .^2L