Utazási Magazin, 1983 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1983-08-01 / 8. szám

Aki keres, az talál — tartja a mondás, s mi ennek szelle­mében kerekedtünk fel, hogy megtaláljuk az állítólag sok botanikai érdekességet rejtő nyirádi erdőt és a Darvas-tó környéki természetvédelmi te­rületet. Tavat ugyan nem lát­tunk (ez lehet, hogy a mi hi­bánk) mindenesetre rátaláltunk a „Darvas-tó Természetvédelmi Terület”-re, amely, mint a táb­la is mutatta, „Országos Jelen­tőségű Földtani érték”. Nem is nagyon bántuk a vizet, ugyanis a természetvédelmi területen beljebb haladva fantasztikus, természetes kőmúzeumra buk­kantunk, amit a környékbeliek „bányamúzeumnak” neveznek. Okos könyvek szerint ez egy lefejtett bauxitlencse. Meredek lépcső fut le a vö­rösen izzó mélységbe, ahonnét a sziklafalakra felnézve különbö­ző földtörténeti korokban ke­letkezett vagy megváltozott lyu­kacsos, lemezes talajrétegeket csodálhattuk meg. Bevallom, még sohasem jártam ilyen he­lyen, s hirtelen úgy éreztem magam, mintha a vadnyugat félelmetes vörös sziklái között bolyonganék magányosan. Ta­lán ezért is nagyot kiáltottam, s a legnagyobb megdöbbené­semre a sziklák válaszoltak. A visszhang kitűnő. A legérdeke­sebb ebben a gyönyörű „pokol­ban”, hogy a fojtó por és a kemény sziklák között is életet követel magának néhány bokor, egy pár szívós fa, sőt némi fű is. A bányát üde, zöld erdő öleli körül. Ez a kontraszt, vagy­is lent a csupasz sziklák, fent s sűrű erdő, juttatja eszünkbe a western filmek tájainak roman­tikáját. A bányát egyébként kör­be lehet sétálni. Az ösvény vé­gén esőbeálló található, ahol hűsölhetünk, sőt miután kijelölt tűzrakóhely is van, friss sültsza­lonnát falatozhatunk. Hogy a kedves olvasók nehogy úgy jár­janak, mint mi , jó néhányszor elszaladtunk e hely mellett,­­ megpróbálunk segíteni, hogy egyszerűbben találjanak oda. Mi Tapolca felől közeledtünk, és Nyirád után Nagytárkány felé haladtunk. Ezt követően körülbelül 500 méterre balra kell fordulni, ahol egy tábla jelzi, célhoz értünk. Ha nagyon akarunk, fürödhetünk is, ugyan­is a közeli Nagytárkány hatá­rában folyik a Meleg-víz. Ott­­jártunkkor is jó néhányan lubic­koltak benne. Tourinform teríték A hónap kérdése: — Lehet-e omni­buszon utazni Magyarországon? Válasz: — Igen, lehet, Kecskeméten. Négy ló vontatja, s eredeti repce­olajlámpák világítanak rajta. 75 évvel ezelőtt még a Margit­szigeten közlekedett, majd mú­zeumba vonult és átadta he­lyét az autóbusznak a pestiek kedvelt közlekedési eszköze, az omnibusz. Amióta a turizmusban is divat­ba jött a romantika, Budapest, Győr, Sopron utcáin megjelen­tek a turistaszállító konflisok, városnéző frákkerek. A kecskemétiek most nagyobb vállalkozásba kezdtek: egy 1903-ból származó, megsárgult fénykép alapján elkészítették egy hajdanvolt omnibusz pontos mását. Azaz egy kicsit nagyob­bat, hogy egy teljes turistacso­port beleférjen. A hitelességhez egyébként nem fér kétség. Már csak a repceolaj-lámpák hiá­nyoznak, de már nem sokáig, mert a szegedi MÁV felajánlot­ta, hogy a raktárában lévő, öreg lámpákat Kecskemét városának adományozza. Az emeletes jár­művet 4 ló vontatja és 45 sze­mély szállítására alkalmas. Ezzel megszületett a nevezetes­ségekben egyébként sem szű­kölködő alföldi város új szenzá­ciója: a városnéző omnibusz, mely­­ Kecskeméten úgy tud­ják — a kontinensen jelenleg csak itt közlekedik. Annak, aki eddig csak átutazott Kecskeméten, a nyári melegben is szellős omnibusz nyújt ké­nyelmes lehetőséget a város megismeréséhez. Sorra előtűn­nek a magyar szecesszió külön­leges szépségű alkotásai: a pi­­rogránit cserepes Tanácsháza, a Cifra-palota, a Fő tér templo­mai, a copf öreg-templom, a rokokó szószékéről híres Szent Miklós templom vagy a perzsa­kupolás zsinagóga. Városnézés után érdemes ide betérni, mert amellett, hogy érdekes kiállítá­sok színhelye, vörösmárvány lép­csőházában helyezték el a leg­szebb Michelangelo-szobrok gipszmásolatait. A Puszta Tourist — aki az omni­busz ötletét felkarolta és a tu­­rista­forgalmat szervezi — igény szerint, akár a hét minden nap­ján is indítja a járatot. Úgy tervezik, ifjú házasulandóknak felajánlják: taxik helyett omni­busszal szállítsák a násznépet, kifizetődőbb és maradandóbb élmény. Még egy újdonsággal szolgál Kecskemét a romantikát kere­sőknek: Sopron és Győr után itt is megindul a városnéző konflis. A kétszemélyes lovashintónak állandó állomáshelye lesz a vá­­­­rosban, innen viszi hosszabb­­rövidebb sétára a turistákat. — gordon — Fotók: ifj LOSONCZI PÁL ATfszfil­mncnzm 11