Vatra, 1983 (Anul 13, nr. 1-12)

1983-01-01 / nr. 1

TlHor—Mvnrs DIRECTORI FONDATORI: I. SLAVICI, T. L. CARAGIIE, G. COŞBUC (1894) REVISTĂ EDITATĂ DE UNIUNEA SCRIITORILOR DIN R. S. ROMÂNIA ŞI COMITETUL DE CULTURĂ ŞI EDUCAŢIE SOCIALISTĂ AL JUDEŢULUI MUREŞ LUNAR SOCIAL-CULTURAL SERIE NOUĂ (1971) ANUL XIII 142 20 IANUARIE 1983 » Azi omagiem 50 de ani de activitate revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi aniversăm ziua sa de naştere. în îndelungata sa istorie poporul român a ştiut să-şi respecte cu pioşenie şi aleasă recunoştinţă conducătorii care prin gîndul şi fapta lor au urmărit cu eroism devenit, în scurgerea timpului, legendă, înfăptuirea năzuinţelor şi aspiraţiilor neamului pe care erau chemaţi să-l cîrmuiască. A stat şi stă în firea acestui popor ca în virtutea legilor nescrise, ale bunului simţ şi omeniei să urmeze cu bărbăţie şi curaj fapta dreaptă şi cutezătoare a eroilor pe care i-a plămădit. Marea carte de identitate a neamului nostru — istoria — stă mărturie peste veacuri pentru a dovedi că atunci cînd cei aleşi să conducă poporul se identificau cu nevoile acestuia, recunoştinţa era răsplată. Şi poate nici o recunoştinţă nu a cîntărit mai greu decît fapta, concretizată în aceea că masele populare au acţionat în strînsă unitate de voinţă cu conducătorii lor pentru dreptate, libertate şi independenţă. Prin aceasta s-a plămădit, în fond, durabilitatea comuniunii organice dintre popor şi conducătorii săi. O fericită coincidenţă, în ordinea scurgerii ireversibile a timpului, face ca în prima lună a anului, poporul român să aibă prilejul de a sărbători pe cel care de mai bine de 17 ani îi conduce cu atîta fermitate, patriotism şi umanism destinele pe drumul care înseamnă bunăstare, fericire, independenţă şi progres, într-adevăr — 26 ianuarie — ziua de naştere a celui mai iubit fiu al neamului, a omului de înaltă omenie, a comunistului înflăcărat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, constituie unul dintre acele evenimente care rămîn înscrise întru eternitate în istoria noastră. Este ziua în care un popor-erou îşi omagiază conducătorul-erou. Dimensiunea politică şi socială a acestui eveniment se aureolează de istorie, căpătînd adînci semnificaţii umaniste şi patriotice. Pentru că cel pe care îl aniversează, acum, un întreg popor a făcut atît de mult pentru binele şi prosperitatea patriei sale. Pentru că de el, de activitatea şi gîndirea sa se leagă indestructibil măreţele noastre împliniri, succesele incomparabile ale noului ev deschis şi obiectivat de cel care în conştiinţa noastră, a tuturor, constituie simbolul şi etalonul capacităţii de creaţie şi afirmare în istorie şi prin istorie a unui popor harnic, inteligent, drept şi omenos. Fiu al acestui popor, cunoscîndu-i, din cei mai fragezi ani ai tinereţii, bucuriile şi necazurile, identificîndu-şi întreaga viaţă cu lupta celor din mijlocul cărora s-a născut, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a militat şi militează cu exemplară şi unică dăruire patriotică şi revoluţionară pentru înălţarea pe noi culmi de progres şi civilizaţie a patriei socialiste. Excepţionala sa personalitate este o remarcabilă sinteză a celor mai nobile virtuţi ale poporului român, virtuţi care, în epoca ce pe drept îi poartă numele, au atins împliniri unice în istoria noastră multimilenară. Tot ceea ce am obţinut în „epoca Ceauşescu“ pe drumul civilizaţiei socialiste, grandioasele împliniri în toate domeniile vieţii sociale, economice, politice, culturale şi spirituale este o dovadă convingătoare a imensului Sub auspiciile măreţelor realizări subliniate cu atîta forţă de convingere de marele forum al comuniştilor, în contextul stimulativ al obiectivelor formulate şi adoptate cu acest prilej, avem garanţia şi certitudinea viitorului strălucit al mersului ferm al poporului nostru pe calea socialismului şi comunismului. Personalitatea de excepţie a conducătorului partidului şi statului nostru şi-a pus amprenta asupra tuturor marilor înfăptuiri obţinute în anii glorioşi de cînd conduce naţiunea pe calea sigură a afirmării fără precedent în rîndul popoarelor lumii a României. Elaborînd o strălucită strategie de ascensiune pe calea progresului şi civilizaţiei, partidul, în frunte cu secretarul său şi inepuizabilului potenţial de creaţie a oamenilor muncii, atît de exemplar stimulat şi propulsat de gîndirea şi activitatea conducătorului nostru general, a creat condiţiile necesare obiectivării cu consecvenţă a principiilor noii orînduiri sociale. Această strategie al cărei obiectiv primordial constă în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate încorporează, în conţinutul şi finalitatea sa, în modalităţile practice de realizare spiritul, concepţia şi gîndirea politică, revoluţionară a tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Dealtfel, epoca Ceauşescu se identifică în istoria patriei prin coordonatele definitorii ale deschiderii primenitoare spre nou, spre creaţie, deschidere marcată de ample şi profunde transformări revoluţionare al căror beneficiar este poporul român, făuritor conştient al propriei sale istorii. Realizările deosebite obţinute de această densă şi efervescentă epocă, grandiosul salt în dezvoltarea economico-socială, în afirmarea ştiinţei, artei şi culturii, în creşterea bunăstării materiale şi spirituale sunt dovezi convingătoare ce susţin şi legitimează realismul şi fundamentarea ştiinţifică a strategiei politice la elaborarea şi promovarea căreia secretarul general a adus o contribuţie esenţială. Cutezanţa gîndirii sale, vizionarismul şi realismul, demnitatea şi aleasa omenie ce-i sunt trăsături definitorii au exercitat şi exercită un impact remarcabil asupra procesului revoluţionar socialist. Militînd cu fermitate pentru afirmarea la un nivel calitativ superior a sistemului de valori proprii socialismului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu acţionează cu dinamism şi curaj pentru o nouă calitate în munca şi viaţa noastră, pentru concretizarea în fapte a imensului potenţial de inteligenţă şi creaţie a poporului nostru. Indiscutabil, împlinirile acestei epoci constituie o contribuţie de mare preţ la afirmarea în lume a socialismului, la sporirea prestigiului şi forţei sale. In acelaşi timp, conducătorul partidului şi statului nostru a adus un aport exemplar la îmbogăţirea şi dezvoltarea creatoare a teoriei şi practicii revoluţionare, la elaborarea şi afirmarea umanismului socialist, revoluţionar. Inţelegînd cu luciditate legătura dintre dezvoltarea naţiunii noastre şi marile probleme ale lumii contemporane, preşedintele României socialiste — remarcabil om politic, prestigioasă şi respectată personalitate de talie mondială — aduce un aport substanţial la soluţionarea acestor probleme. Descoperind şi afirmînd fenomeirele^ ce caracterizează epoca noastră, yjiolitica externă promovată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu se remarcă privi luptaNpeobosită cu dogmele, ideile ^reconîpTtrtt^cu inerţiile de tot felul./Rod-^al/ urtefi gîndiri ştiinţifice clarvăzăti/are; operă este exemplară prin /traducerii ei în viaţă, prin numeroasei/.' /ini^ative care vin în sprijinul &Dluţionări'T marilor probleme ale epocii alrturale. Consideratele—drept, un autentic „erou al păcii“, conducătorul partidului şi statului nostru aduce un aport de mare preţ la acţiunea complexă pentru afirmarea păcii, la realizarea unei lumi izbăvite de coşmarul războaielor şi de povara armelor, pentru dreptul la viaţă. Acum, la aniversarea zilei sale de naştere şi a îndelungatei activităţi revoluţionare puse în slujba poporului pe care-l conduce, urăm tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la mulţi ani, multă sănătate şi fericire spre binele şi prosperitatea poporului român, spre gloria şi strălucirea naţiunii noastre socialiste. Aceeaşi urare o adresăm, cu sentimente de stimă admiraţie şi recunoştinţă tovarăşei Elena Ceauşescu, militant de frunte al partidului şi statului, eminent om de ştiinţă care aduce o remarcabilă contribuţie la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pentru demersurile sale umaniste în slujba păcii și progresului omenirii. VATRA