Vatra, 1988 (Anul 18, nr. 1-12)

1988-01-01 / nr. 1

2 Eugen Evu Trandafir cu şapte tîmple Omul care fringe pîine Şi din miez se face mîine Şi împarte tuturor Adevăr întru popor; Omul care-n tot veghează Stă luceafăr în amiază, Ca o frunte pentru care Neodihna-i vatră-zare; Omul măreţiei simple, Trandafir cu şapte tîmple 26 ianuarie 1988 se-nchină de lumină, Din simţirea-ne română, în aniversar an nou, Tot neînfricat Erou, Trandafir cu şapte tîmple Măreţiei sale simple Faima lui urarea ţării — Fie-i voia neatârnării, Deci al naţiunii-n lume Meritat, etern Renume! Ceauşescu Greul patriei îl duce, cum l-a dus întreaga viaţă, Doar Istoria din oameni şti-va rostul să-i măsoare. Ce rămîne-i mărturia, în a păcii dimineaţă... A văzut mult mai departe încă din copilărie, A crezut în fericirea încercatei sale naţii Cum crezut-au toţi eroii, cum vor crede şi-or să fie Din plămada omeniei care străjuie Carpaţii. Nu-i nimic mai greu în lume decît grija ţării tale Să o porţi cu aspru clocot, nu prin vorbe, ci concret, Cu devotamentul vieţii să urmezi a ţării tale. Laolaltă om al faptei, ctitor, vizionar, poet... Ceauşescu-i omul care nu-şi mai aparţine. Viaţa Şi ideile şi rostul toate ţării-i aparţin... El înseamnă pentru ţară ce înseamnă dimineaţa Pentru smulgerea din noapte a poporului român. Cîte secole lucrară energiile omeniei Unui neam cum e al nostru, ca să-l dăruie din nou Devenirii zbuciumate, glorioase a României. Pe acest bărbat de geniu, şi neînfricat Erou! Ce rămîne este drumul, zborul care naşte cerul, Tot destinul unei naţii prin mari porţi ce se deschid Ni s-a relevat prin Omul care este Adevărul Neclintit rostind o ţară, un popor, şi un partid! Imperativele dezvoltării Amplă şi aprofundată analiză a stadiului actual al construcţiei socialiste, a modului cum se înfăptuiesc hotărîrile Congresului al XIX-lea şi prevederile Programului partidului şi a direcţiilor de dezvoltare economico- socială a României în condiţiile complexe ale lumii contemporane. Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la cea de a 5-a Conferinţă Naţională a Partidului Comunist Român şi cuvântările rostite la Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, la Plenara Consiliului Suprem al Dezvoltării Sociale a României, precum şi în Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor reprezintă o expresie strălucită a aplicării creatoare a concepţiei materialist-dialectice şi istorice la condiţiile concrete ale ţării noastre, a caracterului ştiinţific, realist al politicii partidului, a gândirii novatoare, profund revoluţionare a secretarului general al partidului. Pe deplin convinşi că prin aplicarea exemplară în viaţă a noilor orientări şi cerinţe exprimate de secretarul general al partidului, ţara noastră va străbate o nouă şi importantă etapă pe calea dezvoltării şi progresului multilateral, participanţii la Conferinţa Naţională a Partidului Comunist, Român au hotărît ca magistratul Raport prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu să devină programul de mimei şi de luptă al partidului, al întregului popor, să stea la baza apetivităţii organelor şi organizaţiilor de nari-*d pentru urarea eforturilor tuturor oamenilor m pentru mobilizarea energiilor lor creatoare în vasta onenă de edificare « avre:otă+ ’i socialiste multilateral dezvoltate si înr-'ntare fermă a patriei, sure pomruisma. Partidul, întregul nostru popor dau o înaltă apreciere contribuţiei hotârîtoare, rolului determinant al tovarăşului Nicolae Ceauşescu în elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului, în soluţionarea problemelor complexe ale dezvoltării economico-sociale a ţării, în mobilizarea energiilor şi forţelor creatoare ale societăţii, a tuturor resurselor de care dispune ţara noastră pentru realizarea unei poi calităţi a muncii şi vieţii poporului, înaltul său exemplu de muncă şi creaţie, de dinamism, pasiune şi cutezanţă revoluţionară, fierbintele său patriotism însufleţesc pe toţi memuriştii, întreaganaţiune în eforturile consacrate înfloririi României socialiste, ridicării ei pe noi trepte de civilizaţie şi progres. In Raportul prezentat Conferinţei Naţionale, tovarăşul Nicolae Ceauşescu reliefează, cu putere, în modul cel mai elocvent, prin forţa faptelor, bilanţul înfăptuirilor obţinute de poporul nostru, sub conducerea partidului, în sporirea potenţialului economic şi social al ţării, succesele cele mai mari realizîndu-se în anii de după Congresul al IX-lea — anii emblematici ai Epocii Nicolae Ceauşescu, în perioada în care a trecut de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, în anii construcţiei socialiste România s-a transformat dintr-o ţară slab dezvoltată într-o ţară industrial-agrara dezvoltată. A avut loc o creştere puternică a forţelor de producţie. Au fost realizate mari întreprinderi şi platforme industriale în toate zonele ţării. S-au dezvoltat noi şi moderne ramuri industriale dotate cu maşini şi utilaje la nivelul tehnicii celei mai avansate. Este semnificativ de subliniat că producţia industrială este astăzi de 1120 de ori mai mare decît în 19415. în această perioadă s-au realizat mari lucrări de construcţii industriale, de locuinţe, şcoli, spitale, construcţii edilitare, ample lucrări de interes naţional, între care Canalul Dunăre—Marea Neagră. Agricultura, organizată pebaze socialiste, a cunoscut, de asemenea, mari prefaceri. Producţia agricolă este de aproape 9 ori mai mare decît în trecut. Au cunoscut o puternică dezvoltare cercetarea strimţiă, învăţământul, cultura — factori fundamentali în întreaga dezvoltare socialistă a patriei noastre. în această perioadă, s-au produs mari schimbări sortate în strentum claselor si în relaţiile dintre ele. Toate aceste măreţe realizări au transformat însasi înfăţişarea oraşelor si satelor noastre. 0. înf^otori\t^TÎ. Pe această bază s-au asigurat creşterea puternică — de circa 33 de ori — a venitului naţional, de circa 20 de ori a avuţiei naţionale, sporirea de circa 13 ori a retribuţiei, ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor — ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Toate aceste măreţe realizării demonstrează forţa şi capacitatea clasei noastre muncitoare, a întregului popor, stăpîni pe destinele sale, de a asigura progresul continuu al patriei, făurirea în mod conştient a propriului viitor liber. In toată această perioadă, Partidul Comunist Român şi-a îndeplinit cu cinste misiunea istorică de a organiza şi conduce lupta poporului pe calea marilor transformări revoluţionare, socialiste, succesele obţinute demonstrând cu puterea faptelor că prin întreaga sa activitate partidul nostru slujeşte fără preget interesele poporului, ale bunăstării şi fericirii sale, ale independenţei şi suveranităţii, ale socialismului şi păcii. Atît în Raport cît şi în luările de cuvînt s-a subliniat, cu legitimă mîndrie, că acest curs ascendent al dezvoltării patriei noastre s-a menţinut, pe ansamblu şi în primii doi ani ai actualului cincinal, perioadă investită cu rolul de a propulsa România din stadiul de ţară socialistă în curs de dezvoltare la un stadiu nou, superior, cel de ţară socialistă mediu dezvoltată. Adoptând o poziţie profund responsabilă şi procedînd la analiza tuturor fenomenelor ce au loc în viaţa economico-socială cu intransigenţă partinică, forumul comunist s-a oprit şi asupra acelor escerte care denotă automulţumirea, o mobilizare insuficientă, o anumită delăsare de natură să producă serioase disfuncţii în mecanismele de conducere, să diminueze rezultatele muncii noastre. O semnificaţie deosebită pentru mersul înainte al societăţii noastre au orientările şi măsurile conturate de secretarul general al partidului în direcţia înfăptuirii obiectivelor strategice ale dezvoltării economico-sociale a ţării pe întregul cincinal 1986—1990, care trebuie să asigure o creştere puternică a forţelor de producţie, dezvoltarea intensivă a industriei, agriculturii şi celorlalte ramuri ale economiei naţionale, afirmarea puternică a noii revoluţii tehnico-ştiinţifice şi a noii revoluţii agrare în ţara noastră, sporirea puternică a avuţiei naţionale şi a venitului naţional — baza trainică a creşterii nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Printre aceste imperative ale dezvoltării economiei un loc important îl ocupă lărgirea bazei energetice şi de materii prime, modernizarea structurilor producţiei industriale, prin creşterea cu prioritate a ramurilor de înaltă tehnicitate, care valorifică superior materiile prime, resursele energetice şi munca socială, asigurând, totodată, aplicarea pe scară largă a progresului tehnic, sporirea competitivităţii şi eficienţei produselor româneşti la export. Pentru realizarea obiectivelor stabilite o importanţă fundamentală revine îmbunătăţirii calităţii şi nivelului tehnic al producţiei, folosirii raţionale, ştiinţifice a materiilor prime şi materialelor, a resurselor energetice, organizării corespunzătoare a producţiei şi a muncii, introducerii noilor tehnologii şi mijloace de automatizare pentru a asigura o sporire mai puternică ,a productivităţii muncii — factor hotărâtor în ridicarea eficientei întregii activităţi, în dezvoltarea generală a ţerii. Pornind de pe teza secretarului general al partidului potrivit căreia România se află acum într-o etapă hotărîtoare, în faza superioară a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi creării condiţiilor pentru trecerea la edificarea societăţii comuniste, Conferinţa Naţională a relevat, importanţa deosebită ce trebuie acordată în aceasta perioadă aplicării ferme în viaţă a principilor autogestiunii şi autofinanţării, creşterii spiritului de răspundere, disciplină şi ordine, luării măsurilor epres.nin ten re neutru ca toate organele de partid si de stat, toate nrga,nrUg democraţiei muncitoreşti revoluţionare, toţi oamenii muncii — în calitate« fel de prefumători proprietarii — să-şi îndeplinească în cele mai bune condiţii rolul pe care îl au în înfăptuirea planului, a programelor de dezvoltare socialistă a patriei. Conferinţa Naţională a dat o înaltă apreciere orientărilor secretarului general al partidului privind dezvoltarea arii puternică a agriculturii. Generalizarea experienţei pozitive a marelui număr de unităţi care, în primii doi anii ai actualului cincinal, au obţinut recolte la nivelul celor stabilite pentru acordarea înaltului titlu de „Erou al Noii Revoluţii Agrare“ va face posibilă realizarea unei însemnate creşteri a producţiei de cereale, dezvoltarea puternică a sectorului legumicol, pomiculturii şi viticulturii, sporirea efectivelor de animale şi mai cu seamă a producţiei animaliere. In acest scop, se impune să se acţioneze cu înalt spirit de răspundere pentru aplicarea cu fermitate a rezultatelor cercetării ştiinţifice, folosirea în cele mai bune condiţiuni a bazei materiale, realizarea integrală a programului de îmbunătăţiri funciare şi de utilizare eficientă a tuturor lucrărilor de irigaţii. In asigurarea progresului neîntrerupt al patriei un rol esenţial îi revine cercetării ştiinţifice şi ingineriei tehnologice. înaltul forum al comuniştilor şi-a însuşit pe deplin aprecierea cuprinsă în Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu privire la necesitatea ca toţi oamenii de ştiinţă să acţioneze permanent cu cea mai înaltă răspundere revoluţionară în direcţia intensificării activităţii de cercetare, pentru legarea şi mai strînsă a acesteia cu producţia şi învăţămîntul, soluţionarea într-un termen scurt a problemelor multiple şi complexe ale progresului tehnic, ale introducerii rapide în producţie, în toate sectoarele, a noilor realizări ale ştiinţei şi tehnicii. Un imperativ al dezvoltării continue a patriei noastre Pe drumul edificării noii societăţi, a cărei importanţă deosebită a fost pusă în evidenţă de către Conferinţa Naţională, îl reprezintă ridicarea continuă a nivelului de pregătire a tuturooamenilor muncii, formarea unor cadre de specialişti, capabili să stăpânească şi să dezvolte tehnica modernă în toate domeniile de activitate, să se poată adapte cu uşurinţă unor schimbări rapide la profil, să acţioneze cu egală pricepere în mai multe meserii. în acest context, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat importanţa p pe care o are în actuala etapă acţiunea de perfecţionare şi femeteTM primamentă a tuturor categoriilor de pfriuri ai muncii, rolul învăţământului, ştiinţei şi culturii ca factori de cea mai mare însemnătate în transformarea revoluţionară a patriei. Progresul neîntrerupt al forţelor de producţie, ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului, asigurarea independenţei patriei noastre, înaintarea sa continuă pe culmile civilizaţiei socialiste şi comuniste ,sânt posibile numai prin aplicarea neabătută a politicii juste a partidului de alocare a circa 30 la sută din venitul naţional pentru fondul de acumulare, de dezvoltare economico-socială. Prin exemplul României, viaţa, realităţile au demonstrat cu puterea de netăgăduit a faptelor că repartizarea unei părţi importante din venitul naţional pentru acumulare constituie o lege obiectivă, o necesitate vitală, un imperativ fundamental al dezvoltării. Continuarea politicii de alocare a circa 70 la sută din venitul naţional pentru consum şi a 30 la sută pentru fondul de dezvoltare va asigura atit resursele pentru creşterea permanentă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului, cît şi mijloacele necesare pentru dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a societăţii, înflorirea necontenită a patriei, ridicarea gradului de civilizaţie şi bunăstare a întregii naţiuni. Conferinţa Naţională a relevat cu deosebită satisfacţie că, în condiţiile grele din primii ani ai deceniului al 9-lea, ţara noastră a asigurat atît dezvoltarea continuă a forţelor de producţie, locuri de muncă pentru toţi cetăţenii patriei, cît şi creşterea, în acelaşi timp, a nivelului de trai, a retribuţiei tuturor oamenilor muncii. Apreciind că realizarea exemplară a planului cincinal creează cadrul necesar pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de muncă, de sănătate, de viaţă a întregii naţiuni, înaltul forum al comuniştilor a dat o deosebită apreciere şi la aprobare pronuneri tovarăşului Nicolae Ceauşescu, privind trecerea, începând din a doua jumătate a anului 1988, la majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii cu circa 10 lasută, astfel încât în 1990 întreg personalul muncitor să primească retribuţia majorată, acordarea unor sporuri pentru pensionarii cu pensii mici, aplicarea fermă a acordului global. Materializarea în viaţă a principiilor socialiste de retribuţie, de legare strînsă a veniturilor de rezultatele muncii depuse trebuie să fie însoţită în permanenţă de o puternică dezvoltare a atitudinii socialiste faţă de muncă, de solidaritate între toţi oamenii muncii, de îmbinarea interesului general cu interesul particular, de abnegaţie şi dăruire pentru dezvoltarea generală a patriei. Relevînd excepţionala însemnătate teoretică şi practică a tezei secretarului general al partidului referitoare la construirea socialismului cu poporul şi pentru popor, Conferinţa Naţională a evidenţiat faptul că în ţara noastră s-a creat un larg cadru democratic, unic în felul său şi superior oricăror forme ale democraţiei burgheze, de participare directă a oamenilor muncii, în calitatea lor de proprietari, producători şi beneficiari, la elaborarea şi înfăptuirea tuturor planurilor şi programelor de dezvoltare a patriei. Ac- Vasile RUS (Continuare în pagina 12) V A T R A 202