Veac Nou, 1955 (Anul 11, nr. 1-52)

1955-10-14 / nr. 41

Au trecut 5 ani de la cel de-al III-lea Congres al A.R.S.U.S.-ului. In această perioadă, Asociația noastră și-a continuat activitatea de întărire a legăturilor de prietenie dintre poporul român și popoarele Uniunii Sovietice. Aceste legături, înscrise în cartea de aur a poporului nostru, au adinei rădăcini în trecut. Despre forța acestei prietenii glăsuiesc letopisețele cronicarilor, scrierile primilor noștri poeți și prozatori, cîntecele și baladele create de popor și transmise din generație în generație. Această prietenie a constituit in toate timpurile un factor de progres pentru țara noastră. In anii puterii democrat-populare prietenia romîno-sovietică a dobândit un nou conținut, a devenit prietenia a două popoare frățești, unite prin țelul comun al făuririi unei vieți noi. Sub conducerea și îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, A.R.L.U.S. contribuie la cunoașterea de către masele largi de la orașe și sate, a politicii de pace a U.R.S.S. și a mărețelor sale realizări în domeniul economiei, științei, culturii și al construcției de stat sovietice. Datorită acestei activități, A.R.L.U.S. și-a cîștigat încrederea și prețuirea întregului popor. După ce a înfățișat condițiile internaționale în care se ține Congresul, raportorul a continuat . Poporul nostru este mîndru că face parte din marea familie a popoarelor libere, a celor 900 milioane de oameni, al căror țel suprem este de a-și construi o viață pașnică și fericită în interesul lor și al întregii omeniri. Relațiile trainice care s-au închegat între țările lagărului socialist — relații de tip rou, bazate pe comunitatea de țeluri și interese, pe deplină egalitate și respect reciproc — sînt chezășia sigură a dezvoltării libere și pașnice a patriei noastre. Prietenia și colaborarea cu Uniunea Sovietică reprezintă pentru poporul român un izvor de încredere în propriile sale forțe, ajutîndu-l să pășească cu hotărîre pe drumul larg al dezvoltării socialiste. Obiectivul principal al activității A.R.L.U.S. îl constituie cunoașterea de către masele largi ale poporului nostru a mărețelor succese ale Țării Socialismului, a experienței istorice a poporului sovietic în construirea comunismului, răspândirea metodelor sovietce înaintate de muncă. La îndemâna celor ce muncesc din țara noastră este pusă astfel o armă de preț în lupta pentru construirea socialismului, pentru făurirea unei vieți îmbelșugate, pentru înflorirea culturii socialiste. Prin acțiunile întreprinse în colaborare cu organizațiile sindicale și A.S.I.T., prin materialele documentare ce au fost difuzate, cit și prin materialele publicate în organele sale de presă. A.R.S.U.S.-ul a răspîndit metodele de muncă ale fruntașilor în producție sovietici, ca, de pildă, metoda lui Bikov și Boîtkevici, metoda inginerului Kovaliov, metoda graficului ciclic în exploatările carbonifere, metoda Antoninei Jandarova și a lui Kotlear ș.a.m.d. Unele metode, cum este, de exemplu, metoda lui V. Kovaliov, de tăiere intensivă a metalelor, sau inițiativa textiliștilor de la Kupavna, au fost aduse pentru prima oară la cunoștința maselor de muncitori din ramurile industriale respective prin acțiunile organizate de A.R.L.U.S. Dintre acțiunile important organizate de A.R.L.U.S. în colaborare cu C.C.Si A.S.I.T. șî care au avut drept scop cunoașteri rea experienței și a ajutorului ce ni-l acordă Uniunea Sovietică, trebuie menționate: „Lună extinderii metodelor sovietice“, care s-a desfășurat în octombrie 1991, „Zilele tehnicii sovietice", care au avut loc în toamna anului 1953, și la care au participat circa 150.000 de oameni ai muncii. „Zilele tehnicii și agrotehnicii sovietice“, organizate în luna octombrie 1954, la care au participat 250.000 oameni ai muncii. Aceste manifestări au constituit în fabrici, uzine, pe șantiere și pe ogoare un minunat prilej de extindere sistematică a experienței înaintate sovietice. In toată țara au avut loc numeroase conferințe, referate, schimburi de experiență, demonstrații practice, întîlniri între oameni de știință, ingineri, tehnicieni, fruntași în producție și ceilalți oameni ai muncii din fabrici și uzine. In cadrul acestor manifestări, experiența sovietică a fost împărtășită de către cadre de specialiști, ca profesori universitari, ingineri, tehnicieni ș.a. in numeroase întreprinderi au fost organizate în colaborare cu organizațiile sindicale, demonstrații practice privind felul în care se aplică metodele înaintate sovietice. Avînd ca îndreptar permanent hotărîrile partidului și guvernului cu privire la dezvoltarea agriculturii, organizațiile A.R.L.U.S., în colaborare cu secțiile agricole și culturale ale sfaturilor populare și cu filialele S.RB.C., au răspândit experiența agrozootehnică sovietică, precum și experiența acumulată de Uniunea Sovietică în organizarea agriculturii socialiste. A.R.L.U.S. s-a străduit să-și aducă aportul său la înfăptuirea mărețului program de transformare Socialistă a agriculturii, elaborat de Partidul Muncitoresc Român, răspândind larg exemplul vieții îmbelșugate a țărănimii colhoznice. In acțiunea de extindere a metodelor agrotehnice sovietice, numeroase organizații A.R.L.U.S. au avut inițiative demne de a fi generalizate. In regiunile Craiova, Cluj, Oradea, Galați, Bârlad ș.a., în colaborare cu secțiile agricole ale sfaturilor populate, s-au organizat întîlnirri între fruntași ai recoltelor bogate și țăranii muncitori, precum și consfătuiri în cadrul cărora un număr însemnat de lucrători din agricultură care au vizitat Uniunea Sovietică au vorbit despre experiența colhoznicilor. A face larg cunoscute marile cuceriri ale științei sovietice și valorile artistice create de oamenii de artă sovietici este pentru Asociația noastră o sarcină de o deosebită importanță. De un mare răsunet s-au bucurat asemenea acțiuni ca : „Decada literaturii ruse", „Saptămîna muzicii sovietice", „Săptămîna cărții sovietice“, „Săptămîna filmului sovietic“ O largă amploare au căpătat manifestările consacrate unor figuri de seamă ale literaturii ruse și sovietice. In colaborare cu Comitetul Național pentru Apărarea Păcii din R.P.R. s-a organizat în întreaga țară comemorarea scriitorilor clasici ruși Gogol și Cehov. De asemenea, a fost organizată comemorarea a 140 de ani de la moartea scriitorului ucrainean Taras Șevcenko și a 25 de ani de la moartea marelui poet sovietic Vladimir Maiakovski. In sprijinul activității creatoare a scriitorilor, compozitorilor, artiștilor, A.R.L.U.S. a pus la dispoziție materiale sovietice de specialitate, primite de la V.O.R.S. — ca : studii, articole, partituri și altele. Irt colaborare cu Teatrul Național „I. L. Caragiale“ și cu alte teatre s-a pentru actori un ciclu de conferințe organizat despre viața și opera lui Stanislavski, ceea ce a stimulat crearea cercurilor de studiere a metodei tarelui regizor. Pentru oamenii de știință, medici, ingineri, tehnicieni, profesori, A.R.L.U.S., ajutat de Iirtisfrftisol de Studii Retatao- Sovietic, a organizat în capitalele de regiuni și în orașele mai importante centre de documentare științifică, ce pun la dispoziția acestora materiale sovietice de specialitate. Știința sovietică a ajutat pe mulți savanți romîni să se debaraseze de influențele idealiste. Punînd la baza activității lor concepția materialist-dialectică, oamenii de știință din R.P.R. au pășit pe calea unui nou avînt al muncii lor creatoare. Trebuie s-ț arătăm totodată că nu întotdeauna organizațiile noastre au fost în măsură să satisfacă dorința oamenilor muncii de a primi documentația sovietică de care aveau nevoie în domeniul lor de activitate. Astfel, cu prilejul conferințelor regionale din Ploești, Galați, Regiunea Autonomă Maghiară, mai mulți delegați au criticat Consiliul General pentru că a elaborat prea puțin material despre experiența sovietică în domeniul industriei petrolifere, forestiere, piscicole, precum și iar alte domenii de activitate. Trebuie, de asemenea, să arătăm că în unele locuri materialul nu a fost judicios folosit. Au fost Cazuri cînd material valoros, cerut stăruitor de oamenii muncii, a fost stocat timp îndelungat de unele organizații A.R.L.U.S. In munca A.R.L.U.S ului au existat în multe cazuri suprapunere și paralelism cu munca altor organizații. Acest lucru s-a datorat în cea mai mare parte faptului că nu întotdeauna a fost organizată o justă colaborare între A.R.L.U.S. și celela organizații de masă și instituții de stat. A R.L.U.S.-ul n-a ținut adesea seama de faptul că toate organizațiile și-au îmbunătățit în ultimii ani activitatea de răspândire a experienței sovietice, și că atît sindicatele R.SL.T ur cit și alte organizații și instituții acordă tot mai mare atenție metodelor înaintate de lucru. Totodată, trebuie să arătăm că unele organizații de masă și-au dus uneori munca în mod izolat, fără a colabora cu organizațiile A.R.L.U.S. Din acest punct de vedere, de exemplu, a lăsat de dorit conlucrarea dintre A.R.L.U.S. și unele direcții ale Ministerului Culturii, ale Ministerului Invățămîntului și alte instituții și organizații obștești. Proiectul noului statut al A.R.L.U.S.-ului prevede unele modificări menite a înlătura în viitor neclarități în această direcție. De asemenea, dezbaterile care vor avea loc în cadrul Congresului nostru, vor ajuta la înțelegerea mai clară a importanței colaborării ce trebuie să existe între A.R.L.U.S. și celelalte organizații. Numai în strânsă colaborare cu toate organizațiile, A.R.L.U.S.-ul își va putea aduce partea sa de contribuție la răspîndirea și însușirea creatoare a experienței sovietice. ★ In anii ce au trecut de la ultimul său Congres, A.R.L.U.S.-ul a adus un aport efectiv la lupta nobilă de apărare a păcii, făcînd larg cunoscute în masa poporului nostru principiile care stau la baza politicii externe a statului sovietic, politică de prietenie și colaborare cu toate popoarele lumii. Numeroase acțiuni au fost organizate în toată țara, în colaborare cu S.R.S.C.^În vederea lămuririi maselor asupra rezultatelor Conferinței de la Geneva și asupra CimîrtStriîei aduse de delegația sovietică în slăbirea încordării internaționale. Au fost organizate expoziții, conferințe, simpozioane, consultații, care au înfățișat poziția Uniunii Sovietice față de problemele vieții internaționale. Pentru a face cunoscute inițiativele de pace ale Uniunii Sovietice organizațiile A.R.L.U.S. au folosit forme noi, mai vii, mai atrăgătoare, mai combative. Astfel, o largă extindere au căpătat convorbirile organizate pe secții și ateliere, pe brigăzi de cîmp sau grupuri de case, în cadrul cărora se dezbat cele mai noi probleme ale vieții internaționale. Au fost inițiate „jurnale vorbite“ ce tratează într-o formă multilaterală construcția pașnică economică și culturală a Uniunii Sovietice, problemele de actualitate din lupta Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaționale. Trebuie să spunem însă că antele organizații A.R.S.U.S., dovedind un slab spirit de inițiativă, nu întreprind cu promptitudine acțiuni în vederea lămuririi maselor asupra celor mai importante inițiative ale politicii externe a U.R.S.S. Activitatea A.R.S.U.S. pe tărîmul luptei pentru pace s-a împletit în mod organic cu munca de informare a maselor largi despre mărețele realizări ale constructorilor comunismului. A.R.L.U.S. a făcut cunoscut maselor marile victorii ale oamenilor sovietici, folosind forme variate, ca, de pildă , conferințe, expuneri, organizarea de expoziții etc. Peste două milioane de oameni ai muncii au participat la conferințele, șezătoriie, manifestările artistice și marile serbări populare, ce au fost organizate cu prilejul decadei R.S.S. Ucrainene și a decadei R.S.S. Moldovenești. O rodnică activitate au desfășurat prieteniei romîno-sovietice din București. Casa și Biblioteca centrală A.R.L.U.S. Casa prieteniei româno-sovietice a organizat peste 1.600 de manifestări diferite, la care au participat circa 1.000.000 de persoane. Biblioteca centrală A.R.L.U.S., înzestruită cu peste 130.000 volume, a devenit un centru de răspîndire a culturii sovietice. Mai bine de 100.000 cititori frecventează anual sala de lectură a bibliotecii. Caracteristice pentru dragostea și interesul pe care oamenii muncii le manifestă pentru cunoașterea realității sovietice, sunt nummeroasele forme noi de cunoaștere a realității sovietice, apărute din inițiativa maselor. O asemenea inițiativă care a trezit un larg ecou este aceea care se desfășoară în numeroase întreprinderi, în cartiere și la sate, sub denumirea „Ce vreți să știți despre U.R.S.S.?!“ O altă formă de activitate, nouă și interesantă. O constituie acțiunea intitulată: „Plimbări pe harta U.R.S.S.“, care constă în prezertarea unor expuneri, însoțite de explicații pe hartă, privind așezarea geografică, clima, importanța economică și culturală a unor republici, regiuni sau localități din U.R.S.S. O manifestare deosebită a atașamentului oamenilor muncii din țara noastră față de poporul sovietic, a dorinței lor de a cunoaște realitatea sovietică, o reprezintă schimburile de scrisori — „Scrisorile prieteniei“, cum sunt ele denumite. Nu putem să fii vorbim aci și de unele lipsuri care au existat în activitatea A.R.L.U.S - ului pe linia muncii cultural-politice de masă. Unele organizații A.R.L.U.S. s-au mărginit să ducă o activitate birocratică, de evidență a membrilor, sau de înregistrare a numiii participanților la diferitele manifestări. Fără îndoială că cifrele își au importanța I r ele au însemnătate în măsura în care exprimă o activitate concreta. Alte or ak:.Zdti au manifestat o predilecție specială pentru acțiuni cu caracter formal, de paradă, fără urmări practice. Evident ca ambele sunt deopotrivă de dăunătoare. Ele tendințe trebuie criticate și înlăturate din practica muncii de zi cu zi. Dezvoltarea spiritului de inițiativă în ceea ce privește organizarea de acțiuni atrăgătoare, atît prin conținut cit și prin formele de prezentare, trebuie să fie o preocupare continuă a tuturor organizațiilor A.R.L.U.S. Un loc important în munca Asociației noastre ocupă activitatea editorială.. Consiliul General A.R.L.U.S. a editat și difuzat în acest timp peste 800 texte, atit în limba romina cît și în limbile minorităților naționale, de conferințe și convorbiri, caiete culturale și materiale documentare, într-un tiraj de peste 3 milioane exemplare și peste 200 titluri de fotomontaje, plicuri cu fotografii, afișe etc. într-un tiraj de peste 4 milioane exemplare. O parte însemnată a tipăriturilor a fost consacrată lămuririi diferitelor acțiuni concrete ale statului sovietic, în vederea destinderii încordării internaționale. In sprijinul muncii de răspîndire a experienței sovietice A.R.S.U.S. a difuzat într-un tiraj de peste 600.000 exemplare un bogat material de documentare privind experiența sovietică în diferite ramuri ale industriei și agriculturii. Trebuie să arătăm, însă, că nu toate materialele menite să înfățișeze metodele de lucru și experiența înaintată sovietică, elaborate de către Consiliul Gerte al A.R.L.U.S., au corespuns cerințelor oamenilor muncii. Unele din tipărituri au avut un caracter prea general și nu au oferit suficiente elemente de studiu. Au existat, de asemenea, slăbiciuni în ceea ce privește forma în care au fost redactate unele materiale și defecțiuni în difuzarea lor. Publicațiile A.R.L.U.S.-ului și în deosebi „Veac nou“ au înfățișat într-o mai mare măsură și la un nivel mai înalt deci, în trecut mărețele realizări ale Uniunii Sovietice în construirea comunismului și apărarea păcii precum și roadele aplicării experienței sovietice în țara noastră. O activitate importantă a desfășurat, de asemenea, editura Cartea Rusă. Intre 1951— 1955 editura Cartea Rusă a tipărit 950 titluri de cărți în limba romina și în limbile minoritățile naționale, intr-un tiraj global de peste 12,5 milioane exemplare — opere valoroase ale scriitorilor sovietici contemporani, ale clasicilor literaturii ruse, studii și lucrări de critică literară și artistică, monografii și lucrări de documentare Uniunii Sovietice. La traducerea unor asupra valoroase opere ale literaturii ruse și sovietice au contribuit fruntașii literaturii noastre: maestrul Mihail Sadovanu, Mina Behime, Cezar Petrescu, Ellgért Jebereanu, Veronica Porumbacu, Dan Deștiu și alții". O lipsă in activitatea editurii o constituie faptul ca a publicat prea puține lucrări originale despre Uniunea Sovietică, note de călătorie, impresii ale vizitatorilor romîni. Numeroase lucrări din diferite domenii științifico-culturale au fost tipărite de Institutul de Studii Romnno-Sovietic. Consideram ca o lipsă în activitatea Institutului faptul că in această perioadă nu a editat lucrări știintîfice originate. Trebuie spus că nici A.R.L.U.S.-ul nu a ajutat institutul să-și îmbunătățească munca în această direcție. Un loc însemnat în munca A.R.L.U.S. îi ponftă învățămintul popular al limbii ruse. In anul școlar trecut s-au deschis peste 11.000 cursuri, frecventate de aproape 160.000 cursanți Persifu a asigura activitatea în bune condiții a cursurilor populare de limba rusa, s-au editat mandate, broșuri metodologice, îndrumări pentru studiul individual și altele. O contribuție prețioasă la desfășurarea învățămintului popular al limbii ruse au adus numeroase cadre din rândurile corpului didactic, înnvațatori și profesori O amploare mereu crescindă a căpătat în fiecare an organizarea de către A.R.L.U.S. a tradiționalei Luni a prieteniei romînosovietice. In acești ani, țara noastră a primit vizita a numeroase delegații de oameni sovietici — imnași in producție, Eroi ai Muncii Socialiste, maeștri ai recoltelor bogate, laureați ai Premiului Stalin, eminenți oameni de știință, artă și cultură — oameni a căror faimă a trecut de mult hotarele U.R.S.S. Solii frățescului popor sovietic ne-au împărtășit de fiecare dată din tezaurul lor de cunoștințe și cu dragoste ne-au învățat să învin gem greutățile, să sporim avântul muncii noastre creatoare. La inițiativa A.R.L.U.S., delegații de oameni ai muncii din R.P.R. au vizitat Uniunea Sovietică. Schimburile de turiști inițiate recent deschid perspectiva unei și mai largi cunoașteri de către oamenii muncii din țara noastră a Țării Sovietice. A.R.L.U.S. trebuie să-și întărească activitatea în ce privește schimburile de delegații intre R.P.R. și U.R.S.S., ținând seama că ele dau rezultate însemnate și sunt deosebit de prețuite de oameniii muncii. In întreaga sa activitate, A.R.L.U.S. s-a bucurat de sprijinul permanent și larg al Asociației unionale pentru legăturile culturale cu străinătatea (V.O.R.S.), precum și al Asociațiilor republicane respective — ucraineană, gruzină, armeană, belarusă, uzbekă, azerbaidjană. Adresăm cele mai calde mulțumiri U.O.R.S.-ului pentru acest sprijin frățesc. Față de interesul viu al oamenilor sovietici, activitatea A.R.S.U.S.-ului a fost insuficientă. Pe viitor, va trebui să intensificăm trimiterea de material documentar pentru a contribui mai mult la cunoașterea țării noastre în Uniunea Sovietică. In ultimul timp s-au întărit legăturile dintre Asociația noastră și Asociațiile de prietenie cu U.R.S.S. din toate celelalte țări. Recent a avut loc un rodnic schimb de vizite între activiștii noștri și activiștii Asociațiilor de prietenie cu U.R.S.S. din Polonia, Ungaria și Bulgaria. ★ La acest Congres, A.R.S.U.S. se prezintă ca o organizație ce numără peste 6 milioane de membri, față de 57.000 membri cîți număra la primu' său Congres, ținut în anul 1945. Nu există oraș, nu există sat pe întinsul patriei noastre, în care organizația noastră să nu-și desfășoare activitatea. După cum se știe, Congresul nostru a fost precedat de conferințele organizațiilor raionale și regionale, care și-au analizat cu seriozitate activitatea din ultima perioadă, alegînd noile organe de conducere. Conferințele regionale și raionale, ca întreaga perioadă de pregătire a Congresulilui, au scos în evidență felul în care muncesc organizațiile noastre. Dintre organizațiile fruntașe, menționăm organizația consiliile regionale : Stalin, Birlad, Capitalei, Binea Autonomă Maghiară, Galați, consiliile raionale Sf. Gheorghe, Roman, Bistrița, Cluj. Aceste consilii au obținut rezultate bune în activitatea lor pentru că au lucrat cu spirit de inițiativă, și-au creat un larg activ obștesc și au coaborat strâns cu celelalte organizații de masă. Una din cele mai importante realizări obținute în aceasta perioadă o constituie lărgirea bazei de masă a Asociației noastre cu Oameni reprezentînd cele mai diferite pături sociale. Alături de muncitori și țărani muncitori, în noile consilii au fost aleși, atît la raioane cît și la regiuni, numeroși intelectuali, militari, pensionari, gospodine, mici meseriași. Un însemnat ajutor în activitatea A.R.L.U.S.-ului l-a constituit activul obștesc, format din sute de mii de entuziaști ai prieteniei romîno-sovietice care, grupați în jurul comitetelor raionale și regionale, au contribuit din plin la pregătirea și desfășurarea acțiunilor A.R.L.U.S. Adresându-le de aici mulțumirile noastre pentru munca lor în slujba nobilei cauze a prieteniei romîno-sovietice, ne exprimăm totodată convingerea că și de aici înainte ei vor constitui principalul sprijin al organizațiilor A.R.L.U.S. Trebuie, de asemenea, să relevăm aportul activiștilor Asociației noastre, care în marea lor majoritate au muncit neobosit pentru îndeplinirea sarcinilor care le-au fost încredințate. Este necesar să înlăturăm lipsurile și slăbiciunile care au existat in munca de pînă acum, să luptăm cu hotărâre pentru îmbunătățirea continuă a muncii noastre. In centrul activității A.R.L.U.S. trebuie să stea răspîndirea pe scară largă a experienței sovietice în toate domeniile de activitate. Organizațiile A.R.L.U.S. au, de asemenea, datoria să înarmeze pe oamenii muncii din agricultură într-o măsură tot mai mare cu experiența agriculturii colhoznice, să împărtășească gospodăriilor agricole de stat și gospodăriilor agricole colective experiența colhozurilor și sovhozurilor, metodele de organizare a muncii, contribuind astfel la consolidarea economico-organizatorică a sectorului socialist din agricultură. O atenție deosebită va trebui să fie acordată sprijinirii eforturilor țărănimii muncitoare pentru sporirea producției agricole, prin răspîndirea tot mai intensă a metodelor agrozootehnice sovietice. Este necesar să fie intensificată munca organizațiilor noastre în rîndurile oamenilor de știință, artă, literatură, a cadrelor didactice, pentru care însușirea realizărilor culturii sovietice reprezintă izvorul succeselor în munca lor pentru făurirea culturii noi, socialiste, în patria noastră. In mod deosebit, va trebui îmbunătățită munca în rîndurile medicilor, juriștilor, cadrelor din institutele științifice și din învățăriTîni Un factor hotărîtor în desfășurarea cu eficacitate a muncii A.R.L.U.S. N constituie strînsa colaborare cu toate organizațiile obștești și instituțiile culturale de stat. In întreprinderi și uzine, organizațiile A.R.L.U.S. vor trebui să conlucreze îndeaproape cu organizațiile sindicale și cu cercurile A.S.I.T., organiziadu diferite acțiuni comune, ca: schimb de experiență, demonstrații practice, consfătuiri cu muncitorii fruntași prin care să ajute la aplicarea și extinderea metodelor de muncă sovietice. La sate, in strînsă legătură cu căminele Cultulate ,și cu secțiile agricole ale sfaturilor populare, trebuie organizate acțiuni practice pentru aplicarea metodelor agrozootehnice înaintate. Este foarte important ca în mufca de răspîndire a experienței înaintate în agricultură să fie antrenați țărani muncitori care au vizitat Uniunea Sovietică, fruntașii recoltelor bogate, care au obținut succese prin aplicarea metodelor avansate în agricultură. Este necesar ca A.R.L.U.S. să îmbunătățească activitatea editorială, atît în ceea ce privește varietatea tematicii cît și forma de prezentare. Trebuie, de asemenea, să fie îmbunătățit confortului gazetei „Veac nou“, precum și al celorlalte publicații . R.S.U.S Va trebui să acordăm o atenție tot mai mare organizării și bunei desfășurări a învățămîntului popular de limba rusă. Să cuprindem în formele de învâțămînt pe oamenii muncii dornici să-și însușească limba însă. Sa acordăm cea mai mare atenție calității învățăminteilui. Irt această privință un rol important ,le revine cadrelor didactice și Ministerului Privă Sitirstului. Organizațiile A.R.L.U.S., în colaborare cu comitetele de luptă pentru pace, au datoria să popularizeze mai larg și mai operativ marile inițiative ale Uniunii Sovietice pentru destinderea încordării internaționale. Activiștii A.R.L.U.S.-utili trebuie să fie pătrunși de faptul că în munca organizațiilor A.R.L.U.S. este deosebit de important să țină seama de obiectivele politico-economice pe care partidul și guvernul le pun în fața întregului popor muncitor. A.R.L.U.S. trebuie să intensifice trimiterea în U.R.S.S. de material cărți, reviste, fotografii, expoziții documentar,tru a răspunde dorinței oamenilor etc., pensovietici de a cunoaște țara și poporul nostru. Noul organ de conducere al U.R.S.S- ului care va fi ales de Congresul nostru, va trebui să asigure în mai mare măsură îndrumarea organizațiilor A.R.L.U.S., să se preocupe mai mult de generalizarea experienței lor pozitive și să urmărească in mai mare măsură întărirea colaborării cu celelalte organizații de masă, instituții culturale și de stat. In jurul fiecărui consiliu regional, raional și orășenesc A.R.L.U.S. trebuie antrenat un larg activ obștesc, care va contribui la a adîncirea și ridicarea pe o treaptă mai înaltă activității Asociației. Prin activitatea sa, A.R.L.U.S. își aduce aportul la opera de construire a sociaismului. împreună cu întregul popor, membrii A.R.L.U.S. salută unanim hotărîrile recentei plenare a C.C. al P.M.R. și a sesiunii Marii Adunări Naționale — alegerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej ca prim-secretar al C.C. al P.M.R., alegerea tovarășului Chivu Stoica în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri și celelalte măsuri luate. Cel de al 11-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, a cărui convocare a hotărît-o plenara C.C. al P.M.R., va fi un eveniment deosebit de important în viața poporului nostru. Sarcina A.R.L.U.S.-ului este de a participa la munca pe care o desfășoară cu elan oamenii muncii pentru a întîmpina Congresul prin noi succese în domeniul economic și cultural, prin îndeplinirea înainte de termen a prevederilor planului cincinal. A.R.L.U.S. trebuie să se pregătească de pe acum pentru a-și da contribuția la înfăptuirea cu succes a sarcinilor pe care va avea să le îndeplinească poporul nostru în cel de al doilea plan cincinal, ale cărui' directive'sunt în curs de elaborare. Să consacram nobilei cauze a prieteniei romîno-sovietice energia, capacitatea și spiritul nostru de inițiativă, pentru fericirea patriei noastre dragi, pentru pacii și socialism (aplauze). AL IV-tea CONGRES AL A. R. L. U. S.-ului Darea de seamă asupra activității A.R.L.U.S. prezentată de acad. I. Murgulescu, vicepreședinte al A.R.L.U.S. Text prescurtat Pag. 2a 14 octombrie 1955 I \ Salutul conducătorului delegației sovietice, P. I. Kudreavțev Dragi tovarăși și prieteni . In numele Asociației unionale pentru legăturile culturale cu străinătatea, care unește pe oamenii de știință și cultură sovietici, în curttele întregului popor sovietic, vă salut călduros și prin dumneavoastră poporul român frate, cu prilejul Congresului A.R.L.U.S. și al Lumii prieteniei românosovietice . Profit de acest fericit prilej pentru a transmite în" numele delegației noastre un salut prietenesc oamenilor de cultură și știință din alte țări care asista la lucrările Congresului. La noi în patrie, minunatul popor român este cunoscut ca deosebit de ospitalier și prietenos. Delegația noastră a reușit să se convingă de aceasta, cu toate că nu ne aflăm în București decit de cîteva zile." Vă mulțumim din toată inimia pentru invitația de a vizita țara noastră, pentru posibilitateia ce ne-a fost acordată de a cunoaște la fața locului munca plintă de eroism și cultura talentatului și harnicului popor român, care construiește o viață nouă, fericită, socialistă. Socotim că sosirea delegației noastre în R.P.R. este o mizurie a prieteniei indestructibile dintre popoarele noastre, prietenie care crește și se întărește pe zi ce trece, o expresie a colaborării lor frățești în toate domeniile vieții politice, economice și culturale. Subliniem aceasta cu o satisfacție deosebită. Istoria României, ca și istoria Sovietice, este bogată în evenimente Uniunii care arată că între popoarele țărilor noastre s-au creat în decursul veacurilor legături multilaterale. Prietenia dintre popoarele noastre are o bază trainică. Rădăcinile ei sunt adtinc îmfiipte în trecutul istoric îndepărtat; ea a fost întărită cu sîngele nobil vărsat de cei mai buni fii ai popoarelor noastre, în lupta pentru libertate și independență. Victoria istorică a U.R.S.S. în cel de al doilea război mondial și eliberarea României de sub jugul fascist au creat o bază nouă pentru dezvoltarea și întărirea prieteniei între popoarele sovietic și român, pentru dezvoltarea legăturilor noastre , culturale și științifice. Relațiile frățești între popoarele țărilor noastre se bazează pe principiul internaționalismului proletari pe Comunitatea căilor și legilor dezvoltării Social-economice, pe comunitatea ideologiei, pe deplina egalitate în drepturi și respectarea reciprocă a suveranității de stat și a intereselor naționale, pe unitatea țelului nostru final, pe dorința sinceră de a ne ajuta reciproc și de a obține un avînt economic și cultural general. N-a trecut prea mult timp de câmd forțele patriotice ale Romîniei, cu sprijinul roaselor populare organizate și conduse de eroicul Partid Comunist Remân, în condițiile create de victoria trupelor sovietice, au organizat insurecția armată și au lichidat cu hotărîre regimul fascist în țara lor, au pășit ferm pe calea instaurării unei orînduiri noi, democrat-populare, și a asigurării independenței naționale a Romîniei. Ca și noi toți, ne amintim cu emoție de evenimentele istorice din august 1944, care au dus mai tîrziu la răsturnarea revoluționară a regimului burghezo-moșieresc și la crearea Republicii Populare Române. De atunci, a început o nouă epocă în dezvoltarea istorică a României, care s-a transformat in acești ani dintr-o țară înapoiată într-o țară industrial-agrară puternică, ce pășește pe calea unmi avânt necontenit și a obținut succese remarcabile în construirea bazelor socialismului.. Astăzi, poporul român a devenit adevăratul și unicul stăpân al țării sale și construiește liber o viață nouă sub Conducerea Partidului Muncitoresc Român,, devotat pînă la capăt intereselor și năzuințelor poporului. Crearea Statului democrat-popular, stat al oamenilor muncii de la orașe și sate, după cum se spune în articolul 1 din Constituția R.P.R. a descătușat forțele creatoare ațe poporului român, inițiativa și aptitudinie sale organizatorice, ceea ce a dus nu numai la întărirea politică și economică a R.P.R. ci și la uriașa ei dezvoltare culturală, la creșterea bunei stări a oamenilor muncii. In decurs de 11 ani, în Romînia s-au înfăptuit transformări radicale și s-au obținut succese însemnate în toate domeniile vieții politice și economice, în dezvoltarea culturii, științei, literaturii și artei. Poporul sovietic se bucură sincer de succesele voastre și urmărește cu un uriaș interes lupta plină de abnegație a oamenilor muncii din Rondinia, știind, că aceste succese constituie o prețioasă contribuție la cauza colună a întregului lagăr democratic, la lupta sa pentru pace, democrație și socialism. Oamenii sovietici urmăresc cu deosebită satisfacție succesele voastre în domeniul îndeplinirii primului plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale a Romîniei. Ne simt cunoscute și ne bucură succesele însemnate ale Republicii Populare Române în domeniul industrializării socialiste țării, îndeosebi în domeniul dezvoltării inndustriei grele, baza avântului întregii economii naționale, și al ridicării nivelului de trai al poporului. Ne sînt cunoscute și ne bucură succesele Republicii Populare Romîne în dezvoltarea agriculturii, îndeosebi în întărirea sectorului ei socialist. Ne este cunoscut și ne bucură că în industria și agricultura Republicii Populare Românne au crescut mii de inovatori și fruntași în producție, care muncesc cu abnegație pentru binele patriei lor. Numele strungarului Constantin Vasilache, minerului Iuliu Haidu, mecanicului Ștefan Lungu, tractoristului Vasile Voichiță, Eroi ai Muncii Socialiste și ale multor altora silit bine cunoscute în Uniunea Sovietică. ■ Ne este cunoscut și ne bucură că în domeniul construcției vieții noi, se încadrează tot mai mulți reprezentanți ai vechii Irffeléctualiști, care merg alături de intelectualitatea nouă, tîrzără, a Romîniei, care a pus în slujba poporului aptitudinile sale creatoare. •• „ In țara noastră, se înfăptuiește astăzi o adevărată revoluție culturală. În țara noastră sunt larg cunoscute numele iluștrilor savanți romîni Partion, Săvuescu, Hortolomei, Stoitov. Ne sint bine cunoscute numele și operete scriitorilor romîni A. Toma, Mihail Sadoveanuu și Călii Petrescu, Zaharia Stancu și Alexandru Jar, ale poeților Beniuc, Deșliu, Banuș, Theodorescu. In U.R.S.S. s-au editat 56 de titluri de cărți de autori români în 17 limbi ale popoarelor țării noastre. Numai operele lui Mihail Sadoveanu,pe care îl vom sărbători împreună în curînd cu prilejul împlinirii a 75 de ani de viață, au apărut în U.R.S.S. la 30 de ediții cu un tiraj total de peste 1.500.000 exemplare; ne sunt cunoscute numele dramaturgilor Davidoglu, Baranga, Lovinescu și Demetrius, ale compozitorilor Andricu, Drăgoi, ConSlaviciaescu, Dumitrescu și atora, ale pictorilor și sculptorilor Iser, Șaru, Baraschi, Csorvássy, Szönyi și ale altor oameni de cultură romîni. Ne sunt cunoscute și ne bucură eforturile Republicii Populare Române în domeniul sprijinirii politicii duse cu perseverență de Uniunea Sovietică pentru crearea unei păci trainice și îndelungate între popoare. Știm că apelul de la Viena a fost semnat de 11.500.000 cetățeni ai Republicii Populare Române, care sunt convinși după cum se spune în cântecul vostru că „Pacea n-o cerșim, ci o cucerim“. Succesele de netăgăduit obținute în ultimul timp pe calea slăbirii încordării și însemnării situației internaționale obligă popoarele noastre să lupte și pe viitor cu dârzenie și perseverență pentru cauza păcii și securității, ne obligă să întărim puterea statelor noastre. Pentru aceasta, trebuie să întărim prin toate mijloacele unitatea și prietenia dintre U.R.S.S. și țările de democrație populară, unitatea și prietenia întregului lagăr al păcii și socialismului. Aceasta este o lege a vieții popoarelor noastre, și trebuie să fim cu toții ferm deciși s-o respectăm întotdeauna cu sfințenie. Credincioasă datoriei sale pe 1 lia internaționalismului proletar, Uniunea Sovietică a acordat și acordă Republicii Populare Române, ca și celorlalte țări de democrație populară, un ajutor multilateral, frățesc și dezinteresat, le împărtășește bogata sa experiență în construcția de stat, economică și culturală, istoria n-a cunoscut în trecut exemple de o colaborare ații de prietenească și de ajutor atît de sincer, ca acelea care există între țările noastre. Bazindu-se pe prietenia și colaborarea cu U.R.S.S. ,și celelalte țări ale lagărului socialist, călăuzindu-se după nemuritoarea învățătură marxist-leninistă, poporul român, sub conducerea gloriosului Partid Muncitoresc Român, merge cu fermitate înainte pe calea construirii bazelor socialismului. După cum a spus de curînd N. S. Hrușciov, la București, „Oamenii muncii din România pot fi siguri că poporul sovietic a fost, este și va fi un prieten credincios, de nădejde al poporului român și îi va acorda un ajutor și sprijin multilateral la lupta pentru construirea socialismului, pentru întărirea cortisaată a statului democratpopular“. Oamenii sovietici au considerat întotdeauna și consideră că fiecare popor, fiecare națiune, aduce contribuția sa la tezaurul mondial al culturii, îl completează și-i îmbogățește. De aceea, oamenii sovietici năzuiesc sincer spre apropierea de alte popoare. Toți oamenii cinstiți și fără idei preconcepute din Apus și Răsărit împărtășesc această năzuință.Activitatea Asociației române pentru legături de prietenie cu U.R.S.S., munca desfășurată de această Asociație a cărei însemnătate este de neprețuit constituie o mărturie grăitoare a năzuinței poporului român de întărire a prieteniei frățești cu poporul sovietic. Legăturile noastre culturale și științifice joacă un rol important in întărirea acestei prietenii. Nu se poate să nu remarcăm în mod autocritic, că în această activitate la noi mai există numeroase lipsuri. Trebue să lucrăm foarte mult pentru ca legăturile culturale și științifice între U.R.S.S. și R.P.R. să fie permanente și strânse, rodnice și bogate în conținut în toate privințele. Trebuie să dezvoltăm prin toate mijloacele și legăturile personale între oamenii de știință și cultură. Una din formele populare și tradiționale de întărire a acestor legături este schimbul de delegații și organizarea in fiecare an a Lunii prieteniei romîno-sovietice iată de ce delegația noastră e atît de bucuroasă să participe la Luna prieteniei romîno-sovietice. Am auzit de multe ori despre țara noastră minunată, dar, după cum se spune în China și Orient, mai bine să vezi odată decit să auzi de o sută de ori. Vrem să vedem noua Romînie, pentru a o cunoaște mai bine, iar a cunoaște, se spunea pe vremuri, înseamnă a înțelege și, după cum se știe, înțelegerea reciproca este baza prieteniei. Noi am sosit în Republica Populară Romina pentru întărirea prieteniei noastre. Vă urăm succes în activitatea voastră rodnică de construire a societății socialiste în Republica Populară Romînă.Aplauze puternice). Un aspect din sală.