Viaţa Economică, ianuarie-iunie 1972 (Anul 10, nr. 1-26)

1972-06-23 / nr. 25

In întîmpinarea Conferinţei Naţionale a P. C. R. şi a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii — Cincinalul înainte de termen! CONFERINŢA NAŢIONALA a P.C.R. şi cea de a XXV-a aniversare a proclamării Republicii, evenimente de însemnătate istorică în viaţa partidului şi poporului român, sunt întâmpinate de toţi oamenii muncii din judeţul Caraş-Severin cu hotărîrea fermă ca alături de toţi cei ce muncesc în patria noastră să contribuie cu toate forţele şi capacitatea lor la înfăptuirea cincinalului înainte de termeni. Aşa cum s-a apreciat la recenta Conferinţă extraordinară a organizaţiei noastre de partid, oamenii muncii — români, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi — din toate unităţile industriale ale judeţului, animaţi de un înalt simţ patriotic, mobilizaţi în marea întrecere naţională, vor realiza sarcinile ce le revin din actualul cincinal în 4 ani şi jumătate. Siderurgiştii şi constructorii de maşini din bătrîna şi totuşi mereu tînăra Cetate de foc — Reşiţa — cei de la Oţelul Roşu, Bocşa şi Caransebeş, minerii din Anina şi Bocşa, toate colectivele din întreprinderi, de pe şantiere şi din agricultură, reevaluindu-şi rezervele pe care le au, şi-au fixat obiective deosebit de mobilizatoare. Merită subliniată, bunăoară, hotărîrea de a depăşi planul cu 5.000 tone cărbune, 2 OOO tone cocs, 8 OOO tone fontă, 6 500 tone oţel, 7 motoare Diesel pentru tracţiune feroviară ş.a. Acest spor de producţie se va obţine, îndeosebi, pe seama îmbunătăţirii indicilor de utilizare a agregatelor. In acelaşi timp, furnaliştii vor reduce, în continuare, consumul de cocs, economisind pînă la finele anului 2 OOO tone. Cumulînd toate aceste sporuri, s-a ajuns să se suplimenteze angajamentul iniţial luat de organizaţia judeţeană de partid, ajungîndu-se la 175 milioane lei producţie marfă. APRECIIND această manifestare plenară a conştiinţei socialiste a clasei muncitoare, organizaţiile de partid iniţiază acţiuni practice menite să asigure în toate unităţile condiţii optime de muncă o aprovizionare corespunzătoare cu materii prime, cu documentaţie tehnică, scule şi dispozitive. In acest scop, au organizat largi dezbateri în principalele întreprinderi, întocmindu-se cuprinzătoare planuri de măsuri tehnico-organizatorice, astfel incit fiecare angajament suplimentar luat are o bază realistă de înfăptuire. Depăşirile de plan pe care şi le propun colectivele de oameni ai muncii reflectă ordinea de prioritate stabilită, având în permanenţă în vedere criteriul eficienţei economice. Astfel, angajamentele luate privind realizarea sortimentelor, sunt de natură să înlăture tentaţia realizărilor globale, înscriind pu-ise în coordonatele preocupărilor noastre actuale majore. Acţiunile ce se întreprind în vederea sporirii producţiei, a productivităţii muncii, reducerii substanţiale a cheltuielilor materiale — în principal prin utilizarea din plin a agregatelor, a timpului de lucru, a gospodăririi judicioase a fondurilor materiale şi băneşti — se împletesc indisolubil cu grija permanentă pentru extinderea acţiunii de autoutilare şi continua ridicare a parametrilor tehnico-economici şi calitativi ai produselor Angajamentele asumate pornesc de la exigenţe sporite, de la criteriul comparabilităţii — concret pe fiecare produs în parte — cu tot ceea ce s-a înfăptuit mai bun in ţara noastră, cu tot ceea ce s-a realizat mai bine pe plan mondial. Colectivele de muncă din industria judeţului şi-au propus suplimentarea volumului de producţie destinat autoutilării astfel ca, în acest an, să se realizeze 50 milioane de lei şi să se asimileze peste plan (baza de punere în fabricaţie) 79 de produse noi. Numai la Uzina de construcţii de maşini — Reşiţa, în cadrul acţiunii de autoutilare, vor fi proiectate şi in mare parte executate pînă la sfârşitul anului peste 50 de maşini, agregate şi instalaţii după concepţie proprie. Tot prin autoutilaje vor fi modernizate o serie de utilaje din fluxul tehnologic la Combinatul sidarurgie-Reşiţa, Uzina Oţelul Roşu, Compinatul de exploatare şi industrializare a lemnului — Caransebeş, Uzina de construcţii metalice şi maşini agricole-Bocşa, întreprinderile miniere Anina şi Moldova Nouă — utilaje care vor permite mecanizarea proceselor de producţie, sporirea productivităţii muncii şi realizarea unor produse calitativ superioare. In gama de produse noi — o parte deja asimilate, altele in curs de asimilare — se înscriu noi mărci de oţeluri şi profile laminate pentru autoturisme şi construcţii metalice, pentru rulmenţi şi cu caracteristici speciale pentru utilajele destinate industriei chimice, noi tipuri de motoare electrice, o nouă familie de motoare Diesel pentru tracţiunea feroviară, macarale portuare, noi tipuri de mobilă curbată şi imobilă corp etc. Criterii realiste, ştiinţific fundamentate stau şi la baza angajamentelor luate de constructori privind intrarea în funcţiune înainte de termen a 4 obiective de investiţii, dintre care 2 au şi fost realizate. Constructorii sînt hotărîţi să nu precupeţească nici un efort pentru ca la sfîrşitul anului să poată raporta punerea în funcţiune a tuturor capacităţilor de producţie prevăzute în planul de stat. Rezultatele obţinute în perioada ce a trecut din acest an, relevă elocvent dorinţa fermă a oamenilor muncii de a-şi respecta întocmai cuvîntul dat. La sfârşitul primelor 5 luni din acest an, în industria judeţului s-a consemnat realizarea, peste prevederile planului, a 2 748 t cărbune brut, 1 464 t cocs metalurgic, 5 548 t fontă, 1 590 t oţel, 3 788 t laminate finite, 333 t construcţii metalice, 158 MW turbine hidraulice, 837 mc cherestea de fag şi răşinoase, 3 641 mp plăci aglomerate din lemn ş.am.d. Relaţiile de producţie calitativ noi, pe care le-a întronat socialismul în viaţa ţării, au determinat mutaţii profunde în însăşi conştiinţa oamenilor. Pentru colectivele de oameni ai muncii din judeţul Caraş- Severin, ca de altfel pentru întregul nostru popor, întrecerea socialistă a devenit nu numai o competiţie a priceperii şi hărniciei individuale, ci exprimă un cel mai înalt grad aportul conştient pe care toţi cei ce muncesc sînt hotărîţi să-l aducă la accelerarea ritmului de edificare a României socialiste multilateral dezvoltată. Pentru muncitori, ingineri şi tehnicieni, pentru toate colectivele de muncă Întrecerea înseamnă astăzi comprimarea timpului, realizarea cincinalului înainte de termen. Ea stimulează desfăşurarea amplă a energiilor şi capacităţilor creatoare, scoate în evidenţă numeroase direcţii în care vom acţiona pentru realizarea acestui obiectiv major. Despre amploarea acestei emulaţii vorbesc numeroase iniţiative izvorite în întrecerea socialistă. De curind, comuniştii de la secţia de utilaje complexe din UDMR, de pildă, analizînd modul în care este gospodărit metalul, au hotărit să desfăşoare întrecerea sub lozinca „fiecare muncitor, inginer şi tehnician, participant activ la gospodărirea eficientă a metalului“, angajîndu-se ca, încă în acest an, să economisească — pe baza introducerii unor planuri de croire judicioasă — 500 tone de tablă, materie primă din care vor efectua alte lucrări. Ideea comuniştilor diin această secţie — expresie a dorinţei vid de a utiliza cît mai eficient materiile prime — a fost preluată de albe colective ale uzinei, pornindu-se o adevărată întrecere pentru titlul de cel mai bun gospodar al metalului. La întreprinderile de construcţii şi montaj metalurgic din Reşiţa, s-a cristalizat ideea autocontrolului şi responsabilităţii colective în activitatea fiecărei formaţii de muncă pentru calitatea lucrului efectuat. Oţelarii, în dorinţa de a spori producţia de metal, şi-au fixat ca obiectiv să acţioneze operativ ori de cite ori situaţia o cere, pentru a remedia eventualele defecţiuni ce se ivesc la utilaje — în aşa fel incit acestea să nu staţioneze decit minimum de timp necesar pentru intervenţie. înfăptuirea unui asemenea obiectiv duce nemijlocit la creşterea indicilor de folosire a utilajelor şi agregatelor, la obţinerea unei cantităţi mai mari de oţel pe fiecare mp vatră de cuptor. Extinderea acţiunii în toate secţiile combinatului ar permite obţinerea unei producţii suplimentare de aproape 20 milioane de lei. Pentru a veni în sprijinul laminatorilor de a folosi intensiv agregatele, inginerii şi tehnicienii au hotărit să iniţieze o amplă mişcare de promovare a progresului tehnic, rezolvînd cel puţin o problemă tehnică legată de organizarea producţiei, cu o eficienţă de UM 090 lei anual. Acţiunea, care de acum se materializează cu o bună eficienţă, a început să fie preluată şi de celelalte cadre tehnice din combinat Prin extinderea acestei iniţiative, numai în combinatul reşiţean, ţinînd seama de numărul cadrelor tehnice, de capacitatea şi experienţa lor, se estimează o economie de aproximativ 300 milioane lei. Semnificativ este faptul că toate iniţiativele izvorâte în întrecerea ce se desfăşoară în întreprinderiile industriale şi pe şantiere sunt subordonate unui ţel precis : sporul de producţie să fie realizat pe seama creşterii productivităţii muncii, factor principal de sporire a producţiei şi de reducere a costurilor la 1 000 lei producţie-marfă. IAR.AT.Rl. CU munca plină deelan însufleţitor pentru realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate pe acest am, conducerile unităţilor economice creează condiţii optime pentru ca fiecare colectiv să poată lucra la capacitatea sa, ca importantele rezerve existente la locurile de muncă să poată fi fructificate la maximum. Analizele, studiile, calculele ce au loc, îmbunătăţirea metodelor de conducere a producţiei şi a muncii, (Continuare în pag.6) Reşiţa , bătrîna şi mereu tînăra cetate a oţelului ACŢIUNI MULTIPLE, EFICIENTE ÎN SPRIJINUL ÎNFĂPTUIRII ANGAJAMENTELOR Trandafir COCTRLA prim-secretar al Comitetului judeţean Caraş-Severin al P.C.R. • Prin suplimentarea angajamentelor, colectivele de muncă din unităţile industriale ale judeţului Caraş- Severin vor realiza în acest an, în plus : 5000 tone cărbune, 2000 tone cocs, 8000 tone tonă, 6500 tone oţel, 7 motoare Diesel pentru tracţiune feroviară etc. — în total produse în valoare de peste 175 milioane lei. De asemenea, vor fi asimilate 79 de produse noi, iar prin acţiunile de autoutilaje vor fi realizate maşini şi utilaje în valoare de 50 milioane lei. Din angajamente au fost realizate în perioada 1 ianuarie — 1 iunie a.c. : 2743 tone cărbune, 1464 tone cocs, 5548 tone fontă, 1590 tone oţel, 3788 tone laminate finite, 333 tone construcţii metalice, 158 MW turbine hidraulice, 837 mc cherestea de fag şi răşinoase, 3641 mp plăci aglomerate din lemn etc. • In fiecare unitate industrială iniţiative valoroase în sprijinul sporirii producţiei, creşterii productivităţii muncii, reducerii consumurilor specifice, obţinerii de economii la prețul de cost, realizării a cît mai multe beneficii peste plan. P