Viața Nouă, aprilie-iunie 1950 (Anul 2, nr. 197-270)

1950-04-01 / nr. 197

Popoarele lumii pot și trebue să câștige batalia pacii ! « É % ! In lupta împotr$otriva lagărului imperialismului și agresiunii, forțele democrației și socialismului cresc neîncetat, înfăptuind și depășind planurile lor economice, U.R.S.S. și țările de democrație populară își măresc neîncetat forțele de producție. După cum a arătat L. P. Beria în discursul rostit în fața alegătorilor din Tbilisi, în ultimii trei ani ritmul mijlociu de creștere al industriei sovietice a fost de 22,5 la sută, întrecând ritmul de desvoltare al industriei în cadrul planurilor cincinale antebelice. „Dacă comparăm — a spus L. P. Beria — ritmul de desvoltare al industriei din URS. S. cu ritmul de desvoltare din celelalte țări, 1 capitaliste, pe o perioadă de timp mai îndelungată — 20 ani — vom vedea că în timp ce în U RS. S producția globală a întregii industrii a crescut în 1949 de mai bine de 8,5 ori fată de anul 1929, în Statele Unite ea a crescut cu 1,5 ori, în Anglia cu mai puțin de 1,5 ori, iar în Franța producția a reprezentat abia 90 la sută față de anul 1929”. In țările de democrație populară industria socialistă a atins de asemenea un ritm de creștere ce nu l-a cunoscut și nu-i poate cunoaște industria țărilor capitaliste. Industria socialistă a cucerit astfel o necontestată întietate, o sdrobitoare superioritate asupra industriei capitaliste în ceea ce privește ritmul de creștere în întrecerea pașnică dintre cele două sisteme — este deci asigurată victoria socialismului asupra capitalismului. De aceia capitaliștii se tem de o întrecere pașnică cu socialismul și își pun toate speranțele într’un război, socotind în mod absurd că ar putea prin el să schimbe mersul desvoltării istorice și să obțină dominația mondială. După ce josnicul șantaj cu bomba atomică a fost spulberat de comunicatul Agenției Tass din 25 Septembrie, care arăta că Uniunea Sovietica posedă arma atomică, ațâțătorii la război amenință acum cu o „suprabombă" — care de fapt încă nu există și a cărei realizare rămâne foarte îndoelnică—după cum a observat chiar revista americană UNITES STATES NEWS AND WORDS REPORT, întemeiându-se pe opinia autorizată a mai multor savanți. Iar într'un discurs ținut recent la Berkeley, (California) secretarul de stat Acheson, declarând că scopurile politicii externe a Statelor Unite nu pot fi înfăptuite pe cale pașnică, a proclamat „diplomația totală“, adică continuarea și intensificarea la maximum a politicii agresive a imperialismului american. Popoarele iubitoare de pace răspund amenințărilor furibunde ale elicei imperialiste din Wall Street, întărind neîncetat lupta pentru pace. Intre 16-19 Martie a avut loc la Stockholm cea de a treia sesiune a Comitetului permanent al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii, care a adresat popoarelor lumii apeluri cu adevărat istorice. Comitetul permanent a cerut ca arma atomică—ca armă de agresiune și de exterminare în massă —să fie interzisă fără condiții și ca guvernul care va folosi primul această armă să fie considerat drept criminal de război, chemând pe toți oamenii de bună credință din întreaga lume să semneze acest apel. Comitetul permanent a convocat totodată cel de al doilea Congres Mondial al Partizanilor Păcii pentru sfârșitul anului 1950 în Italia. Adresându-se tuturor organizațiilor sociale și religioase, tuturor oamenilor cinstiți, care indiferent de opiniile lor în ce privește cauzele actualei tensiuni în situația internațională, sunt neliniștiți de această situație și doresc în mod serios restabilirea relațiilor pașnice între popoare. Comitetul permanent le-a propus să-și desemneze reprezentanți la Congres, adoptând ca bază pentru realizarea unei înțelegeri, interzicerea armei atomice și condamnarea acelui guvern care ar folosi primul arma atomică. Cu apelurile lansate la Stockholm, mișcarea mondială a partizanilor păcii, intră într-o nouă etapă. Propunerile Comitetului permanent constitue într'adevăr cea mai largă platformă de luptă a partizanilor păcii ; aceste propuneri corespund celor mai adânci dorințe și apără interesele vitale ale popoarelor lumii. De aceea este neîndoelnic că ele vor avea un ecou puternic în toate țările și vor găsi un sprijin călduros din partea tuturor oamenilor cinstiți din întreaga lume, indiferent de rasă, naționalitate, credințe religioase și convingeri politice și chiar dacă nu sunt lămuriți asupra factorilor care amenință pacea mondială. Numai niște canibali însetați de sânge ca afaceriștii din Wall-Street și lacheii lor marshallizați, pot respinge justele propuneri ale Comitetului permanent. Deaceia, înarmată cu platforma lansată la Stockholm, mișcarea Partizanilor Păcii va putea cuprinde masse din ce în ce mai largi, pe toți oamenii de bună credință din lume, dovedind în toate țările o mișcare a întregului popor. Dacă, împotriva voinții popoarelor, imperialiștii americani refuză să pună în afara legii arma atomică, acum popoarele însăși vor face acest lucru : o vastă campanie pentru strângerea de iscălituri sub propunerile Comitetului permanent va fi organizată în toate țările. Prin milioane și milioane de asemenea iscălituri, prin vocea delegaților lor la viitorul Congres Mondial al Partizanilor Păcii, popoarele își vor exprima hotârîrea lor neclintită de a considera drept criminal de război acel guvern care ar folosi primul arma atomică și de a pedepsi pe membrii lui așa cum se cuvine iar sfârșitul rușinos și îngrozitor pe care l-au avut guvernanții hitleriști și mussolini, ilustrează concret toată greutatea pe care o are o atare hotărîre a popoarelor lumii. Intrăm într’o fază hotărîtoare a marei bătălii pentru pace . Frontul păcii nu cunoaște hotare geografice. Mișcarea Partizanilor Per cii cuprinde toate popoarele și toate continentele. ale In ciuda legilor fasciste lacheilor marshallizați de teapa lui Bidault și de Gasperi, oamenii muncii din Apus intensifică lupta împotriva transportului și fabricării materialului de război. Din fiordurile Norvegiei și până pe coastele Italiei docherii au luat în unanimitate hotărîrea de a nu mai descărca nici un fel de armament american. Muncitorii feroviari francezi și italieni refuză de asemenea să transporte materialul de război american. In Franța, sancțiunile aplicate Partizanilor Păcii pe baza noilor legi scelerate, au stârnit revolta masselor largi populare, decise să răstoarne planurile de fascizare ale reacțiunii. In acelaș timp pentru pace luptă și popoarele țărilor coloniale și dependente, care-și scutură jugul imperialismului. Pentru o pace trainică luptă și marele popor chinez, care a sfărâmat de acum lanțurile imperialismului și a încheiat o (Continuare în pag. 4-a) PROLETARIAN TOATE ȚĂRILE UNIȚIVA Anul II Nr. 197 Sâmbăta 1 Aprilie 19504 pagini 4 Lei Până la 29 Martie pe întreg județul s'au însămânțat 29.805 ha. Ploile care au căzut în ultimile zile, au constituit pentru țăranii muncitori din județul nostru un minunat prilej de a-și intensifica eforturile în muncă pentru terminarea la vreme și în bune condițiuni a campaniei însămânțărilor de primăvară. Astfel, până in seara zilei de 29 Martie au fost însămânțate 29.805 ha, realizându-se un procent de 69,7 la sută din plan pe întreg județul. In fruntea campaniei sunt țăranii muncitori din plasa Berești care au realizat 75,5 la sută din plan, apoi țăranii muncitori din plasa Pechea care au însămânțat 8.489 ha. din 11.436 ha. și plasa Foltești care a realizat până acum un procent de 70,5 la sută din plan. In urmă au rămas plășile Bujoru și Independența care au realizat : Bujoru 63 la sută din plan și Independența 65 la sută. Comitetele f Provizorii din aceste plăși cu sprijinul organizațiilor de Partid trebue să intensifice munca de lămurire în rândurile țăranilor muncitori pentru ca aceștia să însămânțeze la timp și în bune condițiuni pământurile. Căci, prin însămânțarea la vremea pământului, vom obține o recoltă bogată care să asigure hrana întregului popor muncitor, mai devreme cu 2 zile Membrii Gospodărilor Agricole Colective din județul nostru — sub îndrumarea permanentă a organizațiilor de Partid — își intensifică pe zi ce trece eforturile în muncă pentru terminarea la vremea însămânțărilor. din Astfel, țăranii muncitori Gospodăria Agricolă Colectivă din comuna Oasele au reușit — printr'o muncă bine organizată să termine planul de însămânțări pe perioada 1 Martie- 1 Aprilie, cu 2 zile mai devreme, situânduse astfel în fruntea celorlalte gospodării colective din plasa Pechea. Urmează apoi Gospodăria Agricolă Colectivă „11 Iunie 1948“d din Pechea care a însămânțat în această perioada 137 ha., „Tudor Vladimirescu“ din Cudalbi 81 ha., „Steagul Roșu“ din Cuza Vodă 53 ha., „Olga Bancic“ din Izvoarele 39 ha., „Gh. Doja“ din Plevna 66 ha, și „8 Martie“ din comuna Slobozia Conachi 24 ha. Muncitorii de la șantierul naval S.R.T. sprijină țărănimea muncitoare din județul nostru în campania însămânțărilor de primăvară Oamenii muncii din întreprinderile orașului nostru îndrumați și sprijiniți de organizațiile de Partid, au luat inițiativa de a forma echipe care să mearga în timpul liber în județ, pentru repararea uneltelor agricole ale țărănimii muncitoare, necesare luptei pentru îndeplinirea cu succes a campaniei însămânțărilor de primăvară. In urma acestei inițiative o echipă compusă d din doi sudori — tov. Ciuhurez T. și Munteanu I. — de la șantierul naval SRT, s'au deplasat cu uneltele necesare acum câteva zile în comuna Foltești, unde au reparat 12 pluguri, precum și alte unelte agricole ale țăranilor muncitori din această comună, Seceleanu Iulian coresp. $ minute in joc fie 10 minute Grija pentru perfecționarea mașinilor, este o preocupare de căpetenie, a tovarășilor din secția strungărie a șantierului SRT. Aceasta ne-o dovedesc inovațiile și dispozitivele confecționate și adaptate la mașini, care au dat rezultate satisfăcătoare mărind cu mult producția și productivitatea muncii. Una din ultimele inovații este și aceea a tovarășului Petrescu Petre, care a confecționat un dispozitiv pentru o mașină revolver. Dispozitivul este compus dintr-un universal patent căruia i-a aplicat patru cuțite ce pot fi reglate ușor obținerea dimensiunilor pentru cerute de material. Prin introducerea acestui dispozitiv strujirea și filetarea unui șurub se face numai la 3 minute, față de 10 minute cât dura înainte, eliberându-se totodată și un strung care mai înainte făcea filetarea. Alexandrescu Irina coresp. mi mult spirit gospodăresc, mai multă inițiativă la Gospodăria Agricolă de Stat Berești Având toate uneltele reparate și o bună parte din semințele mâncărilor necesare însăpregătite, la de primăvară Gospodăria Agricolă de Stat din Sorești, campania muncilor agricole de primăvară a început să se desfășoare într-un ritm viu, chiar din primele zile ale lunii Martie. Pe ogoarele gospodăriei au început să duble tractoarele iar plugurile răsturnau brazde adânci în care semănătoriile presărau semințele ce vor da rod bogat la vară, asigurând astfel un trai mai bun și mai îmbelșugat tuturor celor ce muncesc dela orașe și sate. Organizându-și temeinic munca, constituindu-se în brigăzi antrenate în întreceri cstorii socialiste mumde la Gospodăria Agricolă de Stat din Berești au obținut frumoase rezultate în campiania însămânțărilor. Astei au fost semănate 113 ha. orz, 87 ha. mazăre, 77 ha. ovăz, 52 ha. floarea soarelui și 9 ha. borceag. Deasemni, de timpuriu, tovarășii de la această gospodărie s’au îngrijit de livadă. In iarnă pământul a fost îngrășat cu îngrășăminte chimice, iar cum a început să dea căldura, s’au curățat pomii și via. Pentru amenajarea grădinii de zarzavat au fost procurate semințele necesare, a fost arat pământul și aranjat în răzoare, iar arpagicul în mare parte a fost băgat în pământ, întreținerea uneltelor lasă însă mult de dorit Primele zile cursul săptămânii ploioase din trecute au stagnat muncile agricole. Umiditatea prea mare a soiului a împiedecat scoaterea atelajelor la câmp și continuarea arăturilor și însămânțărilor. Din lipsa unei remize atelajele G.A-S. Berești au fost luate afară în ploaie și noroi. Oare nu s’ar fi putut face foarte bine din materiale vechi, scândurile de la un gard netrebuincios sau câțiva stâlpi, să se ridice o remiză ori numai un acoperământ sub care să se adăpostească atelajele ?. In această privință direcțiunea gospodăriei nu a luat nici o măsură, după cum nu s’a îngrijit nici de singura magazie din interiorul acestei gospodării. Având plafonul stricat, magazia in care s’au păstrat o mare parte de semințe pe timpul iernii a pătruns zăpada, din care cauză s'au stricat doi saci cu orz de sămânță. Magazia de alimente a gospodăriei e în totală desordine. Din lipsa unei magazii de alimente la Gospodăria Agricolă de Stat din Berești pentru depozitarea alimentelor sunt întrebuințate două camere. Dacă din curiozitate cauți să intri în această magazie de alimente, rămâi foarte uimit. Pereții și plafonul camerelor arată urme de apă ce s’a scurs prin crăpături în timpul ploilor. In mijlocul uneia din camere vezi câțiva saci cu sulfat de cupru (piatră vânătă) depozitați alături de o ladiță în care se găsește fasole și un butoiaș cu marmeladă. In aceeaș cameră se mai găsesc câteva scaune stricate și alte lucruri care nu au nimic comun cu o magazie de alimente In a doua cameră sunt păstrate 3 căldări cu lapte, care datorită faptului că nu au fost acoperite, au prins deasupra un strat cenușiu de praf, o rogojină pe care se află împrăștiate câteva zeci de kilograme de arpagic și câteva piese de tractoare, pluguri, sau alte unelte agricole. ițCuntlRBira In pag- 4-a). Citiți în corpul ziarului — Ultimele știri din străinătate. (Pag. IV-a) — In atenția cercurilor de politică curentă. — Expirarea valabilității carnetelor C. F. R. — Decizia Comitetului Provizoriu al orașului. (Pag. III-a) Pe ogoarele colhoznice Hotărîrea Guvernului Sovietic și a C.C. al P. C. (b) al U.R.S.S. cu privire la campania însămânțărilor de primăvară, a dat naștere unui nou avânt în munca desfășurată pe ogoarele colhoznice. Colhoznicii și tractoriștii din regiunea Alexandrov (Don) au însămânțat până în prezent 500 ha. și au botonit 1.100 ha. alături de toamnă. Colhoznicii din colhozul „Voroșilov“ au terminat cu câteva zile înainte de termen semănatul cerealelor din prima perioadă pe o suprafață de 560 ha. In colhozul „Politardei“ din regiunea Ovidio po Odessa, au început însămânțările de primăvară. In clișeu . Președintele colhozului împreună cu alți doi colhoznici controlând calitatea semănăturilor. ompubLica populim kombii Ingrășământe speciale sosite din U.R.S.S. Constanța 30 (Agerpres). In cadrul acordului comercial încheiat între R.P.R. și U.R.S S., în portul Constanța a sosit o cantitate de 5.500 tone Ramnită, îngrășământ special pentru terenurile agricole. Patru echipe de zi și patru echipe de noapte au început de îndată descărcarea acestui îngrășământ, pentru ca să fie astfel cât mai repede trimis Gospodăriilor Agricole de Stat și Gospodăriilor Agricole Colective din țară. Cu 8 zile mai înainte Brașov 30 (Agerpres). — Muncitorii și tehnicienii de la turnătoria de bronz a uzinelor „Metrom“ din Brașov, au terminat în dimineața zilei de 23 Martie întreg programul de producție pe trimestrul I al anului 1950. „GUNOIUL“ DELA I.R.E.G. TREBUE MĂTURAT Este bine cunoscută în orașul nostru figura șefului încasator Patrașcu Ioan dela I.R.E.G., fost slugă credincioasă și prea plecată „Brown- Beveri“-lor (foștii patroni ai uzinei) pe timpul cărora s’a specializat în meseria de jecmănitor al poporului muncitor. Într-una din zilele trecute pe la orele 10 dimineață, „domnul“ șef încasator Patrașcu Ion de la I.R.E.S., „plictisit de atâta muncă“, lăsase tocul din mână și aprinzând o țigară începu să-și înnece în fumul ei „necazurile“ zilei. El—își zise el în sine reflectând asupra trecutului , unde sunt timpurile de altă dată când în chestia încasărilor abonamentelor pentru apă și lumină de la cetățenii orașului ăsta, îmi mergeau „afacerile" strună, fără ca să-mi ceară cineva socoteală ! !... Deodată telefonul cu No. 1496 de pe biroul său sbârnăie de câteva ori în șir, făcându-l atent că cineva vrea să-i vorbească. Și într’adevăr un abonat — tovarășul Ilie Leibovici salariat la întreprinderea I.C.S. „Galați“, (fost magazinul de Stat Dunărea), întrebuințând cuvântul de tovarășe, s’a adresat „domnului” șef încasator Patrașcu Ion, căruia i-a cerut o lămurire în legătură cu plata abonamentului la lumină obișnuit cu vremea în care „clienții” de talia tovarășului Leibovici, își lăsau căciula în băț la poarta dumisale și-i spunea „să trăiți dom’le șef “ de data asta grozav n ai mai mâniat „dom” Patrașcu când abonatul nostru trezit la o viață nouă și cu inima curată — a spus prin telefon: „tovarășe, vreau o lămurire” IU... —„ Ia ascultă măi pârlitule, îi zice atunci „dom” Patrașcu abonatului . Ce ești tovarăș cu mine de mi te adresezi pe tonul acesta bolșevic Auzi domle scârba dracului ce’ndrăsneală“!!!... și tronc receptorul telefonului pe furca.. Da dom’le Patrașcu, într’adevăr dumneata ai avut tot dreptul, să te superi. Salariatul Ilie Leibovici a greșit când ți-a spus „tovarășe”. Cuvântul acesta scump de tovarășe, simbolul frăției oamenilor muncii din lumea întreagă ce luptă azi împotriva exploatatorilor, pentru o viață mai bună, pentru pace și socialism, te supără probabil și ca atare acest cuvânt nu avea ce căuta în discuția pe care ați avut-o amândoi la telefon, după cum nici dumneata nu meriți să mai stai în mijlocul unor muncitori cinstiți și conștienți și nici într-o instituție care trebue să servească numai și numai intereselor poporului muncitor.