Viața Nouă, aprilie-iunie 1950 (Anul 2, nr. 197-270)

1950-06-10 / nr. 253

Toate târlele pentru bătălia de strângere a recoltei Campania de recoltare a păioanelor, precum și aceea de colectare a produselor apicole vegetale sunt sarcini mari și de importanță politico-economică, sarcini care preocupă pe toți cei ce muncesc și luptă cu hotărîre, în Patria noastră pentru o viață mai bună, pentru pace și socialism. In sensul acesta, Hotărîrea C. C. al P. M. R. și a Consiliului de Miniștri privind lucrările pregătitoare în vederea executării planului de strângere a recoltei, precum și Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale privitor la felul cum ne va face anul acesta colectarea produselor agricole, vegetale, pune în fața organizațiilor de Partid, de massă și în fața tuturor organelor noastre de stat, sarcini și răspunderi mari, potrivit cărora ele trebue să desfășoare o largă și puternică activitate organizatorică și politică, mobilizând întreaga țărănime muncitoare la lupta pentru asigurarea victoriei în aceasta uriașă bătălie. Anul acesta, atât în campania însămânțărilor de primăvară, cât nu și aceea de întreținere a culturilor, Gospodăriile Agricole de Stat și tinerele gospodării agricole colective din județul nostru — la îndemnul și sub conducerea organizațiilor de partid, au obținut succese importante. Țărănimea muncitoare din sectorul agricol particular care a folosit în toamna anului trecut și în primăvara aceasta tractoarele și mașinile SMT, e bucuroasă când vede că azi semănăturile făcute în tarlale și pe suprafețe întinse de teren au crescut frumos promițând roade bogate. Pentru asigurarea rodului bogat al culturilor la Gospodăria Agricolă Colectivă ,11 Iunie 1948“ din Pecheș, 23 August 1944“ din Urlești și la G.A.S. Pechea colectiviștii și salariații agricoli au terminat privitul și prașila sa la toate culturile, și tot pentru aceasta tractoriștii, mecanicii și tehnicienii de la cele 8 SMT-uri, —Chiraftei, Șendreni și Vameș au terminat campania de reparații a mașinilor în vederea lucrărilor de recoltare și treeriș a păioaselor. Dar, dacă în sectorul sociilict al agriculturii din județul nostru, campania de întreținere a culturilor merge odată cu aceea de pregătire a lucrărilor de executare a planului de recoltare și treeriș, nu acelaș lucru se poate spune despre ambele campanii în sectorul agricol particular. Ședința de lucru de la Comitetul Provizoriu Județean, care a avut loc mai deunăzi, a scos la iveală unele lipsuri deosebit de grave în ce privește muncilor pentru organizarea întreținerea culturilor și pregătirea campaniei de recoltare, seceriș și colectare a cerealelor. Bunăoară șeful secției agricole de pe lângă Comitetul Provizoriu al plășii Berești, nu avea un plan de muncă, în cadrul căruia să controleze îndeaproape activitatea fiecărui Comitet Provizoriu comunal, spre a-și da seama dacă acesta la rândul său—a controlat sau nu pe fiecare proprietar de batoză, dacă el a început sau nu campania de reparații a mașinilor în vederea campaniei de recoltare, treeriș și colectare. Faptul că nu a existat până acum un plan de muncă și nici sarcină de răspundere precisă în ce privește reparația mașinilor și uneltelor, ne-o dovedește ultima situație pe județ din care se poate constata că în sectorul agricol particular din cele 165 bateze doar 98 au fost reparate, plus 100 secerători simple din 119 bucăți, iar din 20 locomobile, numai 8 sunt până în prezent gata pentru tineriș. Lipsa exercitării unui control riguros pe teren de care a dat dovadă în primul rând secția agricolă a Comitetului Provizoriu Județean, s’a răsfrânt până jos la Comitetele Provizorii de plasă și comunale. De aceea în comuna Fântânele din plasa Foltești, chiaburul Sandu Chipirliu, profitând de faptul că nimeni nu-i stingherea de la „treabă", și-a demontat secerătoarea și i-a ascuns piesele prin clăile cu fân. Proprietarii de batoze trabuesc controlați mereu spre a vedea dacă se îngrijesc de întreținerea și repararea uneltelor de muncă și dacăși respectă sau nu îndatorile pe care le au către Stat. Chiaburul nu trebue crezut pe cuvânt, așa precum Comitetul Provizoriu din comuna Slivna l-a crezut pe chiaburul Ștefănache Ionescu, care a declarat că nu mai posedă nici o mașină agricolă, în timp ce el își ascunsese secerătoarea și o vânturătoare sub o glugă cu blujani. Trebuește urgentat controlul pe teren la toate atelierele particulare care trebue să efectueze în timpul cel mai scurt posibil, reparațiile la toate mașinile și la toate uneltele agricole. Amânarea exercitării unui control mai riguros pe teren — așa cum obișnuește să facă inginerul Călmățui căutând să se scuze că nu are mijloace de transport—dovedește neînțelegerea sarcinilor ce-i stau în față în perioada aceasta de pregătire a campaniei de recoltare, trneriș și colectare care bate la ușă. Nu trebue pierdut din vedere o clipă măcar faptul că de felul cum este făcut controlul îndeplinirii sarcinilor pe teren, depinde în cea mai largă măsură succesul acestei campanii. Pentru aceasta este necesară schimbarea atitudinii în munca de control și îndrumare în toate sectoarele de activitate din județul nostru. Cooperativele de aprovizionare și consum de la sate trebue să se îngrijească din timp despre tot ceea ce este necesar campaniei de recoltare, treeriș și colectare. Ori în această privință la cooperativele din comuna Pechea, Slobozia- Conache, Foltești, Izvoarele, Vlădești, Brănești, Costache Negri și Cuca, lipsesc nu numai uneltele dar și preocuparea conducerilor respective, de a încerca măcar, să le aducă. Desigur, că în această privință o lipsă serioasa o poartă Uniunea Cooperativelor care a lăsat toate lucrurile baltă mulțuminduse să spună : „dacă nu ni se trimite de la „Centrocoop“ ce să vă facem ?", Comitetul Provizoriu Județean prin analiza făcută acum câteva zile în urmă a hotărît să-și intensifice controlul pe teren, acordând cea mai mare atenție ducerii la îndeplinire a sarcinilor ce decurg din Hotărirea Partidului și a Guvernului, privitoare la campania de recoltare, treeriș și colectare Ca o sarcină pentru Comitetele Provizorii de plasă și comunale este aceea de a stabili locul ariilor, de a se îngriji de securitatea lor și de drumurile care duc către ele. Trebueste controlat îndeaproape dacă fiecare Comitet Provizoriu și-a întocmit un plan de muncă în cadrul căruia bătălia de strângere a recoltei să se poată desfășura în condițiuni din ce în ce mai bune și la timpul stabilit. Hotărîrea C.C. al P.M R. și Decretul Marii Adunări Naționale cu privire la colectări, trebuesc însușite și studiate amănunțit de fiecare membru de Partid, care are ca sarcină să lămurească și să ducă o susținută campanie de agitație politică în rândurile țărănimii muncitoare, căreia trebue să i se arate caracterul de clasă pe care îl are această importantă bătălie. In fruntea bătăliei de recoltare, treeriș și colectare, membrii de partid trebue să fie exemple vii în muncă pentru întreaga țărănime muncitoare din județul nostru. mi V Anul II Nr. 253 PROL3STARI DIM TOATE ȚARILE ONÎȚI-VA Sâmbătă 10 Iuni@ XL5Q 4 pagini 4 L © 3 BRIGADA IOV. BAIAN IURIA a dat procentul cel mai mare de calitate Lupta pentru locul I în întrecere se desfășoară cu tot mai însuflețit avânt între brigăzile de calitate de la țesătoria „Filimon Sârbu“. Fiecare brigadă este însuflețită în această luptă de dorința de a da tot mai multe produse de bună calitate, Patriei și poporului muncitor. In perioada dela 3-7 Mai muncind neobosite, având sprijinul neprecupețit al maiștrilor, tovarășele din Brigade tov. Balan Valeria au reușit să înregistreze cel mai frumos succes : 119 la sută marfă calitatea !, nici un procent de marfă cal. II, nici un rebut, nici un deșeu, obținând astfel locul 1 în întrecere. Locul II în întrecere a fost câștigat de brigada tov. Catană Niculina, care a reușit să obțină 118 la sută produse prima calitate. Din această brigadă tov. Morohoi Ioana, Dobrea A. Brigăzile tov. Pană Maria și Constantin Maria în perioada anterioară, au ocupat locul I în întrecere. Acum sunt în locul III având un însuflețite de succesele brigadierelor, tot mai multe tovarășe se hotărăsc se urmeze exemplul astfel că, ori după terminarea lucrului, într’o atmosferă tovărășească, plină de entuziasm a mai luat ființă încă o brigadă în secția III B.neta și Gheorghe Iordan* au fost în frunte având câte 110 la sută marfă calitatea I, procent de 114 la sută marfă calitatea I. Pentru locul I în întrecere, tovarășele din aceste două brigăzi trebuie să întețească munca. Brigada este condusă de Chel Vara. In urma angajamentelor luate de fiecare muncitoare, brigada și-a propus să realizeze pentru început 90 la sută marfă de primă calitate, nici un rebut. Mihăilescu Gh. _ coresp. Dela locul 1 la locul III — Trebue întețită munca încă o brigadă Frumoase depășiri de normă la fabrica „Greerul“ Avântați în focul întrecerii socialiste, al*>miștii de la fabrica „Greerul“ dau cu însuflețire, alături de muncitorii vârstnici, bătăii* pentru o producție și o productivitate sporită, reușind să înscrie frumoase succes. Astfel tov. Bolea Aneti dela mașina de ștanțar, Dobrioglu Sofia, Pătulea Steriana, Marchis Aurica, Vătășelu Evantia, toate din secția metalurgică au obținut în ultima decadă a lunii Mai depășiri de normă ce variază între loc— lo 5 la sută. Drăgan Mircea coresp. Echipa tov. Sgrumala Mihai a obținut 100 la sută peste normă La șantierul SRT, în secția „construcție“ cele 39 echipe, muncind în întrecere între ele au reușit să obțină în luna Mai frumoase rezultate. Astfel echipa tov. Sgrumala Mihai a obținut o depășire a normei de 100 la sută efectuând lucrarea încredițată în numai 480 ore față de 1073 cât fusese programată, situându-se astfel in fruntea tuturor echipelor. Echipele conduse de tov Popa Neculai, Lărgeanu Petrache, Gheorghiu Ioan, Anghele Petrică, muncind neobosite și ajutându-se reciproc între ele au reușit să obțină depășiri de câte 79 — 86 la sută, urmate fiind de echipele tov. Dumitru Ioan, Gâră Gheorghe Simionescu Constantin, care au dat câte 35-70 la sută peste normă. Datorită importantelor depășiri de normă înregistrate de fiecare echipă în parte s-a reușit pe întregul atelier să se obțină o depășire medie a normei de 55,43 la sută, Badea I, coresp. Pentru o recoltă îmbelșugată Brigada lui Ion Negoiță e din nou în fruntea luptei pentru o recoltă îmbelșugată După 6 zile de muncă încordată, membrii gospodăriei agricole colective „11 Iunie 1948" din Pechea au terminat prașila I-a la porumb și floarea soarelui. In fruntea bătăliei s-a situat brigada lui Ion Negoiță care a depășit norma cu 40 la sută, obținând astfel din nou Drapelul Roșu, pe care îl purtase mai multe sile în șir brigada lui Dumitru Vătămanu. In cadrul primei brigăzi, colectiviștii Neagu V. Soltan, lordana lordache, Stradia Mihai, Neagu V. loan și Antonia S. Ștefu, au realizat cu câte 25,0 zile muncă într'o zi de lucru. Deasemeni colectiviștii Iordachi Decebal, Stroe Vasilica, Iordache C. Radu, Căuș Paraschiv, Costică Ștefu și Iordachi Petrea din brigada VI-a condusă de Dumitru Vătămanu, au realizat importante depășiri de normă, obținând fiecare câte 2 zile muncă într-o zi de lucru. Două zile muncă într'o zi de lucru La gospodăria agricolă colectivă „8 Martie“ din comuna Slobozia - Conachi, brigada tov. Serban Mitică, a terminat de prășit 43 ha. porumb, 13 ha. floarea soarelui, 4 ha. cartofi, 3 ha. fasole, înainte de termen. In cadrul brigăzii condusă de tov. Șerban Mitică, echipa tov. Ene Elena, obținut Drapelul Roșu, fieacare colectivist realizând câte 2 zile muncă într'o zi de lucru. Odată cu acțiunea pentru întreținerea culturilor colectiviștii — îndrumați de grupul de Partid — se pregătesc intens pentru strângerea recoltei. In atelierul gospodăriei se lucrează de zor la repararea căruțelor și a uneltelor de muncă ce trebuesc să fie gata până la 20 Iunie. Până în prezent s’au reparat 10 căruțe, plus alte unelte agricole făcându-se în acelaș timp amenajări la magaziile de cereale ale gospodăriei» E. Elena gores E* Muncesc cu prag la întreținerea culturilor (Dela Gheorghiu Dumitru organizatorul de partid sl gospodăriei).— Membrii gospodăriei agricole colective »23 August 1944“, din Urlești au terminat cu 7 zile înainte de termen, prima prașilă, prășind 84 ha. porumb, 30 ha. floarea soarelui, 15 ha. cartofi, 12 ha. fasole, 3 ha. sfeclă, 2 ha. pepeni și 2 ha. livadă. In fruntea muncii a stat mereu brigada I a lui toader Prodan care a obținut o depășire de normă de 46,52 la sută. Din această brigadă s-au evidențiat tovarășele Sava Gripina, Nicula Tudora și Sile Alexandru. După prima prașilă, făcându-se o analiză serioasă a muncii, tovarășii din celelalte brigăzi și-au luat angajamentul să-și intensifice eforturile în muncă. Astfel când a început praștia II, brigada III a lui Costică Mocanu a reușit să câștge drapelul muncii depășind norma cu 86,6 la sută. Cu însuflețire au muncit tovarășii Tudorache Apostol și Petre Huhoreanu. S’au prășit pentru a doua oară 15 ha. cartofi, 12 ha. fasole și 30 ha. floarea soarelui. Depășiri de normă la prășitul porumbului Prin întreceri socialiste salariații dela G.A.S. Berești reușesc să depășească zilnic normele de lucru cu procentaje ce ajung până la 25 la sută. La prășitul porumbului tnv. Sandu Pkleneagră a depășit norma cu 25 la sută, iar tov. Berescu Elena cu 15 la sută. La prășitul pepenilor și a viței de vie, frumoase depășiri de normă au obținut tov. Dumitrache Pavel și Postolache Purcică. Desfășurați larg activitatea politică - organizatorică, mobilizați toți oamenii muncii pentru terminarea grabnică a pregătirilor de seceriș, treerat și Comuniști colectare. Fiți un exemplu pentru toți oamenii muncii în această bătălie 1 Și nu ne lăsăm amăgiți de propaganda mincinoasă a sionismului de Bones Ignatz O parte a populației evreești din orașul nostru este cuprinsă în ultimul timp de o psihoză a plecărilor, în Statul Israel. Și eu sunt evreu și eu fac parte din această naționalitate. Nu odată m’am întrebat care sunt motivele sau cauzele care determină pe convaționalii mei să imigreze. Am stat de vorbă cu foarte mulți din acești oameni spre a-mi putea da seama ce-i determină să se ducăm încotro ? Multe au fost motivele care le-au invocat, dar nici unul din ele nu e convingător, și argumentele sunt așa de slabe încât se dărîmă la prima analiză justă a faptelor. Realitatea este aceasta : burghezia evreească în frunte cu sioniștii, în strânsă legătură cu rebețiunea internațională caută să ademenească marile Masse ale evreilor în „raiul“ din Israel. Foștii bancheri și fabricanți, mari propietari de imobile de teapa lui Augnit, Filderman et Co., cărora le-au fost smulse din ghiare posibilitățile de exploatare a celor ce muncesc, văzând că le fuge pământul de sub picioare, caută să lovească în interesele poporului muncitor. Această ticăloasă bandă alături de care se grupează dușmanii clasei muncitoare care au supt zeci de ani1 dearândul sângele și vlaga oamenilor muncii indiferent de rasă sau religie, caută astăzi prin fel și chip să momească și să inducă în eroare părți ale populației evreești, folosind arma otrăvită a sionismului, formă fascistă a naționalismului burghez. Unul din aceste argumente — și s’ar părea că „cel mai puternic“, pe care îl întrebuințează acești ticăloși sugători de sânge de până mai ori, este mult trâmbițata „unitate națională". Dar să vedem, analizând just, ce se ascunde în dosul așa zisei „unități naționale" și care este realitatea. Scopul urmărit nu este altul, decât de a provoca desbinare și neîncredere între muncitorul evreu și muncitorul român. Șovinismul reacționar este vădit și clar. Oare putem noi spune astăzi că există vreo diferențiere în câmpul muncii între muncitorul evreu și cel român?. Hotărît că nu! Putem noi astăzi vorbi de o deosebire în drepturi și îndatoriri între națiunile majoritare și națiunile conlocuitoare din R. P. R. ?. Hotărît că nu! Constituția noastră consfințește drepturi egale la munci egale tuturor cetățenilor săi indiferent de rasă, sex sau religie. Acum să vedem cum înțelege burghezia evreească în realitate acea „sfântă unitate naționala“ atât de.Continuare în pag âaj Echipe volante pentru repararea uneltelor Hunedoara 8 (Agerpres). In județul Hunedoara pregătirile în vederea campaniei de recoltare sunt în plină desfășurare. Pentru repararea mașinilor și uneltelor agricole au fost organizate 7 echipe volante de mecanici și tehnicieni care se deplasează în județ cu camioane puse la dispoziție și înzestrate cu tot utilajul necesar de către întreprinderile : „Sovromcârbune- Petroșani"*, „Combinatul siderurgic Hunedoara", „Victoria"-Caran uzinele din Cugir. In vederea bunei desfășurări a tinerișului s'au luat măsuri pentru electrificarea a 20 de arii, astfel ca lucrul să nu fie întrerupt în timpul nopții, iar pentru păstrarea cerealelor în cele mai bune condițiuni a început la Orâștie construirea unei mari magazii. Lucrarea este efectuată de întreprinderea de construcții Nr. 12 din Hunedoara, căreia i s'a pus la dispoziție pentru aceasta fondurile necesare. Combinatul Siderurgic Hunedoara. Prim topitorul Stanciu Aurel care lucrează la cuptorul nou Nr. 5,1 în timpul pregătirii șarjei pentru afinate Grâul a fost privit de două ori Focșani 8 (Agerpres) . La GaS din comuna Vulturul, îngrijirea semănăturilor și pregătirile în vederea campaniei de recoltare se desfășoară într’un ritm susținut. Astfel, s’a făcut prașil a doua la 56 ha. de porumb și 46 ha. fasole. Grâul semănat pe o întindere de lao ha, a fost privit de două ori. In ce privește pregătirea mașinilor de recoltare, secerătoare, și cele 6 tractoare sunt complect reparate. In schimb repararea batozelor suferă încă întârzieri datorită întreprinderii „Combustibilul“ din Focșani care nu a furnizat încă materialul lemnos trebuitor,