Viața Nouă, octombrie-decembrie 1950 (Anul 2, nr. 349-425)

1950-10-01 / nr. 349

Sa luptăm fara cruțare împotriva birocratismului! In lupta pentru realizarea și depășirea sarcinilor Planului de Stat, oamenii muncii din Patria noastră dau cu avânt bătălia pentru o producție și o productivitate sporită. In această bătălie inițiativa creatoare a celor ce muncesc se manifestă puternic, scoțând la iveală noi rezerve, aducând mereu noui inovații și metode de muncă, care contribue din plin la realizarea cu succes a sarcinilor de Plan. Sunt însă destule cazuri când inițiativa creatoare a oamenilor muncii este înăbușită din eratismului, pricina — birobirocratismul facilă moștenită din trecut servea intereselor de clasă ale regimului burghezo - moșieresc ca un puternic instrument de exploatare a maselor muncitoare. In trecut care om al muncit oare, n’a avut de suferit de pe urma birocratismului? Cine dintre cei ce muncesc nu pierdea zile și săptămâni dearândul pentru a rezolva cutare sau cutare chestiune ce-l interesa ? Astăzi în regimul nostru de democrație populară, construindu-se un nou aparat de Stat — am obținut succese însemnate în lupta împotriva birocratismului, împotriva birocratismului lupta trebue dusă permanent, pentru a stârpi din rădăcină această racilă care constitue o frână în mersul nostru înainte, spre socialism. In întreprinderile și instituțiile din regiunea noastră mai sunt încă destule manifestări birocratice care împiedică bunul mers al producției. Iată de pildă la șantierul S.R.T., ing. Ghinsberg șeful serviciului de planificare economică duce muncă din birou, aceasta a făcut ca în repetate rânduri să dea situații greșite. În luna August spre exemplu, având de făcut o situație asupra numărului de oameni din secția strungărie, a făcut această situație după un registru de mărci vechi, eșindu-i astfel un număr de 400 muncitori în secția de strungărie. In realitate erau însă numai 110 tovarăși. Tot la șantierul S. R. T. la serviciul de aprovizionare, unii tovarăși vor să rezolve prin hârtii și note telefonice lipsa anumitor materiale... și astfel de lună de zile lipsesc buloane pentru suprastructură și lucrările stau pe loc. Iată atitudini putrede birocratice : metoda de rezolvare a problemelor din birou, din dosul hârtiilor, tăraganarea lor fără sfârșit, atitudini ce trebuesc înlăturate din rădăcină. Birocratismul înăbușă inițiativa creatoare. Iată un exemplu : La țesătoria „Filimon Sârbu“ maistrul Ohanesian Dicran, a construit un dispozitiv care permite automatizarea războaelor. Având nevoe pentru punerea la punct a inovației de sprijin, l-a cerut direcțiunii. Nimeni n’a luat în seamă cererea, n’a dat o mână de nimeni ajutor. Iată nepăsare față de omul muncitor. iată înăbușirea inițiativei creatoare, manifestare împotriva căreia organizația de Partid a întreprinderii n’a luat nic o hotărîre. La U. M. Progresul Brăila se pot vedea de asemenea manifestări birocratice. Mulți inovatori și raționalizatori n’au putut fi stimulați din cauza unor funcționari—birocrați—care au „decretat“ pur și simplu „nu putem face premierea deoarece nu se pot calcula economiile realizate“, cu toate că inovațiile și raționalizările aduc importante beneficii întreprinderii. Birocratismul împiedică pândirea a tot ce-i nou răsduce spre progres, submișinând în acelaș timp încrederea oamenilor muncii în aparatul de Stat. Adeseori sub manifestările birocratice nu se ascunde numai neglijența și nepăsarea ci mâna dușmanului de clasă care prin încurcături vrea să pună piedici în drumul nostru înainte spre socialism. Deaceia problema luptei împotriva birocratismului este o problemă a luptei de clasă față de care se cere ascuțirea vigilenței de clasă. Ne pregătim acum pentru bătălia de înfăptuire a mărețului program de construcție a bazelor socialismului în țara noastră—Planul Cincinal. Pentru realizarea Planului Cincinal cu succes, trebue desfășurată larg inițiativa creatoare masselor muncitoare în toaate domeniile vieții noastre politice și economice. Birocratismul este un mare pericol. El stânjenește, înăbușe inițiativa creatoare a masselor, încătușând-o în dosare și birouri. Pentru aceasta, lupta împotriva birocratismului trebue dusă cu consecvența revoluționară bolșevică. Principalele forme de luptă ce duc la stârpirea birocratismului — ne învață tovarășul Stalin—sunt critica și autocritica, organizarea controlului executării hotărîrilor, curățirea aparatului de Stat de elementele dușmănoase, promovarea de jos în aparatul de Stat a elementelor devotate clasei muncitoare. Organizațiile de Partid din întreprinderile și instituțiile noastre, trebue să desfășoare o muncă susținută împotriva tuturor manifestărilor birocratice. In combaterea unor asemenea cazuri, gazetele de perete au de jucat un rol de seamă. Prin caricaturi, articole critice, ele trebue să demaște și să combată manifestările birocratice. Organizațiile de Partid trebue să acorde o atenție deosebită promovării de cadre muncitorești, care să aducă un spirit nou de muncă în aparatul de Stat. A sprijini cu răbdare, a educa temeinic după învățătura marxist-leninistă noi cadre muncitorești, înseamnă a îndeplini o sarcină de cinste. In lupta împotriva birocratismului, fiecare funcționar are datoria de a munci permanent pentru simplificarea formalităților inutile, fiecare are datoria de a se încadra în ritmul viu al întrecerii socialiste, astfel își va îmbunătăți munca, va contribui mai cu spor la lupta pentru pace și socialism. La Țesătoria „Fűimon Sârbu" Să se lichideze cu nepăsarea față de inițiativa creiatoare a muncitorilor La țesătoria „Filimon Sârbu“ tov. Dicran Ohanesian — încă cu multe luni în urmă s’a apucat să studieze o metodă de automatizare a războaelor sinple, prin confecționarea unei suveici speciale care să se încarce și să se descarce automat. Cu mari greutăți a avut de luptat tov. Dicran până când a reușit să facă primele experiențe, experiențe care pentru început au dat frumoase rezultate. Inovația trebuia însă perfecționată pentru a putea fi folosită cu De aici însă rezultate bune, greutățile au devenit și mai mari. Tov. Dicran s-a adresat pe rând comitetului sindical, direcțiunii și biroului de invenții și inovații pentru a i se pune la dispoziție cele necesare perfecționării inovației. Nimeni însă nu i-a dat nici un ajutor. Ba mai mult, tov. Bicoiu Zlate responsabilul biroului de invenții și inovații, a început să combată inovația cu toate că la început era cu totul de acord. Organizația de Partid din întreprindere trebue să treacă neîntârziat la rezolvarea acestei situații care nu mai poate continua. Inovatorilor și inventatorilor trebue acordată cea mai mare atenție, iar propunerile lor trebuesc îmbrățișate cu căldură. PROLETARI TOATE ȚĂRILE Un\\\-Stk anul 31 Kt. 349 ji Duminică 1 Octombrie 1958 4 putini 4 Lei Hotărîrea Consiliului de Miniștri pentru stabilirea prețurilor plafon de achiziție și prețurilor de vânzare cu amănuntul pentru unele produse agricole și pentru reglementarea comerțului cu aceste produse ART. 1.—Prețurile plafon de cumpărare pentru cartofi, ceapă, fasole, mazăre și linte, achiziționate de organele Statului și organizațiile cooperatiste din cantitățile rămase producătorilor după predarea cotelor obli Felul Moldova Fasole comună lei 14 kgr. fasole o ușoară lei 16 kgr. d) Mazăre boabe uscată —lei 15 kgr.—preț unic pe întreaga țară. e) Linte boabe uscată — lei 20 kgr. — preț unic pe întreaga țară. ART. 2. — Prețurile de vânzare cu amănuntul (la consumator), pentru produsele prevăzute la art. 1 de mai sus, se stabilesc după cum urmează : a) Cartofi : —din cota obligatorie—lei 5 kgr., în întreaga țară ; —din achiziții — lei 7 kgr. în regiunile Suceava, Bacău, Stalin și Sibiu și lei 8 kgr. în restul țării. b) Ceapa de apă lei 12 kgr., ceapa de arpagic lei 14 kgr. — prețuri unice pe întreaga țară. c) Fasole boabe, uscată —fasole comună, lei 20 kg., fasole o ușoară lei 25 kgr.— prețuri unice pe întreaga țară. d) Mazăre boabe, uscată —lei 22 kgr.—preț unic pe întreaga țară. e) Linte boabe, uscată lei 25 kgr. — preț unic pe întreaga țară. ART. 3.— Rabaturile comerciale ale unităților comerciale ale Statului și celor cooperatiste se stabilesc după cum urmează : a) Cartofi din cota obligatorie 25 la sută ; b) Cartofi din achiziții 18 la sută ; c) Ceapă 25 la sută ; d) Fasole, mazăre și linte 20 la sută. ART. 4. — Cotele de persabilitate incluse în rabaturile comerciale nu vor putea depăși la cartofi 1 la sută, la ceapă 1,50 la sută, la fasole, mazăre și linte 0,80 la sută, din prețurile de vânzare cu amănuntul. Datorii se stabilesc după cum urmează : a) Cartofi : calitatea I lei 5 kgr., calitatea II lei 4 kg., calitatea III lei 3 kgr. b) Ceapă : ceapă de apă lei 9 kgr., ceapa de arpagic lei 11 kgr c) Fasole boabe, uscată : Muntenia Restul țării lei 15 kgr. lei 16 kgr. lei 18 kgr. lei 20 kgr. ART. 5.— Achizițiile centralizate, făcute de organele Statului și organizațiile cooperatiste, se pot face simultan cu operațiunile de colectare ale de Stat pentru Comitetului Colectarea Produselor Agricole, în aceleași localități, dar numai de la producătorii care fac dovadă că au predat cotele obligatorii, sau au fost scutiți de predarea acestor cote. ART. 6. — Cumpărările direct de la producător în scopul revânzării produselor agricole prevăzute în prezenta Hotărîre se vor face numai de către organele Statului și organizațiile cooperatiste. ART. 7. — Ministerul Comerțului Interior.o colaborare cu Centrocoop și Comitetele Provizorii ale Sfaturilor Populare, va lua toate măsurile necesare, folosind toate mijloacele posibile, pentru asigurarea unei cât mai bune desfaceri la consumatori a produselor menționate în Hotărîrea de față. ART. 8. — Prețurile de vânzare cu amănuntul pentru cartofi, ceapă, fasole, mazăre și linte, practicate în comerțul particular, precum și de către producătorii care desfac aceste produse direct la consumatori nu vor putea depăși prețurile cu amănuntul stabilite prin art. 2 al Hotărîrii de față. ART. 9. — Pentru încurajarea producătorilor care își desfac produsele de mai sus rămase disponibile după predarea cotelor obligatorii direct la piață, aceștia vor fi scutiți de taxa de piață la vânzarea acestor produse. ART. 10. —In vederea asigurării condițiunilor de higienă și sănătate massa consumatorilor pentru precum și în vederea împiedecării speculei, producătorii vor desface produsele prevăzute în prezenta Hotărîre numai în piețele și odoarele publice. Art. 11. — Comitetele Provizorii ale Sfaturilor Populare sunt obligate : a) să organizeze controlul respectării din partea producătorilor a obligației de a preda cotele obligatorii, înainte de a contracta vânzări din cota liberă ; b) să organizeze controlul respectării din partea organelor Statului și organizațiilor cooperatiste a obligației de a nu face achiziții de la acei producători care nu au predat cotele obligatorii ; c) să ia toate măsurile necesare pentru a sprijini achizițiile de produse agricole făcute de organele Statului și organizațiile cooperatiste ; d) să organizeze și să supravegheze colaborarea pe teren a organelor de colectare și a celor de achiziții ; e) să organizeze controlul respectării tuturor dispozițiunilor Hotărîrii de față. ART. 12. — Cei care vor încălca dispozițiunile rentei Hotărîri se vor preurmări și pedepsi potrivit prevederilor Decretului Nr. 183 din 1949 pentru sancționarea infracțiunilor economice. ART. 13. — Președintele Comitetului pentru Prețuri, Ministrul Comerțului Interior, Președintele Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, Președintele Comisiunii de Stat pentru aplicarea Legii Sfaturilor Populare și Ministrul al Afacerilor Interne și Președintele Uniunii Centrale a Cooperativelor de Consum sunt însărcinați cu aducerea la a dispozițiunilor îndeplinite prezentei Hotărîri. Sesiune lărgită extraordinară a Academiei R. P. R. — SE VA DEZBATE PROECTUL DE PLAN AL ELECTRIFICĂRII R.P.R. — Prezidiul Academiei Republicii Populare Române a convocat pentru zilele de 29 și 30 Septembrie, 1 și 2 Octombrie o sesiune lărgită extraordinară. Această sesiune extraordinară va desbate pronctul de Plan al Electrificării Republicii Populare Române. Lucrările au început ori 29 Septembrie ora 11. (Agerpres). înființarea unor titluri menite sa cinstească activitatea oamenilor de știință și artă Buletinul Oficial de oli publică decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale pentru înființarea titlurilor ce se pot acorda oamenilor de știință, tehnicienilor și artiștilor. Decretul prevede înființarea următoarelor titluri : — Om de Știință Emerit al Republicii Populare Române ; — Artist al Poporului din Republica Populară Română ; — Artist Emerit al Republicii Populare Române ; — Maestru Emerit al Artei din Republica Populară Română ; — Profesor Emerit al Republicii Populare Române ; — învățător Emerit al Republicii Populare Române Aceste titluri se acordă de către Prezidiul Marii Adunări Naționale, la propunerea Consiliului de Miniștri. Titlul de Om de Știință Emerit al Republicii Populare Române se acordă pentru lucrări deosebit de valoroase în domeniul științei și tehnicii pentru descoperiri sau invențiuni deosebit de importante în opera de construire a socialismului, precum și pentru activitate practică excepțională pe tărâmul tehnicii sau al popularizării științei. Titlul de Artist al Poporului din Republica Populară Română se acordă oamenilor de frunte ai artei care au merite excepționale în opera de desvoltare a teatrului, muzicii, cinematografiei și artelor plastice. Titlul de Artist Emerit al Republicii Populare Române se acordă oamenilor de artă, care au realizări valoroase în oricare din ramurile artei, fie sub raportul creației artistice, fie al interpretării. Titlul de Maestru Emerit al Artei din Republica Populară Română se acordă pentru activitate merituoasă în oricare din ramurile artei. Titlul de Profesor Emerit al Republicii Populare Române se acordă profesorilor cu stagiu mare în învățământ, pentru merite deosebite în domeniul învățământului mediu și superior. Titlul de învățător Emerit al Republicii Române se acorda Populare învățătorilor cu stagiu mare în învățământ, pentru merite deosebite în domeniul învățământului elementar. (Agerpres). Citiți în pag. 4-a Propunerile istorice ale Uniunii Sovietice reprezintă mijlocul cel mai sigur pentru menținerea și consolidarea păcii în întreaga lume Uzina de construcții de locomotive „Cuibâșev“ din Columna Incușev (de la stânga la dreapta) Constructorul V. P. Soloviev, constructorul finntaș și laureat al premiului Stalin, V. D. Utkin, și meșterul D. Viatkin, în fața unei nouă locomotive șefa din seria „L“ Lupta pentru economii Echipa de muncitori de la atelierul C.F.R.Galați, secția rotărie, condusă de tov. Aurel Rora, obține zi de zi importante succese în lupta pentru economii. Astfel, pentru încălzirea bandajelor la roțile de vagoane, se întrebuințau patru injectoare cu motorină. Aranjând sistematic injectoarele în așa fel ca flacăra să fie împrăștiată pe toată suprafața bandajului, muncitori condusă echipa de detor. Aurel Horea a reușit să întrebuințeze numai 2 injectoare, reducând consumul de motorină cu 50 la sută. Dau produse de ranfare superioara La fabrica „Munca“ muncitorii și muncitoarele desfășoară tot mai larg steagul întrecerii socialiste, în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. Până la 28 Septembrie, întregul colectiv de muncitori dela această fabrică au dat cu 4,5 la sută mai multe produse peste programul de producție. Fruntași în muncă în această perioadă, s-au clasat brigăzile conduse Ștefan Cornelia și de tov. Anghel Melania, care pe lângă producția superioară pe care au obținut-o, au dat produse de calitate bună între 90 la sută și 100 la sută. T. I. coresp. La Gospodăria Agricolă Colectivă din valea Cânepii—raionul Brăila s’au format echipele pentru însamânțare După ce și-au pregătit uneltele și semințele, membrii gospodăriei agricole colective din Valea Cânepii, s’au sfătuit cum să organizeze mai bine însămânțările. In adunarea ce s’a ținut de curând, s’a stabilit ca toate însămânțările să fie făcute cu mașini în rânduri și pe brigăzi. Pentru aceasta, fiecare brigadă se va îngriji de însămânțarea terenului ce îl are în primire. Membrii brigăzilor au fost împărțiți în echipe care vor avea în grijă semănătoarele și vitele și vor lucra zilnic pentru realizarea planului de însămânțări. Se pregătesc intens pentru campania de însămânțări Tractoriștii dela gospodăria agricolă de Stat „Dr. Alexandrov“ — din comuna Mircea Vodă raionul Tulcea s’au pregătit temeinic pentru campania de însămânțări. Astfel pentru ușurarea muncii lor, cu ajutorul mecanicului șef Pătruleanu Vasile au construit un agregat de două pluguri cu 5 brazde, reușind prin aceasta să are câte 15-20 ha. pe zi, în loc de 4-5 ha. norma medie a unui tractor pe zi. Deasemenii au cuplat 3 semănători la un singur tractor S.T.I., semănând în felul acesta câte 50 ha. zilnic. Prin aceste mijloace ei au ridicat calitatea și cantitatea însămânțărilor, aducând și importante economii. Tractoriștii de la această gospodărie, luptă cu însuflețire pentru cât mai grabnică terminarea a însămânțărilor de toamnă. Au însămânțat 200 ha. Terminând la vreme reparatul uneltelor și folosind timpul prielnic, țăranii muncitori din comuna Pechea raionul Galați, au început însămânțările de toamnă. Hotărîți să realizeze la vreme însămânțatul, ei s’au avântat din primele zile într’o muncă plină de roade. Astfel au însămânțat până acum 200 ha. și au arat 1250 ha. pregătind terenul pentru însămânțat. Paralel cu aceasta în toastă comuna continuă cu însuflețire selecționarea și traarea semințelor. Până acum s’au selecționat și tratat 45.000 kg. cereale. Succesele frumoase obținute până acum în comună se datoresc această muncii temeinic organizată. V. Ștefan coresp.