Viața Nouă, iulie-septembrie 1955 (Anul 12, nr. 3296-3373)

1955-07-01 / nr. 3296

Să începem neîntîrziat strângerea recoltei Oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre privesc cu îndreptățită mindrie recoltele bogate din anul acesta, rod al muncii lor avîntate. Peste tot întîlnești lanuri întinse de griu, orz, secară care au dat în pîrg. Aceasta înseamnă că a sosit etapa hotărîtoare cînd trebuie să dăm bătălia pentru asigurarea pîinii poporului muncitor. Este știut că strîngerea recoltei e o lucrare care nu poate aștepta nici o clipă. Orice tărăgănare înseamnă pagube de recoltă. Strîngerea la timp a recoltei înseamnă mai mult griu, deci mai multă pline, înseamnă mai multă secară, mazăre, etc., înseamnă deci îmbunătățirea nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate, o mai bună aprovizionare a industriei cu materii prime agricole, întărirea economică a patriei noastre. Iată marea însemnătate ce o are strîngerea la timp și fără pierderi a recoltelor bogate din anul acesta. Oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre urmînd chemarea partidului și guvernului au mărit suprafețele cultivabile redînd agriculturii noi terenuri prin lucrări de combatere a eroziunii, desțeleniri, etc. De asemenea, insămînțările au fost făcute in condiții agrotehnice mult mai avansate față de alți ani, ceea ce a făcut ca și recoltele să fie mult mai bogate în rod. De aceea, organele și organizațiile de partid, comitetele executive ale sfaturilor populare, organizațiile de masă și conducerile unităților socialiste agricole, trebuie să considere în momentul de față recoltarea, treieratul, dezmiriștitul și colectarea cerealelor, ca cele mai principale sarcini, fără a neglija nici o clipă executarea lucrărilor de întreținere a culturilor prășitoare. In regiunea noastră unele organe de partid și de stat au privit cu răspundere problema strîngerii recoltei, au luat din timp măsuri de repararea utilajului, identificarea și amenajarea ariilor, organizarea cetelor de treieriș, pregătirea cadrelor de botezari etc. Un exemplu bun in această privință se poate da raionul Tulcea unde aproape în majoritatea comunelor s-a făcut acest lucru. In comuna Nalbant, de exemplu, comitetul executiv al sfatului popular, îndrumat și sprijinit de organizația de bază s-a îngrijit îndeaproape de repararea celor 7 secerători simple, de amenajarea celor patru arii și dotarea lor cu tot materialul necesar, au fost formate cetele de treieriș, s-au numit delegați de convoaie, fost stabilit ritmul zilnic la seceriș și a treieriș, etc. Asemenea măsuri au fost luate și in comunele Beștepe, Murighiol, Isaccea și în multe altele. Numeroase sînt și unitățile socialiste agricole care s-au pregătit temeinic pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei. Fruntașe pe regiune in repararea mașinilor, tractoarelor, batozelor și combinelor ca și a celorlalte mașini și unelte agricole sînt S.M.T. Ianca, „1 Mai“, Viziru, Valea Nucarilor, etc. care au și scos la cîmp o bună parte din garniturile de treier. De asemenea, bine s-au pregătit și gospodăriile agricole de stat Urleasca, „Dr. Alexandrov“, Chilia-Veche și altele care au și început recoltatul orzului de toamnă. Gata pentru Începerea strîngerii recoltei sînt în marea lor majoritate și gospodăriile agricole colective și întovărășirile agricole. Cu toate astea trebuie spus însă că in ce privește asigurarea bunei desfășurări a lucrărilor de stringere a recoltei, mai există o serie de lipsuri care trebuie grabnic lichidate. In momentul de față în raioanele regiunii noastre se găsesc mari suprafețe cu griu și orz de toamnă care au dat in pîrgă, deci tocmai bine de recoltat. Totuși această lucrare se tărăgănează in unele gospodării agricole de stat, gospodării colective și întovărășiri agricole, așteptîndu-se ca recoltatul să se facă numai cu combinele. Această tendință nu numai că este greșită, dar e și dăunătoare. Ținînd seama că în anul acesta recolta este deosebit de bogată și că suprafețele însămînțate cu păioase sunt cu mult mai mari față de alți ani, a aștepta pînă cînd recoltele pot fi recoltate numai cu combinele înseamnă a nu putea face față recoltării la timp a întregii suprafețe, înseamnă a provoca pagube de recolte. De aceea este necesar ca gospodăriile agricole de stat să treacă neîntîrziat in lanurile ce au dat în pîrgă și să înceapă recoltatul cu secerătorile-legători, iar treierișul să-l facă cu batozele fără a neglija folosirea combinelor acolo unde culturile permit. O altă lipsă este că nici pînă acum unele G.A.S.-uri și S. M. T.-uri ca G.A.S. Romanu, Bărboși și Vameș, S.M.T. Romanu, Vameș, Rușețu și altele nu au terminat cu repararea întregului utilaj necesar strîngerii recoltei, nu au asigurat cadrele necesare de batezari, nu au stabilit ritmul zilnic al lucrărilor in raport cu forțele de lucru. Lipsuri serioase în amenajarea ariilor, în formarea cetelor de treieriș, stabilirea ritmului la treieriș, se manifestă și în numroase comune din raioanele Galați, unde deși suprafețe însemnate Macin, cu grîu și orz sînt bune de recoltat, nu s-a început încă această importantă lucrare. Cu încetineală au lucrat și colectivele împuternicitului regional Galați din cadrul Ministerului Colectărilor și C. R. R. care nici pînă acum nu au terminat de stabilit, împreună cu comitetele executive ale sfaturilor populare, ritmul zilnic de colectare în raport cu desfășurarea treierișului și repartizarea comunelor pe baze de recepții. De o lipsă serioasă se face vinovată și conducerea Uniunii regionale a cooperativelor care nu s-a îngrijit cu toată răspunderea de buna aprovizionare a cooperativelor cu mărfurile și materialele necesare în campania de strîngere a recoltei. Din această cauză în unele cooperative lipsesc saci, coase, furci, sfoară și altele. In unele cooperative din raioanele Măcin și Tulcea, deși s-au trimis furci și cozi de sape sau de coase, acestea sînt de proastă calitate, subțiri, strîmbe, așchiate din care cauză nu pot fi folosite. Aceste lipsuri care duc la tărăgănarea strîngerii recoltei trebuie înlăturate cît mai neîntîrziat. Comitetele raionale de partid au datoria să analizeze de urgență situația din raionul respectiv și să ia măsuri corespunzătoare prin organele care răspund direct de această problemă, pentru a se trece neîntîrziat la strîngerea recoltei. Comitetele executive ale sfaturilor populare au datoria să ia măsuri in vederea grabnicei terminări a pregătirilor pentru recoltare și să ia măsuri pentru mobilizarea tuturor forțelor în lupta pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei. O mare răspundere revine mecanizatorilor din S.M.T. și G.A.S. de a ieși cu mașinile în cîmp și a asigura funcționarea din plin a tractoarelor, batozelor și combinelor, de a face lucrări de bună calitate și la un înalt nivel agrotehnic. Inginerilor și tehnicienilor agronomi din S.M.T., G. A. S., de la raioane și puncte agricole le revine sarcina de cinste și de mare răspundere de a da îndrumări practice oamenilor muncii de pe ogoare, cînd și cum trebuie să recolteze, ei au datoria să combată cu tărie metodele învechite ce se mai practică in unele comune din raioanele Măcin, Tulcea, Galați, unde culturile de păioase nu se leagă in snopi, arătîndu-le țăranilor muncitori pagubele mari ce le pot avea făcînd căpițe. De asemenea, trebuie să-i lămurească să nu neglijeze nici o clipă prășitul culturilor și să combată cu tărie metoda folosirii rariței, metodă dăunătoare care se mai practică în unele comune din raioanele Liești, Brăila și Filimon Sîrbu. Răspunderea politică în buna desfășurare a strîngerii recoltei o au organizațiile de bază care au datoria să antreneze organizațiile de masă în mobilizarea tuturor oamenilor muncii de pe ogoare în întrecerea socialistă și patriotică, să mărească vigilența revoluționară împotriva elementelor dușmănoase care ar căuta să saboteze strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei. In dorința de a întîmpina ziua de 23 August cu noi succese, In dorința de a asigura pîinea poporului muncitor, numeroși oameni ai muncii din agricultura regiunii noastre, și-au luat angajamente prețioase, — angajamente din care unele publicăm în ziarul nostru de azi. Aceste angajamente să constituie un exemplu pentru toți oamenii muncii de pe ogoarele regiunii noastre, care sînt chemați să pornească cu toate forțele la strîngerea recoltei, contribuind astfel la asigurarea pîinii poporului muncitor, la întărirea economică a patriei noastre! i&míVB if *íi — D. Moșescu — Toată atenția întreținerii culturilor în comun, tibănești (pag. 2-a). — 56 de ani de la răscoala de pe crucișătorul „Potemkin", (pag. 2-a). — Din activitatea unei gazete de perete fruntașă (pag. 2-a). — Necesitatea recoltării la timp și legării odioaselor în snopi (pag. 2-a). — C. Sitaru — Rodnicele realizări ale tinerilor din raionul Filimon Sîrbu (pag. 2-a) In numărul de azi : — Importanța achitării la timp a impozitului agricol (pag. 2-a) — Se ridică noi construcții in regiunea noastră (pag. 3-a) . — Inovatorii in fruntea luptei pentru sporirea productivității muncii (pag. 3-a) — Foileton — Asia și una „cruciadă" (pag. 3-a). — Din experiența sovietelor — Despre activitatea comitetelor de stradă (pag. 3-a) — Adunarea Mondială a Păcii de la Helsinki și-a încheiat lucrările (pag. 4-a) — Formarea unui grup parlamentar național al U.R.S.S. și intrarea acestui grup in Uniunea interparlamentari( pag. 4-a) — Plecarea din S.U.A. a delegațiilor U.R.S.S., R.S.S. Bieloruse R.S.S. Ucrainene și care au participat la sesiunea jubiliară a O.N.U. (pag. 4 a) ADUNAREA MONDIALĂ A PĂCII Apelul de la Helsinki Datorită eforturilor opiniei publice se vor întilni pentru prima oară după zece ani, in condițiile unei lumi scindate, șefii celor patru mari puteri. Lumea întreagă își Îndreaptă speranțele spre ei. Prima lor datorie este de a învinge neîncrederea reciprocă. Adunarea Mondială a Păcii, care a reunit pe reprezentanții a 68 de țări, a creat certitudinea că, cu toate divergențele profunde și diversitatea opiniilor, un acord asupra unor probleme importante poate fi realizat și numeroase probleme pot fi rezolvate astăzi prin tratative. Opinia publică mondială s-a ridicat împotriva politicii de forță, împotriva blocurilor militare, împotriva cursei înarmărilor și a inspăcimîntătoarei primejdii a războiului atomic. Acordurile de la Geneva, încetarea războiului în Indochina, conferința de la Bandung, neutralitatea Austriei consfințită printr-un tratat, declarația de la Belgrad — toate acestea sunt roade ale trezirii opiniei publice care și-a găsit expresia în poziția guvernelor. In problema dezarmării și a armelor atomice care a rămas nerezolvată din cauza unor contradicții ireductibile pină in prezent punctele de vedere s-au apropiat atit de mult incit un acord nu mai este decit o chestiune de bunăvoință. In problema securității principiile adoptate la conferința de la Bandung au arătat că pe un întreg continent colaborarea pașnică intre țări cu orinduiri sociale diferite poate fi întemeiată pe concepții de felul acelora care au fost proclamate de China și India. Adunarea de la Helsinki a demonstrat că dacă conferința celor patru va ține seama de opinia publică, ea va constitui o primă etapă in construirea unei Europe in care să fie garantată securitatea tuturor statelor europene, in care acestea să pășească pe calea unei strinse colaborări economice și culturale. Această operă este legată de reunificarea Germaniei, în afara oricărei coaliții militare, a unei Germanii ferite de renașterea militarismului. Tot in acest spirit, conferința celor patru puteri are misiunea de a pregăti prin tratative evacuarea trupelor străine de pe insula chineză Taiwan (Formoza). Conferința trebuie să vegheze la stricta respectare a acordurilor de la Geneva cu privire la Indochina. Ea trebuie să dea Orgnizației Națiunilor Unite posibilitatea de a dobindi un caracter cu adevărat universal, prin includerea Republicii Populare Chineze. Mai există insă forțe cărora le convine războiul rece și acționează împotriva unei apropieri intre cele patru mari puteri. Adunarea de la Helsinki cheamă opinia publică a tuturor națiunilor lumii să se împotrivească acestor forțe și să spriineze participanții la tratative. Cauza păcii va fi pînă în cele din urmă Încununată de succes dacă forțele iubitoare de pace, care au țeluri comune, și îndeosebi diferitele mișcări pentru apărarea păcii, marile organizatoreiiste de orientare creștină și social-democrată vor întreprinde acțiuni unite pentru a risipi neîncrederea și a apăra pacea. Contradicțiile internaționale vot fi rezolvate, pas cu pas. Speranțele popoarelor pot fi împlinite. ——rC 4 Pentru succesul strîngerii recoltei din acest an Alături de oamenii muncii din industrie, harnica țărănime muncitoare de pe ogoarele regiunii noastre își exprimă tot mai mult hotărîrea de a lupta neobosit, de a aplica cu strictețe regulile agrotehnice în vederea obținerii unei recolte cît mai bogate în acest an. In acest scop, întrecerea socialistă și patriotică se desfășoară cu și mai multă însuflețire, fapt ce exprimă hotărîrea oamenilor muncii de pe ogoare de a întîmpina ziua de 23 August cu noi și însemnate realizări în lupta pentru o recoltă bogată. Faptele de pînă acum au dovedit cît de mari sînt posibilitățile de sporire a producției agricole, de traducere în viață a sarcinilor trasate de partid și guvern de a obține în acest an 10.000.000 tone griu și porumb pe întreaga țară dintre care 6,70.000 tone grîu și porumb în regiunea noastră. Analizînd în consfătuiri de producție, în adunări generale și în adunări obștești posibilitățile exist 5 lm Pt frlimitățile.^fM'a estp și în comune, colectivul de muncă de la S.M.T. Chiraftei, raionul Bujor , de de la G.A.S. Urleasca, raionul Brăila, membrii gospodăriei agricole colective „Ilie Pintilie“ din comuna Golășei, raionul Călmățui, membrii întovărășirii agricole din comuna Mihălceni, raionul Liești și țăranii muncitori din comuna Murighiol, raionul Tulcea, în vederea asigurării succesului muncilor agricole de vară, a strîngerii la timp și fără pierderi a recoltelor bogate din anul acesta și-au luat angajamente prețioase. Hotărîrea mecaromomiselo de la S. M. T. Chîraftei Prin folosirea din plin a capacității tractoarelor și mașinilor agricole, vom depăși sarcina de plan in campania de recoltat, treierat, dezmiriștit și arături de vară cu 5 la sută, terminind-o cu 3 zile înainte de termenul fixat. Prin economisirea de carburanți și lubrifianți precum și piese de schimb, vom reduce prețul de cost al lucrărilor executate cu aproape 25.000 lei. La executarea treierișului vom aplica metoda graficului orar a batezarului sovietic N. Brediuk, la un număr de 5 garnituri de treier, iar la dezmiriștit și alături de vară un număr de 5 brigăzi de tractoare vor aplica metoda graficului orar a tractoristului sovietic Ivan Buneev. — Pentru a folosi din plin capacitatea de lucru a fiecărui tractor vom face 5 cupluri de batoze care vor fi dirijate de 5 tractoare in loc de 10 tractoare. — Pentru asigurarea ducerii la îndeplinire a angajamentelor, vom lua următoarele măsuri: — Vom dota atelierul mobil cu toate sculele necesare și mașini-unelte — pentru a remedia în timpul cel mai scurt defecțiunile ivite pe teren. — Pentru executarea lucrărilor de reparații in cadrul atelierului mobil se vor recruta cei mai buni mecanici. De asemenea, atelierul mobil va fi dotat cu un aparat de filmat care va rula diferite filme la brigăzile de tractoare, gospodării colective, întovărășiri agricole, etc. Brigăzile de tractoare vor aprovizionate cu carburanți și lubrififianți pe timp de 15 zile, asigurîndu-se în același timp și tractoriștilor hrană caldă. Se vor ține ședințe decadate în cadrul stațiunii, iar la brigăzi săptămînal, unde se vor analiza rezultatele obținute pe teren în urma angajamentelor luate. Angajamentele colectiviștilor din Golașei, raionul Călmățui Noi membrii gospodăriei colective din comuna Golășei, raionul Călmățui, analizînd forțele de care dispunem ne angajăm să folosim din plin zilele bune de muncă, nicit să terminăm campania de recoltat și treierat în 35 de zile lucrătoare. Stringînd recolta la vreme și fără pierderi, vom obține la grîu o producție medie de 2.500 kg. la hectar, la mazăre o producție de 1.800 kg. la hectar, la ovăz vom da 300 kg. peste prevederile planului. Printr-o bună îngrijire și la timp a culturilor prășitoare, prin aplicarea a 4 prașile la porumb și 3 la floarea-soarelui, efectuînd polenizarea suplimentară artificială pe o suprafață de 100 hectare cu floarea-soarelui și 320 hectare cu porumb, noi vom obține în acest an o producție medie de 3.000 kg. porumb (boabe) la hectar, precum și cu 100 kg. floarea-soarelui mai mult față de plan, la hectar. * De asemenea, vom obține o producție de 900 kg. bumbac vată la hectar. Pentru aceasta vom executa 5 prașile și vom face la timp cîrnitul și ciupitul. Pentru ca munca la recoltat și treieriș să se desfășoare în bune condițiuni, aceste lucrări noi le vom efectua pe brigăzi, iar pentru a evita pierderi de recoltă, vom lega toate culturile de păioase în snopi. O grijă deosebită vom acorda predării la timp a cotelor la colectare pe care le vom preda din primele zile de treieriș. In vederea asigurării unei recolte sporite și în anul viitor, noi vom efectua dezmiriștitul și arături de vară pe o suprafață de 600 hectare, în care scop gospodăria noastră a și contractat cu S.M.T. Viziru pentru efectuarea acestor lucrări. Ne angajăm de asemenea să terminăm construcția unei magazii de cereale cu o capacitate de 50 vagoane pînă la data de 10 iulie. Cuvîntul țăranilor muncitori din comuna Murighiol, raionul Tulcea Noi țăranii muncitori din comuna Murighiol, raionul Tulcea, ne angajăm să recoltăm culturile de păioase în timpul optim, cind ele sînt în pîrgă. Pentru a nu pierde nici un bob și pentru a ușura executarea treierișului, toate culturile de păioase le vom lega în snopi și le vom transporta din timp la arie. Secerișul îl vom termina în cel mult 10 zile. — Odată cu secerișul, vom face și dezmiriștitul sau alături de vară pentru visămînțările de toamnă. — Vom termina treierișul în termen de 21 zile. — Pentru a nu se pierde nici un bob, vom organiza echipe de pionieri și elevi pentru strîngerea spicelor. — Paralel cu desfășurarea treierișului, noi vom preda în întregine cotele cuvenite statului, în așa fel, ca odată cu terminarea treierișului, planul de colectare la produsele cerealiere să fie îndeplinit sută la sută. Pentru buna desfășurare a colectărilor, comitetul executiv al sfatului popular a luat măsuri in vederea organizării zilnice a cite trei convoaie de căruțe, însoțite de cite un delegat, pină la baza de recepționare. De asemenea, la fiecare carie vom mine vînturători și un zbor ca cerealele ce le vom da statului să fie cit mai curate. — Pentru buna desfășurare a treierișului, noi ne-am organizat intr-un număr de 4 cete de treier. Acest lucru ne va da posibilitatea să executăm și celelalte lucrări agricole, ini timp ce nu suntem la rind la batoză. Astfel, noi vom executa arături pentru visămînțările de toamnă, vom asigura furajele vitelor pentru iarnă vom continua cu cea de a 4-a prașilă la porumb și floarea-soarelui. Pentru ducerea la îndeplinire a angajamentelor, organizația de bază și comitetul executiv al sfatului popular comunal, desfășoară o și mai largă muncă politică pentru intensificarea întrecerii patriotice pe circumscripții, cete de treier, ulițe, grupe de case și oameni. Fruntașii în muncile agricole vor fi stimulați prin lumînarea de steaguri roșii de fruntaș, popularizarea lor prin gazeta de perete, presa locală, in cadrul adunărilor la căminul cultural și tabla de onoare. In scopul stimulării țăranilor muncitori și ridicării nivelului cultural al acestora vom organiza la arte: tabla de onoare, convorbiri cu agitatorii, biblioteci volante, gazete de perete, citirea in colectiv de broșuri, articole din ziare și organizarea de manifestări artistice. In numărul de mîine vom publica angajamentele colectivului de muncă de la G.A.S. Urleasca, raionul Brăila și a membrilor întovărășiriigricole din comuna Mihălceni raioanul Liești. 1Ar Pentru gospodărirea cu grijă a metalului La întreprinderea „Industria Sîrmei“ In numeroase întreprinderi industriale din patria noastră se desfășoară cu avînt acțiunea de gospodărire cu grijă a metalului. La întreprinderea „Industria Sîrmei“, această acțiune a devenit o preocupare de zi cu zi a muncitorilor și tehnicienilor din sectoarele productive. Este demnă de remarcat acțiunea pornită in secția laminor, unde printr-o conducere judicioasă a focului în cuptorul cu propulsie, se reușește să se reducă cantitatea de oțel pierdută prin oxizi. Astfel, în perioada 1—20 iunie, indicele tehnic de consum a fost redus de la 1.081 kg. tonă, la 1.075 kg. tonă, realizîndu-se importante economii. In afară de cele arătate pînă aici, laminoriștii se preocupă și de folosirea cu grijă a utilajului. Astfel, prin încălzirea la temperatura corespunzătoare a diferitelor calități de oțeluri, se realizează prelungirea „vieții“ calibrarelor, deci și a cilindrilor de laminare. De asemenea, recondiționarea sculelor (in special a cleștilor), în urma propunerii făcute de tov. Hogoș Ion, maistru de schimb, duce la realizarea unor însemnate economii de metal și de mînă de lucru. Prin introducerea metodei de laminare cu toleranță în minus a sîrmei, se economisesc mari cantități de metal. PARASCHIV GHEORGHE corespondent La U. M. „Progresul“ La U. M. „Progresul“, în urma propunerilor venite din rîndul muncitorilor și tehnicienilor, s-au luat importante măsuri pentru gospodărirea cu grijă a metalului, pentru realizarea de economii de materiale. Cu toate acestea, trebuie spus că aici mai sînt încă imense posibilități pentru realizarea de economii prin întrebuințarea atentă și chibzuită a metalului. Din păcate aceste posibilități nu sînt încă in atenția conducerii întreprinderii, nu sînt folosite. Astfel, conducerea uzinei, deși cunoaște faptul că odată cu zgura ce este cărată cu vagoanele de la cuptorul Siemens-Martin se transportă afară și unele cantități de oțel, n-a luat pînă acum măsuri pentru a pune capăt acestei risipe. In același timp, oricine din uzina noastră știe că în împrejurimile Siemensului se află cantități de oțel care ar putea fi retopit dacă nu la cuptorul nostru cel puțin la alte cuptoare din țară cu o capacitate mai mare. Nici aici nu se observă vreo măsură fermă in scopul folosirii acestui metal, de care industria patriei noastre are nevoie. Este bine ca conducerea uzinei, îndrumată de comitetul de partid, să analizeze cu răspunderea cuvenită posibilitățile pentru folosirea cu chibzuială a metalului și să ia măsuri corespunzătoare. IACOMI TUDOREL corespondent -------- reare o mii de materii prime și materiale auxiliare Plină de rezultate a fost în luna trecută activitatea colectivului de muncă de la fabrica „Apolo“ din Galați. De aici, au plecat spre magazinele de desfacere, însemnate cantități de săpun și altele. Muncitorii și tehnicienii au realizat în această perioadă planul la producția marfă in procent de 1,50,52 la sută. In același timp în întrecerea socialistă, colectivul de la fabrica „Apollo“ a urmărit și obiectivul de realizare a cît mai multe economii. Astfel, au fost economisite materie primă și materiale auxiliare in valoare de 36.857 lei. In această luptă au fost antrenați numeroși muncitori ca tovi Bradiu Vasile, Smaranda Apostolescu și Radu Neculai care au adus o contribuție de seamă la realizarea acestor economii. Se înfrumusețează comuna Oancea Din inițiativa sfatului popular ”din comuna Oancea, raionul Bujor, au început unele acțiuni de înfrumusețare a comunei. Cetățenii au fost mobilizați și îndrumați să procedeze la curățirea ulițelor și a șanțurilor de pe șosea, la văruirea caselor și a gardurilor, la repararea podețelor din comună, etc. In această muncă s-au evidențiat tovarășele Păsat Ecaterina, Ferman Niculina, Mateas Lucreția și altele. ANGHEL NECULAI corespondent