Viața Nouă, aprilie-iunie 1956 (Anul 13, nr. 3532-3608)

1956-04-01 / nr. 3532

or < ANUL XIII SERIA II NR. 3532 Duminică 1 aprilie 1956 4 PAGINI - 20 bani — Vine... Vine... primăvara ! (pag. 2 a) — Viața de partid — Gh. Hureștianu — Mai mult sprijin țăranilor muncitori din raionul Liești pentru formarea de gospodării colective și întovărășiri agricole (pag. 3-a) — Pentru îmbunătățirea activității instructorilor teritoriali de partid cu organizațiilor de bază din regiune (pag. 3-a) — Rodnica activitate a consiliilor în numărul de azi: A. R. L. U. S. din regiunea noastră (pag. 3-a) — A. Gaspar — O harnică crescătoare de păsări (pag. 3-a) — O nouă propunere a guvernului sovietic în problema dezarmării (pag. 4 a) — Cronica evenimentelor internaționale (pag. 4 a) — In preajma vizitei lui N. A. Bulganin și N. S. Hrușciov în Anglia (pag. 4-a), — în serviul acordat de ministrul de externe al Franței ziarului polonez „Express Weciorny“ (pag. 4-a) — Pactul de la Bagdad — un complot imperialist împotriva lumii arabe (pag. 4-a) ■— O delegație a grupului național român al Uniunii interparlamentare a plecat în Iugoslavia (Pag 4-a);, In slujba apărării păcii și securității popoarelor Cel de al XX-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice a subliniat că sarcina primordială a Uniunii Sovietice, a tuturor țărilor democrat populare, a tuturor statelor iubitoare de pace ca și a celor mai largi mase populare de pretutindeni, este aceea a menținerii și consolidării păcii, a prevenirii unui nou război. In epoca noastră războaiele nu mai sînt inevitabile și în eforturile popoarelor stă puterea preîntîmpinării unei agresiuni. Aceasta este una din concluziile fundamentale ale Congresului. Hotărîrile sale insuflă tot mai multă încredere sutelor de milioane de oameni că este cu putință asigurarea unei păci trainice și îndelungate. Trebuie subliniată în primul rînd însuflețirea unanimă cu care au primit și aprobat documentele Congresului, oamenii muncii din țările ce aparțin sistemului mondial al socialismului. Pentru ei aceste documente constituie un îndemn în munca constructivă, un îndemn, la luptă perseverentă pentru ca această muncă să se desfășoare în condiții de pace. Popoarele celorlalte țări, nesocialiste, au primit de asemenea cu deosebit interes și aprobare concluziile Congresului privind problema păcii. Exprimînd părerea majorității populației iubitoare de pace din acele țări, ziarul indian „Assan Tribune" scria: „Fără să mai vorbim de țările comuniste, multe state necomvunde, mari și mici, apropiate și depărtate stau astăzi ferm de partea Rusiei, atunci când este vorba să se preint<mpine încercările puterilor imperialiste și colonialiste de a atrage intr-un război popoarele iubitoare de pace“. In zadar se străduiesc organizatorii politicii „de pe poziții de forță“ prin cele mai diferite mijloace să justifice intențiile lor de a continua politica de aventuri războinice. Omenirea întrevede perspectiva luminoasă a păcii. Perioada care a trecut de la încheierea lucrărilor Congresului al XX-lea al P.CU S. a adus noi și numeroase dovezi ale uriașei influențe pe care o exercită politica externă pașnică a Uniunii Sovietice asupra situației internaționale. Perspectivele dezvoltării vieții internaționale arătate de Congres a silit chiar pe unii oameni din Occident să privească într-un chip cu totul nou situația creată in lume. Așa, de pildă, ministrul Afacerilor Externe al Franței, Christian Pineau,într-o declarație a susținut că puterile occidentale pun în mod greșit accentul pe forța strict militară și le-a cerut să ducă o politică de pace. Este semnificativ de asemenea ceea ce a declarat in timpul vizitei sale in S.U.A., președintele Italiei, Gronchi. Printre altele el a arătat că este necesar să se depună toate eforturile spre a se micșora primejdia de război, astfel ca „treptat, să dispară necesitatea de a se folosi forța“. O serie de ziare din Occident condamnă politica blocurilor militare și se pronunță în favoarea unei politici active de apărare a păcii. Toate acestea oglindesc de fapt noua stare de spirit politică din Europa occidentală. Popoarele Asiei sunt animate de aceeași dorință de pace și condamnă cu hotărîre politica blocurilor militare. Este destul de explicabilă lipsa de popularitate a recentei vizite a lui Julles în țările Asiei in urma sesiunii Consiliului SEATO. Aprobînd politica dusă de Comitetul Central și de guvernul sovietic, de îmbunătățire a relațiilor internaționale și de dezvoltare a colaborării cu toate țările pe baza principiului leninist al coexistenței pașnice, Congresul al XX-lea al PCUS a arătat și calea practică spre îndeplinirea acestui țel, cale care corespunde atît intereselor Uniunii Sovietice cit și ale tuturor țărilor care năzuiesc spre consolidarea păcii în iunie. Congresul a subliniat că cele cinci principii ale coexistenței pașnice elaborate de R.P. Chineză și India și sprijinite de conferința de la Ban lung, constituie cea mai bună formulă pe care trebuie să se bazeze relațiile reciproce dintre statele cu sisteme sociale diferite. Așa după cum a subliniat N. S. Hrușciov în Raportul prezentat la Congres, principiul permanent al politicii externe sovietice este de a dezvolta și întări relațiile prietenești cu toate țările care doresc să mențină pacea. In perioada scurtă de după Congres, o semnificație elocventă a acestei politici o constituie și tratativele de la Moscova dintre primul ministru al Danemarcei și conducătorii statului sovietic, tratative în cursul cărora s-a discutat atît problema relațiilor economice, culturale, științifice, comerciale, dintre cele două țări cit și despre necesitatea contactelor personale dintre oamenii sovietici și danezi In comunicatul comun dat publicității, cele două părți au declarat că voi depune toate eforturile spre a găsi căile rezolvării problemelor internaționale litigioase ca: securitatea, încetarea cursei înarmărilor, și stabilirea încrederi in relațiile dintre state. In același scop vor vizita Anglia N. A. Bulganin și N. S. Hrușciov în aprilie a.c. Opinia publică britanică așteaptă cu deosebită satisfacție sosirea oaspeților sovietici cu increderea că această vizită va duce la îmbunătățirea relațiilor dintre Anglia și U.R.S.S., la destinderea relațiilor internaționale. Zilele acestea A. I. M>koian, prim vicepreședinte al Consilului de Miniștri al U.R.S.S. vizitează o serie de țări din Asia unde este primit cu bucurie de popoarele acestor țări. In prezent Anglia este vizitată de o delegație de energeticieni sovietici in frunte cu G. M Malenkov, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Asemenea vizite Intre oamenii de stat sovietici și din alte țări deschid noi posibilități pentru întărirea păcii și pentru rezolvarea unor probleme capitale ca dezarmarea, asigurarea unei adevărate securități colective, organizarea unei colaborări internaționale multilaterale. Uniunea Sovietică năzuiește siYrer spre bune relații cu S.U.A., Turcia, Iran, Franța, Italia și toate celelalte țări, călăuzită de același principiu leninist al coexistenței pașnice și sprijină orice inițiativă menită să ducă la îmbunătățirea relațiilor economice, culturale, științifice cu toate statele pe baza egalității în drepturi și avantajului reciproc. Și, așa după cum confirmă însăși realitatea, sînt pe deplin posibile asemenea relații In timp ce cercurile occidentale adepte ale războiului agită armele de exterminare in masă. Uniunea Sovietică depune eforturi pentru folosirea energiei nucleare numai in scopuri pașnice. Din inițiativa Uniunii Sovietice între 20 și 26 martie la Moscova a avut loc conferința în legătură cu problema organizării „Institutului unificat de cercetări nucleare“ menit să se ocupe de dezvoltarea continuă a cercetărilor fizicii nucleare în vederea punerii în slujba vieții a acestei energii-Congresul al XX-lea al P C.U.S. r. arătat insă că deși in momentul de față țările cu sisteme social-economice diferite pot coexiVa și intros'^o relații pașnice, în condițiile actuale, rămâe în vigoare teza leninistă potrivit căreia din moment ce există imperialismul, se menține și baza economică pentru izbucnirea războaielor. De aceea a chenuit popoarele la vigilență, la stringerea rîndurilor clasei muncitoare. Problema asigurării unității clasei muncitoare, unirii forțelor progresiste în lupta pentru întărirea păcii are o deosebit de mare însemnătate. Interesele popoarelor cer să nu fie pierdute nici una din posibilitățile create pentru slăbirea continuă a încordării, mai ales acum in urma Congresului al XX-lea al PCUS cind cătușele războiului rece se sfarmă, c'nd omenirea este însuflețită de încrederea in forțele sale gata să asigure o pace trainică și indelungată. Poporul nostru este alături de întreaga omenire in această măreață îuplă — pentru înalta cauză a păcii generale. Primii la însămințări gătit Țăranii muncitori din comuna Pecineaga, raionul Măcin, și-au predin timp uneltele agricole și sămînța necesară pentru începerea muncilor agricole de primăvara, așteptînd ca timpul să se permită să pornească la insămîrîțat, urmînd sfatul tehnicianului care a arătat că timpul prielnic pentru începerea însâmînțârilor a sosit, deputatul raional Gheorghe M. Nenciu și țăranul muncitor Gheorghe A. Lascu din comuna Pecineaga au ieșit la însămînțat în ziua de 27 martie a.c. primul a însămînțat 0,50 ha, orz de primăvară, iar al doilea 0,25 ha. cu orz, BADIU DRAGOMIR corespondent % Noi materiale electrotehnice Lucrătorii de la Institutul de cercetări pentru cabluri și izolanți din Bratislava R. Cehoslovacă au elaborat o serie de noi materiale electrotehnice rezistente la temperaturi înalte și la umiditate. Printre acestea figurează novajul — un material presat, care posedă o mare rezistență termică și mecanică, cîțiva compuși avind proprietatea de a mări cu 100 grade rezistența la acțiunea prelungită a căldurii a amestecurilor de cauciuc. Unele din noile articole au și început să fie produse la întreprinderea „Quinof” din Bratislava. In R. P. Ungară au început muncile agricole de primăvară Pe tot întinsul Republicii Populare Singare au început muncile agricole de primăvară. Stațiunile de mașini și tractoare, execută însămiințări pe ogoarele cooperativelor agricole de producție și ale țăranilor cu gospodărie individuală. Membrii cooperativelor agricole de producție, țăranii cu gospodărie individuală, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și de la stațiunile de mașini și tractoare și-au luat angajamentul de a înfăptui cu succes planul lucrărilor agricole de primăvară. Fruntași în producție în secția de decorticare din cadrul întreprinderii de industrializare a fructelor din Focșani, lucrează multe utemiste. Ele însuflețesc în muncă și pe ceilalți tineri din secție. Exemplul utemistelor Șerbănoiu Maria, care își depășește zilnic sarcina de producție cu 40-50 la sută, Lenuța Arsenie, Florica Floarea care la operația de selecționare luptă neobosit pentru ridicarea calității produselor. Radu Ecaterina și Aneta Murgoci, care lucrează la ambalare, este urmat de celelalte muncitoare cum ar fi Elisabeta Ionescu, Lucia Dubasa, și altele, care în cadrul secției își depășesc normele de producție între 30-40 la sută. Datorită avîntului cu care muncește întregul colectiv, planul de producție al secției a fost realizat pe luna februarie a.c. în procent de 188 la sută, iar întregul plan de producție pe luna martie a.c fost realizat în primele 2 decade ale lunii. Aceste rezultate se datoresc în mare măsură muncii pe care desfășoară organizația U.T.M., îndrumată de organizația de partid, în direcția educării comuniste a tineretului, a mobilizării tinerilor la îndeplinirea sarcinilor de producție. DIN CUPRINSUL REGIUNII NOASTRE Vas lansat pe apă Ultimele zile ale lunii martie au fost zile deosebit de însuflețite pentru colectivul Șantierului naval Galați. Muncitorii de la secția construcție, vopsitorie, tmplărie, cei de la casă, au muncit cu însuflețire pentru ca stenul comanda 374 să fie dat in apă înainte de sfîrșitul acestei luni. Astfel in ziua de 26 martie primul șlep pe anul acesta a fost lansat pe apă. Merită de scos în evidență străduințele depuse la această lucrare de Iov. Tudorache Motoc, ștemuitor, care a cioplit coreziunile de sudură cu 3 zile mai înainte de termen și Paraschiv Constantin, care a lucrat la sudatul cuplurilor vasului, depășindu-și zilnic norma cu 75 la sută. De asemenea, echipa formată din tov. Zăbavă Marin, Mielu Stoianovici și Ștefan Ivănescu, condusă de comunistul Frângă Sterea, a etanșat compartimentele cu două zile mai înainte de termen. Muncitorii și tehnicienii Șantierului naval Galați luptă cu forțe spor de pentru ca și celelalte comenzi sa fie realizate în termen. Bibliotecă în plină activitate Seara, in sala bibliotecii raionale din Măcin activitatea este in toi. Muncitori, elevi, funcționari și țărani muncitori, așa cum s-au obișnuit de cifeva ani încoace, vin să împrumute cărți, să citească reviste și ziare etc. învățămintele din cărți îi ajută să muncească mai bine, să-și dea seama de frumusețea vieții noastre noi. Pentru informarea cititorilor, colectivul bibliotecii raionale, al cărui responsabilă este tovarășa Deon Pamela, organizează cercuri de citit. In luna martie colectivul bibliotecii a înființat și un cerc literar. Sarcina de a sprijini campania pentru executarea lucrărilor de primăvară a fost privită cu seriozitate de colectivul bibliotecii. Astfel, au fost trimise la sate, recenzii de cărți din viața țăranilor muncitori ca „Pline albă“ de Dumitru Mircea, „Mitrea Cocor“ de Al. Sadoveanu, sau „Să luptăm din toate puterile pentru o recoltă bogată“, „Regulile agrotehnice pomicole“ etc. Colectivul bibliotecii și-a intensificat eforturile în munca de îndrumare a bibliotecilor sătești, orientînd activitatea acestora spre susținerea temeinică a campaniei agricole de primăvară. BURLACU SPIRIDON corespondent Comitete de tarlale în raionul Bujor Pe întreg cuprinsul raionului Bujor țăranii muncitori au început să constituie comitete de tarlale. Comitetele de tarlale mobilizează țăranii muncitori care și-au unit ogoarele în tarlale la urgentarea diferitelor munci agricole, stabilesc repartizarea pămîntului pe gospodării. Astfel de comitete de tarlale s-au constituit în 14 comune din raionul Bujor. In comuna Foltești, de pildă, s-au constituit 4 comitete de tarlale. Aceste comitete s-au format pentru tarlalele însămînțate cu culturi de toamnă. In fruntea lor au fost aleși cei mai harnici țărani muncitori ca tov: Constantin Mocanu, Ion Marcu, Dumitru Tomov Gheorghe Pascal și alții. Comitetele de tarlale din Foltești cuprind 54 de țărani muncitori. Deschiderea sezonului sportiv An de an, sportul din regiunea noastră și-a făcut noi prieteni. An de an, am putut vedea cum oamenii muncii, tineri și chiar vîrstnici s-au aliniat într-un număr tot mai mare la starturile întrecerilor sportive, măsurîndu-și puterile, curajul și voința. Se poate spune că la noi sportul a cuprins cele mai largi pături de oameni ai muncii de la orașe și este grăitor în acest sens cifra sute de 123.000 de tineri și tinere din regiunea noastră care au participat, cu însuflețire, la întrecerile sportive din cadrul spartachiadei de iarnă a tineretului. Grija partidului și guvernului nostru pentru dezvoltarea mișcării de cultură fizică și sport, a făcut ca numai în cursul anului trecut să fie construite sau amenajate în regiunea noastră peste 100 de baze sportive. Printre acestea putem enumera baza sportivă „Portul Roșu“, terenul de voley și basket al întreprinderii „1 Iunie“ sau terenul „Metalul“ din Galați, sala de gimnastică a colectivului „Voința“ din Focșani și multe altele. Odată cu sosirea primăverii, terenurile de sport s-au însuflețit din nou. Mii de tineri și tinere se antrenează pentru cucerirea a noi victorii în sport, pentru a deveni oameni puternici, în lupta pentru construirea socialismului. Sezonul sportiv de vară ce se deschide azi în regiunea noastră, este inaugurat prin numeroase competiții, ca: desfășurarea etapei s-a pe oraș, croșul „Să întîmpinăm 1 Mai“, sferturile de finală a campionatului republican de șah, sau meciurile de fotbal dintre care cel mai important este cel dintre echipele Locomotiva Galați și Metalul Brăila, ambele din categoria C. Sezonul sportiv de vară din anul acesta trebuie să fie pentru sportul din regiunea noastră un bun prilej de afirmare, de atragere in mișcarea de cultură fizică și sport a cît mai mulți oameni ai muncii Sportivi luptați în noul sezon sportiv de vară cu tot avântul pentru cucerirea de noi victorii în sport! R. P. MONGOLA la clișeu. O textilină la lucru la fabrica „Mareșal Qioibalsun" Pe calea agriculturii socialiste Noi gospodarii colective în raionul Căluiului Tot mai mulți țărani muncitori din raionul Călmățui convingndu-se de avantajele muncii în comun pe suprafețe mari de teren, cu mijloace mecanizate, se hotărăsc să pășească pe calea arătată de partid gospodăria colectivă. Astfel, zilele trecute un număr de 29 familii de țărani muncitori din comuna Colțea și-au unit de bună voie cele 109,35 ha. teren arabil intr-o gospodărie colectivă. Ca președinte al gospodăriei colective a fost ales tov. Costache Găzan. ION FLOREA corespondent De curînd, 22 familii de țărani muncitori din satul Pribeagu, spărtinind de comuna Coltea, raionul Călmâțui, și-au und laolaltă cele 76 ha. teren arabil formind o gospodărie colectivă La intrarea in gospodăria colectivă, noii colectiviști au adus 4 cai, 4 căruțe, 4 pluguri etc. Ei au ales în consiliul de conducere ca președinte al gospodăriei colective pe tov. Ion Meiroșu gheorghe Tudor TEODOR CORNEA corespondenți In frunte cu comuniștii Datorită muncii de lămurire desfășurată de membrii de partid, agitatori, deputați, in comuna Gropeni din raionul Brăila, un număr de 114 familii de țărani muncitori s-au unit într-o întovărășire agricolă, căreia i-au dat denumirea de „Pescărușul“. Cele 114 familii de țărani muncitori au adus în cadrul întovărășirii agricole 340 ha. teren arabil. Ca președinte al întovărășirii, adunarea generală a ales pe tov Voicu Olteanu. Primii care s-au înscris în această întovărășire agricolă au fost comuniștii Radu Piroșcă, Tudor Mocanu, Costică Radu, Costică Zgîrcitu, Stan Gheorghe și țăranii muncitori Oprea Bucă, Ion Cojocaru, Ion Dragan și Nicolae Ciocoi, fruntași ai recoltelor bogate. NICULINA BANCIII corespondentă ★ Țările de democrație populară construiesc socialismul Transformarea socialistă a industriei in R. P. Chineză Potrivit comunicatului Direcției statisticii de stat, publicat de ziarul „Jenminjihao", la sfîrșitul lunii ianuarie a.c. industria particulară reprezenta doar 2 la sută din volumul global al producției industriale a Chinei in comparație cu 16 la sută in anul trecut. Aceasta dovedește că în transformarea socialistă a industriei a fost obținută o victorie hotăritoare. Aproape toate întreprinderile industriale particulare din 116 orașe mari și mijlocii din China au devenit întreprinderi mixte de stat-particulare. Aceasta înseamnă că sarcinile privind transformarea socialistă a industriei, prevăzute de primul plan cincinal al R. P Chineze, au fost depășite considerabil. In cadrul secției de mașini de calculat a Institutului de matematici al Academiei de Științe a R. P. Polonă au fost puse in funcțiune trei noi mașini electronice de calculat. Aceste mașini se ocupă cu rezolvarea ecuațiilor diferențiale, efectuarea operațiilor cu polinoame algebrice și rezolvarea ecuațiilor lineare algebrice. Cu ajutorul noilor mașini, la centrul special de calculat Înființat la Institutul de matmatici se rezolvă cele mai dificile probleme de matematică, intr-un timp foarte scurt. Astfel, cu ajutorul mașinii electronice au fost rezolvate un număr de 132 de ecuații algebrice complicate in numai 30 de ore, in timp ce in mod obișnuit această operație ar fi necesitat aproximativ 700 de ore. In anul 1957 se va incepe producția in serie a unor noi mașini de calculat. Pe șantierele de construcții navale din R. 1. Germană In următorii doi ani se va înregistra o imbunatatire a nivelului tehnic si se vor atinge standardele internationale in constructia de nave pe șantierele de constructi navale din Warnemnende Warnow din R. D. Germană. Pentru această perioada este prevăzută construcfia in fiecare an a 12 nave cu un deplasament de cile 11.004 de tone fiecare. Se prevede de asemenea că timpul de asamblare a chilei scheletului navei pentru un cargobot de 10.000 tone să fie redus la patru luni. Șantierul naval de la Warnow va da anul acesta statului venituri in valoare de 17.000.004 de mărci Noi mașini electronice pentru calculat Pregătirea de ingineri și tehnicieni in R. P. Albania In R. P. Albania se acordă o grijă deosebită pregătirii de cadre de ingineri și tehnicini, paralel cu dezvoltarea continuă a diferitelor ramuri ale economiei naționale. In general, numărul cadrelor cu studii superioare care activează in diferite sectoare ale economiei naționale este in prezent de patru ori mai mare decit în anul 1950, iar numărul cadrelor cu calificare medie este de 3,5 ori mai mare. O creștere considerabilă a numărului cadrelor de ingineri și tehnicieni albanezi se constată mai ales în sectorul industriei și minelor, unde în comparație cu anul 1950 numărul cadrelor cu studii superioare este de 10 ori mai mare, iar acela al cadrelor cu calificare medie a crescut de peste 4,5 ori. O parte din aceste cadre au fost pregătite în R. P. Albania, iar celelalte — în Uniunea Sovietică șî în țările de democrație populară. Anul acesta, în economia națională a Albaniei va lucra un număr mai mare de ingineri și tehnicieni decit in anul trecut care vor absolvi cursurile institutelor d* învățămaiut superior.