Viața Nouă, octombrie-decembrie 1959 (Anul 16, nr. 4612-4690)

1959-10-14 / nr. 4623

A PROLETARI DIN TOATE TARILE.UNITI vA! Organ al Comitelui regional P.MR.si al Sfatului popular regional Galati ANUL XVI. Nr. 4623 I MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1959 4 PAGINI — 20 BANI Citiți in pagina 4-a — Aducerea așa numitei „Chestiuni a Tibetului"* în fața Adunării Generale a O.N.U., urmărește scopuri provocatoare și diversioniste — Declarațiile reprezentanților U.R.S.S., R. P. Române și Indoneziei. — împotriva războiului din Algeria. — După alegerile parlamentare din Anglia. Să terminăm grabnic însămînțările SIT SI ATIA Lucrările de însămînțare și de pregătire a terenului în gospodăriile agricole colective nu cer brațe multe de muncă deoarece aceste lucrări se fac în cea mai mare măsură cu mijloace mecanice puse la dispoziție de către S. M. T. Totuși în unele locuri G.A.C.-urile nu sînt temeinic sprijinite de către organele de partid și de stat în vederea unei cet mai bune organizări a muncii și mobilizarea tuturor colectiviștlor de a participa efectiv la muncă. Astfel, GA.C. din raioanele Panciu și Focșani au rămas în urmă cu insămînțările. G. A. C. din raioanele Brăila, Tecuci, Galați, Filimon Sîrbu și Măcîn au rămas în urmă cu recoltatul porumbului și eliberarea terenului de coceni, stingherind astfel executarea arăturior fie pentru însămînțări, fie pentru ogoare de toamnă. Timpul este destul de înaintat și poate să se schimbe de la o zi la alta. De aceea, organele raionale de partid și de stat să acorde tot sprijinul gospodăriilor colective p pentru a grăbi terminarea însămînțărilor și recoltării porumbului, aceasta fiind în interesul colectiviștilor de a obține o recoltă de mai bogată și de bună calitate, însămînțărilor, recoltării porumbului și pregătirii terenului în G. A. C. la data de 11 octombrie a. c. Nr. RAIONUL Insăminat Recoltat Pregătirea crt. porumb terenului _______________________________________________________ ________ 1. Berești 77,52 54,05 88,29 2. Brăila 70,25 21,59 92,14 3. Bujor 80,53 50,33 31,95 4. Călmățui 79,04 40,29 89,00 5. Filimon Sîrbu 77,77 33,10 85,35 6. Focșani 41,73 50,11 73,39 7. Galati 70,91 32,68 98,68 8. Liești 82,11 47,43 101,74 9. Măcin 72,16 38,69 69,01 10. Panciu 43,34 74,94 81,49 11. Tecsucî 71,22 27,44 94,84 Mai sînt valabile argumentele ? rea Gospodăria agricolă de stat „BeBarbu“ din raionul Filimon Sîrbu, se află acum după 10 ani de a constituire, cînd se poate spune că acumulat destulă experiență. Afirmația noastră, este cu atît mai concludentă Cu cît în acești ani gospodăria a crescut necontenit ajungînd actualmente să aibă un sector cerealier dezvoltat. Anul acesta, gospodăria, pe lingă suprafețele are cultivate însămînțate cu cereale, importante cu porumb, floarea-soarelui, suprafețe sfeclă de zahăr, orez, etc. Dacă cultura de floarea-soarelui de pe suprafața de 450 ha. a fost recoltată, nu același lucru se poate spune despre cultura de porumb. Cu toate că porumbul cultivat pe cele 577 ha. a ajuns la maturitate (lucru ce nu-i mai poate contesta tovarășul inginer Ionescu Aurelian oricîte argumente ai aduce) n-a fost recrotitate pîna la 8 octombrie decit de pe o suprafață de 80 ha. Ca să nu mai amintim că de pe suprafața de 100 ha, cultivate cu sfeclă de zahăr nu s-a recoltat pînă la aceeași dată decit 10 hectare. Ne aflăm actualmente în plină campanie agricolă de toamnă. Perioada optimă pentru însămînțările de toamnă în regiunea noastră este înaintată. Cu toate acestea gospodăria agricolă de stat „Berea Barbu“, a rămas mult în urmă în ceea ce privește însămînțatul griului. Față de suprafața de 1.300 ha, planificată pentru această cultură, pînă la 12 octombrie n-a însămînțat decit 832 ha., realizînd un procent de 64 la sută. Condiții pentru buna desfășurare atît a recoltării porumbului cît și a însămînțărilor de toamnă nu se poate spune că nu au existat. Conducerea gospodăriei, organizația de partid însă, n-au luat toate măsurile necesare urgentării lucrărilor și nu au folosit din plin forțele existente. Faptul că Ia terenul unde se află cultura de porumb nu se va semăna grîu de toamnă, dat fiind natura solului, nu este un motiv care să justifice întîrzierea recoltării lui. Nu este plauzibil cu atît mai mult cu cît afirmația că forțele au fost mobilizate pentru grăbirea însămînțărilor de toamnă, n-a reieșit din nici o situație operativă privind stadiul lucrărilor. Pentru efectuarea muncilor agricole gospodăria dispune de 45 tractoare din care numai 38 lucrează. Dispune de asemenea, de 15 semănători. Pe cîmp lucrează trei brigăzi de mecanizare completă și trei brigăzi simple — atingînd o medie zilnică la însămînțări de 140 ha. și nu 150 cît ar putea să dea. Timpul e destul de înaintat. Gospodăria a rămas anul acesta mult în urmă cu însămînțările de toamnă, față de anii precedenți. Faptul acesta va avea o influență negativă asupra recoltelor, lucru ce îl știu foarte bine tov. Nicolae Săndulache, directorul G. A. S.-ului cît și tov. Marin Mușat, organizator de partid. De aceea e bine ca în timpul care a mai rămas să se ia toate măsurile necesare grăbirii ritmului de însămînțare a griului de toamnă și recoltării porumbului. Timpul nu așteaptă. Tovarășii din conducerea gospodăriei, pre tide să dea dovadă de mai mult simț de răspundere în ceea ce privește desfășurarea campaniei agricole de toamnă. ECATERINA ANGHEL ------------------------ Insilozează furaje Concomitent cu executarea însămînțărilor de toamnă, și a recoltării culturilor tîrzii, în gospodăria colectivă „Oțelul roșu“ din comuna Turcoaia, raionul Măcin, se desfășoară o susținută muncă și pentru însilozarea furajelor necesare hranei animalelor. Astfel, pînă în prezent, colectiviștii de aici au însilozat 200 tone porumb siloz și 200 tone diferite ierburi și plante ca stuf, papură etc. Pentru a se putea îndeplini planul de însilozare de 450 tone, colectiviștii din comuna Turcoaia au hotărît să însilozeze și frunzele sfeclei de zahăr și a sfeclei furajere recoltate. Memet Igliș corespondent Principalele lucrări agricole în G.A.S. la 12 octombrie a. c. Pînă la 12 octombrie G. A. S.-urile din regiunea noastră au realizat 64 la sută din planul însămînțărilor de toamnă, au recoltat 49 la sută din suprafața cultivată cu porumb și au însilozat numai 40 la sută din plan. Față de posibilitățile de care dispun G. A. S.-urile realizările de pînă acum sînt pe departe de a fi mulțumitoare. Intr-o serie de G. A. S. ca Baldovinești, „Dunărea", Berzești, „Iosif Clisei", Țigănești, „Dr. Alexandrov“ și altele, care sunt rămase în urmă cu însămînțărire nu se folosește la maximum capacitatea de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole. La G. A. G. Balintești, de exemplu, din 20 de tractoare funcționează numai 10 celelalte fiind defecte. De asemenea, mult rămase în urmă sunt G.A.S.-urile cu însuozatul furajelor pe trust fiind realizat numai 40 la sută din plan. Ce au depus conducerile G. A. S. și organizatorii de partid din G. A. S. Smîrdan, Bărboși, Brateș, „Dr. Alexandrov“, Țigănești, Pisc, „Dunărea“, Baldovinești, Balintești, „Iosif Clisei", Berzești care așa cum se vede din situația de față au însilozat cantități foarte mici de furaje deși au avut mari posibilități. Conducerea Trustului regional GOSTAT să ia măsuri și să oblige conducerile G. A. S. să însilozeze întreaga cantitate de coceni și toate resturile vegetale ce se mai găsesc în această perioadă. O altă problemă importantă ce se ridică în G.A.S., este urgentarea recoltării porumbului și eliberarea terenului de coconi, pentru a putea fi arat fie pentru însămînțarea lui imediată, fie pentru ogor de toamnă. Și aici trebuie de arătat că deși gospodăriile au asigurate brațe de muncă suficiente și mașini totuși nu sunt folosite în întregime. Ritmul lucrărilor agricole de toamnă în G.A.S., trebuie intensificat. In acest scop, conducerea Trustului regional GOSTAT și organele raionale de partid și de stat să-și îndrepte în mod serios atenția în spre unitățile rămase în urmă. Echipajul avionului P.02 Pilotul Gheorghe Iorga și mecanicul Vasile Ioniță, formează echipajul avionului P. 02 agricol YRMFC. Înainte de a ateriza pe terenurile gospodăriei de stat Slobozia- Ciorăști, avionul amintit a zburat deasupra câmpurilor altor gospodării de stat din regiunea București, Oradea, R. A. Al., etc. Oriunde a fost chemat echipajul avionului, a răspuns : prezent. In acest răstimp, avionul P. 02 a împrăștiat sute de mii de kilograme de îngrășăminte artificiale, ajutind astfel la sporirea rodului bogat al recoltelor. Cînd au sosit la Slobozia-Ciorăști, cei doi tovarăși au fost primiți cu căldură. Directorul gospodăriei, tovarășul Fieru, le-a zis: — Ne bucură că ați venit. O să avem pleacă de muncă. — Cite hectare aveți planificate pentru a fi îngrășate cu superfosfat? — Păi, vreo cinci sute hectare. — Da... Intr-adevăr vom avea treabă. Și s-a trecut apoi la organizarea muzcii în cet mai bune condițiuuni. Aici, de mare ajutor, le-a fost adatorilor sprijinul tovarășului Vasile Cristea, mecanic șef de secție, de la gospodăria de stat. Ce a făcut în mod concret tovarășul Cristea ? S-a îngrijit înainte de toate ca întreaga cantitate de suuperfosfat, ce urma să fie împrăștiată să ajungă la vreme la locul de decolare a avionului. In același timp s-a stabilit ca locul de depozitare al superfosfatului să fie cît mai aproape de suprafața ce urmează fi îngrășată. Aceasta pentru a eviata transporturile în plus și deci pentru a nu încărca prețul de cost. De altfel în această direcție trebuie spus că și întregul echipaj se străduiește să folosească din plin orice oră bună de zbor pentru a folosi cu mai mult avionul și totodată pentru a contribui la rentabilitatea lucrării. Sunt zile — atunci cînd condițiunile atmosferice sînt propice zborului — cînd acest echipaj efectuează 50—60 de zboruri. La fiecare zbor este îngrășat cu superfațsfat un hectlar. Alături de eforturile întregului colectiv al gospodăriei de stat Slobozia-Ciorăști și strădania echipajului avionului P. 02 va contribui la belșugul recoltelor viitoare. I. TUDOR Nr. GOSPODĂRIA Insăruințat Recoltat Insilozat crt. Tot ai porumb furaje boabe Total _______________ _ ____ __________% 1. Baiintoșii 61 69 19 2. Berești 89 67 50 3. Baldovinești 48 ■&>■ [UNK] [UNK] 13 4. Vădeni 31 56 72 5. Nazîru 60 45 18 6. C. Lung 55 66 104 7. Roma n u 70 54 48 & Măxineni 74 44 80 9. Dunărea 3? 9 22 10. L. Sărat 55 25 177 îl. Pisc 100 27 5 12. Urleasca 77 81 46 13. Ion Sion 51 21 95 14. Băleni 51 101 15. 30 Decembrie 91 65 132 16. Moscu 83 42 75 17. Foiteșfi 53 65 21 18. Vlădești 62 25 49 19. Berzești 59 57 27 20. J. Clisei 46 33 15 21. J. Georges, 67 51 48 22. P. Tcacencc 77 “9 58 23. B. Barbu 64 34 110 24. F. Sîrbu 56 5! 46 25. Sătuc 64 68 71 26. Ștefan Furtun S3 100 225 27. Cotești 31 72 28. Florești 70 58 27 29. Odobești 23 184 30. St. Ciorăști 90 30 125 31. Bărboși 66 39 25 32. Brateș 79 55 22 33. Smîrdan 56 60 22 34. Vameș 67 100 92 35. C. Negri 76 31 23 36. Ivești 71 35 64 37. Măicănești 47 46 107 38. Dr. Alexandrov 58 41 39 39. Mărășești 64 67 144 40. Panciu — — 13 41. Ghidigeni 63 66 53 42. Țigănești 44 46 39 ________ ~ TOTAL PETRUST' 64 ~~49_________40_______ IN FOTOGRAFIE , pilotul Iorgu Gh. împreună cu directorul G.A S. Slobozia Ciorăști stabilesc un nou raid pentru prăfuire cu superfosfați, în timp ce avionul este controlat de mecanicul Iogiță Vasile. WIAA /WIM . Au trecut mai bine de trei de ani de cînd tînăra sudoriță Iling ca Apostol, absolventă a școlii profesionale S. N. G. lucrează în țI S Șantierul naval gălățean. 3» Și ea a contribuit la construc Șirea primului cargou românesc S % de 4.500 tone. *ța De astădată, pelicula aparatullui nostru fotografic a înregistrat un moment din activitatea llincată › Apostol care lucrează in prezent ? C la sudarea raioanelor celui de al g Hl-lea cargou romînesc de tonaj Șef* sporit. Foto : M. BRAZDEȘ ți WWWWWl VWVV VVVW t/WW S/WVv VoSum Sporit de trefilate In dorința de a contribui la sporirea volumului de laminate și trefilate, colectivul de muncă al secției de trăgătorie de la uzina „Laminorul" Brăila se angajase la începutul anului să realizeze peste planul anual de producția 150 tone srmă laminată. Ulterior, în urma apariției recentelor hotărîri ale plenarei C. C. al P. M. R. analizîndu-și din nou posibilitățile, laminoriștii și-au majorat angajamentul cu încă 200 tone, fixîndu-l la 350 tone trefilate. Cele 3 echipe ale secției de trăgătorie antrenate într-o permanentă întrecere socialistă, au reușit să obțină depășiri substanțiale de plan. Numai în perioada scursă între 15 iulie și 1 octombrie, laminoriștii de aici au realizat 464 tone sîrmă trefilată peste angajamentul luat, realizînd în același timp și o economie de 18.000 lei prin reducerea consumurilor specifice. întrecerea însă este departe de a se sfîrși aici. In cinstea alegerii noului organ de conducere a organizației de bază, comuniștii de aici mobilizînd toți muncitorii din secții au obținut în prima decadă a acestei luni alte 51,8 tone trefilate peste plan. Preocuparea permanentă pentru buna organizare sectorului și asigurarea cu materia a primă și materiale auxiliare îmbinate cu eforturile depusa de la minoriștii fruntași ca Spiru Zervos, care cu echipa sa a realizat în prima decadă a acestei luni 27,5 tone trefilate, Nicolae Sevahalov și Șt. Cazan, au fost principalii factori care au contribuit la obținerea acestor frumoase succese. O recentă vizită făcută la Fabrica de piese de schimb C. F. R. din Galați, ne-a dat prilejul să luăm cunoștință de noile succese repurtate în procesul de producție de către harnicul colectiv de muncă al fabricii. Economiile în centrul atenției Datorită faptului că în cadrul tuturor sectoarelor de activitate ale fabricii, se acordă o atenție deosebită creșterii productivității muncii, și reducerii consumurilor specifice de materie primă, economiile obținute în cadrul angajamentului sporesc de tr. o zi la alta. Așa de pildă, PIMA ZA DATA DE 1 OCTOMBRIE A.C., AU FOST REALIZATE ECONOMII IN VALOARE DE 820.000 LEI DIN TOTALUL DE 944.000 ANGAJAMENT PE ÎNTREGUL AN. Este un succes care demonstrează rodnica activitate a colectivului desfășurată în această direcție precum și faptul că angajamentul va fi nu numai realizat dar și depășit, Un însemnat succes al [rigizii lui iihlScianu Brigada strungarului fruntaș Mircea Mihălceanu, de la Fabrica de piese de schimb, prin bunele rezultate pe care le obține se situează în fruntea tuturor brigăzilor de tineret din cadrul fabricii. In decursul ultimelor două luni de activitate, această brigadă, lucrînd la reperul aparat de tracțiune, precum și la cel de robineți cu secțiune mărită, a realizat un volum de producție egal cu producția planificată pe 4 luni de zile. Pentru a obține aceste succese, membrii brigăzii lui Mircea Mihăleanu au folosit din plin capacitatea de lucru a mașinilor prin aplicarea metodelor de tăiere rapidă și intensivă a metalelor, profilînd pentru aceasta cuțitele de așchiat pentru mai multe operații simultane și a introdus în același timp diferite dispozitive proprii de prindere și centrare a piesei. Strungarul Marin Miliatar,de unul din membrii brigăzii introducînd un dispozitiv simplu de ambalare a butonilor cuplări pentru locomotive, a redus timpul de execuție a acestei operații de la 5—6 minute la un singr minut. Tînărul Vasile Mardare, folosind un complex de dispozitive la prelucrarea în serie a robineților cu secțiune mărită a reușit să sporească simțitor productiitatea muncii. Realizările forjorilor Nici muncitorii secției forjă nu se clasează mai prejos pe graficul realizărilor. Folosind la forjarea diferitelor subansamble ale aparatului de reglare și ciocnire, oțeluri recuperate din deșeuri, ei au reușit să realizeze în cursul lunii septembrie o economie de material feros de peste 10.000 lei. Pe prima decadă a tenii in curs forjorii fabricii de piese de schimb au înregistrat o depășire de 20 la sută a planului de producție, contribuind în felul acesta la o mai bună aprovizionare a celorlalte secții cu piesele care necesită prelucrări mecanice sau lucrări de asamblaj. Tinerii urmează cursul seral Bucurîndu-se de avantajele și condițiile pe care partidul și guvernul țării noastre le-a creat muncitorilor, pentru a-și completa studiile, un număr de 62 tineri si run gări, electricieni, forjori, turnători și lăcătuși, urmează in prezent cursurile școlii medii serale din orașul Galați. Dintre aceștia 36 de tineri urrmează cursurile clasei a VIII-a, 17, tineri cursurile clasei a II-a, 4 tineri clasa X-a și 5 tineri clasa XI-a4 GH. TEODORAȘCU Cronica de fabrică I ♦ <* Aprovizionarea de iarnă o preocupare de actualitate Toamna, pe lingă faptul că-ți stîrnește amintiri nostalgice îți aduce însă și o grijă în plus — aprovizionarea de iarnă, încă foarte devreme, în piețele orașelor, începe forfota gospodinelor preocupate să se aprovizioneze din timp cu legume și zarzavaturi necesare anotimpului de iarnă. Spiritul gospodăresc, specific feminin, de astă dată devine o caracteristică generală. De ce ? Pentru că aprovizionarea de iarnă preocupă în aceeași măsură atît gospodinele, cît și unitățile comerciale de aprovizionare publică. Ne aflăm în orașul Focșani. In piața mare a orașului în toi. Pe tarabe, curat animația e amenajate, zărești de cum îți faci intrarea cele mai diverse legume și zarzavaturi cu ceapă, ardei, gogoșari, vinele, varză, cartofi toate din plin și la prețuri convenabile. Aici își desfac produsele gospodăriile agricole colective și de stat din raion, unități Agevacoop etc. Prin cele 13 unități ale sale, Agevacoop oraș Focșani, a desfăcut pini în prezent, 471.573 kg. cartofi, 138.593 kg. ceapă, 262.504 kg. roșii, 143.644 kg. varză, precum și alte legume și zarzavaturi, la prețuri mult reduse față de anii precedenți. In totțal prin unitățile de teme cetățenești Ageracoop s-a desfăcut cantitatea de 1.692.000 kg. legume, fructe și zarzavaturi. Pentru o cît mai bună aprovizionare a cetățenilor orașului cit și pentru consumul colectiv, Ageracoop Focșani, a luat măsuri pentru însilozarea cantităților necesare de legume, rădăcinoase și fructe. Pentru buna depozitare și păstrare a acestor legume, s-au pregătit din timp silozuri bine întreținute și aerisite. Aprovizionarea la timp cu legume și zarzavaturi pentru iarnă, este urmărită prin delegați special trimiși de Agevacoop, la furnizori, care lei recesionează O măsură luată de Agevacoop și care merită apreciată privind buna deservire a consumatorilor, este aprovizionarea la domiciliu cu ceapă, cartofi, etc. Pe lângă faptul că se va evita astfel aglomerația, totodată deservirea va fi făcută mai operativ și în condiții avantajoase consumatorilor». Iarna aceasta, consumatorii focșăneni vor găsi în unitățile Ageracoop- ului și produse semiindustrializate, murături asortate, varză căpățîni și tocată, gogoșari în oțet etc. Adevărata surpriză însă pe care o va oferi în anul acesta Agera coopul cumpărătorilor săi vor fi strugurii coarnă albă, însilozați la pod. Toate aceste măsuri ilustrează presocuparea de care dă dovadă organele de partid și de stat care au îndrumat Ageracoopul Focșani pentru asigurarea aprovizionării la timp și în bune condițiuni a oamenilor muncii din orașul Focșani, cu cele necesare, pe timpul de iarnă. A. B*