Viața Nouă, iulie-septembrie 1961 (Anul 17-18, nr. 5155-5232)

1961-07-22 / nr. 5173

•f Prehiari Win fe@f<g firlis, unlibyM í Lfli și a) Sfatului popular regional Halali AKIÜL' XVII, BTr. 5177» jSTMBÄTÄ 92 HStre 1Ű6! <t PAGINI - 2ÍÍ BANI Lucrărilor agricole toată atenția 6 comune din raionul Brăila - gata cu treierișul ti‘*3r î^iTi Folosirea deplină a capacității batozelor și combinelor în zilele bune de lucru a permis oamenilor muncii de pe ogoarele raionului Brăila să urgenteze treierișul cerealelor păroase, situîndu-se astfel raion fruntaș pe regiune. Majoritatea gospodăriilor colective din acest raion au transportat la bazele de recepție paralel cu treierișul, o bună parte a cerealelor cuvenite statului pentru muncile S. M.$, și contractele încheiate cu statul. Pînâ la 20 iulie a. c. gospodăriile colective din 6 comune ale raionului Brăila raportase că au terminat treierișul. Așa sunt G. A. C. ,,Ilie Pintilie" din Golășei, „Viața nouă“ din Valea Cînepii, „11 Martie" din Tichilești ,etc. Totodată mecanizatorii au efectuat arături de vară pe suprafața de 5.383 ha., iar pentru asigurarea unei abundente baze furajere, s-au însămânțat cu culturi duble 4.335 ha. Cele mai mari suprafețe cu plante pentru siloz au fost însămînțate la G. A. C.-urile „Drum nou“ din Movila Miresei, „Ana Ipătescu“ din Victoria, „Ștefan Plavăț“ din Rîmnicelu și altele. In prezent toate forțele sunt îndreptate către comunele rămase în urmă cu treierișul, in vederea terminării cit mai grabnice a acestei lucrări. «a Lucrează intens la gospodăria colectivă. „Răsăriții zorilor“ din Tălpigi, raionul Tecuci, se depun eforturi susținute pentru recuperarea rămînerii în Urmă, la treieriș. In acest scop, pe lîngă cele două batoze care lucrează din plin, a început să se treiere în staționar și la 3 combine. In acest fel pînă zilele trecute, jumătate din cerealele păioase recoltate de pe aproape 500 ha., fuseseră treierate. • Paralel cu aceasta, tractoriștii au executat arături de vară pe suprafața de 50 ha, și au semănat în cultură dublă, cu miriștea de orz, 30 ha. cu porumb pentru furaj. Nicu Chelani corespondent I Iov. Stoian Ivanovici de la G.A.S. „Lacu Sărat“ urmărind cum cade griul din buncărul combinei. ♦ [UNK] EMINEI g declasate față de limita admisă, g § IN FOTOGRAFIE: Un aspect 8 & din interiorul secției rotărie. 8 8 8 OOQQOQOC OOOOOOOO OQOOOOOCiOOOOOOOO OOOOOOOO 00000000 ț In ultimii ani secția rotărie de §■ 9, la Uzinele „Wilhelm Pieck“ din 8 Brăila s-a dezvoltat considerabil § o Despre calitatea superioară a io osiilor montate ne vorbește în f, g su,și procentul mic de rebuturi si g De ce facem alături de vară De multe ori colectiviștii din satul Harm Conache, raionul Galați, obișnuiesc să spună: gospodăria noastră e mică, în schimb recoltele pe care le obținem sunt mari! toamnă se mai putea Cam în fiecare anzi pe ici pe colo că secretul obținerii producțiilor mari s-ar datora în primul rînd fertilității terenului că suntem favorizați de felul cum este așezată gospodăria, că apa Siretului ar fi cheia succeselor, și cle altele. Colectiviștii noștri însă le-au demonstrat tuturor că lucrurile rm stau tocmai așa. Cu toții am învățat in fiecare iarnă la cursurile agrozootehnice că un teren oricît de fertil ar fi, oricită apă ar primi, nu ne-ar răsplăti cu nimic dacă fiecare lucrare cerută de agrotehnică nu este făcută la timpul indicat. Iată de ce în momentul de față una din lucrările care hotărăște soarta recoltei pentru anul viitor este arătura de vară. . Noi facem arături de vara fără nici un fel de rezerve. Experiența anilor trecuți ne-a dovedit foloasele acestei lucrări. Pe suprafețele unde arătura de vară a fost făcută la timp terenul s-a așezat mult mai bine, s-a afinat, bolovani n-au mai existat, lucrările premergătoare semănatului s-au făcut ușor, fapt ce a făcut ca și semănatul să se execute în bune condițiuni. Producțiile obținute ne-au dovedit cu prisosință temeinicia acestei lucrări. De exemplu, anul trecut cu toata seceta de prin părțile noastre, producțiile au fost foarte bune. Numai la floareasoarelui am recoltat în medie 1.900 kg. la hectar. Anul acesta, pe terenurile unde am făcut anul trecut alături de vară am avut semănat griu, porumb și sfeclă de zahăr. Griul nu l-am terminat de treierat, dar după calculele noastre ne va da o producție cu peste 300 kg, mai mult decit prevede pianul. Porumbul și sfecla de zahăr sunt intr-un stadiu de vegetație foarte bun. Aceste culturi sunt adevărate cărți de vizită ale gospodăriei sau, cum spun colectiviștii, vitrina colectivei, deoarece se află pe șoseaua Tudor Vladimirescu- Hanu Conache, stîrnind pe drept cuvînt admirația trecătorilor. Anul acesta cad mai multe ploi ca anul trecut. Și noi știm că atunci cind terenul este lucrat după cerințele agrotehnicii ploaia e și mai bună și are mai mult efect. Anul acesta vom face arături de vară pe toată suprafața". 'Nu’Tnirî ■ există Titel ‘o *jbiecție." Pentru membrii gospodăriei agricole colective „7 Noiembrie“ din satul Hanu Conache e limpede ■ că arătura de vară făcută la timp aduce mari sporuri de recoltă. GHEORGHE A. SUSANU președintele ’ G.A.G. „7 ■ Noiembrie“ satul Hanu Conache, raionul Galati =AA/W\= Noi modele de mobilă La unitatea nr. 3 mobila Galați, s-a terminat în cursul zilei de ieri, realizarea a 4 noi prototipuri de garnituri de bucătărie, ce urmează a fi în curiile produse în serie mare. Acestea se deosebesc față de cele produse pînă în prezent, prin aceea că o mare parte din suprafața lor este acoperită cu plăci din fibre melaminate. Unul din modele este prevăzut și cu spații pentru instalarea aragazului. După calculele preliminare, prețul de cost al noilor produse va fi mai mic iar avantajele care reprezintă înlocuirea obpselii cu material plastic, mult mai mari. La Baza de recepție din Ivești " Anul acesta, mai mult în orîcînd, recoltele s-au dovedit a fi deosebit de mănoase, rod al lucrării în comun după regulile agrotehnice cele mai înaintate. In aceste zile ,colectiviștii transportă la bazele de recepție cerealele contractate în statul și cele cuvenite pentru muncile S.M.T. La baza de recepție din Ivești sosesc neîncetat convoaie de căruțe și autocamioane pline cu cereale. Pînă in prezent aici a fost preluată Cantitatea de 5.296 tone grîu. Pregătindu-se din vreme in vederea bunei desfășurări a campaniei de recoltare și predării la timp a cerealelor contractate, gospodăriile agricole colective și întovărășirile au luat toate măsurile ca odată cu treierișul să organizeze convoaie care să transporte la bazele de recepție cantitățile de cereale contractate. Astfel, gospodăriile agricole colective din comuna Barcea, raionul Tecuci, au predat pină în prezent aproape 100 tone grîu, in baza contractului încheiat cu statul. S-au evidențiat in această privință gospodăriile agricole colective „30 Decembrie“ și „9 Mai1. Rezultate asemănător de frumoase au înscris și G.A.C. „Drum nou din Ivești, care pină la 18 iulie a predat la baza de recepție cantitatea de cereale pentru muncile S.M.T. și peste 51.000 kg. din contracte. Ziua de 17 iulie a fost o adevăratăi record. Nesfîrșite convoaie de cănile și mașini, transportau la bază însemnate cantități de cereale. S-au preluat in acea zi 160 tone griu. Pentru asigurarea unei cit mai mari operativități a preluării cerealelor s-a construit aici un oiitar-basculă de 20 tone iar analiza cerealelor se face pe fiecare convoi. Totodată s-a introdus mica mecanizare la magaziile bazei. In prezent operațiile de preluare IN FOTOGRAFIE: Un aspect de la Baza de recepție Berbeci. Din autocamionul G.A.C. „Ștefan Gheorghiu“ din comuna Negrilești, raionul Tecuci, laboranta Fănica Condrache ia probe pentru analiză, se execută mecanizat la magazii. Cerealele după ce sunt cântărite se descarcă direct în buncăr și se transportă apoi prin șnec și bandă direct în magazie. Tot în vederea preluării cet mai operative a cerealelor, s-a asigurat la baza de recepție serviciul de dimineață pâină seara, iar la siloz serviciul continuu. O inițiativă lăudabilă a conducerii bazei de recepție este și aceea a amenajării unui drum intern in sens unic. Odată cu preluarea cerealelor, se efectuează la bază și acțiunea de condiționare a lor. Pină in prezent a fost condiționată o cantitate de 1.656 tone gril. Acțiunea de preluare se desfășoară in aceste zate intens, unitățile agricole socialiste contribuind din plin la asigurarea fondului centralizat al statului. ECATERINA ANGIIUL Cineaști în mijlocul studenților la practică De câteva zile, un grup de cineaști de la studioul cinematografic lexandru Șahii" din București, se află în mijlocul studenților veniți pentru a-și face practica la Șantierul naval din Galați. ! Noutăți de la magazinul „Romarta" Grupa mărfurilor noutăți de la magazinul „Romarta“ din Galați, oferă surprize plăcute cumpărătorilor. De pilda, în aceste zile, ei pot găsi aici stofă fanteză, țesătură în împletitura, pichet „Aida", „Magda“, și Magdalena“, stofe fine pentru costume bărbătești. Noutăți pot fi întincite și în gama tricotajelor. Primele livrări de tricotaje fină pură pe semestrul al II-lea, respectiv luna iulie, au și intrat în magazin oferind cumpărătorilor sortimente bogate de culori și modele de jachete țesături jerse, scampole, rochii, două piese etc. Cu angajamentul depășit în acest an, colectivul Fabricii de u* Iei „Prutul“ din Galați se preocupă în mod deosebiti de sporirea rentabilității întreprinderii. Astfel, în urma unui studiu făcut de un grup de ingineri și Tehnicieni, s-a ajuns la concluzia că uleiul solidificat ce se fabrică aici din ulei comestibil de floarea-soarelui, poate fi realizat din ulei de germeni de porumb, al cărui preț de cost este de 6 ori mai mic. Folosind această importantă rezervă internă ca și printr-o scurtare continuă a vitezei de circulație a fondului de rulment, s-a ajuns la o creștere simțitoare a rentabilității fabricii. Numai în primul semestru, beneficiul realizat peste plan se cifrează la 1414.000 lei față de 380.000 lei angajament luat pe întregul an. TEL Tovarășului WLADISLAW prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului ALEKSANDER ZAWADZEL președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului JÓZEF CYRANKIEWICZ președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone VARȘOVIA Cu prilejul celei de-a 17-a aniversări a Republicii Populare Polone, in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne și al poporului român, vă transmitem dv. și prin dumneavoastră întregului popor polonez un cald salut frățesc și cele mai cordiale felicitări. In această zi de mare sărbătoare a Poloniei prietene, poporul român împărtășește din toată inima bucuria poporului frate polonez care sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez intimpină glorioasa aniversare a patriei sale libere cu noi și importările realizări in activitatea creatoare pentru dezvoltarea economiei, culturii si a bunei stări, pe drumul luminos al socialismului. Constatăm cu deosebită satisfacție că prietenia strinsă și colaborarea rodnică dintre popoarele noastre se dezvoltă continuu. Hotărîrile adoptate in comun cu prilejul recentei vizite a delegației de partid și guvernamentale a Republicii Populare Romîne in Republica Populară Polonă se traduc cu succes in viață și contribuie la lărgirea colaborării dintre cele două țări, in interesul ambelor noastre popoare și al comunității țărilor socialiste. In strinsă unitate cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări ale lagărului socialist, Republica Populară Romiia și Republica Populară Polonă militează cu consecvență pentru reglementarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor internaționale litigioase, în scopul apărării păcii și securității popoarelor din Europa și din întreaga lume, pentru triumful politicii de coexistență pașnică. Vă dorim, dragi tovarăși, dv. și poporului frate polonez noi și mari succese în munca rodnică închinată prosperității Republicii Populare Polone, cauzei socialismului și păcii. G HLOR G HK G HEORGHIU-DK I Prim Secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, Președintele Consiliului de Stat în Republicii Populare Romîne ION GHEORGHE MAURER, Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne / ♦+-; EVWW" Productivitate sporită, preț de cost scăzut Muncitorii, Inginerii și tehnicienii de la stația T.U.G. nr. 4, Brăila, desfășoară cu succes întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea angajamentelor luate la începutul anului. Edificator în această privință este faptul că încă din semestrul I, angajamentul luat pe întregul an pentru reducerea prețului de cost este de pe acum în mare măsură realizat. Uimind indicațiile date de partid, colectivul de aici a reușit să reducă cheltuielile de fabricație, a sporit indicele de utilizare a mașinilor-unelte, ca și a utilajelor ce se află pe diferite șantiere. Pe această bază productivitatea muncii a sporit cu 2 la sută peste indicele planificat iar prețul de cost a fost cu mult redus. Rezultatele firești ale acestei preocupări s-au concretizat în cele 481.000 lei economii realizate peste plan prețul de cost pe primele 6 luni ale la anului, economii pe care colectivul unității este hotărît să le mărească continuu. Prin reducerea consumurilor specifice vedhi o deosebită preocupare perl*tru reducerea continuă a prețului de cost. Caile folosite în acest scop au fost numeroase. Printre acestea se află creșterea simțitoare a productivității muncii dar mai ales re*reducerea consumului specific la toatete materialele de construcții folosite pe șantiere. Iată numai citeva exemple. In perioada primului semestru au fost economisiți 3.000 m. c. agregate, 121 m. c. material lemnos, 115 metrii pătrați parchetelc. Toate aceste economii au condus la reducerea peste plan a prețului de cost cu 330.000 lei. De curînd înființată pe teritoriul regiunii noastre, întreprinderea de construcții orășenești Galați a do ~VWW £ Despre gheață și răcoritoare In aceste zile de vară, la chioșcurile de răcoritoare sunt solicitate din ce in ce mai mult răcoritoarele înghețata, siropurile etc. in general, aprovizionarea cu răcoritoare a centrelor se face în mod mulțumitor. Pentru buna aprovizionare a centrelor de răcoritoare, T. A. P. L. și I. A. P. L. Galați au luat măsuri ca acest lucru să se facă in condițiuni igienice. In același timp s-a acordat atenție și înființării unor noi unități Așa de exemplu, I. A. P. L. „Dunărea" a înființat un chioșc de răcoritoare în stația de tramvaie din centrul orașului, loc în care de multă vreme se simțea nevoia unei asemenea unități comerciale, iar T.A.P.I. Galați a luat măsuri să fie înființate unități și în cartierele mărginașe ale orașului. reu Cu toate acestea, în aprovizionacentrelor cu răcoritoare și gheață, mai sunt unele deficiențe. De multe ori, aprovizionarea se face anevoios. Atât în centrul orașului cit și în cartiere răcoritoarele nu sunt aduse chiar din primele ore ale dimineții. La centrul de răcoritoare nr. 76 situat pe strada Republicii, lipsesc aproape în toate după amiezile, răcoritoarele ca și la cofetăria „Corso". De asemenea, la marea majoritate a centrelor lipsește apa minerală. La chioșcurile nr. 76, 111 acest sortiment nu se găsește deloc. In mod cu totul nepermis la unitățile de răcoritoare, gheața se aduce cu întîrziere. Astfel în ziua de 18 iulie a. c. la restaurantul „Lacto-vegetarian" al l.A.P.L. „Dunărea" nici pînă la ora 12 nu se adusese gheața. Conducerile T. A. P. L și l.A.P.L. Galați trebuie să ia măsuri ca unitățile să fie aprovizionate chiar din primele ore ale dimineții cu gheață iar unitățile furnizoare să livreze la timp cantitățile de răcoritoare, pentru ca oamenii muncii să fie deserviți la timp și în bune condițiuni. Din experiența sfaturilor populare sele de cetățeni, au răspuns cu multă însuflețire la această chemare. Iată doar cîteva din realizările obținute în acest an de comitetele de stradă și deputați. In cartierul Nicolae Bălcescu deși s-au înfăptuit în ultimii ani unele lucruri edilitare, se simțea nevoia de noi amenajări. Astfel, comitetele de stradă nr. 79, 80 și 84, în frunte cu deputații Ghiță Marin, Dragomir Buruiană și Costache Catană, au antrenat cetățenii la transportarea a 500 tone balast, amenajînd unele străzi, executînd șanțuri de scurgere a apei etc. Cu cîtva timp în urmă, pe str., Vasile Lupu, sute de cetățeni erau văzuți la acțiunea de aliniere și reparare a străzii. In fruntea lor s-au aflat meteu, membrii comitetului de stradă și deputatul Gheorghe Bonciu. Acțiuni asemănătoare s-au întreprins și pe străzile 7 Noiembrie, Nicoreștii Elena Doamfia, _ ^Dobrogeana La unitățile dentare din Ga’afi deservirea cetățenilor lasă de dorit. ’Aici, unii pacienți sunt, serviți.... bine, ținîndu-i clic <1 oră, alții sint îngrijiți superficial — Am amețit așteptind, iov. dentist! Pe cel dinaintea mea l-ați ținut o oră ! " — Ei lasă că în schimb cu d-la ani să termin în două minute. Ajutor de nădejde In munca noastră Cine nu-și amintește ce era Tecuciul înainte vreme? Ca aspect un tipic tîrg moldovenesc, prăfuit vara, cuprins de noroaie pînă în centru, toamna. Dar spre deosebire de acele „orașe în care nu se întimplă nimic“, aici mișunau angrosiști de cereale și vinuri, tot soiul de samsari care își îngroșau pungile de pe spinarea maselor populare. Aceștia erau și „părinții“ urbei. Cum o „gospodăreau“ nu-i greu de aflat. Doar cu... vorbe mari, pentru că fondurile alocate luau calea caselor lor de bani. In anii regimului democrat-popular, orașul și-a schimbat complet înfățișarea și este în continuă transformare. S-au construit o fabrică modernă de conserve, centrul mecanic, unități pentru depozitarea și conservarea vinului, industria locală și cooperația meșteșugărească dispun de o rețea importantă de secții și ateliere care produc mărfuri in sortimente variate pentru consumul populației. S-a dezvoltat mult rețeaua de școli și alte instituții social culturale. Față de această dezvoltare, comitetului executiv al statului popular orășenesc îi revin sarcini din ce în ce mai importante și multiple în gospodărirea și înfrumusețarea orașului, in acest acțiuni, noi folosim forme variate în stimularea și atragerea la cele mai diverse activități a comitetelor de stradă, din partea cărora primim un ajutor de nădejde. La sesiunea de constituire a sfatului popular orășenesc, deputații au fost informați în amănunt despre planul de acțiune de gospodărire și înfrumusețări Tot atunci, sub lozinca „Pentru cea mai frumoasă stradă“, s-a organizat o întrecere între comitetele de stradă și circumscripții electorale. Deputații, ma Gherea, 23 August. Mult interes îr muncă, participînd la întreținerea parcurilor, amenajarea de noi spații verzi, alinierea și curățirea străzilor, dovedesc comitetele de stradă nr. 18, 70 și 45 în frunte cu deputații Zamfira Angheluța, Constantin Călimănescu, Gabriela Beznea, Ținea Brînzei. Asemenea exmmple se pot da și din alte circumscripții electorale. Un bilanț recent întocmit ne arată că datorită activității comitetelor de stradă, care au știut să antreneze cetățenii la muncă obștească, în acest an, în orașul nostru, spațiile verzi s-au extins pe 6.000 m.p., numeroase străzi au fost amenajate, s-au executat 12 km. șanțuri, pe o lungime de 16 km, s-au aliniat gardurile, s-au plantat zeci de mii de arbuști și flori pe trotuare și peluze etc. La toate aceste lucrări au participat peste 13.000 cetățeni care prin munca lor obștească au contribuit la economisirea a 242.000 lei din sumele alocate de comitetul executiv pentru gospodărirea și înfrumusețarea orașului. Pentru a asigura o legătură mai strânsă între comitetele de stradă și masele de cetățeni, comitetul executiv se preocupă de a organiza periodic ținerea dărilor de seamă a deputaților :r, circumscripțiile electorale, cu care prilej, se scot în evidență realizările obținute ALEXANDRU ZLOTE.A președintele Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Tecuci .(continuare în pag. a II-a)