Viața Nouă, iulie-septembrie 1965 (Anul 21, nr. 6395-6472)

1965-07-22 / nr. 6413

Proletari din toate tarile, aniti-vaí ANUL XXI Nr. 6413 JOI 22 IULIE 1965 6 PAGINI — 25 BANI în numărul de azi: RAPORTUL CU PRIVIRE LA PROIECTUL STATUTULUI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN prezentat de tovarășul GHEORGHE APOSTOL (pag. 2—3) • Cuvintarea tovarășului ALEXANDRU DRAGHICI (pag. 3—4) • Cuvintarea tovarășului JANOS FAZEKAȘ • Cuvintarea tovarășului CONSTANTIN DASCĂLESCU (pag. a 4-a) • Cuvintarea tovarășului CONSTANTIN DRAGAN • Presa străină despre lucrările Congresului al IX-lea al P'CR' (pag. a 5-a) LUCRĂRILE CONGRESULUI AL IX-LEA AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Lucrările ședințelor de miercuri dimineața ale celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român au fost conduse de tovarășii Petre Borilă și Constantin Pîrvulescu. Intîmpinat cu vii și puternice aplauze tovarășul Gheorghe Apostol a prezentat Raportul cu privire la proiectul Statutului Partidului Comunist Român. Raportul a fost subliniat în repetate rînduri de aplauze puternice. ței. In continuarea ședintovarășul Petre Boriilă a prezentat Congresului propunerea de a se alege comisia care să pregătească propunerile de candidați pentru membrii Comitetului Central al Partidului și ai Comisiei centrale de revizie. Congresul a aprobat unanimitate comisia alcătatuită din tovarășii : Nicolae Ceaușescu ,Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apos, ■tol, Ilie Verdeț, Bayerle Iosif, Berghianu Maxim, Cazacu Virgil, Dănălache Florian, Dop Gheorghe, Drăgan Constantin, Drăgoi Stana, Fazekas Ludovic, Gere Mihai, Matei Nicolae, Matei Ștefan, Mihai Nicolae, Militaru Aldea, Pirvulescu Constantin, Pogea Brîncoveanu, Roșu Gheorghe, Stănescu Ion, Stoica Gheorghe, Uglar Iosif, Vîlcu Vasile. . S-a anunțat apoi că un număr de persoane s-au adresat Congresului cu cererea de a li se reexamina situația de partid, și s-a propus să se aleagă o comisie care să examineze aceste apeluri. Congresul a aprobat constituirea comisiei. In urma consultării cu delegați din toate regiunile țării, tovarășul Constantin Dăscălescu, delegat al organizației regionale de partid Galați, a propus ca din comisia de apeluri să facă parte tovarășii : Guran Ion, Haș Teodor, Popa Dumitru, Predescu Ion, Stoica Ion. Congresul a aprobat pe membrii comisiei. In continuarea discuțiilor au luat cuvîntul tovarășii Gheorghe Necula, delegat al organizației regionale de partid București, Ion Cetățean III, delegat al organizației regionale de partid Maramureș, Iosif Banc, delegat al organizației regionale de partid Mureș-Autonomă Maghiară, Ilie Murgulescu, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Constantin Drăgan, delegat al organizației orășenești de partid București, Ilie Cișu, delegat al organizației regionale de partid Ploiești, Virgil Cazacu, delegat al organizației regionale de partid Iași. In cursul ședințelor de dimineață au rostit cuvântări de salut tovarășii Zenon Kliszko, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez . Dupa Nusantara Aidit, președintele Comitetului Central al Partidului Comunist din Indonezia ; Jeno Fock, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Ungare Armando Cossutta, membru al Direcțiunii Partidului Comunist Italian ( Bohuslav Lastovicka, membru al loiului Comitetului Prezidentral al Partidului Comunist din Cehoslovacia, președintele Adunării Naționale a Republicii Socialiste Cehoslovace ; Le Duc Tiro, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central Partidului celor ce Munalcesc din Vietnam, care a înmînat apoi Prezidiului mesajul adresat Congresului al IX-lea al P.C.R. de către C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam . Ramiz membru al Biroului Alfa, Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Muncii din Albania , Max Reimann, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Germania. Cuvîntările de salut ale conducătorilor delegațiilor partidelor comuniste și muncitorești au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările ședințelor de după-amiază ale Congresului au fost conduse de tovarășii Ștefan Voitec și Dumitru Colin. Intîmpinat cu vii și puternice aplauze a luat cuvîntul tovarășul Alexandru Drăghici.La discuții, in continuare, au luat cuvîntul tovarășii Vasile Daju, delegat al organizației regionale de partid Banat, Gheorghe Mihoc, delegat al organizației orășenești de partid București, Mihail Florescu, delegat al organizației regionale de partid Argeș, Ion Delcea, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Ion Turcu, delegat al organizației orășenești de partid București, Wilhelm Georg Wagner, delegat al organizației regionale de partid Brașov. In cursul ședințelor de după-amiază au rostit cuvîntări de salut tovarășii Jeannette Thorez Vermeersch, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Francez;Damdinjavin Maidar, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole; Maurice Camara, delegatul Partidului Democrat din Guineea, ambasadorul Guineei la Moscova, Manuel Yepe Meneridez, delegatul Partidului Unit al Revoluției Socialiste din Cuba, ambasadorul Republicii Cuba în Republica Populară Română ; Carl Winter, purtător de cuvânt al Partidului Comunist din S.U.A., membru Antonio Miro, al Comitetului Executiv și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania ■, Kostas Kolannis,prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Grecia, James Reich membru al Comitetului Politic al Partidului Comunist din Marea Britanie Friedl Furnberg, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Austria; Jean Tertve, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist din Belgia; Bruce Magnuson, membru al Comitetului Executiv Național al Partidului Comunist din Canada ; Manuel Rodrigues da Silva, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului Comunist Portughez. Cuvîntările de salut ale conducătorilor delegațiilor partidelor comuniste, muncitorești și altor partide democratice au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările Congresului continuă. (Agerpres) Curînd, voi purta înaltul titlu de comunist Absolventi ai Școlii profesionale, rm mai bine tor palmani ne cind lucrez in cadrul Uzinei mecanice. Meseria în care m-am calificat, aceea de lăcătuș motoare electrice, mi-a adus pînă acum depline satisfacții. Mi-a fost acordat, pentru a doua oară, titlul de „Fruntaș în producție“. Cea mai mare bucurie am încercat-o însă pe data de 21 aprilie a.c., cînd, luîndu-mi în discuție cererea, adunarea generală a organizației de bază nr. 4 mecanic șef a hotărît primirea mea în rîndurile candidaților de partid. Au trecut cîteva luni și iată altă bucurie mi se oferă, cu mult mai mare. In Raportul C.C. al P.C.R., prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu la cel de al IX-lea Congres, s-a făcut propunerea ca actualii candidați să devină, de la data aprobării noului Statut, membri ai Partidului Comunist Român, indiferent, de perioada care le-a mai rămas pînă la expirarea stagiului Astfel voi avea marea cinste de a purta cu un an mai devreme înaltul titlu de comunist. Sentimentul de emoție pe care îl încerc e deosebit de mare. Pentru atribuirea acestui titlu, pentru încrederea care mi se acordă îmi voi spori eforturile pe locul de muncă, voi căuta să răspund oricărei sarcini încredințate, în așa fel încît să pot răsplăti cu fapte marea cinste, de a face parte din detașamentul comuniștilor, de a răsplăti toate bucuriile pe care programul luminos de activitate trasat de partid pentru viitorul cincinal le oferă tuturor oamenilor muncii. ȘTEFAN CAVAL, lăcătuș Uzina mecanică Galați Realizările prezentului — baza succeselor viitoare E greu de spus ce anume emoționează mai adtine in documentele prezentate Congresului partidului. Din Raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu atrage atenția înainte de toate direcțiile de dezvoltare, a economiei în următorii ani, ritmurile realiste, științifice stabilite. Totul e analizat cu competență și clarviziune. Am reținut de asemenea acea parte în care se vorbește despre atenția ce trebuie acordată producerii pieselor de schimb. Uzina noastră, care produce diverse, utilaje pentru industria noastră socialistă, are toate condițiile să satisfacă și cerințele viitoare de piese de schimb în domeniile în care noi ne-am specializat. Eforturile vor fi concentrate spre îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce ne vor reveni, spre realizarea în continuare a unor utilaje la nivelul tehnicii mondiale. Consider posibile de îndeplinit și depășit aceste sarcini, pentru că avem drept rampă trainică de lansare succesele dobîndite pînă acum sub conducerea partidului, ,aș vrea să ilustrez această afirmație er un exemplu: Uzina noastră are în acest an numai la utilaje din domeniul chimiei un plan de 3600 tone. Nu încape îndoială că sarcina aceasta de plan va fi realizată în termenele stabilite. Pentru anul viitor avem deja angajate 4008 tone utilaj pentru industria chimică. Totul se corelează cu nivelele sporite puse de Congres, cu experiența noastră, talentul și destoinicia, colectivului nostru harnic. NICOLAE IORGA director general, Uzina de utilaj greu „Progresul“ Brăila RITM CONTEMPORAN Presupun că în noaptea aceea grădinarul Uzinei „Progresul" Brăila n-a dormit. Și-a adăugat singur încă o noapte albă petrecută între flori. S-ar putea ca lucrurile să se fi desfășurat și altfel. Important este că dimineața, cînd șuvoiul de muncitori a început să pătrundă pe porțile uzinei, pe aleea principală se putea citi cu litere din flori așezate cu migala omului care știe prețul din plin aceste minuni ale pămîntului. „Trăiască Partidul Comunist Român !" „Trăiască Republica Socialistă România !" Un semn de emoție și dragoste izvorît din sentimente adînci, sincere. Un semn ca atîtea altele în aceste zile ale Congresului, zile bogate în fapte. Uzina, în aceste zile, seamănă cu oricare altă citadelă muncitorească : Ritm plin, alert, de muncă. , Ordine și disciplină. Exigență față de tot ceea ce se face aici și-i destinat țării și altor țări. Sectorul mecanic. Aici se petrece marea întîlnire cu întreaga uzină. Marea și definitiva întîlnire. Dincolo de porțile acestui sector începe călătoria produselor uzinei. Reținem direcțiile principale ale eforturilor prezente : S-au terminat pregătirile pentru omologarea noului produs, ruloul compresor R.U. 15. Acum cîteva luni forma elegantă a acestui utilaj ce seamănă mai degrabă cu o limuzină „Fiat" se afla doar în machetă. Acum, vopsit în roșu aprins, gata de drum, R.U. 15 în care se află concentrate muncă omenească, inventivitate omenească și dragoste omenească. Acest succes a fost închinat de muncitorii uzinei Congresului partidului. Se lucrează apoi cu grija amănuntului la lotul de 45 excavatoare de 0,3 m.c. destinate exportului în China și la lotul de 50 rulouri compresoare pentru India. Parte din aceste utilaje cu marca „Fabricat în România“, au pornit spre îndepărtatele țări asiatice amintite mai sus. O altă direcție a energiilor este concentrată la livrarea în termen a cuptorului Siemens Martin de 250 tone pentru Reșița. Ritm plin, bogat. Optimism viguros, cu sevă trainică in lucrul tăcut cu dăruire, cu talent și respect pentru marca fabricii. Ritm ia temperatura însuflețirii generate de Congres, la nivelul marilor răspunderi ale industriei noastre socialiste, creație și mîndrie a întregului popor. Și la munca de fiecare zi a uzinei, adăugăm torul ce se dă pentru finisarea unor excavatoare de 0,3 m.c., rulouri compresoare, concasoare cu zbor pe pneuri, produse izbutite aici, în portul brăilean și destinate expozițiilor de la Viena, Damasc, Zagreb, Salonic. E o cinste de invidiat să faci parte din acest colectiv ale cărui mașini și utilaje au făcut înconjurul pămîntului cu prețuirea și ecoul firesc al celor mai bune produse de acest fel de pe toate continentele. Lîngă ruloul compresor R.U. 15 l-am întîlnit pe maistrul montor Dumitru Ciurea. Urmează clipa despărțirii de această mașină gata de drum. Și clipa aceasta e grea pentru că drumul pînă aici n-a fost ușor. Sub ochii și cu zbuciumul autentic al acestui om s-a născut primul compresor tip „Progresul“, apoi R. 12 din care s au produs circa 3 000 de bucăți R. 13. Hala largă strînge toate zgomotele într-o vibrare continuă. — R.U. 15 e gata. Poate porni în cursa lui pe drumurile țării. Ne-am ținut cuvîntul de a izbuti acest lucru pînă la deschiderea Congresului. Cineva interveni : — Deci poți veni în continuare la uzină. Ciurea rîde. Lucrează din 1945 aici — douăzeci de ani cu crengile pline, arcuite pînă la pămînt de greutatea merelor de aur — a participat la primele victorii ale uzinei, iar în fața lui R.U. 15, (cînd R.U. 15 era încă machetă), s-a jurat să nu se mai întoarcă la uzină dacă totul nu va merge ca la carte. Era evident o glumă în care se ascundea siguranța pe meserie. In zilele din urmă, cînd R.U. 15 căpăta certificat, un tovarăș de muncă l-a sfătuit pe Ciurea să rămînă în uzină ca nu cumva să piardă legămîntul în caz de... N-a fost nici un caz. R.U. 15 s-a comportat normal. Surprize au fost, dar în limita admisă, prevăzută. — Totul a decurs normal tovarășe. De altfel, cu așa oameni ! Și Dumitru Ciurea, înscrie o performanță de invidiat în caracterizarea directă, succintă și convingătoare a oamenilor cu care lucrează. — Să încep cu David Ion. Muncitor de clasă. L-am primit ucenic prin 1947. Dacă aș avea 20 de talia lui, aș realiza cât se obișnuiește cu 40. Foarte bun, nerăbdător, nervos uneori, dar așa-i în meserie. Apoi Marcel Spătărescu. Calitatea lui principală ? Știe să coordoneze munca. Oamenii de bază și Jan Tănase și Anton Apostol. Le dai lucrarea și știi că din partea asta nu te vor bate necazurile. Au crescut așa că le e rușine de mine să nu se întîmple cine știe ce neregulă în privința calității, iar dacă totuși ceva nu corespunde și mie îmi vine peste mină. E, cum să zic, un respect reciproc. — Au crescut doar sub ochii dv. — Asta așa e. Am avut în anii ăștia peste 300 de ucenici. Au urcat pe treptele meseriei, unii și-au luat zborul în alte munci. Anul trecut am avut zece tineri care și-au terminat școala medie serală și, cum și-au terminat-o, am rămas fără fel. Era nevoie de dînșii în alte posturi ale uzinei. Distingem regretul în glasul meșterului Ciurea dar și o nuanță de mîndrie firească. Lîngă zidurile uzinei, pe un teren liber, rulourile compresoare fac nesfîrșite curse. Motoarele încinse umplu văzduhul cu vuiet metalic. E ultima repetiție înaintea marilor curse pe drumurile țării, ale pămîntului. ILIE TANASACHE Raportăm Congresului GOSPODĂRIILE AGRICOLE DE STAT AG TERMINAT RECOLTATUL GAIULUI Către Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român Muncitorii, inginerii și tehnicienii din gospodăriile agricole de stat din regiunea Galați raportează Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român că în ziua de 21 iulie a.c. au terminat recoltarea griului, încheindu-se în acest fel recoltarea cerealelor păioase în întreaga regiune de pe suprafața de 211 325 hectare. Succesul dobîndit în strîngerea la timp a bogatei recolte de griu și secară — 2 300 kg la hectar în cooperative agricole și aproape 2 900 kg în medie la hectar în gospodăriile agricole de stat se datorește continuei îndrumări acordate de Comitetul Central, muncii susținute a organelor și organizațiilor de partid, eforturile depuse de mecanizatori, muncitori, membri cooperatori, specialiști din agricultură, activiști de partid și de stat, care, cu spirit de abnegație, folosind din plin timpul bun de lucru, s-au achitat cu cinste de sarcina ce le-a stat in față, închinăm această realizare lucrărilor celui de-al IX-lea Congres, măreț eveniment pentru partidul și poporul nostru. Ne vom strădui, în continuare, să desfășurăm o vie activitate pentru terminarea într-un timp scurt a treierișului, arăturilor de vară, însămințării culturilor duble și pregătirii corespunzătoare a lucrărilor din campania agricolă de toamnă. Ne angajăm să traducem în faptt cu întreaga noastră capacitate și putere de muncă hotăririle celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. BIROUL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID GALAȚI ★ ★ In dimineața zilei de 21 iulie a.c. gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră au comunicat Consiliului agricol regional, că recoltarea griului și secarei s-a terminat. Deci, campania de strîngere a cerealelor păioase de pe cele 211 325 hectare cultivate în cooperativele agricole de producție (162 318 ha) și în G.A.S.-uri (49 007) s-a încheiat. Față de anii anteriori, de data aceasta, recolta, cu toate că a fost cu mult mai bogată, a fost adunată intr-un timp scurt și fără pierderi. Aceasta se datorește în egală măsură specialiștilor, tractoriștilor care au folosit din plin fiecare oră, fiecare zi bună de lucru la recoltare, și țăranilor cooperatori care au participat în număr mare cu coasele și secerile la strîngerea grînelor. In gospodăriile agricole de stat tractoriștii combineri au folosit la întreaga capacitate de lucru cele 1 200 combine ale G.A.S.-urilor. Nu este mai puțin adevărat că un ajutor prețios l-au primit atît unitățile din Turstul Costal Brăila cît și cele din Trustul Costal Galați și din partea stațiunilor de mașini și tractoare pe raza cărora recoltarea se terminase în cooperativele agricole de producție. Gospodării agricole de stat ca cele din Urleasca, Sătuc, Mărxineni, Bejam din Trustul Brăila, Băieții, raionul Bujor, Bărboși, raionul Galați Slobozia-Ciorăști și Focșani din raionul Focșani care au recoltat griul și secara de pe suprafețe cuprinse între 3 700 și 1 000 hectare au obținut producții între 3 100—3 400 kg la ha depășindu-le cu mult pe cele planificate. Acum, după terminarea recoltării, este necesar să se intensifice treieratul griului, recoltatul și treieratul mazării, eliberarea terenului de paie pleavă pentru executarea fără întîrziere și a arăturilor de vară și paralel, pentru asigurarea unui volum sporit de furaje, să se însămînțeze — culturi duble — pe suprafețele planificate, la timpul optim și de bună calitate. Lansarea la apă a platformei autoridicătoare pentru barajul Hidrocentralei de la Porțile de Fier In cursul zilei de ieri, la redacția ziarului nostru a sosit următoarea știre : In cinstea celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român, constructorii de nave gălățeni au lansat la apă cu 5 zile înainte de termen prima platformă auto ridicătoare destinată construirii barajului de la Porțile de Fier, întregul ei ciclu de fabricație nu a durat decât 3 luni. Pe întregul parcurs al lucrărilor s-au evidențiat în mod deosebit constructorii conduși de maiștrii Teodor Papuc, Mihai Ionete, Nicu Macovei și inginerii Dumitru Anghel și Constantin Duțu. Intr-un stadiu avansat se găsesc și lucrările celei de-a doua platforme. Ieri a fost executată ultima cuplare, urmînd ca în curînd să aibă loc și lansarea la apă a acesteia. Platforma autoridicătoare lansată la apă la Șantierul naval Galați, pentru construcția hidrocentralei de la Porțile de Fier. TELEGRAMĂ TOVARĂȘULUI WLADIS GOMULKA Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez TOVARĂȘULUI EDWARD OCHAB Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone TOVARĂȘULUI JOZEF CYRANKIEWICZ Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone VARȘOVIA Dragi tovarăși. Cu prilejul celei de-a XXI-a aniversări a zilei Eliberării Poloniei — marea sărbătoare națională a poporului polonez, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră poporului frate polonez salutul nostru tovărășesc și felicitări cordiale. Poporul nostru se bucură din toată inima de succesele dobîndite de oamenii muncii din R.P. Polonă, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, în opera de construire a socialismului in patria lor liberă și înfloritoare. Avem convingerea că relațiile de prietenie trainică și de colaborare rodnică statornicite intre țările noastre socialiste, se vor dezvolta continuu spre binele poporului român și polonez, al cauzei socialismului și păcii in lume, frate Vă dorim din toată inima, dragi tovarăși, dumneavoastră și poporului polonez noi succese pe drumul înfloririi continue a Republicii Populare Polone prietene. NICOLAE CEAUȘESCU CHIVU STOICA prim-secretar al Comitetului Central Președintele Consiliului de Stat al Partidului Comunist Român al Republicii Populare Române ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române