Viața Nouă, iulie-septembrie 1971 (Anul 27, nr. 8255-8333)

1971-07-22 / nr. 8273

-< X Proletari din toate țările. uniți-vă! Organ al Comitetului Județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular Județean ANUL XXVII — Nr. 8273 JOI 22 IULIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI CAMPANIA AGRICOLĂ DE VARĂ A 5 Urmînd exemplul cooperatorilor din Băleni C. A. P. Scînteiești a livrat peste contract, 120 tone grîu In cadrul obișnuitelor noastre raiduri în campania de recoltare a cerealelor păioase, ne-am aflat recent pe una din tarlalele cultivate cu grîu ale cooperativei agricole de producție Scînteiești. Combinele, mai grăbite ca oricînd, mărșăluind parcă contracronometru, strîngeau ultimele brazde ale recoltei anului acesta. Această muncă încordată a mecanizatorilor și cooperatorilor, această încleștare de forțe, reprezenta ultima bătălie pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei de grîu din anul 1971. In mijlocul acestor oameni se aflau președintele cooperativei, tovarășul Dumitru Slabu și tovarășul L. Brandabur secretarul comitetului de partid al C.A.P. Am avut ieri cu acești tovarăși o discuție : — Ce suprafață ați avut cultivată cu grîu și ce producție ați obținut în final ? — Prin măsurile pe care le-am luat, prin modul în care consiliul de conducere și comitetul de partid au acționat de la declanșarea campaniei, ne-a declarat tovarășul Slabu, am reușit să mobilizăm cooperatorii, mecanizatorii astfel încît în ziua de 19 iulie am raportat că bătălia pentru strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei de grîu am cîștigat-o. Am cîștigat-o în condițiile în care anul acesta de pe suprafața de 365 ha cultivate cu grîu am realizat o producție de 1107 tone, ceea ce în medie pe hectar înseamnă 3 032 kg, cu 832 kg mai mult față de prevederile planului de producție. Am reținut din discuția purtată ieri, că această campanie a fost organizată în cele mai mici amănunte, combinele secției de mecanizare a S.M.A. Duca — șef de secție tovarășul Costache Lovin — funcționînd ireproșabil pe toată durata campaniei. „De altfel, a ținut să ne precizeze tovarășul I. Turturică, inginerul șef al cooperativei, Costache Lovin și-a făcut cu prisosință datoria, atît prin menținerea în stare de funcționare a combinelor, cît și prin exemplul personal lucrînd permanent pe o „Glorie" și realizînd peste 40 tone grîu în medie pe zi". Trebuie apreciate eforturile depuse la Scînteiești cu atît mai mult cu cît o dată cu recoltarea s-a reușit predarea integrală a cantităților de grîu datorate statului în contul contractului și al muncilor S.M.A. In plus, așa după cum rezultă din telegrama adresată Comitetului județean de partid de către conducerea cooperativei și organizația de partid, au fost predate la fondul de stat, suplimentar contractului, 120 tone grîu, ceea ce înseamnă — adăugind și cantitatea livrată inițial în cadrul obli(Continuare în paga II a) MERIDIANE AGRICOLE FotO : P. PAUL n SIMPOZION VASILE ALEC Cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la nașterea lui Vasile Alecsandri, la Teatrul de stat din Galați a avut loc, ieri, un spectacol dedicat comemorării strălucitului poet român, personalitate de seamă a culturii noastre, militant activ pentru unire, pentru întemeierea statului național român. Au vorbit despre activitatea literară și politică a bardului de la Mircești, tovarășii : Bucur Bleancă, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean și prof. Ion Mărunțelu, inspector la Comitetul județean pentru cultură și artă. In cadrul simpozionului a avut loc, de asemenea, un recital de versuri susținut de actori ai Teatrului de stat. Seara, în prezența unui public larg, a fost prezentat spectacolul „Florin și Florica" de Vasile Alecsandri. Olimpiade ale tinerilor strungari și electricieni val De curînd la Șantierul nadin Galați, câștigătorii fazei pe întreprindere a „Olimpiadei strungarilor“ de la S.N.G., I.S.C.L., Uzina mecanică navală, I.T.O. și Uzina Laminorul de tablă au participat la proba practică și teoretică a fazei municipale. In urma desfășurării probelor juriul a desemnat următorii cîștigători : 1. Mihai Popa (S.N.G.), 2. Dumitru Mirică (Uzina mecanică navală), Ion Chirvăsuță (Uzina Lami3, norul de tablă). Din inițiativa Comitetului județean U.T.C. Galați a fost declanșată „Olimpiada electricienilor“ în toate întreprinderile județului. Criteriile departajării tinerilor participanți vor urmări : realizarea și depășirea sarcinilor de plan, lucrări de întreținere de bună calitate, reducerea absențelor nemotivate și respectarea normelor de tehnica securității muncii. Olimpiada se va încheia la sfîrșitul lunii septembrie. Insămîntarea culturilor duble— o lucrare rămasă în urmă în multe unități agricole Dacă ploile căzute în ultimele zile au stînjenit buna desfășurare a recoltării cerealelor de vară, ele au o influență deosebit de bună pentru culturile duble, prin completarea rezervelor de apă din sol. Deci, acolo unde există preocupare pentru însămînțarea unor suprafețe cît mai mari de culturi duble se vor putea crea importante rezerve de nutrețuri. Și de acest lucru sînt conștiente un mare număr de consilii de conducere din C.A.P.-uri și consilii de admi- prezenta astfel : După cum rezultă din tabelul de mai sus, sînt consilii intercooperatiste — exemple Băleni, Berheci, Movileni, Tecuci, Tulucești — care în mod cu totul instruție din I.A.S.-uri, în cadrul cărora pînă acum s-au semănat importante suprafețe cu furaje. După cum rezultă din datele centralizate în seara de 21 iulie a.c. la Direcția generală județeană a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, situația arăturilor de vară și a însămînțării celei de a doua culturi în cooperativele agricole, pe consilii intercooperatiste, se nejustificat sunt mult prea rămase în urmă cu executarea arăturilor și însămînțarea celei de a doua culturi. Nu trebuie uitat nici un moment că importante suprafețe au fost cultivate cu borceaguri și mazăre, culturi care au părăsit de mult terenul și totuși suprafețele respective nu au fost încă în întregime arate și semănate. Sunt, ce-i drept, și unități care stau mai bine (în comparație cu cele mult rămase în urmă), cu semănatul culturilor duble ; între acestea am aminti C.A.P.-urile Cerțești, Moscu și Bălășești. Insă altele, cam multe la număr, cum sunt cele din Rădești (din 300 ha planificate pentru culturi duble, a semănat 10 ha), Balintești, Aldești și altele abia sunt la începutul acțiunii. Anul acesta este deosebit de favorabil dezvoltării culturilor duble și de aceea trebuie folosit ca atare. Comitetele comunale de partid și cele din C.A.P.-uri vor trebui să ia toate măsurile ce se impun pentru realizarea și chiar depășirea suprafețelor cu culturi duble, calea cea mai eficientă pentru completarea stocurilor de nutrețuri necesare fiecărei unități. Nr. Consiliul Arat Semănat Numele și prenumele crt. intercooperatist % % președintelui 1. Cerțești 39,8 46,3 Valentin Ghinea 2. Suceveni 39,5 60,5 Traian Vasilescu 3. Cavadinești 34,6 65,4 Dumitru Băltărețu 4. Berești 30,6 43,1 Iacobiev Simion 5. Cudalbi 29,1 50,0 Ion Tomiță 6. Duca 27,5 37,8 Gheorghe Ștefan 7. Vlădești 24,2 46,3 Nicolae Velichi 8. Vameș 23,1 46,3 Serghei Melniciuc 9. Bălăbănești 23,1 34,6 Ștefan Fierbințeanu 10. Chiraftei 22,9 32,9 Jan Slabu 11. Șendreni 22,8 41,9 Tănăsache Dărăban 12. Bujor 22,3 37,9 Vasile Bălan 13. Ivești 21,9 61,6 Sandu Bujor 14. Drăgușeni 20,8 40,4 Vasile Tofan 15. Tecuci 19,8 33,0 16. Slobozia Conache 19,3 39,9 Petrache Botezatu 17. Tulucești 18,5 37,0 Emil Nelersa 18. Corod 18,5 33,6 Mihai Basalic 19. Pechea 18,0 33,5 Ion Negoiță 20. Băleni 18,0 27,9 Alecu Crăciun 21. Manu Conache 15,8 19,8 Alexandru Filip 22. Berbeci 14,0 19,5 Eugen Petcu 23. Movileni 12,8 25,9 Achil Doroș 24. Nicorești 5,2 12,8 Ștefan Vulpe ; Citiți în pag. a IV-a # Menținerea păcii și securității internaționale — sarcina cea mai importantă a ONU . La aniversarea eliberării Poloniei RECONSTRUIREA VARȘOVIEI # Prima Conferințămericană latino - apentru reforma agrară 0 După lovitura de stat din Sudan Tovarășul Nicolae Ceaușescu a prit pe tova Agostino Novella Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar Comunist general al Partidului Român, a primit miercuri dimineața, la Mangalia Nord, pe tovarășul Agostino Novella, membru al Direcțiunii și al Biroului Politic ale Partidului Comunist Italian, care se află în țara noastră la invitația Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La primire a participat tovarășul Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cursul convorbirilor s-a realizat o informare reciprocă privind activitatea celor două partide, a fost reafirmată hotărîrea comună a P.C.R. și P.C.R. de a dezvolta în continuare relațiile de prietenie și colaborare dintre ele și s-a efectuat un schimb de păreri asupra unor probleme actuale ale situației internaționale, ale mișcării comuniste și muncitorești. Intîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie și înțelegere tovărășească. Traducînd în viață programul de acțiune ideologico - educativă ATENȚIE SPORITĂ ÎNTĂRIRII ORGANIZĂRIILOR DE PARTID, EDUCĂRII PARTINICE A COMUNIȘTILOR In Statutul Partidului Comunist Român se arată că în partid sînt primiți cei mai înaintați și mai activi oameni ai muncii, care prin calitățile lor moralpolitice și prin întreaga lor activitate se dovedesc demni de înaltul titlu de comunist. Considerăd calitatea de membru de partid ca una din problemele esențiale ale construcției de partid, biroul Comitetului municipal Galați al P.C.R. acordă o mare atenție activității de întărire a rîndurilor partidului, care să corespundă cît mai bine nevoilor actuale și de perspectivă ale dezvoltării economice și social-culturale a municipiului. In această privință organizațiile de partid au fost îndrumate să se ocupe cu o deosebită grijă de cei care solicită intrarea în rîndurile comuniștilor, să cunoască amănunțit viața și activitatea acestora. Numeroase organizații de partid din municipiul nostru, printre care cele de la Șantierul naval Galați, Uzina Laminorul de tablă, Combinatul textil Galați, Trustul de construcții, Institutul politehnic, Complexul C.F.R., Cooperativa „Progresul“ etc., îi ajută pe cei care doresc să fie primiți în partid să cunoască statutul, le explică scopul final al partidului, drepturile și îndatoririle comuniștilor. Sunt tot mai multe organizațiile de partid care se ocupă îndeaproape de cei care vor să devină membri de partid, care îi ajută să-și îndeplinească sarcinile profesionale, îi invită la adunările generale ale comuniștilor în care se discută probleme legate de bunul mers al producției. O mai mare atenție s-a acordat pregătirii adunărilor generale în care se examinează cererile celor ce solicită primirea în partid. In municipiul Galați a existat însă o perioadă în partid nu avea cînd primirea un caracter suficient de cuprinzător, în sensul că nu se asigura întărirea tuturor organizațiilor de partid, mai ales a celor de pe șantierele de construcții, de la C.N.F., din cooperația meșteșugărească, institutele de învățămînt superior și din alte sectoare de activitate. Analizînd această situație, biroul comitetului municipal și-a îndreptat atenția spre atragerea în partid a celor mai buni oameni ai muncii din industria construcțiilor de mașini, industria metalurgică, industria ușoară și alimentară, din întreprinderile de construcții, cooperația meșteșugărească, din transporturi, din învățămîntul mediu și superior, sprijinind cu mai multă competență organizațiile de partid din aceste unități. Totodată, au fost organizate consfătuiri și schimburi de experiență pe tema preocupării organelor și organizațiilor de partid în domeniul creșterii rîndurilor partidului și educării comuniste noilor membri de partid. De a asemenea, în cadrul instruirilor lunare ale aparatului comitetului municipal și secretarilor organizațiilor de partid s-a pus un accent mai mare pe modalitățile practice, concrete ale muncii de primire în partid, relevîndu-se în același timp și deficiențele manifestate în unele organizații. Acționîndu-se cu mai multă răspundere pentru întărirea rîndurilor partidului, organizațiile din municipiul Galați au obținut unele rezultate în întărirea lor numerică și calitativă; în primele cinci luni ale acestui an au fost primiți peste 700 noi membri de partid, cei mai mulți din rândul constructorilor, navigatorilor și lucrătorilor din cooperația meșteșugărească, iar dintre aceștia 28 la sută îl reprezintă femeile. Așa după cum arată tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative „...este necesar să ne preocupăm de ridicarea nivelului politic, a conștiinței comuniste a tuturor membrilor de partid, deoarece fiecare membru de partid, la locul său de muncă, trebuie să fie un activist, un luptător pentru înfăptuirea liniei politice generale a partidului nostru, pe care să o înțeleagă, să știe să o explice, să-i convingă și pe alții de justețea ei". Trebuie să arătăm că, cu toate rezultatele obținute pînă acum, mai sînt încă organizații de partid care nu țin seama suficient de trăsăturile politice, morale și profesionale ale celor care solicită primirea în partid. Unele organizații de bază de la Complexul C.F.R. Galați, Consi-MAVRODIN GÎDIUȚA șeful secției organizatorice a Comitetului municipal de partid Galați (Continuare in pag. a II a) PE ȘANTIERUL ABATORULUI DE LA ȘENDRENI ACCELERAREA Obiectiv important în economia județului nostru, abatorul pentru industrializarea cărnii de la Șendreni se apropie cu pași repezi de termenul final de punere în funcțiune. Sunt de apreciat în această privință eforturile conjugate ale constructorilor, îndeosebi ale celor de la întreprinderea de construcții agrozootehnice Galați (Șantierul Șendreni — care deține ponderea cea mai mare în volumul total al investițiilor), ale proiectanților ca și ale beneficiarului — întreprinderea pentru industrializarea cărnii Galați, cu atît mai mult cu cît, în ultima perioadă, conform Hotărîrii Consiliului de Miniștri din luna mai a.e„ au fost majorate fondurile” de investiții pentru executarea unor lucrări suplimentare legate de perfecționarea tehnologiilor de fabricație, de mecanizarea și automatizarea proceselor de producție. Prin organizarea mai bună activități, pe șantier, prin colaborarea mai strînsă între structor-proiectant-beneficiar, conau fost rezolvate la timp o serie de probleme și s-au luat măsurile necesare care să conducă la grăbirea ritmului de execuție, la respectarea termenelor fixate pentru predarea eșalonată a obiectivelor conexe în lumina graficelor întocmite. Așa, de exemplu, după cum am putut constata cu prilejul unei analize întreprinse recent pe acest șantier, întregul obiectiv urmează a fi predat beneficiarului la data de 15 septembrie a.c. Pînă atunci însă, conform graficelor intermediare stabilite de comandamentul însărcinat cu urmărirea modului de desfășurare a lucrărilor, urmează a fi executate și predate următoarele capacități : abatorul tehnologic cu secțiile de tranșare și, parțial, frigoriferul tehnologic, la data de 15 iulie a.c., secția de preparate carne, la 1 august a.c., secția semiconserve de conserve de carne și restul șuncă, lucrărilor de la frigoriferul tehnologic, la 15 august a.c., și ultimul obiectiv, fabrica de salam de Sibiu, la 15 septembrie. Prin eșalonarea realizării și predării acestor capacități, din cîte ne-au declarat atît constructorul și bebeneficiarul, s-a urmărit impulsionarea ritmului de execuție la obiectivele aflate în ordinea fluxului de producție, astfel încît la termenul final să existe posibilitatea efectuării în timpul prevăzut, a tuturor probelor tehnologice și intrarea imediată în producție. Există de altfel în această privință o permanentă preocupare a tuturor factorilor de răspundere, scop în care săptămîna au loc ședințe de comandament, urmărindu-se atît realizarea măsurilor stabilite anterior cît și cele ce se impun pentru următoarea perioadă. Așadar, din punctul de vedere al modului de planificare al lucrărilor, al organizării și colaborării se poate spune că toți factorii implicați în realizarea la timp a acestui obiectiv acordă atenția cuvenită. Am vrea însă să insistăm asupra cîtorva probleme ce ni se par deosebit de importante și anume: asupra calității lucrărilor executate, a necesității suplimentării forței de muncă la unele capacități, a folosirii în mai mare măsură a celei existente la altele. GH. LUPORE (Continuare in pag. a II a) Respectarea termenului final de punere în funcțiune impune RITMULUI DE EXECUȚIE ! Inovații în sprijinul perfecționării instalațiilor O latură caracteristică a mișcării de inovații de pe platforma Combinatului siderurgic Galați o constituie orientarea către perfecționarea instalațiilor și agregatelor aflate în exploatare, în scopul sporirii duratei lor de funcționare și a randamentului. Bunăoară, inginerul Ion Simionescu și tehnicianul Toader Aristide au soluționat problema modificării cilindrilor caselor degrosișoare și finisoare din L.T.G., pe baza căreia se obține o economie anuală de aproape 700 000 lei. La rândul lor, inginerii Ion Pascu, Liviu Roman și tehnicianul Dobre Rușinoiu, au conceput un electromagnet, adaptabil pentru podurile rulante de 5 tone forță, din depozitul de materii prime al turnătoriei mixte, care a adus Combinatului economii postcalculate de circa 500 000 lei. Nu mai puțin valoros este și noul tip de sită pentru ciururile de la estacada furnale (autori : inginerul Petre Velicescu, maistrul Ion Dima și tehnicianul András Beniamin) care generează economii anuale de peste 200 000 lei.